Voiko säilykkeiden purkkeja käyttää uudelleen?

Anonyymi

Kyseessä lasipurkit metallikannella (vihannes/kasvis/kala/yms). Tietenkin ne pitää ensin tiskata ja sitten paistaa uunissa pöpövapaiksi, 6 minuuutta 121 asteessa riittänee? Aiheutuuko niistä, alle 24h eväskäytössä, riskiä? Lasipurkki ei varmasti aiheuta ongelmia, ainoa kyseenalainen on kansien tiiviste ja muu sisäpuolinen pintakäsittely, mutta nehän kokevat ja kestävät iskukuumennuksen jo alunperinkin. Tuntuu tuhlaukselta heittää niitä roskiin ja ostaa tilalle 4,99 - 9,99 euroa maksavia purkkeja. Tosin, osa täytynee heittää pois koska niitä on jo kertynyt kaapit pullolleen.

8

1078

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täällä käytetty hillopurkkeina. Hyvin on hillot säilynyt monta vuottakin.

• Anonyymi

Nykyään vain vanhukset tekevät hilloa. Oikeilla ihmisillä on pakastimet. Hillo on 50 % sokeria, ja ihra lisääntyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään vain vanhukset tekevät hilloa. Oikeilla ihmisillä on pakastimet. Hillo on 50 % sokeria, ja ihra lisääntyy.

Mansikkahillo, kotitekoinen, ainesjakauma: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/11012 ja olet oikeassa, siellä sanotaan että "sokeria 54 %".

Tuo 54% kuitenkin on osuus ko hillon painosta, siis 100 gramman määrässä mansikkahilloa on 54 grammaa sokeria. Kun katsotaan miten energia jakautuu niin mansikkahillon energiasta 96,5% tulee sokerista.

Yhtä terveellisen satsin saa aikaan kun sekoittaa 54 g sokeria 46 g vettä ripottelee sekaan jokusen hyppysellisen synteettistä mansikka-aromia. Mansikassa ei ole mitään suojaravintoainetta merkittävässä määrin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mansikkahillo, kotitekoinen, ainesjakauma: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/11012 ja olet oikeassa, siellä sanotaan että "sokeria 54 %".

Tuo 54% kuitenkin on osuus ko hillon painosta, siis 100 gramman määrässä mansikkahilloa on 54 grammaa sokeria. Kun katsotaan miten energia jakautuu niin mansikkahillon energiasta 96,5% tulee sokerista.

Yhtä terveellisen satsin saa aikaan kun sekoittaa 54 g sokeria 46 g vettä ripottelee sekaan jokusen hyppysellisen synteettistä mansikka-aromia. Mansikassa ei ole mitään suojaravintoainetta merkittävässä määrin.

Joo, no eiköhän sitä hilloa syödä maun takia eikä miksikään pääravinnoksi. Ja ei niitä mansikoita pakastamaan kannata ruveta. Niin männöövät huonoiks kun ne sieltä pakastimen pohjalta monen vuuen päästä kaiveloo.

• Anonyymi

Tottakai voi. Itse käytän niitä idätysastioina. Sterilointiin käytän kiehuvaa vettä.

• Anonyymi

Luin äskettäin jostain, jota en enää löydä, jonkin viranomaisen (luulen että oli Terveysvirastosta tai THL:stä) litaniat siitä mitä voi käyttää ruokien säiytykseen ja mitä ei.

Linjaus oli tiukka sekä jyrkkä siten että vain sellaista voi käyttää joka nimenomaan myydään ja on siis tarkoitettu ruuan säilyttämiseen. Kieltolistalla esimerkkinä oli muiden muassa että muovisia mikromöhnä-astioita ei saa käyttää uudelleen koska ne on tarkoitettu kertaköyttöiseksi ja sellaista käyttöä varten testattu, jos niitä käytetään useamman kerrran niin niistä voisi irrota jotain, ja tälläistä käyttötapaa varten ko tuotetta ei ole testattu.

Olen kyllä havainnut että esim sillipurkin kannen (helposti avattava) tiiviste ruskistuu kun sitä uunittaa tarpeeksi monta kertaa, jotain siinä tapahtuu, mutta lieneekö vaarallista?

• Anonyymi

Lasipurkit ja muut lasiastiat ovat turvallisia. Lasi ei ime itseensä mitään, eikä siitä irtoa mitään.

Muovipakkauksiin pakatut elintarvikkeet voi muutenkin jättää ostamatta. Rasva ja muovi ei ole hyvä yhdistelmä. Esim. jauhelihapakkaus ei kelpaa uusiokäyttöön.

Ei niitä kansia sinne uuniin pidä puskea. Steriloi ne kuumalla vedellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lasipurkit ja muut lasiastiat ovat turvallisia. Lasi ei ime itseensä mitään, eikä siitä irtoa mitään.

Muovipakkauksiin pakatut elintarvikkeet voi muutenkin jättää ostamatta. Rasva ja muovi ei ole hyvä yhdistelmä. Esim. jauhelihapakkaus ei kelpaa uusiokäyttöön.

Ei niitä kansia sinne uuniin pidä puskea. Steriloi ne kuumalla vedellä.

Aivan. Nyt saa mummin opit viimeinkin kyytiä, ihan kaikki. Tiskikonepesu riittää eväskäyttöön. Säilöntää varten kannattaa varmaankin kiehuttaa, kiehutusaika ollee merkittävä tekija, löysin ohjeita 6 min ... 30 min kiehutusajoilla. Ensimmäinen tiskikonepesu tosin ei vie kaikenlaisista purkeista/kansista tuoksahdusta, siihen uunitus auttaa paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      352
      1407
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      78
      967
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      79
      888
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      823
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      46
      706
    6. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      120
      703
    7. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      38
      692
    8. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      49
      658
    9. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      606
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      552
    11. 45
      547
    12. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      9
      546
    13. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      27
      543
    14. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      525
    15. 32
      521
    16. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      33
      508
    17. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      84
      495
    18. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      80
      460
    19. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      39
      450
    20. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      447
    Aihe