tietoa kysyvä

Anonyymi

monesti olen ihmetellyt ja kysynyt myyjältä,minkälainen Eläin on Nauta,vastausta saamatta,kuka tietää,mikä se on,Ellun Kanan minä tiedän se on Naapurin Jaska,monesti olen kuullu nimen maininnan,kiitos etukäteen tiedosta,jos joku tietää.

9

860

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehmä on naaraspuolinen nauta, sonni uros. Nauta on nimenä tullut suomeen kantagermaanin samaa tarkoittavasta sanasta nautam, jonka alkuperäinen semanttinen tarkoitus on ollut "tarpeellinen", "hyödyllinen", vrt. ruotsin nödig.

    • Anonyymi

      Nauta (Bos taurus) on märehtiviin sorkkaeläimiin kuuluva nisäkäs. Nauta kuuluu sorkkaeläinten lahkoon ja onttosarvisten heimoon. Naudan luonnonvarainen kantamuoto alkuhärkä kuoli 1600-luvulla sukupuuttoon.

      Naudat syövät varsinkin ruohokasveja ja muita puuvarrettomia maakasveja, ja niitä hyödynnetään karjaeläiminä. Pohjoisissa oloissa, esimerkiksi Suomessa, nautoja on vanhastaan pidetty kesäisin ulkona laitumella, talvella sisätiloissa navetassa. Nykyään suurilla tiloilla laidunnus käy harvinaisemmaksi, mutta luonnonmukaisessa tuotannossa ja mahdollisesti eläinten hyvinvointitukeen sitoutuneilla tiloilla laki edellyttää eläimille kesällä laiduntamismahdollisuuden[1][2]. Naudat pystyvät käsittelemään kasviravintoa moniosaisen mahalaukkunsa avulla, joka koostuu pötsistä, verkkomahasta, satakerrasta eli lehtimahasta ja juoksutusmahasta. Märehtiessään naudat palauttavat syömänsä ruuan pötsistä ruokatorvea pitkin takaisin suuhunsa ja pureskelevat sen uudelleen hienommaksi. Näin naudat saavat hyödynnettyä ravintoaineita paremmin. Rehuksi naudat saavat kesällä nurmirehua ja talvella säilörehua ja yleensä myös väkirehua.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Nauta

      • Anonyymi

        Nautaeläimet ovat laajempi ryhmä. Lehmiä ja sonneja olisi hyvä kutsua kesynaudaksi selvyyden vuoksi.

        Nykyiset kesynaudat ovat geeneiltään muuntuneita alkuhärkiä (Bos primigenius).

        Ihminen on valinnallaan muuttanut entisen biisonin kokoisen alkuhärän geenistöä saadakseen lauhkeamman ja tuottavamman kotieläimen.


      • Anonyymi

        Nykyäänhän on paljon pihattonavettoja, pääsevät talvellakin ulos.


    • Anonyymi

      Suomessa kaupoista ei saa lehmän eikä sianlihaa. Virossa myydään joka kaupassa sianlihaa, Suomessa vain porsasta.

      • Anonyymi

        Lehmät on tarkoitettu maidontuotantoon ja ne jotka kasvatetaan pelkästään lihan vuoksi ovat nautoja. Siinä ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehmät on tarkoitettu maidontuotantoon ja ne jotka kasvatetaan pelkästään lihan vuoksi ovat nautoja. Siinä ero.

        Suomessa naudanliha on enimmäkseen maidontuotantoon tarkoitettujen lehmien vasikoista saatua. Jotta lehmä lypsää sen pitää jatkuvasti poikia ja syntyvät vasikat lahdataan lihaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa naudanliha on enimmäkseen maidontuotantoon tarkoitettujen lehmien vasikoista saatua. Jotta lehmä lypsää sen pitää jatkuvasti poikia ja syntyvät vasikat lahdataan lihaksi.

        Syödään ne lehmienkin lihat, myyvät lehmiä jopa härkinä. Emakot ja karjutkin syödään, mistä lie ihrapötkylöiden järjetön rasvamäärä peräisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa naudanliha on enimmäkseen maidontuotantoon tarkoitettujen lehmien vasikoista saatua. Jotta lehmä lypsää sen pitää jatkuvasti poikia ja syntyvät vasikat lahdataan lihaksi.

        Kuinkas paljon olet nähnyt vasikanlihaa myynnissä. Hyvin harvoin sellaista näkee jos koskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe