Ozempic kokemuksia

Anonyymi

Onko kokemuksia Ozempic lääkkeestä painonhallintaan?
Aloitin lääkkeen vajaa viikko sitten ja painoa on jo tippunut noin 3 kg. Lähtöpaino oli 84 kg. Kiinnostaisi tietää, minkä suuruiseksi pudotustahti asettuu?

499

69262

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Päivitänpä kuulumisia. Nyt 3 vk takana ja painoa tippunut yhteensä 4,5 kg.

• Anonyymi

Hyvä tulos, millä vko-annoksella?

• Anonyymi

Kuinkas paljon paino on tippunut nyt yhteensä? 😊

• Anonyymi
      • Anonyymi

Pidetään tämä laihdutus ketjuna.

• Ozempicista on tulossa laihdutukseen tarkoitettu versio. Siinä on hormonia 2.4 mg kun diabetesversiossa on 1 mg.

Myös diabetekseen on tulossa 2 mg annos.

Minulla tippunut reilu 10 kg noin 9 kuukaudessa.

• Anonyymi

”Myös diabetekseen on tulossa 2 mg annos.”

Missä on tällainen tieto?

• Anonyymi kirjoitti:

”Myös diabetekseen on tulossa 2 mg annos.”

Missä on tällainen tieto?

Vaikka täältä: https://www.fiercepharma.com/pharma/novo-pushes-high-dose-ozempic-back-to-fda-after-march-application-snub

Eli on USAssa hyväksynnässä.

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Siinä voi olla pahemmat sivuvaikutukset.

Sillä on pahemmat sivuvaikutukset. Mikäli hinta ei ole paljon suurempi eikä mökkidieetti laske painoa riittävästi niin saatan vaihtaa siihen. Työkuvioni ovat varsin auki tällä hetkellä eli jos seuraava työpaikka on etänä niin ei ole syytä vaihtaa isompaan annokseen koska paino laskee hiljakseen edelleen ja verensokeriarvot ovat hyvät.

• Anonyymi

7kk noin 14kg

• Anonyymi

Voiko samaa Ozempici kynää käyttää kuinka pitkään jos ainetta on jäljellä kynässä,jos on kirkasta ja säilytetty jääkaapissa ??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko samaa Ozempici kynää käyttää kuinka pitkään jos ainetta on jäljellä kynässä,jos on kirkasta ja säilytetty jääkaapissa ??

Miulle lääkäri kirjoitti 1mg kynän mutta 0.25mg annostuksella. Sanoi että säilyy kyllä jääkaapissa.. Apteekissa oli sitä mieltä että kestäisi hyvänä 6vkoa. Meinasin käyttää kyllä kynän kokonaan. Ekan kk jälkeen nostan annoksen 0.5mg.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miulle lääkäri kirjoitti 1mg kynän mutta 0.25mg annostuksella. Sanoi että säilyy kyllä jääkaapissa.. Apteekissa oli sitä mieltä että kestäisi hyvänä 6vkoa. Meinasin käyttää kyllä kynän kokonaan. Ekan kk jälkeen nostan annoksen 0.5mg.

Heippa, minulla aloitettiin myös samoin kun sinulla. Vasta tänään. 4vko 0,25mg sitten 4vkoa 0,50mg ja sen jälkeen ylläpitoannokseen. Paljonko sinulla paino tippunut nyt ja missä ajassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhteensä 6 viikkoa voi käyttää, sanoi sair.hoitaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

7kk noin 14kg

Onko edelleen ozempic käytössä ja/tai tulokset säilyneet?

• Anonyymi

8,5kg/9vko

• Anonyymi

Upea tulos!
        Itsellä takana vasta 5 vk ja 6,5 kg. Alku on mennyt helposti. Kaikki herkut ja napostelu on jäänyt kokonaan pois. Edes ravintolaruokaa ei tee enää mieli. Haittavaikutuksena välillä lievä etova olo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Upea tulos!
        Itsellä takana vasta 5 vk ja 6,5 kg. Alku on mennyt helposti. Kaikki herkut ja napostelu on jäänyt kokonaan pois. Edes ravintolaruokaa ei tee enää mieli. Haittavaikutuksena välillä lievä etova olo.

Mikä annos ozempic otit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Upea tulos!

Samoin mulla etovaa oloa välillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Upea tulos!

Miten teillä muilla. Tuleeko etova olo aaltomaisesti eli häviää välillä ja tulee taas takaisin. Menekö ohi lääkkeen jatkuessa. Onko vatsanne myös kipeä ajoittain. Olen vielä 0,25 annostuksessa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten teillä muilla. Tuleeko etova olo aaltomaisesti eli häviää välillä ja tulee taas takaisin. Menekö ohi lääkkeen jatkuessa. Onko vatsanne myös kipeä ajoittain. Olen vielä 0,25 annostuksessa?

Minulla aivan samanlaiset oireet. Sekä vatsakipu että etova olo tulevat aaltomaisesti tosin melko lievänä mutta ei kivaa. Olen käyttänyt nyt 0,25 6viikkoa ja ensi viikolla siirryn 0.50 .
        Tähän mennessä etova olo tulee päivittäin. Jos pahemmin vaivaa otan
        Pahoimvointitabletin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Upea tulos!

Etova olo ja päänsärky ihan pirunmoinen

• Anonyymi

Ihmetyttää kovasti, miksi Ozempic ei ole yleisesti käytössä painonpudotukseen. Itsekin sain reseptin vasta yksityisen lääkärin kautta. Toki kustannukset on noin 120 €/kk, mutta sama raha säästyy ruokalaskussa.

• Ihan kaikki eivät syö usealla sadalla eurolla kuukaudessa jolla tulisi säästöä se 135 € per kk jonka tuo maksaa. Ei ehkä edes auta makeisilla ja alkoholilla itsensä lihottamiin mutta auttaa kyllä monia lihavia. Diabeetikkona maksan tuosta 45 € kuukaudessa ja toimii siihenkin hyvin.

• Anonyymi

Tee ennemmin niin että syö vähempi,ja liiku enempi niin laihdut.En usko ollenkaan mihinkään humpuunkiin.
        Paino laskee vain silloin kun kulutettu kakorimäärä on suurempi kuin syöty energiamäärä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tee ennemmin niin että syö vähempi,ja liiku enempi niin laihdut.En usko ollenkaan mihinkään humpuunkiin.
        Paino laskee vain silloin kun kulutettu kakorimäärä on suurempi kuin syöty energiamäärä.

En minäkään usko humpuukiin, mutta Osempic ei ole humpuukia.

https://www.is.fi/terveys/art-2000007803314.html

• Anonyymi kirjoitti:

Ozempic vähentää ruokahalua ja hidastaa suoliston toimintaa. Johtaa siis vähempään syömiseen. Ei siis mitään humpuukia. Tuo on sivuvaikutus eli kyseessä on varsinaisesti diabeteslääke.

Victoza on jo hyväksytty laihdutusvalnisteeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perehdy asiaan, niin tiedät, mistä on kyse. Lääke todella auttaa laihtumaan.

Diabeteksen hoitoon, en tässä ota kantaa. Sille on omat ketjunsa. Pidetään tämä puhtaasti laihdutusketjuna. Meitä Ozempic laihduttajia on jo paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on reseptilääke, ei siis mitään humpuukia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on reseptilääke, ei siis mitään humpuukia.

Ozempic ei sinänsä laihduta, vaan tarvitaan kalorirajoitusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ozempic ei sinänsä laihduta, vaan tarvitaan kalorirajoitusta.

Ozempic vähentää ruokahalua joten kalorirajoitus tulee siitä.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Kiinnitin vain huomiota aloittajan sanoihin ”Kiinnostaisi tietää, minkä suuruiseksi pudotustahti asettuu?”

Sehän riippuu pelkästään noudatetun ruokavalion jälkeisestä energiavajeesta.

Itsellä paino putosi huhtikuussa vain 700 grammaa, kun söin huolettomammin.

Lääke alkoi minulla tammikuun puolessavälissä, sen jälkeen paino on pudonnut yhteensä 17,4 kg.

Laihduttavaa diettiä on Ozempicin ansiosta selvästi helpompi noudattaa. Tämä päivä kyllä meni perseelleen, kun söin kaksi Lidlin tarjouslihapiirakkaa ja kolme 84 gramman jäätelöpuikkoa. Niistä tuli yhteensä 1964 kcal, rasvaa 121 g, josta tyydyttynyttä 51 g.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiinnitin vain huomiota aloittajan sanoihin ”Kiinnostaisi tietää, minkä suuruiseksi pudotustahti asettuu?”

Sehän riippuu pelkästään noudatetun ruokavalion jälkeisestä energiavajeesta.

Itsellä paino putosi huhtikuussa vain 700 grammaa, kun söin huolettomammin.

Lääke alkoi minulla tammikuun puolessavälissä, sen jälkeen paino on pudonnut yhteensä 17,4 kg.

Laihduttavaa diettiä on Ozempicin ansiosta selvästi helpompi noudattaa. Tämä päivä kyllä meni perseelleen, kun söin kaksi Lidlin tarjouslihapiirakkaa ja kolme 84 gramman jäätelöpuikkoa. Niistä tuli yhteensä 1964 kcal, rasvaa 121 g, josta tyydyttynyttä 51 g.

Minulla tekee tiukkaa syödä yksikin lihapiirakka päivässä. Voisi kyllä harkita sellaista maanantaina kun käyn Lidlissä ostamassa viikon elintarvikkeet. Jäätelön jätän kyllä väliin. Jälkiruuaksi rahkaa ja hilloa. Viikon ruuat valmiskeittoa ja pastaa tomaattikastikkeella. Ehkä perunoita ja silliä. Saksalaista perunasalaattiakin voisi harkita.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Minulla tekee tiukkaa syödä yksikin lihapiirakka päivässä. Voisi kyllä harkita sellaista maanantaina kun käyn Lidlissä ostamassa viikon elintarvikkeet. Jäätelön jätän kyllä väliin. Jälkiruuaksi rahkaa ja hilloa. Viikon ruuat valmiskeittoa ja pastaa tomaattikastikkeella. Ehkä perunoita ja silliä. Saksalaista perunasalaattiakin voisi harkita.

Yleensä ihmisillä on illalla taipumusta ylensyöntiin (pikemmin kuin aamulla), mutta itsellä nuo epäonnistumiset menevät aina aamupäiväpainotteisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä ihmisillä on illalla taipumusta ylensyöntiin (pikemmin kuin aamulla), mutta itsellä nuo epäonnistumiset menevät aina aamupäiväpainotteisesti.

Ozempic vie ruokahalun. Ei ole tarvinnut rajoittaa kaloreita, kun ei ole nälkä. Kaikki napostelu on jäänyt pois.

• Anonyymi

Minkä alan lääkäri sinulle reseptin yksityisellä kirjoitti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse sain tällä viikolla Ozempicin. Liikun todella paljon ( Suunnon tilastot 10.000-19.000 askelta päivä) enkä mussuta mitään herkkuja. Olen kärsinyt ylipainosta n.20 vuotta ja nyt tultiin siihen pisteeseen, että en tiedä mitä voisin enemmän tehdä. Kaikki ruuat oon vaihtanut rasvattomiin tau vähärasvaisiin. Varasin lääkäriajan ja edeltävästi otettiin lab-kokeet. Itselläni ferritiini oli nyt 9, ja historiassa näkyy, että se on koko ajan ollut 7-9. Tarkoittaa sitä, että rautavarastoja ei ole. Todennäköisesti osa syy lihavuudesta liittyy aineenvaihduntaan, imeytymiseen jne. Tätä nyt aletaan tutkimaan enemmän. Eivät ylipainoiset ihmiset tee valintaa olla ylipainoisia. Eniten loukkaa juuri sinunkaltaisten kommentit ja estää jopa hakemasta apua, kun tulee juuri se ajatus siitä, että itsehän tähän om syyllinen. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja jokaisen tilanne erilainen. Itselleni sattui tuuri ja oli erinomainen lääkäri, joka ymmärsi tilanteeni. Nyt 5 päivässä paino on pudonnut Ozempicilla 2 kg.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse sain tällä viikolla Ozempicin. Liikun todella paljon ( Suunnon tilastot 10.000-19.000 askelta päivä) enkä mussuta mitään herkkuja. Olen kärsinyt ylipainosta n.20 vuotta ja nyt tultiin siihen pisteeseen, että en tiedä mitä voisin enemmän tehdä. Kaikki ruuat oon vaihtanut rasvattomiin tau vähärasvaisiin. Varasin lääkäriajan ja edeltävästi otettiin lab-kokeet. Itselläni ferritiini oli nyt 9, ja historiassa näkyy, että se on koko ajan ollut 7-9. Tarkoittaa sitä, että rautavarastoja ei ole. Todennäköisesti osa syy lihavuudesta liittyy aineenvaihduntaan, imeytymiseen jne. Tätä nyt aletaan tutkimaan enemmän. Eivät ylipainoiset ihmiset tee valintaa olla ylipainoisia. Eniten loukkaa juuri sinunkaltaisten kommentit ja estää jopa hakemasta apua, kun tulee juuri se ajatus siitä, että itsehän tähän om syyllinen. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja jokaisen tilanne erilainen. Itselleni sattui tuuri ja oli erinomainen lääkäri, joka ymmärsi tilanteeni. Nyt 5 päivässä paino on pudonnut Ozempicilla 2 kg.

Minulla ollut samanlainen kokemus laihduttamisesta useita vuosia. Enkä ole ollut herkkujen mussuttaja. Omin voimin ruokavaliolla ja liikunnalla ei ole paino pudonnut. Valitsemani yksityisen sisätautilääkärin esittelyssä oli kiinnostuksen aiheena mm. lääkinnällinen laihdutushoito.
        Nyt olen siis noudattanut ruokavaliota ( lautasmallin sekaruokaa) ja liikkunut entiseen malliin. Ozembic on mielestäni parantanut aineenvaihduntaa ja ruokahalu ja annokset ovat pienentyneet. Tähän mennessä paino on pudonnut lääkkeen kanssa noin 2 kg/kk yhteensä 14 kg( jatkuen).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erittäin hyvin kirjoitettu!!!!! Kukaan ei halua olla ylipainoinen, ei kukaan Itselläni myös kakki mahdollinen tehty. Lääkäri sai vakuuttaa minulle tämän pistoshoidon turvallisuudesta yms. Jos tämä todellakin auttaa pystyn taas liikkumaan ja todennäköisesti hormoni yms tasapaino saadaan aikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ozempic vie ruokahalun. Ei ole tarvinnut rajoittaa kaloreita, kun ei ole nälkä. Kaikki napostelu on jäänyt pois.

joo oikeesti ei tee mitään herkkuja mieli, eikä muutenkaan ylensyödä. On aivan uskomaton olo, en jaksa vieläkään olla ihmettelemättä, että voi olla tällainen olo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joo oikeesti ei tee mitään herkkuja mieli, eikä muutenkaan ylensyödä. On aivan uskomaton olo, en jaksa vieläkään olla ihmettelemättä, että voi olla tällainen olo.

Paino itsellä pudonnut vajaat 30 kg lääkkeen aloitettuani tammikuun puolessavälissä. Vielä pitäisi saada alaspäin 25 kg, paino ollut kuitenkin elokuusta lähtien samoissa lukemissa.

Toivoisin isompaa annosta, koska ruokahalua minulla vielä on runsaasti. Lääkäri sanoi, että nyt on käytössä jo suurin sallittu annos ( 1 mg).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhuu taas joku 63kg painava ihminen joka ei tiedä lihavuuden ongelmista hevonvittua :D myös isoisäni joka on syntynyt 30luvulla liputtaa tuon ajattelun puolesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Diabeteksen hoitoon, en tässä ota kantaa. Sille on omat ketjunsa. Pidetään tämä puhtaasti laihdutusketjuna. Meitä Ozempic laihduttajia on jo paljon.

Toimii ja hyvin

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Vajaa viikko käytössä, paino tippunut 2 kg.. Mitään ei tee mieli ja maha täyttyy desistä sosekeittoa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä alan lääkäri sinulle reseptin yksityisellä kirjoitti?

Sisätautilääkäri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vajaa viikko käytössä, paino tippunut 2 kg.. Mitään ei tee mieli ja maha täyttyy desistä sosekeittoa

Hei, olen itse aloittamassa ozempicia ja pelottaa se jatkuva pahoinvointi, mikä on haittavaikutuksena. Onko sinulla ollut sitä pahoinvointia ja jos on niin miten paljon? Yksi tuttu oli joutunut lääkkeen lopettamaan kun pahoinvointi meni ihan päivittäiseksi oksenteluksi. Kiinnostaa nuo haittavaikutukset ennen lääkkeen aloittamista.

T. Maarit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhuu taas joku 63kg painava ihminen joka ei tiedä lihavuuden ongelmista hevonvittua :D myös isoisäni joka on syntynyt 30luvulla liputtaa tuon ajattelun puolesta

Totuus vaan kuitenkin on että syö vähemmän ja paremmin ja liiku enemmän. Laihdutus ei ole ydinfysiikkaa.
        Suurin osa ihmisistä keksii kaikenlaisia tekosyitä ja eivät tarpeeksi kiinnitä huomiota perusasioihin.
        Ei lääkkeen avulla laihdu, ellei muuta tottumuksiaan. Sellaista ihmettä ei ole vielä keksitty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, olen itse aloittamassa ozempicia ja pelottaa se jatkuva pahoinvointi, mikä on haittavaikutuksena. Onko sinulla ollut sitä pahoinvointia ja jos on niin miten paljon? Yksi tuttu oli joutunut lääkkeen lopettamaan kun pahoinvointi meni ihan päivittäiseksi oksenteluksi. Kiinnostaa nuo haittavaikutukset ennen lääkkeen aloittamista.

T. Maarit

Hei. Minä aloitin Ozenpic pistokset 3 vk sitten. Eka viikon oli etova olo, Nyt ei enää huonoa oloa. Paino pudonnut 2 kg.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todella hyvä kirjoitus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. Maarit

Joo sama, pelottaa noi haittavaikutukset. Onko käyttäjillä ollut minkälaisia oireita.
        Itse en ole vielä aloittanut lääkettä, määrätty kyllä jo on.

Eija

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo sama, pelottaa noi haittavaikutukset. Onko käyttäjillä ollut minkälaisia oireita.

Eija

Ihme pelkuri. Minulla ei mitään sivuvaikutuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eija

4vko käyttänyt ja -4 kg. Mielihalut vähenneet.
        Haittavaikutuksena lähes jatkuva huono olo: päänsärkyä ja etova tunne. Vielä yritän kuitenkin kestää.
        Ovatko muut päässeet eroon huonosta olosta ajan kanssa?

N-55

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totuus vaan kuitenkin on että syö vähemmän ja paremmin ja liiku enemmän. Laihdutus ei ole ydinfysiikkaa.
        Suurin osa ihmisistä keksii kaikenlaisia tekosyitä ja eivät tarpeeksi kiinnitä huomiota perusasioihin.
        Ei lääkkeen avulla laihdu, ellei muuta tottumuksiaan. Sellaista ihmettä ei ole vielä keksitty.

Pakko kommentoida tähän ketjuun, koska olen itse liikalihavia, liikunnan ammattilainen FAF personal Trainer koulutuksen saanut. Olen harrastanut reilu 10v sitten bodyfitnessiä ja rasvaprosenttini on ollut erittäin alhainen. Osaamisesen tai liikunnanharrastamosen puutteesta kiloon eivät ole tulleet vaan elämästä, siihen liittyvistä kokemuksista joita en ole alkoholilla hoitanut vaan liikunnan määrä on elämän haasteissa toisinaan jäänyt, lohturuokaa ja sokeria. Varsin inhimillinen ja yleinen tarina.

Totuus pitää paikkansa siis se, että laihtumisen tarvitaan kalorivajetta. Itse olen saanut tämän liikunnan avulla, mutta kun en ehdi tekemään 5-9 teeeniä viikossa joka vuosi paino ei pysy alhaalla.

Omalla kohdallani liian suuret annoskoot ja makeanhimo suurimmat komapstuskivet. Paino heitellyt viimeisen 8v aikana 35kgn vaihtelulla edes takaisin sen mukaan miten paljon ehdin liikkumaan. Vuosien taistelun jälkeen alkoi löytymään VIHDOIN metabolinen oireyhtymä ja sen päälle ymmärtäviä lääkäreitä. Kun veriarvot olivat liian hyvä, yhä sokerit normaalit, sukurasitteet sydän- ja verisuonisairauksille ratkaisivat ja sain ozempic lääkityksen 2kk sitten.

Minulle ei ole koskaan ollut ongelma syödä terveellisesti ,päinvastoin, mutta alkoholin sijaan olen murheisiin syönyt karkkia. Ja sokeri kouluttanut. Tähän noidankehään jouduttuani ja jonkinlainen insuliinireisistenssi ollut, siksi myös annoskoot suuret ja ruokailua usein sekä sokerinhimo .

Nyt ozempicin myötä sokerinhimo ja jatkuva näläntunne häipyivät heti ensimmäisestä pistoksesga. Ja olen saanut pudotettua 8vkon aikana 8kg. Syön lautasmallin mukaan, juon 1,5-2l vettä vrk ja ateriarytmi 3-4t välein ruokailu. En jaksa syödä edes ylisuuria annoksia. Lasken kalorit ja kalorivaje maltillinen (lue järkevästi maksimi), mutta päämäärätietoinen. En halua menettää lihaksia liikaa laihtuessa ja olen tarkka ravitsemuksen laadusta.

Ozempic ei todellakaan tee työtä puolestasi laihtumisen suhteen. Minulle ei ole koskaan ollut ongelmana laihduttaminen vaan painon alhaalla pitäminen, ja kun metabolijärjestelmään tulee häiriöitä ei edes tahtotila riitä pitämään silloin kahden vuoden ajaan matalampaa painoa ellei ole niin onnekkaassa asemassa, että on mahdollisuus omistaa painonpudotukselle koko elämä. Harvalla- tai juuri kellään on tähän mahdollisuutta. Ja tähän rooliin ozempic on eri omainen apu. Paitsi auttaa pitämällä nälkää poissa niin myös pysymään pienemmissä kalorimäärissä ruokailun suhteen. Siihen ei yksinkertaisesti monikaan, jos kukaan, pysty kun aineenvaihdunnassa on häiriöitä.

Toinen asia on se, että ozempic on tuonut varovaista toivoa vakavien ibs vaivojen osalta. Luin että tätäkin yhteyttä tutkitaan glp-1 suolistoanalogin (semaglutidi) osalta tutkitaan myös ahkerasti.

Suosittelen lämpimästi kaikkia merkittävän ylipainon kanssa kamppailevia keskustelemaan lääkityksestä lääkärin kanssa. Ja kokeilemaan lääkitystä. Sitten sen tietää sopiiko lääkitys juuri sinulle.

Teille jotka ette ole koskaan ylipainoisia olleet suosittelen energian käyttämistä johonkin elämään positiivista tuovaan ja jättämään jokaisen terveyden heidän henkilökohtaiseksi asiaksi. Koskaan ei voi tietää millaisiin asioihin sen tikkarin tuikkaa, kun alkaa kommentoimaan toisen terveyttä tai elämää ylipäätään.

• Anonyymi kirjoitti:

Eija

Aloitin tänään. Minuakin jännittää nuo sivuvaikutukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eija

Olen käyttänyt marraskuusta 2021 saakka eikä ole pahoinvointia ollut lainkaan. Pienet sivuoireet mitä varmaan vähän tulee kaikille kuittaantuu kyllä kun vaaalla käy 🤩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haittavaikutuksena lähes jatkuva huono olo: päänsärkyä ja etova tunne. Vielä yritän kuitenkin kestää.

N-55

Mulla oli ekalla viikolla vähän ällöttävä olo.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Ozempic vähentää ruokahalua ja hidastaa suoliston toimintaa. Johtaa siis vähempään syömiseen. Ei siis mitään humpuukia. Tuo on sivuvaikutus eli kyseessä on varsinaisesti diabeteslääke.

Victoza on jo hyväksytty laihdutusvalnisteeksi.

Hei. Kun annosta lisättiin 1mg 》2mg, paino ei laske enää itselläni. Onko mahdollista, että suolistossa liikkuu jo liiankin hitaasti, kun ei tule uloskaan juuri mitään. Tätä jatkunut jo 3 kk ja toki tiedän, että ulos tulee, mutta vähän verrattuna siihen, mitä ennen. Olo täysi koko ajan miltei, nälkää vain kerran päivässä. Enempää en syö, vähemmän vain, mutta paino ei laske ja vatsa turvonnut.
        Mikä avuksi!?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakko kommentoida tähän ketjuun, koska olen itse liikalihavia, liikunnan ammattilainen FAF personal Trainer koulutuksen saanut. Olen harrastanut reilu 10v sitten bodyfitnessiä ja rasvaprosenttini on ollut erittäin alhainen. Osaamisesen tai liikunnanharrastamosen puutteesta kiloon eivät ole tulleet vaan elämästä, siihen liittyvistä kokemuksista joita en ole alkoholilla hoitanut vaan liikunnan määrä on elämän haasteissa toisinaan jäänyt, lohturuokaa ja sokeria. Varsin inhimillinen ja yleinen tarina.

Totuus pitää paikkansa siis se, että laihtumisen tarvitaan kalorivajetta. Itse olen saanut tämän liikunnan avulla, mutta kun en ehdi tekemään 5-9 teeeniä viikossa joka vuosi paino ei pysy alhaalla.

Omalla kohdallani liian suuret annoskoot ja makeanhimo suurimmat komapstuskivet. Paino heitellyt viimeisen 8v aikana 35kgn vaihtelulla edes takaisin sen mukaan miten paljon ehdin liikkumaan. Vuosien taistelun jälkeen alkoi löytymään VIHDOIN metabolinen oireyhtymä ja sen päälle ymmärtäviä lääkäreitä. Kun veriarvot olivat liian hyvä, yhä sokerit normaalit, sukurasitteet sydän- ja verisuonisairauksille ratkaisivat ja sain ozempic lääkityksen 2kk sitten.

Minulle ei ole koskaan ollut ongelma syödä terveellisesti ,päinvastoin, mutta alkoholin sijaan olen murheisiin syönyt karkkia. Ja sokeri kouluttanut. Tähän noidankehään jouduttuani ja jonkinlainen insuliinireisistenssi ollut, siksi myös annoskoot suuret ja ruokailua usein sekä sokerinhimo .

Nyt ozempicin myötä sokerinhimo ja jatkuva näläntunne häipyivät heti ensimmäisestä pistoksesga. Ja olen saanut pudotettua 8vkon aikana 8kg. Syön lautasmallin mukaan, juon 1,5-2l vettä vrk ja ateriarytmi 3-4t välein ruokailu. En jaksa syödä edes ylisuuria annoksia. Lasken kalorit ja kalorivaje maltillinen (lue järkevästi maksimi), mutta päämäärätietoinen. En halua menettää lihaksia liikaa laihtuessa ja olen tarkka ravitsemuksen laadusta.

Ozempic ei todellakaan tee työtä puolestasi laihtumisen suhteen. Minulle ei ole koskaan ollut ongelmana laihduttaminen vaan painon alhaalla pitäminen, ja kun metabolijärjestelmään tulee häiriöitä ei edes tahtotila riitä pitämään silloin kahden vuoden ajaan matalampaa painoa ellei ole niin onnekkaassa asemassa, että on mahdollisuus omistaa painonpudotukselle koko elämä. Harvalla- tai juuri kellään on tähän mahdollisuutta. Ja tähän rooliin ozempic on eri omainen apu. Paitsi auttaa pitämällä nälkää poissa niin myös pysymään pienemmissä kalorimäärissä ruokailun suhteen. Siihen ei yksinkertaisesti monikaan, jos kukaan, pysty kun aineenvaihdunnassa on häiriöitä.

Toinen asia on se, että ozempic on tuonut varovaista toivoa vakavien ibs vaivojen osalta. Luin että tätäkin yhteyttä tutkitaan glp-1 suolistoanalogin (semaglutidi) osalta tutkitaan myös ahkerasti.

Suosittelen lämpimästi kaikkia merkittävän ylipainon kanssa kamppailevia keskustelemaan lääkityksestä lääkärin kanssa. Ja kokeilemaan lääkitystä. Sitten sen tietää sopiiko lääkitys juuri sinulle.

Teille jotka ette ole koskaan ylipainoisia olleet suosittelen energian käyttämistä johonkin elämään positiivista tuovaan ja jättämään jokaisen terveyden heidän henkilökohtaiseksi asiaksi. Koskaan ei voi tietää millaisiin asioihin sen tikkarin tuikkaa, kun alkaa kommentoimaan toisen terveyttä tai elämää ylipäätään.

Juuri näin. Hyvä ja asiantunteva kirjoitus🙏🏻

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihme pelkuri. Minulla ei mitään sivuvaikutuksia.

Ymmärrän että ylipaino on vaikea asia koska itsekin olen vielä sitä, laihdutan kuitenkin ilman lääkkeitä ja itsehän päätän syönkö vai en. Se on oikeasti mahdollista, vaatii vain aloituksen ja päätöksen joka pitää.
        Varoitan että jokaisessa lääkkeessä on riskinsä, voit olla allerginen sille ja kuolla siihen.
        Ota lääkettä vain jos mitään muuta ei ole tehtävissä,älä muuten.
        Olen tullut varovaiseksi koska melkein meinasin kuolla lääkeallergiaan kerran,toisella kertaa toisesta lääkkeestä sain sairaskohtauksen joka vammautti vuodeksi ja jätti kivut.
        Lääkkeet ovat vaarallisia mutta joskus välttämättömiä, jos ei ole välttämätön älä ota!
        Toki joudun syömään lääkkeitä itsekin mutta jokainen uusi lääke pelottaa, samoin rokotteet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tästä rohkeasta ja rohkaisevasta tekstistä!
        Paljon tuttua juttua, ja paljon itselleni ajankohtaista tietoa.
        ♥️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eija

8 viikkoa takana. Ei mitään sivuvaikutuksia. Näläntunne poissa kokonaan. Upea fiilis. Anna mennä vaan. 9kg tippunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lue ,katso faktaa lihavuudesta.Työnnä tänne sitten mielipiteesi.Tutkittua tietoa.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. Maarit

Olen käyttänyt Ozempicia n 2vk ja joka päivä huono olo. Tuntuu että jos vähän avustaisin laittamalla sormet kurkkuun niin oksennus tulisi vuorenvarmasti. Mitenkähän sitten kun siirryn 0.5 määrään. Käytin ennen Trajenta ilman mitään sivuvaikutuksia mutta liikapainon takia lääkäri halusi minun siirtyvän Ozempiciin mitä melkein pilaa päiväni

• Anonyymi
        Sis64 kirjoitti:

Aloitin tänään. Minuakin jännittää nuo sivuvaikutukset.

Tietääkö kukaan voiko pahoinvointilääkkeitä käyttää Ozempicin aiheuttamaan pahoinvointiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

N-55

Miks et ota pahoinvointilääkettä
        Eihän kukaan kestä jatkuvaa huonoa oloa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ymmärrä todellakaan että laihduttajat vie diabetes potilaiden lääkkeet,
        nyt tarvitsijat jää ilman, lääke on loppunut Suomesta, juuri laiduttajien ansiosta,
        ja diabetes ei ole kaikilla se elintaso-asia, vaan on geeneissä tullut sairaus, ja
        sen kanssa ei todellakaan ole leikkimistä. Laihtuminen ruokavaliolla on ihan oma
        juttunsa, diabetes ei tottele sitä monessakaan tapauksessa, joten lääke on todella
        tarpeen. Ja nyt hanskat pystyssä, kun Ozempic on loppu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nyt tarvitsijat jää ilman, lääke on loppunut Suomesta, juuri laiduttajien ansiosta,
        ja diabetes ei ole kaikilla se elintaso-asia, vaan on geeneissä tullut sairaus, ja
        sen kanssa ei todellakaan ole leikkimistä. Laihtuminen ruokavaliolla on ihan oma
        juttunsa, diabetes ei tottele sitä monessakaan tapauksessa, joten lääke on todella

Lihavien painonpudotuksella voidaan välttää näitä monia sairauksia ja painon pudotus ei ole aina niin helppoa ja jos siihen saa apua niin viisas ratkaisu ennen kun sairastuu diabetekseen tai muihin sairauksiin...ennaltaehkäisy ei ole pahasta toki ymmärrän senkin kun suvussani on diapetesta että lääkettä tarvitsevat myös jo sairastuneet .Ozempic on hyvä lääke ja toivon että sen saatavuus tasaantuu apteekkeihin että se riittää sitä tarvitseville ja haluaville🤗👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se sinulta pois, jos lääke auttaa jotain toista laihtumaan? Itse kroonisen masennuksen kanssa taistellessa pystyn ja jaksan hyvinä aikoina tiputtamaan painoa ruokavalion ja liikunnan avulla. Kun masennuksessa tulee huonompi kausi, liikunta vähenee ja ruoka muuttuu helppoon valmisruokaan. Tämä nostaa painoa. Paino saattaa vuodessa muuttua 10-20kg. Masennuslääke lisää ruokahalua, joka taas vaikeuttaa tilannetta. Vai olisko tähänkin ratkaisusi ”höpsis! Masennuslääkkeet ovat ihan höpö höpöä! Ulos lenkille ja nauttimaan raikkaasta ilmasta, niin ei enää masenna! Ja kun vaan asioista etsii positiivisen puolen, eikä jää märehtimään, niin ei tarvitse mitään turhia lääkkeitä käyttää! ”
        Olen saattanut kuulla tämän joskus. Aluksi se suututti, nyt lähinnä säälittää toisen puolesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika monilla 2 tyypin diabetes johtuu lihavuudesta ja elintasosta, kuten minulla. Meforem jeesaa, mutta Ozempic tuli Metforemin rinnalle diabetekseen JA lihavuuteen (BMI 38). Lihavuus taas johtuu monesta tekijästä joita en edes tässä ala avaamaan, ettei joku ruipelomaratoonari ala mussuttamaan; "liiku enemmän syö vähemmän ja pidä huolta itsestäs. Oma valinta".
        He eivät ihkussa fitnesskuplassaan kuitenkaan kokonaisuutta ymmärrä, koska ovat parempia ihmisiä kuin muut.
        Lääkäri totesi mulle, että luultavasti jos 20kg painoa pois niin voidaan jättää kaikki diabeteslääkkeet pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tämä väite jos mikä on humpuukkia

• Anonyymi

Nyt 7 vk takanaan ja pudotusta 8 kg.
      Kertaakaan ei ole tehnyt mieli mitään herkkuja tai naposteluja. Hienosti menee!

• Anonyymi

Miten olet syönyt eli ei makeita mutta miten ruoka tekeko mieli tai vältät

• Anonyymi

Onko lääkettä ollut vaikeaa saada lääkäriltä? Jotenkin tää paino on niin arka asia, että hävettää jos lääkäri teilaakin reseptin. Mistä syystä on tullut pakkeja?
      Yksityiselle olen harkinnut meneväni. Onkohan yleislääkärit kuinka tietoisia Ozempicista nimenomaan laihdutuskäyttöön? Oma BMI lähellä 35.

• Tuskin on kovin ongelmallista saada reseptiä mutta ilman Kela-korvausta on kovin kallis.

• Anonyymi

Ei ollut mitenkään vaikeaa. Päinvastoin. Kävin yksityisellä sisätautilääkärillä, mutta lääkettä saa myös terveyskeskuksesta. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos en nyt aloita lääkettä ja laihdu, on minulla joka tapauksessa edessä tämän saman lääkkeen aloitus 10 vuoden sisällä, kun tulen sairastumaan diabetekseen ylipainon takia.

Mielestäni lääke ei tule kalliiksi. Toki se maksaa 120 €/kk, mutta itse asiassa säästöä on tullut huomattavasti enemmän. Ruokalasku on kutistunut. Kaikki herkuttelu ja napostelu on jäänyt pois. Annoskokoa on todella pieni. Vatsaan ei vaan mahdu ruokaa. Ei tee mieli ravintolaan. Vaatekaappi on täynnä vanhoja lähes käyttämättömiä vaatteita, jotka mahtuu nyt päälle. Jos haluan uusia vaatteita, voin nyt ostaa normimitoitusvaatteita, jotka on edullisempia kuin XXL-vaatteet.

Suosittelen ehdottomasti. Parasta tässä on se, että ei ole mitään mielitekoja ja paino tippuu koko ajan. Takana on 9 vk ja painoa on tippunut niin 10,5 kg. Liikuntaa en ole harrastanut. Olen kyllä tyytyväinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ollut mitenkään vaikeaa. Päinvastoin. Kävin yksityisellä sisätautilääkärillä, mutta lääkettä saa myös terveyskeskuksesta. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos en nyt aloita lääkettä ja laihdu, on minulla joka tapauksessa edessä tämän saman lääkkeen aloitus 10 vuoden sisällä, kun tulen sairastumaan diabetekseen ylipainon takia.

Mielestäni lääke ei tule kalliiksi. Toki se maksaa 120 €/kk, mutta itse asiassa säästöä on tullut huomattavasti enemmän. Ruokalasku on kutistunut. Kaikki herkuttelu ja napostelu on jäänyt pois. Annoskokoa on todella pieni. Vatsaan ei vaan mahdu ruokaa. Ei tee mieli ravintolaan. Vaatekaappi on täynnä vanhoja lähes käyttämättömiä vaatteita, jotka mahtuu nyt päälle. Jos haluan uusia vaatteita, voin nyt ostaa normimitoitusvaatteita, jotka on edullisempia kuin XXL-vaatteet.

Suosittelen ehdottomasti. Parasta tässä on se, että ei ole mitään mielitekoja ja paino tippuu koko ajan. Takana on 9 vk ja painoa on tippunut niin 10,5 kg. Liikuntaa en ole harrastanut. Olen kyllä tyytyväinen.

Aika monella samat kokemukset. Minulta lähtenyt 13 kg vuodessa ja laihtuminen jatkuu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Nyt pitää rohkaistua ja mennä sinne lääkärille juttelemaan. Hinta ei ole minusta kova, jos lääke todella auttaa painonhallinnassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä kyllä Kelan lääkekulujen vuosikattokaan ei koske Ozempicia, jos reseptiltäsi puuttuu Kela-korvattavuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä kyllä Kelan lääkekulujen vuosikattokaan ei koske Ozempicia, jos reseptiltäsi puuttuu Kela-korvattavuus.

Saxendaan saa nykyään jo Kela-korvauksen lihavuus-indikaatiolla, varmaan kohta myös Ozempiciin.

Saxendan korvausedellytykset https://www.kela.fi/laake3051 :

”Peruskorvausoikeus myönnetään aikuisille lihavuuden hoitoon lääkkeettömien hoitovaihtoehtojen tueksi, kun potilaalla on liraglutidihoitoa aloitettaessa

– painoindeksi vähintään 35 kg/m2 ja
        – diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1–6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8–11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43–47 mmol/mol) ja
        – lääkehoito kohonneeseen verenpaineeseen tai dyslipidemiaan.

Lausunnossa on sairautta koskevien tietojen lisäksi esitettävä hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.

Korvausoikeus myönnetään ensimmäisellä kerralla kuudeksi kuukaudeksi.

Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää ensimmäisellä kerralla, jos paino on laskenut vähintään 5 % lähtöpainosta hoidon kestettyä ylläpitoannoksella 12 viikkoa. Tämän jälkeen jatkokorvausoikeus voidaan myöntää, jos paino on edelleen 5 % alempi kuin lähtötilanteessa.

Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää hoitosuunnitelman edellyttämäksi ajaksi, kuitenkin kerralla enintään kahdeksi vuodeksi.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Nyt pitää rohkaistua ja mennä sinne lääkärille juttelemaan. Hinta ei ole minusta kova, jos lääke todella auttaa painonhallinnassa.

Rohkeasti lääkärin pakeille 😊👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä lääke annos aloittit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, minulla 2 piikkiä takana miedolla 0.25 mg annoksella. Ylläpito annos 1mg 6 viikon päästä. Innolla odotan vaikutusta ja kelan päätöstä.

• Anonyymi

Työterveyslääkäri ei määrännyt, kun ei ole kokemusta lääkkeestä.

• Anonyymi

Itse sain työterveyslääkäriltä, työterkkarin kautta, hän valitsi "sopivan" lääkärin, jolla on asenne kohdallaan. Kävin valmiiksi labrat, että on jotain dataa ja historiatietoja. Lääkäri arvosti että olen jo pariin kertaan käynyt pt-jaksot, ei mitään dokumenttia näistä tarvinnut, mutta riitti infoksi omasta panoksesta ja halusta sitoutua hoitoon, mutta että oma toiminta ei ole tuonut riittäviä tuloksia. Arveli että lääke voisi toimia minulle, ongelmana ei karkki-kalja-liikkumattomuus, vaan ihan tavallinen ruoka ja meinasi, että lääke voi auttaa pitkäaikaiseen painonhallinnan opetteluun ja annoskokojen opetteluun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työterveyslääkäri ei määrännyt, kun ei ole kokemusta lääkkeestä.

Kävin tänään työterveyslääkärillä ja hän suositteli tätä lääkettä ja kirjoitti reseptin.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Aika monella samat kokemukset. Minulta lähtenyt 13 kg vuodessa ja laihtuminen jatkuu

Olen käyttänyt o:ta nyt 9 kk. Painos tippunut kaikestaan 25 kg. Mutta nyt painon pudotus loppunut ja pelkään, että alkaa pian nousta.

• Anonyymi

Helppoa oli saada resepti

• Anonyymi

Aloitin tänään. Varasin ajan terveyskeskukseen ja pyysin terveystarkastusta ja lihavuuden hoitoon tukea. Olen 46v ja bmi 39. Kävin labroilla ja myös th:n tukikäynnit. Yksi lääkärikäynti siis vain, sekä kaksi puheli puhelinkonteollia hänelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloitin tänään. Varasin ajan terveyskeskukseen ja pyysin terveystarkastusta ja lihavuuden hoitoon tukea. Olen 46v ja bmi 39. Kävin labroilla ja myös th:n tukikäynnit. Yksi lääkärikäynti siis vain, sekä kaksi puheli puhelinkonteollia hänelle.

Itse juuri aloitin...Työterveyslääkäri ehdotti tätä minulle ja viikon mietin asiaa. Tänään sitten sain reseptin ja nyt just pistin ensimmäisen pistoksen. Vähän jännittää tuleeko millaisia sivuoireita, mutta se nyt jää nähtäväksi.

• Anonyymi

Osaako joku sanoa kuka lääkäri on määrännyt Ozempicia Nummela-Lohja-akselilla yksityisellä?

• Anonyymi

Lohjalla terkkalääkäri ehdotti.

• Anonyymi

Mehiläinen Nummela oisko ollut Vuokko?

• Anonyymi

Olen käyttänyt nyt 5 viikkoa, paino pudonnut 5 kg. Ekat 4 viikkoa annoksella 0,5 mg, nyt 1 viikko takana annoksella 1mg.

Ruokahalu katosi lähes täysin 1 mg annoksella, syömistarpeen huomaa lähinnä päänsärystä ja väsymyksestä. Pieni annos ruokaa poistaa väsymysoireet taas pitkäksi aikaa. Mutta jo 0,5 mg annoskin vähensi huomattavasti ruokahalua.

Ainoa miinus on kallis hinta. Jos ottaa 1 mg kynästä puolikkaita annoksia, kustannukset voi puolittaa. Kokeilen sitä seuraavaksi.

• Anonyymi

Minä aloìtin Ozempicin joulupäivänä ja olen ottanut 4 x 0, 25 mg ja tänään otan neljännen 0, 5 mg. Haittavaikutuksina oli etova olo pitkän aikaa ja refluksiakin. Vähensi kyllä makeiden syöntiä ja ruuan määrää. Paino ei ole tippunut yhtään. Onko teillä antaa neuvoja?

• Anonyymi

Mulla tippunut 3 viikossa 4 kg

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä aloìtin Ozempicin joulupäivänä ja olen ottanut 4 x 0, 25 mg ja tänään otan neljännen 0, 5 mg. Haittavaikutuksina oli etova olo pitkän aikaa ja refluksiakin. Vähensi kyllä makeiden syöntiä ja ruuan määrää. Paino ei ole tippunut yhtään. Onko teillä antaa neuvoja?

Ruokavaliohoito samalla välttämätön. Ei voi syödä liikaa kaloreita. 800-1000 kcal/pv pitää riittää ja paino putoaa. Sitä nopeammin mitä enemmän liikkuu noilla kcal:lla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni painoindeksi on 34. Vielä 7 vuotta sitten painoindeksi oli 27. Olen aina liikkunut, paastonnut kaksi kertaa vuodessa, pitänyt cambridge-kuureja, kärsinyt bulimiasta 15-vuotiaana jne. Ongelmana nyt on, että paino pysyy lihavuuslukemissa (olen 60v) ja en tunne nälkää, Aamupalan jälkeen voin olla syömättä ja juomatta koko päivän. Illalla syön muutaman leivän, ja salaattia/tai keittoa, kun tulen töistä. Eli nälän tunne puuttuu. Kävin lihavuuslääkärillä ja hän kertoi, että elimistöni on nyt täysin säästöliekillä, joka johtuu jatkuvasta laihduttamisesta. Ozempic lääke auttaa suolistoa antamaan myös nälkäsignaaleja, jos opettelen syömään 3-4 tunnin välein. Ongelmana on, että lääke on aiheuttanut etovaa oloa ja ihan kamalaa vatsan poltetta ( on pakko oksentaa) ja väkisin joudun syömään. Yritän väkisin syödä edes vähän 3-4 tunnin välein ja juoda usein vettä vaikka etookin. Paino ei ole laskenut 6 vkon aikana ollenkaan. Sauvakävelen 2x viikossa n. 4 km.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minullakaan ei ole puolessa vuodessa tapahtunut juurikaan mitään. Pari kiloa lähtenyt. Lopettelen hiljakseen käytön.

Varmaan toimii niillä henkilöillä, joilla paino on jatkuvasti noususuuntainen ja napostelevat ilman Ozembicia koko ajan. Mulla on kuitenkin tilanne, että paino on parissa vuodessa laskenut seitsemän kiloa ilman Ozembicia. Kyllästyin hitaaseen painon putoamiseen ja aloitin toiveikkaana Ozembicin. En halua loppuelämääni olla kalliin Ozembicin varassa. Sitäpaitsi omin avuin pääsin samaan kuin lääkkeen kanssa. 2v/7kg. Ja on pysynyt poissa. Mielelläni kuulisin näistä hurjia lukemia painoa pudottaneista, onko pysynyt poissa...

• Anonyymi

Päivitänpä tilannetta. Painoa putosi 10 viikossa 12 kg. Huomasin, että se on liian nopea tahti. Keho ei vaan pysynyt mukana. Olo oli hiukan heikko ja iho alkoi ikävästi roikkua. Nämä sivuvaikutukset tuli vähän yllätyksenä, vaikka olisihan niihin pitänyt varautua.

Olen nyt yrittänyt syödä vähän enemmän esim. lisännyt ruokavalioon takaisin riisin ja perunan. Herkkuja ei tee mieli. Paino tippuu nyt 0,5 kg/vk vauhdilla. Jatkan näin ainakin muutaman viikon ja tasapainotan tilannetta. Ozempic’a jatkan ohjeen mukaan. Palaan takaisin tiukemmalle ruokavaliolle syksymmällä ja pudotan sitten loput 10 kg.

• Anonyymi

Hurjia ja lupaavia pudotuksia, kiinnostaisi kokeilla itsekin. Olisi kiva myös kuulla millaisilla lähtö painoilla tai BMI:llä nuo kilot ovat karisseet. Oma BMI 29 tai 30, siinä rajoilla. Saakohan reseptin ja onko muilla pudonnut minkä verran kun normaalipainoon matkaa about 13 kg

• Anonyymi

Mun BMI oli 32. Saat varmasti reseptin. Suosittelen!

• Anonyymi

Minulla ei ole kokemusta Ozempcistä, mutta kiinnostaa kovasti. Painoindeksi on 34 ja tarvetta painonpudostukselle on.
      Onkohan k.o. lääkettä mahdollista käyttää, jos on diagnisoitu IBD ? Minulla on Crohnin tauti ja lääkkeenä biologinen lääke Zessly Mercaptopyrin tabletteina.

• Olen myös Chronikko, Azamun-lääkitys (vastustuskykyä alentava lääke) ja mietin ihan samaa… Googlailin vähän (paljon) ja löysin Koöpiksen yliopistossa tehdyn tutkimuksen josta ymmärsin että GLP-1 hormoni nimenomaan olisi hyväksi tulehduksellisiten suolistosairauksien kanssa. Täällä ei taida olla suolisairaita, kun ei vastauksia ole tullut. Aion olla hoitavaan lääkäriin yhteydessä, selvittää sopiiko tämä lääke.

• Anonyymi
        PeppiPitkä kirjoitti:

Olen myös Chronikko, Azamun-lääkitys (vastustuskykyä alentava lääke) ja mietin ihan samaa… Googlailin vähän (paljon) ja löysin Koöpiksen yliopistossa tehdyn tutkimuksen josta ymmärsin että GLP-1 hormoni nimenomaan olisi hyväksi tulehduksellisiten suolistosairauksien kanssa. Täällä ei taida olla suolisairaita, kun ei vastauksia ole tullut. Aion olla hoitavaan lääkäriin yhteydessä, selvittää sopiiko tämä lääke.

Crohn ja remsima metoject lääkitys. Olen käyttänyt Ozempicia 4kk diabetekseen. Ei muuta vaikutusta kuin ripulia enemmän muutama päivä pistoksen jälkeen mutta sitähän on muutenkin 🙂

• Anonyymi

Minulla on keliakia (ja kilpirauhasen vajaatoiminta) ja mietin juuri samaa. Toisaalta, jos lääke rauhoittaisi suoliston toimintaa niin olisi vain hyväksi, koska ripuli on liian helposti (ei gluteenialtistumisista vaan jo liian rasvaisen tai sokerisen syönnistä). BMI minulla on 31,7. Kaverini ja toinen vanhemmistani ovat laihtuneet Ozempicilla vuodessa kumpikin 20kg. Liikun nykyisellään paljon, mutta paino ei tahdo pysyä kurissa. Kokemusta on yli 20kg laihduttamisesta Cambridgella, se ei vain enää onnistu kun tuotteista lähes mikään ei käy keliakian vuoksi.

• Anonyymi

Onkohan kukaan nostanut annostusta siihen 2,4 mg? Mitkä vaikutukset siinä? Tarkoitan nyt painonpudotusta, en diabeteksen hoitoa.

• Anonyymi

Itsellä nyt menossa 1.5 mg.

• Anonyymi

Mulla nyt toista viikkoa menossa 2 mg. Kallista on, mutta ruokahalua ei enää ole ollenkaan. Ottaen lääkkeen kallis hinta huomioon, sanoisin, että 1 mg annos on riittävä ruokahalun kontrollointiin ja siten optimaalisempi. Palaan piakkoin siihen ja näin säästyy satakakskymppiä kuussa muuhun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla nyt toista viikkoa menossa 2 mg. Kallista on, mutta ruokahalua ei enää ole ollenkaan. Ottaen lääkkeen kallis hinta huomioon, sanoisin, että 1 mg annos on riittävä ruokahalun kontrollointiin ja siten optimaalisempi. Palaan piakkoin siihen ja näin säästyy satakakskymppiä kuussa muuhun.

Miten painon pudotus on sujunut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten painon pudotus on sujunut?

Hyvin on sujunut, heinäkuusta paino tippunut nyt 20 kg. Vielä 40 kg pitää pudottaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin on sujunut, heinäkuusta paino tippunut nyt 20 kg. Vielä 40 kg pitää pudottaa.

Hieno tulos! Upeaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hieno tulos! Upeaa!

Kiitos :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä nyt menossa 1.5 mg.

Tämä 1,5mg/vko eli 6mg/kk??

• Anonyymi

Haluan tämän, ylipainoa paljon ja väsymys jokapäiväistä. Selkä ja polvet loppu. Myös pahasti lattajalka jne . Olisi laohuttava

• Anonyymi

Mitenkä saan ja mistäOzempoc’iä

• Anonyymi

Terkkarista tai yksityiseltä sisätautilääkäriltä saat reseptin.

• Anonyymi

Hei,
      olen nyt pistellyt itseäni kuukauden verran ja painon pudotus on 0kg. Kannattaakohan jatkaa vai onko alkukankeutta. Ruokahalua ei ole ja hiukan on ollut oksentelua ja muuten vaan pahaa oloa. Mulla on alhainen verenpaine ja sokeri. Olenkin miettinyt, että johtuuko pahaolo juurikin siitä, että en saa sokerit laskee liian matalalle. Haen nyt tänään vielä sen toisen kuukauden ja katselen...lääkärin kontrolliaika on 2kk kuluttua. onko kenelläkään muulla samoja ongelmia?

• Ozempicin aloitus kestää 2 kuukautta ennen kuin pääsee 1 mg annokseen. Aine toimii jos euokahalu on vähentynyt eikä painonpudotus ole mitenkään lineaarista. Jos syöminen ei vähene Ozempicllä niin ei sitä kannata käyttää.

• Anonyymi

Itselläni paino alkoi tippumaan aloitusannoksella ekalla viikolla. Painonpudotus on ollut liiankin nopeaa. Välillä hieman heikottaa, päätä särkee ja väsyttää. Harmillisinta on, että iho ei pysy perässä vaan roikkuu. Nyt yritän vaikka väkisin lisätä syömistä ja hidastaa pudotustahtia.

• Anonyymi

On erittäin tärkeää juoda riittävästi! Se voi olla yksi syy jos junnaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni paino alkoi tippumaan aloitusannoksella ekalla viikolla. Painonpudotus on ollut liiankin nopeaa. Välillä hieman heikottaa, päätä särkee ja väsyttää. Harmillisinta on, että iho ei pysy perässä vaan roikkuu. Nyt yritän vaikka väkisin lisätä syömistä ja hidastaa pudotustahtia.

Kuivaharjaus avuksi!

• Anonyymi

Onko kellään kokemusta ylläpitoannoksesta? Lääkärini kertoi aloitustapaamisessa, että kun olen tavoitteessa, voisin pistää vain muutaman kierroksen 1 Mg ruiskusta. Eli ei siis ladata koko kerta-annosta 1 Mg vaan vain esim 0,1 Mg. Lääkärin mukaan näin voi tehdä aivan mainiosti ylläpitovaiheessa ja samalla säästää rahaa. Säilyvyysajatkin kuulemma joustavat, kun kysy on painonpudotuksesta eikä diabeteksen hoidosta.

• Anonyymi

Itse sain reseptin gynekologilta ja viikon olen nyt käyttänyt annoksella 15 yksikköä 3× viikossa,ruokahaluun alkoi heti vaikuttaa ja painoa alkanut pudota.Päänsärkyä ja pahoinvointia jonkin verran mutta sen kestää.Sydämen rytmihäiriöt ovat jostain syystä pahentuneet,en tiedä johtuuko juurikin tuosta ozempicista mutta muuten mahtava lääke.

• Anonyymi

3 x viikossa annos?

• Anonyymi

Joo kyllä,toimii kuulema paremmin niin.

• Anonyymi

Kiinnostaisi kuulla kuinka monilla on tullut sivuoireita? Sain itse tänään reseptin, kun painon pudotus ei ole nyt muuten onnistunut. Hieman pelottaa ottaa ensimmäinen annos, jos tuleekin pahat sivuoireet. Ilmeisesti ne sitten jatkuvatkin pidempään, kun seuraava annos otetaan vasta viikon päästä.

• Anonyymi

Olen nyt pistänyt kolme kertaa. Paino ei ole juurikaan pudonnut mutta välillä vatsa kipeä ja eto olo. Pari kertaa olen oksentanut. Jos tämä pahoinvointi jatkuu, niin harkitsen lääkkeen lopettamista. Onko muilla näin pahoja oireita?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen nyt pistänyt kolme kertaa. Paino ei ole juurikaan pudonnut mutta välillä vatsa kipeä ja eto olo. Pari kertaa olen oksentanut. Jos tämä pahoinvointi jatkuu, niin harkitsen lääkkeen lopettamista. Onko muilla näin pahoja oireita?

Olet jo varmaan ottanutkin lääkäriin yhteyttä tai lopettanut lääkkeen?
        Tuo voi olla haimatulehdus, jos ylävatsa on kipeä. Se on yksi sivuvaikutus,

• Anonyymi

Olen käyttänyt nyt kuudetta viikkoa. Aluksi 0,25mg ja nyt kaksi pistosta mennyt 0,5mg. Torstaina alkoi kauhea ripuli ja edelleen vaivaa. Mikään ei pysy sisällä. Mietin tässä jo sairaalaan lähtöä... Toki huomenna soittaa myös lääkäri, joten sitten tiedän hänen mielipiteen.

• Anonyymi

Hei! Itse sain yksityislääkäriltä vihjeen pyytää terveyskeskuslääkäriltä Ozembic-reseptin. Neljäs viikko takana: annoskoot pienentyneet, ilta- ja etenkin yösyöminen jäänyt pois kuin itsestään. Olen oikein ihmeissäni tuloksesta -3 kg, vaikka olen ollut juustoisten ruokien ja viinin äärellä puolet ajasta.

Sivuvaikutuksena pientä kuvotusta, huimasta, jalkaterien palelua ja yökkäilyä ruoantähteiden äärellä.

Lähtötilanne runsaan ylipainon lisäksi: masennus, nivelrikko, kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti, sepelvaltimotauti. Ruoka maistui ja etenkin yöllä.
      Liikunta tyssäsi milloin polveen, illoin mieleen.

Lääke on kallis, mutta lääkärin kanssa pohdittiin, että hinta voisi lisätä motivaatiota. Itse olin valmis heti, kun luin ja näin Kirsi Pietiläisen pitävän Ozembicia parhaana laihdutuslääkkeenä tähän mennessä. Kuulin myös, että "lääkärit laihduttavat tällä". Ozembic tulee kyllä korvattavaksi.

Itseni mietityttää jo se, miten elän lääkkeen jälkeen. Onkohan kellään jo kokemusta ajasta after Ozembici?

• Anonyymi

>>> Olen oikein ihmeissäni tuloksesta -3 kg, vaikka olen ollut juustoisten ruokien ja viinin äärellä puolet ajasta...... Lähtötilanne runsaan ylipainon lisäksi: masennus, nivelrikko, kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti, sepelvaltimotauti.

Sinun kannattaa olla tyytyväinen että olet hengissä. Et halua kuitenkaan muuttaa elintapojasi, vaan etsit oikoteitä ja poppakonsteja. Eikö sinua hävetä yhtään tulla esittämään tätä asiaasi laihdutusfoorumille?

• Anonyymi

Hei,
        Jos sinulla ei ole oikeaa halua ja motivaatiota muuttaa elintapoja ja laihduttaa, ei Ozempicia kannata käyttää turhaan.
        Itselläni motivaatio on korkealla eikä tulisi mieleenkään syödä rasvaisia juustoja. Ei tee enää edes mieli.
        Ozempic muuttaa ruokailutavat ja painonpudotus on tämän vuoksi pysyvää. Jos saat kerättyä motivaatiota, onnistut varmasti! Suosittelen. Tsemppiä!

• Anonyymi kirjoitti:

Hei,
        Jos sinulla ei ole oikeaa halua ja motivaatiota muuttaa elintapoja ja laihduttaa, ei Ozempicia kannata käyttää turhaan.
        Itselläni motivaatio on korkealla eikä tulisi mieleenkään syödä rasvaisia juustoja. Ei tee enää edes mieli.
        Ozempic muuttaa ruokailutavat ja painonpudotus on tämän vuoksi pysyvää. Jos saat kerättyä motivaatiota, onnistut varmasti! Suosittelen. Tsemppiä!

Rasvaisia juustoja voi hyvin käyttää vaikka laihduttaa. Salaisuus on käyttömäärissa. Ei kannata käyttää valmiiksi siivutettua halpaa edamia vaa höylätä ohuita siivuja vaikkapa mustaleimarmmentalista.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Rasvaisia juustoja voi hyvin käyttää vaikka laihduttaa. Salaisuus on käyttömäärissa. Ei kannata käyttää valmiiksi siivutettua halpaa edamia vaa höylätä ohuita siivuja vaikkapa mustaleimarmmentalista.

Kaiken kaaoksen keskellä hyviä uutisia maidosta! Ruotsalainen tutkimus kertoo ,ettei maitorasvat aiheuta sydäntautia, vaikka mättäisi niitä kuinka paljon. Maitorasvoissa on omanlaisia rasvahappoja, joita voidaan mitata ihmisestä. Näin saadaan tarkka tieto, kuinka paljon kukin on käyttänyt noita rasvoja. Kyse ei ole Puskan kyselytutkimuksista, missä mummolta kysellään, syökö mummu voita vai margariinia. Älkää ihmeessä käyttäkö kasviöljyjä, joissa on paljon tulehdusta aiheuttavaa Omega-6- rasvaa kuten rypsiöljyä. Voi on aina voita.
        https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=17452&typ=artikel

• Anonyymi kirjoitti:

Kaiken kaaoksen keskellä hyviä uutisia maidosta! Ruotsalainen tutkimus kertoo ,ettei maitorasvat aiheuta sydäntautia, vaikka mättäisi niitä kuinka paljon. Maitorasvoissa on omanlaisia rasvahappoja, joita voidaan mitata ihmisestä. Näin saadaan tarkka tieto, kuinka paljon kukin on käyttänyt noita rasvoja. Kyse ei ole Puskan kyselytutkimuksista, missä mummolta kysellään, syökö mummu voita vai margariinia. Älkää ihmeessä käyttäkö kasviöljyjä, joissa on paljon tulehdusta aiheuttavaa Omega-6- rasvaa kuten rypsiöljyä. Voi on aina voita.

Kannattaa lukea ne tutkimukset eikä luottaa karppausguruihin. Lainauksena tuosta tutkimuksesta;
        'However, increasing evidence suggests that the health impact of dairy foods is more dependent on the type (e.g., cheese, yoghurt, milk, and butter) rather than the fat content, which has raised doubts if avoidance of dairy fats is beneficial for cardiovascular health.'.

Eli juusto on ok kuten juguettikin, voi ei.

Suomalaiset söivät vuonna 1970 40 kg maitorasvaa lähinnä voina ja maitona ja meillä oli maailman suurin sydäntautikuolleisuus. Voin kulutus on romahtanut niin kuin sydänkohtauksetkin. Juuston ja jugurtin käyttö on taas lisääntynyt.

Omega-6 ei aiheuta tulehdusta.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Kannattaa lukea ne tutkimukset eikä luottaa karppausguruihin. Lainauksena tuosta tutkimuksesta;
        'However, increasing evidence suggests that the health impact of dairy foods is more dependent on the type (e.g., cheese, yoghurt, milk, and butter) rather than the fat content, which has raised doubts if avoidance of dairy fats is beneficial for cardiovascular health.'.

Eli juusto on ok kuten juguettikin, voi ei.

Suomalaiset söivät vuonna 1970 40 kg maitorasvaa lähinnä voina ja maitona ja meillä oli maailman suurin sydäntautikuolleisuus. Voin kulutus on romahtanut niin kuin sydänkohtauksetkin. Juuston ja jugurtin käyttö on taas lisääntynyt.

Omega-6 ei aiheuta tulehdusta.

"Lisääntyvä näyttö viittaa kuitenkin siihen, että maitotuotteiden terveysvaikutukset riippuvat enemmän tyypistä (esim. juusto, jogurtti, maito ja voi) kuin rasvapitoisuudesta, mikä on herättänyt epäilyksiä siitä, onko maitorasvojen välttäminen hyödyllistä sydän- ja verisuoniterveyden kannalta."

herättänyt epäilyksiä siitä, onko maitorasvojen välttäminen hyödyllistä sydän- ja verisuoniterveyden kannalta.

Miten ymmärritsit tämän vai ei mitenkään?

• Anonyymi kirjoitti:

"Lisääntyvä näyttö viittaa kuitenkin siihen, että maitotuotteiden terveysvaikutukset riippuvat enemmän tyypistä (esim. juusto, jogurtti, maito ja voi) kuin rasvapitoisuudesta, mikä on herättänyt epäilyksiä siitä, onko maitorasvojen välttäminen hyödyllistä sydän- ja verisuoniterveyden kannalta."

herättänyt epäilyksiä siitä, onko maitorasvojen välttäminen hyödyllistä sydän- ja verisuoniterveyden kannalta.

Miten ymmärritsit tämän vai ei mitenkään?

Hapatetut maitotuotteet ok, muut ei.

Kyseisen tutkimuksen rajoiruksena se, että maitorasvan lähdettä ei tiedetty.

Aikaisemminkin on havaittu että juusto ei lisää sydänkohtauksia. Syyksi on epäilty K2-vitamiinia.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Hapatetut maitotuotteet ok, muut ei.

Kyseisen tutkimuksen rajoiruksena se, että maitorasvan lähdettä ei tiedetty.

Aikaisemminkin on havaittu että juusto ei lisää sydänkohtauksia. Syyksi on epäilty K2-vitamiinia.

Taitaa olla ymmärrys kyvyssä vaikeuksia? Vai pieni valhe puheen kaunistaa? Mutta lapsi kulta puhu aina totta.

"Maitorasvoissa on omanlaisia rasvahappoja, joita voidaan mitata ihmisestä. Näin saadaan tarkka tieto, kuinka paljon kukin on käyttänyt noita rasvoja."

Niin siitä kolesterolin vaarallisuudesta et ole vieläkään löytänyt mitään näyttöä!!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Taitaa olla ymmärrys kyvyssä vaikeuksia? Vai pieni valhe puheen kaunistaa? Mutta lapsi kulta puhu aina totta.

"Maitorasvoissa on omanlaisia rasvahappoja, joita voidaan mitata ihmisestä. Näin saadaan tarkka tieto, kuinka paljon kukin on käyttänyt noita rasvoja."

Niin siitä kolesterolin vaarallisuudesta et ole vieläkään löytänyt mitään näyttöä!!!!

Mikset lue sitä tutkimusta itse? Tutkijat siis epäilevät että se, mistä maitorasva tulee, vaikuttaa maitorasvan vaarallisuuteen. Mitään näyttöä tuosta ei ole.

Maitorasvan saanti ei ole nykyään mitenkään valtavaa. Voita menee Ruotsissa 2.6 kg per vuosi ja henki. Tuon takia tuon tutkimuksen perusteella ei voi väittää että voita voi käyttää kuonka paljon tahansa.

• hvp27 kirjoitti:

Mikset lue sitä tutkimusta itse? Tutkijat siis epäilevät että se, mistä maitorasva tulee, vaikuttaa maitorasvan vaarallisuuteen. Mitään näyttöä tuosta ei ole.

Maitorasvan saanti ei ole nykyään mitenkään valtavaa. Voita menee Ruotsissa 2.6 kg per vuosi ja henki. Tuon takia tuon tutkimuksen perusteella ei voi väittää että voita voi käyttää kuonka paljon tahansa.

Juustoa menee 20.5 kg per vuosi eli maitorasvaa jotain reilu 5 kiloa. Yhteensä siis noin 20 g maitorasvaa per vuosi Ruotsissa ja vain murto-osa tulee voista.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Juustoa menee 20.5 kg per vuosi eli maitorasvaa jotain reilu 5 kiloa. Yhteensä siis noin 20 g maitorasvaa per vuosi Ruotsissa ja vain murto-osa tulee voista.

Uudessa tutkimuksessa, johon osallistui yli 4 000 henkilöä Ruotsissa, tutkijat havaitsivat, että niillä, joilla on suuri maitorasvan saanti - mitattuna veren rasvahapoilla - oli pienempi sydän- ja verisuonitautien riski kuin niillä, joilla maitotuotteiden rasvapitoisuus oli alhainen. Tutkijat eivät kuitenkaan osaa sanoa, minkä tyyppisiä maitotuotteita on kyse, ja uskovat, että tuloksia on tulkittava huolellisesti, ennen kuin ymmärtää paremmin, miten suhde voidaan selittää.

Lihan kulutus on lisääntynyt ja sydärit vähentynyt joten maitorasva ja liha passaa laihduttajalle.

Se siitä.

• Margariini toki pahentaa dementiatilannetta koska sen avulla ihmiset elävät pidempään. Alzheimerin riskitekijänä on kylläkin huonot kolesteroliarvot joten eläinrasvojen suruton käyttö lisäisi sitä myös

• Anonyymi

Kyllä kasvismargariini aina voin voittaa! Voi on eläintuote, eikä edes sovi vegaaneille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä ketju keskittyy Ozempic-painonhallintaan. Pidetään se sellaisena!

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Margariini toki pahentaa dementiatilannetta koska sen avulla ihmiset elävät pidempään. Alzheimerin riskitekijänä on kylläkin huonot kolesteroliarvot joten eläinrasvojen suruton käyttö lisäisi sitä myös

Sydäntautiset Sydneyssä kirjattujen tutkimuksien mukaan margariinit lyhensi syöjiensä elonaikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ozempic- mitä lienee, mutta täällä usskotaan ravojen lihoittavaan vaikutukseen joten on hyvä tuoda eille.

Huonolla menestyksellä Pipan laihduttajat uurrstavat rasvaa peläten vaikka heitin eväät on ollut lähinnä leivoksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tämä kommentti liittyy Ozempic:iin?

• Anonyymi kirjoitti:

Pidin 3 viikon tauon Ozempicistä ja ruokahalun palaamiseen meni 2.5 viikkoa. Taidan kokeilla kesällä annoksen pienentämistä puoleen ja verensokerin mittausta sensorilla. Sinänsä minulla ei ole tuohon tarvetta kun minulla tulee korvauskatto vastaan mutta tieto kiinnostaa.

Laihduttajan veikkaisin monesti selviävän pienemmälläkin annoksella ja jos 0.25 mg riittää niin sitten tuo maksaisi 35 € per kk.

• Anonyymi

Voiko 1 mg kynästä ottaa pienemmän annoksen?

• Voi ja itse kokeilisin tuota jos käyttäisin laihdutukseen.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Voi ja itse kokeilisin tuota jos käyttäisin laihdutukseen.

Laihdutustutkimuksissa Ozempiciä on käytetty nimenomaan 2,4 mg:n annoksia, kun Suomessa sallittu maksimi on nykyisin 1 mg.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000007853293.html

Itsellä diabetes 2, ja Ozempicin (1 mg) avulla painoindeksi on pudonnut kymmenessä kuukaudessa yli 42,4:stä 32,4:ään (eli kymmenen yksikköä), vaikka ruokahalua on vielä jäljellä runsaasti.

Meinaan pyytää lääkäriltä isompaa annosta heti kun/jos se tulee Suomessa mahdolliseksi. Ozempic ei koskaan laske verensokeria liian alas, mutta isommasta annoksesta voi tulla enemmän haitallisia sivuvaikutuksia.

On oikeastaan se ja sama, onko lääkkeellä Kelan rajoitettu peruskorvaus (40 %) vai alempi erityiskorvattavuus (65 %), sillä molemmilla tavoilla vuosikulukatto tulee kuitenkin täyteen. (Jompikumpi on kuitenkin pakko olla, sillä muuten lääke tulee maksamaan liikaa, koska sen hintaa ei lasketa silloin mukaan edes vuosikulukattoon.)

Kun Kela-kortissa oleva lääkkeen korvausnumero alkaa numerolla

1, kyse on oikeudesta ylempään erityiskorvaukseen (100 %)
        2, kyse on oikeudesta alempaan erityiskorvaukseen (65 %)
        3, kyse on oikeudesta rajoitettuun peruskorvaukseen (40 %)
        5, kyse on oikeudesta kliinisen ravintovalmisteen korvaukseen (65 %)
        6, kyse on oikeudesta kliinisen ravintovalmisteen korvaukseen (40 %).

https://www.kela.fi/laakkeet_erityiskorvaus

• Anonyymi kirjoitti:

Laihdutustutkimuksissa Ozempiciä on käytetty nimenomaan 2,4 mg:n annoksia, kun Suomessa sallittu maksimi on nykyisin 1 mg.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000007853293.html

Itsellä diabetes 2, ja Ozempicin (1 mg) avulla painoindeksi on pudonnut kymmenessä kuukaudessa yli 42,4:stä 32,4:ään (eli kymmenen yksikköä), vaikka ruokahalua on vielä jäljellä runsaasti.

Meinaan pyytää lääkäriltä isompaa annosta heti kun/jos se tulee Suomessa mahdolliseksi. Ozempic ei koskaan laske verensokeria liian alas, mutta isommasta annoksesta voi tulla enemmän haitallisia sivuvaikutuksia.

On oikeastaan se ja sama, onko lääkkeellä Kelan rajoitettu peruskorvaus (40 %) vai alempi erityiskorvattavuus (65 %), sillä molemmilla tavoilla vuosikulukatto tulee kuitenkin täyteen. (Jompikumpi on kuitenkin pakko olla, sillä muuten lääke tulee maksamaan liikaa, koska sen hintaa ei lasketa silloin mukaan edes vuosikulukattoon.)

Kun Kela-kortissa oleva lääkkeen korvausnumero alkaa numerolla

1, kyse on oikeudesta ylempään erityiskorvaukseen (100 %)
        2, kyse on oikeudesta alempaan erityiskorvaukseen (65 %)
        3, kyse on oikeudesta rajoitettuun peruskorvaukseen (40 %)
        5, kyse on oikeudesta kliinisen ravintovalmisteen korvaukseen (65 %)
        6, kyse on oikeudesta kliinisen ravintovalmisteen korvaukseen (40 %).

https://www.kela.fi/laakkeet_erityiskorvaus

Jeps. Jos tulee korvattavuus niin ei tarvitse kikkailla mutta kikkailu voi auttaa nyt kun korvattavuutta ei ole.

Minulla Ozempic vie kyllä nälän aika tehokkaasti 1 mg annoksellakin ja saatan pyytää lääkäriä tiputtamaan annosta.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Jeps. Jos tulee korvattavuus niin ei tarvitse kikkailla mutta kikkailu voi auttaa nyt kun korvattavuutta ei ole.

Minulla Ozempic vie kyllä nälän aika tehokkaasti 1 mg annoksellakin ja saatan pyytää lääkäriä tiputtamaan annosta.

Victozaa myönnetään jo lihavuudenkin hoitoon 40 prosentin peruskorvauksella, kohta varmaan Ozempiciakin.

”Peruskorvausoikeus myönnetään aikuisille lihavuuden hoitoon lääkkeettömien hoitovaihtoehtojen tueksi, kun potilaalla on liraglutidihoitoa aloitettaessa

– painoindeksi vähintään 35 kg/m2 ja
        – diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1–6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8–11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43–47 mmol/mol) ja
        – lääkehoito kohonneeseen verenpaineeseen tai dyslipidemiaan.

Lausunnossa on sairautta koskevien tietojen lisäksi esitettävä hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.

Korvausoikeus myönnetään ensimmäisellä kerralla kuudeksi kuukaudeksi.

Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää ensimmäisellä kerralla, jos paino on laskenut vähintään 5 % lähtöpainosta hoidon kestettyä ylläpitoannoksella 12 viikkoa. Tämän jälkeen jatkokorvausoikeus voidaan myöntää, jos paino on edelleen 5 % alempi kuin lähtötilanteessa.

Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää hoitosuunnitelman edellyttämäksi ajaksi, kuitenkin kerralla enintään kahdeksi vuodeksi.”

https://www.kela.fi/laake3051

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Voi ja itse kokeilisin tuota jos käyttäisin laihdutukseen.

Voiko 0,5 mg kynästä ottaa 0,25 mg annoksen?

• Anonyymi kirjoitti:

Voiko 0,5 mg kynästä ottaa 0,25 mg annoksen?

Voi. Kynässä on räikkämekanismi, joka aiheuttaq klikkauksen. Pitää vaan laskea klikkausten määrä niin pystyy laskemaan oikean annoksen.

• Anonyymi

Heippa! Mulla käytössä ollut helmikuusta ja painoa tippunut 10kg.
      Kesän jälkeen paino ei olekkaan sitten enään tippunut... 1mg kynä käytössä. Miten olette kasvattaneet määrää, jotka käytätte yli 1mg viikossa? Pistätte siis tuplat 1mg kynästä? Kiitos etukäteen vastauksista 🙂

• Anonyymi

Pistän 2 kertaa peräkkäin - > 2 mg kerta-annos

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pistän 2 kertaa peräkkäin - > 2 mg kerta-annos

Onko tuolla tuplaannostuksella ollut sinulla mitään pahoja sivuvaikutuksia?

Oma lääkärini (julkisen sektorin terveyskeskuslääkäri), ettei hän uskaltaisi vastuusyistä kirjoittaa noin vahvaa reseptiä (tupla-annos sallittuun maksimiin nähden).

• Anonyymi kirjoitti:

Oma lääkärini (julkisen sektorin terveyskeskuslääkäri), ettei hän uskaltaisi vastuusyistä kirjoittaa noin vahvaa reseptiä (tupla-annos sallittuun maksimiin nähden).

Yhdysvalloissa Ozempic on hyväksytty laihdutukseen annoksella 2.4 mg. Minulla ei ole hajuakaan kuinka paljon tehokkaampi tuo on kuin 1 mg.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pahoja. Varsinkin aluksi kaksi pistoksen jälkeistä päivää väsytti, pulssi kohosi rasituksessa ja oli lievää pahoinvointia. Nyt myöhemmin ei ole oikein mitään sivuvaikutuksia. Todella kalliiksi tuo kuitenkin tulee kun itse maksaa kokonaan joten kohta pudotan annoksen 1 mg:aan. Sekin annos hillitsi hyvin ruokahalua.

• Anonyymi

Voiko 0,5 mg kynästä ottaa aloituksen 0,25 mg annosta?

• Anonyymi

Ei voi.

• Anonyymi

Kyllä voi.

• Anonyymi

Voi voi.

• Anonyymi

Kyllä voi. Kierrät annosvalitsinta kunnes ne juoksevat viivakohdat osuu annosvalitsin ikkunan alareunan keskikohtaan. Toimii! Naksautuksia ei kannata laskea.

• Anonyymi

Pitääkö tuon lääkkeen saamiseksi olla vähintään jokin tietty painoindeksi?

Itsellä ylipainoa 10-15 kiloa. Lisänä on nivelsairaus, jonka vuoksi painon pudotus olisi todella tarpeen. On vaan niin pirun vaikeaa, kun en pysty liikkumaankaan, kuten ennen.

• Anonyymi

Ozempic ei ole ainakaan vielä Kela-korvattava pelkällä laihdutusindikaatiolla.

• Anonyymi

• Anonyymi

Mikä tän Ozembicin hinta on kuukaudessa? Noin 120e jos annos on 0,25 kerran viikossa? Entä jos annos on 0,5 tai 1 kerta viikkoon? Vääntäkää nyt rautalangasta.
      Sain reseptin 0.25 viikossa kuukauden ajan, sen jälkeen 0.5 vko kuukauden ajan ja sen jälkeen 1mg viikossa.
      Olen käynyt keskustelua aiheesta lääkärini kansaa jo pitkään. Tää hinta on nyt vielä mysteeri eli tuplaantuuko se aina siinä kuin annoskin... Kiitos jos viitsitte vääntää tän mulle :)

• Hinta on sama vaikka annos muuttuu.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Hinta on sama vaikka annos muuttuu.

Kiitos vastauksestasi.
        Entä onko 1mg kynästä mahdollista ottaa 4x tuo 0.25mg annos vai onko jokin este sille, että sama neula?

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.
        Entä onko 1mg kynästä mahdollista ottaa 4x tuo 0.25mg annos vai onko jokin este sille, että sama neula?

En kyllä käyttäisi samaa neulaa kun pistosväli on viikko. Tuoteselosteessa sanotaan että säilyy 6 viikkoa joten sen puolesta kyllä onnistuu.

Kynissä on räikkämekanismi eli sen puolesta säätö kyllä onnistuu.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

En kyllä käyttäisi samaa neulaa kun pistosväli on viikko. Tuoteselosteessa sanotaan että säilyy 6 viikkoa joten sen puolesta kyllä onnistuu.

Kynissä on räikkämekanismi eli sen puolesta säätö kyllä onnistuu.

Vielä lisäkysymys eli jos ostan 1mg kyniä ja otan viikottain 0.25 niin saanko apteekista jotain lisäneuloja ostettua vai miten kannattaisi toimia? Paketissa neuloja on kai vain se neljä?

• Anonyymi kirjoitti:

Vielä lisäkysymys eli jos ostan 1mg kyniä ja otan viikottain 0.25 niin saanko apteekista jotain lisäneuloja ostettua vai miten kannattaisi toimia? Paketissa neuloja on kai vain se neljä?

Insuliinikynän neuloja myydään apteekissa 100 kpl paketeissa.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Sopivatko ne Ozempic-kynään?

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Eikös neuloja saa myös tilattua ilmaiseksi hoitotarvikejakelusta? Insuliinihoitoiset ainakin saavat.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös neuloja saa myös tilattua ilmaiseksi hoitotarvikejakelusta? Insuliinihoitoiset ainakin saavat.

Jos on insuliinihoitoinen diabeetikko niin kyllä. Laihduttajat eivät saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sopivatko ne Ozempic-kynään?

Apteekissa myynnissä irtoneuloja kyniin.

• Anonyymi

Mihin perustuu, että voin rasva on epäterveellistä, mutta täysmaidon tai juuston rasva olisi neutraalia tai jopa terveellistä?

• Anonyymi

Ei liity aiheeseen. Pidetään tämä ketju Ozempic-painonhallintaketjuna. Kiitos!

• Anonyymi

Neuloja saa apteekista kappaleittain, vajaa 40 senttiä kappale

• Anonyymi

Eipä ole yksikään lääkäri tarjonnut minulle mitään laihdutuslääkettä ylipainon pois saamiseksi. Ei vaikka olen pyytänyt monta kertaa.
      En ole myöskään päässyt lukemattomista pyynnöistä huolimatta ravintoterapeutin juttusille.
      Painoindeksi on minulla nyt 38 ja koko ajan menee ylöspäin. Veren paastosokeriarvot ovat 5, kun ei ole diabetesta, ei tarvitse lääkitystäkään.

Periaatteessa tiedän erittäin hyvin miten, milloin ja kuinka paljon pitää syödä.
      Lopputulos on kuitenkin se, että laihdun 2:ssa kuukaudessa noin 10 kg kun syön kevyesti, ei leipää, ei perunaa, ei riisiä.
      Mutta kestän vähä hiilarista ruokavaliota vain sen 2kk, sitten ei enää pysty syömään sitä määrää lihaa ja kasviksia mitä tarvitsee. Ne tulee korvistakin ulos, eikä mene alas, syön liian vähän, siitä seuraa kunnon romahdus ja viikon pari kestävä flunssa. Flunssan jälkeen on pakko syödä vähän enemmän, ja heti saan tilalle puolessa vuodessa 15 lisäkiloa, eli 5 kg ekstraa kertyy kroppaan joka ikinen kerta. Näin on käynyt nyt yli 10 kertaa. Ihan peffasta koko painonhallinta.

Tiedän miten paljon pitää päivittäin liikkua. Kun olen ruokavaliolla lihakset on loppu, ei jaksa kävellä, hyvä kun duunit jaksaa jotenkin hoitaa. On jatkuvaa päänsärkyä, voimattomuutta, kolotuksia joka puolella, etenkin ristiselässä ja oikeassa kyljessä. Lihavampana kipuja ei ole.
      Tarvitsisin apuja,mutta sitä ei julkiselta puolelta saa. Ei ole varaa mennä yksityisille.

• Anonyymi

Harmin paikka.

Jos et kykene laihduttamaan, älä kuitenkaan pistä masentuneena ”läskiksi”, vaan yritä syödä edes melko terveellisesti. Kiinnitä huomiota niihin tilanteisiin, kun sinulle tarve alkaa ”tankata”

Monet lihavat kyllä syövät myös hirveän epäterveellisesti. Kaloreiden lukumäärä ei ole ainoa ongelma, vaan ostoskorissa on kaikenlaisia herkkuja (nimenomaan epäterveellisiä).

Miksi Jumala loi herkut?

• Anonyymi

Kannattaa vaihtaa piirilääkäriä tai jopa terveyskeskusta, jos et saa tarvitsemaasi apua omalta lääkäriltä. Laihdutus on tärkeä asia monen muun sairauden ja vaivan ehkäisyyn. Olet todellakin oikeutettu sekä lääkkeeseen että ravitsemusterapeuttiin.

• Anonyymi

"Aloitin lääkkeen vajaa viikko sitten ja painoa on jo tippunut noin 3 kg. "

Olen laihduttanut yli 20 kertaa, lähtöpaino 75 kg. Voin sanoa että aina kun karppaa vähänkin, elimistö menee säästötilaan ja paino putoaa tuon 3-4 kg ekana viikkona.
      Seuraavilla se on 1 kg ja sillä olen aina pudottanut, aluksi 60 kg.
      Mitä vanhemmaksi on tullut, aina on kiloja kertynyt. nyt 90v saan enää noin 68 kg.

Sen voin sanoa, maailmalla ei ole löydetty yhtään laihdutuslääkettä.
      Osa laihdutuslääkkeitä on ollut hengenvaarallisia.
      Osassa laihdutuslääkkeiden muutaman viikon käyttö on johtanut lähitulevaisuudessa verisuoni ja sydän oireiluun.
      Osa on vanhentanut munuaisia 10-20 vuodella.
      Meidän pikkupaikkakunnan tunnettu henkilö sai maksatulehduksen ja joutui olemaan sairaalahoidossa yli 2 kk, oli 55v eikä erityisen lihava,

Kaikissa ei ole muuta laihduttavaa kuin lompakon laihdutus.

• Anonyymi

Joillakin diabeteslääkkeillä on lievä laihduttava vaikutus sekä selvä sydän- ja munuaistauteja vähentävä vaikutus vaikuttaen siis elinikää pidentävästi.

Ozempicilla on selvä laihduttava vaikutus (joka tosin ei toimi kaikilla) ja lievä sairauksia vähentävä vaikutus verensokerivaikutuksen lisäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joillakin diabeteslääkkeillä on lievä laihduttava vaikutus sekä selvä sydän- ja munuaistauteja vähentävä vaikutus vaikuttaen siis elinikää pidentävästi.

Ozempicilla on selvä laihduttava vaikutus (joka tosin ei toimi kaikilla) ja lievä sairauksia vähentävä vaikutus verensokerivaikutuksen lisäksi.

Miksi lääke ei toimi kaikilla? Kenellä se sitten toimii?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi lääke ei toimi kaikilla? Kenellä se sitten toimii?

”Miksi lääke ei toimi kaikilla? Kenellä se sitten toimii?”

En tiedä miksi laihduttava vaikutus ei toimi kaikilla. On ehkä annostuskysymyskin. Dieetin kalorirajoitus tarvitaan aina, lääkkeellä ei sinänsä ole maagista laihduttavaa vaikutusta.

Ei auta kuin kokeilla. Samalla lääkkeellä voi erilaiset sivuvaikutukset eri ihmisillä. Sama pätee tehoonkin.

• Anonyymi

En kyllä oikein usko, jos käyttö olisi turvallista, olisi käyttö lisääntynyt kuin koronarokotteen valmistus. Mutta se voi olla aloitus ja suosittelen että jätkää sillä hyvällä syömislinjalla. En suosittele yhtiön enkä koskea herkkupäivää ennen kuin tavoite on alitettu 3-5 kg.

Ja reippaasti yli satakiloisille, laihduttakaa 35 kg, mutta pitäkää tasannevaihe 2-3 kk. '
      Varmaan itsekin ymmärrätte 'että 130 kiloisella ja satakiloisella ei voi olla samankokoista sydäntä . Koko kehon pitää muuttua melko paljon.

• Anonyymi

Eliniänpidennysvaikutus tullee verisuoni- ja munuaistautien vähenemisen kautta, joka on kyllä todettu luotettavissa tutkimuksissa, eikä näitä lääkkeitä ole todettu vaarallisiksi, kunhan vain pelottelet.

• Anonyymi

Tuo juttu perustuu arvauksiin.

• Anonyymi

Ozempic lääke on toiminut hyvin ja paino tippuu. Ainut ongelma on ollut ruiskujen kanssa. Nyt osui kohdalle jo toinen ruisku, jossa viimeinen annos jää vajaaksi. Annosvalitsin ei pyöri 1 Mg asti vaan pyörii noin 2/3 kohtaan. Annos jää vajaaksi. Olen pitänyt tarkkaa pistopäiväkirjaa ja tiedän, että kyseessä on just neljäs pistokerta. Harmittaa, kun kyseessä on kuitenkin aika kallis lääke. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

• Anonyymi

Ota sitten kaksi pienempää annosta samalla naulalla peräkkäin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota sitten kaksi pienempää annosta samalla naulalla peräkkäin

siis neulalla

• Anonyymi

Sain terveyskeskuslääkäriltä (joka konsultoi sisätautilääkäriä ensin) Ozempic-reseptin ja tänään pistin ensimmäisen annoksen 0,25mg. Nyt jatkan samalla viikkoannoksella neljä viikkoa, jonka jälkeen 0,5mg taas 4 vk, jonka jälkeen jatkuu 1mg viikkoannoksella.

Olen reilusti ylipainoinen (BMI 45 / 170cm / 130kg) ja sairastan syömishäiriötä. Harrastan monipuolisesti liikuntaa useita kertoja viikossa, eikä minulla ole tarvetta kolesteroli- tai 2.diabeteksen lääkitykselle. Tavoitteena on, että lääke auttaisi pitämään herkuttelun kurissa ja auttaisi toki laihtumaan, mutta myös löytämään maltisemman suhteen syömiseen loppuiäksi.

Kysymys teille, joilla on ollut pahoinvointia, mihin kellonaikaan tai viikonpäivänä koette parhaaksi ottaa lääkkeen? Vai onko pahoinvointi yhtälailla "kokoaikaista" tai pitkäkestoista kuten tuo itse lääkkeen tehokin. Kiitos etukäteen ja tsemppiä kaikille! 😊👍🏻

• Minulle sunnuntai-ilta on paras aika ottaa. Silloin viikonloppu on melko lailla normaali ja ravintotapaamiset onnistuvat aika hyvin.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Minulle sunnuntai-ilta on paras aika ottaa. Silloin viikonloppu on melko lailla normaali ja ravintotapaamiset onnistuvat aika hyvin.

Kiitos kommentista! Otin ekan pistoksen nyt pe-aamuna, eikä vielä ainakaan ole ollut huonovointisuutta. Toivotaan, ettei tulekaan 👍🏻

• Anonyymi

Mietin uskaltaako lasillista kuohuviiniä ottaa Ozempickin kanssa? Tietääkö joku miten alkoholi annos vaikuttaa?

• Anonyymi

Ei alkoholi vaikuta, paitsi että siinä on kaloreita.😅
        Olen itse ottanut lasillisen kaksi silloin tällöin viiniä. Ainoa ja iso vaikutus on, että vatsa menee aivan kuralle. Mutta se on minulle hyväksi, kun vatsantoiminta on onnetonta.

Olen käyttänyt ozembickiä kolmatta kuukautta. Painoa pudonnut n 8 kg. Ruokahalu on hiljalleen palannut, se on hyvä sillä mm liikunnan jälkeen oli todella heikko ja voimaton olo.
        Kunhan saan makean himon pidettyä kutakuinkin poissa ja paino putoaa muutaman kilon vielä, olen tyytyväinen.
        Tästä saavutuksesta annan taputukset Ozempickille

• Anonyymi

Minä oon ottanu kerran viikossa lauantaisin vinkkua ihan enemmänkin kun lasillisen ja ei ole vaikuttanut mitenkään.
        Seuraavana päivänä vaan perus kokonainen pizza jää puoliksi syötyä😁

• Anonyymi

Hei, eilen eka pistos. 4 vk/0,25 sitten 4 vk/0,5 ja kolmas kk alkaa sitten 1,0 annoksella. Olen lukenut tämän ketjun läpi ja yrittänyt tehdä empiiristä tutkimusta siitä, kuinka paljon paino putoaa noin keskimäärin. Tulos= noin kilo viikossa. Hyvä jos näin..:) Itselläni kysymys: missä ajassa teillä on alkanut tuo nälän katoaminen/vähentyminen? Samoin, mietin, mitä, kuinka usein ja kuinka paljon ruokaa menee (siis annoskoko) muutoksen alettua? Moni sanoo ettei tee mieli napostella tai että esim. että jotkut ruuat jopa etoo.. Onkohan hyvä juttu, että nälän tunne tulee vasta kun päätä särkee tai kännykän muistutus ilmoittaa... Mistä tietää että syö kuitenkin riittävästi, ettei tule mitään aliravitsemus- tai puutostiloja tai että kerta kaikkiaan vaan syö liian vähän?

• Anonyymi

Paino on pudonnut vähän vajaassa 5 kk:ssa 24 kg. Vauhti on ollut n. 1 kg/vko. Alkuvaiheessa tuli kesken ruokailun tunne, että on ihan täynnä ja oli pakko lopettaa syöminen siihen. Tämä kylläisyydentunne ei enää tule niin nopeasti. Ruokamäärät ovat pienentyneet ja ruokailu menee aikalailla itsekseen. Nahka roikkuu mutta ilo keventymisestä on niin iloinen asia, että hyväksyn sen. Ajoittain tulee koviakin mielitekoja herkutteluun, mutta onneksi kaupat eivät ole vieressä. Kauppareissulla taas kuljen ihan huomaamattani karkki-ja pullahyllyjen ohi. Olen satunnaisesti syönyt töissä pullaa tai keksiä mutta se ei ole laukaissut tarvetta järjettömään herkutteluun. Vielä 16 kg ja sitten olen tyytyväinen. Tammikuussa kontrolloidaan labrat ja saas nähdä miten kolesteroli- ja sokeriarvot ovat asettuneet. Liikkuminen ja arkiaskareet ovat helpompia nyt. Vaatekaapista löytyy vaatteita, jotka taas sopivat päälle. Hieno lääke pysyvään elämäntapamuutokseen. Uskon vahvasti että lihava elämäni on pian historiaa, koska syyt muutokseen ovat terveyden ja hyvinvoinnin parantaminen eikä ulkonäköseikat.

• Anonyymi

Upea tulos!
        Mulla ensimmäiset 4-5 kk meni todella helposti. Sen jälkeen lääkkeen (1 Mg) teho on vähän hiipunut. Ruoka-annokset on edelleen pieniä, mutta pitkästä aikaa tekee mieli herkkuja. Painon pudotus on vähän hidastunut. Hyvä niin, koska iho todellakin roikkuu☹️

• Anonyymi

Itse aloittanut 3 viikkoa sitten. Painoa tippunut reilu kilo. Pistoksesta seuraavana päivänä järkyttävän etova olo ja välillä huimaa. Välillä tulee himo esim karkkia syödä. . Sit kun on syönyt makeaa seuraavana päivänä se etova olo. Mutta eipä juuri tee mieli, siinä suhteessa toimii ainakin itsellä. Lähtöpaino 83 kg BMI reilu 30
      Kun iskee se järkky etova olo niin on aika voimaton.

• Anonyymi

Kyselisin käytännön apua pistämiseen/lääkejäämiin liittyen:
      Onko muut huomanneet että 0,25mg annostuksella kynään jää vielä neljän annoksen jälkeen reilusti lääkeainetta? Ihmettelen tätä. Pistin eilen neljännen annoksen ja kynässä on yhä varmaan ainakin yhteen annokseen lääkettä. Jokainen pistos on kuitenkin mielestäni onnistunut, olen vääntänyt oikean annoksen ja painanut pohjaan kunnes asteikko tippuu takaisin nollaan. ihmettelen miten lääkettä jää yli. Tottakai kynissä on aina hieman extraa virtauksen tarkistusta varten jne, mutta minusta tuntuu että tuohon jäi harvinaisen paljon lääkettä. Lääke on sen verta kallis että tekisi mieli ottaa seuraava annos vielä tuosta.

• Anonyymi

• Anonyymi

Tervehdys, itse kokeilin neljännen pistokerran (0.25 mgkynä)jälkeen montako annosta kynästä vielä tulisi. Annoksi tuli paperipyyhkeeseen vielä 4KPL!

• Anonyymi

Käytin kynän tyhjäksi, sitähän ei mikään estä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tervehdys, itse kokeilin neljännen pistokerran (0.25 mgkynä)jälkeen montako annosta kynästä vielä tulisi. Annoksi tuli paperipyyhkeeseen vielä 4KPL!

Paperipyyhkeeseen? Lääkkeen voi käyttää normaalisti.

• Anonyymi

0,25mg kynässä annoksia kerrotaan olevan neljä kappaletta, mutta tuoteselosteessa kerrotaan kynän ampullin sisällön kooksi 2mg. Tästä voisi päätellä, että annoksia voisi siten saada maksimissaan 8kpl.

Rokotetehtaatkin toimittavat rokotteet ampulleissa, joille antavat sisällöksi tietyn rokotemäärän. Todellisuudessa se on siis määrä, mikä niistä varmuudella saadaan ulos, käytännössä saadaan enemmän. Sama ideologia on varmaan Ozempic-kynässäkin.

Kukaan ei varmaan virallisesti tahdo ottaa kantaa, että onko OK käyttää kynästä nuo kaikki teoreettiset 8kpl pistoksia. Siten asia on jätettävä oman harkinnan varaan.

• Anonyymi

Hei. Tampereen seudulla kukahan sisätautilääkäri kirjoittaa tätä? Minulle tehty vain Saxenda resepti, kun Ozenpiciä ei virallisesti laihdutuslääkkeeksi kuulemma ole tehty.

• Anonyymi

minulle lääkäri määräsi 0,25 mg kynän jälkeen suoraan 1mg kynän mutta aloitettaisiin joka tapauksessa tämä kynä 0,5mg annoksilla. Kuinka monta naksausta on tuo täysi annos kun tarkoitus olisi ottaa puolet?

Lääkäri siis itse ehdotti tätä, luotti että osaan annostella oikein ja ostaa oikeat lisäneulat.

• Anonyymi

40 naks

• Anonyymi

Olipas hyvä ketju. Aion hakea reseptin, koska odotettavissa on sukurasitteisia sairauksia melkoisesti, jos en laihduta. 12v paino kiikkunut yli 80 ja stressisyksyn jälkeen paino noussut yli 90. BMI kiikkuu siinä 30 kantissa nyt. Maidolle olen jossain määrin allerginen ja viljat kutittavat, joten olen jättänyt ne pois jokin aika sitten. Erilaisista ruokavalioista ja liikunnasta huolimatta paino ei ole näiden vuosien aikana mennyt miksikään, joten on tyystin hormoniperäistä tämä härdelli. Kiitos kaikille vastanneille!

• Anonyymi

MInkä verran ylimääräistä painoa pitää olla, että resepti irtoaa? Minulla on 10-15 liikakiloa ja nivelsairaus. Painonpudotus "normaalein" keinoin ei vaan ole onnistu.

• Ozempiciin ei saa KELA-korvausta laihduttamiseen ja hinta on noin 135 € per kk Suomessa. Jos asuu etelässä niin haku Eestistä voi kannattaa. Säästö ruuassa voi olla merkittävä jos tekee itse ruokansa, Minä syön tällä hetkellä pääasiassa ulkona niin säästöä ei synny. Ruokavaliona ei-niin-kamalan-terveellinen 2 riisipiirakka aamulla, työsuhdelounas ja illalliseksi perushampurilainen.

• Anonyymi

Minäkin aloitin Ozembicin viikko sitten. Kävin Eiran sairaalassa lääkärillä.

• Anonyymi

Aloitin Ozempicin 2 vkoa sitten 0,25 mg/vko. Joulun jälkeen paino oli 178kg josta olin ennen Ozempicin aloitusta saanut 7 kg tiputettua,
      lähtöpaino siis 171 kg ja BMI 63,60
      Vähän päänsärkyä, vatsa löysä koko ajan, ei muuta mainittavaa.
      Kahdessa vkossa - 4 kg eli nyt 167 kg
      Kotona odottaa jo 0,5 mg kynä
      Odotukset ja fiilis korkealla 👍

• Anonyymi

Päivitys; eka kynä eli 0,25 käytetty.
        Neljässä vkossa paino tippunut -7 kg, on nyt 164.
        Makeanhimoa ei juurikaan ole, samoin iltanapostelu jäänyt väliin. Olo on oikein hyvä, vatsakin rauhottui kun lisäsin kuitua ruokavalioon. Edelleen odotuksdt ja fiilis korkealla 👍

• Anonyymi

Aloitin Ozempic-lääkkeen 16 viikkoa sitten. Ensin 0,25 mg 4 viikkoa, 0,5 mg 4 viikkoa ja sen jälkeen 1 mg. Paino tippunut nyt 9 kg. Minulla kokoajan oksettava olo, mikään ruoka ei oikein nappaa. Aamulla syön yhden ruisleipäpalan ja päällä juustoa tai jotain lihaa tai kalaa. Ei mene kauaa, kun kaikki tulee ylös. Minulle sanottiin, että paha olo hellittää ajan oloon ja viikon pari viimeistä päivää onkin hiukan parempia, mutta kokonaan ei yökötys ole mennyt.

Onko muilla samaa vaivaa?

• Anonyymi

Nyt keksin itse syyn jatkuvaan pahoinvointiini. Kun pakottaudun syömään säännöllisesti vähän 3 tunnin välein, en voi lainkaan pahoin. Ottakaa siis oppia, ettei käy samalla lailla. :)

• Anonyymi

Minä täällä vielä vain odottelen Ozempicin tehoa. Sain reseptin työterveyslääkäriltä lihavuuteen, ei ole diabetesta. Ensin pistin 4x 0,25mg, sitten 4x 0,5mg ja eilen ekaa kertaa 1mg. Ei sivuoireita mutta ei myöskään tehoa. Tosin sairastuin välillä muusta syystä ja kaikki liikunta jäi kuukaudeksi, mutta silti kurjaa että vaikutusta mihinkään ei ole. Toivon tehoa niin paljon että ostin kuitenkin 2kk annoksen 1mg kyniä, sen jälkeen jos ei tehoa niin pakko varmaan luovuttaa.

Onko kellään muulla käynyt niin että vaikutuksessa kestää? Onko vielä toivoa?

Olen yrittänyt muokata ruokavalion terveellisemmäksi, mutta makea himon takia se on vaikeaa.

• Anonyymi

Harmillista, jos kalorirajoitus ei toteudu, ei painokaan taida tippua.

• Anonyymi

Onko ketään pistänyt lääkettä enemmän kuin 1mg viikossa? Jenkeissä ainakin annos laihdutukseen on 2,4mg.

• Anonyymi

Sain tänään työterveyslääkäriltä reseptin 172cm/100 kg/62 v. Kipparin vajaatoiminta ja verenpainelääkitys. Kuukausi mennään 0,25 ja sitten käynti sisätautilääkärillä (työterveys) ja labraan. Tämä on aika uutta yleislääkärille/tt-lääkärille mutta konsultoi sisätautilääk. asiasta, tälle tuttua. Ozempic kuulemma tehokkain. Jos kaikki hyvin, tulee uusi resepti 0,5 jne. En ole vielä ehtinyt apteekkiin. Työterv.hoitajalle menen oppiin vielä kun olen hakenut lääkkeen, miten pistokset otetaan ja kynää käytetään. Kirjoittelen kokemuksia jatkossa.

• Anonyymi

Miten olette tehneet päätöksen Ozempicin ja laihdutusleikkauksen välillä? Vai oletteko edes miettineet leikkausta vaihtoehtona? Mitä ajatuksia tulee lääkkeen lopetuksesta, kai se jossain kohtaaa lopetetaan? Pystyykö sen jälkeen handlaamaan painon kanssa?

• Olen aloittanut Ozempicin kuukausi sitten 0,25 mg ja huomenna siirryn 0,5 mg annokseen. Painoa on pudonnut noin 300 g. Reseptin sain terveyskeskuslääkäriltä mutta reseptin saamista varmaan vähän edisti gynekologin kirjaukset kanta.fihin. BMI 40 eli 30-40 kg pitäis sen taulukon mukaan pudottaa. Olen alkanut liikkumaan reippaammin, mm kuntopyörällä hikilenkkiä ja ulkona sauvojen kanssa. Ruoankin suhteen olen tehnyt muutoksia, en syö enää niin paljon kerralla, syön säännöllisesti, juon paljon vettä, en syö herkkuja ollenkaan. Olisin niin toivonut että minullakin olisi paino lähtenyt putoamaan vauhdilla. Olen miettinyt voiko vielä muutosta tapahtua kun annosta nostetaan? Onko jollain kokemusta tällaisesta? Tietääkö joku mistä löytyisi materiaalia miksi tämä valmiste ei toimi joillakin ja miksi taas joillakin toimii.? Joskus ajattelen, että mulla on varmaan rasva ja läski jumittunut, imeytynyt kroppaani tosi tiukkaan, vuosia saaneet siinä olla, ehkä aineenvaihduntakin hidastunut, niin tarvitaan järeemmät välineet jotta pääsen ylimääräisestä eroon. Ei ehkä perustu faktaan tämä ajatus ;) Voisko ajatella että kannattaa vielä odottaa vaikuttaako annoksen nostot, ja että jos 3 kk:n jälkeen ei ole paino pudonnut ja olen pysynyt tiukkana ruuan ja liikunnan suhteen niin sitten tuo valmiste ei vaan toimi minulle? Ois kiva kuulla kokemuksia ja vinkkejä!

• Anonyymi

Ozempic kynän annokset kiinnostaa. Olen nyt käyttänyt 4 viikkoa Ozempic 1. annoksen kynää. Näyttää siltä, että annoksia olisi vielä jäljellä, ja kokeilin kerran "ilmaan" ruiskuttaa sen 0,25 annoksen ja jotankin sieltä myös tuli.

Lääkeselosteessa lukee, että on 4 annosta. Mutta olisiko kynässä lisää, esim. voisin hyvin ottaa 2 kertaa 1. vkon annoksen ennen kuin ostan uuden (2. viikon kynän). Lihavuuden hoidossa lääke ei ole korvattava, joten se olisi säästöä. Ei ehkä iso säästö, mutta jotain.

Onko kukaan kokeillut tai tutkinut montako annosta oikeasti saa? Koronarokotteessahan oli samanlaista, taitavat ottajat saivat ampullasta enemmän annoksia kuin valmistajan mukaan on.

• Anonyymi

Moikka,

tänään aloitettu Ozempic 0.25mg aloitettu tänään painon hallintaan. Painan 100kg ja pituutta minulla on 167cm. Eli ylipainoa on. Vuoden olen treenannut personaltreinerin kanssa. Kunto parantunut, mutta paino ei ole pudonnut. Annoskoot ovat minun ongelmani.
      Kuinka nopeasti muilla on lähtenyt paino putoamaan? Entä kuinka nopeasti tuli mahdollisia haittavaikutuksia? Niin toivosin, että tämä lähtisi auttamaan painon pudotuksessa.

• Paino lähti putoamaan ja sivuvaikutukset alkoivat hetimmiten. Vatsavaivat ovat lieventyneet reilussa puolessatoista vuodessa enkä ajatellut luopua Ozempicistä. painoindeksiin 25 olisi vielä matkaa 15 kg.

• hvp27 kirjoitti:

Paino lähti putoamaan ja sivuvaikutukset alkoivat hetimmiten. Vatsavaivat ovat lieventyneet reilussa puolessatoista vuodessa enkä ajatellut luopua Ozempicistä. painoindeksiin 25 olisi vielä matkaa 15 kg.

Hieno kuulla. Muutitko lääkkeen aloitettuasi liikunta tai ruokailutottumuksia?

• Nyytikki1 kirjoitti:

Hieno kuulla. Muutitko lääkkeen aloitettuasi liikunta tai ruokailutottumuksia?

Liikunta on ollut aika vähäistä korona-aikana mutta ozempicin kanssa syön huomattavasti vähemmän.

• hvp27 kirjoitti:

Liikunta on ollut aika vähäistä korona-aikana mutta ozempicin kanssa syön huomattavasti vähemmän.

Kiitos vastauksista.

• Anonyymi

Hei kiinnostaisi kokeilla tätä mahdollisuutta. En toivo kovin nopeaa painonpudotusta. Mikähän on pienin lääkeannostus, jota voisi käyttää? Toinen askarruttava asia on pahoinvointi sivuoireena. Ole n aika herkästi pahoinvoiva. Onkohan pahoinvointi ohimenevää?

• Anonyymi

Hei, minä aloitin eilen, painoindeksi 40. Otin 1mgn kynästä 0.25 mg, laskin naksauksista annoksen. Mietin myös, voiko samaa neulaa käyttää uudestaan jos sen on puhdistanut Neoamiseptillä? Apteekista nimittäin sanoivat, että voi mutta mietin silti turvallisuutta.

Kuinka nopeasti teillä on alkanut lääke vaikuttamaan aloituksen jälkeen? Luin aiemmin, että jollain jo ensimmäisen pistoksen jälkeen heti. Minä en vielä huomaa sivuvaikutuksia tai varsinkaan nälän katoamista/pienenemistä.

Tsemppiä kaikille !

• En kyllä käyttäisi vanhaa neulaa. 100 neulaa kustantaa noin 20 €.

• Anonyymi

Hei, kiva kun kommentoit, kiitos. Minun paikkakunnalla niitä ei ollut apteekissa, pitääpä kysellä muualta. Ei ole kyllä kummoinen kustannus ja on turvallinen vaihtoehto.

• Esimerkiksi Diabeteskauppa myy noita.

• Otin ensimmäisen pistoksen tiistaina 0,25mg ja tänään keskiviikkona miulla on ollut huomausta ja huonoa oloa. Mutta ei mitenkään kovin pahaa. Olo helpottanut kun olen juonut vettä.
      En suosittele neulan uudelleen käyttöä, tulehdusriski. Minulle tuli jybän mukana 4 neulaa.

• Anonyymi

Onko teillä alkanut 0.25 annoksella vaikutus heti ruokahaluun?

• Kyllä minulla on selvästi vaikuttanut. Aloitin pistohoidon ti 15.2.22. Tänään jäi puolet salaatista syömättä. Janottaa ja ei ole nälkä.

• Anonyymi

Hei, tässä uusi Ozempicin käytön eilen aloittanut. Kerron hieman taustoja yms:

Olen miespuolinen 180cm/160kg jässikkä. Olen käyttänyt noin vuoden ajan Mysimba -laihdutuslääkitystä. Mysimbasta oli alkuun apua, mutta sittemmin vaikutus tasaantunut. Sain vinkkejä eri lääkäreiltä Ozempicista, mutten löytänyt sopivaa asiasta paremmin tietävää lääkäriä. Oma työterveyslääkärini (Mehiläisessä) ei uskaltanut määrätä Ozempicia laihduttamiseen, koska se olisi ns. "off label" lääkehoitoa tautiin, johon ko. lääkettä ei ole tarkoitettu. Ozempic on toistaiseksi Suomessa tarkoitettu vain diabeteslääkkeeksi. Sain vinkiksi etsiä sellaisen lääkärin, joka suostuisi ko. lääkettä kirjoittamaan "off label".

Eilen kävin lihavuuden hoitoon erikoistuneella lääkärillä ja sain kuulla, että Ozempicia on määrätty off label sadoille potilaille laihdutuksen tueksi. Hänelle ei myöskään ollut ongelma kirjoittaa reseptiä off label, eli laihduttamiseen ei diabeetikolle. Jos oikein ymmärsin, on sitä lihavuuteen erikoistuneet lääkärit tehneet muutkin.

Sain kuulla myös, että muutaman kuukauden kuluttua, kenties touko-kesäkuussa 2022, olisi Ozempicille tulossa tuo kauan toivottu hyväksyntä laihdutuslääkkeeksi. Sen jälkeen sen määrääminen laihduttamiseen ei olisi enää off label, ja tuo 2,4mg vahvuus tulisi myös saataville.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan aloittamani lääkityksen vaikutuksia.

• Anonyymi

Minä sain työterveyslääkäriltä heti laihdutukseen. Minulla ei mitään vaikutusta ruokahaluun vielä, aloitin myös 15.2. Ei myöskään sivuvaikutuksia. Jospa se kohta vaikuttaa.

• Anonyymi

Aloitin Ozempicin 5 vkoa sitten, ensin 4x 0,25 mg/vko ja nyt eka 0,5 mg pistos otettu. Jouluna 21 paino oli 178 kg , siitä sain ennen Ozempicin aloitusta 7 kg tiputettua, aloitin pistokset 171 kg ja BMI 63,60

Viidessä vkossa - 10 kg eli nyt lukema 161 kg / BMI 59,80
      Matkaa normaalipainoon on vielä kauan, välitavoitteena että paino olisi kaksinumeroinen kesällä 2023 👍

• Anonyymi

Oho, kova viidessä viikossa, hienoa. Vaikuttiko lääke heti ruokahaluun 0.25 annoksella ja lähtikö paino myös heti laskuun?

• Anonyymi

Lääke vaikutti muutaman päivän viiveellä, mutta kuitenkin jo heti eka viikolla. Ruoka maistuu hyvin mutta napostelut ovat jääneet kokonaan pois, samoin makeanhimoa ei ole. Hyvin on lähtenyt paino putoamaan mutta onhan mulla todellakin mistä ottaa … Suhteessa sama kuin 85 kiloiselta olis lähtenyt 5 kg kun multa lähtenyt 10 kg, eli jatkossa varmaan painonpudotus tasaantuu

• Anonyymi

Puolen vuoden käytön jälkeen, paino pudonnut n 8 kg. Nyt kuitenkin lääkkeen teho laskenut oleellisesti... Oikeastaan teho loppunut tyystin. Ruokahalu ja makeanhimo palannut🙁. Onko kellään kokemusta: jos ozempicin jättäisi pariksi kolmeksi kuukaudeksi käytöstä ja aloittaisi uudelleen, käyttäytyikö lääke samalla tavalla kun aloittaessa?

• Anonyymi

Paljonko pitäisi vielä pudota, onko enemmän jäljellä vai pudonnut? Tahti kuulostaa terveeltä, 1-2 kg / kk ei ole huono

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljonko pitäisi vielä pudota, onko enemmän jäljellä vai pudonnut? Tahti kuulostaa terveeltä, 1-2 kg / kk ei ole huono

Edelliseen.. Ehkä n viisi kiloa tulisi vielä pudota. Nyt painonnousu hieman noususuunnassa nimenomaan tuon makeanhimon palattua. Sen takia ajattelinkin että jos pitää lääkkeestä pienen tauon, elimistö ns palautuisi. Ja uudelleen aloittaessa toimisi kuten alkuun toimikin.
        Painonpudotus on ozempicin ansiota

• Anonyymi

Minkä suuruista annosta tällä hetkellä käytät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä suuruista annosta tällä hetkellä käytät?

1 mg. Kannattaisiko nostaa annosta.?
        Taustaksi, tupakan lopettamisen jälkeen ja huono aineenvaihdunta nosti painoa Vajaassa vuodessa yli 10 kg. Ja sepä otti luonnonpäälle. Onneksi lääkäri huomasi mielialani ja kirjoitti reseptin.
        Ja tarvii sanoa, että onneksi

• Eka viikko takana ja painoa pudonnut 1.9kg. Napostelua ei juurikaan tule ja kahvipöydässä helppo syödä vain se yksi herkku. Ekaa kertaa vuosiin tasapainoinen olo ruokaan. Olen kuitenkin syönyt ja siksi niin onnellinen tämän päivän pudotuksesta.

Itsekin olen kuullut, että monelle lääkkeen teho loppuu ja ruokahalu palaa. Olen kanssa miettinyt auttaisiko tauko. Tosin kai se vatsalaukkukin pienenee lääkkeen käytön aikana ja jos ei syö yli kylläisyyden niin luulisi, että paino pysyisi kurissa. Tokikin nyt tämä on helppo sanoa, kun on lääke tässä tukena.

• Anonyymi

Hei!

Pidin taukoa Mysimbasta ja aloitin uudelleen siinä toivossa, että vaikutus olisi jälleen kuten ensimmäistä kertaa aloittaessa. Ei valitettavasti käynyt niin, vaan en enää oikein koe Mysimban auttavan. Tästä huolimatta lihavuuslääkäri suositteli Mysimban jatkamista Ozempicin rinnalla. Lääkäri kirjoitti B-lausunnon kelaan, jolla haetaan näille lihavuuslääkkeiden käytölle osaltani Kela-korvattavuutta (maksukatto).

• Anonyymi

Minullakin eka viikko takana, pudotusta 0.8 kg. Minä tuossa aiemmin jo kommentoin, ettei mitään vaikutusta ruokahaluun ole ollut vielä. Olen kuitenkin syönyt rohkeammin hyviä hiilareita kuin aikoihin ja silti paino putosi. Vielä kun vaikuttaa ruokahaluun niin erittäin hyvä. Olen ihan tyytyväinen pudotukseen, vaikka matkaa on paljon, n 30 kg pitäisi pudottaa.

• Minäkin halajan normaalipainoon ja -30kg pudotettavaa. 8kg matkaa siihen, että saisin ensimmäista kertaa vuosiin vaakaan 8 alkavan luvun. Niin toivon tämän onnistuvan.

• Anonyymi

Se mitä olen lukenut näitä kommentteja, ei vaikuta kovin terveelliseltä vaihtoehdolta laihduttamiseen. Ajattelin kuitenkin kysyä lääkäriltä toukokuusta tästä vaihtoehdosta.
      Laihdutin vuosi sitten noin kolmessa kuukaudessa 12 kg elämäntapamuutoksella eli liikuntaa lisää ja turhat, ravintoköyhät ruuat pois. Laihtuminen onnistui lähinnä aineenvaihdunnan herättämisellä.
      Nyt paino on 9 kk pysynyt täysin samana ja painoindeksi on yhä 30. Pari kiloa, jos saisi pois, olisin enää lievästi ylipainoinen, mutta tätä ei näytä tapahtuvan. Ruuan määrää ei ole järkevää vähentää, sillähän aineenvaihdunta vain sammuisi siitä tyystin. Tuo pahoinvointikaan ei houkuttele, kun työssä pitää jaksaa käydä. Ikää 61 vuotta.

• Anonyymi

Millä perustelet, ettei vaikuta terveelliselle tavalle? Ozempicin on todettu vähentävän kardiovaskulaarisia sairauksia/tapahtumia. En tiedä mitään epäterveellistä tässä, saattaa myös laskea verenpainetta ja kolestrolia, mainitaan.

• Anonyymi

Se että ihminen ei syö salaattiannoksestaan puoliakaan ei voi olla terveellistä, kuten myös tuo pahoinvointi.

• Anonyymi

Ozempic vaikuttaa myös veren sokeriin, ja sitä kautta mm. munuaisten terveyteen. Paljon terveempi tapa tukea painon hallintaa kuin mitkään pussikeittodieetit

• Anonyymi

Kukaan ei ole kirjoittanut pussikeitoilla laihduttamisesta. Normaalia ruokaa syödään silloin, kun tehdään elämäntapamuutos. Ruokaa syödään myös riittävästi, mutta sen pitää olla terveellistä, eikä mitään pussikeitto- tai einespaskaa. Laihduttaessahan kaikki teolliset laihdutusruuat ovat ankarasti kiellettyjä!
        Sen mitä luin Ozempicin lääkeinfoa, niin ei mikään täysin turvallinen lääke ole. Kysyn tästä kuitenkin lääkäriltä ja uskon saavani häneltä paremmat facktat.

• Anonyymi

Itseä mietityttää tuo haimatulehdus sivuvaikutuksena. Tulehtunut haima voi muuttua syöpäiseksi haimaksi.

• Anonyymi

Hei saitko ozempiclääkkeen kelakorvattavana? Siis painonpudotukseen? Kävin tänään lääkärissä ja lääkäri meinasi, että bmini 32 ei vielä riitä kelakorvaukseen? Ei ollut kyllä täysin varma.

Kiitos tiedosta jo etukäteen !

• Anonyymi

Ozempic ei ole kenelläkään Kela korvattava pelkkään laihdutukseen, ainoastaan diabeetikot voivat saada korvauksen. Hekin vain, mikäli sokeritasapainoa ei saada insuliinillä hallintaan.

Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, sen riskin ottaa kun lääkkeitä aloittaa. Minuakin ne pelottavat, mutta 0.25 annoksella ei vielä ole tullut mitään.

• Anonyymi

Hei, onko kukaan testannut, montako 0.25 mg annosta saa oikeasti 1 mg kynästä? Oliko 6 vk säilyvyys? On todella kallista niin alussa voisi hieman säästää.

• Anonyymi

Miten te näette kynästä, että lääkettä on vielä jäljellä?
      Tuo kynän aukko on aivan kirkas ja samannäköinen kun 4 viikkoa sitten (olen ottanut siitä annokseni 4x0,25) mutta vaikka sitä kuinka kääntelee niin mitään kuplia tms. ei ilmesty?

• Mäntä painuu vähitellen sisään.

• Anonyymi

• Anonyymi

Hei, vaikuttiko teillä annoksen nosto ruokahalua pienentävästi? Olen huolissani, kolme viikkoa käyttöä takana eikä mitään vaikutusta ruokahaluun eikä juuri painoon. Ensi viikolla nostan annosta ja toivon kovasti, että auttaa.

• Anonyymi

Minulla on mennyt hyvin Ozembicin kanssa. 1,5 kuukautta ja -6,5 kiloa. Lievää kuvotusta on ollut. BMI nyt 29,66

• Anonyymi

Hei, voiko annosta nostaa jo 3 viikon kohdalla, jos ei ole tehoa eikä sivuoireita?

• Anonyymi

Mihin kohtaan olette valinneet pistää? Vaihteletteko paikkaa?

• Anonyymi

Minä pistän vatsaan vuorotellen oikealle ja vasemmalle puolelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä pistän vatsaan vuorotellen oikealle ja vasemmalle puolelle.

Olen myös pistänyt vatsaan mietin että kun tod.näk. tämä jatkuu vuosia, niin olisikohan järkevää pistää myös käsivarsiin ja/tai reisiin välillä?

• Anonyymi

Varoituksen sana.Tasan viikko sitten pääsin sairaalasta.Vakava haimatulehdus.Oli kuulemma hilkulla ettei lähtenyt henki.Viivyttelin liian kauan sairaalaan menoa.Luulin että sappikivet tekee kipeää.Mulla oli tämä käytössä II tyypin diabeteksen hoitoon.Haima vaurioitui ja joudun käyttämään kuuden viikon päästä TT kuvissa.Jos ei ole haiman pinta parantunut, operaatio on edessä.

• Anonyymi

Hui, jotain tällaista odotinkin jonkun kertovan. Ystäväni käyttänyt Ozembicia muutaman kk:n ja laihtunut 20kg. Eräänä päivänä huomion hänellä olevan silmänvalkuaiset kellertävät. En sanonut mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hui, jotain tällaista odotinkin jonkun kertovan. Ystäväni käyttänyt Ozembicia muutaman kk:n ja laihtunut 20kg. Eräänä päivänä huomion hänellä olevan silmänvalkuaiset kellertävät. En sanonut mitään.

Reilu kaveri

• Anonyymi

Kauanko käytit ozempia?

• Anonyymi

Aloitin marraskuussa, 4kk sitten. Aloituspaino oli 99kg, pituutta 171cm. Alussa paino tippui nopsaan, n kilon viikkotahtia. Nyt maltillisempaa, pudonnut yhteensä 13kg. Ei sivuvaikutuksia, annoskoot järkevöitynyt eikä näläntunne tule niin puskista äkisti. Ärrynyt suoli rauhoittunut myös ozempicin avulla. Vain hyvää sanottavaa 👍

• Anonyymi

Aloitin torstaina pienellä annoksella, nyt on tiistai ja vaaka näyttää -7,4kg!

• Anonyymi

Vaarallista leikkiä. Liikkukaa ja syökää tavallista ruokaa. Maitoa ei aikuinen tarvitse ja leipää vähemmän.

• Anonyymi

Aloitin Ozempicin viikko sitten 0,25 mg annoksella.
      114 kg/170 cm. BMI 40. Kuitua lisään.
      Ok

• Anonyymi

Päivitys tähän 12.8.2022
        Oxempic nyt 0,8 mg x 2/vk. Painoindeksi 36. Paino -8 kg. Hyvältä näyttää. Ummetukseen auttoi Visiblin 4pss päivässä. Paljon veden juomista.
        On tässä taikaa.
        Kummallinen sivuvaikutus on ettei kalja maistu. Eli jos klottaat ohralientä tavan vuoks ja olet pötikkä, suosittelen glp-mimeettiää, kuten tämä semaglutidi.

Nimim. OK

• Anonyymi

Ozempic nyt 10 vkoa
      Painoa tippunut -19 kg ja BMI tullut alas -7,1
      Paljon on vielä matkaa jäljellä, mutta isot ois toiveet kesää ajatellen, tässä on vielä reilut 10 vkoa aikaa ennen juhannusta

• Anonyymi

Tippuiko heti aloitusannoksella? Mulla ei tahdo tippua, - 2 kg, 6 vk jo takana. Ei mitään vaikutusta ruokahaluun tai kylläisyyteen, ei sivuvaikutuksia. Bmi 40.

• Anonyymi

Paino on tippunut tasaisesti 1-2 kg/vko kaikilla pistosviikoilla (4x0,25, 4x0,50, nyt 2x1,0)
        Lähtöpaino 171 kg joten tässä on mistä lähteä, vielä pitkä matka edessä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paino on tippunut tasaisesti 1-2 kg/vko kaikilla pistosviikoilla (4x0,25, 4x0,50, nyt 2x1,0)
        Lähtöpaino 171 kg joten tässä on mistä lähteä, vielä pitkä matka edessä

No mutta hyvä tahti, Tsemppiä. Jospa se itelläkin lähtisi isommalla annoksella laskuun. On tässä tätä matkaa.

• Anonyymi

Vihdoinkin joku muukin, jolla ei ole lähtenyt heti vaikuttamaan. Minulla neljä viikkoa takana, eipä ole ruokahalu vähentynyt, päinvastoin melkeinpä. Kuvottava olo on jatkuvasti. Laihtunut en ole grammaakaan. Ehken usko tarpeeksi.

• Anonyymi

Lievää kuvitusta, annoskoot ehkä pienentyneet.
      Paino 114.
      Ok

• Anonyymi

Neljä kuukautta ozempickkia takana ja painoo lähteny 9kg. Paino nyt 125kg ja BMI 43 et tiputettavaa riittää, mut oon oikeen tyytyväinen tähän tahtiin, varsinkin ku talvella ei oo juuri tullu liikuttua.

Pahoinvointia oli alkuun todella paljon. Nyt enää oikeestaan vaan närästystä ja sekin lievempää ku alkuun.

Ruokahalu on muutaman päivän viikosta ihan olematon. Koko viikkoo lääke ei vaikuta, niille päiville sit tarvii enemmän itsehillintää, ettei tyri muuten laskevaa käyrää.

Oon kyllä ollu tyytyväinen. Ensimmäistä kertaa aikoihin vaaka lukemat lähteny laskusuuntaan, ilman mitään varsinaista dieettiä, ne kariutuneet kilot ku on aina takasin tullut korkoineen. Nyt jo 9kilon tiputuksella kaikki on vähä helpompaa, sekä fyysisesti, että henkisesti. Elättelen jo toiveita pääsystä vielä kerran kaks numeroiseen lukuun...

• Anonyymi

Vuoden alkuviikoilla aloitettu ja noin kilo per vko tahtia tippunut, nyt päälle 12 kg. Lääke on sopinut hyvin ja vain pientä kuvotusta ollut välillä. Kohta on paino lievän lihavuuden puolella, kesällä jo sitten normipainossa (minulla noin 63 kg)

Ruuan määrä vähentynyt, himot vähentynyt tai osittain jopa poistunut mutta suurin muutos on se laiduntamisen lopettaminen. Syön 3 kertaa päivässä ja riittää mainiosti, ei tarvetta tai halua napostella.

Vaikka lääke on kallis niin minulla on jopa rahan meno vähentynyt kun jäänyt ostamatta niin paljon kallista herkkua ja ravintolassakaan ei viitsi käydä toteamassa ettei jaksa syödä kuin kolmasosan. Ruokakulut alle 200 e kk (enkä varsinaisesti pihistele missään)

• Anonyymi

Minulle on myös asettunut nyt ruokarytmi 3 ruokailuun päivässä, iltasyömiset jäivät heti alkuunsa pois. Olo on hyvä, nälkää ei tunnu, ainoastaan vähän närästys on lisääntynyt.
        Painoa tippunut nyt -21 kg vajaassa neljässä kuukaudessa, tasaisesti lähtenyt edelleen.

• Anonyymi

Minulla ei vaikuta mitään, toissapäivänä 1. 1 mg annos. Nälkäkin tuntuisi olevan vähintäänkin entisellä tasolla, eikä paino tipu.

Ootteko laskeneet kaloreita, ootteko selvästi miinuksilla kenellä paino tippuu hyvin, n kg viikossa?

Mua niin harmittaa, ettei oo apua tästäkään.

• Anonyymi

En ole koskaan laskenut kaloreita, enkä varsinaisesti karppaakaan, mutta pyrin välttämään sokeria ja valitsemaan tuotteita (leipä, jogurtit, mehut, leikkeleet), joissa hiilarien osuus olisi mahdollisimman alhainen.
        Yritän 4-5 krt viikossa päästä ”500g kasviksia ja marjoja / vrk” -tavoitteeseen.
        Samoin noudatan yhden lautasellisen taktiikkaa, en santsaa.
        Viime vkonloppuna oltiin kebabilla, mutta otin sen salaatilla, en ranskalaisilla.
        Sunnuntaina oli kekkerit joissa oli buffet-pöytä, söin kaloja, salaatit, juustoja ja lihaa, jätin ottamatta perunat ja makeat.
        Tällä systeemillä on lähtenyt 1-2 kg/vko, 15 vkon aikana yhteensä nyt 22 kg
        Ihmisillä on keskenään niin erilainen aineenvaihdunta, se mikä pätee ja sopii yhdelle, ei välttämättä pure toiseen.

• Anonyymi

Sisätautilääkäri sanoi, että karkeasti ottaen toimii loistavasti kolmannekselle, ok kolmannekselle ja vikalle kolmannekselle ei juuri ollenkaan.

Itse olen alussa, paino sahaa, lautaselle jää ruokaa ja pistopäivästä pari päivää on ällö olo.

• Anonyymi

Kolmas viikko alkoi. Kolme kiloa lähtenyt. (Painoindeksi oli alussa noin 32). Annoskoko on pienentynyt itsestään, ei todellakaan tarvitse erikseen laskea kaloreita. En vaan ole varma kestänkö pitkäkestoisesti jatkuvaa yököttävää oloa, väsymystä, heikotusta, satunnaista röyhtäilyä. Helpottaako se jossain kohtaa?

Ei oikein tee mitään mieli, mutta olen oppinut ottamaan hedelmän huomoon oloon.

• Anonyymi

Kysyisin, että pitääkö kynän päätä painaa koko ajan, vai ainoastaan kerran pistäessä, että mittari palaa annostusmäärästä nollille?

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

Huomio! Hyvä kysymys. On todennäköistä että hyvin moni pistää väärin, eli ei pidä nappia koko ajan pohjassa! Annos jää saamatta vaikka pistos suoritettu…!?

• Anonyymi

Kiinnostaisi tietää, jotka eivät ole vielä kirjoittaneet, niin milloin ensimmäisen annoksen jälkeen tunsitte, että lääke alkaa vaikuttaa?

• Anonyymi

Huono olo ja ruokahaluan häviäminen alkoivat ekalla viikolla, painosta huomasi tokalla viikolla.

• Anonyymi

Hei, mulla on alkanut vaikuttaa vasta 1mg annoksella. Onneksi, olen täälläkin valitellut, ettei ole mitään vaikutusta koko lääkkeellä. Nyt olen kaksi kertaa laittanut 1 mg ja ihanaa, valoa tunnelin päässä. Ruokahalu on pienentynyt ja mieliteot samoin. Pahoinvointia on pistoksen jälkeisenä päivänä, mutta ei haittaa, pääasia kun vaikuttaa 😊

• Tänään ensimmäinen 0,25 pistos. Jännityksellä odotan tuleeko pahoja sivuvaikutuksia.
      Onko kenelläkään kokemusta lääkkeen lopettamisesta tavoitepainon saavuttamisen jälkeen? Löytyykö tasapaino?
      Itsellä tavoite saada pois 10-15 kg.

• Anonyymi

Luin lääkärilehdestä https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2020/19/duo15815 , että paino nousee säännönmukaisesti entisiin lukemiin, kun lääkkeen lopettaa.

"Jos GLP-1-reseptoriagonistihoito lopetetaan, paino tyypillisesti palaa samansuuruiseksi kuin ennen hoitoa (12,13). Suotuisan painovaikutuksen takana on todennäköisesti monimutkainen aivojen ja suoliston yhteys, ja muun muassa mahalaukun tyhjeneminen hidastuu, kylläisyyden tunne lisääntyy ja nälän tunne vähenee (14). "

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin lääkärilehdestä https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2020/19/duo15815 , että paino nousee säännönmukaisesti entisiin lukemiin, kun lääkkeen lopettaa.

"Jos GLP-1-reseptoriagonistihoito lopetetaan, paino tyypillisesti palaa samansuuruiseksi kuin ennen hoitoa (12,13). Suotuisan painovaikutuksen takana on todennäköisesti monimutkainen aivojen ja suoliston yhteys, ja muun muassa mahalaukun tyhjeneminen hidastuu, kylläisyyden tunne lisääntyy ja nälän tunne vähenee (14). "

Lihavuuden syy on siis liian hyvä ruokahalu. Kun ruokahalu palaa takaisin, painokin nousee vähitellen entisiin lukemiin.

Ellei: Ellei ole onnistunut tekemään pysyviä elintapamuutoksia. Useimmat eivät onnistu siinä koskaan, mutta jotkut silti onnistuvat ja alkavat julistaa innoissaan laihtumisen ilosanomaa. Heistä voi tulla ihailtuja guruja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lihavuuden syy on siis liian hyvä ruokahalu. Kun ruokahalu palaa takaisin, painokin nousee vähitellen entisiin lukemiin.

Ellei: Ellei ole onnistunut tekemään pysyviä elintapamuutoksia. Useimmat eivät onnistu siinä koskaan, mutta jotkut silti onnistuvat ja alkavat julistaa innoissaan laihtumisen ilosanomaa. Heistä voi tulla ihailtuja guruja.

Jatkan vielä: Itse laihduttanut 30 kg nimenomaan Ozempicin ansiosta.

Ehdotan muille kuitenkin kalliin Ozempicin sijasta tällaista proseduuria:

1. Mikä on tavoitepainosi?
        2. Mikä olisi tavoitepainon omaavan alter egosi energian kulutus?
        3. Syö 12 kuukautta niin kuin alter egosi söisi.
        4a). Jos et kykene edes siihen, on turha sitten ryhtyä millekään laihdutuskuurillekaan, koska paino palaisi vääjäämättä entisiin lukemiin
        4b) Jos kykenet siihen, tosi hyvä, painosi on todennäköisesti pudonnut jo monta kiloa, ja voit nyt harkita laihdutuskuuriakin, koska olet todistanut, että kykenet syömään kuin sinun pitsisi syödä tavoitepainoisena.

Yleensä laihdutuskuurit perustuvat sille luulolle, että kun olen laihtunut, kaikki muuttuu enkä liho enää.

• Anonyymi

Viikko 4 menossa. Eka viikko ilman painonpudotusta. Pahoivointi on vähentynyt. Vatsa toimii tosi hitaasti. Huono olo kannustaa/pakottaa suht säännölliseen ruokarytmiin ja kummallista kyllä, vasta lääkkeen kanssa tunnen sen, että verensokeri on niin alhaalla, että on pakko saada ravintoa.

Annoskoko on pienentynyt itsestään, ei tarvi ottaa lisää ruokaa ja välillä jää lautaselle. Ison päärynänkin söin kahdella eri aterialla, puolet ja puolet.

Makea alkoholi (siideri) puistatti. Saa nähdä tekeekö mitään alkoholia mieli.

Odotan painon kymmenluvun vaihtumista kuin kuuta nousevaa. Se olisi eka etappi. Jos saan painoa pudotettua reilummin, jännitän kovasti mitä tapahtuu kun lääkkeen lopettaa, vai onko siinä jonkinlainen ylläpitovaihe?

• Anonyymi

Mun mielestä on ihan hyvä tapa laihduttaa vaikka 30-50 kg, sen jälkeen alkaa harrastamaan roimasti liikuntaa, esim. 10 km juoksua tai 3 km uintia viisi kertaa viikossa. Ja sit voi tosiaan syödä mitä haluaa. Se on vaan silleen, että kun urheilu tuo täytettä elämään, niin sitten ei huvita eikä ehdikään syödä mitä haluaa.

• Anonyymi

Jouluna 2022 paino oli 178 kg , siitä sain ennen Ozempicin aloitusta 7 kg tiputettua.
      Aloitin pistokset viikolla 03/2022 painosta 171 kg ja BMI 63,60
      Nyt viikolla 17/2022 paino on 146 kg eli 18 viikossa (4 kk) on lähtenyt -32 kg ja BMI lukema on nyt 54,30

Matkaa normaalipainoon on vielä kauan, välitavoitteena on että paino olisi kaksinumeroinen kesällä 2023 👍

• Anonyymi

Laitoin äsken 4. Ozempic 0,25 pistoksen. Kynän säiliöön jäi ainetta vielä paljon. Voisko sitä vielä laittaa ens viikolla ?

• Anonyymi

Voi käyttää. Tosin paketin säilyvyys huoneenlämmössä on vain kuukausi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi käyttää. Tosin paketin säilyvyys huoneenlämmössä on vain kuukausi.

Eikös sitä voi säilytellä jääkaapissa huoletta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös sitä voi säilytellä jääkaapissa huoletta?

Kyllä voi. Ja jos kesällä tulee kauheita helteitä, sitä ei edes saa pitää vajaata kuukautta huoneenlämmössä, vaan pitää aina säilyttää jääkaapissa.

Itsellä käytössä vahvin sallittu annostus. Otan joka 4:nnellä kerralla viimeiset pisarat ylimääräisenä annoksena, jottei yhtään mene hukkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä voi. Ja jos kesällä tulee kauheita helteitä, sitä ei edes saa pitää vajaata kuukautta huoneenlämmössä, vaan pitää aina säilyttää jääkaapissa.

Itsellä käytössä vahvin sallittu annostus. Otan joka 4:nnellä kerralla viimeiset pisarat ylimääräisenä annoksena, jottei yhtään mene hukkaan.

Samoin, joka 4. pistoksella herutan viimeisetkin tipat kynästä

• Anonyymi

Mä en voi käyttää alkoholia enkä syödä mitään makeaa Ozempikin kanssa. Tulee älyttömän huono olo. Enkä voi syödä paljoa ruokaa, olo on kuin olisi tehty vatsalaukun ohitus. Kahvi ällöttää. Tää on vähän samanlaista kuin raskaana. Veto vaan loppuu tähän huonoon oloon.

• Anonyymi

Onko kellään tiedossa, mikä on Ozempicin puoliintumisaika?

• Anonyymi

Hei, onko kukaan kokeillut jakaa 1 mg annosta pistettäväksi 2 x vko 0.5 mg? Minulla koko hormonilla on huono vaste. Pistoksen jälkeen yksi-kaksi välipäivää ja sen jälkeen noin kahtena päivänä ainoastaan pienempi ruokahalu. Luin jostain, että joku olisi jakanut annosta ja saanut näin paremman vasteen.

• Anonyymi

"OZEMPIC injektioneste, liuos, esitäytetty kynä
      0,25 mg 1 kpl (4x0,25 mg annos, 4 neulaa) (121,04 €)
      0,5 mg 1 kpl (4x0,5 mg annos, 4 neulaa) (121,04 €)
      1 mg 1 kpl (4x1 mg annos, 4 neulaa) (121,04 €)"
      Jos aloitan 0,25mg annostuksella, niin lääkäri jos kirjottaisi reseptin 0,5mg kynään, josta saisi 8 x 0,25mg annosta tai 4 x 0,25mg ja 2 x 0,5mg. Jos säilyy 6 vkoa, niin silloin toi 4 2 annostus olisi hinnaltaan toimivin...

• Anonyymi

Hei, kun paino on pudonnut n 1kg/vko, mikä on ollut lähtö BMI?

• Anonyymi

Pitäisi tietää nykyinen paino sekä pituutesi metreinä

Kaava on täällä: www.google.fi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäisi tietää nykyinen paino sekä pituutesi metreinä

Kaava on täällä: www.google.fi

Oma bmi on 30.2. Pituus 165 cm, paino 82.2 kg.

• Anonyymi

Sisätautilääkärillekö olette varanneet ajan, että saitte reseptin? Onko suositella Turusta jotain lääkäriä?

• Anonyymi

Ilta-Sanomissa lukee, että semaglutidin 2,4 mg:n versiolla olisi Suomessa jo myyntilupa, mutta valmistaja ei vielä myy sitä täällä. Ja hintakin on varmaan hirveä, sitten kun se Suomeen saapuu. Kopiolääkeversiota on turha odottaa, koska suolistohormonitekniikka on sen verran vaativaa, etteivät kopiolääkefirmat kykene siihen. Näin ainakin arveltiin eräässä artikkelissa.

Onneksi on tulossa uusia suolistohormonilääkkeitä. Ehkä hintakin sitten ajan myötä halpenee, kun tulee kilpailua.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000008813159.html

• Anonyymi

Itselläni on suurin yllätys se, että vaikka söisikin nopeita hiilihydraatteja enemmänkin, sen jälkeen ei tule järkyttävää väsymystä.

1 kk jälkeen paino tippunut 3 kg (118-115).

Helposti. Herkutteluöverit loppuneet.

• Anonyymi

Onko kaikilla tiputtajilla isokin kalorivaje? Minulla ei tipu paino ollenkaan. Ruokahaluun vaikuttaa n 2 pv viikossa.

• Anonyymi

Minulla kalorivaje lienee noin 500-1000 kcal. Ilman liikuntaa tämä ei onnistuisi, mutta liikun päivittäin ja 1,5 tunnin sauvakävelylenkki kaltaiselleni isolle ihmiselle lienee paljon.

Liikuin aiemminkin, mutta söin 4000-5000 kcal päivässä. Kun ruoasta tulee monisyinen ongelma, niin tuollainen määrä menee kuin vettä vaan.

Nyt tuntuu, että ongelma on selätetty ja ihmeelliseltä, että vain yksi jäätelöannos riittävältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla kalorivaje lienee noin 500-1000 kcal. Ilman liikuntaa tämä ei onnistuisi, mutta liikun päivittäin ja 1,5 tunnin sauvakävelylenkki kaltaiselleni isolle ihmiselle lienee paljon.

Liikuin aiemminkin, mutta söin 4000-5000 kcal päivässä. Kun ruoasta tulee monisyinen ongelma, niin tuollainen määrä menee kuin vettä vaan.

Nyt tuntuu, että ongelma on selätetty ja ihmeelliseltä, että vain yksi jäätelöannos riittävältä.

Yksi ikävä juttu on, että kun lääkkeen lopettaa, paino nousee takaisin entisiin lukemiin, vaikka kuinka vannoisi päinvastaista. Kyse on siis elinikäisestä hoidosta.

Eli kun lääke maksaa ilman Kela-korvausta 123,43 euroa/28 päivää toimitusmaksun kanssa, niin 30 vuodessa (= lukijan arvioitu jäljellä oleva elinaika) kustannus on 48 303,01 euroa. Onneksi sen saa maksaa korottomana osamaksuna 28 päivän välein!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi ikävä juttu on, että kun lääkkeen lopettaa, paino nousee takaisin entisiin lukemiin, vaikka kuinka vannoisi päinvastaista. Kyse on siis elinikäisestä hoidosta.

Eli kun lääke maksaa ilman Kela-korvausta 123,43 euroa/28 päivää toimitusmaksun kanssa, niin 30 vuodessa (= lukijan arvioitu jäljellä oleva elinaika) kustannus on 48 303,01 euroa. Onneksi sen saa maksaa korottomana osamaksuna 28 päivän välein!

Eli yksi baari-ilta tai muutama ravintolaruoka per kuukausi.

Vaikka tuloni ovat todella pienet, on tämä sen väärti.

Kun ruoasta tukee ongelna, eikä nautinto, se vie elämänlaatua. Nyt suhde on normaali.

Ei tämä toki kaikille sovi.

• Anonyymi kirjoitti:

Vähentynyt syöminen kyllä tuottaa säästöjä. 1000 kcal per päivä maksaa useamman euron joten hinta tulee aika pitkälti takaisin varsinkin jos syöminen on pois mieliteoista. Minulla diabeetikkona Ozempic tuo selvää säästöä.

• Anonyymi

Ajattelin kokeilla 2 x 0.5 mg viikossa, jos se auttaisi paremmin ruokahaluun/painonpudotukseen.

• Anonyymi

Millä ehdoilla kela korvaus ?

Mitä maksaa?

• Anonyymi

Tarkista Kelan sivuilta. Muistaakseni esidiabetes pitää vähintään olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkista Kelan sivuilta. Muistaakseni esidiabetes pitää vähintään olla.

Ilman Kela-korvausta Ozempic eli semaglutidi maksaa 123,43 euroa/28 päivää.

Erityiskorvausoikeudella nro 285 https://www.kela.fi/laake285 lääke maksaa 43,20 euroa/28 päivää.

Erityiskorvausoikeudella 346 https://www.kela.fi/laake346 lääke maksaa 74,06 euroa/28 päivää.

On tavallaan samantekevää kumman erityiskorvausoikeuden saa, sillä molemmilla tavoilla lääkkeiden vuosikulukatto tulee todennäköisesti täyteen, kun huomioidaan mukaan 50 euron vuosialkuomavastuu. https://www.kela.fi/laakkeet_laakekatto

• Diabetes huonossa hoitotasapainossa ja lihavuus.

• Anonyymi

Alkoi viikko 8. Tähän mennessä pudonnut 5 kg, mutta viikon 6 jälkeen ei mitään. Painoindeksi 32 => 30.

• Anonyymi

Hei, uutena käyttäjänä sain Ozempicia ja aloitan 0,25 annoksella 4vk, 0,5 annoksella 4vk ja 1mg 4v, jonka jälkeen kontrolli.
      Tuosta pistämisestä kysyisin: säiliö ei näyttänyt tyhjentyneen kuin puoleen siitä ikkunasta 1. pistoksen jälkeen. Tein kuten ohjevideossa oli, eli kierretään kynän annosvalitsin 0,25 kohdalle, eli loppuun, tuikataan ja painetaan kynän päästä ja lasketaan 6 sekuntia koko ajan painaen. Silti jäi puolet hylsyyn. Mikä meni pieleen? Voiko sen lopun pistää uudelleen? Miksi se ei tyhjene?

• Anonyymi

Minulla on 10 kiloa karkkia nytkin kellarissa ja maradou maitosuklaat 4 kiloa ,mutta nyt en niitä tällä hetkellä syö koska NYT pitää laihduttaa pois ne viimeiset 3-4 kiloa.
      Aion syödä karkkia ja ostan sitä sitten lisääkin

Ohjema on nyt pyöräily 1 tunti,paitojen vaihto ja vetelälle suolle kävelemään tai rullaluisteluhiihtoa vetäen 5 den kilon painoa 2 tuntia.YHT n 4 tuntia päivässä (vastaa täysin hiihtoa talvella ja on paljon miellyttävämpää)

Kesällä saan siiten syödä PALJON kermajäätelöäkin kun nyt laihdutan nyt pois läskit.
      Kesällä liikkuminen on paljon raskaampaa kuin nyt koska nyt on sopivan viileät ilmat.Kevät on parasta aikaa laihduttamiselle ilmojen puolesta.Yleensä silloin ei sada vettäkään.

• Anonyymi

Nyt olen 1,0 mg annoksella. Ihan järkyttävän oksettava olo, kuin refluksi. Ei ole kivaa. Miten olette jaksaneet tämän huonovointisuuden kanssa? Närästyslääkkeellä?

Miten teillä muuten menee? Jatkuuko painonlasku yhtä nopeasti kuin ekoina viikkoina?

• Anonyymi

Painonlaskun nopeus riippuu pelkästään toteutuneesta energiavajeesta, johon vaikuttaa tietenkin myös oma henk.koht. ruokahalu.

Itsellä närästystä joka toinen päivä vähän aikaa, ei ole ollut tarvetta närästyslääkkeelle.

Ummetusta oli alussa, mutta ei enää. Kaiken kaikkiaan hyvä lääke. Toivoisin kuitenkin hieman vahvempaa annostusta, nyt jo sallitussa maksimissa. 33 kg pudonnut, vielä on painoindeksi yli 30:n.

• Anonyymi

Voiko tämän kanssa ottaa keittoa niin kuin ennenkin? Pelottaa, jos vatsa täyttyy parin-kolmen tuopin jälkeen….

• Anonyymi

Kannattaa ajottaa pistospäivä mahdollisimman kauas keittopäivästä. Muussa tapauksessa saattaa potkia vähän liikaa. Näin ainakin ittellä.

• Anonyymi

Minulle on kirjoitettu Ozempicistä 2 mg ylläpito annos. Lääkäri oli työterveyslääkäri

• Anonyymi

Vahvin kokoonpano, jota Suomessa myydään, on kylläkin 1 mg.

• Anonyymi

Onko estrogeenin käyttäjiä, joilla ozempic olisi toiminut? Minulla on surkea vaikutus, tai ei vaikutusta, estrogeenilisä käytössä. Ozempic 4 kk - 4 kg, en ole varma onko lääkkeellä ollut yhtään mitään vaikutusta. Siis olen liikkunut ja syönyt terveellisesti, paino voi silläkin hyvin laskea kilon kuussa.

• Anonyymi

Terve!
      Täällä 67 vuotias miesläski. Aloituspaino oli 137 kg, pituuteni 178. Keskiviikkona otin aloituspiikin. Kaksi päivää olo oli kammottava. Tuntui, että kivun säestämänä suoli oli tukossa pari päivää. Tuolloin kuumekin kohosi. Ehkä kipu johtui juustorikkaasta pizzasta, jonka nautin pari tuntia ennen ensipistosta.

Perjantaina onnistuin tyhjentämään suolistoa, sen jälkeen olo normalisoitunut, paitsi makean nälkä ja nälkä yleensäkin pienentynyt, syön paljon niukemmin. Nyt paino tänään sunnuntaina 134,7 kg. Ovatko pistoksen jälkiset päivät kivuliaampia?

• Anonyymi

Mulla on 3-4 pistoksenjälkeistä päivää todella huonovointisia. Sitten vähän helpottaa. Maha toimii ehkä kerran viikossa, ennen joka aamu. Nyt viikko 10 menossa, -7 kg.

• Anonyymi

On teillä kova tahti, itsellä ainoastaan -4 kg ja 4 kk.

• Anonyymi

Lääkäri ehdotti tätä, huomenna labrat ja ma soittoaika jossa saan reseptin ja ohjeet. Jännittää ja hermostuttaa että toimiiko mulla. Onko muita jotka aloittaa yhtä aikaa? Oisko joku tsemppiryhmä esim fb tai wa?

• Anonyymi

Eilen ja tänään oli taas niin hirveä olo, että tekisi mieli heittää hanskat tiskiin. Ei tee mieli juuri mitään ruokaa, erityisesti ällöttää sokeri, rasva, alkoholi. Varmaan meni pari tuntia, että sain syötyä aamulla pari tomaattia ja palan ruisleipää.

Viime viikolla käytiin pitsalla, hyvä kun sain neljänneksen syötyä. Kyllä tällä nälkiintymisellä laihtuu. Ja olen joutunut miettimään kuinka paljon ihminen voikin syödä yli sen mitä oikeasti tarvii tai millä pärjää. Nyt aina pistopäivää edeltävänä päivänä saa syötyä vähän enemmän. Muuten on kyllä vaikeaa.

Pahoinvointilääkettä mietin.

• Anonyymi

Terve! Täällä taas 67 vuotias vanha läski.

Otin tiistaina toisen rokotuksen, nyt ei mitään jälkikipuja ja paino 132,2 kg. Ennen toista rokotusta alkoi makea maistaa. Syön kuiten selvästi vähemmän kuin ennen ensipistosta.
      Tsemppiä kaikille!

• Anonyymi

Unohdin ottaa pistoksen ja tuli 1,5 viikon käppi, 4-5 arkipäivää. Vaikuttaakohan mihinkään?

• Anonyymi

Jouluna 2021 paino oli 178 kg , siitä sain ennen Ozempicin aloitusta 7 kg tiputettua, aloitin pistokset vkolla 03/2022 painossa 171 kg ja BMI 63,60

Nyt vkolla 23/2022 lukema 138 kg / BMI 51,30
      Painon lasku alkaa tasaantua, aluksi lähti 1,5-2 kg viikossa, nyt selkeästi vähemmän, mutta lähtee kuitenkin.
      Liikuntaa en ole voinut lisätä yhtään, nivelrikon vuoksi,

Parin viikon päästä verikokeet, edelliset ennen pistoksia.
      Kiinnostavaa nähdä sokeriarvot, maksa, kolesteroli.
      Matkaa normaalipainoon on vielä kauan, välitavoitteena että paino olisi kaksinumeroinen kesällä 2023 👍

Tsemppiä kaikille!

• Anonyymi

Sinulla oli kyllä aivan kunnioitettavissa oleva alkuluku tuo 178 kg, joka vastaa painoindeksiä 66,2, jos pituutesi on 164 cm. Onko sinulla kakkostyypin diabetestaustaa ja sait tätä kautta Kela-korvauksen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla oli kyllä aivan kunnioitettavissa oleva alkuluku tuo 178 kg, joka vastaa painoindeksiä 66,2, jos pituutesi on 164 cm. Onko sinulla kakkostyypin diabetestaustaa ja sait tätä kautta Kela-korvauksen?

Pituus 165, kakkostyypin diabetes.
        Lääkityksenä ensin viime kesästä 500 mg metformiinia 1tbl aamuin ja illoin ja vuoden alusta sitten Ozempic siihen mukaan.
        Kelan 285 korvattavuus tuli heti ilman mutinoita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pituus 165, kakkostyypin diabetes.
        Lääkityksenä ensin viime kesästä 500 mg metformiinia 1tbl aamuin ja illoin ja vuoden alusta sitten Ozempic siihen mukaan.
        Kelan 285 korvattavuus tuli heti ilman mutinoita

Jos diabeteksesi on uusi tapaus, niin voit vielä päästä lääkkeistä kokonaan eroon, jos laihdut tarpeeksi. Tosin ei niistä lääkkeistä haittaakaan ole (yleensä), paitsi Ozempicilla on kukkarohaitta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos diabeteksesi on uusi tapaus, niin voit vielä päästä lääkkeistä kokonaan eroon, jos laihdut tarpeeksi. Tosin ei niistä lääkkeistä haittaakaan ole (yleensä), paitsi Ozempicilla on kukkarohaitta.

Toivon että tämä olisi nyt uusi elämäntapa, jota noudatan jatkossa ja aina. Toivottavasti lääkitystä voidaan ainakin keventää kun ja jos arvot paranevat. Tyhmähän sitä on, että olen päästänyt asiat näin pitkälle : (

• Anonyymi

Tänään sain reseptin, nyt kynä odottelee jääkaapissa, että saan lapset nukkumaan ja pääsen tutustumaan siihen. Katselen sen youtube-videon, osaisikohan sillä pistää vai pitäisikö odottaa että saan ajan diabeteshoitajalle?

Aamulla otan lähtöpainon ja pidän vähän kirjaa, toiveissa olisi että tällä pääsisin normaalimpaan painoon tuonne 80 kilon tienoille ainakin, lähtöpaino noin 108kg. Kun lääke aikanaan loppuu niin sitten varmasti on tiukka paikka että paino pysyy alhaalla. Jos ei tälläkään lähde lautasmallia noudattaen ja 5 kertaa päivässä syöden, niin sitten saa olla.

• Anonyymi

Ei mitään Youtube videoita vaan tämä