Yön yli pizzataikina

Anonyymi

Teen harvoin pizzaa, joten eiole kokemusta otsikon asiasta. Kertoisitteko siis minulle miten on mahdollista, että taikina voi kohota kylmässä jääkaapissa ? Yleensähän hiivaleivonnaiset käsketään kohottaa lämpimässä.

Kiitos kommenteista !

T. Liisukka

3

313

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En tiiä paljoa noista kemioista, mutta kyllä se siellä kohoaa. Ja hyvää tulee.

• Anonyymi

Kannattaa kokeilla hyvää tulee,

• Anonyymi

Itse teen nykyään pizzataikinan aamupäivällä kylmään veteen ja kuivahiivalla kohotettuna jääkaapissa noin 6 tunnin ajan ja illalla valmistan itse pizzan satunnaisista päällisiä käyttäen. Kohoaa ihan hyvin myös kylmässä vaikka ohjeet muuta sanovatkin.

Pitkällä kohotuksella on oma etunsa kuten taikinan happamoituminen käsistä irtaantuvian maitohappobakteerien kasvun takia.

Taikinan makuun ja rapeuteen vaikuttaa myös hyvän oliiviöljyn runsas käyttö taikinaa tehdessä - jos ohje sanoo, että 2,5 desin taikinaan ruokalusikallinen öljyä niin vähintään tuplaa se - mieluummin vähän enemmän.

Mutta kyllä - kuivahiivakin kohottaa taikinan hyvin kylmässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      382
      1471
    2. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      65
      971
    3. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      116
      925
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      91
      923
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      71
      891
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      701
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      681
    8. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      629
    9. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      56
      614
    10. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      112
      605
    Aihe