Palstakamun kilahtamiset vol. 1001

En ole ollut kovin aktiivinen palstalla, joten ajattelin pitkästä aikaa päivitellä kuulumisiani palstalle :).

Ilokseni voin ilmoittaa, että olen saanut elämäni pitkälti järjestykseen. Muutin juuri ihanaan omistusasuntoon noin kolmen kilometrin päässä keskustasta sijaitsevaan kasvavaan lähiöön. Olen tästä saavutuksesta erittäin ylpeä, sillä työhistoriani on mielenterveysongelmien vuoksi ollut kuin reikäjuusto.

Töistä puheen ollen, olen löytänyt mukavan pitkäaikaisen työpaikan. Työporukasta on muodostunut melkein kuin toinen perhe, ja työyhteisössäni on tapana mm. halailla paljon. Tällaiselle halailija kaverille tuo on kyllä iso plussa. Tulin juuri yövuorosta, mutta olo on virkeä, kun töissä on niin mukava olla.

Mielenterveyteni on nykyään niin hyvällä mallilla, ettei minulla ole edes hoitosuhdetta minnekään. Harhat, masennus ja ahdistus ovat jääneet kokonaan pois. Olen myös luopunut naisvihasta ja rasismista nykyään. Kaikkea se sairas mieli saakin aikaan. Ja en ole enää - kuten palstalaisilla on tapana sanoa - kilahdellut. Minusta on tullut sangen tylsän mukava kaveri. Se kun on itsellä mukava olla, niin sitä jaksaa olla kiva myös muita ihmisiä kohtaan.

Ja hyvä olo näkyy ilmeisesti ulospäinkin. Olen jaksanut huolehtia paremmin itsestäni. Olen kasvattanut hiuksia ja pidän nykyään huoliteltua partaa. Kävin ostamassa pitkästä aikaa pikkusikareita ja kaupan kassa kysyi minulta papereita. Kuvitelkaa. Kysyi papereita tällaiselta 33-vuotiaalta papsulta.

Parisuhdetta en ole menneisyydessä halunnut edes etsiä juuri tuon häilyvän mielenterveyden takia. Olen pikkuhiljaa alkanut miettiä, että kai sellaiseen voisi ryhtyäkin, jos jotain joskus sattuisikin kohdalle. Mutta varsinaisesti en kyllä etsikään mitään, kun yksin on niin mukava olla. Näin muuten, naapurin mummo tuli taas vastaan. Hän sanoi että olen ihana mies ja toivoisi että saisi minun kaltaiseni miehen sekä harmitteli etten lähde hänen matkaansa :D.

Näin loppukaneettina voin siis todeta, että olen kilahtanut varsin positiiviseen suuntaan. Mutta huh, olipas puheripuli. Kiitos jos jaksoit lukea.

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heh, siinä olis sulle naapurissa puuma. ;)

      No ei vainekaan, kunhan vinoilen leikilläni. Hienoa jos elämä hymyilee ja on hyvä olla. Kiva "kuulla" iloisia uutisia ja onnea hei uuteen kotiin. Skool, Pommac. :)

      • Todellakin puuma. Ikää on varmaan yli 90.

        Mutta kiitos :)


    • No hyvä jos menee paremmin.

      Kaikelle vihanpurkauksille on silti syynsä. Ne täytyy katsoa silmästä silmään, eikä pelkästään niellä. Jos mielit parisuhdetta, usein sellaisen intensiivisessa tunneaallokossa ne vihat ja käsittelemättömät tunteet pulpahtelee pintaan, joten kannattaa vaan vielä pureutua syvimpiin tuntoihin. 😊👌

      • Juuri tuon takia en ole halunnut parisuhdetta. Olen kokenut olevani liian raakile. Ettei vaan toinen joudu kärsimään omien ongelmieni vuoksi.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Juuri tuon takia en ole halunnut parisuhdetta. Olen kokenut olevani liian raakile. Ettei vaan toinen joudu kärsimään omien ongelmieni vuoksi.

        No ihsn kaunis ajatus, mutta vaikka kuinka kävisi kaikkea läpi itsessään jo ennen parisuhdetta, silti mieli voi jättää kaikenlaista takaraivoon, mikä pompahtaa sitten siinä suhteessa esiin. Se olisi silloinkin osattava läpikäydä rauhassa, ilman suuria reagointeja. Sitähän usein joko syyttää toista, tai ainakin toinen saa tunteen, että aiheuttaa kipuja, mistä tulee konflikteja usein...

        Noita ei pysty välttämään...ja en tiedä tarvitseekokaan. Tarvitsee työkalut, miten käydä ne läpi. 😊


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        No ihsn kaunis ajatus, mutta vaikka kuinka kävisi kaikkea läpi itsessään jo ennen parisuhdetta, silti mieli voi jättää kaikenlaista takaraivoon, mikä pompahtaa sitten siinä suhteessa esiin. Se olisi silloinkin osattava läpikäydä rauhassa, ilman suuria reagointeja. Sitähän usein joko syyttää toista, tai ainakin toinen saa tunteen, että aiheuttaa kipuja, mistä tulee konflikteja usein...

        Noita ei pysty välttämään...ja en tiedä tarvitseekokaan. Tarvitsee työkalut, miten käydä ne läpi. 😊

        Sivusta vain kommentoin. Nämä varmaan monelle syynä, miksei lähde edes yrittämään suhdetta, koska siellä ei ole hyvä leikkiä toisen tuntemuksilla ainakaan niin, et lisää toiselle tahtomattaan pahan olon tuntemuksia. Sama myös toisinpäin pelkona.

        Keskeneräisyyttä ihminen voi kokea lähes koko elämän, itsekin olen edelleen keskeneräinen, kun en altista itseäni kehittymiselle vaan elän nauttien yksinolosta, vailla stressitekijöitä. Samanhenkisyyttä kaipaisin rinnalleni, mut toivo sen toteutumiselle tuntuu mahdottomalta?

        Onko hyvä vai huono asia, kun en altista itseäni kehittymiselle ja mahdollisille stressitekijöille? Monella tapaa varmaan huonokin asia? Mut tykkään nykytilanteestani, vaikka onkin monella tapaa niukanlaista. Olen jo 50 ikäinen mies, katsotaan mitä tuleva tuo tullessaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta vain kommentoin. Nämä varmaan monelle syynä, miksei lähde edes yrittämään suhdetta, koska siellä ei ole hyvä leikkiä toisen tuntemuksilla ainakaan niin, et lisää toiselle tahtomattaan pahan olon tuntemuksia. Sama myös toisinpäin pelkona.

        Keskeneräisyyttä ihminen voi kokea lähes koko elämän, itsekin olen edelleen keskeneräinen, kun en altista itseäni kehittymiselle vaan elän nauttien yksinolosta, vailla stressitekijöitä. Samanhenkisyyttä kaipaisin rinnalleni, mut toivo sen toteutumiselle tuntuu mahdottomalta?

        Onko hyvä vai huono asia, kun en altista itseäni kehittymiselle ja mahdollisille stressitekijöille? Monella tapaa varmaan huonokin asia? Mut tykkään nykytilanteestani, vaikka onkin monella tapaa niukanlaista. Olen jo 50 ikäinen mies, katsotaan mitä tuleva tuo tullessaan?

        Joo. Ei sitä altista itseään enää niin helposti, kun kokemusta karttuu. Se on totta. Hyvin sivusta tuumattu! 👌


    • Anonyymi

      Kaupan kassa kysyy paperit 30 v alaspäin ikäisiltä. Lukee kassalla näin. Ei lue 18 v nuoremmat. Olet siis ikäisesi näköinen.

      • Ja se on hyvä saavutus se. Minulta ei ole vuosiin kysytty papereita ja ihmiset ovat luulleet minua reilusti ikäistäni vanhemmaksi.


    • Onneksi olkoon, olet parantunut persuudesta.

      • Et siis jatkossa kutsu minua persuksi?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Et siis jatkossa kutsu minua persuksi?

        Katsotaan.. Kilahtelijoillakin omat suvantovaiheensa.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Katsotaan.. Kilahtelijoillakin omat suvantovaiheensa.

        Sehän oli kannustavaa...


      • Palstakamu kirjoitti:

        Sehän oli kannustavaa...

        Joo, no en mä nyt jaksa alkaa ylistämään sen takia että joku osaa käyttäytyä kuten muutkin ihmiset.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Joo, no en mä nyt jaksa alkaa ylistämään sen takia että joku osaa käyttäytyä kuten muutkin ihmiset.

        Sinulla on siihen vielä matkaa. Mutta ehkä joku päivä 👍


      • Palstakamu kirjoitti:

        Sinulla on siihen vielä matkaa. Mutta ehkä joku päivä 👍

        Alatko jo kilahtelemaan?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Joo, no en mä nyt jaksa alkaa ylistämään sen takia että joku osaa käyttäytyä kuten muutkin ihmiset.

        Siis etenkin kun kyse on jo aikuisesta ihmisestä, ei mistään teinarista.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Siis etenkin kun kyse on jo aikuisesta ihmisestä, ei mistään teinarista.

        Korjaan. Kun kyse on keski-ikäisestä naisesta. Tosin tuossa iässä muutos on jo vaikeampi. Ihmisen ajatusmallit kun jäykistyy iän myötä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Alatko jo kilahtelemaan?

        Minä vain kannustan sinua. Koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa omaa asennettaan. Sinustakin voi tulla vielä oikein tyytyväinen vanhus.


    • Kuulostaa todella hyvälle kun lähtenyt hyvään suuntaan elämäsi kun perusasiat on kunnossa, kaikilla on hyvä olla.

      • Itselläni kun saisin tuon kirjoitus asun hyvään kuntoon, voisin pärjätä koulussakin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Itselläni kun saisin tuon kirjoitus asun hyvään kuntoon, voisin pärjätä koulussakin.

        Olet paljon kehittynyt kirjoittajana. Vielä muutama vuosi sitten viesteistäsi oli välillä vaikea saada selvää. Nyt sitä ongelmaa ei ole ollenkaan. Olet tainnut harjoitella kirjoittamista?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Olet paljon kehittynyt kirjoittajana. Vielä muutama vuosi sitten viesteistäsi oli välillä vaikea saada selvää. Nyt sitä ongelmaa ei ole ollenkaan. Olet tainnut harjoitella kirjoittamista?

        Noh muutamaan riviin, ei pidä laskea varaa kirjoittamisen osaamisen tasoa.
        En nyt sillein kamalasti ole harjoitellut kun säännöllisyys on vaikea hallita jatkuvan elämän vaihtuvuuden vuoksi varsinkin kun pitäisi itseänsä pitää kurissa ,sekä saada se aika itselleen revittyä päivästä, jolloin voi harjoitella.


        Se on sit yksi taival ongelman ratkomista.

        Mutta itseni huolehtiminen on heikompaa se näkyy.
        Se on kuin palapelin rakentelua ,yksi asia kerralla sisällöttää arkeen.


      • valtakunta kirjoitti:

        Noh muutamaan riviin, ei pidä laskea varaa kirjoittamisen osaamisen tasoa.
        En nyt sillein kamalasti ole harjoitellut kun säännöllisyys on vaikea hallita jatkuvan elämän vaihtuvuuden vuoksi varsinkin kun pitäisi itseänsä pitää kurissa ,sekä saada se aika itselleen revittyä päivästä, jolloin voi harjoitella.


        Se on sit yksi taival ongelman ratkomista.

        Mutta itseni huolehtiminen on heikompaa se näkyy.
        Se on kuin palapelin rakentelua ,yksi asia kerralla sisällöttää arkeen.

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Höm, kysymys on erittäin huonosti jäsennelty kun tässä tarvitsee vähän niinkuin molempia vanhempia, arkea pyörittäessä.

        Se on pois miehen opiskelusta tai muiden harjoittelusta, jos vielä itseäni harjoitutan samalla ihan pelkkää kirjoitusta. En siis halua vielä erikseen viedä vapaa iltaa sitten kirjoitteluun vaan mielummin katson sarjaa tai luen ihan muuten lapsiin liittyvää opiskeluasioita/ harjoittelu kännyllä tai kuuntelen mutta en käytä kynää ja paperia luen myös iltaisin yleisesti uutiset.
        Siis en harjoituta erikseen kirjoitustaitoa, siis ei siihen ole yksinkertaisesti aikaa.

        Voin yksinkertaisesti sitten kysyä aikaa katsoa kun hallitsen nuo kakki osapuolet ilman toista osapuolta.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Siis mietin sitä kirjoitustaidon kasvattamista sitten viimeisenä, väliin en kerkeä hiuksia harjatakkaa varsinkin sen äidinmaidon luovutuksen aikaan korostui, joten ne aatokset on sitten muiden harjoitteluissa myös hölmöintä on etten ole kerennyt edes ehdokkaita katsomaan ja kohta pitäisi jo sitten äänestään.
        Eli pistän siis ajatuksen siihen tärkeämpään kuin arjen saada toimiin tehokkaasti ja muiden harjoittelut.

        Tänään siivottiin ja taas pitäisi keskittyä pyykin pesemiseen. Kuukausi on mennyt äidinmaidonluovutuksesta, enkä siitä vaatepesustakaan ole taas saanut otetta päivittäin siis on tullut sitten isompi keko taas pyykkiä.

        Toimeentulotuen täydentävän ja ehkäisevän kanssa on kuukausi tolkulla ongelmaa ja sekin, että sosiaalineuvoja viimeksi täytti kaavakkeen ja ongelmana sitten tuli esiin tämä jatkuva hylky samoista asioita.

        Muutenkin pitää olla materiaaliakin taas järjestää että voi tehdä valmiiksi, että voi käydä läpitte harjoitellen eli yksinkertaisesti elämässä on paljon pohdittavaa kuin tajuta sekin selviytymisestä.

        Miten toimeentulontuen täydentävä ja ehkäisevä työntekijät voi lapsia laiminlyödä ja asettaan vaaraan?
        Tai miten ihmeessä ne voi vaatia toimeentulotuen asiakkaan osaavan kirjoittaa tai tietää omista oikeuksistaa tai tietää mihin ottaa yhteyttä, jos laiminlyövät tai esim tarkoituksella väännetään ikäviä päätöksiä?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Sekin kun ovat korkeakoulun käyneitä eivätkö edes oikeasti pohdi asiakaata kun kyllä ne tiedot saa selville tai kyllä niiden pitäisi siellä tietää opiskelutuki ja opiskeluvelka kuuluu perusosaan jolloin niiden kuuluu kustantaa opiskelusta aiheutuneet kulut.

        Ne rahat mitkä kuuluu pistää opiskeluun lasketaan perheen myös lapsien perusosaan, ei vain miehen.
        Joten näin ollen minusta heille kuuluu opiskelukirjat kustantaa.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Minusta tuntuu köyhä kun tiedä oikeuksia niiden alistamista on jo pelkästää pistää köyhän kirjoittamaan selkeästi ja ainakin 2 lapsellani on niin huono käsiala ettei siitäkään mitään selvää saa. Otetaan huomioota köyhällä käsialakin. Ihan kuin heillä kaikilla mahdollisuuksia edes tulla kuuluksi.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Kirjoitusvirheet ja huonokäsiala sekä myös kela on sen tempun tehnyt että vaativat toimeentulon henkilön kirjoittavan valmiiksi kaikki laskusta ja vielä liittää laskun ettei tarvitse kuin vain hyväksyä. miten sellaisen voi vaatia toimeentulossa olevalta sellainen jää lopulta niin pieniin rahoihin peräti ei saa rahojaan, jo kirjoitusvirheiden perusteella.


        Peräti toimeentulossa oleva taas tarvitsee sen sosiaalityöntekijän, joka kirjoittaa sen lapun omasta puolesta. Sosiaalineuvoja taitaa juuri siihen pestiin tullut. Siis ihan turhia työpaikkoja lisää verorahoin.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Tykkäsin enemmän siitä että on oma sosiaalityöntekijä joten ei ollut tämmöistä kiertoa oikasuvaatimuksia kirjoittaa joka halemuksen päälle.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tykkäsin enemmän siitä että on oma sosiaalityöntekijä joten ei ollut tämmöistä kiertoa oikasuvaatimuksia kirjoittaa joka halemuksen päälle.

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se tahtoo helposti äidin osa olla. Voisiko miehesi katsoa lapsia se aikaa, että saisit edes vähän omaa aikaa?

        Kuin näkyy mietin niin paljon ja joudun asialle tekemään ihan jotain pistän täysin siihen sekin miten vaikeaksi selviytymisestä on tehty. Kyseessä on kuitenkin meidänkin tapauksessa suurperhe ja tahallaan pistämistä ahdinkoon, kateuttako?
        Sen vuoksi kun se on niiden työntekijöiden harkinnan varassa?


        Suurimpana oletuksena on aina että olen yksinhuoltaja oletuksena on aina ja myös kohdellaan sen mukaankin.
        Kiukkuinen ihminen olen kyllä. Jos nyt päätöksiin perehtyy ja tietoihin kyllä niistä näkee syvimmätkin tiedot tai minusta se koululääkärin kysymys taas kerran asuuko isä kotona jo toiselta lapselta on siis, mitä käsittämättömiä kysymyksiä oletuksista tehdään suurperheestä. Taas saa kertoa asuu kotona. Olemme toimeentulolla yms.

        Ehkä niiden pitäisi perehtyä, että jos olisin yksinhuoltaja en olisi toimeentulossa.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Niimpä. Se ärsyttää kovin lapsien oikeuksia noh mutta oikaisuvaatimusta haen ja kerron täysin kuinka lapsien tuen, jos evätään pienen lapsen turvallisuusvien sen eteepäin. Ne pahuksen kaapin ovet hyyllyyn ja lapsilukkoihin niin sellaisia ei nyt saada ja kohta toi melki 5 kk ryömii. Ja käsilaukkuna saanut pitää jo 5 kk jatkuvasti sylissä.


        Se että minulla on 3 lapsella tulossa kuntoutuksia puheterapia, kolme toiminterapiaa(ja kahta arvioidaan koska olen pyytänyt) joten auto on oltava kunnossa ja autoahan ne ei tue korjaamista paitsi, ehkä jos olisi pistänyt oikasuvaatimuksen kautta pistänyt taas sitähän en tiedä.

        Meillähän on mennyt joulusta tähän asti jo 6 puhelinta rikki vielä. Se on iso ongelma kun vie rahaa tuhottomasti.
        Yksi lapsia rikkoi puhelimensa yksi siihen riitti sitten sisarensa varmaan jateuksissaan ja pahuksen pojat eivät sitten osannut pistää puhelinta varmaan taskuun joten tipahdellut ja lähti kummaltakin ääni. Ja lisäksi yksi oli vissiin uitettu mehussa jouluna kun oli tahmainen ja pistetty piiloon. Joten arvanet varmaakin mikä tuhon ovat saaneet aikaan.

        Joten pyydettävä täydentävää huonekalusteisiin jo pelkästää kun on niin paljon kasvanut perhekoko
        ja äidinmaitorahat sitten noihin puhelimiin ja tulostimen väreihin yms vakuutuksiin mennyt.
        Siis rahat mennyt jo siltä osalta erittäin ja monta rikkinäistä puhelinta tuli.
        Eikä voi viedä edes kotivakuutukseen kun katsovat tuloksi ja huomioidaan 150€ per kappale kotivakuutuksessa omavastuu .Oih kiva.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Siis toimeentulossa huomioidaan tulona, jos sitten maksaa tilille puhelit.

        Ärsyttää kovin lapsien tuhoisuus ovat kuin termiittejä😒 varsinkin pitää puruleluina monia asioita myös tuolin selkämystä.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Ei ne tee tahallaan mutta rahaa ei ole korvata mutta ärsyttää kovin. Aiemmin ei oikein olla haettu kun ei sieltä ikinä saa mitään jos ei ole omaa työntekijää en itse ole saanut kaikki vaan oikaisuvaatimuksiin jos ne pitää laittaa sitten miksi edes harkinnallista joutuu lähettää. Eikö niillä ole töitä?


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Noh mutta meillähän seinätkin kuluu jo ohi mentäessä sekin on hyvin outoa kuin sekin että myös naulat tulee esiin listoista ja siinä halkesi yhden lapsen pikkuvarvas.

        Kun soitti taas neuvontaan ei sitten uskonut lapsen varvas oli haljennut kunnolla vaan käski teippaan ja sitä ihmeteltiin miten ihmeessä seinään osuessa halkesi mutta löydettiin naula tullut ulos listasta kun katsottiin ensin väärää seinää.

        Siis se kuluminen on sitten nopeaa myös kiinteiden kalusteissa.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Katsotaan nyt mitä sieltä oikaisuvaatimuksesta sanotaan. Pistän sitten oikeusasiamiehelle jos kunta päättää heittää kuraa niskaan kun harkinta on kunnanpäätettävissä kerran kuukaudessa ne kokoontuu.
        Myös paperi hommia riittää koulunkäynnin ohjaajan hakemisessa ja enkä ihmettele, jokin kirjuri pitää olla.
        kuin myös monen muun hakemisessa.

        Jotenkin tämä pelkkää kirjoittamista varmasti jokaisella sekin on minusta aikamoista taiteilua niiden siellä kokouksessa lukea eri ihmisten hakemuksia ja tutkimuksia.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Myös toimeentulossa vaaditaan tätä taitoa.
        Ihmetellään sitten että on asunnottomia kun joku vetää taloudessa konkkaan vain hyvin realistiset ja perustelut, siis menee läpitte.

        Ei muuta sanoa on sitten erittäin vaikeaa elää kun pitää perheitä tällein moukaroida.

        Joskus tuntuu että elämän ongelmat vaihtuu seuraavaan jostain kumman syystä, kuin joku ohjaisi kuin pelinappuloita.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        En halua kertoa mutta ärsyttävintä oli todellakin kun opettajat päätti ettei lapsi tarvitse koulunkäynnin ohjasjaa ja kotia syytettiin kuri liian tiukka kun lapsi sitten välitunnein teki kavereiden kanssa koska se oli ainut mahdollisuus kun pystyi. Kodin ilman kuria olisi tapahtunut kouluajan ulkopuolella laittomuuksia.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        ” Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.”

        Toivon että siihen kiinnitetään eniten huomiota.
        Itse suunnitelin siirtyä päättäjien joukkoon vaikuttamaan koska joudun hoitaa jo näitä käsin pohjamudista.

        Katsotaan vielä mitä tapahtuu koen sen jo velvollisuudeksi saada muutettua järjestelmää mikä ei toimi.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Kuin näkyy mietin niin paljon ja joudun asialle tekemään ihan jotain pistän täysin siihen sekin miten vaikeaksi selviytymisestä on tehty. Kyseessä on kuitenkin meidänkin tapauksessa suurperhe ja tahallaan pistämistä ahdinkoon, kateuttako?
        Sen vuoksi kun se on niiden työntekijöiden harkinnan varassa?


        Suurimpana oletuksena on aina että olen yksinhuoltaja oletuksena on aina ja myös kohdellaan sen mukaankin.
        Kiukkuinen ihminen olen kyllä. Jos nyt päätöksiin perehtyy ja tietoihin kyllä niistä näkee syvimmätkin tiedot tai minusta se koululääkärin kysymys taas kerran asuuko isä kotona jo toiselta lapselta on siis, mitä käsittämättömiä kysymyksiä oletuksista tehdään suurperheestä. Taas saa kertoa asuu kotona. Olemme toimeentulolla yms.

        Ehkä niiden pitäisi perehtyä, että jos olisin yksinhuoltaja en olisi toimeentulossa.

        Minä en vaan oikein ymmärrä että ilman kunnollisia tuloja tehdään elätettäväksi lisää ja lisää lapsia vaikka ne on kaikki näemmä erityistukea vaativia. Etkö sinä ole ymmärtänyt kuinka paljon lasten kasvatus ja huolto vaatii kun nyt valitat sitä ettei yhteiskunta kanna vastuuta? Kyllä sinullakin joku vastuu on. Viimeistään kahden lapsen jälkeen piuhat poikki. Tuntuu että ei jumalauta... Kyllä minä ymmärrän että pitää panna koko ajan mutta kun ehkäisykin on keksitty!


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kyllä ei poikamies osaa edes kuvitella millaista on pyörittää monen lapsen taloutta. Kyllä saisi yhteiskunta muutenkin tukea enemmän lapsiperheitä. Kaiken maailman hsmpuuseille rahaa kyllä riittää, mutta lapsille ei. Ja meillä kun vielä oikein korostetaan lapsen oikeuksia. Taitaa jäädä vaan puheen tasolle.

        Minua ei kiinnosta se työ kuin vain sen verran, että saan hoidettua lapsien asiat kuntoon. Ne on tulevia veronmaksajia kuin kaikkien muidenkin lapset jos halutaan pitää hyvinvointi, se lähtee lapsista nyt tuntuu haku ammutulta päättäjien päätökset kun kohdistuu vääriin ongelmiin eli oireisiin, syy pitää hoitaa niin oireet katoaa.

        En pärjäisi missään muissa asioissa , jos en perehtyisi. Jos minulta kysytään en ihmettele joskus muinoin on kuunneltu viisaita ihmisiä.
        Ikä tuo kokemusta ja ”kenttätyötä” tämä tällä hetkellä minulla on.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ei ne tee tahallaan mutta rahaa ei ole korvata mutta ärsyttää kovin. Aiemmin ei oikein olla haettu kun ei sieltä ikinä saa mitään jos ei ole omaa työntekijää en itse ole saanut kaikki vaan oikaisuvaatimuksiin jos ne pitää laittaa sitten miksi edes harkinnallista joutuu lähettää. Eikö niillä ole töitä?

        Siis miksi edes oikaisuvaatimusta joutuu lähettää. Eikö niillä ole töitä? Siis uudelleen käsittelyyn joutuu pistää isomman työryhmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en vaan oikein ymmärrä että ilman kunnollisia tuloja tehdään elätettäväksi lisää ja lisää lapsia vaikka ne on kaikki näemmä erityistukea vaativia. Etkö sinä ole ymmärtänyt kuinka paljon lasten kasvatus ja huolto vaatii kun nyt valitat sitä ettei yhteiskunta kanna vastuuta? Kyllä sinullakin joku vastuu on. Viimeistään kahden lapsen jälkeen piuhat poikki. Tuntuu että ei jumalauta... Kyllä minä ymmärrän että pitää panna koko ajan mutta kun ehkäisykin on keksitty!

        Eikö sinulla ole yhtään ymmärrystä, ne on tulevia veronmaksajia?

        Lapsi kuitenkin ymmärtää edes yrittää. Ainakin minun erityisvaativa 6 vuotias osaa lukea jo vähän kun menee eskariin ja kaikki taidot on hyviä mutta toimintaterapia tarvitaan tunnesäätelyihin.

        Mutta esim en voi opettaa erityisvaativia, jos en tiedä missä järjestyksessä menee nivelvaiheet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en vaan oikein ymmärrä että ilman kunnollisia tuloja tehdään elätettäväksi lisää ja lisää lapsia vaikka ne on kaikki näemmä erityistukea vaativia. Etkö sinä ole ymmärtänyt kuinka paljon lasten kasvatus ja huolto vaatii kun nyt valitat sitä ettei yhteiskunta kanna vastuuta? Kyllä sinullakin joku vastuu on. Viimeistään kahden lapsen jälkeen piuhat poikki. Tuntuu että ei jumalauta... Kyllä minä ymmärrän että pitää panna koko ajan mutta kun ehkäisykin on keksitty!

        Pistä piuhat poikki pistä. Minun perheeni elatus noh tulee maksettua muutamassa vuodessa lapsien veroilla kun saan hoidettua ne hyvin. Joten palkka on sen mukainen myös niiden ymmärrys heikompia kohtaa ainutlaatuista jo omien kokemuksien mukaan eikä ole vain oletuksia kaikki osaavat asiat jo syntyessään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en vaan oikein ymmärrä että ilman kunnollisia tuloja tehdään elätettäväksi lisää ja lisää lapsia vaikka ne on kaikki näemmä erityistukea vaativia. Etkö sinä ole ymmärtänyt kuinka paljon lasten kasvatus ja huolto vaatii kun nyt valitat sitä ettei yhteiskunta kanna vastuuta? Kyllä sinullakin joku vastuu on. Viimeistään kahden lapsen jälkeen piuhat poikki. Tuntuu että ei jumalauta... Kyllä minä ymmärrän että pitää panna koko ajan mutta kun ehkäisykin on keksitty!

        Muutenkin äidin mukaan voin tehdä 20 lastakin vielä ja tuumasin että edes se vuosi eroa lapsilla täysimetys, niin hyvä tulee.

        Ennen vanhaa luonto karsi luonnostaan erilaiset nyt yritetään pelastaa jokainen ihmishenki. Erityisvaikeus on vain minusta geenimuunnos erilaisuus, joka on kohta hoitettuakin saa näin ne lupaillut on muutaman vuoden.

        Ikäväkseen meillä se ei näy ulospäin erityisyys, ettei se ole kuin vaan kuin suurella osalla ihmisistä. voisit katsoa elokuvan.

        https://youtu.be/UHx6YsIMUlg

        Voisi laajentaa näkemyksiäsi oikeasti erilaisuudesta.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuin näkyy mietin niin paljon ja joudun asialle tekemään ihan jotain pistän täysin siihen sekin miten vaikeaksi selviytymisestä on tehty. Kyseessä on kuitenkin meidänkin tapauksessa suurperhe ja tahallaan pistämistä ahdinkoon, kateuttako?
        Sen vuoksi kun se on niiden työntekijöiden harkinnan varassa?


        Suurimpana oletuksena on aina että olen yksinhuoltaja oletuksena on aina ja myös kohdellaan sen mukaankin.
        Kiukkuinen ihminen olen kyllä. Jos nyt päätöksiin perehtyy ja tietoihin kyllä niistä näkee syvimmätkin tiedot tai minusta se koululääkärin kysymys taas kerran asuuko isä kotona jo toiselta lapselta on siis, mitä käsittämättömiä kysymyksiä oletuksista tehdään suurperheestä. Taas saa kertoa asuu kotona. Olemme toimeentulolla yms.

        Ehkä niiden pitäisi perehtyä, että jos olisin yksinhuoltaja en olisi toimeentulossa.

        Sellaisia tuholaisia ne lapset ovat. Ei kai sille mitään mahda, varsinkin jos omat kännykät käytössä.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Sellaisia tuholaisia ne lapset ovat. Ei kai sille mitään mahda, varsinkin jos omat kännykät käytössä.

        Niih. Vetoketjullisia housuja olen siis yrittänyt aina ostaa mutta ne on pahuksen kalliita kun takki lähti käytöstä keväällä. ei se puhelin pysynyt taskussa kun pyöräilyssä tippuu taskusta kuulemma ja monesti.

        Joten uskon että toisella pojalla kävi samoin, ei se myönnä mutta sama vika. Mutta väitti pöyä vaan mutta pölyn kestäviä ne puhelimet ovat. Sitten kun ei ole varaa ostaa vaatteita on tyydyttävä välttämätön ostaa / saada vetoketjuttomia taskullisia housuja kun jotkut housut pitää olla.
        Joten on vaan ostettava järjellä, ei se auta kerta housut kerran kuussa edes.

        Ja todellakin tytöllä riitti yksi heittäminen lattiaa niin takalasi meni rikki ja sitten kun suuttu siskolleen teki senkin puhelimelle samoin. Syytti sisarensa yrittää heittää puhelimensa. Ja tuo puhelin piiottaja höm olisi ehkä voitu pelastaa jos heti oltais saatu kuivuun. Siitäkin piti saarnata että kauhean kallista ja ehkä ei olisi mennyt rikki.

        Ei voi sanoa kun ovat niin herkässä ettei ne mitään kestä ja puhelimessa on niin paljon mahdollista esim harjoituspelejä, yms muuta viihdettä ja tottakai aika rajat puhelimessa myös pystyvät ottaa kuvia omista jutuistaa ja muistoja.Ne on osa järjestelmää ja välttämättömyyden turvallisuus kun tietää missä lapset menee ja sopimuksista pidetään kiinni on hyvin tärkeää tässä perheessä.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Sellaisia tuholaisia ne lapset ovat. Ei kai sille mitään mahda, varsinkin jos omat kännykät käytössä.

        Tuosta voit päätellä kuinka hyvä tarkkuus näissä on.
        https://aijaa.com/01KRGi


      • valtakunta kirjoitti:

        Tuosta voit päätellä kuinka hyvä tarkkuus näissä on.
        https://aijaa.com/01KRGi

        Onpa kätevä ohjelma. Lapset keksivät kaikkea hölmöä ja eivätkä sitten tajua edes vanhempien kaipaavan näitä, kun sitten luullaan lasten kadonneen. Ja onhan maailma aika paha paikkakin, joten jo ihan sen takia on tärkeä tietää missä lapsi menee.


      • valtakunta kirjoitti:

        Niih. Vetoketjullisia housuja olen siis yrittänyt aina ostaa mutta ne on pahuksen kalliita kun takki lähti käytöstä keväällä. ei se puhelin pysynyt taskussa kun pyöräilyssä tippuu taskusta kuulemma ja monesti.

        Joten uskon että toisella pojalla kävi samoin, ei se myönnä mutta sama vika. Mutta väitti pöyä vaan mutta pölyn kestäviä ne puhelimet ovat. Sitten kun ei ole varaa ostaa vaatteita on tyydyttävä välttämätön ostaa / saada vetoketjuttomia taskullisia housuja kun jotkut housut pitää olla.
        Joten on vaan ostettava järjellä, ei se auta kerta housut kerran kuussa edes.

        Ja todellakin tytöllä riitti yksi heittäminen lattiaa niin takalasi meni rikki ja sitten kun suuttu siskolleen teki senkin puhelimelle samoin. Syytti sisarensa yrittää heittää puhelimensa. Ja tuo puhelin piiottaja höm olisi ehkä voitu pelastaa jos heti oltais saatu kuivuun. Siitäkin piti saarnata että kauhean kallista ja ehkä ei olisi mennyt rikki.

        Ei voi sanoa kun ovat niin herkässä ettei ne mitään kestä ja puhelimessa on niin paljon mahdollista esim harjoituspelejä, yms muuta viihdettä ja tottakai aika rajat puhelimessa myös pystyvät ottaa kuvia omista jutuistaa ja muistoja.Ne on osa järjestelmää ja välttämättömyyden turvallisuus kun tietää missä lapset menee ja sopimuksista pidetään kiinni on hyvin tärkeää tässä perheessä.

        Iteltäni tippui kännykkä vessanpönttöön. Hyppäsi vaan taskusta ulos ja sinne meni.

        Voisiko joku kännykkäpussi ehkäistä vahinkoja? Toisaalta onhan se kömpelö esim. kaulassa roikkuessa.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Iteltäni tippui kännykkä vessanpönttöön. Hyppäsi vaan taskusta ulos ja sinne meni.

        Voisiko joku kännykkäpussi ehkäistä vahinkoja? Toisaalta onhan se kömpelö esim. kaulassa roikkuessa.

        Tuo kaulaan roikkumisen puhelin ei ne lapset sellaisia halua, edotin jo sellaista paidalle pistettävää vyölaukkuakin.
        Kyllä lapsilla ulkonäkö on tärkeä jo isommilla lapsilla onhan nyt tuota kumppanikin jo olemassa, en tiedä onko nyt pitkä aikainen. On vielä hyvin salaista.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tuo kaulaan roikkumisen puhelin ei ne lapset sellaisia halua, edotin jo sellaista paidalle pistettävää vyölaukkuakin.
        Kyllä lapsilla ulkonäkö on tärkeä jo isommilla lapsilla onhan nyt tuota kumppanikin jo olemassa, en tiedä onko nyt pitkä aikainen. On vielä hyvin salaista.

        Siis paidan alle laitettavaa vyölaukkua.


    • Anonyymi

      Olipas kiva kirjoitus. Aivan mahtavaa! Uudenlainen asenne ja se näkyy ja tuntuu. Hienoa❣ Olen iloinen puolestasi🤗

      • Ihana kiitos 🤗


    • Eipä se parisuhde tule etsimällä. Mutta se että voit hyvin ja olet tasapainossa itsesi kanssa varmasti näkyy ulospäin ja tekee sinusta viehättävämmän ja puoleensavetävämmän.

      On oikeasti kiva kuulla että elämä kohtelee sinua niin hyvin kuin ansaitset. Nyt on siis aika naatiskella tästä elämänvaiheesta. Toivottavasti saat sen kestämään. Pitkällehän se on asennekysymys...

      Elämän pienissä asioissa piilee se rikkaus. Sen kun vaan muistaa joka päivä - jopa arjen harmaudessa.

      Olen iloinen puolestasi ja toivon sinulle vain hyvää.

      • Kiitos. Välillä tuntuu etten ansaitsisi kaikkea hyvää mitä elämä on nyt suonut. Mutta niin se Luoja hulluistaan huolen pitää. Olen jo varustautunut, että jossain vaiheessa tulee takapakkia, mutta nyt osaan paremmin huolehtia itsestäni. Toiveikkaana siis olen, ettei isompaa romahdusta tule. Ja arkikin tuntuu nyt juhlalta, kun pystyy nauttimaan juuri niistä pienistä asioista.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Kiitos. Välillä tuntuu etten ansaitsisi kaikkea hyvää mitä elämä on nyt suonut. Mutta niin se Luoja hulluistaan huolen pitää. Olen jo varustautunut, että jossain vaiheessa tulee takapakkia, mutta nyt osaan paremmin huolehtia itsestäni. Toiveikkaana siis olen, ettei isompaa romahdusta tule. Ja arkikin tuntuu nyt juhlalta, kun pystyy nauttimaan juuri niistä pienistä asioista.

        Elämä antaa ja ottaa.. niinhän se menee. Itse uskon tasapainoon.. hyvän ja pahan tasapainoon..

        Vaatii vaan luonnetta nähdä se hyvä ihan arkisissa asioissa.. ja se kaikki paha kasvattaa sitä luonnetta.. jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        Sydämestäni toivon sulle pelkkää hyvää.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Elämä antaa ja ottaa.. niinhän se menee. Itse uskon tasapainoon.. hyvän ja pahan tasapainoon..

        Vaatii vaan luonnetta nähdä se hyvä ihan arkisissa asioissa.. ja se kaikki paha kasvattaa sitä luonnetta.. jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        Sydämestäni toivon sulle pelkkää hyvää.

        Niin, ei se elämä aina ole ruusuilla tanssimista. Kunhan eivät vaan arjen murheet muserra alleen, niin hyvin menee.

        Kaikkea hyvää myös sinulle.


    • Anonyymi

      Onnea hyvään elämään 🌞💓!

      - Sheena

    • Anonyymi

      Minulta kysyttiin papereita prismassa kun ostin olutta. Olen kohta 46 vuotias. Minulla ei ollut henkkareita mukana ja olikin noloa jättää oluet siihen kassalle. menin ulos kaupasta ja taas sisään ja sitten hain uudet oluet ja kiersin toiselle kassalle ettei se vanha kurppa nähny että tulin uudestaan ostamaan olutta. Siinä oli sitten nuori myyjä varmaan joku 20 vuotias ja myi oluet kyselemättä mitään.

      • Minä marssin viereiseen kilpailijan kauppaan ja ostin sikarini sieltä.


    • Onneksi olkoon, mukavalta kuulostaa. Sulla tuntuu olevan myös itsetuntemus aika hyvällä mallilla :)
      Täällä tuntuu olevan vähän ilmassa tuota henkistä kasvua. Periskin laittoi hienon aloituksen Liljalaaksolaisista. En tiedä, mihin se hävisi, mutta ehdin kyllä lukea sen.

      Ja siitä Janin kaapistatulostakin aikanaan ilahduin. Ehkä tää palsta/ nää palstat on hyviä purkautumispaikkoja ihmisille ja oikeasti auttaa eteenpäin monessa elämänvaiheessa. Itselläkin :)

      • On mukava kyllä nähdä miten monella palstalaisella elämä loksahtaa kohdilleen. Se kun voisi niin helposti luiskahtaa sinne syvään päätyyn. Siksi itsekin päivittelin kuulumisia, kun on tullut niin hyvä mieli toisten onnistumisista.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä. Tuomarit rikkkoivat sääntöjä eniten ja heille olisi pitänyt antaa jäähyjä.

      K y l p ä

      • Mistään eivät tuntuneet viheltävän Kanadaa vastaan. Liekkö sama kuvio kuin Venäjän kisoissa. Ei nyt ehkä sentään, mutta turhan höveli linja, kun sallittiin NHL-sikailu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe