Neuropsykologiet tutkimukset

Anonyymi

Lievän aivoinfarktin jäljeltä olen käynyt "muistitesteissä". Kysymyksissä on mukana sellaisiakin kuin että "mikä on valon nopeus" tai "mikä on panoraama" . Mitä tekemistä näillä on muistamisen ja aivotoiminnan kanssa, eikö nämä ole enemmänkin sivistykseen ja lukeneisuuteen liittyviä asioita?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On kyllä kummallisia kysymyksiä joo. Mitä ihmettä se neuropsykologi oikein touhuu?
      Jos olet kyseisten juttujen kanssa ollut tekemisissä ennen infarktia, kysymykset ymmärtäisi muttei muuten.

      Monisairas

    • Anonyymi

      Vähän epäilen tuota valon nopeus -kysymystä. Mielestäni ei ole kyse yleistiedosta. Aika harva köyhä eläkeläismummo tietää tuollaista asiaa.

    • Anonyymi

      En mäkään tiedä valon nopeutta. Ei kannata ottaa liian vakavasti jotain testejä.Esim omalla kohdalla työkykyäni testattiin mustetahratesteillä.Kyllä. Olin siinä hirmu huono kun mielikuvitusta ei ollut riittävästi.

    • Ei niin sitten mitään. Mieheni sai aivoinfarktin vajaa viisi vuotta siten. Oli raskas niin että toinen puoli halvaantui mutta ilman mitään kuntoutusta ajan kanssa pystyy kävelemään mutta juuri muisti ei enää toimi sitäkään vertaa kuin heti infarktin jälkeen.

      Unohtaa nykyään aivan jokapäiväisiä sanoja ja pakkoliikkeet yöllä valvottivat ensin minua mutta nyt olen tottunut niihin noin suurinpiirtein.
      Kunto on huomattavasti alaspäin. Infartin jälkeen ei ole käynyt kuin kaupassa autolla joka päivä ja saattaa silloin tällöin käydä nuoremman poikamme haudalla. Laittaa myös ruokaa ja se on muistissa niin että osaa vielä kaikkia kaalilaatikosta läskisoosiin.

      Mutta tavallinen kommunikointi on vaikeaa. Sanon joskus jotain ja kun väitän että minähän sanoin niin hän ei ole kuullutkaan.

      Ruoan jälkeen hän istuu tuolissaan ja katsoo telkkaria noin klo 16 alkaen siihen asti kun tulee nukkumaan.

      Olen yrittänyt alusta asti sanoa että kierrä vaikka kortteli jos et muuta liiku. Ei.
      Meillä oli vuokramökki aina koko ikämme siihen asti kun hän sairastui. Hän kävi kanssani vielä pari kertaa mökillä mutta kun viimeinen saksanpaimenemme jouduttiin lopettamaan tultiin siihen tulokseen että annetaan mökki pois.

      Ajattelin että huilii nyt koiran menetyksestä joka oli paha meille. Sen piti olla perheemme viimeinen koira. Mutta lähti liian aikaisin. Ajattelin että vuokrataan taas mökki kun haavat paranevat. Minustakin oli kauheaa olla mökillä ilman koiraa joka meillä oli aina ollut yli 40 vuotta.

      Mutta nyt on niin että hän käy kaupassa, laittaa ruokaa jos tarvitsee mutta muutoin istuu pallissaan klo 16-23 illalla. Puhumiseni hänelle on sellaista että minun pitää mennä hänen eteensä että hän ylipäätään noteeraa meikäläisen.

      Nyt yritän sopeutua siihen että mökkiä ei tule (hän ei jaksa ajaa) mutta pikkukoiran otin kuitenkin että olisi joku joka kuuntelee. Sille puhun kui n papupata kotitöitä tehdessäni ja se seuraa mua kuin hai laivaa.

      En osaa enää ajatella positiivisesti vaan yritän ajatella että minun on jaksettava ja tavallaan luotava uusi elämä hänen elämänsä rinnalle.
      En tiedä miten sen teen mutta nyt tajuan että näin en voi jatkaa.

      Jotenkin nyt minunkin elämääni täytyisi tulla muuta kuin hän ja hänen tarpeensa.
      Jumalalle kiitos on olemassa kirjat. Luen kuukaudessa iltaisin noin 5-7 kirjaa ja kirjastoauto käy kulmillamme vaikka asummekin Kumpulassa.

      Nyt juuri olen kyllästynyt kaikkeen mutta niin olen monesti muutenkin. Näillä mennään.

      Hyvää kevään odotusta kaikille!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe