Kysyisin aivan yksinkertaista asiaa. Miten välimerkitset seuraavan: Onko tänään lämpöasteita ulkona kysyi Laura.
Mikä on nykyinen käytäntö?
Välimerkit
5
321
Vastaukset
- onko näin?
"Onko tänään lämpöasteita ulkona?", kysyi Laura.
- paikalleen
Näin minäkin. Siis kysymys ja huutomerkki tulevat sitaatin sisäpuolelle ja erotetaan sitaateissa oleva lause pilkulla. Joskus olen nähnyt ettei pilkkua käytetä.Sama koskenee huutomerkkiä.
Näin:
»Onko tänään lämpöasteita ulkona?» kysyi Laura.
tai näin (toivottavasti kaarevat lainausmerkit näkyvät oikein):
”Onko tänään lämpöasteita ulkona?” kysyi Laura.
Pilkkua ei käytetä, jos lainattu virke päättyy kysymys- tai huutomerkkiin. Tämä on tietysti hiukan epäloogista, mutta kieli on. :-)
Lisätietoja:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.6.html#johtolause- Paikalleen
Kiitos sinulle asiantuntevasta neuvosta. Juuri tämä on minulle ollut epäselvää tuleeko pilkkua vai ei. Käytäntöjä on esiintynyt kahdenlaisia
- Paikalleen
Kävin Kielenoppaasi sivuilla. Parhain kiitos tästä arvokkaasta vihjeestäsi. Tulen vierailemaan näillä sivuilla usein, sillä tarvitsen kielen ohjaajaa.
Parhain kiitoksin ja hyvää kevättä toivottaen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t826291- 353451
- 443058
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402272Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin282171- 1202053
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291999- 1901992
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241598- 361495