jos joku osaisi auttaa?

hähapua

Kysyn teiltä jos vaikka tiedätte. Miten saan kirjoitettua !? väärinpäin näppäimistöllä?

11

729

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjelmointijuttu

Poikani, 20v nörtti, teki sen joskus muutama vuosi sitten.

Kyselepä noilta ohjelmoijilta.

• Topias

Pidä Alt-näppäin painettuna ja näppäile seuraavat numerokoodit (ilman plus-merkkiä):

Alt 168 = ¿
      Alt 173 = ¡

--

• kiitoskiitos

kiitos teille :D

• Täsmeltäjä

¡Tähdentäisin sellaista pikkuseikkaa, että Alt-koodeja käytettäessä nuo numerot näpytellään sisään NUMEROnäppäimistön kautta, ei kirjainnäppäimistön yläpuolella olevaa numeroriviä käyttäen!

Näin ainakin näitä pöytämallisia perus-PC-näppiksiä hakattaessa.

Sitten toiseksi: ainakin minun Windowsissani koodit ovat seuraavat:

¿ = Alt 191
        ¡ = Alt 161

Missähän järjestelmässä nuo 168 ja 173 mahtavat tuottaa epsanjan välimerkkejä?

• Topias
        Täsmeltäjä kirjoitti:

¡Tähdentäisin sellaista pikkuseikkaa, että Alt-koodeja käytettäessä nuo numerot näpytellään sisään NUMEROnäppäimistön kautta, ei kirjainnäppäimistön yläpuolella olevaa numeroriviä käyttäen!

Näin ainakin näitä pöytämallisia perus-PC-näppiksiä hakattaessa.

Sitten toiseksi: ainakin minun Windowsissani koodit ovat seuraavat:

¿ = Alt 191
        ¡ = Alt 161

Missähän järjestelmässä nuo 168 ja 173 mahtavat tuottaa epsanjan välimerkkejä?

>Sitten toiseksi: ainakin minun Windowsissani
        >koodit ovat seuraavat:
        >¿ = Alt 191
        >¡ = Alt 161

Onpa outoa! Kokeilen tähän noita koodeja
        Alt 191 = ┐
        Alt 161 = í

>Missähän järjestelmässä nuo 168 ja 173 mahtavat
        >tuottaa epsanjan välimerkkejä?

Enpä osaa sanoa - niillä minä kuitenkin ne tekaisin...

• Täsmeltäjä
        Topias kirjoitti:

>Sitten toiseksi: ainakin minun Windowsissani
        >koodit ovat seuraavat:
        >¿ = Alt 191
        >¡ = Alt 161

Onpa outoa! Kokeilen tähän noita koodeja
        Alt 191 = ┐
        Alt 161 = í

>Missähän järjestelmässä nuo 168 ja 173 mahtavat
        >tuottaa epsanjan välimerkkejä?

Enpä osaa sanoa - niillä minä kuitenkin ne tekaisin...

Asia taisi ratketa.

Olen itse oppinut käyttämään 0-alkuisia Alt-koodeja.

¿ = Alt 0191 TAI Alt 168
        ¡ = Alt 0161 TAI Alt 173

Kirjoittaessani edellistä täsmellystä NÄPYTTELIN HUOMAAMATTANI NOLLAT ETEEN ja kirjoitin koodiohjeet kuitenkin näkyviin ilman nollia.

Haukuin siis väärää puuta ja annoin väärää informaciónia, mutta toisaalta hyvä että ongelma ratkesi edes nyt tätä kautta ja kaksien Alt-koodien olemassaolo tuli tiedostettua.

• Topias
        Täsmeltäjä kirjoitti:

Asia taisi ratketa.

¿ = Alt 0191 TAI Alt 168
        ¡ = Alt 0161 TAI Alt 173

Kirjoittaessani edellistä täsmellystä NÄPYTTELIN HUOMAAMATTANI NOLLAT ETEEN ja kirjoitin koodiohjeet kuitenkin näkyviin ilman nollia.

Haukuin siis väärää puuta ja annoin väärää informaciónia, mutta toisaalta hyvä että ongelma ratkesi edes nyt tätä kautta ja kaksien Alt-koodien olemassaolo tuli tiedostettua.

...kun viisastuu!

Olenhan käyttänyt 0-alkuisia ASCII-koodeja, minäkin - kuinka en sitä heti tullut ajatelleeksi!

Taitaa olla paras opetella käyttämään niitä nelinumeroisia koodeja, luulisin...

--

• oktaalilukuja
        Täsmeltäjä kirjoitti:

Asia taisi ratketa.

¿ = Alt 0191 TAI Alt 168
        ¡ = Alt 0161 TAI Alt 173

Ne 0-alkuiset on siis oktaali-, eli 8-kantajarjestelman lukuja, ihan samat luvut, mutta eri tavalla ilmaistuna.
        Minulla on wordissa espanjan tuki paalla ja se naputtelee kylla ihan automaagisesti ensimmaisen kys- tai huutomerkin nurinpain ja toisen oikeinpain, ihan niista normaaleista ?! nappyloista painamalla. Muissa ohjelmissa ei tietenkaan toimi.

• Topias kirjoitti:

...kun viisastuu!

Olenhan käyttänyt 0-alkuisia ASCII-koodeja, minäkin - kuinka en sitä heti tullut ajatelleeksi!

Taitaa olla paras opetella käyttämään niitä nelinumeroisia koodeja, luulisin...

--

Käyttämäsi koodit eivät ole Ascii-koodeja. Esimerkiksi ylösalainen huutomerkki ¡ ja ylösalainen kysymysmerkki ¿ eivät lainkaan kuulu Ascii-merkistöön. Ks.
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/chars.html#ascii

("Ascii" vai "ASCII"? Molempia voi perustella. "ASCII" perustuu siihen, että ilmaus on alkujaan lyhenne. "Ascii" perustuu siihen, että se luetaan sanana, [askii] tai [äskii]. Suomen kielen sääntöjen - tosin osittain tulkinnanvaraisten sääntöjen - mukaan sanana ääntyvät lyhenteet eli akronyymit kirjoitetaan sanojen tapaan.)

• oktaalilukuja kirjoitti:

Ne 0-alkuiset on siis oktaali-, eli 8-kantajarjestelman lukuja, ihan samat luvut, mutta eri tavalla ilmaistuna.
        Minulla on wordissa espanjan tuki paalla ja se naputtelee kylla ihan automaagisesti ensimmaisen kys- tai huutomerkin nurinpain ja toisen oikeinpain, ihan niista normaaleista ?! nappyloista painamalla. Muissa ohjelmissa ei tietenkaan toimi.

Käsitys siitä, että 0-alkuiset vaihtoehdot olisivat oktaalilukuja (mihin minäkin olen joskus narahtanut, kunnes oikaistiin), johtunee siitä, että C:ssä ja joissakin muissa ohjelmointikielissä kokonaislukuvakiot ovat oktaalisia, jos ne alkavat nollalla.

Todellisuudessa ne ovat desimaalisia mutta Dos-koodin mukaisia.

Esimerkiksi kun
        ¿ = Alt 0191 TAI Alt 168
        niin tämä johtuu siitä, että ylösalaisen kysymysmerkin koodi Windows Latin 1:ssä (windows-1252) on 191 ja Dos-koodisivulla CP 850 (cp850) 168.

Eihän esimerkiksi 0191 ole lainkaan oktaaliluku, koska siinä on numero 9.

Olen itse totutellut käyttämään 0-alkuisia vaihtoehtoja, vaikka ne ovat pitempiä. Useimmat Windows Latin 1 -koodit nimittäin ovat samat kuin ISO Latin 1 -koodit ja Unicode-koodit, joten niiden muistamisesta on enemmän hyötyä, ja väkisinkin koodeja jää muistiin, jos niitä käyttää usein. Dos-koodit taas ovat menneisyyden jäänteitä.

• pelaaja._.

Juu, nii itekki yritän netin kautta hakemalla noita merkkejä nii sitä huutomerkkii nurinpäin, mut kyssäri väärttepäi tehää; alt 0191 = ¿

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      77
      5922
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3251
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      44
      2898
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2142
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2105
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      106
      1929
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1889
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1867
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1538
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1298
    Aihe