Raamatun raportointi ihmetyttää

Anonyymi

Miten ulkomaan kirjeenvaihtaja Mooses on voinut kommentoida maailman luomisesta, vaikka ei itse ollut siihen aikaan syntynytkään? Hänen juttunsahan vaikuttavat täysin keksityiltä.

Ja paratiisin puhuva käärme! Ettei vaan olisi kyseessä Aatamin vällykäärme, jota Eeva on luullut puhuvaksi käärmeeksi. Aatami on heittänyt huulta, että on päässyt luikertelemaan sinne.

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keksittyjähän Mooseksen jutut tietysti ovatkin. Mutta eiväthän uskonnosta seonneet uskikset saata sitä käsittää, he elävät ihan omissa haavemaailmoissaan.

      Mooseksen maailmanluomiset ja maailmankuva yleensäkin perustuu varhaisempiin myyttisiin tarinoihin, akkadilaisten ja varsinkin sumerilaisten.

      Suosittelen lukemaan vanhan, hyvän kirjan aiheesta: Armas Salonen - Sumeri ja sen henkinen perintö, jossa kerrotaan paljon esimerkkejä siitä, mistä monet Raamatun alun tarinat ovat peräisin. Naisen miehen kylkiluusta luominenkin perustuu (muistaakseni) sumerilaiseen sanaleikkiin...

      • Itse Mooseskin lienee keksitty hahmo siinä missä Kalevakin, jonka Lönnrot uskoi johdattaneen muinaisina aikoina Aasiasta karjalaiset, hämäläiset ja virolaiset tänne asumaan. Kalevala perustui suurelta osin suulliseen perimätietoon, jonka Lönnrot sepitti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi lisäten arviolta 3% täysin itse keksimäänsä sisältöä.


    • " Hänen juttunsahan vaikuttavat täysin keksityiltä."

      Luomiskertomus ei tosiaankaan ole silminnäkijäkuvausta. Sen voi hyvin päätellä kohdasta, jossa Aatami alkaa nylkyttämään omaa kylkiluutaan. Aatami oli luotu, joten hänellä ei ollut isää ja äitiä.

      24 Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.

      Teoreettisesti tarkasteltuna ensimmäinen mies, joka jätti isänsä ja äitinsä ja yhtyi naiseen, oli Set. Tämä tapahtui vasta 235 vuotta luomisen jälkeen. Luomismyytti on siis kirjoitettu satoja vuosia luomisen jälkeen.

      3 Kun Aadam oli elänyt 130 vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen näköisensä, hänen kaltaisensa, ja hän antoi pojalle nimen Set.

      6 Kun Set oli elänyt 105 vuotta, hänelle syntyi Enos.

      • Anonyymi

        Jos luominen on sinulle myytti,niin miten ihmissuku sitten alkoi ?Syntyikö ensimmäiset ihmiset alkuliemestä miljoonien vuosien kehityksen tuloksena.?ainut järkevä selitys on luominen.Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista,vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa ,sen syntymiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos luominen on sinulle myytti,niin miten ihmissuku sitten alkoi ?Syntyikö ensimmäiset ihmiset alkuliemestä miljoonien vuosien kehityksen tuloksena.?ainut järkevä selitys on luominen.Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista,vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa ,sen syntymiseen.

        "Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista,vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa ,sen syntymiseen."

        Miten niin ei ole? Kehittyneimmillä eläimillä monista pääjaksoista on kyky tietoisuuteen. Yksi esimerkki on Afrikkalaiset harmaapapukaijat.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_consciousness

        https://en.wikipedia.org/wiki/Grey_parrot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luominen on sinulle myytti,niin miten ihmissuku sitten alkoi ?Syntyikö ensimmäiset ihmiset alkuliemestä miljoonien vuosien kehityksen tuloksena.?ainut järkevä selitys on luominen.Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista,vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa ,sen syntymiseen.

        "Jos luominen on sinulle myytti, niin miten ihmissuku sitten alkoi?"

        Tietenkin luominen on myytti eli keksitty juttu. Kysymys ihmissuvun synnystä oli varmaankin vitsi, ei kai kukaan kysy tuollaista tosissaan enää nykyaikana...

        "Syntyikö ensimmäiset ihmiset alkuliemestä miljoonien vuosien kehityksen tuloksena?"

        Eivät tietenkään ihmiset ole syntyneet mistään alkuliemestä. Tuollaisia voi puhua vain ihminen, jolla ei ole mitään käsitystä evoluutiosta tai evoluutioteoriasta. Mutta kovasti vain vängätään vastaan ilman, että tiedetään mistään mitään. Kreationistit voisivat ottaa vähän selvää asioista, että pystyisivät sanomaan asiaan liittyen edes jotain järjellistä.

        "Ainut järkevä selitys on luominen."

        Luominen ei ole järkevä selitys! Se ei edes ole mikään selitys, sehän ei selitä mitään. Se on pelkkä tyhjä heitto.

        "Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista, vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa, sen syntymiseen."

        Eihän ihminen ole syntynyt tyhjästä! Ihminen on lajina syntynyt aiemmin eläneistä, sanoisinko, apinamaisista esi-isistä ihan evoluutioteorian selittämällä tavalla. Mutta eihän kreationisti halua, eikä todennäköisesti pysty ottamaan selvää asiasta, koska kusipäinen uskovaisuus estää häntä käyttämästä järkeään. Vain uskonnollinen vöyhötys on hänelle sallittua...

        Aloitus on joko vitsi tai joku on seonnut todella pahasti uskonnosta.
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos luominen on sinulle myytti, niin miten ihmissuku sitten alkoi?"

        Tietenkin luominen on myytti eli keksitty juttu. Kysymys ihmissuvun synnystä oli varmaankin vitsi, ei kai kukaan kysy tuollaista tosissaan enää nykyaikana...

        "Syntyikö ensimmäiset ihmiset alkuliemestä miljoonien vuosien kehityksen tuloksena?"

        Eivät tietenkään ihmiset ole syntyneet mistään alkuliemestä. Tuollaisia voi puhua vain ihminen, jolla ei ole mitään käsitystä evoluutiosta tai evoluutioteoriasta. Mutta kovasti vain vängätään vastaan ilman, että tiedetään mistään mitään. Kreationistit voisivat ottaa vähän selvää asioista, että pystyisivät sanomaan asiaan liittyen edes jotain järjellistä.

        "Ainut järkevä selitys on luominen."

        Luominen ei ole järkevä selitys! Se ei edes ole mikään selitys, sehän ei selitä mitään. Se on pelkkä tyhjä heitto.

        "Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista, vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa, sen syntymiseen."

        Eihän ihminen ole syntynyt tyhjästä! Ihminen on lajina syntynyt aiemmin eläneistä, sanoisinko, apinamaisista esi-isistä ihan evoluutioteorian selittämällä tavalla. Mutta eihän kreationisti halua, eikä todennäköisesti pysty ottamaan selvää asiasta, koska kusipäinen uskovaisuus estää häntä käyttämästä järkeään. Vain uskonnollinen vöyhötys on hänelle sallittua...

        Aloitus on joko vitsi tai joku on seonnut todella pahasti uskonnosta.
        .

        "Aloitus on joko vitsi tai joku on seonnut todella pahasti uskonnosta."

        Itse olet seonnut. Otin asian puheeksi, koska jotkut ottavat ihan tosissaan nuo Mooseksen tarinat. Toimittajan pitää olla itse läsnä, jos kirjoittaa objektiivisen jutun tapahtumasta. Muussa tapauksessa faktat perustuvat huhuihin tai itse sepitettyihin satuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos luominen on sinulle myytti, niin miten ihmissuku sitten alkoi?"

        Tietenkin luominen on myytti eli keksitty juttu. Kysymys ihmissuvun synnystä oli varmaankin vitsi, ei kai kukaan kysy tuollaista tosissaan enää nykyaikana...

        "Syntyikö ensimmäiset ihmiset alkuliemestä miljoonien vuosien kehityksen tuloksena?"

        Eivät tietenkään ihmiset ole syntyneet mistään alkuliemestä. Tuollaisia voi puhua vain ihminen, jolla ei ole mitään käsitystä evoluutiosta tai evoluutioteoriasta. Mutta kovasti vain vängätään vastaan ilman, että tiedetään mistään mitään. Kreationistit voisivat ottaa vähän selvää asioista, että pystyisivät sanomaan asiaan liittyen edes jotain järjellistä.

        "Ainut järkevä selitys on luominen."

        Luominen ei ole järkevä selitys! Se ei edes ole mikään selitys, sehän ei selitä mitään. Se on pelkkä tyhjä heitto.

        "Mikään itsestään tyhjästä syntynyt ihminen ei ole mahdollista, vaikka olisi aikaa miten paljon tahansa, sen syntymiseen."

        Eihän ihminen ole syntynyt tyhjästä! Ihminen on lajina syntynyt aiemmin eläneistä, sanoisinko, apinamaisista esi-isistä ihan evoluutioteorian selittämällä tavalla. Mutta eihän kreationisti halua, eikä todennäköisesti pysty ottamaan selvää asiasta, koska kusipäinen uskovaisuus estää häntä käyttämästä järkeään. Vain uskonnollinen vöyhötys on hänelle sallittua...

        Aloitus on joko vitsi tai joku on seonnut todella pahasti uskonnosta.
        .

        "Mutta eihän kreationisti halua, eikä todennäköisesti pysty ottamaan selvää asiasta, koska kusipäinen uskovaisuus estää häntä käyttämästä järkeään. Vain uskonnollinen vöyhötys on hänelle sallittua..."

        Näistä on vaikea sanoa koka trollaa ja kuka ei, kun se parodiahorisontti on ylitetty jo ajat sitten. Amerikassahan näitä väitteitä tehdään ihan tosissaan ja luonnollisesti Suomessa sitten joku kääntää sen suomeksi. Sitten uskon sokaisemana jotkut ottavat ne tosissaan ilman minkäänlaista kritiikkiä tai faktojen tarkastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloitus on joko vitsi tai joku on seonnut todella pahasti uskonnosta."

        Itse olet seonnut. Otin asian puheeksi, koska jotkut ottavat ihan tosissaan nuo Mooseksen tarinat. Toimittajan pitää olla itse läsnä, jos kirjoittaa objektiivisen jutun tapahtumasta. Muussa tapauksessa faktat perustuvat huhuihin tai itse sepitettyihin satuihin.

        Mooses ei tietenkään ollut paikalla katsomassa kun Jumala teki maan ja kaiken siinä olevan.Hän laittoi mooseksen mieleen asiat jotka tuli kirjoittaa raamattuun.Miten mooses olisi muuten voinut tietää mitä luotiin ja missä järjestyksessä.Monelle on epäselvää,luomisen kesto.1000 vuotta on Jumalan ajassa vain yksi päivä,eli luominen on mahdollisesti kestänyt 7000 vuotta.Raamattu sisältää paljon ennustuksia joista on osa täyttynyt ja osa täyttymässä.Jos raamattu on satua,on erikoista että siihen kirjoitetut asiat pitävät paikkansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mooses ei tietenkään ollut paikalla katsomassa kun Jumala teki maan ja kaiken siinä olevan.Hän laittoi mooseksen mieleen asiat jotka tuli kirjoittaa raamattuun.Miten mooses olisi muuten voinut tietää mitä luotiin ja missä järjestyksessä.Monelle on epäselvää,luomisen kesto.1000 vuotta on Jumalan ajassa vain yksi päivä,eli luominen on mahdollisesti kestänyt 7000 vuotta.Raamattu sisältää paljon ennustuksia joista on osa täyttynyt ja osa täyttymässä.Jos raamattu on satua,on erikoista että siihen kirjoitetut asiat pitävät paikkansa.

        ” Monelle on epäselvää,luomisen kesto.1000 vuotta on Jumalan ajassa vain yksi päivä,eli luominen on mahdollisesti kestänyt 7000 vuotta.”

        Sinulle tämä vaikuttaa olevan epäselvää. Jumalan päivä kesti 24 tuntia kuten nykyäänkin vuorokausi on. Tämä tulee yksiselitteisesti esille luomismyytissä.

        ” Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.”


    • Anonyymi

      On Mooses voinut olla olemassa jo silloin, ei vain ollut vielä syntynyt, kun ei ollut synnyttäjää.

      • Anonyymi

        Tuo selittää erinomaisesti, miksi Mooseksen jutut vaikuttavat niin keksityiltä. Hän on itsekin keksitty.


    • Anonyymi

      Asia menee vielä enemmän monimutkaisesti, kun huomaa jopa Raamatun mukaisen Mooseksen olleen fiktiota.

      Raamattu on kyllä yksi iso korttitalo, joka sortuilee liitoksistaan vaikka kuinka yrittäisi kierrellä haastavia kohtia. Ja sitten mainostetaan, että pitää lukea Raamattu uskoakseen siihen. Ei sitä hirveän pitkälle tarvitse lukea, että tajuaa sen olevan vain satua.

    • Anonyymi

      Onko Baabelin torni paras selitys sille miksi maailmassa on tuhansia eri kieliä?

      • Anonyymi

        Miksei olisi?


      • Anonyymi

        Baabelin torni on ainoa selitys monille kielille.
        Mikä muu selitys olisi yhtä pätevä esimerkiksi Rauman murteelle ja Savon murteelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Baabelin torni on ainoa selitys monille kielille.
        Mikä muu selitys olisi yhtä pätevä esimerkiksi Rauman murteelle ja Savon murteelle?

        Jeesuskin viänsi savvoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuskin viänsi savvoo.

        Kyllä. Jeesus oli Spede. Myöhemmin hän palasi uudelleen Spedenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuskin viänsi savvoo.

        Sellaiseen jeesukseen en kyllä pystyisi uskomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaiseen jeesukseen en kyllä pystyisi uskomaan.

        Voi voi kuule. Jeesus kun olisi soittanut hanuria ja laulanut Lentävä kalakukko, niin täydestä olisi mennyt kuin väärä raha. Tosin Raamatussa ei mainita, että Jeesus olisi soittanut hanuria, mutta Jumalalle ei kuulemma ole mikään mahdotonta. Saattaa olla, että Jeesus soitteli hanuria jo silloin, kun hanuria ei ollut vielä keksittykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi kuule. Jeesus kun olisi soittanut hanuria ja laulanut Lentävä kalakukko, niin täydestä olisi mennyt kuin väärä raha. Tosin Raamatussa ei mainita, että Jeesus olisi soittanut hanuria, mutta Jumalalle ei kuulemma ole mikään mahdotonta. Saattaa olla, että Jeesus soitteli hanuria jo silloin, kun hanuria ei ollut vielä keksittykään.

        Kuuluisassa Leonardon ottamassa Pyhä ehtoollinen -valokuvassa on tosiaan sikäli virhe, että Jeesuksen hanuri ei päässyt mukaan kuvaan, vaikka he siinä syövätkin kalakukkoa lennokkaasti.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuskin viänsi savvoo.

        Takuulla torennäköisemmin eteläpohojammaata! :D


    • Anonyymi

      Ihan aiheellinen kysymys, looginen vastaus tietenkin että Aatami tai sitten Eeva koska muitahan ei vielä ollut. Tosin miten hänkään tiesi että maailma luotiin 6 päivässä, jos hänet luotiin vasta sinä viimeisenä päivänä. Mooseksen kirjan nimi pitäisi siis olla Aatamin kirja...

      • Anonyymi

        Mooses käytti konekirjoituskoneessaan paperiarkkeina kivipaasia. Tuhatsivuisen teoksen siirtelyyn tarvittiin viisi trukkia, joita ei vielä siihen aikaan ollut edes keksitty, mutta Jumalalle ei ollut mikään mahdotonta. Rotaatiopainokoneen keksiminen myöhemmin helpotti satukirjateollisuutta merkittävästi.


    • Anonyymi

      Entäpä kukas siitä Jeesuksen paastoamisesta erämaassa kertoi tai rukoilusta Getsemanessa kun Jeesus oli yksin eikä ketään paikanpäällä näkemässä, kuulemassa ja todistamassa?

      • Anonyymi

        Sepä se! Kaiken lisäksi Jeesus ei osannut lukea eikä kirjoittaa. Tarinoiden sepitteellisyys senkuin vaan korostuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä se! Kaiken lisäksi Jeesus ei osannut lukea eikä kirjoittaa. Tarinoiden sepitteellisyys senkuin vaan korostuu.

        Mistä sinä sen tiedät, olitko itse paikalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä sen tiedät, olitko itse paikalla?

        Raamatun mukaan Jeesus ei ole kirjoittanut siihen sanaakaan. Ei tarvitse olla ollut itse paikalla, jos sen voi todeta muka todisteeksi jätetystä satukirjasta.


    • Anonyymi

      > Miten ulkomaan kirjeenvaihtaja Mooses on voinut kommentoida maailman luomisesta, vaikka ei itse ollut siihen aikaan syntynytkään?

      Raamatun mukaan Mooses keskusteli Jumalan kanssa mm. lakiasioista, ehkä he puhuivat myös maailman luomisesta yms.

      • Anonyymi

        Siinä tapauksessa Jumala olisi voinut kiirjoittaa Raamatun ihan itse vaan. Hän olisi voinut sadattaa maapallon täyteen Raamattuja jo silloin, kun ihmiset eivät osanneet lukea eivätkä kirjoittaa eivätkä keksiä höpöhöpö-tarinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa Jumala olisi voinut kiirjoittaa Raamatun ihan itse vaan. Hän olisi voinut sadattaa maapallon täyteen Raamattuja jo silloin, kun ihmiset eivät osanneet lukea eivätkä kirjoittaa eivätkä keksiä höpöhöpö-tarinoita.

        Aivan! Se vasta olisikin ollut ihme, jos Jumala olisi semmoisen tempun tehnyt. Harmi, että hänen olemattomuutensa haittaa tuon tehtävän toteuttamista oleellisesti. Ja sekös uskovaisia harmittaa aivan vietävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa Jumala olisi voinut kiirjoittaa Raamatun ihan itse vaan. Hän olisi voinut sadattaa maapallon täyteen Raamattuja jo silloin, kun ihmiset eivät osanneet lukea eivätkä kirjoittaa eivätkä keksiä höpöhöpö-tarinoita.

        > Siinä tapauksessa Jumala olisi voinut kiirjoittaa Raamatun ihan itse vaan

        Mitä merkitystä sillä olisi ollut? Uskoisitko Raamattua, jos se olisi Jumalan kirjoittama? Tulisitko vanhurskaaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Siinä tapauksessa Jumala olisi voinut kiirjoittaa Raamatun ihan itse vaan

        Mitä merkitystä sillä olisi ollut? Uskoisitko Raamattua, jos se olisi Jumalan kirjoittama? Tulisitko vanhurskaaksi?

        "Mitä merkitystä sillä olisi ollut? Uskoisitko Raamattua, jos se olisi Jumalan kirjoittama?"

        Sillä on oleellinen merkitys, koska Raamattua väitetään Jumalan sanaksi. Ns. Jumalan olisi silloin pitänyt sanoa sanansa ihan itse eikä toisten. Ns. Jumala ei ole sanonut sanan sanaa sanaansa. Jeesuskaan ei ole kirjoittanut yhtään mitään, vaan kaikki hänen sanomisensa ovat muut kirjoittaneet. Aivan niin kuin Aku Ankalle laitetaan puhekuplat. Jumalan sana on siis puuta heinää keksittyä sössöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä merkitystä sillä olisi ollut? Uskoisitko Raamattua, jos se olisi Jumalan kirjoittama?"

        Sillä on oleellinen merkitys, koska Raamattua väitetään Jumalan sanaksi. Ns. Jumalan olisi silloin pitänyt sanoa sanansa ihan itse eikä toisten. Ns. Jumala ei ole sanonut sanan sanaa sanaansa. Jeesuskaan ei ole kirjoittanut yhtään mitään, vaan kaikki hänen sanomisensa ovat muut kirjoittaneet. Aivan niin kuin Aku Ankalle laitetaan puhekuplat. Jumalan sana on siis puuta heinää keksittyä sössöä.

        No ehtisitkö itse kirjoittelemaan paksuja kirjoja jos pitäisi säädellä esim koko maapallon säät ja ilmat? Jotain kohtuutta odottaisi ateistiltakin tuomitsevuudessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehtisitkö itse kirjoittelemaan paksuja kirjoja jos pitäisi säädellä esim koko maapallon säät ja ilmat? Jotain kohtuutta odottaisi ateistiltakin tuomitsevuudessaan.

        Olen havainnut, että Jumala ei ennätä tehdä yhtään mitään.
        Ainoa, mitä hän ehtii tehdä, on olla piilossa kaiken aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen havainnut, että Jumala ei ennätä tehdä yhtään mitään.
        Ainoa, mitä hän ehtii tehdä, on olla piilossa kaiken aikaa.

        Osa ateisteista on sellaisia m*lkkuja, että heiltä onkin hyvä pysyä piilossa. Parasta tietenkin olisi jos heidät saisi lakkautettua olemasta, mutta mikäs tyhmimmät tappaisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ehtisitkö itse kirjoittelemaan paksuja kirjoja jos pitäisi säädellä esim koko maapallon säät ja ilmat? Jotain kohtuutta odottaisi ateistiltakin tuomitsevuudessaan.

        "No ehtisitkö itse kirjoittelemaan paksuja kirjoja jos pitäisi säädellä esim koko maapallon säät ja ilmat?"

        En, mutta minäpä en olekaan kaikkivaltias ja kaikkivoipa jumalolento, niin kuin Jumala väitetysti on. Vai eikö Raamatun Jumala ole mielestäsi kaikkivoipa?

        "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä merkitystä sillä olisi ollut? Uskoisitko Raamattua, jos se olisi Jumalan kirjoittama?"

        Sillä on oleellinen merkitys, koska Raamattua väitetään Jumalan sanaksi. Ns. Jumalan olisi silloin pitänyt sanoa sanansa ihan itse eikä toisten. Ns. Jumala ei ole sanonut sanan sanaa sanaansa. Jeesuskaan ei ole kirjoittanut yhtään mitään, vaan kaikki hänen sanomisensa ovat muut kirjoittaneet. Aivan niin kuin Aku Ankalle laitetaan puhekuplat. Jumalan sana on siis puuta heinää keksittyä sössöä.

        > Jumalan sana on siis puuta heinää keksittyä sössöä.

        Ei yhtään järkevää syytä uskoa sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa ateisteista on sellaisia m*lkkuja, että heiltä onkin hyvä pysyä piilossa. Parasta tietenkin olisi jos heidät saisi lakkautettua olemasta, mutta mikäs tyhmimmät tappaisi.

        Sinähän se varsinainen "lähimmäisrakas" hihhuli oletkin, ehta m*ulkku itse.
        Tuollaisten kanssa jos oikeasti joutuisi viettämään ikuisuuden ns. taivaassa, kyllä se oikea helvetti olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Jumalan sana on siis puuta heinää keksittyä sössöä.

        Ei yhtään järkevää syytä uskoa sinua.

        "Ei yhtään järkevää syytä uskoa sinua."

        Etenkään sinua ei ole syytä uskoa.


    • Anonyymi

      Luomismyytti on vanha, paljon vanhempi kuin juutalaisten Tanakiin kirjotettu versio.

      Yksi oletus on:

      Suullisesti paimentolaisilla Venäjän aroilla -> Indo-Iranialaisiin myytteihin -> Iranialaisiin myytteihin -> Sumerilaisiin -> Babylonian Enuma Elish -> edelleen juutalaisiin myytteihin.

      Jos uskontojen historia kiinnostaa niin YT kanava Crecganford käsittelee myyttejä ja uskomuksia. Muun muassa tästä Enuma Elishista tuli yksi video vasta.

      Laitan linkin seuraavaan postiin Suomi24 robotin takia.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Luomismyytti on uskomatonta legendaa.
        Ennen uskon Joulupukkiin kuin siihen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      90
      2028
    2. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      33
      1722
    3. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      373
      1690
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      70
      1354
    5. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1095
    6. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      38
      1041
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      190
      960
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      70
      927
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      85
      924
    10. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      886
    Aihe