Kansalaisia vaaditaan kurpitsan syönti talkoisiin

Anonyymi

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008108411.html
"Hävikki uhkaa kotimaista herkkua – S-ryhmä haastaa suomalaiset syömätalkoisiin.
Suomessa kasvatettua kesäkurpitsaa on tänä kesänä tulossa ennätysmäärin. Kaupan alan S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan talkoisiin ostamaan ja syömään kesäkurpitsaa.
Hän vetoaa kuluttajiin, että nämä tulisivat talkoohengessä viljelijöiden ja kaupan avuksi.
– Ensi viikon alussa kilohinta on vähän päälle eurossa, mutta saattaa mennä jopa alle euroon."

Eikös talkoot ole palkattomia, joten jos syöntitalkoisiin pyydetään, niin jakakoot ilmaiseksi niitä pötkylöitään.
Vihreille ja ituhipeille voisi tarjota kurpitsoja, nehän aina mainostaa, että pitää syödä kasviksia, joten luulisi, että niille kelpaa, kun kaninruokaa syövät.
Miksi pitää sitten kasvattaa niitä rehuja niin tuhottomasti, että on yliyarjontaa.
Jos kerran on noin paljon kesäkurpitsaa, niin mikseivät anna niitä lehmille, hevosille, lampaille, sioille ja muille eläimille, joille ne ovat vähintään samanlaista herkkua, kuin hillomunkki tai leivos ihmiselle.
Kesäkurpitsaa olen joskus kasvattanut ja syönyt, aika mautonta syötävää ja sisältää suurimmaksi osaksi vettä.
Samoin kukkakaali, en edes pidä kukkakaalista, mauton ja huonon makuinen vihannes.

22

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmettelen hieman ja vähän enemmänkin tuota uutista kun nimittäin viime aikoina kesäkurpitsan hinta on tuntunut aina vain nousevan. Joskus kesän alussa ulkomaista oli eurollakin kilo mutta nyt oli jopa yli kaksi euroa kilo jossakin kaupassa. Yritetään odotella niitä alhaisempia hintoja. Syön siis kyllä mielelläni kesäkurpitsaa.
      Kukkakaalikin on kyllä ihan hyvää, ainakin höyrystettynä kypsenettynä (ja sitten vielä vaikkapa kylmennettynä syötäväksi).

      • Ei kai nyt melkein pelkästä vedestä kannata paljon yli euroa kilo maksaakaan. Ja samasta syystä ei niitä kannata eläimille rehuna syöttää, kun niissä on niin vähän energiaa.

        En mä niitä sellaisenaan syö, mutta esim. sipulien, paprikoiden, tomaattien yms. sellaisten kanssa niistä tulee ihan hyvä sörsseli. Ja tosi nopeita käsitellä, kun ei tarvitse edes kuoria.


    • Anonyymi

      Ei vaadittu.

    • Anonyymi

      Minä yritin kasvattaa kesäkurpitsoita, mutta kuolivat pois ;/(

    • En mä osaa tehdä niistä mitään.

      • Anonyymi

        Koitas paistaa ohuehkoja viipaleita paistinpannulla, ei liian kuumalla. Kevyesti suolaa ja mustapippuria.

        Sitten kun ovat kypsyneet sopivasti, niin juustoa siihen päälle hetkeksi sulamaan, esim mozzarellaraastetta.

        Eipähän sit enään voi puhua terveysruoasta, mutta esim lihan lisukkeena menee hyvin ja jää hiilarit pois annoksesta kokonaan.


    • Anonyymi

      Siitä tulee hyvää kesäkurpitsalasagnea tai spaghettia. Lasagnelevyjen tilalla ohuita kesäkurpitsasiivuja pitkin päin hylättynä. Julienne-raydalla vetää suikaleita suoraan kastikkeeseen. Pehmenee ilman keittämistä. Sopii hyvin vähähiilariseen ruokavalioon.

      Ohjeita netti pullollaan.

      • Mä teen niistä yleensä wokkia.


      • Anonyymi

        Kiitti tuota vois kokeilla, kuulostaa hyvältä!


      • Anonyymi

        Sorry kirjoitusvirheet, kännykällä kun kirjoittaa. 😄 Siis ohuita siivuja höylättynä vaikka juustohöylällä ja ja ohuita suikaleita julienne-raudalla.


    • Anonyymi

      Kurpitsa on aika lailla eri asia kuin kesäkurpitsa.

    • Anonyymi

      Noita kun sokkarien ja prismojen pihalla alettaisiin jakamaan ämpärikaupalla, varmasti olisi menekkiä.

      -harmiseikirj-

      • Kilometrien jonot ja mellakoitakin, jos kansa saisi samalla sen ämpärinkin.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kilometrien jonot ja mellakoitakin, jos kansa saisi samalla sen ämpärinkin.

        Tuommoinen löytyi, Karpo on rahdannut perunoita eduskuntatalolle:

        https://www.youtube.com/watch?v=epEtEasGstk

        Voisihan noiden kurpitsoiden kanssa toimia samoin, myykööt Karpolle ja se sitten kuskaa ministereille.

        -harmiseikirj-


    • Kesäkurpitsa ei ole mun suosikkivihannes numero 1, mutta kyllä joskus syön sitä, esim. salaatissa ja leivän päällä (samaan tapaan kuin kurkkua). Tykkään enemmän erilaisista keltaisista kurpitsoista kuten vaikka myskikurpitsa ja Hokkaidon kurpitsa, ne on mun herkkua ja syön niitä esim. täytettynä ja uunissa paistettuna sekä joskus sosekeitona.

    • Kukkakaalista pidän myös, esim. kukkakaaligratiini on hyvää ja kukkakaali-perunamuussi (herkkua).

      • Anonyymi

        Kukkakaalista teen vähähiilarisen pizzapohjan: raastettua kukkista, juustoraastetta ja munaa. Tulee hyvä lätty. Voi tehdä myös wrapin tai fajitaksen ja täyttää.


    • Anonyymi

      Heh, "viljelijöiden ja kaupan avuksi". Siis kaupan. Vieläkö joku nykyaikana puhuu talkoista. - cu-

    • Anonyymi

      Minusta on vähän julma se ohje jossa neuvotaan itkettämään kesäkurppaa ripottelemalla suolaa sen päälle, eikö sen voisi vain antaa olla?

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Kerran tein kesäkurpitsasta kesäkurpitsa keittoa.
      Kerran kokeilin spagettikurpitsaa, joka olisi pitänut muuttua sellaiseksi, kuin sulatettu juusto, joka venyy, muttei se mitään venynyt, eikä juustolta maistunut.

      • Anonyymi

        "Kerran kokeilin spagettikurpitsaa, joka olisi pitänut muuttua sellaiseksi, kuin sulatettu juusto, joka venyy, muttei se mitään venynyt, eikä juustolta maistunut"

        Johtuisko siitä ettei se ole juustoa eikä siinä ole juuri rasvaakaan. 😂


    • Anonyymi

      Olet lukenut aloittaja väärin. "Vaaditaan" on eri asia kuin "haastetaan" ja "pyydetään".

      Varmaan menee nämä verbit sekaisin samalla lailla kuin ilmeisesti menee naisten "ahdistelu" ja "lähestyminen".

      Lukutaito...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3807
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2701
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      131
      2037
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      102
      1763
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      57
      1206
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1137
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1036
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      976
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      957
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      914
    Aihe