Vaivaavatko tätä palstaa ennakkoluulot?

Anonyymi

Ainakin yksi vainoharhainen ennakkoluulo paljastui kun aloitin keskustelun kirjasta ”Tulevaisuuden lyhyt historia”. Joku pelkäsi että joku saattaa ostaa kirjan, jos se mainitaan täällä??? Eikö ratkaisevaa olekaan se sisältö? Erityisesti paljon lukevana ihmisenä vierastan ajatusta, että jonkun kirjan ajatuksia ei voisi käsitellä siinä pelossa, että kirjaa mahdollisesti myytäisiin. Tämän kirjan suhteen ei sitäkään vaaraa ole, koska kirjan tekijät ovat laittaneet tuon ilmasto-osan KOKONAISUUDESSAAN VAPAASTI LUETTAVAKSI KUSTANTAJAN LUKUNÄYTTEENÄ.
Olen nyt seurannut näitä keskustelupalstoja sattuneesta syystä viime keväästä saakka. Se sattunut syy oli, että koronakaranteeni oli sulkenut yhteyteni ympäristöön. Olen nyt saanut koronarokotteen, joten voin nyt tehdä valintani haluanko jatkaa nettimaailmassa.
Minulle sodanjälkeisessä arvomaailmassa ja puutteen olosuhteissa kasvaneelle tämä on ollut ”huima” (vihaan tätä adjektiivia) kokemus. Ja hyvin opettavainen!

Kun aloin keväällä katsella näitä palstoja, katselin niitä kuin ”lehmä uutta veräjää”. Etsiskelin keskustelunaiheita, ja pari kertaa yritin ottaa osaa keskusteluun, mutta se tyssäsi siihen, että tulisi rekisteröityä. Niinpä tyydyin lueskelemaan. Oli vaikea löytää kiinnostavia aiheita, kun kaikki jauhoivat vain koronaa. Mutta ilmastonmuutos oli aihe, joka minua kiinnosti, koska se määrittelee vahvasti minulle niin tärkeiden lastenlasteni elämää. Niinpä lähdin ottamaan selvää. Paljonhan olin kuullut puhuttavan, mutta asia oli kovin vaikeaselkoinen.
En muista miten törmäsin lehdistötiedotteeseen, mutta googlettamalla se löytyi, ja oli otsikoitu ”viruksia tulee ja viruksia menee, mutta fossiilinen hiili jää ja kumuloituu”. Alkoi kiinnostaa. Mutta hämmästykseni oli suuri, kun mitään muuta ei sitten löytynytkään. Siellä täällä ilmastopalstoilla jokunen keskustelun avaus tyrmättiin nopeasti. Minua taas alkoi kiinnostaa, miksei tuo lehdistötiedote ollut saanut mitään reaktiota, ja varsinkin se, että ilmeisesti tuo markkinoinnin avaus oli pysähtynyt kuin seinään. Järkeilin aluksi, että kustantaja on huomannut, että korona-aikana ilmastonmuutos ei myy, joten ei kannata jatkaa. Vanha viisaushan sanoo, että vastatuuleen ei kannata pissiä, eikä huutaa. Vain housut kastuvat, eikä kukaan kuule. Näillä keskustelupalstoilla joku orpo kommentoi kirjaa ja vastakommentit saivat minut uskomaan, että kirja ei sisällä mitään asiaa, kunnes yhtäkkiä törmäsin ”kysy ilmastosta” palstalla aivan toisenlaiseen näkemykseen. Siellä joku kysyi ja asiantuntija vastasi, että kirja kansantajuistaa ilmastonmuutosta aivan oikein.
Hankin kirjan ja hämmästykseni kasvoi, koska kirjan ensimmäiset sivut antoivat minulle, vähälle koulutukselle jääneelle, selkeän kuvan ihmisen osuudesta ilmastonmuutokseen. Ja vielä suurempi oli hämmästykseni kun luin koko kirjan. Ilmastonmuutoshan olikin vain johdanto monitasoiseen maailmaan, jossa jopa Dostojevski oli päässyt mukaan. Mutta kuten sanottua se ei kuulu tähän ilmastoasiaan.
Minua alkoi yhä enemmän kiehtoa kysymys, miksi tuon kirjan tekijät eivät ole jatkaneet tuon lehdistötiedotteen jälkeen millään tavalla markkinointia. Jossain väitettiin, että joku isokenkäinen olisi saanut kirjasta herneen nenään, kun siellä käytetään liian rajua mustaa huumoria. Fasistit feminismin valeasussa, ja uskonto vallankaappauksen välikappaleena olisivat olleet liikaa. En usko tuollaisiin salaliittoihin, mutta järkevääkään syytä myynnin lopettamiselle en keksi.
Niinpä rohkaisin mieleni ja päätin ottaa osaa nettikeskusteluun. Tämä oli ainoa palsta, jonne saatoin tulla anonyyminä, sillä kynnys rekisteröityä muualle kuin pankkiin on minulle liikaa.
Alku oli todella hankalaa. Sain arvonimen ”autistipappa”. Ei tuo minua loukkaa sillä lapsenlapseni sanovat, ettei autismini vai kaunistaa minua ja olen mustan huumorin ystävä, mutta ajattelen asiaa ilmiönä. Ei ole keskustelulle hyödyksi tuollainen nimittely. Sain tämän parin viikon aikana muutaman asiallisen ja älykkäänkin kommentin, mutta tuollaiset vähä-älyiset hoitoonohjaukset latistavat keskustelun.
Olenkin nyt sitä mieltä, että tämä palsta ei ole minua varten. joten ”autistipappa” vetäytyy takaisin lukijan rooliin. En uskalla tässä iässä käyttää ilmaisua ” ikuisiksi ajoiksi”, joten saatan joskus antaa elonmerkin.

T "autistipappa"

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että kasvihuoneilmiö ( 32 C) alkaa olla jo "tapissa". Sen avulla on maapallon oloissa mahdollista nostaa pallon keskilämpötilaa enää 2 C verran, siihen nousupotentiaali hyytyy.

      Jos päästöille jotakin tehdään, niin sitten voidaan iloita, että sepäs auttoi. Mutta näin käy vaikka ei mitään rajoituksi saataisikaan aikaan.

      • Anonyymi

        Voi herranjumala! USA puolustusvoimat ja nasa viis välittää päästöistään, Jotka on 4 X Suomen kaikki päästöt! Siellä mällätään päästöillä.
        Pelkästään tämä yksi instanssi pilaa koko ilmastonmuutos taistelun eikä sitä olla saamassa kuriin!
        USA hävittäjien lentopolttoaine on vielä myrkyllistäkin sen tehostelisäaineiden takia!


    • Anonyymi

      Hyvä niin.

      Ehkä joltain muulta palstalta saat kaipaamaasi hyväksyntää ja arvostusta ainutlaatuisille havainnoillesi, täällä ne ovat aiheita, jotka on jauhettu jo vuosien saatossa kuoliaaksi.

      Lohdutukseksi se, että et ole ainoa, joka on kuvitellut tämän palstan foorumiksi, jossa voisi jotenkin esitellä omaa, ilmeisen väärin ymmärrettyä, piilevää lahjakkuuttaan.

      Ps.
      Olen itsekin sodan aikana syntynyt, mutta eläkkeelle jäämoinen ja ulkopuolisuuden tunne, ei aiheuttanut kaltaisiasi "vieroitusoireita".

      • Anonyymi

        Enpä usko, että pappa oli huolissaan lahjakuutensa hukkaanmenosta. Eikös tuossa iässä olla jo sinut tuollaisten asioiden kanssa. Etsi vain keskustelukumppania väärältä palstalta


      • Anonyymi

        Minäkin olen syntynyt sodan aikana ja se pätevöittää minut ilmastonlämpenemistietäjäksi.
        Veikkaan, että suurin osa nykyään elävistä suomalaisista kuuluu samaan kastiin.


    • Anonyymi

      Harmi, että autistipappa hermostui teolleihin. Googletin tuon "viruksia tulee ja viruksia menee, mutta ....", ja toden totta.
      Mutta eivät isokenkäiset saa hernettä nenäänsä mustasta huumorista, mutta sitä he eivät ymmärrä, että siellä epäillään isokenkäisten ilmastopolitiikan olevan kokonaan väärillä raiteilla. Ja jopa hyvin terävästi perusteltuna.

      • Anonyymi

        Mitä enemmän suoltaa silkkaajaskaa palstalle niin sitä varmemmin joku rupeaa naureskelemaan jutuille.


      • Anonyymi

        Väärillä raiteilla sanottiin kyllä siellä, mutta mitkä ne perusteet olivat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärillä raiteilla sanottiin kyllä siellä, mutta mitkä ne perusteet olivat?

        Minä veikkaan että väärille raiteille joutuu jos ei ole mitään kunnollisia perusteita millä valitsisi ne oikeat raiteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärillä raiteilla sanottiin kyllä siellä, mutta mitkä ne perusteet olivat?

        Tuo kirjahan asettaa pirullisen kysymyksen siitä, miten hiilinielut voivat toimia kun hiili tulee elonkehän ULKOPUOLELTA, Mutta hiilinielut(lähinnä biomassa )on elonkehän SISÄPUOLELLA.

        Jos tuohon ei kukaan pysty asiallista vastausta antamaan, on loogista kysyä ollaanko oikeilla raiteilla, jos kaikki paukut pannaan siihen , että tuossa sisäisessä kierrossa siirrellään hiiltä paikasta toiseen. Tämä kysymys kyseenalaistaa ilmastonmuutoksen varjolla tehtävän joutavan busineksen ja vain fossiilihiilen polton rajoittaminen oikeastaan tehokasta.
        Ja menepä sanomaan tuo julkisesti niin silloin isokenkäiset saavat todella herneen nenäänsä. Ja tuo on ymmärtääkseni se syy miksi kirjan tekijät ovat pseudonyymin takana. Saattaa mennä maine, akka ja työpaikka jos kyseenalaistaa suuria linjoja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kirjahan asettaa pirullisen kysymyksen siitä, miten hiilinielut voivat toimia kun hiili tulee elonkehän ULKOPUOLELTA, Mutta hiilinielut(lähinnä biomassa )on elonkehän SISÄPUOLELLA.

        Jos tuohon ei kukaan pysty asiallista vastausta antamaan, on loogista kysyä ollaanko oikeilla raiteilla, jos kaikki paukut pannaan siihen , että tuossa sisäisessä kierrossa siirrellään hiiltä paikasta toiseen. Tämä kysymys kyseenalaistaa ilmastonmuutoksen varjolla tehtävän joutavan busineksen ja vain fossiilihiilen polton rajoittaminen oikeastaan tehokasta.
        Ja menepä sanomaan tuo julkisesti niin silloin isokenkäiset saavat todella herneen nenäänsä. Ja tuo on ymmärtääkseni se syy miksi kirjan tekijät ovat pseudonyymin takana. Saattaa mennä maine, akka ja työpaikka jos kyseenalaistaa suuria linjoja .

        Mitä ihmettä sinä hourailet ?

        Fossiilinen hiili on aikoinaan kierrossa ollutta, ja nyt sitä vain palautetaan takaisin mahdollistamaan elintärkeän biomassan kasvun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä hourailet ?

        Fossiilinen hiili on aikoinaan kierrossa ollutta, ja nyt sitä vain palautetaan takaisin mahdollistamaan elintärkeän biomassan kasvun.

        Sinä kai se hourailija olet. Tuo hiili on ollut poissa kierrosta 200mijoonaa vuotta, jos se nostetaan sieltä kiertoon ei nykyinen elämä täällä sitä kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kai se hourailija olet. Tuo hiili on ollut poissa kierrosta 200mijoonaa vuotta, jos se nostetaan sieltä kiertoon ei nykyinen elämä täällä sitä kestä.

        Hupaisa heitto !

        Mikä elämä sitä ei kestäisi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hupaisa heitto !

        Mikä elämä sitä ei kestäisi ?

        Tämä voi ehkä mennä yli sinun ymmärryksesi, mutta koko elämä maapallolla perustuu hiileen. 200 miljoonaa vuotta sitten sitä oli moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna elonkehässä.
        Silloisten pitoisuuksien palauttaminen ilmakehään loisi olsuhteet, jossa koko kasvi ja eläinkunta muuttaisi muotoaan. On hyvä muistaa , että 200miljoonaa vuotta sitten ei nisäkkäitä edes ollut olemassa.

        Mutta ehkä tämä on jo sinulle liian monimutkaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hupaisa heitto !

        Mikä elämä sitä ei kestäisi ?

        Happea on 21%ja hiilidioksidia vaivaiset 0,04% ja ilman hiilidioksidia kasvit kuolevat. Hiiltä mahtuisi sekaan paljon enemmänkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kirjahan asettaa pirullisen kysymyksen siitä, miten hiilinielut voivat toimia kun hiili tulee elonkehän ULKOPUOLELTA, Mutta hiilinielut(lähinnä biomassa )on elonkehän SISÄPUOLELLA.

        Jos tuohon ei kukaan pysty asiallista vastausta antamaan, on loogista kysyä ollaanko oikeilla raiteilla, jos kaikki paukut pannaan siihen , että tuossa sisäisessä kierrossa siirrellään hiiltä paikasta toiseen. Tämä kysymys kyseenalaistaa ilmastonmuutoksen varjolla tehtävän joutavan busineksen ja vain fossiilihiilen polton rajoittaminen oikeastaan tehokasta.
        Ja menepä sanomaan tuo julkisesti niin silloin isokenkäiset saavat todella herneen nenäänsä. Ja tuo on ymmärtääkseni se syy miksi kirjan tekijät ovat pseudonyymin takana. Saattaa mennä maine, akka ja työpaikka jos kyseenalaistaa suuria linjoja .

        Hauskoja ja todella tieteellisiä nuo alarmistien termit.
        Elonkehä. Hiilinielu.
        Ihan niinkuin jostain pikkulasten satukirjasta nykäistyjä juttuja. Sitä kai autistipappa tarkoittikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Happea on 21%ja hiilidioksidia vaivaiset 0,04% ja ilman hiilidioksidia kasvit kuolevat. Hiiltä mahtuisi sekaan paljon enemmänkin

        Kyllä mahtuu! 200miljoonaa vuotta sitten sitä oli moninkertainen määrä. Ongelma on vain siinä, että evoluution kehittämä elämä on kehittynyt siten että NYKYINEN elämä on sopeutunut alle 0,04 % pitoisuuteen. Viimeiset miljoonaa vuotta se on ollut alle 0,03%.

        Ollaan me rohkeita poikia kun rukataan hiilidioksidi, kaksinkertaiseksi. En minä etkä sinä tiedä mitä siitä seuraa. Minä en ole valmis ottamaan riskiä, mutta vähä-älyinen ihmiskunta antaa mennä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mahtuu! 200miljoonaa vuotta sitten sitä oli moninkertainen määrä. Ongelma on vain siinä, että evoluution kehittämä elämä on kehittynyt siten että NYKYINEN elämä on sopeutunut alle 0,04 % pitoisuuteen. Viimeiset miljoonaa vuotta se on ollut alle 0,03%.

        Ollaan me rohkeita poikia kun rukataan hiilidioksidi, kaksinkertaiseksi. En minä etkä sinä tiedä mitä siitä seuraa. Minä en ole valmis ottamaan riskiä, mutta vähä-älyinen ihmiskunta antaa mennä vaan.

        Kerro vielä jotain hassuja juttuja siitä kuinka hiilidioksidia rukataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskoja ja todella tieteellisiä nuo alarmistien termit.
        Elonkehä. Hiilinielu.
        Ihan niinkuin jostain pikkulasten satukirjasta nykäistyjä juttuja. Sitä kai autistipappa tarkoittikin.

        Ensinnäkin en tunnista itseäni alarmistiksi.. kasvihuoilmiön ymmärtäminen ei tee ketään alarmistiksi.
        Koska en ole tiedemies, ei kukaan voi vaatia minulta tieteellisiä termejä.. kasvihuoneilmiön ymmärtäminen ei tee kenestäkään tiedemiestä.

        Nyt puheena olevan kirjan tekijät lienevät tiedemiehiä, mutta kirjan ensimmäisessä lauseessa he kertovat puvansa kansaisina, EI TIEDEMIEHINÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin en tunnista itseäni alarmistiksi.. kasvihuoilmiön ymmärtäminen ei tee ketään alarmistiksi.
        Koska en ole tiedemies, ei kukaan voi vaatia minulta tieteellisiä termejä.. kasvihuoneilmiön ymmärtäminen ei tee kenestäkään tiedemiestä.

        Nyt puheena olevan kirjan tekijät lienevät tiedemiehiä, mutta kirjan ensimmäisessä lauseessa he kertovat puvansa kansaisina, EI TIEDEMIEHINÄ.

        Kyllä kai nuo termit on keksinyt joku muu kuin sinä itse, joten ei kannata hermostua siitä, että alarmistit ovat keksineet satuja ja niihin jotain hassuja sanoja.


    • Anonyymi

      Alarmistipapparaisella taitaa olla dementia se päällimmäinen ongelma eikä autismi.
      Uusi ketju pitää käynnistää kun vanhassa on jutut nurettu loppuun. Ihan sama tilanne kuin jönssillä ja alipainehitsarilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe