Rivatril ja alkoholi. Auttakaa!

Anonyymi

Olen syönyt Rivatrilia nyt pari vuotta päivittäin 0,5mg x 3 pv paniikkihäiriöön joskus menee enemmänkin. Viikonloppuisin on yleensä juon yhtenä päivänä ja ihan humalaan asti. Minulle on kuitenkin alkanut tulla ihan hirvittäviä oireita. Tasapaino ongelmia, koordinaatio ongelmia, kauheaa vapinaa, pelkotiloja, epävarmuutta, korkeaa sykettä yms.. Kummasta nämä oireet nyt siis on tuosta lääkkeestä vai alkoholista vai ihan vaan mun paniikkihäiriöstä? Ikinä ei kyllä ole paniikit näin pahoja ollut mitä nyt on ollut vuoden verran. Tuntuu, ettei normaalia oloa enää olekkaan vaan kauheaa kärsimystä päivästä toiseen. Huippaa jo kun yrittää vessassa käydä ja itsensä suihkuun saaminen on työn ja tuskan takana ja sielläkin täytyy pitää seinästä kiinni. Mitä tämä on? oon ihan hirvittävän peloissani enkä jaksa enää. Lääkäri ainakin on sanonut, että tuolla annostuksella tohtii alkoholia ottaa, mutta varuillaan kannattaa olla, mutta nyt kyllä tuntuu, että aivot ja hermosto on tuhoutunut.

52

5368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käy kysymässä Sörkan Kurvissa niiltä myyjiltä, mitä tehdään.

    • Anonyymi

      Tutulta tuntuu lukea tuota aloitusta.
      Itse entisenä sekakäyttäjänä ( alkoholi ja psyykelääkkeet ) huomasin samanlaista oireilua.
      Ja kyllä, paniikkihäiriö voimistui minullakin sitä mukaa, mitä kauemmin ja enemmän sotkin myrkkyjä sekaisin.

      Mitä kauemmin sekakäyttö kestää, sitä syvemmälle vajoaa ongelmiensa kanssa.

      Suosittelen, että lääkkeitä käyttäessä ei käyttäisi alkoholia, tai päinvastoin.
      Seuraukset saattavat olla lopulliset, eli haitata koko lopun elämää, vaikka sekoilu loppuisikin jossain vaiheessa.

      • Anonyymi

        En kyllä kestä enää ja vielä jos en edes pääse näistä oireista eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä kestä enää ja vielä jos en edes pääse näistä oireista eroon.

        Alkoholista luopuisin tilanteessasi täysin. Kokeilepa sitä ensin. Voi olla, että paniikkisi alkaa hiljalleen helpottaa jo sen myötä. Alkoholi voi myös sopia erityisen huonosti erityisesti ihmiselle joka kokee oireita bentson käytön tai niistä vieroittautumisen myötä.


      • Anonyymi

        Totta puhut.

        Siellä olen. Klonatsepaami ja nitratsepaami ovat tuhonneet psyykeeni. Lääkkeet loppuvat ennen aikojaan (3mg & 10mg) ja kolmannen päivän jälkeen en enää kykene poistumaan kotoani.
        Ahdistus on niin kova, että itsemurha veisi tuskan pois. Olen aina vastustanut itsariluuserointia... enää en vähättele ahdistusta tai masennusta. Tappavan vaarallisia oireita.
        Lääkkeet alkuun hyviä ja koska ei ole koukkua, olo on hyvä tai mahtava. Sitten kaikki muuttuu.

        Koska annosta ei lääkäri nosta, ja toleranssi nousee kaikilla, on yhtälö kuin kauhuelokuvasta.


      • Anonyymi

        Ole toki huoleti! Sinulla ei ole päihderiippuvuutta! Sen sijaan voisit vähentää huttujuttujen jokapäiväisen postaamisen nettiin.
        Tällä viisii sinä Karjalan miehenä voisit uskottavammin edustaa kd-puoluettasi. Sehän ei ainakaan tunnustaudu valepukkien puolueeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole toki huoleti! Sinulla ei ole päihderiippuvuutta! Sen sijaan voisit vähentää huttujuttujen jokapäiväisen postaamisen nettiin.
        Tällä viisii sinä Karjalan miehenä voisit uskottavammin edustaa kd-puoluettasi. Sehän ei ainakaan tunnustaudu valepukkien puolueeksi.

        Sun kaltaisia huijareita pitäsi viedä sanuan taakse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta puhut.

        Siellä olen. Klonatsepaami ja nitratsepaami ovat tuhonneet psyykeeni. Lääkkeet loppuvat ennen aikojaan (3mg & 10mg) ja kolmannen päivän jälkeen en enää kykene poistumaan kotoani.
        Ahdistus on niin kova, että itsemurha veisi tuskan pois. Olen aina vastustanut itsariluuserointia... enää en vähättele ahdistusta tai masennusta. Tappavan vaarallisia oireita.
        Lääkkeet alkuun hyviä ja koska ei ole koukkua, olo on hyvä tai mahtava. Sitten kaikki muuttuu.

        Koska annosta ei lääkäri nosta, ja toleranssi nousee kaikilla, on yhtälö kuin kauhuelokuvasta.

        Ehkä kannattaisi testata lääkettä jolle toleranssi ei kasva, esim ketiapiini.


    • Anonyymi

      En tiedä onko tämä viesti totta, mutta jotenkin ihmettelen suuresti miksi joku lääkäri määräisi vuosiksi bentsodiatsepiineja kolme kertaa päivässä paniikkihäiriöön. Toki jos paniikki on paha, niin varmaan kaikenlaisia ideoita lääkärit voi saada mieleen. Bentsodiatsepiinien jatkuva määrääminen vuositolkulla kolme kertaa päivässä on kyllä hieman kyseenalaista mielestäni ja kuulostaa jopa tuhoisalta, siis miettien esim. sietokyvyn nousua eli toleranssia (joka voi selittää sitä että yhtäkkiä alkaa kokea lisääntyneitä oireita käytön aikana) tai muuten yleisesti esim. kognitiivista toimintaa. Oireet mitä kuvaat kyllä kuulostaa siltä, mitä harmeja bentsoista voi seurata, esim. kuvaamasi motoriset ongelmat.

      • Anonyymi

        Oon ihan neuvoton ja lääkärit vaan väittää, että masennus ja ahdistus on pahentunut, mutta ei kai se ihmisestä tee motorisesti hidasta ja sitä, että suihkussa käydessä täytyy pitää seinistä kiinni, kun tuntuu, että kaatuu. En ole lisäksi pystynyt ajamaan autoa yli vuoteen enkä edes pyörää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon ihan neuvoton ja lääkärit vaan väittää, että masennus ja ahdistus on pahentunut, mutta ei kai se ihmisestä tee motorisesti hidasta ja sitä, että suihkussa käydessä täytyy pitää seinistä kiinni, kun tuntuu, että kaatuu. En ole lisäksi pystynyt ajamaan autoa yli vuoteen enkä edes pyörää.

        Bentsot kokeneena kuulostaa kyllä tutulta. Itse aloitin vieroittautumaan oireiden takia koska mulla oli kognitiivisia ongelmia siis elin sumussa, motorisia ongelmia ym outo olo. Anhedoniaa tunnetasolla. Tuo olo bentsojen aikaansaannosta mulla.


      • Anonyymi

        Kuulehan sie, veljelleni on määrätty päällekkäin 4-5 eri bentsoa että kyllä sitä tehdään. Ja lääkitys ollut kolme vuosikymmentä ja jatkuu. Valitettavasti. Kovin kyseenalaista on mutta tapahtuu.


    • Anonyymi

      Lisäksi tullut sellasia ihmeellisiä pelkotiloja mitä ei koskaan ennen ole ollut esim olen aina ennen nauttinut ajamisesta ja auton kyydissä olemista, mutta nyt jos istun autossa tärisen pelosta kauttaaltaan, koska olen varma, että joku ajaa meidän keulaan, hirvi tulee eteen tai ajetaan ojaan tai jotain muuta katastrofaalista ja pelot oikeen korostuu mitä enemmän on vauhtia liittyneekö sitte jotenkin koordinaatioon en tiedä. Tämä on aivan kamalaa. Kaupassakaan pysty enää käydä, koska on jonkin näköistä agorafobiaa myös tullut ja törmäilen pitkin hyllyjä. Tämä kaikki voi kuulostaa paskan puhumiselta niikuin jällleen kerrran joku täälläkin epäli, kun yritin selittää tilannetta. Sitä samaa tekee lääkärit. Tälläsiä oireita eikä kukaan edes usko tai kuuntele, mutta totta joka sana. Tässä ei näytä olevan, kun yksi ratkaisu eli itsemurha, kun ilmeisesti musta on vaan mystisesti tullut tälläinen ja näin en näe elämässäni mitään järkeä jos se on näin helvettiä oikeasti, ettei mitään pysty enää tehdä saati sitte, että jostain nauttisi enää. Jos joku lukee tätä myöhemmin.. Älkää koskaan koskeko psykiaktiivisiin aineisiin jälki voi olla todella rumaa ja hirvittävää kärsimystä.

      • Anonyymi

        Ashton Manualissa sanotaan näin (suosittelen lukemaan sen, löytyy benzo.org sivustolta suomeksi nimellä "Ashton Manual")

        "Sietokyky ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyvät hitaammin, mutta on vähän todisteita siitä, että
        bentsodiatsepiinit säilyttävät tehonsa muutaman kuukauden jälkeen. Itse asiassa, pitkäaikainen
        bentsodiatsepiinien käyttö saattaa jopa pahentaa ahdistushäiriöitä. Monet potilaat huomaavat, että
        ahdistusoireet lisääntyvät tasaisesti vuosien mittaan huolimatta bentsodiatsepiinien jatkuvasta käytöstä ja
        paniikkikohtauksia ja/tai avoimen paikan kammoa saattaa ilmaantua ensi kertaa vuosien pitkittyneen
        käytön jälkeen.
        Tällainen oireiden pahentuminen bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön aikana johtuu luultavasti siitä,
        että aineen ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyy sietokyky, niin että ”vieroitusoireita” ilmaantuu,
        vaikka lääkettä olisi jatkuvasti ruumiissa. Kuitenkaan sietokyky ei välttämättä ole täydellinen ja
        pitkäaikaiskäyttäjät joskus raportoivat jatkuvasta tehokkuudesta, joka saattaa osaksi johtua
        vieroitusoireiden tukahduttamisesta.
        Joka tapauksessa useimmiten tällaiset oireet katoavat vähitellen, onnistuneen bentsodiatsepiinien
        vähentämisen ja vieroituksen jälkeen. Niistä 50 potilaasta, jotka ensiksi tulivat klinikalleni, 10 potilasta tuli
        avoimen paikan kammoiseksi ensimmäistä kertaa ottaessaan bentsodiatsepiineja. Avoimen paikan
        kammon oireet vähenivät dramaattisesti vuoden kuluessa vieroituksesta, jopa potilaissa, jotka olivat olleet
        taloon suljettuna, eikä yksikään tullut avoimen paikan kammon lamauttamaksi seurannan aikana (10
        kuukaudesta 3.5 vuoteen vieroituksen jälkeen). "

        Minua kiinnostaisi tietää onko sinulla käynyt aiemmin käyttöäsi niin, että olet kokenut, että teho loppuu ja annostasi on nostettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ashton Manualissa sanotaan näin (suosittelen lukemaan sen, löytyy benzo.org sivustolta suomeksi nimellä "Ashton Manual")

        "Sietokyky ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyvät hitaammin, mutta on vähän todisteita siitä, että
        bentsodiatsepiinit säilyttävät tehonsa muutaman kuukauden jälkeen. Itse asiassa, pitkäaikainen
        bentsodiatsepiinien käyttö saattaa jopa pahentaa ahdistushäiriöitä. Monet potilaat huomaavat, että
        ahdistusoireet lisääntyvät tasaisesti vuosien mittaan huolimatta bentsodiatsepiinien jatkuvasta käytöstä ja
        paniikkikohtauksia ja/tai avoimen paikan kammoa saattaa ilmaantua ensi kertaa vuosien pitkittyneen
        käytön jälkeen.
        Tällainen oireiden pahentuminen bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön aikana johtuu luultavasti siitä,
        että aineen ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyy sietokyky, niin että ”vieroitusoireita” ilmaantuu,
        vaikka lääkettä olisi jatkuvasti ruumiissa. Kuitenkaan sietokyky ei välttämättä ole täydellinen ja
        pitkäaikaiskäyttäjät joskus raportoivat jatkuvasta tehokkuudesta, joka saattaa osaksi johtua
        vieroitusoireiden tukahduttamisesta.
        Joka tapauksessa useimmiten tällaiset oireet katoavat vähitellen, onnistuneen bentsodiatsepiinien
        vähentämisen ja vieroituksen jälkeen. Niistä 50 potilaasta, jotka ensiksi tulivat klinikalleni, 10 potilasta tuli
        avoimen paikan kammoiseksi ensimmäistä kertaa ottaessaan bentsodiatsepiineja. Avoimen paikan
        kammon oireet vähenivät dramaattisesti vuoden kuluessa vieroituksesta, jopa potilaissa, jotka olivat olleet
        taloon suljettuna, eikä yksikään tullut avoimen paikan kammon lamauttamaksi seurannan aikana (10
        kuukaudesta 3.5 vuoteen vieroituksen jälkeen). "

        Minua kiinnostaisi tietää onko sinulla käynyt aiemmin käyttöäsi niin, että olet kokenut, että teho loppuu ja annostasi on nostettu?

        Kyllä minä uskon, mitä sanot, mutta ihmettelin vain miksi lääkäri on määrännyt sinulle kolme kertaa päivässä vahvaa bentsoa.... Siis ihan jo tästä syystä https://www.fimea.fi/-/valvira-ja-fimea-ovat-huolissaan-klonatsepaamin-maaraamisesta-ja-kaytosta
        Nykyään monet lääkärit tuntuvat enemmänkin kammoavan bentsoja. Ja kyllä, voi käydä niin, että lääkäri ei usko että lääkkeet aiheuttavat harmia, ja vähättelevät sitä. Pistävät jonkin psykosomaattisen oireilun piikkiin jos on joku diagnoosi, vaikka bentsojen haitat on tiedetty kymmeniä vuosia ja sinulla ei ihan pienikään määrä bentsoja ole. Täytyy olla kyllä aika palikka lääkäri, jos ei tajua ongelmia mitä pitkäkestoisesta bentson määräämisestä voi seurata, kuten esim. toleranssi tai haittoja.

        Olen jutellut tosi monien ihmisten kanssa, jotka ovat saaneet klonatsepaamista ongelmia joten ymmärrän täysin jos koet saaneeni siitä pahoja ongelmia. Olen itsekin kokenut bentsojen ongelmat, niin totta kai minä sinua uskon.

        Ja on sitä muitakin keinoja tilanteesta ulos kuin itsemurha, usko pois, vaikka olo voi tuntua toivottomalta nyt. Nuo motoriset ongelmat ynnä muut voivat liittyä siihenkin, että annos on suuri ja aiheuttaa sinulle haittavaikutuksia. Ja kun sitä vähentää pienempään annokseen, olo alkaa jonkinverran helpottaa. Minulla on ainakin kokemusta tästä että moni oire alkoi helpottaa vähennyksen loppupuolella. Toki joudut opettelemaan kokoajan vieroituksessa uusia selviytymiskeinoja,jos sinulla alunalkujaan on paniikkihäiriö.

        Jos päädyt jossain vaiheessa esimerkiksi vieroittautumaan Rivatrilista, hidas vieroitus pienillä annosvähennyksillä kehoa kuunnellen tarvittaessa stopaten vähennys on järkevintä mitä voit tehdä. Koska siinä missä bentsotoleranssi voi esimerkiksi lisätä paniikkia, voi myös vieroitus, jos se tehdään liian nopeaa. Vieroitus ei välttämättä ole helppoa, mutta jos se tehdään hitaasti, ei mitään täysin kammottavaakaan. Epämukavuuden sietokykyä se voi toki vaatia. Ongelmana voi joskus olla lääkärit, jotka saattavat alkaa sooloilla vähennyksen suhteen ja ajamaan lääkettä liian nopealla tahdilla alas joten kannattaa olla varovainen miten puhut haitoistasi lääkärille. Jos lääkäri alkaa huolestua kokemistasi haitoista, jotkut saattavat sitten ajatella että nyt pitää sitten irrottaa potilas lääkkeistä ja siinä voidaan tehdä taas lisää vahinkoa jos vieroitus toteutetaan miten sattuu. Mielestäni on ensisijaisen tärkeää, että potilas tuossa tilanteessa saa olla se joka päättää tahdin mikä tuntuu itselle sopivalta, jos kerran on koukutettu tuollaisiin lääkkeisiin. Jotkut saattavat tehdä vieroitusta niin, että eivät kerro lääkärilleen vähentävänsä, koska pelkäävät sitä, että lääkäri alkaa vaikka hoputtamaan vähennystä. Toki varmaan lähtökohtaisesti järkevintä olisi käydä keskustelu vähentämisestä lääkärin kanssa.

        Taustatyötä vieroituksesta kannattaa tehdä itse eikä vain luottaa sokeasti lääkäreihin, jotka sinut tuohon tilanteeseen ovat saaneetkin. Vertaisilla voi olla paljon neuvoja vieroitukseesi. Parhaat materiaalit mitä itse olen löytänyt bentsojen suhteen on Ashton manual (jota kannattaa lukea kriittisesti koska kaikille ei sovi juuri siinä mainitut vieroitustavat eikä ole tarvetta vaihtaa bentsoa, ja siinä mm suositellaan masennuslääkkeitä bentsovieroitukseen mitä kritisoin mutta silti se on yksi parhaimmista materiaaleista mitä löytyy mikä voi selittää sinulle mitä käyt nyt läpi), Benzoinfo.com sivusto erityisesti tämä kohta: https://www.benzoinfo.com/benzodiazepine-tapering-strategies/
        ja Benzo Buddies-foorumi mistä voi löytää vertaistukea ja keinoja kamppailla oireiden kanssa. Suomeksi löytyy Stefan Borgin ja Katarina Johanssonin kirja "Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista", vaan se on ikivanha, voi ehkä käytettynä jostain löytyä. En tiedä onko uudempia? Youtubessa suosittelen kanavaa Benzo Brains, jota pitää henkilö joka on irrottautunut bentsoista ja on tehnyt ihan hyviä videoita aiheesta.

        Ja tuo alkoholi on ehkä huonoin valinta tilanteessasi.

        Alkoholi häiritsee aivojen välittäjäaineiden toimintaa ja GABA-järjestelmän häirintä on yksi tavoista, jolla alkoholin vaikuttaa. Krapulassa GABA-toiminnot putoaa, mutta glutamaattitasot pysyy yhä korkeina. Tämä voi laukaista ahdistuneisuutta, tärinää ja unettomuutta. Eli jos sinulla on jo valmiiksi ongelmia bentsoista, kenties mekanismin kautta, että gaba-toiminnot ei muutenkaan toimi optimaalisesti niin kun kiskaiset alkoholia päälle ja saat krapulan niin tuo gaba/glutamaatti epätasapaino vain korostuu. Näin kärjistetysti gaba on elimistössä jarru ja glutamaatti kaasu ja sinulla on kaasu päällä mutta jarru ei toimi miksi olosi on paniikin partaalla. Lisäksi alkoholissa on muitakin ongelmia kuten esim. asetaldehydi, joka on itsessään myrkyllistä ja voi elimistöön kertyessä aiheuttaa mm. ahdistusta. Hermoston ylikiihtyneisyys on myös perussyy monille bentsovieroitusoireille. Ärsytät joka kerta keskushermostoasi kun juot kännit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä uskon, mitä sanot, mutta ihmettelin vain miksi lääkäri on määrännyt sinulle kolme kertaa päivässä vahvaa bentsoa.... Siis ihan jo tästä syystä https://www.fimea.fi/-/valvira-ja-fimea-ovat-huolissaan-klonatsepaamin-maaraamisesta-ja-kaytosta
        Nykyään monet lääkärit tuntuvat enemmänkin kammoavan bentsoja. Ja kyllä, voi käydä niin, että lääkäri ei usko että lääkkeet aiheuttavat harmia, ja vähättelevät sitä. Pistävät jonkin psykosomaattisen oireilun piikkiin jos on joku diagnoosi, vaikka bentsojen haitat on tiedetty kymmeniä vuosia ja sinulla ei ihan pienikään määrä bentsoja ole. Täytyy olla kyllä aika palikka lääkäri, jos ei tajua ongelmia mitä pitkäkestoisesta bentson määräämisestä voi seurata, kuten esim. toleranssi tai haittoja.

        Olen jutellut tosi monien ihmisten kanssa, jotka ovat saaneet klonatsepaamista ongelmia joten ymmärrän täysin jos koet saaneeni siitä pahoja ongelmia. Olen itsekin kokenut bentsojen ongelmat, niin totta kai minä sinua uskon.

        Ja on sitä muitakin keinoja tilanteesta ulos kuin itsemurha, usko pois, vaikka olo voi tuntua toivottomalta nyt. Nuo motoriset ongelmat ynnä muut voivat liittyä siihenkin, että annos on suuri ja aiheuttaa sinulle haittavaikutuksia. Ja kun sitä vähentää pienempään annokseen, olo alkaa jonkinverran helpottaa. Minulla on ainakin kokemusta tästä että moni oire alkoi helpottaa vähennyksen loppupuolella. Toki joudut opettelemaan kokoajan vieroituksessa uusia selviytymiskeinoja,jos sinulla alunalkujaan on paniikkihäiriö.

        Jos päädyt jossain vaiheessa esimerkiksi vieroittautumaan Rivatrilista, hidas vieroitus pienillä annosvähennyksillä kehoa kuunnellen tarvittaessa stopaten vähennys on järkevintä mitä voit tehdä. Koska siinä missä bentsotoleranssi voi esimerkiksi lisätä paniikkia, voi myös vieroitus, jos se tehdään liian nopeaa. Vieroitus ei välttämättä ole helppoa, mutta jos se tehdään hitaasti, ei mitään täysin kammottavaakaan. Epämukavuuden sietokykyä se voi toki vaatia. Ongelmana voi joskus olla lääkärit, jotka saattavat alkaa sooloilla vähennyksen suhteen ja ajamaan lääkettä liian nopealla tahdilla alas joten kannattaa olla varovainen miten puhut haitoistasi lääkärille. Jos lääkäri alkaa huolestua kokemistasi haitoista, jotkut saattavat sitten ajatella että nyt pitää sitten irrottaa potilas lääkkeistä ja siinä voidaan tehdä taas lisää vahinkoa jos vieroitus toteutetaan miten sattuu. Mielestäni on ensisijaisen tärkeää, että potilas tuossa tilanteessa saa olla se joka päättää tahdin mikä tuntuu itselle sopivalta, jos kerran on koukutettu tuollaisiin lääkkeisiin. Jotkut saattavat tehdä vieroitusta niin, että eivät kerro lääkärilleen vähentävänsä, koska pelkäävät sitä, että lääkäri alkaa vaikka hoputtamaan vähennystä. Toki varmaan lähtökohtaisesti järkevintä olisi käydä keskustelu vähentämisestä lääkärin kanssa.

        Taustatyötä vieroituksesta kannattaa tehdä itse eikä vain luottaa sokeasti lääkäreihin, jotka sinut tuohon tilanteeseen ovat saaneetkin. Vertaisilla voi olla paljon neuvoja vieroitukseesi. Parhaat materiaalit mitä itse olen löytänyt bentsojen suhteen on Ashton manual (jota kannattaa lukea kriittisesti koska kaikille ei sovi juuri siinä mainitut vieroitustavat eikä ole tarvetta vaihtaa bentsoa, ja siinä mm suositellaan masennuslääkkeitä bentsovieroitukseen mitä kritisoin mutta silti se on yksi parhaimmista materiaaleista mitä löytyy mikä voi selittää sinulle mitä käyt nyt läpi), Benzoinfo.com sivusto erityisesti tämä kohta: https://www.benzoinfo.com/benzodiazepine-tapering-strategies/
        ja Benzo Buddies-foorumi mistä voi löytää vertaistukea ja keinoja kamppailla oireiden kanssa. Suomeksi löytyy Stefan Borgin ja Katarina Johanssonin kirja "Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista", vaan se on ikivanha, voi ehkä käytettynä jostain löytyä. En tiedä onko uudempia? Youtubessa suosittelen kanavaa Benzo Brains, jota pitää henkilö joka on irrottautunut bentsoista ja on tehnyt ihan hyviä videoita aiheesta.

        Ja tuo alkoholi on ehkä huonoin valinta tilanteessasi.

        Alkoholi häiritsee aivojen välittäjäaineiden toimintaa ja GABA-järjestelmän häirintä on yksi tavoista, jolla alkoholin vaikuttaa. Krapulassa GABA-toiminnot putoaa, mutta glutamaattitasot pysyy yhä korkeina. Tämä voi laukaista ahdistuneisuutta, tärinää ja unettomuutta. Eli jos sinulla on jo valmiiksi ongelmia bentsoista, kenties mekanismin kautta, että gaba-toiminnot ei muutenkaan toimi optimaalisesti niin kun kiskaiset alkoholia päälle ja saat krapulan niin tuo gaba/glutamaatti epätasapaino vain korostuu. Näin kärjistetysti gaba on elimistössä jarru ja glutamaatti kaasu ja sinulla on kaasu päällä mutta jarru ei toimi miksi olosi on paniikin partaalla. Lisäksi alkoholissa on muitakin ongelmia kuten esim. asetaldehydi, joka on itsessään myrkyllistä ja voi elimistöön kertyessä aiheuttaa mm. ahdistusta. Hermoston ylikiihtyneisyys on myös perussyy monille bentsovieroitusoireille. Ärsytät joka kerta keskushermostoasi kun juot kännit.

        Kiitos viestistä :) perusolotila aivan kauhea tärinää Ä, paniikkia, ahdistusta, pelkotiloja vaikka alkoholia ei pitäisi enää elimistössä edes ollakaan tuntuu vain, etten enää palaudu mistään. Lihaksetkin kuin viulunkieli erityisesti käsissä ja niska hartia seudussa. Tällästä lihasjäykkyyttä tai jännitystäkään ole koskaan aikaisemmin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ashton Manualissa sanotaan näin (suosittelen lukemaan sen, löytyy benzo.org sivustolta suomeksi nimellä "Ashton Manual")

        "Sietokyky ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyvät hitaammin, mutta on vähän todisteita siitä, että
        bentsodiatsepiinit säilyttävät tehonsa muutaman kuukauden jälkeen. Itse asiassa, pitkäaikainen
        bentsodiatsepiinien käyttö saattaa jopa pahentaa ahdistushäiriöitä. Monet potilaat huomaavat, että
        ahdistusoireet lisääntyvät tasaisesti vuosien mittaan huolimatta bentsodiatsepiinien jatkuvasta käytöstä ja
        paniikkikohtauksia ja/tai avoimen paikan kammoa saattaa ilmaantua ensi kertaa vuosien pitkittyneen
        käytön jälkeen.
        Tällainen oireiden pahentuminen bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön aikana johtuu luultavasti siitä,
        että aineen ahdistusta lievittäville vaikutuksille kehittyy sietokyky, niin että ”vieroitusoireita” ilmaantuu,
        vaikka lääkettä olisi jatkuvasti ruumiissa. Kuitenkaan sietokyky ei välttämättä ole täydellinen ja
        pitkäaikaiskäyttäjät joskus raportoivat jatkuvasta tehokkuudesta, joka saattaa osaksi johtua
        vieroitusoireiden tukahduttamisesta.
        Joka tapauksessa useimmiten tällaiset oireet katoavat vähitellen, onnistuneen bentsodiatsepiinien
        vähentämisen ja vieroituksen jälkeen. Niistä 50 potilaasta, jotka ensiksi tulivat klinikalleni, 10 potilasta tuli
        avoimen paikan kammoiseksi ensimmäistä kertaa ottaessaan bentsodiatsepiineja. Avoimen paikan
        kammon oireet vähenivät dramaattisesti vuoden kuluessa vieroituksesta, jopa potilaissa, jotka olivat olleet
        taloon suljettuna, eikä yksikään tullut avoimen paikan kammon lamauttamaksi seurannan aikana (10
        kuukaudesta 3.5 vuoteen vieroituksen jälkeen). "

        Minua kiinnostaisi tietää onko sinulla käynyt aiemmin käyttöäsi niin, että olet kokenut, että teho loppuu ja annostasi on nostettu?

        Luule, että nimenomaan ne ongelmat tuli siinä vaiheessa, kun toleranssi kasvoi, mutten nostanut annostusta ehkä satunnaisesti jollain puolikkaalla tai yhdellä lisäsin, mutta muuten aikalailla mennyt tuo 1,5mg pv.. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos viestistä :) perusolotila aivan kauhea tärinää Ä, paniikkia, ahdistusta, pelkotiloja vaikka alkoholia ei pitäisi enää elimistössä edes ollakaan tuntuu vain, etten enää palaudu mistään. Lihaksetkin kuin viulunkieli erityisesti käsissä ja niska hartia seudussa. Tällästä lihasjäykkyyttä tai jännitystäkään ole koskaan aikaisemmin ollut.

        Ei se tarkoita, että jos kehossasi ei ole alkoholia, etteikö hermostosi voisi pitempikestoisestikin reagoida humalajuomiseen bentsotoleranssissa aiheuttaen sinulle pahempia oireita. Olen kuullut esim. bentsovieroituksessa kuinka jotkut ihmiset saavat oireiden suhteen pitkäkestoisiakin takapakkeja yhdestä humalajuomisesta. Gabatoiminnot ei vain toimi oikein kehossa, kun bentsot on sotkeneet ne ja alkoholi vielä monimutkaistaa tilannetta ärsyttämällä hermostoa lisää ja heittämällä vielä enemmän vituralleen tuon gaba/glutamaattitasapainon saaden sinut yhä enemmän ahdistuneeksi ja levottomaksi. Kun juo alkoholia tuossa tilanteessa, voi seurata pahentuneita oireita, jotka ei väistykään välttämättä hetkessä. Hermosto on jo muutenkin "sekaisin".
        Ja kyllä, kaikki mainitsemasi oireet voi liittyä bentsoihin liittyviin ongelmiin. Anna aikaa hermostollesi tasapainottua ja kaikki oireet ei poistu välittömästi. Uudet lääkkeetkin voi tuoda oman uudet ongelmansa jos ongelmasi siis olisivat lähtöisin bentsotoleranssista ja lääkkeiden ongelmista ja sitten noiden ongelmien päälle lisätään uusi lääke. Jotkut kuvaa vieroituspalstoilla herkistymistä lääkkeille bentsotolejen ja vieroitusoireiden myötä. Ei koske kaikkia mutta joitakin voi koskea.

        Itse yrittäisin pitää annosta suht koht samana ja tilannetta stabiilina, tekisin hitaasti mitään muutoksia, enkä alkaisi vain roiskia kaikenlaisia hermostoon vaikuttavia aineita päällekäin ainakaan ilman suurta harkintaa. Toki psykiatrialla voi olla eri näkökulmat, kuinka sinun ongelmiasi pitää hoitaa lääkkeillä ja kokeilla kaikenlaista. Kannattaa luottaa omaan intuitioosi, mikä on ongelmiesi lähde ja pahentaja. Jos lääke on ongelmiesi pahentaja niin tuntuuhan se melko hienolta jos mahdollisen riippuvuutesi ja toleranssisi voisi korjata vain lisäilemällä jotain mitä sattuu lääkityksiä. Toki sitä varmasti haluaisi olon helpottajan löytää tilanteessa. En myöskään kokoajan nostelisi ja laskisi tuota Rivatril-annostasi vaan yrittäisin pitää sitä samassa joka päivä, koska 10 mg Diapamia vastaavat hypyt annoksissa on aika suuria. Rivatril on vahva lääke.

        Nämä ovat omia mielipiteitäni ja sinun pitää tehdä omat johtopäätöksesi asioista. Toki kannattaa konsultoida lääkäriä ja kysyä hänen mielipidettään.

        Suosittelen lukemaan tämän https://www.survivingantidepressants.org/topic/6632-the-rule-of-3kis-keep-it-simple-keep-it-slow-keep-it-stable/

        Kyseiset perusperiaatteet ovat mielestäni aika hyvät neuvot ihmisille ketka on saaneet lääkkeistä harmia tai kamppailee vieroituksen kanssa. Minulla ne auttoi ymmärtämään tilannetta paremmin ja tekemään järkeviä ratkaisuja vieroituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tarkoita, että jos kehossasi ei ole alkoholia, etteikö hermostosi voisi pitempikestoisestikin reagoida humalajuomiseen bentsotoleranssissa aiheuttaen sinulle pahempia oireita. Olen kuullut esim. bentsovieroituksessa kuinka jotkut ihmiset saavat oireiden suhteen pitkäkestoisiakin takapakkeja yhdestä humalajuomisesta. Gabatoiminnot ei vain toimi oikein kehossa, kun bentsot on sotkeneet ne ja alkoholi vielä monimutkaistaa tilannetta ärsyttämällä hermostoa lisää ja heittämällä vielä enemmän vituralleen tuon gaba/glutamaattitasapainon saaden sinut yhä enemmän ahdistuneeksi ja levottomaksi. Kun juo alkoholia tuossa tilanteessa, voi seurata pahentuneita oireita, jotka ei väistykään välttämättä hetkessä. Hermosto on jo muutenkin "sekaisin".
        Ja kyllä, kaikki mainitsemasi oireet voi liittyä bentsoihin liittyviin ongelmiin. Anna aikaa hermostollesi tasapainottua ja kaikki oireet ei poistu välittömästi. Uudet lääkkeetkin voi tuoda oman uudet ongelmansa jos ongelmasi siis olisivat lähtöisin bentsotoleranssista ja lääkkeiden ongelmista ja sitten noiden ongelmien päälle lisätään uusi lääke. Jotkut kuvaa vieroituspalstoilla herkistymistä lääkkeille bentsotolejen ja vieroitusoireiden myötä. Ei koske kaikkia mutta joitakin voi koskea.

        Itse yrittäisin pitää annosta suht koht samana ja tilannetta stabiilina, tekisin hitaasti mitään muutoksia, enkä alkaisi vain roiskia kaikenlaisia hermostoon vaikuttavia aineita päällekäin ainakaan ilman suurta harkintaa. Toki psykiatrialla voi olla eri näkökulmat, kuinka sinun ongelmiasi pitää hoitaa lääkkeillä ja kokeilla kaikenlaista. Kannattaa luottaa omaan intuitioosi, mikä on ongelmiesi lähde ja pahentaja. Jos lääke on ongelmiesi pahentaja niin tuntuuhan se melko hienolta jos mahdollisen riippuvuutesi ja toleranssisi voisi korjata vain lisäilemällä jotain mitä sattuu lääkityksiä. Toki sitä varmasti haluaisi olon helpottajan löytää tilanteessa. En myöskään kokoajan nostelisi ja laskisi tuota Rivatril-annostasi vaan yrittäisin pitää sitä samassa joka päivä, koska 10 mg Diapamia vastaavat hypyt annoksissa on aika suuria. Rivatril on vahva lääke.

        Nämä ovat omia mielipiteitäni ja sinun pitää tehdä omat johtopäätöksesi asioista. Toki kannattaa konsultoida lääkäriä ja kysyä hänen mielipidettään.

        Suosittelen lukemaan tämän https://www.survivingantidepressants.org/topic/6632-the-rule-of-3kis-keep-it-simple-keep-it-slow-keep-it-stable/

        Kyseiset perusperiaatteet ovat mielestäni aika hyvät neuvot ihmisille ketka on saaneet lääkkeistä harmia tai kamppailee vieroituksen kanssa. Minulla ne auttoi ymmärtämään tilannetta paremmin ja tekemään järkeviä ratkaisuja vieroituksessa.

        Kiitos vastauksesta. En vain tiedä miten hitossa aloitan alasajon, kun elän jo nyt jonkinlaisissa vieroitusoireissa ihan varmasti, koska olot on niin epäinhimilliset vaikka annostus on stabiili ollut jo pitemmän aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. En vain tiedä miten hitossa aloitan alasajon, kun elän jo nyt jonkinlaisissa vieroitusoireissa ihan varmasti, koska olot on niin epäinhimilliset vaikka annostus on stabiili ollut jo pitemmän aikaa.

        En itse tilanteessasi heti aloittaisikaan alasajoa vaan kokeilisin saada tilannetta stabiilimmaksi. Olet ensinnäkin aloittanut uuden lääkkeen, en tiedä milloin. Testaisin miten sen kanssa sujuu ja antaisin sille aikaa. Jos ei sen kanssa olo suju, antaisin taas hermostolle aikaa tasapainottua sen lopettamisesta ennen uusia muutoksia enkä vain kokeilisi kokoajan jotain joka voi pahentaa tilannetta. tavoite ei olisi olla oireeton vaan saada ahdistusta ja pahaa oloa hallintaan, tasapainottua niin että olo ei ole aivan sietämätön. Jos sinulla on toleranssi päällä, siitä saattaa koitua jotain oireita. Sitten kokeilisin tuota alkoholittomuutta myös ja katsoisin mikä on sen vaikutus ahdistustasoihin. Antaisit hermostolle tällä tavoin tietyn "levon" etkä kokoajan sörki sitä jollakin jos se on "ärsyyntynyt" tai herkistynyt kaikesta, ja mahdollisesti yliherkistynyt myös alkoholille.
        Lisäksi yrittäisin saada bentsot pysymään yhdessä annoksessa niiden sahaamisen sijaan. Sun bentson kohdalla tulee huomioida että 0,5 mg ei ole pieni annos vaan vastaa 10 mg Diapamia eli kyseessä ei ole mitkään pikku annokset jos otat jonain päivinä lisäannoksen.

        Kun tilanne toivon mukaan tasoittuisi joksikin ajaksi itse vastaavassa tilanteessa aloittaisin alasajon 5-10 prosenttia edellisestä annoksesta tahdilla per kuukausi. Siihen on eritelty ohjeita tuolla benzo info linkissä. Itse alkuun vähensin hiukan nopeampaa oloa seuraillen ja loppuvaiheen olen vetänyt hitaasti. Kun vähennät hitaasti reseptorit hiljalleen "upreguloituvat" vähentämisen tahdissa.

        Tärkeää on antaa aina hermoston rauhoittua yhden muutoksen tai vähennyksen jälkeen ja pitää taukoa. Jos muutoksia tekee nopeaa jatkuvasti tilanne voi lähteä käsistä.

        Annoksesi on jaettu kolmeen osaan päivässä mikä on ihan hyvä siinä mielessä että tuskin podet annosten välisiä viekkareita mitkä voisi lisätä heittelyä. Jos itse vieroittautuisin niin pitäisin tuota kolmea annosta päivässä juuri tuon takia ja niitä vähentelisin sitten.

        Elintapoihin ja itsehoidon taitojen opetteluun kannattaa satsata. Jotkut asiat ruokavaliossa voi lisätä ahdistusta. Kofeiini, liika sokeri, jotkut lisäaineet jne. Kofeiinihan stimuloi keskushermostoa. Kannattaa seurailla mikä sopii, mikä ei. Verensokerin tasaisena pitäminen normaalilla terveellisellä ruoalla on aika hyvä tapa pitää itsestään huolta.

        Saatay paniikkihäiriöisenä tietääkin tapoja pärjätä oireidesi kanssa, esim syvähengitys on tapa rauhoittaa hermostoa. Jos paniikki on pahana päällä, yksi tapa pärjätä sen kanssa on yrittää keskittyä johonkin ja pitää mieltä kiireisenä. Se auttoi minulla pahimman yli.

        Olen itse käynyt läpi samantyyppisen vaiheen lääkkeiden seurauksena että haluan päästä nahoistani. Nykyään olo on paljon parempi ja olen miltei lääkkeistä irti eikä uusia tule. En enää aio hermostoani sorkkia millään lääkkeillä enkä niitä siedäkään.

        Ymmärrystä terveydenhuollosta ei juuri ole tullut, itse on pitänyt nämä asiat oppia kantapään kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En itse tilanteessasi heti aloittaisikaan alasajoa vaan kokeilisin saada tilannetta stabiilimmaksi. Olet ensinnäkin aloittanut uuden lääkkeen, en tiedä milloin. Testaisin miten sen kanssa sujuu ja antaisin sille aikaa. Jos ei sen kanssa olo suju, antaisin taas hermostolle aikaa tasapainottua sen lopettamisesta ennen uusia muutoksia enkä vain kokeilisi kokoajan jotain joka voi pahentaa tilannetta. tavoite ei olisi olla oireeton vaan saada ahdistusta ja pahaa oloa hallintaan, tasapainottua niin että olo ei ole aivan sietämätön. Jos sinulla on toleranssi päällä, siitä saattaa koitua jotain oireita. Sitten kokeilisin tuota alkoholittomuutta myös ja katsoisin mikä on sen vaikutus ahdistustasoihin. Antaisit hermostolle tällä tavoin tietyn "levon" etkä kokoajan sörki sitä jollakin jos se on "ärsyyntynyt" tai herkistynyt kaikesta, ja mahdollisesti yliherkistynyt myös alkoholille.
        Lisäksi yrittäisin saada bentsot pysymään yhdessä annoksessa niiden sahaamisen sijaan. Sun bentson kohdalla tulee huomioida että 0,5 mg ei ole pieni annos vaan vastaa 10 mg Diapamia eli kyseessä ei ole mitkään pikku annokset jos otat jonain päivinä lisäannoksen.

        Kun tilanne toivon mukaan tasoittuisi joksikin ajaksi itse vastaavassa tilanteessa aloittaisin alasajon 5-10 prosenttia edellisestä annoksesta tahdilla per kuukausi. Siihen on eritelty ohjeita tuolla benzo info linkissä. Itse alkuun vähensin hiukan nopeampaa oloa seuraillen ja loppuvaiheen olen vetänyt hitaasti. Kun vähennät hitaasti reseptorit hiljalleen "upreguloituvat" vähentämisen tahdissa.

        Tärkeää on antaa aina hermoston rauhoittua yhden muutoksen tai vähennyksen jälkeen ja pitää taukoa. Jos muutoksia tekee nopeaa jatkuvasti tilanne voi lähteä käsistä.

        Annoksesi on jaettu kolmeen osaan päivässä mikä on ihan hyvä siinä mielessä että tuskin podet annosten välisiä viekkareita mitkä voisi lisätä heittelyä. Jos itse vieroittautuisin niin pitäisin tuota kolmea annosta päivässä juuri tuon takia ja niitä vähentelisin sitten.

        Elintapoihin ja itsehoidon taitojen opetteluun kannattaa satsata. Jotkut asiat ruokavaliossa voi lisätä ahdistusta. Kofeiini, liika sokeri, jotkut lisäaineet jne. Kofeiinihan stimuloi keskushermostoa. Kannattaa seurailla mikä sopii, mikä ei. Verensokerin tasaisena pitäminen normaalilla terveellisellä ruoalla on aika hyvä tapa pitää itsestään huolta.

        Saatay paniikkihäiriöisenä tietääkin tapoja pärjätä oireidesi kanssa, esim syvähengitys on tapa rauhoittaa hermostoa. Jos paniikki on pahana päällä, yksi tapa pärjätä sen kanssa on yrittää keskittyä johonkin ja pitää mieltä kiireisenä. Se auttoi minulla pahimman yli.

        Olen itse käynyt läpi samantyyppisen vaiheen lääkkeiden seurauksena että haluan päästä nahoistani. Nykyään olo on paljon parempi ja olen miltei lääkkeistä irti eikä uusia tule. En enää aio hermostoani sorkkia millään lääkkeillä enkä niitä siedäkään.

        Ymmärrystä terveydenhuollosta ei juuri ole tullut, itse on pitänyt nämä asiat oppia kantapään kautta.

        Koska en tiedä tilannettasi en voi antaa suoria neuvoja. Nuo ovat vain miten itse tilanteesta yrittäisin päästä kuiville. Helppoa bentsojen aiheuttamien ongelmien setviminen ei ole. On aika pelottavaa kuinka vähän noita lääkkeiden ongelmia ymmärretään terveydenhuollossa ja ajatellaan että ne vaan voidaan sivuuttaa ja jatkaa diagnoosiin pohjautuvaa lääkintää ajatellen että sinulla on yhä vaan paheneva paniikkihäiriö jota pitää lääkitä ja sivuuttaa se tosiasia että olet mahdollisesti toleranssissa ja motoriikkasi mahdollisesti heittää ison bentsoannostuksen takia. Tiedän ihmisiä kelle on yhdestä lääkkeestä koituvien ongelmien takia määrätty kasa lääkkeitä (itse mukaanlukien) ja se on pitkittänyt ja monimutkaistanut ja pahentanut ongelmaa ja oireita. Mitään ratkaisua uusista lääkkeistä ei minulle ollut, vaan ne johti siihen että bentsoannosta vaan nostettiin sivussa kun ne lisäsi ahdistusta ja ajauduin syvemmälle pahaan oloon. Ainoa tapa päästä tilanteesta oli purkaa lääkitykset. Tiedän myös tilanteita missä liian nopean bentsovähennyksen seurauksia on yritetty paikata lyömällä jotain lääkkeitä päälle. Oikeasti järkevin tapa olisi vieroittautua bentsoista hitaasti mikä voi tarkoittaa jopa vuotta tai ylikin jopa vuosia kestävää vähennystä.

        Olemme yksilöitä ja kaikki ei reagoi näin huonosti kuin minä lääkkeisiin nykyään mutta suositan varovaisuuteen lääkkeiden kanssa tilanteessasi ja yrittää pitää "pään kylmänä" vaikka sinulla onkin paha olla. Itselläkin itsemurha kävi mielessä vakavimpana aikana. Suosittelen lukemaan tarinoita missä ihmiset ovat oikeasti päässeet bentsoista eroon ja heillä on parempi olla jälkikäteen.

        Et sinä yksin ole, menepä vaikka lukemaan Benzo Buddies - foorumia. Iso määrä ihmisiä kamppailee bentsoista eroon. Terveydenhuollossa toki lääkeongelmien kanssa voi tuntua että on yksin ja heiltä usein vastaus on : Ei näistä lääkkeistä tämmöistä tule, kokeile tätä tai tätä lääkettä, sairautesi on pahentunut jne. Yrittää siinä sitten miettiä mitä tekee...


      • Anonyymi

        Sinulla on toleranssi noussut. Hölmösti kirjoitettu resepti. Tulisi olla: 0,5-1mg kohtauksen iskiessä. Ei varmistuskyllästystä yhdellä koukuttavimmista huumelääkkeistä!

        Ja outoa käyttää anksiolyyttia eli antiepilepsialääkettä ahdistuskohtauksiin.

        Oksatsepaami 15-50mg olisi turvallisempi ja usein riittää... jollei riitä, niin Temesta on tehty juuri ahdistusoireisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on toleranssi noussut. Hölmösti kirjoitettu resepti. Tulisi olla: 0,5-1mg kohtauksen iskiessä. Ei varmistuskyllästystä yhdellä koukuttavimmista huumelääkkeistä!

        Ja outoa käyttää anksiolyyttia eli antiepilepsialääkettä ahdistuskohtauksiin.

        Oksatsepaami 15-50mg olisi turvallisempi ja usein riittää... jollei riitä, niin Temesta on tehty juuri ahdistusoireisiin.

        Ei tietenkään pitäisi olla varmistuskyllästystä, se ei ole järkevää, mutta jos sellaiseen on päässyt pitkän ajan kuluessa tottumaan jo niin ei siitä voi vain siirtyä sormia napsauttamalla satunnaiskäyttäjäksi.

        Keho on tottunut joillakin useisiin bentsoihin päivässä ja jatkuvaan bentsodiatsepiinin vaikutuksen alla oloon ja jo yhden pudottaminen esim kertaheitolla pois voi olla hyvin ahdistava kokemus. Bentsovaihdoksissa voi myös tiettyyn bentsoon tottuneelle esim. herkälle tai ahdistuneisuushäiriöiselle olla riskinsä esim.se että se uusi bentso ei tuotakaan esim ahdistukseen samanlaista vaikutusta tai nukkumiseen bentsoja ottavalle samanlaista unettavaa vaikutusta. Bentsoissa on eronsa. Joillekin vaihdokset sopii, joillakin voi vain pahentaa oloa, vaikka esim. ashton manual pitkävaikutteiseen bentsoon vaihtoa vieroituksessa suositteleekin. Kannattaa tiedostaa riskit.

        Joillakin voi olla järkevää vähennellä niitä kolme kertaa päivässä annoksia sitten pikkuhiljaa pois niin että annos hiljalleen pienenee. Mallia voi ottaa vaikka Ashton Manualista jossa toteutustapa on tällainen. Siinä on pointtinsa, että käyttää pitkävaikutteista bentsoa, jottei annosten välisiä vieroitusoireita tule. Pahimmillaan bentsokoukku on annosten välisten oireiden vuoristorataa.

        Rivatril on bentso eikä vain epilepsialääke. Kyllä sitäkin käsittääkseni off label ahdistukseen käytetään.

        Jos joku luulee että toleranssi on ilmiö josta ei voi päästä mitenkään ilman annoksen nostoa eteenpäin kuolematta ahdistukseen niin on väärässä. Toleranssistakin voi päästä eteenpäin ja jopa toleransain tultua voi pystyä vähentämään bentsot pois. Ja jos bentso ja toleranssi on ollut pahemman ahdistuksen laukaisijana, voi olla että bentsoista irroittauduttuaan voikin havaita että ahdistus lievenee.

        Kerran yksi henkilö kenen kanssa keskustelin bentsovieroituksesta oli tehnyt omassa vieroituksessaan mielenkiintoisen havainnon : kuin toleranssia helpottaisi myös vähentäminen ja myös annoksen muuttaminen vähitellen pienemmäksi. Hän oli pysähtynyt vieroituksessa pitkäksi aikaa ja olo oli kehno. Kun hän jatkoi hidasta vähennystä olo alkoikin helpottua. Hän mietti että oliko pitkä annoksen samassa pitäminen voinut aiheuttaa jonkinlaista toleranssia. Ehkä annoksen noston sijaan joskus vähennyskin voi toimia? Tämä henkilö teki hitaan 10 prosenttia kk edellisestä annoksesta vähennyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään pitäisi olla varmistuskyllästystä, se ei ole järkevää, mutta jos sellaiseen on päässyt pitkän ajan kuluessa tottumaan jo niin ei siitä voi vain siirtyä sormia napsauttamalla satunnaiskäyttäjäksi.

        Keho on tottunut joillakin useisiin bentsoihin päivässä ja jatkuvaan bentsodiatsepiinin vaikutuksen alla oloon ja jo yhden pudottaminen esim kertaheitolla pois voi olla hyvin ahdistava kokemus. Bentsovaihdoksissa voi myös tiettyyn bentsoon tottuneelle esim. herkälle tai ahdistuneisuushäiriöiselle olla riskinsä esim.se että se uusi bentso ei tuotakaan esim ahdistukseen samanlaista vaikutusta tai nukkumiseen bentsoja ottavalle samanlaista unettavaa vaikutusta. Bentsoissa on eronsa. Joillekin vaihdokset sopii, joillakin voi vain pahentaa oloa, vaikka esim. ashton manual pitkävaikutteiseen bentsoon vaihtoa vieroituksessa suositteleekin. Kannattaa tiedostaa riskit.

        Joillakin voi olla järkevää vähennellä niitä kolme kertaa päivässä annoksia sitten pikkuhiljaa pois niin että annos hiljalleen pienenee. Mallia voi ottaa vaikka Ashton Manualista jossa toteutustapa on tällainen. Siinä on pointtinsa, että käyttää pitkävaikutteista bentsoa, jottei annosten välisiä vieroitusoireita tule. Pahimmillaan bentsokoukku on annosten välisten oireiden vuoristorataa.

        Rivatril on bentso eikä vain epilepsialääke. Kyllä sitäkin käsittääkseni off label ahdistukseen käytetään.

        Jos joku luulee että toleranssi on ilmiö josta ei voi päästä mitenkään ilman annoksen nostoa eteenpäin kuolematta ahdistukseen niin on väärässä. Toleranssistakin voi päästä eteenpäin ja jopa toleransain tultua voi pystyä vähentämään bentsot pois. Ja jos bentso ja toleranssi on ollut pahemman ahdistuksen laukaisijana, voi olla että bentsoista irroittauduttuaan voikin havaita että ahdistus lievenee.

        Kerran yksi henkilö kenen kanssa keskustelin bentsovieroituksesta oli tehnyt omassa vieroituksessaan mielenkiintoisen havainnon : kuin toleranssia helpottaisi myös vähentäminen ja myös annoksen muuttaminen vähitellen pienemmäksi. Hän oli pysähtynyt vieroituksessa pitkäksi aikaa ja olo oli kehno. Kun hän jatkoi hidasta vähennystä olo alkoikin helpottua. Hän mietti että oliko pitkä annoksen samassa pitäminen voinut aiheuttaa jonkinlaista toleranssia. Ehkä annoksen noston sijaan joskus vähennyskin voi toimia? Tämä henkilö teki hitaan 10 prosenttia kk edellisestä annoksesta vähennyksen.

        Ja ei tietenkään ole järkevää bentsoja määrätä 3 x päivässä. Pitemmällä tähtäimellä voi olla tosi huonoja seurauksia ja koukku. Mutta kannattaa ottaa huomioon, että tällaisiakin määräyksiä jotkut lääkärit tekee.


    • Anonyymi

      Tunnen olevani tässä tilanteessa ihan yksin, kukaan ei kuuntele, kukaan ei auta, kukaan ei ymmärrä eikä ota edes tosissaan tätä hätää. Olen rampannut akuuttipsykiatrian polilla pariin otteeseen olon mennessä kestämättömäksi, mutta sieltä sain vaan ssri tähän päälle ja musta tuntuu, että ne vaan pahentaa tilannetta !! haluan ulos nahoistani.

    • Anonyymi

      Se vielä kiinnostaa tietää, onko sulle ollut hyötyä isommasta annoksesta jota otat kun sanot että joskus olet ottanut ylimääräisen? Vai onko vaikutus muuttunut jotenkin niin että bentsot vaikuttavat eri tavalla tai eivät poista ahdistusta enää? Annoksen nostohan voi periaatteessa toleranssissa auttaa. Ongelmaksi vaan koituu se että sitä saisi tuolla tiellä olla varmaan uudelleenkin nostamassa ja se on loputon tie eikä tuota kyllä usein siksi suositella. Ashtonin Manuaalissa toleranssissa vähentämistä ei käsittääkseni nähdä ongelmalliseksi (kuulostaa vain tuo sun ahdistusoireilu pahalta miksi en välttämättä heti alkaisi tehdä mitään vähennystä). Itselläkin tuli toleranssi mutta silti vähennys on sujunut.

      Haittavaikutukset alkaa taas kasvaa myös mitä isompi annos ja minulla isommalla annoksella oli kognitiivisia ongelmia. Minä itse en koskaan olisi edes sietänyt noin isoa määrää bentsoja koska ne haitat oli niin ikäviä. Mun ei tarvinnut oikeasti edes miettiä haluanko eroon vai en, koska tiesin että olo oli muuttunut paskemmaksi bentsoissa.

      • Anonyymi

        Ei ole helpottanut oikeastaan. Ahdistus ja paniikki on äärimmäistä vaikka noita syönkin.. en tiedä sitte.. sen vaan tiedän, että tämä ei nyt ihan normaalia kylläkään ole enkä todellakaan usko, että ahdistukseni olisi mystisesti muuttunut näin paljon pahemmaksi lääkkeen käytön aikana.. Nyt mua pelottaa ihan valtavasti, että kun olen noiden lääkkeiden kanssa sekoittanut myös alkoholia vahingossa niin mun hermosto ja aivot eivät enää paranekkaan. En tiedä mitä tehdä tekisi mieli vaan lopettaa tämä kärsimys ei tämä ole elämää.


      • Anonyymi

        Lisäksi ahdistusoireiluun on tullut mukaan myös pään nykiminen mitä ei koskaan ennen ole ollut ja hillitön käsien tärinä. En ole pystynyt enää edes tapaamaan ketään ihmisiä, koska nyin, hytkyn, olen hermostunut, en meinaa pysyä pystyssä kun heitehuimaus on niin pahaa ja lisäksi liikkeet jotenkin tahkamisia ja hitaita vaikka kuinka yrittää keskittyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi ahdistusoireiluun on tullut mukaan myös pään nykiminen mitä ei koskaan ennen ole ollut ja hillitön käsien tärinä. En ole pystynyt enää edes tapaamaan ketään ihmisiä, koska nyin, hytkyn, olen hermostunut, en meinaa pysyä pystyssä kun heitehuimaus on niin pahaa ja lisäksi liikkeet jotenkin tahkamisia ja hitaita vaikka kuinka yrittää keskittyä.

        Hermosto toipuu hiljalleen vaikka olisi damagea tullutkin lääkkeistä ja holista. Aikaa se voi kyllä ottaa. Sen sijaan että ajattelet että et toivu, laita se energia itsestäsi huolenpitämiseen, itsehoitamisen taitojen opetteluun ja selviytymiskeinojen opetteluun. Joskus sekin on selviytymiskeino että pärjäät päivästä toiseen pahan olon kanssa ja yrität saada ajatukset muuhun. Tämän videon loppupuolella on esim hyviä vinkkejä selviytymiskeinoista esim vieroituksessa:
        https://youtu.be/o4qv_97qXDw

        Juominenkin on voinut olla sulle selviytymiskeino ja tilalle voit joutua opettelemaan uusia tapoja pärjätä itsesi kanssa ja toimia. Olet saattanut tottua siihen että aina oireita lääkitään tai turrutetaan jollakin.

        Ajatuksesi että et ikinä toivu on sellaisia mitä itsekin koin ja varmaan aika yleisiä kun vahinkoa tulee lääkkeistä, kun se tuntuu niin ahdistavalta. Oma tilanne voi tuntua kaikkein pahimmalta muihin verrattuna. Jos ajattelet että et toivu ei se lisää todennäköisyyttä toipumiselle. Ymmärrän että huoltasi lisää sekakäyttö ja sen aiheuttamat vahingot, ja kokemasi vaikeat oireet.

        Olen lukenut ihmisten tarinoita jotka vieroittautuneet isoista lääkeyhdistelmistä (bentsoa mukana) ja olleet huomattavan huonossa kunnossa ja kun päässeet vieroituksen jälkeen irti elämä on alkanut voittaa. Tai ovat kituneet aivan hirveänä bentsovieroituksessa mutta selvinneet. Täysin vahingotta kaikki ei elä elämäänsä noiden seurauksena mutta elämänlaatu on kohentunut lääkitysajoilta ja elämä voi olla ihan mukavaa jälkikäteen.

        Ja huom, en tässä kannusta ketään erityisesti lopettamaan lääkkeitään, etenkin jos kokevat niisrä hyötyä. Lääkevieroitus on haastava juttu joka vaatii paneutumista, suunnitelmallisuutta ja sinnikkyyttä jos sen aikoo toteuttaa ja se voi olla aikaanvievä osittain kuluttavaltakin tuntuva prosessi. Siinä voi joutua opettelemaan uusia tapoja selvitä. Itsestä huolenpito on tärkeimmässä roolissa jos haluaa lääkkeistä irti päästä, eikä siihen oikein sovi se että samalla esim sabotoi terveyttään. Pitää osata hoitaa itseään ja löytää selviytymiskeinoja oireiden kanssa.

        Tuskinpa esim prof Heather Ashtonkaan olisi vieroitusopastaan aikanaan tehnyt jos ei uskoisi siihen että bentsoista irti pääsee.


    • Anonyymi

      Miten voi selvitä jos oireet on todella pahat esim värinää, nykimistä, paniikkia, ahdistusta, hengityksen pidättelyä, pelkotiloja... valitettavasti ei näissä oloissa mihinkään voi ainakaan mennä ainakaan tällä hetkellä.

    • Anonyymi

      Huippaus voi johtua 10 000 eri taudista joten palstalla arvailu on kuin tarot korteista katsoisi, sun on pakko mennä kertoa oireesi lääkärille, rivatrilliin nuo oireet ei kuulu.

      • Anonyymi

        Noniin meneppäs sinä lukemaan klonatsepaamin pakkausseloste.. Yksi yleisimmistä haittavaikutus/ sivuvaikutus nimenomaan tasapaino ongelmat ja huimaus. Ei kannata tulla palstalle länkyttämään jos olet noin tietämätön.


      • Anonyymi

        ''Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat väsymys, uneliaisuus, huimaus. ''


      • Anonyymi

        Ashton Manual:

        "BENTSODIATSEPIINIEN SIVUVAIKUTUKSIA
        Ylirauhoittuminen, (ylisedaatio)
        Ylirauhoittuminen liittyy rauhoittavien/unilääkkeinä käytettyjen bentsodiatsepiinien annosteluun. Oireisiin
        kuuluvat horroksen kaltainen tila, heikko keskittymiskyky, lihasten yhteistoiminnan häiriöt, lihasheikkous,
        huimaus ja hajamielisyys"

        Joten, kyllä huimaus voi liittyä bentsodiatsepiineihin.

        Itselläni oli huimausta, kun lääkärini otti minut irti nopealla tahdilla bentsoista ja päätti vähän myöhemmin nostaa toisen lääkkeen annostusta, kun oloni yllättävää kyllä heikentynyt tämän seurauksena. Jos käänsin päätäni makuuasennossa, tuntui kuin maailma olisi pyörähtänyt 365 astetta ympäri monta kertaa ja meni semmoinen lähes pahoinvoinnin aalto sen huimauksen seurauksena välillä. Välillä kävellessä tuntui kuin tasapainoni heitti. Hiukan myöhemmin sietämättömän olon myötä päädyin takaisin bentsoihin (hankala olla nahoissaan olo). Veikkaan että palatessa bentsoihin tapahtui kindling-ilmiö, minkä seurauksena vieroitusoireeni ovat olleet kahta kauheampia, mistä lääkärit ei ymmärrä mitään. Edelleen vieroituksen aikana satunnaisesti tuntuu kuin heittäisi päästä kävellessä kun huimaa mutta se pahin heittäminen on mennyt ohitse.

        Enkä tiedä miten selvisin pahimmasta yli. Tuntui kuin olisi ollut oman kehonsa kidutettavana pahimmissa voinneissa. Onneksi alkoi helpottaa, kun sain yksinkertaistettua lääkitykset niin, että jäljelle jäi ainostaan bentsopurku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ashton Manual:

        "BENTSODIATSEPIINIEN SIVUVAIKUTUKSIA
        Ylirauhoittuminen, (ylisedaatio)
        Ylirauhoittuminen liittyy rauhoittavien/unilääkkeinä käytettyjen bentsodiatsepiinien annosteluun. Oireisiin
        kuuluvat horroksen kaltainen tila, heikko keskittymiskyky, lihasten yhteistoiminnan häiriöt, lihasheikkous,
        huimaus ja hajamielisyys"

        Joten, kyllä huimaus voi liittyä bentsodiatsepiineihin.

        Itselläni oli huimausta, kun lääkärini otti minut irti nopealla tahdilla bentsoista ja päätti vähän myöhemmin nostaa toisen lääkkeen annostusta, kun oloni yllättävää kyllä heikentynyt tämän seurauksena. Jos käänsin päätäni makuuasennossa, tuntui kuin maailma olisi pyörähtänyt 365 astetta ympäri monta kertaa ja meni semmoinen lähes pahoinvoinnin aalto sen huimauksen seurauksena välillä. Välillä kävellessä tuntui kuin tasapainoni heitti. Hiukan myöhemmin sietämättömän olon myötä päädyin takaisin bentsoihin (hankala olla nahoissaan olo). Veikkaan että palatessa bentsoihin tapahtui kindling-ilmiö, minkä seurauksena vieroitusoireeni ovat olleet kahta kauheampia, mistä lääkärit ei ymmärrä mitään. Edelleen vieroituksen aikana satunnaisesti tuntuu kuin heittäisi päästä kävellessä kun huimaa mutta se pahin heittäminen on mennyt ohitse.

        Enkä tiedä miten selvisin pahimmasta yli. Tuntui kuin olisi ollut oman kehonsa kidutettavana pahimmissa voinneissa. Onneksi alkoi helpottaa, kun sain yksinkertaistettua lääkitykset niin, että jäljelle jäi ainostaan bentsopurku.

        Ja siis toki kannattaahan sitä lääkärissä selvittää mistä oireet johtuu ja poissulkea vakavampia sairauksia. Bentsovieroituksessa jos tosin kaikkia epämääräisiä oireita alkaisi selvitellä saisi lääkärissä olla jatkuvasti. Vaikuttavat niin laajasti ympäri kehoa ja siitä voi olla oireita päästä varpaisiin. Ashton kuvasi että joku oli virheellisesti saanut MS taudin diagnoosin vaikka kyse oli todennäköisimmin bentsoista ja oireet häipyi vieroituksen jälkeen hiljalleen. Bentsot kun voi tehdä monenlaista kaksoisnäöstä alkaen.


    • Anonyymi

      En kerta kaikkiaan kestä tätä enää.

      • Anonyymi

        Onko sulla mitään keinoja, millä saat helpotettua oloasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla mitään keinoja, millä saat helpotettua oloasi?

        ei todellakaan.


    • Anonyymi

      Veikkaisin että nää on vieroitusoireita.Siihen aikaan kun itse käytin bentsoja niin näitä oireita tuli.Ja heti kun otin lisää vähän enemmänkin niin nää oireet hävisi,ainakin hetkeksi.

    • Anonyymi

      Mikä lääkäri sanoo klonatsepaamin (1,5mg/d) sopivan edes ykkösoluen kanssa?

      Moni on tuhonnut kämppänsä ja katkonut hampaansa Rivatrilkännissä. Lisäksi ihminen unohtaa ottaneensa lääkettä, joten hän ottaa lisää. Filmi poikki ja aamulla ahdistaa. 0,5mg klonatsepaamia vastaa noin 8-10mg diatsepaamia (Diapam, Medipam) ja on vahvin betso alpratsolaamin kanssa.

      Kun avaat puhelimen ja näet että olet ollut kuin psykoosissa ja selittänyt tai kuvitellut mitä sylki suuhun tuo ... sitten tulekin asiaa lääkepurkille.

      Aina, jos alkoholia ottaa yli yhden tuopin päivän bentsot pitää jättää kaappiin.
      Silti sitä on veressäsi.
      Päivässä ei vieroitusoireet tule.

      Terveisin joskus mokaillut & Rivatril 3mg/d vuodesta 2005 kramppien ehkäisyyn.

      Paniikkihäiriösi on muuten hämmentävän säännöllinen; 3x vrk...
      Parempi paniikilääke on Xanor, mutta harvalle sitä suodaan. Se koukuttaa nopeasti (muutamassa viikossa olet lääkeorja) puolintumisaikansa lyhykäisyyden vuoksi. Väärinkäyttämällä tuhoat psyykeesi ja elämäsi.
      Sen käyttö tulisi olla hyvin satunnaista, eli vain tarpeen mukaan.

      Eihän ihminen popsi Tramaliakaan varmuuden vuoksi -että jos jalka saatta murtua.

      Temesta, jonka vuoksi Xanax kehitettin "ei-riippuvuutta-aiheuttavana" (kuin heroiini ja morfiini) olisi turvallisempi.

      Betntodiatsepiinit ovat koukuttavampia kui n opioidit jos on ahdistusaltis ihminen.

      Yhteiskäyttö tehostaa kummankin vaikutusta ja siten vieroitusoireiksi nuo krapukadi voidan laskea. Itse olen täysin koukussa tuohon lääkkeseen. Mutten pubrenorfiiniin, tramadoliin, kodeiiniin, pregabaliiniin jne. Koukun kehittymisessä kesti noin 10v.

      Vieroittautuminen kestäisi n.3 vuotta. Silti vieroitusoireet voivat jatkua senkin jälken kuukauksia.

      Jos itse vieroittautuisit annoksestasi, se tehtäisi hitaasti noin 3-6 kk:n aikana.

    • Anonyymi

      Tämän toivoisin jokaisen lääkärin lukevan, joiden mielestä pienistä annoksista bentsoja voi helposti vieroittautua lopettamalla seinään. Oikeastihan jos bentsoista haluaa oikeasti irti, annoksen vähennysmäärää kannattaa pienentää loppua kohden ja lopussa vähennykset ovat ihan minimaalisia. Täällä on perusteltu miksi niin kannattaa tehdä ihan tieteellisesti:
      https://twitter.com/abbasian/status/1407332192456433669?t=ykBPzpJ3OvSmqBX99O2IvA&s=19

      Tuossa twiitissä on myös esitelty Diapamin vähennysmalli missä annosvähennystä pienennetään loppua kohti.

      Pienilläkin bentsoannoksilla voi olla merkittävää vaikutusta.

      Vinkiksi teille ketkä vieroittaudutte.

    • Anonyymi

      Bentsot ovat oikeita nappeja paniikkiin....ja jos joku riva ei sovi, niin vaadi vaihtamaan. Jos ei sopu tule, niin kantelua hoitovirheestä tms. Mutta mikään tuosta ei onnistu tai sovi niin kauan, kuin menee alkoholi samaan syssyyn---koska miksaamaan viinan kanssa ei kenenkään lääkärin tarvitse ruveta. Viina veks lääkkeistä ja kielto hoitotahon suuntaan- kaiken sortin neurolepteille, joista siis tulee sen sata sivaria ja haittaa. Idea on se, että sairaus x;:n oikeat lääkkeet ----ei mitään epilepsia, skitso tai korvaavia. Niiden sivareista nimittäin sitten vaan lääkäriä vastuuseen, eli kantelua esim aluehallintovirastoon.

      • Anonyymi

        Heittäytmällä hankalaksi.... Silleen hän sitä tarvitsemiaan huumeita saa. Oletpa fiksu.


    • Anonyymi

      Moi kaikille.
      Minulla mennyt Rivat 3 x 2 näitä 0.5mg per päivä ja noin litra kirkasta viinaa.
      Lisäksi Pragabalin 3 x 75mg ja Mirtazapiini 3 x 15mg.
      Päälle Cynbalta 60-90mg.

      Tilanne on juuri näin:
      Kuten Speden leffassa jossa Härski sani että Sörselsonilla on mennyt hermoradat sekaisin. Kun hän on päissään, niin on kuin selvinpäin ja kun on selvinpäin, niin on kuin päissään.

      Tästä ei ole helppoa tietä ulos....
      Ehkä olla pikku kännissä loppuelämä?

      Katkolle, sinne kidutukseen en kyllä lähde!

      Ainut keino olisi "titrata" lääkitystä ja alkoa.
      Bentsot voi heti puolittaa, loppu menee sitten hitaasti. Betsojen puolittaminen heti ei tunnu missään, loppu on vaikeaa, kun alkaa näkemään maailman ilman lääkepöhnää. Se on kova paikka.
      Alkoa pikku hiljaa alas.... mutta jos on alkoholista ja sekakäyttäjä, niin kenen luonne pystyy siihen?
      Ei niitä löydy kuin ehkä 1%.

      Näillä mennään....

      Tseppiä teille!!!!

      • Anonyymi

        Lisäys.
        Kaikki on mennyt.
        Perhe ja muut ihmisuhteet.
        Asunto on vielä ja auto, mutta ei ajokorttia.
        Myynyt olen lähes kaiken tai pantannut....
        Kalliiksi tulee tämä... mutta täällä en ala itkemään. Teen sen sitten yksin!
        Tämä elä oli minun valinta, ei voi muita syyttää....

        Kiitos!


      • Anonyymi

        Sörsselillä meni hermoradat sekaisin, tuttua juttua, ainoa, ettei siinä todellisuudessa käy niin, että kännissä olisi selvin päin tai päinvastoin.

        Totuus on se, että vuosien sekakäytöstä menee kyllä hermoradat sekaisin, mahdollisesti tulee monihermosairaus, tai jokin muu hermostollinen sairaus.

        On kova paikka nähdä maailma ja itsensä ilman lääkepöhnää, mutta silti täysin mahdollista.
        Ja loppujen lopuksi kun tottuu olemaan ilman sitä pöhnää, alkaa elämä tuntua paljon paremmalta kuin pöhnässä.

        Kerron omasta kokemuksesta, vaikkei elämä aina niin auvoista olekaan, mutta lääkepöhnää en halua enää ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sörsselillä meni hermoradat sekaisin, tuttua juttua, ainoa, ettei siinä todellisuudessa käy niin, että kännissä olisi selvin päin tai päinvastoin.

        Totuus on se, että vuosien sekakäytöstä menee kyllä hermoradat sekaisin, mahdollisesti tulee monihermosairaus, tai jokin muu hermostollinen sairaus.

        On kova paikka nähdä maailma ja itsensä ilman lääkepöhnää, mutta silti täysin mahdollista.
        Ja loppujen lopuksi kun tottuu olemaan ilman sitä pöhnää, alkaa elämä tuntua paljon paremmalta kuin pöhnässä.

        Kerron omasta kokemuksesta, vaikkei elämä aina niin auvoista olekaan, mutta lääkepöhnää en halua enää ikinä.

        "Minulla mennyt Rivat 3 x 2 näitä 0.5mg per päivä ja noin litra kirkasta viinaa.
        Lisäksi Pragabalin 3 x 75mg ja Mirtazapiini 3 x 15mg.
        Päälle Cynbalta 60-90mg."

        Huhhahhei! :) Välillä sitä miettii lääkäreitä että mitä he tekevät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla mennyt Rivat 3 x 2 näitä 0.5mg per päivä ja noin litra kirkasta viinaa.
        Lisäksi Pragabalin 3 x 75mg ja Mirtazapiini 3 x 15mg.
        Päälle Cynbalta 60-90mg."

        Huhhahhei! :) Välillä sitä miettii lääkäreitä että mitä he tekevät!

        Ja ei pelkästään siis tuo viina vaan tuo lääkeyhdistelmä "upper downer pää sekaisin".


    • Anonyymi

      Minulle määrättiin aluksi paniikkioireisiin Opamox 15mg, otin sitä tarvittaessa. Oli 60kpl pillereitä ja vuoden sisään olen käyttänyt ehkä 26 niistä. Lääkäri soitteli ja kyseli miten lääke vaikuttaa ja kyselin pitkävaikuitteisempaa lääkettä koska teen yli 10h päiviä ja 1 opamox ei auta työssäni. Työni on erittäin fyysinen ja vaatii ajattelua. Lääkäri määräsi Rivatril 0.5mg 1-2kpl päivässä. Nyt olen popsinut näitä ja tosiaan paniikkihäiriö, käsien vapina ja niskan nykiminen on jäänyt pois. Tietenkin pelkään että lääke koukuttaa.

      Eilen tuli sitten otettua pitkästä aikaa, yleensä juons 3-4kertaa vuoteen. Eilen otin ainakin yli 25 annosta alkoholia ja olin aamuyöstä aika humalassa. Mitään sekoavia tai muistinmenetys tilanteita minulle ei tullut. No tänä aamuna kauhea krapula ja kauhea paniikkihäiriö kuin ennen vanhaan. Luulen että tämä lääke kyllä toimii mainiosti, mutta alkoholi vaikuttaa siihen erittäin negatiivisella tavalla.

      Nyt odottelen vain että huominen koittaa ja voin olla taas normaalisti. Aamulla otin yhden 0.5mg mutta nyt yöksi en, ei ole hyvä ajatus mielestäni. Muutenkin pidän välillä 2 päivän taukoja rivatrilistä kokonaan jotta toleranssit ei nousisi ja tehot lääkkeessä laskisi.

    • Anonyymi

      Söit mitä vaan mieliala lääkettä ja otat alkoholia ,on syy masennukseesi ja elämä menen perseelle.Läket ja alkoholi on keskenän myrkkyä.Usein henki pois 55vuotiaana tai käytössä rollatori turi juopilla.Kun alkoholi vie ensin jalat,tasapainon.Lopuksi hengen.

    • Anonyymi

      Kyllä on sinun lääkäri aika puoskari jos hänen mielestä on ok ottaa kännit rauhoittavien kanssa. Ja itse asiaan, kuulostaa paniikkihäiriöltä

    • Anonyymi

      Miten AP:lla menee nykyään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe