Mitä teillä syödään?

Anonyymi

Kertokaapas mielestänne hyviä lämpimiä kasvisruokia tämmöiselle ”aloittelijalle”. Olisi kiva laajentaa valikoimaa, koska omat lämpimät lihattomat eväät ovat suunnilleen tyyliin hernekeitto ja kaurapuuro. Tykkään kasviksista, juureksista jne, mutta syön kaikki raakana eli ”salaattina”. Joskus olen kokeillut jotain kaupan pakastewokkivihanneksia, ei jatkoon. . Perunahan on se suomalaisten perusjuttu, sitä olen käyttänyt aina. Mutta lisänä on sitten ollut poikkeuksetta jotain lihaa, kalaa tms. Jos joku viitsisi laittaa omia (tai koko perheen) lempireseptejä/vinkkejä jakoon, niin olisin tosi kiitollinen.

14

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No jos tästä olisi apua:
      Kesäkurpitsaa, kukkakaalia, miniluumutomaattia puolikkaina, punasipulia, valkosipulia, paprikaa keltasta ja punaista.
      Pilko kasvikset isohkoiksi paloiksi, paista oliiviöljy/voi seoksessa pannulla hetken, lisää suolaa ja mustapippuria ja ne1 tai 2 valkosipulinkynttä pieneksi hakattuna, lisää yrteillä maustettua tomaattimurskaa (kaupan valmis) ja hieman valmista kasvislientä sekä vähän sokeria. Hauduta pataa kunnes kasvikset ovat hieman kypsyneet mutta ei liian löysiä, voit keittää lisukkeeksi riisiä, bulguria, helmispelttiä tai sitten hauduttaa kuskusia.
      Tomaattimurska ei sitten tarvitse olla MUTTIA, rainbow tai pirkka ajaa ihan saman asian.

    • Anonyymi

      Pinaattikeitto helpoin ja yksi parhaita, mutta et varmaan käytä maitoakaan.

      Tein älyttömän hyvää laatikkoa: kesäkurpitsaa, parsakaalia, palsternakkaa, porkkanaa, jauhelihaa minkä voi kokeilla korvata jollain tai jättää pois, mutta lisäksi tarvitaan munamaitoa ja juustoraastetta pinnalle. Mausteeksi riittää soijakastike ja lihalieni/suola munamaitoon. Jauhelihassa oli lisäksi mustapippuria, chilipippuria, juustokuminaa ja suolaa. Pälle juustoraaste ja lisää munamaitoa kun kasvikset pehmentyneet.

      Tuo kasvisyhdistelmä on erinomainen, toisesta unohdin porkkanat eikä sekään haitannut. Rajoittaa kyllä paljon jos ei käytä lihaa, saati munia ja maitoa.

      • Anonyymi

        Lehmän maidon voi korvata kaura-maidolla ja tulee ihan yhtä hyvää.

        Simppelein kasvisruoka voisi olla spagettia , mustapippuria, oliiviöljyä ja päälle öljyssä ja valkosipulissa rapeaksi paahdettua korppujauhoa (köyhän miehen parmesaania) hyvän salaatin oheen eli domskua, kurkkaa, sippee, varhaiskaalia ohuina viippaleina, muutama oliivi, vähän viinietikkaa ja oliiviöljyä päälle ja se on siinä.

        Eli spagetti con pepe nero e briciole di pane - italiaksi maistuu paremmalta.


    • Anonyymi

      Soijarouhe-makaronilaatikko. Tummaa soijarouhetta puoli mukillista, täytä kasvisliemellä ja anna turvota. Keitä pussillinen makaronia. Paista soijarouhe sipulin, paprikan tai minkä kanssa haluat niinkuin jauheliha. Mausta. Kerroksittain vuokaan makaronin kanssa ja päälle kasvislientä.

    • Anonyymi

      Kiitoksia vastanneille! Lisääkin saa laittaa tulemaan. :)

    • Anonyymi

      Koko joukon erilaisia keittoja ja laatikkoruokia voi valmistaa kasvisruokina, kun eläinpohjaiset raaka-aineet korvaa kasvispohjaisilla raaka-aineilla.
      Hyviä lisukkeita on herneet, ruusukaali, parsa, papu, paprika, jne.

      Myös imellettävät laatikot, imelletty lanttulaatikko, imelletty naurislaatikko ja imelletty perunalaatikko valmistuu helposti kasvispohjaisena.

    • Anonyymi

      Hei ,
      Tykkään itse suomalaisista perinneruoista ja niitä voi tehdä lihattomana ihan jättämällä lihan pois tai korvaamalla sen jollain muula mm. sinillä jos tykkää.
      Soijaa en itse käytä korvaavana, muuta kuin todella harvoin sillä sen ei sanota olevan kovinkaan terveellistä.
      Tässä joitakin ruokia sinulle:
      Pyttipannu: Pannulla paistettuja keitettyjä perunalohkoja, sipulia ja vaikka jotainmuuta juuresta siihen.
      Pannulohko, mutta ilman lihaa: Raakoja perunasivuja ja sipulia ja jos pakaksessa tai kaapiss aon jotian kasviksia lisään tähän välillä. Raa-at perunat ja lisukkeet keitetään paistnpannulla nesteessä kypsiksi. Mautaa voi kasvisliemellä tai suolalalla ja pippurilla.
      Juuresosekeitto: 1/3 perunaa ja lopuiksi kakhdeksi vaikka porkkanaa ja naurista.
      Perunamuussi/ Ruurmuussi: perunamuussi ainoastaan perunoista, ruutmuussi kun laitetaan osaksi vaikka lanttua.
      Tykkään myös tavallisesta keitosta, mistä olen jättänyt vain lihan ja makkaran pois.
      Kaali-/hapankaalilaattikko ja kaali-/hapankaalilaatikko. Näihin kumpaankiin sopii ohraryynit.
      Juureslaatikot, juurespadat ja uunijuurekset on hyviä.
      Itse käytän aika vähän mausteita, lähinnä ripaus merisuolaa ja musta- tai maustepippuria, jotta ruoan maku ei mausteisiin peity. Joskus on kyllä hyvä syödä mausteisempaakin ruokaa kuten currykastiketta. Ja aika pitkälti laitan sormituntumalla.

      Myös uunipuurot tai muutenkin täysjyväpuurot on hyvä, niin kaurasta kuin ohrasta. Kauran jyviä olen myös risottona käyttänyt riisin asemasta.
      Olen nyt myös tykästynyt tuorepuuroon ja viimeksi tein ihan lasenruoan luumupilttiä ja kaurahiutalaite yhdistämällä, ripaus kanelia mausteeksi. Tämän voi antaa olla hetken huoneenlämmössä, että hiutaleet turpoaa tai jääkaappiin yöksi jos tekee vaikka isomman annoksen muutamaksi päiväksi.
      Kaurasmoothieita saa myös helposti tehtyä , jos on vaikka sauvasekoitin: n.desi kaurahiutaleita, vähän vettä ja vaikka marjoja sekaan tai yrtteijä kuten minttua tai sitruunamelissaa. Smoothit voi tehdä myös suolaisena vaikka avokadoa tai kurkkua käyttämällä. tselle sopivan suhteen ja maun löytää kokeilemalla.

      Pannukakku on herkullista ja sen voi tehdä myös suolaisena, suomalaisen pizzana lisäämällä siihen mieleisiä täytteitä.

      Mukavaa makutaivalta sinulle kasviruokien parissa :)

      • Anonyymi

        sinillä tarkoitin sieniä.

        Tuli vielä mieleeni, että perunamuusia jos jää yli, niin jotkut on sitä paistaneet tai tehneet siitä velliä lisäämällä nestettä.

        Kauramaitoa on helppo tehdä itse: Liotetaan huoneen lämmössä (tulee nopeammin) tai jääkaapissa kaurahiutaleita vedessä, sihdataan sopvan ajan jälkeen. Hiutalite ei kannata pos heittää, niistä voi tehdä vaikka puuro, paistaa pannulla tai lisätä leipätaikinaan.


      • Anonyymi

        Rutakaali maitoon, voi laittaa melkein mitä vaan vihreää. Mummo taisi käyttää harventaessa lantun taimia ja riisiryyniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rutakaali maitoon, voi laittaa melkein mitä vaan vihreää. Mummo taisi käyttää harventaessa lantun taimia ja riisiryyniä.

        Kiitos tästä ohjeesta. Mielenkiintoinen uutuus minulle ja varmaan kauramaitoonkiin voisi tehdä.

        Kiitos myös muille ruokavinkeistä ja aloittajalle keskustelun aloituksesta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinillä tarkoitin sieniä.

        Tuli vielä mieleeni, että perunamuusia jos jää yli, niin jotkut on sitä paistaneet tai tehneet siitä velliä lisäämällä nestettä.

        Kauramaitoa on helppo tehdä itse: Liotetaan huoneen lämmössä (tulee nopeammin) tai jääkaapissa kaurahiutaleita vedessä, sihdataan sopvan ajan jälkeen. Hiutalite ei kannata pos heittää, niistä voi tehdä vaikka puuro, paistaa pannulla tai lisätä leipätaikinaan.

        Perunamuussin tähteistä syntyy hyviä perunarieskoja, jauhoiksi suurin osa ohraa ja vähän hiivaleipäjauhoja. Herkkua. Näitä voi tehdä myös esim felix muussijauheesta tekemällä ensin muussin ja sitten löysyttämällä ja lisäämällä jauhoja ja leivinjauhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perunamuussin tähteistä syntyy hyviä perunarieskoja, jauhoiksi suurin osa ohraa ja vähän hiivaleipäjauhoja. Herkkua. Näitä voi tehdä myös esim felix muussijauheesta tekemällä ensin muussin ja sitten löysyttämällä ja lisäämällä jauhoja ja leivinjauhetta.

        Ainoa oikea rieska, mutta en osaa tehdä yhtä hyviä kuin äitipuoli. Jauhoja tulee kai laitettua liikaa, pitäisi jäädä pehmeiksi. Veikkaan että käytti hiivaa ja taisi laittaa piimääkin ainakin joskus.


    • Anonyymi

      Rosollista saa perunalla jatkettuna hyvää lämmintä ruokaa, esim. pyttipannua tai sosekeittoa.
      Sitten vielä täytetty lettu, kaalikeitto, hapankaalikeitto, peruna ja ruskea kastike joko sellaisena tai ruskea sipulikastike tai ruskea sienikastike. Paistettu sipuli on erittäin hyvä lisuke itsessään myös.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3620
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2972
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2870
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2748
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2445
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      2130
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1887
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1817
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      181
      1810
    Aihe