En halua parantua

Anonyymi

Olen onnistunut vielä välttämään kiinnijäämisen vaikka lähellä onkin ollut. Opettajani ja vanhemmat epäilevät varmasti jotain mutta eivät ole tehnyt asialle vielä mitään. Olen nyt 170 senttiä pitkä ja painan 40 kiloa. Oon 13 vuotta. Olen jatkanut laihduttamista nyt jonkun vuoden mutta en halua lopettaa. Jos saisin apua niin minun täytyisi lihoa mitä en halua. Joskus olen jostain syystä melkein jopa hakenut apua mutta ajattelin sitten että uurastukseni on mennyt hukkaan. pystyn vastaamaan muutaman päivän mutta joskus saatan syödä kolme palaa leipää kerralla (apua)!
Päivän kalorit on aina alle 300
Syke on 40
Verenpaine on alhainen samoin sokeri
Hiukset lähtee koko ajan
Meinaan pyörtyä joka päivä mutta salaan sen

Auttakaa!!!

4

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joka toinen anoreksiapotilas ei parannu, vaan jää oireilemaan - tai kuolee. Sydän voi pettää. Oikeasti syömishäiriö rasittaa todella paljon sydäntä.

Haluat apua, mutta et halua apua. Itse sinun on tehtävä valintasi. Tiedät riskit ja haitat elämänlaadulle. Vanhemmissasikin ja kouluterveydenhuollossa on vikaa, kun sinun on annettu sairastaa. Laihuushäiriösi pitäisi olla näkyvä ja mitattavissa. Eli asiaan olisi pitänyt puuttua.

Entä jos etsisit jonkun auttavan puhelimen numeron, ja soittaisit sinne nimettömästi? Silloin saisit ulkopuolisen kuuntelijan, mutta kukaan ei ole pakottamassa sinua mihinkään. Voisit saada ideoita asiasi selvittelyyn.

Itse sairastin nuorena hoitamattoman syömishäiriön. Siitä selvisin, mutta tuli muita sairauksia, ja päädyin nuorena eläkkeelle. Olen ihan samassa painossa nyt keksi-iässä kuin ennen laihdutuksen aloittamista nuorena. Ja tämä paino on itselleni ihan hyvä, normaali pienikokoisen ihmisen paino.

https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/lasten-ja-nuorten-puhelin/

• Anonyymi

Tee itse päätöksesi. Itseäni kaduttaa, kun menin ulisemaan lääkärille tästä ja sen jälkeen en saanut olla enää rauhassa. Koko ajan joku vahtii syömistä ja liikkumista enkä saa laihduttaa rauhassa. Siinä meni viimeinenkin autonomia. Mutta kannattaa todella miettiä tuota.

• Anonyymi

Juuri näin. Jos haluat laihduttaa ja sairastaa rauhassa et todellakaan hae "apua". Sulla on vaan niin monta vuotta täysi-ikään ettet tule onnistumaan syömishäiriön salamisessa vaikka kuvittelet olevasi kuinka nokkela. Anoreksia on myös oikeasti hengenvaarallinen sairaus vaikka moni sitä elämänkatsomukseksi väittää, mun sun täytyy haluta alkaa syömään taas ja taistella sairautta vastaan.

• Anonyymi

Tuttu juttu.
      Vielä silloinkin kun elämä muuttuu pelkäksi h:vetiksi ja tuskaksi, kun anoreksia muuttuu ihanasta ystävästä julmaksi kiduttajaksi - sillä se muuttuu! - ei siitä halua eikä uskalla luopua.
      Sitä saattaa vallita kauhea ambivalenssi, haluan parantua mutta en halua parantua!
      Jokin sielussa huutaa ja pyytää apua, mutta sitten "se toinen" kiristää otettaan ja upottaa kyntensä entistä syvemmälle.
      Tätä samaa olen läpi käynyt reilut kymmenen vuotta kunnes hakeuduin jo täysi-ikäisenä ulkomaille hoitoon. Silloin alkoi hidas tie toipumiseen joka sekin kesti vuosia ja edelleenkään ei suhteeni ruokaan ole täysin normaali.

Myös minulta lähti hiukset. Ajelutin ne kokonaan pois ja minua luultiin syöpäpotilaaksi koska olin äärettömän laiha.
      Ei pitäisi tänne kertoa pituuksia ja painoja koska ne voivat toimia triggerinä mutta olin ja olen 168 cm ja alimmillani painoin 33 kiloa ja päämäärä oli 28 kiloa!
      Siitä ymmärtää miten sairaat anorektikon aivot ovat.
      Olin pari kertaa sisätautiosastolla koska pelättiin että kuolen. Sieltä kuitenkin taas nousin ja homma jatkui. Mitään kunnollista hoitoa en Suomessa saanut, ja siksi kun mahdollisuus siihen avautui lähdin ulkomaille hoitoon.
      Motivaatiota parantua oli hieman tullut koska en enää jaksanut sitä tuskaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut kuolema oman käden kautta.
      Muistoksi tästä kaikesta jäi sydämen rytmihäiriöt, osteoporoosi jonka takia olen katkonut erinäisiä luita ja metallilevy asennettu ranteeseen. Psyykkiselle puolelle jäi ahdistuneisuus jonka kanssa olen tosin oppinut elämään ja osaan käsitellä sitä aika hyvin.
      Tällä hetkellä - olen aikuinen nainen - painan 53 kiloa. Läääkäri haluaisi että nostaisin 56 kiloon jotta olisin turvallisella puolella mutta en pysty. Hyvä kuitenkin näin enkä ole sairaalloisen laiha.
      Ihmiset eivät ymmärrä miten kauheasta sairaudesta tässä on kysymys! Ja vakavasta. Tämä on eniten kuolemaan johtava psyykkinen sairaus. En voi ymmärtää miksi hoito on niin huonoa Suomessa? Esim. alkoholisteille on matalan kynnyksen katkopaikkoja, kuntoutusta, hoitoa, mutta siaraus joka turmelee ja jopa tappaa usein hyvinkin nuoria tyttöjä ja myös poikia on jätetty oman onnensa nojaan. Kun täytät 18 sinut potkaistaa pois hoitopaikoista ja saat selvitä omillasi.
      Hoitotaito puuttuu Suomessa, ei osata eikä ymmärretä. Miski?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe