Kastakaa ja opettakaa!

Anonyymi

Jeesus käski tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Luterilainen kirkko on mielestäni onnistunut tässä tehtävässään aika hyvin. Vapaakirkoissa en ole kuullut koskaan mitään opetusta. Pelkkää ihmisten manipulointia jossa painostetaan tekemään sielullinen ratkaisu hurmoskokouksen ja kiihottamispuheen jälkeen uskonlahkon hyväksi. Ihminen ei edes itse tiedä mihin hän tekee ratkaisun kun nostaa kätensä. Moni on pettynyt pahan kerran.

168

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ovatko hänen seuraajansa lapsia?
      Myös korkeatuloinen arkkipiispa?

      • Anonyymi

        Kirkkoraamattu kääntää näin.


    • "Vapaakirkoissa en ole kuullut koskaan mitään opetusta."

      Et varmaan sitten kovin usein ole vapaakirkoissa käynyt...

      • Anonyymi

        Minä olen käynyt hyvinkin paljon mm. kotikaupunkini helluntaiseurakunnassa ja myös vapaakirkossa , mutta kyllästyin siihen ainaiseen ihmisten vedättämiseen. Luterilaisessa kirkossa on ollut hyviä tietopuolisia alustuksia monestakin aiheesta.


      • Anonyymi

        "Vapaissa" lahkoissa ihmisiä viedään kuin karjaa. Vastenmielistä . Luterilainen kirkko on vapaampi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käynyt hyvinkin paljon mm. kotikaupunkini helluntaiseurakunnassa ja myös vapaakirkossa , mutta kyllästyin siihen ainaiseen ihmisten vedättämiseen. Luterilaisessa kirkossa on ollut hyviä tietopuolisia alustuksia monestakin aiheesta.

        Totta. Luterilaisessa kirkossa opetetaan selvästi miten homous ja lesbous on aivan normaalia ja että Raamattua ei tarvitse ottaa todesta. Se on vain vajavaisten ihmisten kirjoittama ajavainen teos. Eiväthän useimmat papitkaan usko sen olevan Jumalan sanaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käynyt hyvinkin paljon mm. kotikaupunkini helluntaiseurakunnassa ja myös vapaakirkossa , mutta kyllästyin siihen ainaiseen ihmisten vedättämiseen. Luterilaisessa kirkossa on ollut hyviä tietopuolisia alustuksia monestakin aiheesta.

        Ikävää, jos sinulle on jäänyt huono mielikuva kotikaupunkisi vapaiden seurakuntien toiminnasta. Vapaakirkot ovat varsin itsenäisiä ja niiden toimintakulttuurit vaihtelevat. Itse olen mukana seurakunnassa, jossa "hurmoskokouksiksi" edes etäisesti nimettäviä kokouksia on ehkä muutama vuodessa. Itse pidän huomattavasti enemmän rauhallisesta meiningistä ja hyvää opetusta sisältävistä puheista.

        Tämä ei ole oman seurakuntani puhearkisto, mutta antaa mielestäni varsin hyvää kuvaa vapaakirkon opetuspuheista.

        https://www.vaasanvapis.fi/?page_id=887


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Luterilaisessa kirkossa opetetaan selvästi miten homous ja lesbous on aivan normaalia ja että Raamattua ei tarvitse ottaa todesta. Se on vain vajavaisten ihmisten kirjoittama ajavainen teos. Eiväthän useimmat papitkaan usko sen olevan Jumalan sanaa.

        Jos sinulle on kovinkin tärkeää tuo homojen tölviminen, niin onhan luterilaisessa kirkossa myös viides herätysliike joka on ilmeisesti kanssasi samoilla linjoilla mm. Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura, mikä ei mielestäni poikkea millään tavalla vapaakirkosta ideologisesti. Luterilaisessa kirkossa on toki myös paljon vapaammin ajattelevia uskovia


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Ikävää, jos sinulle on jäänyt huono mielikuva kotikaupunkisi vapaiden seurakuntien toiminnasta. Vapaakirkot ovat varsin itsenäisiä ja niiden toimintakulttuurit vaihtelevat. Itse olen mukana seurakunnassa, jossa "hurmoskokouksiksi" edes etäisesti nimettäviä kokouksia on ehkä muutama vuodessa. Itse pidän huomattavasti enemmän rauhallisesta meiningistä ja hyvää opetusta sisältävistä puheista.

        Tämä ei ole oman seurakuntani puhearkisto, mutta antaa mielestäni varsin hyvää kuvaa vapaakirkon opetuspuheista.

        https://www.vaasanvapis.fi/?page_id=887

        Onko vapaakirkoissa edelleen näitä kaatamisnäytöksiä. Kerran minä kävin sellaisessa. Siitä on kyllä jo aikaa. He kuvittelivat että Pyhä Henki ja Jumala olivat kaatamassa ihmisiä. Olivatko he noin yksinkertaisia? Tuollaisen suggestion luominen ei ole ollenkaan vaikeata jossa ihminen saadaan toimimaan toivotulla tavalla. Minä en kaipaa sirkushuveja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vapaakirkoissa edelleen näitä kaatamisnäytöksiä. Kerran minä kävin sellaisessa. Siitä on kyllä jo aikaa. He kuvittelivat että Pyhä Henki ja Jumala olivat kaatamassa ihmisiä. Olivatko he noin yksinkertaisia? Tuollaisen suggestion luominen ei ole ollenkaan vaikeata jossa ihminen saadaan toimimaan toivotulla tavalla. Minä en kaipaa sirkushuveja.

        Ei voi puhua kaatumisnäytöksistä kun jokatapauksessa se on Pyhän Hengen voima joka voi ihmisen kaataa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko vapaakirkoissa edelleen näitä kaatamisnäytöksiä. Kerran minä kävin sellaisessa. Siitä on kyllä jo aikaa. He kuvittelivat että Pyhä Henki ja Jumala olivat kaatamassa ihmisiä. Olivatko he noin yksinkertaisia? Tuollaisen suggestion luominen ei ole ollenkaan vaikeata jossa ihminen saadaan toimimaan toivotulla tavalla. Minä en kaipaa sirkushuveja.

        Joskus harvoin olen nähnyt, että joku on kaatunut tilaisuuksissa. Kyllä sitä varmaan joissain seurakunnissa tapahtuu useammin, olettaisin. Itse suhtaudun hieman krittiisesti tämänkaltaiseen toimintaan. Silloin kun Jeesus vapautti ihmisiä pahoista voimista, niin ihmisethän rauhoittuivat, eikä päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulle on kovinkin tärkeää tuo homojen tölviminen, niin onhan luterilaisessa kirkossa myös viides herätysliike joka on ilmeisesti kanssasi samoilla linjoilla mm. Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura, mikä ei mielestäni poikkea millään tavalla vapaakirkosta ideologisesti. Luterilaisessa kirkossa on toki myös paljon vapaammin ajattelevia uskovia

        On kristinuskon kannalta tärkeää ja oleellista että uskallamme kertoa myös homoseksuaaleille että seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä. On homojen kannalta turmiollista jos luterilaiset poliittisen sovinnaisuuden nimissä johdattavat heitä kadotukseen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kristinuskon kannalta tärkeää ja oleellista että uskallamme kertoa myös homoseksuaaleille että seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä. On homojen kannalta turmiollista jos luterilaiset poliittisen sovinnaisuuden nimissä johdattavat heitä kadotukseen,

        Emme me luterilaiset toimi minkään "poliittisen sovinnaisuuden nimissä" vaan omaatuntoamme kuunnellen ja Jeesuksen antaman käskyn mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On kristinuskon kannalta tärkeää ja oleellista että uskallamme kertoa myös homoseksuaaleille että seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä. On homojen kannalta turmiollista jos luterilaiset poliittisen sovinnaisuuden nimissä johdattavat heitä kadotukseen,

        Mutta minkä ihmeen takia juuri tätä yhtä synniksi katsottua asiaa painotetaan niin suhteettoman paljon? Eihän opetusta homoseksuaalisuuden synnillisyydestä ole Raamatun perusteella mitään logiikkaa antaa kenellekään muulle kuin uskossa oleville homoseksuaaleille, sillä eiväthän ei-uskovat ole Raamatun mukaan pelastuksesta osallisia, olkootpa sitten hetero- tai homoseksuaaleja, tai tehköötpä mitä syntiä miten paljon tai vähän tahansa. Ei-uskoville ei näin ollen ole mitään logiikkaa paasata mistään synneistä mitään, sillä

        a) paatos saa lähes joka ainoan kuulijansa tuntemaan entistä enemmän vastenmielisyyttä uskonasioita kohtaan ja toimii näin täydellisesti paholaisen laariin

        b) on Raamatun Sanan pohjalta aivan sama miten paljon tai vähän syntiä ei-uskovat tekevät; he ovat joka tapauksessa pelastuksen ulkopuolella, elleivät usko Jumalaan.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Joskus harvoin olen nähnyt, että joku on kaatunut tilaisuuksissa. Kyllä sitä varmaan joissain seurakunnissa tapahtuu useammin, olettaisin. Itse suhtaudun hieman krittiisesti tämänkaltaiseen toimintaan. Silloin kun Jeesus vapautti ihmisiä pahoista voimista, niin ihmisethän rauhoittuivat, eikä päinvastoin.

        Eikö kaatunut ole hyvinkin rauhallinen?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mutta minkä ihmeen takia juuri tätä yhtä synniksi katsottua asiaa painotetaan niin suhteettoman paljon? Eihän opetusta homoseksuaalisuuden synnillisyydestä ole Raamatun perusteella mitään logiikkaa antaa kenellekään muulle kuin uskossa oleville homoseksuaaleille, sillä eiväthän ei-uskovat ole Raamatun mukaan pelastuksesta osallisia, olkootpa sitten hetero- tai homoseksuaaleja, tai tehköötpä mitä syntiä miten paljon tai vähän tahansa. Ei-uskoville ei näin ollen ole mitään logiikkaa paasata mistään synneistä mitään, sillä

        a) paatos saa lähes joka ainoan kuulijansa tuntemaan entistä enemmän vastenmielisyyttä uskonasioita kohtaan ja toimii näin täydellisesti paholaisen laariin

        b) on Raamatun Sanan pohjalta aivan sama miten paljon tai vähän syntiä ei-uskovat tekevät; he ovat joka tapauksessa pelastuksen ulkopuolella, elleivät usko Jumalaan.

        Eikö synnin sanominen synniksi tuleekin saada aikaan vastenmielisyyttä syntiä kohtaan.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Joskus harvoin olen nähnyt, että joku on kaatunut tilaisuuksissa. Kyllä sitä varmaan joissain seurakunnissa tapahtuu useammin, olettaisin. Itse suhtaudun hieman krittiisesti tämänkaltaiseen toimintaan. Silloin kun Jeesus vapautti ihmisiä pahoista voimista, niin ihmisethän rauhoittuivat, eikä päinvastoin.

        Jos et itse ole kokenut Pyhän Hengen voimakasta kosketusta älä puhu siitä koska et tiedä siitä mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö synnin sanominen synniksi tuleekin saada aikaan vastenmielisyyttä syntiä kohtaan.

        Sanoin: saa aikaan vastenmielisyyttä uskonasioita kohtaan. Eikö jokainen ymmärrä omakohtaisten kokemusten kautta, että mitä enemmän joku paasaa jostakin asiasta, sitä varmemmin paasauksen kohde juoksee karkuun.

        Ei-uskoville puhuttaessa tulisi kaikki huomio keskittää evankeliumiin, siihen miten Jeesus rakastaa sinua ja minua ja on ristinkuolemallaan ja ylösnousemuksellaan avannut meille tien iankaikkiseen elämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos et itse ole kokenut Pyhän Hengen voimakasta kosketusta älä puhu siitä koska et tiedä siitä mitään.

        Kyllä sitä Pyhän Hengen kosketusta aika ajoin kokee kehossaan esimerkiksi hyvän saarnan aikana ja jopa vielä jälkeenkin. Varmasti jos ihminen seisoo tässä tilanteessa, hän voi aivan spontaanistikin kaatua. Tarkoitin kritiikillä sitä, että joskus saa vaikutelman, että tätä kaatumista tarkoituksella tavoitellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Luterilaisessa kirkossa opetetaan selvästi miten homous ja lesbous on aivan normaalia ja että Raamattua ei tarvitse ottaa todesta. Se on vain vajavaisten ihmisten kirjoittama ajavainen teos. Eiväthän useimmat papitkaan usko sen olevan Jumalan sanaa.

        Samaoin ajattelen,homokirkko tai lesbojen lätinä kirkkko jota johtaa naispappi..sateenkaari hörhö!
        Erosin tästä sekopäisyydestä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulle on kovinkin tärkeää tuo homojen tölviminen, niin onhan luterilaisessa kirkossa myös viides herätysliike joka on ilmeisesti kanssasi samoilla linjoilla mm. Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura, mikä ei mielestäni poikkea millään tavalla vapaakirkosta ideologisesti. Luterilaisessa kirkossa on toki myös paljon vapaammin ajattelevia uskovia

        Jos sinulle on kovinkin tärkeää tuo homojen tölviminen, niin onhan luterilaisessa kirkossa myös viides herätysliike joka on ilmeisesti kanssasi samoilla linjoilla mm. Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura, mikä ei mielestäni poikkea millään tavalla vapaakirkosta ideologisesti. Luterilaisessa kirkossa on toki myös paljon vapaammin ajattelevia uskovia

        Shut up homomielinen, varmaan tiesät,että homoudella ei suku jatku?
        Ei tarvita mitää viidensiä liikkeitä,sanon vain vitut Luterilaisuus.
        Saatana on tehnyt työn !
        Mitähän itse Luther sanoisi,jos näkisi ämmän Pappina tai homopariskunnan menevän naimisiin..?
        Varmaan saman,kuin minä:) Oi aikoja,jolloin saatana tulikin tähän.
        AVIOLIITTO ON MIEHEN JA NAISEN VÄLINEN ASIA,koska se perustaa perheen ja homoista ei synny lapsia!


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Joskus harvoin olen nähnyt, että joku on kaatunut tilaisuuksissa. Kyllä sitä varmaan joissain seurakunnissa tapahtuu useammin, olettaisin. Itse suhtaudun hieman krittiisesti tämänkaltaiseen toimintaan. Silloin kun Jeesus vapautti ihmisiä pahoista voimista, niin ihmisethän rauhoittuivat, eikä päinvastoin.

        Joskus harvoin olen nähnyt, että joku on kaatunut tilaisuuksissa. Kyllä sitä varmaan joissain seurakunnissa tapahtuu useammin, olettaisin. Itse suhtaudun hieman krittiisesti tämänkaltaiseen toimintaan. Silloin kun Jeesus vapautti ihmisiä pahoista voimista, niin ihmisethän rauhoittuivat, eikä päinvastoin.


        Happilopuu amerikkalaisen lahkon höpelöltä,ilmastointi kovemmalle ja lompakot kiinni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme me luterilaiset toimi minkään "poliittisen sovinnaisuuden nimissä" vaan omaatuntoamme kuunnellen ja Jeesuksen antaman käskyn mukaan.

        Emme me luterilaiset toimi minkään "poliittisen sovinnaisuuden nimissä" vaan omaatuntoamme kuunnellen ja Jeesuksen antaman käskyn mukaan.

        Ai sinä olet Luterilain homojen avioliiton kannattaja ja nainen on perheen pää eli voi olla pappi?
        Kuuntelehan kirjan sanaa,eli nainen on kylkiluusta tehty(minulle silti rakas),mutta,ei nainen osaa johtaa laumaa,ei edes hallituksen naikkoset.
        Tässä on viisaus ! Ja luterilaiset on paskaa homo/leboineen avioliitto!


    • Anonyymi

      Luterilaisen kirkon rippikoulut ovat oivallinen mahdollisuus opetukseen niinkuin Jeesus käski. Suurin osa nuorista käy edelleen rippikoulun. Niissä opetetaan mitä kristinusko on ja opetuksen jälkeen ihminen voi tehdä päätöksen uskooko vai ei. Ei ole mitään kiihotuspuheita eikä hurmoskokouksia jossa ihminen manipuloidaan ratkaisuihin tai muihinkaan temppuihin.

      • Olin rippikoulun aikoihin hyvin vastaanottavainen uskonasioille ja opetus siellä oli hyvää. Valitettavasti en kuitenkaan jatkanut rippikoulun jälkeen nuorten tapahtumisssa käymistä (asuin niin sivussa, että sekin ehkä vaikutti) ja uskonasiat jäivät pikkuhiljaa etäisemmiksi pitkäksi aikaa, kunnes Jumala alkoi taas vetää voimakkaasti puoleensa neljääkymppiä lähestyessäni.


      • Anonyymi

        vai että oikein tekee päätöksen,mitäs se vaubana kastaminen sitten oli kun pitää oikein päätös tehdä kuitenkin !?

        samalla irvistellään vapaitten suuntien päätöksille, koittaisitte päättää jo viissataa vuotta pitäis riittää miettimiseen.


      • Anonyymi

        Nykynuoret eivät tiedä Jeesuksesta oikein mitään muuta kuin että luterilaisten pappien lansaaraama armoautomaatti!!


    • Anonyymi

      Lutterin kirkolla ei ole mitään annettavaa ihmisen hengen tarpeisiin, lapsellista vauvojen kastamista, jolla ei ole yhtään mitään pelastuksellista merkitystä ja Apostolit sen tajusivatkin, toisin kuin nämä katkismuksen palvojat.

      Raamatussa ei ketään kasteta ilman omaa uskoa, sen nyt sokean reetan umpisokea velikin näkee varttitunnissa Raamatustaan.

      Kaikki Raamatun uskoontulemiset ovat evankeliumin julistamisen ja kuulemisen kautta tapahtuva omakohtainen uudestisyntyminen Pyhän Hengen työnä, ihmisen sitä halutessa ja kaivatessa ja omia syntejään kauhistuen.

      Tämä on konsepti jota kukaan ei voi kumota.

      • Anonyymi

        Minusta vapaakirkoissa tapahtuvat uskoontulot ovat samanlaisia kaatumisnäytösten kanssa: suggestioalttiita ihmisiä vedetään höplästä. Ei niissä Jumalalla ole mitään tekemistä.

        Olen nähnyt näitä ihmisiä paljon ja keskustellut heidän kanssaan. Toiset ovat jättäneet lahkon myöhemmin kun ovat huomanneet mistä on ollut kyse, toiset ripustautuvat valitettavasti kuin hukkuva oljenkorteen kuolemaansa asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta vapaakirkoissa tapahtuvat uskoontulot ovat samanlaisia kaatumisnäytösten kanssa: suggestioalttiita ihmisiä vedetään höplästä. Ei niissä Jumalalla ole mitään tekemistä.

        Olen nähnyt näitä ihmisiä paljon ja keskustellut heidän kanssaan. Toiset ovat jättäneet lahkon myöhemmin kun ovat huomanneet mistä on ollut kyse, toiset ripustautuvat valitettavasti kuin hukkuva oljenkorteen kuolemaansa asti.

        Miksi puhut valetta ja tuollaista roskaa, etkö tiedä että joudut niistä tilille jonain päivänä

        tosin olit rehellinen sanoessasi että "minusta", se olikin ainut rehellinen sana koko tulosteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi puhut valetta ja tuollaista roskaa, etkö tiedä että joudut niistä tilille jonain päivänä

        tosin olit rehellinen sanoessasi että "minusta", se olikin ainut rehellinen sana koko tulosteessa.

        Kirjoitanhan omista kokemuksistani vapaakirkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitanhan omista kokemuksistani vapaakirkossa.

        Kirkolla pon paljonkin tarjottavanaan kuten pelastava evankeliumi Jeesuksesta mutta tuolla käkätys ei näe muuta kuin vauvat kuten pedot yleensä tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolla pon paljonkin tarjottavanaan kuten pelastava evankeliumi Jeesuksesta mutta tuolla käkätys ei näe muuta kuin vauvat kuten pedot yleensä tekee.

        Mistään ei mitään tajua tuo uskovaa leikkivä vaari, ei apostolien opetuksesta eikä Raamausta, pelkkää lasellista jauhamista jota EI Raamatussa kukaan harrasta jas sen näkee sokea reetta minnuutissa !


    • Anonyymi

      Luterilaiset opettavat kaunista runoutta ja humanismia rippikouluissaan. Se ei ole kristinuskoa eikä luterilaisten pappien pitäisi puuttua kristinuskoon. Se on sopimatonta!

      • Olin puolitoista vuotta sitten veljentyttäreni konfirmaatiossa. Oli sen vuoden parhaita saarnoja, mitkä kuulin. Pastori korosti kovasti nimenomaan oman uskon merkitystä.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Olin puolitoista vuotta sitten veljentyttäreni konfirmaatiossa. Oli sen vuoden parhaita saarnoja, mitkä kuulin. Pastori korosti kovasti nimenomaan oman uskon merkitystä.

        On ihanaa että on pappeja jotka uskaltavat puhua vielä kristinuskosta!


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Olin puolitoista vuotta sitten veljentyttäreni konfirmaatiossa. Oli sen vuoden parhaita saarnoja, mitkä kuulin. Pastori korosti kovasti nimenomaan oman uskon merkitystä.

        Minäkin olen kuullut sellaista pappia pari kertaa, sitten en enää kuullut kun se pappi savustettiin ulos virastaan.

        sellainen tapaus se oli.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Olin puolitoista vuotta sitten veljentyttäreni konfirmaatiossa. Oli sen vuoden parhaita saarnoja, mitkä kuulin. Pastori korosti kovasti nimenomaan oman uskon merkitystä.

        Onko veljentytär nyt sitten Jeesuksen seuraaja, opissa ja elämässä?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Olin puolitoista vuotta sitten veljentyttäreni konfirmaatiossa. Oli sen vuoden parhaita saarnoja, mitkä kuulin. Pastori korosti kovasti nimenomaan oman uskon merkitystä.

        "Oman uskon"???!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Oman uskon"???!!!

        siis Jumalan lahjoittaman uskon, henkilökohtaisen uskon, ymmärsit varmaan, mitä tarkoitin.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        siis Jumalan lahjoittaman uskon, henkilökohtaisen uskon, ymmärsit varmaan, mitä tarkoitin.

        En ymmärtänyt. Onko teillä tapana kysyä vaikka ei kysykään???


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärtänyt. Onko teillä tapana kysyä vaikka ei kysykään???

        No mitähän merkillistä et ymmärtänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärtänyt. Onko teillä tapana kysyä vaikka ei kysykään???

        Minullekin särähti korvaan tuo "oma usko". Ainakin helluntailaisille usko on oma teko niinkuin Reinhard Bonnke on sanonut. Luterilaisille usko on luottamusta, ei mikään ihmisen teko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minullekin särähti korvaan tuo "oma usko". Ainakin helluntailaisille usko on oma teko niinkuin Reinhard Bonnke on sanonut. Luterilaisille usko on luottamusta, ei mikään ihmisen teko.

        Mikähän se ero siinä luterilaisten ja vapaiden suuntien uskovien uskossa oikein on? Tuntuu, että tikusta tehdään väkisin asiaa. Molemmat opettavat, että usko on kokonaan Jumalan työ. Jos ihminen uskoo, hän varmaan huomaa sen itse jossain vaiheessa. Joku voi kutsua tätä huomaamista vaikka ratkaisuksi. Simppeliä.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mikähän se ero siinä luterilaisten ja vapaiden suuntien uskovien uskossa oikein on? Tuntuu, että tikusta tehdään väkisin asiaa. Molemmat opettavat, että usko on kokonaan Jumalan työ. Jos ihminen uskoo, hän varmaan huomaa sen itse jossain vaiheessa. Joku voi kutsua tätä huomaamista vaikka ratkaisuksi. Simppeliä.

        Minä en ymmärrä noita vapislaisten ratkaisuhöpötyksiä. Usko luottamuksena syntyy ilman mitään temppuja jos asia ja asian esittäjä on luotettava. Lavahypnoosiesityksissä puhutaan kyllä ratkaisusta ja henkilöt valitaan kädennostolla temppuilemaan yleisön hauskuuttamiseksi. Ihmisen pitää olla kriittinen varsinkin kaikkiin uskonvaraisiin asioihin.
        Et kai sinäkään osta esimerkiksi käytettyä autoa pelkän uskottelun ja lipeväkielisen automyyjän puheilla. Etkö halua itse kokeilla ja tutkia sitä ja ehkä saada vielä asiantuntijankin arvion ennen ratkaisevaa päätöstä. Jos haluat tietää mitä kristinusko luotettavammin on, kannattaa itse lukea esimerkiksi teologisen tiedekunnan kurssikirjoja. Kirjastossakin löytyy niitä ja ovat kyllä maallikollekin ymmärrettäviä. Ne vievät kyllä lähemmäksi totuutta, ei mitkään hurmoskokoukset. Hurmoskokoukset kaatumisineen pyrkivät vain eliminoimaan kaiken kriittisen ajattelun. Kun ihmisen elämäntilanne on kovin huono, hän voi olla hyvinkin halukas liittymään uskonlahkoihin jotka tuhoavatkin hänen elämänsä kun heitä niihin yritetään värvätä. Onhan se tietysti vaivalloisempaa ottaa itse asioista selvää. Helpompi on mennä vain joukon mukana ja huutaa aamenia kun joukossa tyhmyyskin tiivistyy. Tämä on minun kokemukseni ollut ko. uskonliikkeistä.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mikähän se ero siinä luterilaisten ja vapaiden suuntien uskovien uskossa oikein on? Tuntuu, että tikusta tehdään väkisin asiaa. Molemmat opettavat, että usko on kokonaan Jumalan työ. Jos ihminen uskoo, hän varmaan huomaa sen itse jossain vaiheessa. Joku voi kutsua tätä huomaamista vaikka ratkaisuksi. Simppeliä.

        Hei "Tipale"!
        Jos Jumala on olemassa, mikä tosin on hyvin epätodennäköistä, uskon että hän minuakin rakastaa ja pitää huolta minusta. En muista tehneeni mitään päätöstä. ratkaisua, antautumista, jättäytymistä, vastaanottamista tms. Olenko sinun mielestäsi ateisti, liberaali, vääräuskoinen vai mikä?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mikähän se ero siinä luterilaisten ja vapaiden suuntien uskovien uskossa oikein on? Tuntuu, että tikusta tehdään väkisin asiaa. Molemmat opettavat, että usko on kokonaan Jumalan työ. Jos ihminen uskoo, hän varmaan huomaa sen itse jossain vaiheessa. Joku voi kutsua tätä huomaamista vaikka ratkaisuksi. Simppeliä.

        Minusta usko luottamuksena niinkuin Hep. 11:1 sanoo ei ole mikään suoritus ja ihmisen teko vaikka Bonnke niin väittää. Kyllä luterilaisuuden ja vapaitten suuntien välillä on tässä asiassa suorastaan syvä kuilu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei "Tipale"!
        Jos Jumala on olemassa, mikä tosin on hyvin epätodennäköistä, uskon että hän minuakin rakastaa ja pitää huolta minusta. En muista tehneeni mitään päätöstä. ratkaisua, antautumista, jättäytymistä, vastaanottamista tms. Olenko sinun mielestäsi ateisti, liberaali, vääräuskoinen vai mikä?

        Sanoit, että pidät Jumalan olemassaoloa epätodennäköisenä, joten et varmaan itsekään laske itseäsi uskovaiseksi, vai kuinka? :) Jos Jumalan työ sinussa vaikuttaa niin, että huomaat uskovasi Häneen ja tahtovasi elää Hänen haluamallaan tavalla, olet uskossa, ei se sen kummempaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä noita vapislaisten ratkaisuhöpötyksiä. Usko luottamuksena syntyy ilman mitään temppuja jos asia ja asian esittäjä on luotettava. Lavahypnoosiesityksissä puhutaan kyllä ratkaisusta ja henkilöt valitaan kädennostolla temppuilemaan yleisön hauskuuttamiseksi. Ihmisen pitää olla kriittinen varsinkin kaikkiin uskonvaraisiin asioihin.
        Et kai sinäkään osta esimerkiksi käytettyä autoa pelkän uskottelun ja lipeväkielisen automyyjän puheilla. Etkö halua itse kokeilla ja tutkia sitä ja ehkä saada vielä asiantuntijankin arvion ennen ratkaisevaa päätöstä. Jos haluat tietää mitä kristinusko luotettavammin on, kannattaa itse lukea esimerkiksi teologisen tiedekunnan kurssikirjoja. Kirjastossakin löytyy niitä ja ovat kyllä maallikollekin ymmärrettäviä. Ne vievät kyllä lähemmäksi totuutta, ei mitkään hurmoskokoukset. Hurmoskokoukset kaatumisineen pyrkivät vain eliminoimaan kaiken kriittisen ajattelun. Kun ihmisen elämäntilanne on kovin huono, hän voi olla hyvinkin halukas liittymään uskonlahkoihin jotka tuhoavatkin hänen elämänsä kun heitä niihin yritetään värvätä. Onhan se tietysti vaivalloisempaa ottaa itse asioista selvää. Helpompi on mennä vain joukon mukana ja huutaa aamenia kun joukossa tyhmyyskin tiivistyy. Tämä on minun kokemukseni ollut ko. uskonliikkeistä.

        Täh? "Minä en ymmärrä noita vapislaisten ratkaisuhöpötyksiä. "

        Oletko koskaan kuullut sellaisesta kirjasta kuin Raamattu? Siellä korostetaan ihmisen omaa ratkaisua, ei vanhempien ratkaisua lapsensa puolesta, vaan henkilökohtaista valintaa:
        Ap 7
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sallinut, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta usko luottamuksena niinkuin Hep. 11:1 sanoo ei ole mikään suoritus ja ihmisen teko vaikka Bonnke niin väittää. Kyllä luterilaisuuden ja vapaitten suuntien välillä on tässä asiassa suorastaan syvä kuilu.

        Olen kuullut monen uskovan todistavan vapaakirkossa, etteivät osaa nimetä mitään tiettyä uskoontulohetkeä, vaan ovat olleet uskossa lapsesta saakka. Ehkä joku tietty elämänvaihe heille on tulut mieleen, jolloin usko on tuntunut entistä merkittävämmältä osalta elämää.

        Kummalla puolella tuota "syvää kuilua" nämä ihmiset mielestäsi ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullekin särähti korvaan tuo "oma usko". Ainakin helluntailaisille usko on oma teko niinkuin Reinhard Bonnke on sanonut. Luterilaisille usko on luottamusta, ei mikään ihmisen teko.

        Älä panettele muita uskovia, se vie pohjan omalta uskoltasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta usko luottamuksena niinkuin Hep. 11:1 sanoo ei ole mikään suoritus ja ihmisen teko vaikka Bonnke niin väittää. Kyllä luterilaisuuden ja vapaitten suuntien välillä on tässä asiassa suorastaan syvä kuilu.

        Usko on ihmisen teko jonka Pyhä Henki vaikuttaa ja senjälkeen hänet sitten kastetaan. Näin kävi myös Uuden Testamentin kertomuksissa. Täytyy olla kristillinen - ei luterilainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullekin särähti korvaan tuo "oma usko". Ainakin helluntailaisille usko on oma teko niinkuin Reinhard Bonnke on sanonut. Luterilaisille usko on luottamusta, ei mikään ihmisen teko.

        Luterilaisilla ei ole uskoa ollenkaan pääsääntöisesti!! Usko on oma teko jonka Jumala vaikuttaa! Näin kävi aina Uuden Testamentin kertomuksissa! Täytyy olla kristillinen - ei luterilainen!


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Sanoit, että pidät Jumalan olemassaoloa epätodennäköisenä, joten et varmaan itsekään laske itseäsi uskovaiseksi, vai kuinka? :) Jos Jumalan työ sinussa vaikuttaa niin, että huomaat uskovasi Häneen ja tahtovasi elää Hänen haluamallaan tavalla, olet uskossa, ei se sen kummempaa ole.

        Mielestäni epäileminen ei todista että olisin ateisti, enkä itsekään pidä itseäni ateistina. Eihän Jeesuksen opetuslapsillakaan ollut uskoa edes sinapinsiemenenkään vertaa ja kuitenkin he seurasivat Jeesusta. Johannes Kastaja epäili vankilassaan ja Tuomas ym. Minusta "uskonvarmuus" on sana- ja ajatushirviö jota Raamattukaan ei tunne käytännössä vaikka uskoa suositteleekin. Jumalan tahtoa taas tulkitaan hyvin eri tavalla uskonlahkosta riippuen. Minä pyrin elämään omantuntoni mukaan. En ole kuitenkaan mikään täydellinen vaan hyvin keskeneräinen ihminen mutta uskon että Jumala rakastaa minua ja se riittää minulle. Jos joku pitää minua jonain muuna kuin kristittynä, minusta se on hänen ongelmansa, ei minun. Luterilaisessa kirkossa on paljon myös samanlaisia uskovia kuin minäkin ja myös tunnustavat sen rehellisesti. Entäs vapaakirkoissa? Ovatko ne kaikki omalla uskonvarmuudellaan kerskuvia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä noita vapislaisten ratkaisuhöpötyksiä. Usko luottamuksena syntyy ilman mitään temppuja jos asia ja asian esittäjä on luotettava. Lavahypnoosiesityksissä puhutaan kyllä ratkaisusta ja henkilöt valitaan kädennostolla temppuilemaan yleisön hauskuuttamiseksi. Ihmisen pitää olla kriittinen varsinkin kaikkiin uskonvaraisiin asioihin.
        Et kai sinäkään osta esimerkiksi käytettyä autoa pelkän uskottelun ja lipeväkielisen automyyjän puheilla. Etkö halua itse kokeilla ja tutkia sitä ja ehkä saada vielä asiantuntijankin arvion ennen ratkaisevaa päätöstä. Jos haluat tietää mitä kristinusko luotettavammin on, kannattaa itse lukea esimerkiksi teologisen tiedekunnan kurssikirjoja. Kirjastossakin löytyy niitä ja ovat kyllä maallikollekin ymmärrettäviä. Ne vievät kyllä lähemmäksi totuutta, ei mitkään hurmoskokoukset. Hurmoskokoukset kaatumisineen pyrkivät vain eliminoimaan kaiken kriittisen ajattelun. Kun ihmisen elämäntilanne on kovin huono, hän voi olla hyvinkin halukas liittymään uskonlahkoihin jotka tuhoavatkin hänen elämänsä kun heitä niihin yritetään värvätä. Onhan se tietysti vaivalloisempaa ottaa itse asioista selvää. Helpompi on mennä vain joukon mukana ja huutaa aamenia kun joukossa tyhmyyskin tiivistyy. Tämä on minun kokemukseni ollut ko. uskonliikkeistä.

        Sinulle on syntynyt ilmeisesti käsitys, että vapaiden suuntien kokoukset ovat huomattavasti enemmän ja useammin "hurmoksellisia" kuin oma kokemukseni kymmenen vuoden ajalta on. Toki seurakuntien välillä on varmasti eroa tässä asiassa. Varmaan 98 % käymistäni kokouksista on ollut varsin hillittyjä sisältäen monenlaista hengellistä musiikkia, rukouksia, puheita, saarnan ja rukouspalvelun (joka siis tarkoittaa hiljaista henkilökohtaista rukousta, ei mitään kaatamisia ym.). Ja tämä asetelma sopii minunkaltaiselleni jäyhälle luterilaiseen kirkkoon 40 vuotta tottuneelle. Etenkin ehtoolliskokouksessa veisataan jopa virsiä, mikä on minulle ehdoton kohokohta ja nostaa lähes palan kurkkuun.

        Itse vierastan kaikenlaista ylihengellisyyttä ja olen erittäin kriittinen myös uskonratkaisun "väkisinpumppaamiselle" ym. vastaavalle toiminnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh? "Minä en ymmärrä noita vapislaisten ratkaisuhöpötyksiä. "

        Oletko koskaan kuullut sellaisesta kirjasta kuin Raamattu? Siellä korostetaan ihmisen omaa ratkaisua, ei vanhempien ratkaisua lapsensa puolesta, vaan henkilökohtaista valintaa:
        Ap 7
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sallinut, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."

        Raamatussa on parannus, mutta ei "ratkaisua". Minusta siinä on suuri ero. Luterilaisessa kirkossa opetetaan tekemään parannusta koko elämä. Siinä tunnustamme syntejämme ja syntisyyttämme Jumalalle. Näin Jeesuskin opetti Isä meidän -rukouksessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa on parannus, mutta ei "ratkaisua". Minusta siinä on suuri ero. Luterilaisessa kirkossa opetetaan tekemään parannusta koko elämä. Siinä tunnustamme syntejämme ja syntisyyttämme Jumalalle. Näin Jeesuskin opetti Isä meidän -rukouksessaan.

        Naulan kantaan!


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Olen kuullut monen uskovan todistavan vapaakirkossa, etteivät osaa nimetä mitään tiettyä uskoontulohetkeä, vaan ovat olleet uskossa lapsesta saakka. Ehkä joku tietty elämänvaihe heille on tulut mieleen, jolloin usko on tuntunut entistä merkittävämmältä osalta elämää.

        Kummalla puolella tuota "syvää kuilua" nämä ihmiset mielestäsi ovat?

        Syvä kuilu muodostuu siitä kun näitä lapsesta asti uskossa olleita yritetään vielä käännyttää ratkaisu-uskoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä panettele muita uskovia, se vie pohjan omalta uskoltasi.

        Kokemuksistaan ja mielipiteestään kertominen ei ole panettelua. Kyllä meitä luterilaisiakin täällä kovasti arvostellaan. Minusta se on pelkästään hyvä asia. Uskonnot, jotka eivät siedä mitään itseensä kohdistuvaa arvostelua kannattaa kiertää kaukaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni epäileminen ei todista että olisin ateisti, enkä itsekään pidä itseäni ateistina. Eihän Jeesuksen opetuslapsillakaan ollut uskoa edes sinapinsiemenenkään vertaa ja kuitenkin he seurasivat Jeesusta. Johannes Kastaja epäili vankilassaan ja Tuomas ym. Minusta "uskonvarmuus" on sana- ja ajatushirviö jota Raamattukaan ei tunne käytännössä vaikka uskoa suositteleekin. Jumalan tahtoa taas tulkitaan hyvin eri tavalla uskonlahkosta riippuen. Minä pyrin elämään omantuntoni mukaan. En ole kuitenkaan mikään täydellinen vaan hyvin keskeneräinen ihminen mutta uskon että Jumala rakastaa minua ja se riittää minulle. Jos joku pitää minua jonain muuna kuin kristittynä, minusta se on hänen ongelmansa, ei minun. Luterilaisessa kirkossa on paljon myös samanlaisia uskovia kuin minäkin ja myös tunnustavat sen rehellisesti. Entäs vapaakirkoissa? Ovatko ne kaikki omalla uskonvarmuudellaan kerskuvia?

        En toki sanonut sinua ateistiksi, ja kaiketi selkeä enemmistö ihmisistä asemoisi itsensä käsitteiden "uskovainen" ja "ateisti" välimaastoon. Niin itsekin olisin tehnyt vielä kymmenen vuotta sitten.

        Minulla ainakin on välillä epäilyksen hetkeni. Vaikea sanoa, miten yleistä sellainen on vapaakirkollisten keskuudessa (olen sen verran erakkoluonne, etten hirveästi jutustele "ylimääräisiä" ihmisten kanssa.). Mutta otit hyvän esimerkin: Jos Johannes Kastaja, joka itse oli sanonut Jeesuksesta "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" kuitenkin alkoi vankilassa ollessaan epäillä, onko Jeesus se luvattu Messias, niin entä sitten me ihmispoloiset täällä kylmässä Suomessa 2000 vuotta myöhemmin. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Syvä kuilu muodostuu siitä kun näitä lapsesta asti uskossa olleita yritetään vielä käännyttää ratkaisu-uskoon.

        Etkö lukenut mitä kirjoitin?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Etkö lukenut mitä kirjoitin?

        Tunnen monta jotka ovat lapsesta asti olleet lapsenuskossa ja sitten vapaakirkossa on yritetty käännyttää näiden mielestä oikeaan ja parempaan vapaakirkon uskoon. Tuollaisesta aggressiivisesta käännyttämisestä eräs tuntemani nuori joutui psykiatriseen hoitoon. Minä kyllä hyväksyn eri tavalla uskovat myös vapaakirkon ihmiset, mutta tuota äsken mainitsemaani toimintaa en pysty hyväksymään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen monta jotka ovat lapsesta asti olleet lapsenuskossa ja sitten vapaakirkossa on yritetty käännyttää näiden mielestä oikeaan ja parempaan vapaakirkon uskoon. Tuollaisesta aggressiivisesta käännyttämisestä eräs tuntemani nuori joutui psykiatriseen hoitoon. Minä kyllä hyväksyn eri tavalla uskovat myös vapaakirkon ihmiset, mutta tuota äsken mainitsemaani toimintaa en pysty hyväksymään.

        En minäkään.


    • Anonyymi

      Vapaakirkoissa pitää tulla ensin uskoon, ja vasta sen jälkeen opetetaan kristinuskoa hyvin sisäänlämpivästi. Luterilaisessa kirkossa opetetaan kristinuskoa ja sen jälkeen kuulija päättää onko sanoma uskottava. Tässä on ero. Ensimmäisellä tavalla voi tulla mihin tahansa uskoon, jälkimmäisellä tavalla on mahdollista tulla jopa kristinuskoon.

      • Kuka sinne estää tulemasta vaikka 50 vuotta joka kokoukseen, vaikkei uskoisikaan?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Kuka sinne estää tulemasta vaikka 50 vuotta joka kokoukseen, vaikkei uskoisikaan?

        Kyllä tuo kirjoittaja on oikeassa tuossa . Asian todistaa juurikin se, että kirkossa on myös kulttuurikristittyjä jotka käyvät tiettyinä aikoina kirkossa ihan perinteen vuoksi ja vaalivat noita tapojaan mutta sama ei koske jakkaralahkoja . Noissa ei tunneta moista eikä siellä myöskään tunneta sitä, että joku ihminen vaikka etsisi jotakin. Ei se "usko" ajetaan siellä pikavauhtia ihmiseen joka sinne erehtyy ja vieläpä yleensä niin, että kun ihminen on valmiiksi henkisesti heikoilla niin siihen on helpompi iskeä, sillä epäonnistujia tai epäröijiä ei suvaita. Noin ollen hommasta tulee tavallaan suoritusta, eikä siinä oikeasti tapahdu mitään kypsymisistä tai todellista henkilökohtaista valintaa.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Kuka sinne estää tulemasta vaikka 50 vuotta joka kokoukseen, vaikkei uskoisikaan?

        Epäilijää tai eri tavalla uskovaa syrjitään kyllä vapaakirkoissa. Kyllä syrjinnän huomaa. Luterilainen kirkko on vapaampi tässäkin asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilijää tai eri tavalla uskovaa syrjitään kyllä vapaakirkoissa. Kyllä syrjinnän huomaa. Luterilainen kirkko on vapaampi tässäkin asiassa.

        Miten syrjitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilijää tai eri tavalla uskovaa syrjitään kyllä vapaakirkoissa. Kyllä syrjinnän huomaa. Luterilainen kirkko on vapaampi tässäkin asiassa.

        Luterilainen kirkko kun ei ole kristillinen vaan luterilainen!!


      • Anonyymi

        Vapaakirkko edustaa kristinuskoa ja lutelainen kirkko edustaa luterilaista perinnettä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaakirkko edustaa kristinuskoa ja lutelainen kirkko edustaa luterilaista perinnettä!

        Vapaakirkko edustaa lahkolaisuutta ja luterilaisuus perinteistä kristinuskoa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vapaakirkko edustaa kristinuskoa ja lutelainen kirkko edustaa luterilaista perinnettä!

        Miksi täytyy tarkoituksella kirjoittaa tällaista lapsellista jankutusta ja oikein tieten tahtoen yrittää kasvattaa kuilua eri kristillisten kirkkokuntien välillä?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Miksi täytyy tarkoituksella kirjoittaa tällaista lapsellista jankutusta ja oikein tieten tahtoen yrittää kasvattaa kuilua eri kristillisten kirkkokuntien välillä?

        Tuota en itsekään ymmärrä. Lisäksi nämä vapaaseurakuntien fanittajat tulevat luterilaisten palstale mollaamaan.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Miksi täytyy tarkoituksella kirjoittaa tällaista lapsellista jankutusta ja oikein tieten tahtoen yrittää kasvattaa kuilua eri kristillisten kirkkokuntien välillä?

        Eikö juuri vapis aloittanut tuon jankutuksen? Etkö sinä saa järkeä näihin uskonveljiisi? Jos kerran kuilu on olemassa, miksi siitä ei saisi puhua?


    • Anonyymi

      Opetuslapset.
      Hyvin kuvaa sitä, kuinka uskonto tarttuu alkeellisempien aivolohkojen kimppuun.
      Ne sijaitsevat syvemmällä aivoissa.
      Ihmiset ovat lasten tasolla uskonnollisissa ajatuksissaan ja tunteistaan.
      Isäjumala käsite on toinen todiste aikuistenkin ihmisten infantiilisuudesta.

      • Anonyymi

        No tuo on ihan sanomattakin selvää koska pelkkä vilkaisu maailmantilaan aiheuttaa melkoisen dileeman. Jos kaikki on Jumalan käsissä niin miksi....


    • Anonyymi

      Aloittaja on pelkkä luterilainen propagandisti, joka ajattelee asioita kirkollispoliittisesti eikä hengellisesti. Aloittaja yrittää estää ihnmisiä uskomasta ja pelastumasta, hän on vaarallinen henkilö sinun sielunpelastuksesi kannalta. Hän ei ole itse uskossa sillä ei uskovainen tuolla tavalla valehtelisi.

      Aloittaja unohtaa myös sen, että Jeesus käski ensin ja ennenkaikkea julistamaan evankeliumia ja kastamaan ne, jotka uskovat.

      • Anonyymi

        Jeesus käski kyllä julistamaan evankeliumia, mutta ei käskenyt "kastaa niitä jotka uskovat"

        Olet itse eksyttäjä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus käski kyllä julistamaan evankeliumia, mutta ei käskenyt "kastaa niitä jotka uskovat"

        Olet itse eksyttäjä,

        Ilmeisesti Ano 09:34 ei ole uskova kun puhuu palturia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti Ano 09:34 ei ole uskova kun puhuu palturia

        Tuomariko??


      • Anonyymi

        Näin on! Sitten kun ihminen tulee uskoon niin hänet kastetaan! Tämä vasta on kristillinen kaste ja eroaa luterilaisesta kasteesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus käski kyllä julistamaan evankeliumia, mutta ei käskenyt "kastaa niitä jotka uskovat"

        Olet itse eksyttäjä,

        Näin on! Ihminen kastetaan kerran. Tämä yksi kaste erottaa kristillisen kasteen vapaakirkon kasteista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on! Ihminen kastetaan kerran. Tämä yksi kaste erottaa kristillisen kasteen vapaakirkon kasteista

        Ja sit teidän uskontonne ei ole taikauskonto 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on! Ihminen kastetaan kerran. Tämä yksi kaste erottaa kristillisen kasteen vapaakirkon kasteista

        Totta.
        Ja tämä yksi kaste on samanlainen. kuin millä UT:n uskovat kastettiin:
        Ap 8:13
        " Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Vauvoista ei ole mitään havaintoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Ja tämä yksi kaste on samanlainen. kuin millä UT:n uskovat kastettiin:
        Ap 8:13
        " Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Vauvoista ei ole mitään havaintoa.

        Miten tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jaksaa päivysää näillä palstoilal vuosikymmeniä ja siteerata tuota yhtä jaetta? Luuleeko hän etei kukaan tunnista häntä???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jaksaa päivysää näillä palstoilal vuosikymmeniä ja siteerata tuota yhtä jaetta? Luuleeko hän etei kukaan tunnista häntä???

        Lapsistakaan ei ole havaintoa mutta Jeesuksen käsky kattaa heidätkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jaksaa päivysää näillä palstoilal vuosikymmeniä ja siteerata tuota yhtä jaetta? Luuleeko hän etei kukaan tunnista häntä???

        Haluat varmaan poistaa sen jakeen Raamatusta eikö vain!

        ihan kuin lutterisi halusi poistaa Jaakobinkirjeen kun ei ymmärtänyt siitä mitään, eikä se sopinut hänen omatekoiseen teologiaansa.

        mihin liittyy jonkun kirjoittajan tunnistaminen, koittaist aikuistua jo pikkuhiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jaksaa päivysää näillä palstoilal vuosikymmeniä ja siteerata tuota yhtä jaetta? Luuleeko hän etei kukaan tunnista häntä???

        Tässä toinen kohta:
        Ap 18
        "Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin."

        Siinäkin kastettiin vain uskoontulleita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä toinen kohta:
        Ap 18
        "Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin."

        Siinäkin kastettiin vain uskoontulleita!

        Hänet on kai helpop tunnistaa kun siirtää aina keskustelut vauvoihin?


      • Anonyymi

        On. Mutta kannattaa innostua.


    • Anonyymi

      Nyt olisi iso pappila myynnissä, ei tarvitsiis asua ahtaassa sakastissa, muutama satanen on jo tarjottu !

      kannattaa innostua.

    • Anonyymi

      Minusta on ehdottman väärin että luterilaisia uskovia painostetaan aggressiivisesti ottamaan vapaakirkon kaste mikäli käyvät heidän kokouksissaan. Se on hengellistä väkivaltaa ja ihmisen omantunnon vastaista, mutta jokainen voi tehdä minkä parhaammaksi näkee. Minulle riittää lapsena saatu kristillinen kaste enkä siedä mitään painostusta sen suhteen.

      • Anonyymi

        Mitäs nyt tuosta.
        Ottakaa pyyhe mukaan jos kosteus haittaa 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs nyt tuosta.
        Ottakaa pyyhe mukaan jos kosteus haittaa 😁

        Me luterilaisessa kirkossa hyväksymme myös vapaakirkkojen kasteen emmekä kasta uudestaan. Tervetuloa vapaampaan kristillisyyteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me luterilaisessa kirkossa hyväksymme myös vapaakirkkojen kasteen emmekä kasta uudestaan. Tervetuloa vapaampaan kristillisyyteen!

        Ei vedellä löträämättömyydelläkään ole mitään vaikutusta siihen.
        Uskonnottomuus on vapautta!


    • Anonyymi

      Minä olen ollut lapsesta asti uskossa Jumalaan enkä tiedä miten voisin jonkin ratkaisun avulla vielä paremmin uskoa Jumalaan. Pidän noita puheita ratkaisuista höperehtimisenä.

      • Anonyymi

        Puheet uudestikastamisesta ja ratkaisusta ovat vain keino sitouttaa lahkon jäseneksi. Mitään hengellistä merkitystä niillä ei ole.


      • Anonyymi

        Niin uskot sitä m itä on opetettu mutta et ole koskaan uudestisyntynyt se puuttuu ja sen mukana kaikki .

        kasvatuskritillisyys on pääasiassa farisealaisuutta, Henki puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin uskot sitä m itä on opetettu mutta et ole koskaan uudestisyntynyt se puuttuu ja sen mukana kaikki .

        kasvatuskritillisyys on pääasiassa farisealaisuutta, Henki puuttuu.

        "kasvatuskritillisyys on pääasiassa farisealaisuutta, Henki puuttuu."

        Tuollainen on saatanallista puhetta.


    • Anonyymi

      <<Jeesus käski tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla.<<

      Mitä ovat Jeesuksen opetukset, joita kuuluisi opettaa?

      • Anonyymi

        No vaikka tämä:
        Mark 16
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. "

        Lut kirkko kastaa, vaikka ei ole saarnannut evankeliumia vauvoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vaikka tämä:
        Mark 16
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. "

        Lut kirkko kastaa, vaikka ei ole saarnannut evankeliumia vauvoille.

        "Mitä ovat Jeesuksen opetukset, joita kuuluisi opettaa?"

        Tämä
        " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä ovat Jeesuksen opetukset, joita kuuluisi opettaa?"

        Tämä
        " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"

        ..."ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vaikka tämä:
        Mark 16
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. "

        Lut kirkko kastaa, vaikka ei ole saarnannut evankeliumia vauvoille.

        Kristityt vanhemmat opettavat lapsiaan kotona, pyhäkoulussa, koulussa, kirkossa ja rippikoulussa ja vievät myös lapsensa kirkkon tilaisuuksiin. Minulle oma äitini opetti iltarukouksen heti kun opin puhumaan ja myös Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen. Opetus on hyvin kattavaa ja Jeesuksen käskyn mukaan. Evankeliumia saarnataan myös vauvoille, muistisairaille vanhuksille ym. rakkauden teoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..."ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää"

        "Mitä ovat Jeesuksen opetukset, joita kuuluisi opettaa?"

        Vuorisaarna tulee mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..."ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää"

        Miksihän lut kirkko ei noudata lähetyskäskyä eikä opeta niitä kastamiaan vauvoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän lut kirkko ei noudata lähetyskäskyä eikä opeta niitä kastamiaan vauvoja?

        Kirkko antaa suosista 95% porukasta mennä helvettiin kun vaan maksavat veronsa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko antaa suosista 95% porukasta mennä helvettiin kun vaan maksavat veronsa!

        Taasko tuo vauvainttäjä on täällä. Kyllä kirkko opettaa jäseniään, onhan rippikoulut ja pyhökoulut ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taasko tuo vauvainttäjä on täällä. Kyllä kirkko opettaa jäseniään, onhan rippikoulut ja pyhökoulut ym.

        Miksihän helluntaikirkko ei noudata lähetyskäskyä ja saarnaa evankeliumia kaikille luoduille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän helluntaikirkko ei noudata lähetyskäskyä ja saarnaa evankeliumia kaikille luoduille?

        <<< Minulle oma äitini opetti iltarukouksen heti kun opin puhumaan ja myös Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen. Opetus on hyvin kattavaa ja Jeesuksen käskyn mukaan.

        Samanlaisia kokemuksia mullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän helluntaikirkko ei noudata lähetyskäskyä ja saarnaa evankeliumia kaikille luoduille?

        Sitähän se tekee.
        Helluntaiseurakunnilla on ENITEN lähetyssaarnaajia maailmalla! Evankeliumia saarnataan kaikille luoduille ja sen jälkeen kastetaan ne, jotka uskovat, kuten Raamattu kehoittaa.
        Perin selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä ovat Jeesuksen opetukset, joita kuuluisi opettaa?"

        Tämä
        " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"

        Minä kun olen Raamatusta lukenut, että Jeesus käski tekemään sen Isän tahdon, ja sanoi, että jonkin tekeminen hänen nimeensä on laittomuuden tekemistä ja sitten piti mennä siitä ahtaasta portista sisään. Teillä ei ole edes mitään harmainta hajuakaan siitä mitä Jeesus on opettanut, vaan hoette Paavalin opetuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kun olen Raamatusta lukenut, että Jeesus käski tekemään sen Isän tahdon, ja sanoi, että jonkin tekeminen hänen nimeensä on laittomuuden tekemistä ja sitten piti mennä siitä ahtaasta portista sisään. Teillä ei ole edes mitään harmainta hajuakaan siitä mitä Jeesus on opettanut, vaan hoette Paavalin opetuksia.

        Ja lisäyksenä vielä ja sadas kerta jälleen:

        JEESUS EI OLE VOINUT OPETTAA MITÄÄN PYHÄSTÄ HENGESTÄ, KOSKA RAAMATUN MUKAAN KOKO TERMIN ON ANTANUT VAIN PAAVALI NOIN 25 VUOTTA JEESUKSEN KUOLEMAN JÄLKEEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäyksenä vielä ja sadas kerta jälleen:

        JEESUS EI OLE VOINUT OPETTAA MITÄÄN PYHÄSTÄ HENGESTÄ, KOSKA RAAMATUN MUKAAN KOKO TERMIN ON ANTANUT VAIN PAAVALI NOIN 25 VUOTTA JEESUKSEN KUOLEMAN JÄLKEEN.

        Eivät saarnaa kaikille luoduille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät saarnaa kaikille luoduille

        Yrittivät koirille ja kissoille, mutta reaktio on sama kuin vauvojen kanssa.
        Eivät ne mitään ymmärrä!😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittivät koirille ja kissoille, mutta reaktio on sama kuin vauvojen kanssa.
        Eivät ne mitään ymmärrä!😁

        No sano muuta - ärsyttää tuo Raamatusta valehtelu. Jos pidetään Raamattua Jumalan sanana, niin pysytään sitten siinä, eikä keksittä omia juttuja. Vähän sama asia, kun koko ajan ollaan menossa taivaseen ja myydään taivastapaikkoja, ja loppu on Raamatusta osoitettavissa helvetissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sano muuta - ärsyttää tuo Raamatusta valehtelu. Jos pidetään Raamattua Jumalan sanana, niin pysytään sitten siinä, eikä keksittä omia juttuja. Vähän sama asia, kun koko ajan ollaan menossa taivaseen ja myydään taivastapaikkoja, ja loppu on Raamatusta osoitettavissa helvetissä.

        No kai se Pyhä sana siinä sitten muuttaa helvetinkin taivaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäyksenä vielä ja sadas kerta jälleen:

        JEESUS EI OLE VOINUT OPETTAA MITÄÄN PYHÄSTÄ HENGESTÄ, KOSKA RAAMATUN MUKAAN KOKO TERMIN ON ANTANUT VAIN PAAVALI NOIN 25 VUOTTA JEESUKSEN KUOLEMAN JÄLKEEN.

        Lopeta noin pöljä puhe, avaa se kirja ja lue sieltä saatat jopa viisastua mitä kylläkin epäilen koska et ymmärrä lukemaasi kuitenkaan.


    • Anonyymi

      Ilman uudestisyntymistä kukaan ei ole näkevä Herraa.

    • Anonyymi

      Jos pyytää sama keneltä hengellistä puheenvuoroa, minuutissa kuulee onko hän uudestisyntynyt vaiko ei.

      tästä on kysymys.

      • Anonyymi

        Eikä mene kuin puoli minuuttia kun muotojumalinen kuulijakunta suuttuu puhujalle !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä mene kuin puoli minuuttia kun muotojumalinen kuulijakunta suuttuu puhujalle !

        Siksikö suutut Raamattua siteraaville kristityille?


    • Anonyymi

      Kastakaa ja opettakaa mutta älkää opettako väärin. Ja julistakaa evankeliumia ennenkuin kastatte uskoon tulleet.

      • Anonyymi

        Me luterilaiset julistamme evankeliumia ennen ja jälkeen kastamisen ja toimimme siinä omantumtomme, parhaan tietomme ja Jeesuksen käskyn mukaan. Emme ota neuvoja uudestikastajilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me luterilaiset julistamme evankeliumia ennen ja jälkeen kastamisen ja toimimme siinä omantumtomme, parhaan tietomme ja Jeesuksen käskyn mukaan. Emme ota neuvoja uudestikastajilta.

        Osaatko tulkita vauvojen jokeltelua?😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko tulkita vauvojen jokeltelua?😁

        Vauvat eivät ymmärrä mitään kieltä eli heitä ei voida kastaa. Täytyy tulla ensin uskoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvat eivät ymmärrä mitään kieltä eli heitä ei voida kastaa. Täytyy tulla ensin uskoon!

        Eipä ole sellaista ohjetta Raamatussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole sellaista ohjetta Raamatussa

        Näin on käynyt jokaisessa tapauksessa Uudessa Testamentissa missä suoritettiin kaste! Täytyy noudattaa Jumalan säädöksiä - ei kirkkojen sanelemia juttuja. Ensin kun tulee uskoon ihminen niin hänet kastetaan - ei vauvoja. Se ei ole mikään kaste vaan on valelu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on käynyt jokaisessa tapauksessa Uudessa Testamentissa missä suoritettiin kaste! Täytyy noudattaa Jumalan säädöksiä - ei kirkkojen sanelemia juttuja. Ensin kun tulee uskoon ihminen niin hänet kastetaan - ei vauvoja. Se ei ole mikään kaste vaan on valelu!

        Niin on käyyt mutta ei ole ohjetta siitä että pienen lapset pitää tehdä jotain enne kuin hänet voidaan liittää Kristuksen yhteyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on käyyt mutta ei ole ohjetta siitä että pienen lapset pitää tehdä jotain enne kuin hänet voidaan liittää Kristuksen yhteyteen.

        UT:n kasteet ovat perhekuntakasteita joissa pakanat kääntyvät kristinuskoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on käyyt mutta ei ole ohjetta siitä että pienen lapset pitää tehdä jotain enne kuin hänet voidaan liittää Kristuksen yhteyteen.

        Missä vaiheessa te olette repineet pienet lapset pois Jumalan yhteydestä?
        Jeesushan sanoi: "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."--ilman mitään vesiseremoniaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa te olette repineet pienet lapset pois Jumalan yhteydestä?
        Jeesushan sanoi: "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."--ilman mitään vesiseremoniaa!

        Ihminen ajautui pois Jumalan yhteydestä syntiinlankeemuksessa. Uskon kautta Jumalan valtakunnassa ollaan ja siksi uskovien on Jumalan valtakunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole sellaista ohjetta Raamatussa

        Ette te sitten voi julistaa evankeliumia ennen kastetta, luterilaiset 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ette te sitten voi julistaa evankeliumia ennen kastetta, luterilaiset 😁

        Ai, Raamatussa kyllä julistettiin evankeliumia ennen kastetta. Mutta teille uudestikastajillehan Raamatulla ei ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, Raamatussa kyllä julistettiin evankeliumia ennen kastetta. Mutta teille uudestikastajillehan Raamatulla ei ole merkitystä.

        Olivatko ne Raamatun uudelleen kastajat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olivatko ne Raamatun uudelleen kastajat

        vauvoja?
        Osa teistä väittää että julistatte evankeliumia ennen kastettakin.🙀


    • Anonyymi

      Mutta te opetatte väärin kirkollispoliittisten tavoitteiden täyttämiseksi, ette te välitä ihmissielujen pelastuksesta.

      • Anonyymi

        Jos opetetaan niin kuin Jeesus sanoi niin ei mennä mönkään


      • Anonyymi

        Me luterilaiset toimimme uskomme, omantuntomme ja parhaan tietomme mukaan. Toimi sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me luterilaiset toimimme uskomme, omantuntomme ja parhaan tietomme mukaan. Toimi sinäkin.

        Tarkoitat kai uskomuksienne, joita on teill on e viissataa vuotta päntätty, omastatunnosta ei kannata puhua, se kun ei ole viritetty kuuntelemaan Sanan opetusta vaan isien kuoroa, moniäänistä, tietoakaan ei ole kun juuri kukaan ei avaa elinaikanaan Raamattua eikä välitä siitä mitään millään elämän alueella.

        siinä se on lutterin kiteytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat kai uskomuksienne, joita on teill on e viissataa vuotta päntätty, omastatunnosta ei kannata puhua, se kun ei ole viritetty kuuntelemaan Sanan opetusta vaan isien kuoroa, moniäänistä, tietoakaan ei ole kun juuri kukaan ei avaa elinaikanaan Raamattua eikä välitä siitä mitään millään elämän alueella.

        siinä se on lutterin kiteytys.

        Lutherhan oli viimeisen päälle evankeliumin mies joten puhut pascaa kuten aina !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lutherhan oli viimeisen päälle evankeliumin mies joten puhut pascaa kuten aina !

        Luther taisi jokun kerran Raamattunsa avata mutta tuo valittaja onkin se ateistikäkätys joka ei ole Raamattuaan avannut.


    • Anonyymi

      Kastakaa vauvoja ja valehdelkaa heille ummet ja lammet. Älkääkiä hiiskuko heille mitään evankeliumista.

      Tuo on luterilaisten tulkinta Jeesuksen lähetyskeskystä.

      • Anonyymi

        Ei vaan luterilaiset uskoo käskyn nin kuin se on kirjoitettu. Tuo valehtelu ja evankelumin pimittäminen kuuluu lähinnä uudestikastajille.


      • Anonyymi

        Ei vauvat tajua valehteluakaan, eivät voi ottaa vastaan rakkautta Jeesukselta.
        Vain lapsenomaiset aikuiset voivat saada ja antaa rakkautta Jeesuksessa.😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vauvat tajua valehteluakaan, eivät voi ottaa vastaan rakkautta Jeesukselta.
        Vain lapsenomaiset aikuiset voivat saada ja antaa rakkautta Jeesuksessa.😁

        Ai niin, myös iältään lapset voivat rakkaudessa yhtyä Jeesukseen.
        Vauvat, eivät todellakaan.
        Vauvakaste on skandaali!


      • Anonyymi

        Jokainen voi ottaa vastaan Jeesuksen rakkauden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen voi ottaa vastaan Jeesuksen rakkauden.

        Harva Juutalainen rakastuu Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen voi ottaa vastaan Jeesuksen rakkauden.

        Aivan. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa (JEESUSTA) vastaan niinkuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle. Mitenhän käy uudestikastajien? Epäilen pahinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa (JEESUSTA) vastaan niinkuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle. Mitenhän käy uudestikastajien? Epäilen pahinta.

        Ja Jeesus puhui tuossa kastamattomista lapsista, joten sillä pakollisella vauvakasteella ei ole mitään merkitystä.
        Turhaa epäilet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Jeesus puhui tuossa kastamattomista lapsista, joten sillä pakollisella vauvakasteella ei ole mitään merkitystä.
        Turhaa epäilet.

        Jeesus puhui tuossa myös kastamattomista aikuisista. Epäilyni on aiheellista kuten varmaan itsekin huomaat, vai huomaatko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus puhui tuossa myös kastamattomista aikuisista. Epäilyni on aiheellista kuten varmaan itsekin huomaat, vai huomaatko?

        Jeesus korosti, että jokaisen on HENKILÖKOHTAISESTI otettava vastaan Jumalan valtakunta. Sitä ei vanhemmat tai kummit voi tehdä lapsensa puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus korosti, että jokaisen on HENKILÖKOHTAISESTI otettava vastaan Jumalan valtakunta. Sitä ei vanhemmat tai kummit voi tehdä lapsensa puolesta.

        Ei kukaan ole sellaista väittänytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole sellaista väittänytkään.

        " Epäilyni on aiheellista kuten varmaan itsekin huomaat, vai huomaatko?"

        Huomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa (JEESUSTA) vastaan niinkuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle. Mitenhän käy uudestikastajien? Epäilen pahinta.

        Häpeällistä.
        Me psykiatrit näemme kuinka te taannutte lapsenmielisiksi aika ajoittain.


    • Anonyymi

      Raamattu kehottaa opettamaan kaikkia kansoja. Opetuslapsiksi tekemisestä ei sanota mitään. Älkää lukeko vääristeltyjä versioita Pyhästä Raamatusta.

      • Anonyymi

        Kyllä Raamattu puhuu opetuslapseuttamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamattu puhuu opetuslapseuttamisesta.

        Ja pääjumala on isä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamattu puhuu opetuslapseuttamisesta.

        Saattaa puhuakkin mutta siitä et ymmärrä yhtään mitään koska päässäsi on paksut 6 kirkkolasit kasteen armoineen.

        siinä pohjalastissa ei plajoa opetuslapseu pääse esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa puhuakkin mutta siitä et ymmärrä yhtään mitään koska päässäsi on paksut 6 kirkkolasit kasteen armoineen.

        siinä pohjalastissa ei plajoa opetuslapseu pääse esiin.

        Niin puhuu mutta sinä sodomia-kääkkä et tajua mitään opetuslapseuttamisesta kun parham-lasit päällä, Siellä ei ei pääse usko raamatulilsiin mittoihin, mitä byt joskus rippilapsia yrität iskeä, hehe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin puhuu mutta sinä sodomia-kääkkä et tajua mitään opetuslapseuttamisesta kun parham-lasit päällä, Siellä ei ei pääse usko raamatulilsiin mittoihin, mitä byt joskus rippilapsia yrität iskeä, hehe

        Ei pääsekään. uudestisyntymättömällä pedopapalla kun ei ole mitään tietoa Raamatusta eikä armosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pääsekään. uudestisyntymättömällä pedopapalla kun ei ole mitään tietoa Raamatusta eikä armosta.

        Ei olekaan. "Saattaa puhuakkin" - tuokin kertoo ettei vanhus tunne Raamattua


    • Anonyymi

      Luulen,että Jesus Kristus on pettynyt luterilaisuuteen. Uskon itse Jesus Kristukseen ja kiritisoin. Nainen ei voi olla pappi,ei perheen/lauman pää. Homoseksuaaleja vihkivät kilvan,se on sopimatonta,koska raamattu sanoo ja mieleni sanoo myös!
      Nämä erillaiset hörvelit kuuluisi omaan kappeliinsa ja saisivat olla siella ihan omillaan. Mutta näin ei käynyt,on homopappeja,on naispappeja rikkomuksia Jumalan sanaa vastaan. Joten lähdin pois tästä porton kirkosta!!
      En maksa veroja naispappeudesta,en homoseksuaali avioliitoista..Ei ole kirkkoni !

    • Anonyymi

      Joko lienee 5000 lähtenyt tänä vuonna tuosta opetuslasettamisjoukosta.

      ja rakennuksia huutokaupataan, ei mene hyvin ei.

      • Anonyymi

        Siitähän sinä ateisti tykkäät kun ihmiset luopuu uskostaan.

        Oli muuten vukralla se yksi ukastajapoukan paikka, onko rahat lopussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän sinä ateisti tykkäät kun ihmiset luopuu uskostaan.

        Oli muuten vukralla se yksi ukastajapoukan paikka, onko rahat lopussa?

        Siltä vaikuttaa


    • Anonyymi

      "Kastakaa vauvat ja valehdelkaa heille ummet ja lammet. Älkääkä hiiskuko kenellekään evankeliumista!"

      Tuo on luterilaisten kirkollispoliittinen tulkinta Jeesuksen lähetyskäskystä,
      röyhkeä väärennös lähetyskäskystä ja tuoĺlaista tulkintaa he tottelevat.
      Jeesus on täysin syytön luterilaisten tulkintoihin.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe