Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mistä ikuisen elämän uskomus on saanut alkunsa

Viime aikoina ateismipalstalla on keskusteltu materiasta irrallisesta hengestä, joka jatkaa ikuista elämäänsä kuoleman jälkeen. Avaan keskustelun ikuiseen elämään uskomisen synnystä. Toivon, että keskustelu pysyy aiheessa ja toivottavasti kommenteissa olisi myös lähteitä, jotkal lisäisivät meidän kaikkien tietämystä asiasta.

Väitän tässä avauksessani, että uskomus uudestisyntymiseen ja ikuiseen elämään perustuu käärmeiden nahanluonnista tehtyihin johtopäätöksiin. Kun ihmiset ovat nähneet käärmeiden tyypillisillä esiintymispaikoilla tyhjiä nahkoja ja eläviä voimissaan olevia käärmeitä, he ovat ajatelleet, että käärmeet kuolevat ja syntyvät uudelleen.

VT:n puolella erämaavaelluksella seipään nokkaan kohotettu pronssinen käärme pelasti israelilaiset kuolemalta, kun heitä oli käärmeet purreet (4. Moos 21:6-9). UT:n puolella Jeesus vertasi omaa ristiinnaulitsemistaan ja ihmiskunnan pelastamista tuohon samaan käärmeeseen (Joh 3:14-16).

Perustuuko siis uskomus ikuisesta elämästä käärmeen nahanluonnista tehtyyn väärään tulkintaan?

Historically, serpents and snakes represent fertility or a creative life force. As snakes shed their skin through sloughing, they are symbols of rebirth, transformation, immortality, and healing. The ouroboros is a symbol of eternity and continual renewal of life.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serpent_(symbolism)

55

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko ikuiseen elämään on vanhempi kuin juutalaisuus.

      Ja sitäpaitsi juutalaisuuteen ei varsinaisesti kuulu usko ikuiseen elämään. TV:ssä kerrankin tämä Suomen juutalaisten joku uskonnollinen johtaja herra Bolotovsky tuhahti koko ikuisen elämän ajatukselle.

      • "Usko ikuiseen elämään on vanhempi kuin juutalaisuus."

        Kyllä, esimerkiksi käärmeeseen liittyvät parantamisen ja uudestisyntymisen uskomukset ovat vanhempia kuin juutalaisuus.

        "Ja sitäpaitsi juutalaisuuteen ei varsinaisesti kuulu usko ikuiseen elämään."

        Aivan totta. VT:ssä ei luvata ikuista elämää ja taivasta. Kuolleet menevät Seoliin (Manala, ei sama kuin Helvetti) jossa he elävät varjoina. Seolissa ihmisiä ei tuomita maanpäällisen elämän mukaan. Se on vain paikka, jossa vainajat ovat.


      • Strong-atheist kirjoitti:

        "Usko ikuiseen elämään on vanhempi kuin juutalaisuus."

        Kyllä, esimerkiksi käärmeeseen liittyvät parantamisen ja uudestisyntymisen uskomukset ovat vanhempia kuin juutalaisuus.

        "Ja sitäpaitsi juutalaisuuteen ei varsinaisesti kuulu usko ikuiseen elämään."

        Aivan totta. VT:ssä ei luvata ikuista elämää ja taivasta. Kuolleet menevät Seoliin (Manala, ei sama kuin Helvetti) jossa he elävät varjoina. Seolissa ihmisiä ei tuomita maanpäällisen elämän mukaan. Se on vain paikka, jossa vainajat ovat.

        Saarnaaja:
        12:13 Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.
        12:14 Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.

        Daniel:
        12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

        Jesaja:
        26:19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

        Kuolleiden ylösnousemuksen toivo nojaa pariin Vanhan testamentin kohtaan ja asiayhteydestä irrotettuihin laulujen (Psalmit) ym. kohtiin, jotka tulkitaan ennustuksiksi Kristuksen kärsimyksestä ristillä, kuolemasta ja kuolleista heräämisestä. Jeesus evankeliumien tekstien mukaan uskoi kuolleiden ylösnousemukseen ja viimeiseen tuomioon näiden edellä mainittujen profeettojen sanojen mukaan.

        Matteuksen evankeliumi:
        12:41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

        Juutalaiset jakaantuivat tämän asian suhteen kahtia: fariseukset uskoivat ylösnousemukseen, mutta saddukeukset eivät. Ruumiin ylösnousemuksesta tuli kristittyjen toivo "pyhien kirjoitusten" mukaan.

        1.Korinttolaiskirje:
        15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

        1.Tessalonikalaiskirje:
        4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

        Apostolien teot:
        23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."
        23:7 Tuskin hän oli tämän sanonut, niin nousi riita fariseusten ja saddukeusten kesken, ja kokous jakautui.
        23:8 Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.


      • Anonyymi
        Strong-atheist kirjoitti:

        "Usko ikuiseen elämään on vanhempi kuin juutalaisuus."

        Kyllä, esimerkiksi käärmeeseen liittyvät parantamisen ja uudestisyntymisen uskomukset ovat vanhempia kuin juutalaisuus.

        "Ja sitäpaitsi juutalaisuuteen ei varsinaisesti kuulu usko ikuiseen elämään."

        Aivan totta. VT:ssä ei luvata ikuista elämää ja taivasta. Kuolleet menevät Seoliin (Manala, ei sama kuin Helvetti) jossa he elävät varjoina. Seolissa ihmisiä ei tuomita maanpäällisen elämän mukaan. Se on vain paikka, jossa vainajat ovat.

        No tuohan on täyttä paskaa..


      • Anonyymi
        Master_Henry kirjoitti:

        Saarnaaja:
        12:13 Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.
        12:14 Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.

        Daniel:
        12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

        Jesaja:
        26:19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

        Kuolleiden ylösnousemuksen toivo nojaa pariin Vanhan testamentin kohtaan ja asiayhteydestä irrotettuihin laulujen (Psalmit) ym. kohtiin, jotka tulkitaan ennustuksiksi Kristuksen kärsimyksestä ristillä, kuolemasta ja kuolleista heräämisestä. Jeesus evankeliumien tekstien mukaan uskoi kuolleiden ylösnousemukseen ja viimeiseen tuomioon näiden edellä mainittujen profeettojen sanojen mukaan.

        Matteuksen evankeliumi:
        12:41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

        Juutalaiset jakaantuivat tämän asian suhteen kahtia: fariseukset uskoivat ylösnousemukseen, mutta saddukeukset eivät. Ruumiin ylösnousemuksesta tuli kristittyjen toivo "pyhien kirjoitusten" mukaan.

        1.Korinttolaiskirje:
        15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

        1.Tessalonikalaiskirje:
        4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

        Apostolien teot:
        23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."
        23:7 Tuskin hän oli tämän sanonut, niin nousi riita fariseusten ja saddukeusten kesken, ja kokous jakautui.
        23:8 Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.

        Saarnaaja:
        12:13 Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.
        12:14 Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.

        Daniel:
        12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

        Jesaja:
        26:19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

        Kuolleiden ylösnousemuksen toivo nojaa pariin Vanhan testamentin kohtaan ja asiayhteydestä irrotettuihin laulujen (Psalmit) ym. kohtiin, jotka tulkitaan ennustuksiksi Kristuksen kärsimyksestä ristillä, kuolemasta ja kuolleista heräämisestä. Jeesus evankeliumien tekstien mukaan uskoi kuolleiden ylösnousemukseen ja viimeiseen tuomioon näiden edellä mainittujen profeettojen sanojen mukaan.

        Matteuksen evankeliumi:
        12:41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

        Juutalaiset jakaantuivat tämän asian suhteen kahtia: fariseukset uskoivat ylösnousemukseen, mutta saddukeukset eivät. Ruumiin ylösnousemuksesta tuli kristittyjen toivo "pyhien kirjoitusten" mukaan.

        1.Korinttolaiskirje:
        15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

        1.Tessalonikalaiskirje:
        4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

        Apostolien teot:
        23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."
        23:7 Tuskin hän oli tämän sanonut, niin nousi riita fariseusten ja saddukeusten kesken, ja kokous jakautui.
        23:8 Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.

        Sinäkin olet yksi niistä jotka kopio isosta kirjasta mutta itse osaa sanoa mitään ?
        Miksi?
        Sinä et tiedä tai et ole kokenut vaikka uskot!
        Luulen,että olet vain oppimaton lahkolainen ja osaat sen mitä sinulle on tuputettu.
        Kirjoituksia on mutta ...?
        Kristus on ja pysyy sekä Luoja,mutta muu lakoaa.


    • Anonyymi

      "UT:n puolella Jeesus vertasi omaa ristiinnaulitsemistaan ja ihmiskunnan pelastamista tuohon samaan käärmeeseen (Joh 3:14-16). "

      Johanneksen evankeliumissa Jeesus paransi sairaan miehen Betesdan altaalla, joka on pyhä paikka Asklepiokselle. Asklepios oli kreikkalainen puolijumala, joka oli erikoistunut parantamiseen (sama kaveri, jonka sauva käärmeineen koristaa nykyään WHO:n symbolia ja apteekkien mainoskylttejä). Jos muistan oikein niin kreikkalaisessa myytissä Asklepios piti lopulta tappaa, kun hän tuli niin hyväksi parantajaksi, että uhkasi tuoda ihmisille ikuisen elämän. Johanneksen evankeliumissa sekoittuu iloisesti yhteen kreikkalaisten ja juutalaisten jumalmyytit.

      https://vridar.org/2015/04/05/curious-contacts-between-johns-gospel-and-the-asclepius-myth/

      • Anonyymi

        Ja kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista niin se oli viimeinen niitti, jonka jälkeen Jeesus piti tappaa kuten Asklepios.

        However, Hades accused Asclepius for stealing his subjects and complained to his brother Zeus about it. According to others, Zeus was afraid that Asclepius would teach the art of resurrection to other humans as well. So he killed Asclepius with his thunderbolt.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Asclepius


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista niin se oli viimeinen niitti, jonka jälkeen Jeesus piti tappaa kuten Asklepios.

        However, Hades accused Asclepius for stealing his subjects and complained to his brother Zeus about it. According to others, Zeus was afraid that Asclepius would teach the art of resurrection to other humans as well. So he killed Asclepius with his thunderbolt.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Asclepius

        "Ja kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista niin se oli viimeinen niitti, jonka jälkeen Jeesus piti tappaa kuten Asklepios."

        Kiitos näistä lähteistä. Itse usko, että Jeesuksen taustalla olisi ollut lainkaan tavallinen ihminen (matkasaarnaaja tai vast.) vaan se on osa muinaisen Levantin synkronistista myyttikokoelmaa, johon lisättiin uusi jumala.


    • Monet muutkin eläimet kuin käärmeet jättävät heidän nahkansa, ja ravut esimerkiksi tekevät sen paljon hienommin, joten en usko että sillä ikuisen elämän uskomuksen kanssa on mitään erityisesti käärmeiden kanssa tekemistä.

      Tässä on rapu joka lähtee pois vanhasta kuorestaan, ja se näyttää kuin se kopioisi itsensä:
      https://www.youtube.com/watch?v=6a7X20gfNGc

      Ja kaikki eläimethän kopioi itseään, koska kaikki elämä lisääntyy. Elämä jatkuu kuoleman jälkeen, koska me lisäännymme.

      Itse uskon että psykedeeleillä on voinut olla vaikutusta siihen että ihmiset uskoo että ne elää ikuisesti. Itse en ole kokeillut sellaisia, mutta hyvin usein kuulee heiltä jotka on ottanut psykedeelejä, että ne kokee tietävänsä että ne elää ikuisesti, ja ne kokee myös olevansa yksi universumin tai jumalan kanssa.

      • Anonyymi

        "Monet muutkin eläimet kuin käärmeet jättävät heidän nahkansa, ja ravut esimerkiksi tekevät sen paljon hienommin, joten en usko että sillä ikuisen elämän uskomuksen kanssa on mitään erityisesti käärmeiden kanssa tekemistä."

        Joo, aavikon vuohipaimenet tutkivat lobstereiden nahanluontia.


    • Pyydän anteeksi sitä, että en tiennyt ihmisten nähneen käärmeitä luomassa nahkaansa, ja että tämä tieto levisi nopeasti kaikille ihmisille, niin että uudelleen syntyminen käärmeen nahan luonnin esimerkin innoittamana on typerä ajatus, taattua takatuupparin tunkiotavaraa. Vain metsästäjä-keräilijäheimot olivat niin tyhmiä, että luulivat näin todella tapahtuvan. Siinä on syy, miksi he eivät tyypillisesti usko jälleensyntymiseen... :-o

      t. Strong-atheist aka Kampelatutkija ja Master-Henry

      • Anonyymi

        "typerä ajatus, taattua takatuupparin tunkiotavaraa"

        Tuossa mielipiteessä ei ole kysymys ateismista, vaan pelon esiintulosta, että jotain saattaisi ilmetä, joka on oman uskon vastaista.


    • Uskontojen ja niiden sisältämien kaikkien uskomusten syntyhistoriaa ei tarkasti tunneta: joitakin asioita ei tiedetä lainkaan. Se vain tiedetään, mitä jotkut heimot ovat aikoinaan uskoneet, ja miten yhä vielä uskotaan.

      Elämän jatkuminen ruumiin kuoleman jälkeen on uskomuksena lohtua ja toivoa herättävä ajatus, mikä lienee yksi tärkeimmistä syistä sen synnystä. Se kytkeytyy usein näkemykseen, jonka mukaan ihminen on perusolemukseltaan aineeton henki materiaalisessa ruumiissa. Kun ruumis kuolee, irtoaa tämä henki (sielu) ruumiista, ja jatkaa elämää sen ulkopuolella, tyypillisesti "tuonelassa", jonka arkkityyppi löytyy antiikin Kreikan mytologiasta (Hades).

      Egyptissä uskottiin 1000-2000 -luvuilla eKr. ruumiin ylösnousemukseen, mistä syystä ruumiit balsamoitiin. Egyptissä oli siirtotyöläisiä ja jopa orjia sotaretkiltä saatuna Lähi-idän kansoista, joiden joukkoon israelilaiset (Jaakobin jälkeläiset) kuuluivat. Nämä omaksuivat mahdollisesti Egyptistä uskon ruumiin ylösnousemukseen, ja kehittivät oppia edelleen. Monoteismi lienee lainattu farao Akhenatenin ajalta (1300-luvulta eKr), ja Jahve on muunnos Aton-jumalasta.

      Uskonto ja uskomukset eivät ole vakioita: ne kehittyvät. Kristinusko on pitkän kehityksen tulosta. Siinä yhdistyvät muinaiset pakanauskonnot ja juutalaisuus, joka on siis kehittynyt pakanauskontojen pohjalle. Eniten vaikutteita kristinuskossa on juutalaisuudesta ja sen farisealaisesta haarasta. Fariselaisuus muistutti puolestaan eniten zarathustralaisuutta ja kreikkalaisen mytologian Hades-käsitystä. Kuolleiden ylösnousemuksen toivo lienee kuitenkin Egyptistä.

      Näin. Juurikin näin. Agmen.

      • Anonyymi

        Hessu, miksi olet taas rekannut uusia nikkejä? Ei tämä Strong-Atheist ole Master-Henry, Frienlyatheist, Munuaistutkija tai Kampelatutkija. Mistä tiedän tämän asian varmasti? Kampelatutkijan (joka itse kuoli viime kesänä Kirjat Shmonassa) poika sattuu olemaan kaverini kaveri ja sanoi, ettei Strong-Atheistilla ole mitään tekemistä hänen edesmenneen isänsä kanssa.


    • Anonyymi

      Kauan kauan sitten, kun ihminen alkoi kehittämään itselleen paitsi kommunikoinnin, myös pohdiskelun taitoa, hänelle hahmottui mitä tarkoittaa "minä en tiedä". Se sai aikaan jatkuvasti uusia kysymyksiä, joihin alkoi muodostumaan hyvin alkeellisia vastauksia. Elämää ihmetellessään luiskaotsa pohdiskeli, mitä tapahtuu ihmiselle, kun yhtenä hetkenä se on eläväinen ja toisena hetkenä liikkumaton, eikä vastaa. Hän ymmärsi eron elävän ja kuolleen välillä ja koki, että kuolleelta puuttui jotain. Se oli elämän voima. Mikä kumma tuo elämän voima on, kun se on ja sitten yhtäkkiä ei. Mitä sille tapahtuu? Haihtuuko se kuin vesi? Kuihtuuko kuin kukka? Karkaako se jostain ruumiinaukosta ulos?

      Monenlaisen pohdiskelun kautta keho ja elämän voima eriytyi ja siitä tuli aineellinen ja aineeton. Lopulta aineeton koettiin joksikin erilliseksi entiteetiksi ja pohdiskelu siitä tuotti erilaisia näkemyksiä, kunnes lopulta syntyi hengellisyys ja sielu, ja sielulle oma tarinansa. Se levisi vaeltavien heimojen mukana ja se vakiintui uskomukseksi. Ennen jumalia palvontakohteena olikin kuolleiden henget, mutta koska henkien oli pakko olla jonkun valmistama, siitä syntyi palvonnan kohde. Näin joskus 30000-40000 vuotta sitten.

    • Metsästäjä-keräilijät huomasivat sen, että elävät olennot hengittivät, mutta kuolleet eivät hengittäneet. Niinpä he päättelivät elämän olevan hengityksessä. Tästä syntyi uskomus, että kun ihminen henkäisee viimeisen henkäyksensä, lähtee hän ulos ruumistaan, ja jatkaa elämäänsä henkenä.

      Sitä milloin tämä tapahtui, ei tiedetä. Se tiedetään, että animismissa uskotaan eläimillä ja ihmisillä olevan sielu (henki), joka jatkaa elämää ruumiin kuoleman jälkeen. Jostakin syystä tämä "elämän henki" (Raamatun termi) on ulotettu koskemaan myös kasveja ja jopa elottomia asioita (kivet yms.). Joka tapauksessa: animismi on sielun kuolemattomuuden opin takana.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Animismi

      Mainittakoon, että muinaisessa Babyloniassa ei vielä uskottu sielun (hengen) jatkavan tietoista elämäänsä "tuonelassa" ruumiin kuoleman jälkeen (Inannan manalanmatka). Ihmiset olivat manalassa tiedottomassa tilassa olevia ruumiita, mutta kun uskonto kehittyi, annettiin näille ruumiille elämä, ja jaettiin "tuonela" (Hades) kahteen osastoon: hyvien ja pahojen, niin että hyvät nauttivat onnesta ja pahat kärsivät tulessa suuressa tuskassa ja ahdistuksessa tekojensa vuoksi.

      • Usko tuonelassa eläviin ihmisiin on siis syntynyt joskus 3500-4000 vuotta sitten... ja siirtynyt muuttuneessa (kehittyneessä) muodossa katolisen kirkon kautta kristikuntaan.

        Animismi on tätä vanhempi uskomus, jonka mukaan ihmiset ja eläimet jatkavat elämää henkinä luonnossa ruumiin kuoleman jälkeen.


      • Anonyymi
        Strong_atheist kirjoitti:

        Usko tuonelassa eläviin ihmisiin on siis syntynyt joskus 3500-4000 vuotta sitten... ja siirtynyt muuttuneessa (kehittyneessä) muodossa katolisen kirkon kautta kristikuntaan.

        Animismi on tätä vanhempi uskomus, jonka mukaan ihmiset ja eläimet jatkavat elämää henkinä luonnossa ruumiin kuoleman jälkeen.

        Voidaan kysyä mitä usko on? Alunperin kyseessä on kokemuspohjainen tieto, ja koska ihmiskunta on selvinnyt maailmassa jo suht kauan, todentaa se sitä, että oli luotu, tai luonto oli kehittänyt tehokkaat lajikohtaiset keinot petoja ja luonnonilmiöitä vastaan. Leijonien on todettu tietävän missä kaveri on, vaikkei tätä näy, koska muuten metsästys ei voisi sujua kuten nyt. Australian alkuasukkaat tietävät miten syvällä vesi on. Näkijät tietävät ihmisten ajatuksia ja tulevia ajan tapahtumia.

        Mutta arvelen, että koska tekniikka kehittyy, ei ainoastaan sen säteily, vaan myös ihmisten materian kimpussa olevat ajatukset voivat aiheuttaa ongelmia uskontokysymyksiin, ei sen puoleen, onko Jumalaa vai ei, vaan tarpeeseen olla yhteydessä tietäjiin, oman lauman maan ja taivaan asiat tietävään henkilöön, koska normaali ihminen kaipaa tietoa kummastakin olevaisesta, näkyvästä ja näkymättömästä. Siihen tietoon perustuu myös ateistien ilmaantuminen, että on toisia ihmisiä, jotka uskoat näkymättömään älylliseen henkimaailmaan, ja ateisti päättää olla "fiksumpi". Luultavasti se on yksi luonnonlaki, koska kaikelle löytyy vastakohtansa, eli ateisti on vain luonnonlakien luoma välttämätön "vastapuoli".

        Sitten on niitä, jotka eivät uskontoa ja ateismia tarvitse, vaan ottavat maailman vastaan sellaisena kuin se on.


      • Anonyymi

        Oletko nähnyt satanistin todistuksen helvetistä? Vai onko niin, että ateisti katsoo tehtäväkseen pysyä "turvallisesti" omassa käsitysmaailmassaan, jonka kuvaa ammentaa tieteen mahdollisimman ateistisista julkaisuista?
        Menee samaan kuin uskontojen säännöt, jotka perustuvat paljolti toistensa miellyttämiseen, samankaltaisuuden hakemiseen, ja siihen, että johtaja on edelleen maan päällä se koulutettu pappi, joka tietää, ikäänkuin ihmiset eivät uskaltaisi asettaa mitään uskonnollisen kirjansa väitteitä kyseenalaiseksi peläten loukkaavansa Jumalaa, paitsi jos vanhemmat kertovat toisen version lapselle jo nuorena.
        Mutta hyvin on raamatussa kerrottu ihmisten älyllisestä ja uskonnollisesta kehityksestä. Jeesuksen kerrotaan todenneen, ettei voi kertoa enempää, vaikka asiaa olisi, koska kuulijat eivät kykenisi hyväksymään sitä.

        Samaan menee tapaus:
        "...Jeesus otti hänet erilleen, ja puhui kolme puhetta hänelle. Kun Tuomas tuli takaisin ystäviensä luokse, he kysyivät häneltä: ”Mitä Jeesus sanoi sinulle?”
        Tuomas vastasi: ”Jos kerron teille yhdenkin puheen, jonka hän puhui minulle, poimitte kiviä ja kivitätte minut, ja kivistä lähtee tuli ja kuluttaa teidät.”"

        Aikoinaan punainen lanka ja ruoko uskonnollisissa menoissa oli kova juttu.
        "käskeköön pappi puhdistettavaa varten ottaa kaksi elävää, puhdasta lintua, setripuuta, helakanpunaista lankaa ja isoppikorren"
        Nykyään niille nauretaan - ei Jumala sellaisia menoja tarvitse.

        Nyt älykännykkä on kova juttu.
        2000 vuotta myöhemmin sille nauretaan - ei ihminen sellasia väsäyksiä tarvitse.

        Kun ateisti miettii maailmaa, hänen ei pitäisi seurata kaavamaisesti muita, tai pilkata yksinkertaisia asioita, tai toisten, alemman älykkyyden omaavien kirjottamia kirjoja, koska silloin kyse ei ole ateismista, vaan oman hengen vaatimuksista löytää jotain huonompaa itsensä ulkopuolelta, joista saa iloa omaan elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt satanistin todistuksen helvetistä? Vai onko niin, että ateisti katsoo tehtäväkseen pysyä "turvallisesti" omassa käsitysmaailmassaan, jonka kuvaa ammentaa tieteen mahdollisimman ateistisista julkaisuista?
        Menee samaan kuin uskontojen säännöt, jotka perustuvat paljolti toistensa miellyttämiseen, samankaltaisuuden hakemiseen, ja siihen, että johtaja on edelleen maan päällä se koulutettu pappi, joka tietää, ikäänkuin ihmiset eivät uskaltaisi asettaa mitään uskonnollisen kirjansa väitteitä kyseenalaiseksi peläten loukkaavansa Jumalaa, paitsi jos vanhemmat kertovat toisen version lapselle jo nuorena.
        Mutta hyvin on raamatussa kerrottu ihmisten älyllisestä ja uskonnollisesta kehityksestä. Jeesuksen kerrotaan todenneen, ettei voi kertoa enempää, vaikka asiaa olisi, koska kuulijat eivät kykenisi hyväksymään sitä.

        Samaan menee tapaus:
        "...Jeesus otti hänet erilleen, ja puhui kolme puhetta hänelle. Kun Tuomas tuli takaisin ystäviensä luokse, he kysyivät häneltä: ”Mitä Jeesus sanoi sinulle?”
        Tuomas vastasi: ”Jos kerron teille yhdenkin puheen, jonka hän puhui minulle, poimitte kiviä ja kivitätte minut, ja kivistä lähtee tuli ja kuluttaa teidät.”"

        Aikoinaan punainen lanka ja ruoko uskonnollisissa menoissa oli kova juttu.
        "käskeköön pappi puhdistettavaa varten ottaa kaksi elävää, puhdasta lintua, setripuuta, helakanpunaista lankaa ja isoppikorren"
        Nykyään niille nauretaan - ei Jumala sellaisia menoja tarvitse.

        Nyt älykännykkä on kova juttu.
        2000 vuotta myöhemmin sille nauretaan - ei ihminen sellasia väsäyksiä tarvitse.

        Kun ateisti miettii maailmaa, hänen ei pitäisi seurata kaavamaisesti muita, tai pilkata yksinkertaisia asioita, tai toisten, alemman älykkyyden omaavien kirjottamia kirjoja, koska silloin kyse ei ole ateismista, vaan oman hengen vaatimuksista löytää jotain huonompaa itsensä ulkopuolelta, joista saa iloa omaan elämään.

        "2000 vuotta myöhemmin sille nauretaan - ei ihminen sellasia väsäyksiä tarvitse."
        Mutta silloin on kova juttu jokin, jonka ihmisen energian tai sielun katsotaan tarvitsevan?

        4000-5000 vuotta myöhemmin nauretaan jollekin, jota sielu ei tarvitse, kun taas on keksitty parempaa? Kuten sanottua tiede putsaa uskontoa ja usk"omuksia, ja usko päättyy tietoon. Mutta paljon on vielä tutkittavaa, ja sen lomassa ei saisi unohtaa tutkia myös omaa älyllistä kehitystään, koska jos ihminen halajaa toisten seuraan kesrkatakseen siellä, miten se eroaa uskonnollisista samanmielisistä, jotka kerskuvat "oikeaopisuudellaan"?

        Olipa periaatteena Jumala tai ei, täytyisi ihmisen muistaa oma lajikohtainen tilanteensa, joka täällä näyttää alkukantaisesti vallitsevan, kaltaistensa löytäminen, seuraan pakkautuminen ja itsensä vahvemmaksi tunteminen. Sitten räksytetään kuin laumakoirat kaikille niille, jotka eivät osaa haukkua samalla tavalla.

        Siinä ei ole uskonnolla tai uskonnottomuudella mitään tekemistä, ja tähän sortuvat aikuisiksi itseään sanovat, joiden pitäisi kyetä mm. ottamaan vastuu lasten kasvatuksesta niin, että antavat lapsen omalle persoonalle tilaa kehittyä lapsen omaa luonnetta vastaavien virikkeiden kanssa riippumatta juurikaan aikuisen henk.kohtaisista mieltymyksistä.
        Moni aikuinen sanoo: "koska isäni oli..." Itse olen tajunnut aikoja sitten, että olen parempi kuin äitini tai isäni, ja odotan, että lapseni tulee olemaan minua parempi, ja onkin jo. Pian lapseni "osaa lentää", ja olen ylpeä siitä, vaikken itse osaa, mutta lapseni on keksinyt uuden asian, jonka voi siirtää kokemuksensa pohjalta eteenpäin.
        Toivon, että ateistit ymmärtävät tämän pohjalta elämästä jotain uutta. Asia ei koske narsisteja, joiden on ensin parannuttava vaivastaan. Heistä itsestään riippuu se, haluavatko he itkeä koko elämänsä, vai ottaa vastaan todellisen elämän.


    • Strong_atheist
      • Anonyymi

        Puhut mielummin taruista, kuin kokemuksista? Olen joskus miettinyt mistä ateisti haluaa olla erossa, ja miten se eroaa niistä uskonnollisista opettajista, jotka määräsivät uskonnolliset rajoitukset ja käytännöt saastaisen ja ei saastaisen välillä?


    • Olet päätellyt virheellisesti ja erehtynyt. Wikipedian artikkeli puhuu kuvakielestä, ei uskomusten syntyhistoriasta. Käärmeen nahanluonti kuvaa uudestisyntymää ja sen myrkky kuolemaa, mutta myrkkyä on käytetty jo antiikin aikana myös lääkinnällisiin tarkoituksiin ja huumeena.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Serpent_(symbolism)

      Usko kuoleman jälkeiseen elämään on seurausta sitä edeltävästä animismista. Ihmiset päättelivät eläinten ja ihmisten elämän olevan kiinni hengityksestä. Kun hengitys päättyy ja liike lakkaa, niin olento on kuollut. Tästä syntyi uskomus, jonka mukaan ihminen ja eläimet jatkavat elämää näkymättömänä henkenä luonnossa.

      Muinaiset babylonialaiset uskoivat kuolleiden siirtyvän manalaan, mutta ne olivat tiedottomassa tilassa sen sijaan, että olisivat olleet eläviä (Inannan manalanmatka). Uskomukset kehittyivät eri kansoissa, niin että kuolleiden ajateltiin olevan eläviä sieluja hengellisessä ruumiissa (eloton ruumis jäi maan päälle, mutta henkiruumis siirtyi "tuonelaan").

      Kreikan mytologian Hades on paikka, jossa hyvät ihmiset nauttivat onnea paratiisin kaltaisessa tilassa, mutta pahat kärsivät tuskaa ja ahdistusta tekojensa vuoksi "tulessa" (hyvien ja pahojen osasto ovat toisistaan erillisiä). Zarathustralaisten näkemys vastaa juutalaisten fariseusten uskomuksia ehkä parhaiten. Katolinen uskonto on syntynyt näiden pohjalta kehityksen tuloksena.

      Egyptissä alettiin uskoa ruumiin ylösnousemukseen. Se on syynä ruumiin balsamointiin. Uskottiin, että se sama eloton ruumis palaa joskus maanpäälliseen elämään. Sitä ennen sielu jatkaa vaellusta henkiruumiissa, jossa se myös tuomitaan tekojen ja hyvyyden/pahuuden mukaan. Ruumiin ja kuolleiden ylösnousemuksen toivo on peräisin Egyptistä. Se ei ole israelilaisten keksintöä, eikä olemattoman Jumalan ilmoitusta.

      Israel omaksui monoteismin 1300-luvulla eKr. ollessaan siirtotyöläisinä tai orjina Egyptissä. Egyptissä oli paljon siirtotyöläisiä ja orjia Lähi-idästä, sen eri kansoista. Orjat olivat sotaretkien saalista, siirtotyöläiset ja kauppiaat vaihtoivat asuinsijaa luonnollisen väestön liikehdinnän tuloksena.

      Näemme tästä, että Raamatussa ja Israelissa ei ole mitään alkuperäistä, Jumalan sanan ilmoitusta. Sen palvoma yksi ainoa elävä jumala, Jahve, on kopio Egyptin jumalasta nimeltään Aton, jota farao Akhenaten sanoi ainoaksi todelliseksi jumalaksi muiden ollessa epäjumalia.

      Akhenatenin jälkeen palattiin palvomaan vanhoja jumalia ja Aton jäi elämään vain israelilaisten taruissa (Exodus), kehittyneessä ja muutellussa muodossa. Jahve ei ole siis Israelin alkuperäinen heimojumala vaan se on lainattu Egyptistä ja muokattu Israelille sopivaan muotoon, kun on haluttu korottaa kansan itsetuntoa ja asemaa ympäröivien kansojen yläpuolelle (vaikutti sotimiseen ja oikeutti alistamaan muut kansat Israelin valtaan).

    • Anonyymi

      Shamaanien kokemusten perustasta lähtenyt. Osoittaa sen, että on fyysinen ja henkinen maailma. Toisen näemme, toisesta osan toisinaan, ja jos tässä auttaa asiaa tietyillä aineilla, kuten Etelä-Amerikassa on tehty, näkee ja ymmärtää enemmän. räs englantilainen upseeri kertoi kokemuksistaan tv sarjassa. Ja jos ateisti haluaa todela tutkia omaa uskontoaan, hän voi tehdä samoin, ellei sitten totuuden pelko ole syynä hänen uskonnolliseen suuntautumiseensa, joka viittaa narsismiin - tuhoamisen alitajuiseen tarpeeseen. Harva on siitä henk.kohtaisesta helvetistä päässyt.

      Monet uskonnolliset turvaavat oppinsa kirjoihin, jotka antavat usein alkukantaisen käsityksen Jumalasta. Luonnonuskonnot ovat paljolti perimätietoa rehellisiltä vastuunottokykyisiltä henkilöiltä, joilla keskeinen tehtävä oli parantaminen, ja avun hakeminen henkimaailmasta. Kyseessä on siis lajin selviämisen puoleen ties montako tuhatta vuotta vanhat keinot, joille monet tutkijat eivät ole löytäneet selitystä, ja joita kohtaan ylimieliset hyökkäävät, kunnes itse kokevat saman, kuka sitten on uskaltautunut totuuden eteen.

      Jotkut ateistit näyttäisivät nojaavan uskossaan niihin olettamuksiin, mitä ovat itse omaksuneet ajatellessaan miten valtion hallinto toimii nykyään, että se on "puhtaan ateistinen", ja kirjan sivut "vastaavat Jumalan henkeä". Asia ei ole niin, ja vaikka valtioiden tietämää yliluonnollista aihepiiriä julkistettaisi, maailma ei siitä muuttuisi, koska nykyään vielä se materiaalinen, mikä helpottaa elämää, muuttaa maailmaa, aivan kuten lapsi muuttaa leikkejään riippuen osin lelusta, jonka hän saa. Muslimit kuvaavat mielissään "henkien lentoa Jumalan asuinsijan ympärillä", kun näytössä valonheittimien valot luovat viivoja ja sumennuksia.

      Jos jatkuva sotatila olisi, tekniikkaa ei päästäisi yhtä nopeasti kehittämään kuin nyt.
      SIksi myös Venäjä on tehnyt valtavia harppauksia teknisissä sovelluksissa, ja se, mitä on tuotu esiin, on melkein pelottavampaa kuin henkimaailman asiat. Ei se mitään, jos sotilaita voidaan kouluttaa ruumiista erkanemiseen, mutta...
      Voidaan sanoa, että sähkö on "tekniikan henki". Nyt sitä osataan käyttää, mutta sähkön mahdollistama tekoälyn kehittäminen on sitten jo toinen juttu, jota vastaan Naton pääsihteerikin on älähtänyt.

      Se, mitä ihminen on, pyritään ikäänkuin luomaan koneisiin, ja tulevaisuudessa muistellaan miten "tietokoneita orjuutettiin", ellei sitten hallitsematon omistuksen halu vaadi luomaan sotia valtioideologian nimissä. Ihmisen ohjelmoituminen avaruussäteilyn ja planeettojen sijainnin perusteella on tunnettu. Entä kone, kun sille pyritään luomaan persoona? Tekevätkö sen tyypit, joiden maailmaan ei kaikki olennainen mahdu? Jos ateisti loisi koneen, vaatisiko hän siltä uskollisuutta omaa uskontoaan kohtaan, koska kaltaisistaan ihminen saa ilonsa?

      • "Ihmisen ohjelmoituminen avaruussäteilyn ja planeettojen sijainnin perusteella on tunnettu."

        Onko sulla jotain todisteita tuosta, ja voisitko selittää vähä tarkemmin mitä tarkoitat?


    • Anonyymi

      "Mistä ikuisen elämän uskomus on saanut alkunsa"

      Ihmisten henkisistä ja shamanistisista kokemuksista. On mahdollista kokeilla nykyäänkin, kuka uskaltaa.

    • Anonyymi

      Uhrilampaat eli metamorfoosi 🤣

    • Anonyymi

      Kovin vaikea todistaa ateistille. Mutta jos tuntuu siltä,niin mik
      ä minä olen sanomaan,vaikka koen enkeleitä,näen,tunnen sinutkin jos tavataan mikä olet? Mutta,tee kuten hyvältä tuntuu.

    • Anonyymi

      Egyptiläisiltä
      😁

    • Anonyymi

      > Perustuuko siis uskomus ikuisesta elämästä käärmeen nahanluonnista tehtyyn väärään tulkintaan?

      Ei yhtään järkevää syytä uskoa niin.

      • "Ei yhtään järkevää syytä uskoa niin."

        Miksi ei? Tästä on tehty tutkimuksia ja Jeesus itsekin sanoo näin.

        14 »Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava,

        15 jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän.

        16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.


    • Anonyymi

      Humppilasta on löydetty yli 4000 vuotta vanha käärmeveistos. Käytännössä Nooan pojat ovat juosseet heti tulvan jälkeen Humppilaan veistelemään käärmesauvoja. Se heiltä varmasti onnistui hyvin kun oli terävät sahat, kirveet, höylät, taltat ja puukot. Rakensivathan he maailman suurimman puulaivan. Edes 1800-1900 luvun teollisena aikana ei onnistuttu rakentamaan noin suuria puulaivoja joten kyllä heiltä puoli metrisetä käärmesauvat syntyivät käden käänteessä.

      https://www.hs.fi/tiede/art-2000008091873.html

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on hupsut ateistit, että tekin olette henkiolentoja, jotka ovat unohtaneet todellisen minänsä. Sinänsä hassua, kun ihmiset tiedeuskossaan ovat kadottaneet itsensä. Ette siis tunne edes itseänne, miten te voisitte tuntea Jumalaakaan?

      Minä tiedän kokemuksesta, että me olemme henkiolentoja ja olen kohdannut useinkin elämässäni henkiolentoja, mitään saunatonttuja ne eivät ole kuitenkaan olleet.

      Pitäkää harhanne arvoisa ateistit, jotka aina syytätte muita harhaisiksi.

      Sitten kun kuolette, niin muistakaa nämä sanat. Minä tiesin, te ette tienneet.

      • Anonyymi

        Hyvä se sun on.
        Kuoleman jälkeen ei ole mitään et voi edes katua uskossa.
        😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä se sun on.
        Kuoleman jälkeen ei ole mitään et voi edes katua uskossa.
        😁

        Missä uskossa mun tarttee olle, kun olen tiedossa.

        Voitte vänkää vaikka kuinka vastaan, mutta tekin olette oikeasti henkiolentoja, hyväksykää se ja olkaa omia ittejänne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä uskossa mun tarttee olle, kun olen tiedossa.

        Voitte vänkää vaikka kuinka vastaan, mutta tekin olette oikeasti henkiolentoja, hyväksykää se ja olkaa omia ittejänne.

        Mielisairaalassa on paljon ihmisiä, jotka ovat ihan varmoja siitä, että ovat Jeesuksia, Napoleoneja ja ufomiehiä. Ovatko he tiedossa kun ovat niin varmoja asiasta?


      • Anonyymi
        Strong-atheist kirjoitti:

        Mielisairaalassa on paljon ihmisiä, jotka ovat ihan varmoja siitä, että ovat Jeesuksia, Napoleoneja ja ufomiehiä. Ovatko he tiedossa kun ovat niin varmoja asiasta?

        Vänkää vaikka kuinka vastaan, mutta olet henkiolento, niin kuin me kaikki muutkin.

        Henkiin uskominen lienee yhtä vanha asia, kuin ihmiskunta itse.

        Ja kuten sanoin, niin minun ei tarvitse uskoa asioihin, jotka tiedän olemassaoleviksi.

        Pidätte itseänne tosi fiksuina, ja ihan fiksujahan te olettekin, mutta tätä asiaa, ette näköjään kuitenkaan itsestänne ja maailmasta tiedä.

        Mistä sä nyt tähän mielisairaalat ja Napoleonit vedit?

        Tietääkseni en moisista asioista maininnut yhtään mitään.

        Onhan se hassua, että meillä on kaikki tåmä edistys ja tiede, mutta silti emme enää tiedä olevamme oikeasti henkiolentoja. Aika koomista.

        Ette huomaa miten lapsellisia tekin olette, ihan yhtä lapsellisia höpöttäjiä kuin uskovaisetkin. He tosin tietävät teitä paremmin sen, että henkiolentoja olemme kaikki.


    • Uskonnot ovat kehittyneet vuosisatojen saatossa. Oppi ikuisesti elävästä hengestä voi olla lähtenyt liikkeelle tarpeesta lievittää ihmisten kuolemanpelkoa. Tämä oppi on ollut etenkin hyvä kulttuureissa, missä harrastettiin sodankäyntiä, missä monet saivat surmansa. Mikä olikaan näppärämpää kuin kuninkaan tukeman papiston viesti, että kuolleet ”sankarit” ovat nyt Taivaassa ja heidän orvoiksi jääneet lapset tapaavat heidät aikoinaan siellä. Sotaisimmissa kulttuureissa saatettiin jopa uskoa, että taistelussa kuoleminen on ainut tie Paratiisiin.

      • "Oppi ikuisesti elävästä hengestä voi olla lähtenyt liikkeelle tarpeesta lievittää ihmisten kuolemanpelkoa. "

        Vai havainnosta, että on jokin eläin, joka syntyy uudelleen ja elää ikuisesti? Usko käärmeen uudestisyntymiseen on lähes globaali ja kulttuurista riippumaton.


      • Strong-atheist kirjoitti:

        "Oppi ikuisesti elävästä hengestä voi olla lähtenyt liikkeelle tarpeesta lievittää ihmisten kuolemanpelkoa. "

        Vai havainnosta, että on jokin eläin, joka syntyy uudelleen ja elää ikuisesti? Usko käärmeen uudestisyntymiseen on lähes globaali ja kulttuurista riippumaton.

        Käärme on symboloinut useissa kulttuureissa uudistumista tai uudelleen syntymää. Tämä lienee lähtöisin havainnosta, että käärme luo nahkansa kasvattaen uuden tilalle.

        Kristinuskossa käärme symboloi pahaa ja syntiä.

        En tunne uskomusta, että käärme syntyisi uudelleen. Se ei ole yleinen uskomus ainakaan Suomessa tai kristillisyydessä.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Käärme on symboloinut useissa kulttuureissa uudistumista tai uudelleen syntymää. Tämä lienee lähtöisin havainnosta, että käärme luo nahkansa kasvattaen uuden tilalle.

        Kristinuskossa käärme symboloi pahaa ja syntiä.

        En tunne uskomusta, että käärme syntyisi uudelleen. Se ei ole yleinen uskomus ainakaan Suomessa tai kristillisyydessä.

        "Kristinuskossa käärme symboloi pahaa ja syntiä."

        Höpsistä, kristinuskossa käärme symboloi parannusta, ylösnousemusta ja ikuista elämää. Unohdat nyt kontekstin.

        Tässä on kristinuskon ehkä tunnetuin Raamatun Jae:

        Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Tätä jaetta edeltää:

        Joh 3:14-15 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

        Mooses tosiaan kohotti erämaassa pronssisen käärmeen tankoon ja kaikki käärmeeseen katsoneet pelastuivat.

        "En tunne uskomusta, että käärme syntyisi uudelleen. Se ei ole yleinen uskomus ainakaan Suomessa tai kristillisyydessä."

        No tuossa avauksessani viitataan Wikipedian artikkeliin, jossa puhutaan aika yleismaailmallisesta uskomuksesta käärmeen uudestisyntymiseen. Tsekkasin artikkelin uudelleen ja uudestisyntymiseen viittaavat kohdat ovat viitteistettyjä. Toki nämä kaikki asiat liittyvät mytologiaan, joten emme voi olla koskaan varmoja siitä, mitä ihmiset ovat uskoneet.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Käärme on symboloinut useissa kulttuureissa uudistumista tai uudelleen syntymää. Tämä lienee lähtöisin havainnosta, että käärme luo nahkansa kasvattaen uuden tilalle.

        Kristinuskossa käärme symboloi pahaa ja syntiä.

        En tunne uskomusta, että käärme syntyisi uudelleen. Se ei ole yleinen uskomus ainakaan Suomessa tai kristillisyydessä.

        Lisäksi käärme edustaa kristinuskossa tietysti viisautta. Ainakin Jeesuksen mukaan:

        Matt 10:16 »Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset.


      • Strong-atheist kirjoitti:

        "Kristinuskossa käärme symboloi pahaa ja syntiä."

        Höpsistä, kristinuskossa käärme symboloi parannusta, ylösnousemusta ja ikuista elämää. Unohdat nyt kontekstin.

        Tässä on kristinuskon ehkä tunnetuin Raamatun Jae:

        Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Tätä jaetta edeltää:

        Joh 3:14-15 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

        Mooses tosiaan kohotti erämaassa pronssisen käärmeen tankoon ja kaikki käärmeeseen katsoneet pelastuivat.

        "En tunne uskomusta, että käärme syntyisi uudelleen. Se ei ole yleinen uskomus ainakaan Suomessa tai kristillisyydessä."

        No tuossa avauksessani viitataan Wikipedian artikkeliin, jossa puhutaan aika yleismaailmallisesta uskomuksesta käärmeen uudestisyntymiseen. Tsekkasin artikkelin uudelleen ja uudestisyntymiseen viittaavat kohdat ovat viitteistettyjä. Toki nämä kaikki asiat liittyvät mytologiaan, joten emme voi olla koskaan varmoja siitä, mitä ihmiset ovat uskoneet.

        ”No tuossa avauksessani viitataan Wikipedian artikkeliin, jossa puhutaan aika yleismaailmallisesta uskomuksesta käärmeen uudestisyntymiseen.”

        Kuinka monta ihmistä olet tavannut, jotka uskovat käärmeen syntyvän uudelleen? Minä en ole tavannut ketään…


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ”No tuossa avauksessani viitataan Wikipedian artikkeliin, jossa puhutaan aika yleismaailmallisesta uskomuksesta käärmeen uudestisyntymiseen.”

        Kuinka monta ihmistä olet tavannut, jotka uskovat käärmeen syntyvän uudelleen? Minä en ole tavannut ketään…

        "Kuinka monta ihmistä olet tavannut, jotka uskovat käärmeen syntyvän uudelleen? Minä en ole tavannut ketään…"

        Kuinka monta ihmistä olet tavannut, että olet varma ovatko he tietoisia?


      • Strong-atheist kirjoitti:

        "Kuinka monta ihmistä olet tavannut, jotka uskovat käärmeen syntyvän uudelleen? Minä en ole tavannut ketään…"

        Kuinka monta ihmistä olet tavannut, että olet varma ovatko he tietoisia?

        ??? En nyt ymmärrä tuon kysymyksen relevanssia tähän asiaan.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ??? En nyt ymmärrä tuon kysymyksen relevanssia tähän asiaan.

        "??? En nyt ymmärrä tuon kysymyksen relevanssia tähän asiaan."

        Snappy answer to stupid question.

        Mitä ihmettä sinä alat kyselemään jostain nykyajan ihmisten käärmeuskomuksista? Nyt olemme koko ajan keskustelleet muinaisten aikojen ihmisten uskomuksista.


      • Strong-atheist kirjoitti:

        "??? En nyt ymmärrä tuon kysymyksen relevanssia tähän asiaan."

        Snappy answer to stupid question.

        Mitä ihmettä sinä alat kyselemään jostain nykyajan ihmisten käärmeuskomuksista? Nyt olemme koko ajan keskustelleet muinaisten aikojen ihmisten uskomuksista.

        Minä luulin, että puhuimme nykyisten uskomusten historiallisesta taustasta….


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Minä luulin, että puhuimme nykyisten uskomusten historiallisesta taustasta….

        "Minä luulin, että puhuimme nykyisten uskomusten historiallisesta taustasta…."

        Avainsana tässä lienee 'historiallinen tausta'.

        Vaikka kukaan länsimaissa ei enää usko, että käärme syntyy uudestaan, elää ikuisesti ja on viisas, niin silti meillä on lukuisia apteekkeja, joiden neonvaloissa vilkkuu käärme.

        Otan tässä nyt yhden esimerkin, Lahden keskusapteekin, jonka logossa on käärme. Minä en siis tunne yhtään käärmeen uudestisyntymiseen uskovaa kaveriani, mutta se uudestisyntymisen ja parantamisen symboli on vieläkin olemassa.

        PS. Kai tiesit, että WHO:n symbolissa on myös tuo sama viisas, parantava ja uudestisyntyvä käärme? Tuo sivusto oikeastaan tiivistää avaukseni ja viestini asiasta.

        https://www.publichealth.com.ng/meaning-of-the-world-health-organizations-who-logo/


    • Anonyymi

      Vetelette kirjaviisauksianne, ja muuta mutuilua.

      Joillakin on oikeesti kokemusta näistä asioista.

      Ei ole mitään hätää, ei ole koskaan ollutkaan, olette kuolemattomia henkiä.

      • Anonyymi

        Asiantuntijan puhetta, jatka valitsemallasi tietää, samaa rataa eksyksissä.


      • Anonyymi

        Sinähän se sivistynyt olet, oletko tyypillinen ateisti?

        Kannattais varmaan vaihtaa harrastusta kun menee noin tunteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se sivistynyt olet, oletko tyypillinen ateisti?

        Kannattais varmaan vaihtaa harrastusta kun menee noin tunteisiin.

        "Kannattais varmaan vaihtaa harrastusta kun menee noin tunteisiin."

        Tosiaan ota ne lääkkeet ja painu vittuun tai tuo keskusteluun jotain uutta. Nyt sinä jauhat vain jostain mielisaurautesi hengistä. Niistä ei kukaan jaksa kuunnella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattais varmaan vaihtaa harrastusta kun menee noin tunteisiin."

        Tosiaan ota ne lääkkeet ja painu vittuun tai tuo keskusteluun jotain uutta. Nyt sinä jauhat vain jostain mielisaurautesi hengistä. Niistä ei kukaan jaksa kuunnella.

        Zori joo, ymmrrän, että tykkäätte kovasti keskustella krisseleiden kanssa mielummin kuin muiden, muilla tavoin uskovien kanssa. Tosin minun ei tartte edelleenkään olla pelkän sokean uskon varassa, kun mulla on tieto.

        Puhuvat käämeet ja maagiset omenapuut on niitä juttuja, josta te haluatte siis keskustella?

        Itsekin siis myönnät, että mitään uutta ei tälläkään palstalla ole, joten aika turhaa täällä on vuosikausia roikkua samojen juttujen kanssa.

        Argumentit loppuu niin alkaa pilkkaaminen ja lääkkeistä muistuttaminen. Olet vissin vielä psykiatrikin, kun voit heitellä diagnooseja jopa netin kautta. Tosin oikea psykiatrikaan ei sellaiseen pysty.

        Ymmärrän toki, että olen tullut hiekkalaatikollesi, joten taidankin tästä häipyä.


    • Anonyymi

      Energiaa välittäen suomentanut xxxx

      Yksi lukijamme kysyi meiltä, millaista kuoleman jälkeinen elämä on. Kuolema on aihe, mitä monet meistä välttelevät, mikäli mahdollista. Miksi luulet niin olevan? Luultavasti, koska pelkäämme sitä enemmän kuin mitään muuta. Ja miksi luulet niin olevan?

      Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pelkäämme kuolemaa, koska usein pidämme sitä loppunamme. Monet niistäkin jotka sanovat uskovansa kuoleman jälkeiseen elämään, pelkäävät kuolemaa. Luulen sen johtuvan siitä, ettemme tiedä, mitä kuolema oikeasti on. Meillä on tämä synkkä ja ankea määritelmä - jonka juuret ovat usein massatietoisuudessa - että kuolema on rangaistus, loppu, kuilu.

      Tässä lukijamme kysymys (jota olen vähän editoinut):

      "Minne menemme kuoleman jälkeen? Tiedämmekö, kuka olemme päästyämme sinne? Tunnemmeko toiset tai tuntevatko he meidät? Sulaudummeko vain suureen tuntemattomaan? Olemmeko ei-mitään?"

      Aloitetaanpa vastaamalla lukijamme kysymyksiin.

      * Minne menemme kuoleman jälkeen?

      Ette mene minnekään. Ette taatusti niihin paikkoihin, joita monet teistä kuvittelevat ja joista he puhuvat - taivas, helvetti, helvetin esikartano, kiirastuli. Noita paikkoja ei ole olemassa, ainakaan sillä tavalla kuin suosittu kuvitelma näkee ne.

      * Tiedämmekö, kuka olemme päästyämme sinne?

      Ehdottomasti! Ette menetä ainoastaan identiteettiänne, vaan teillä on paljon selkeämpi ja voimallisempi tieto siitä, kuka olette, kuin fyysisen elämänne aikana.

      * Tunnemmeko toiset tai tuntevatko he meidät?

      Taaskin, ehdottomasti kyllä. Se on kuin iloinen ja onnellinen perhetapaaminen. Tunnistatte kaikki, joita olette koskaan tunteneet kaikissa elämissänne. Ja he tuntevat teidät.

      * Sulaudummeko vain suureen tuntemattomaan?

      Ette. Ei ole mitään "suurta tuntematonta". On vain puhdasta tietoisuutta kaikissa monissa muodoissaan - henkisissä ja fyysisissä.

      * Olemmeko ei-mitään?

      Ette ole koskaan ei-mitään. Ette ole koskaan olleet ettekä tule koskaan olemaan ei-mitään. Tämä kuolema on hyvin väärinymmärretty asia. Ja koska ette ymmärrä sitä, pelkäätte.

      Olemme sanoneet kaiken tämän monta kertaa aiemmin. Mutta se kannattaa toistaa.

      Olette kaikki ikuisia valo- ja rakkausolentoja. Se on näin yksinkertaista. Ei ole koskaan ollut aikaa, jolloin te ette ole olleet olemassa. Eikä myöskään tule sellaista aikaa. Olette Jumala. Jumala on ikuinen. Te olette ikuinen.

      Kyllä, luovutte fyysisestä kehoasusta. Olette tehneet sitä vuosisatoja. Mutta fyysinen kehonne ei ole yhtä kuin te. Se on ainoastaan - ja melkein kirjaimellisesti - pelkkä asu, missä olette päättäneet leikkiä jonkin aikaa. Korostamme sanaa "leikkiä", koska näin henkenne tarkoitti, ennen kuin se otti viimeisimmän asunsa.

      Leikin on tarkoitus olla hauskaa. Elämän on tarkoitus olla hauskaa. Silloin kun teiltä puuttuu leikkiä ja hauskuutta, elämästänne tulee rankkaa.

      Kuoleminen on helpoin asia, minkä koskaan teette. Olette tehneet sen hyvin monta kertaa ja henkenne tietää, että voitte siirtyä "syntymä-kuolema" -kierron läpi helposti ja vaivattomasti.

      Silloin kun saavutte "toiselle puolelle", ette ole lähteneet "tältä puolelta". Olette edelleen täällä fyysisessä maailmassa. Teillä ei vain ole kehoa.

      Kehon rasittamatta olette nyt vapaampi ja onnellisempi, kuin voitte kuvitella. Nautitte vierailuistanne fyysiseen maailmaan ja rakkaidenne luo, jotka ovat vielä fyysisessä muodossa. Se on suurta huvia.

      Voitte myös helposti kommunikoida rakkaidenne kanssa, jotka ovat fyysisessä muodossa. Se on vielä selkeämpää kommunikointia kuin ollessanne kaikki fyysisessä muodossa.

      Ainoa ongelma on, silloin kun rakkaanne jotka edelleen "elävät", eivät usko tähän kommunikointiin. Mutta jos he ovat avoimia sille ja uskovat siihen yhtä paljon kuin te ollessanne toisella puolella, niin teillä voi olla iloista aikaa peuhata ja leikkiä toistenne kanssa - heidän ollessa fyysisyydessä ja teidän hengessä.

      Kaikki mitä sanomme tässä, ei päde ainoastaan ihmisrakkaisiinne, vaan myös eläinrakkaisiinne.

      Luotamme, että sanamme tänään ottavat vähän kuoleman raskautta ja pelkoa pois mielestänne ja sydämestänne. Nauttikaa vain siitä, kuka olette. Olkaa iloinen ja rakastava. Pitäkää hauskaa. Leikkikää. Sitä koko elämän tai kuoleman on tarkoitus olla - hauskanpitoa ja leikkiä.

      Kaikki on hyvin.

    • Anonyymi

      Perustuuko siis uskomus ikuisesta elämästä käärmeen nahanluonnista tehtyyn väärään tulkintaan?

      En tiedä,mutta tapa käärme! Pää poikki,paha saatana!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe