En halua parantua

Anonyymi

Olen onnistunut vielä välttämään kiinnijäämisen vaikka lähellä onkin ollut. Opettajani ja vanhemmat epäilevät varmasti jotain mutta eivät ole tehnyt asialle vielä mitään. Olen nyt 170 senttiä pitkä ja painan 40 kiloa. Oon 13 vuotta. Olen jatkanut laihduttamista nyt jonkun vuoden mutta en halua lopettaa. Jos saisin apua niin minun täytyisi lihoa mitä en halua. Joskus olen jostain syystä melkein jopa hakenut apua mutta ajattelin sitten että uurastukseni on mennyt hukkaan. pystyn vastaamaan muutaman päivän mutta joskus saatan syödä kolme palaa leipää kerralla (apua)!
Päivän kalorit on aina alle 300
Syke on 40
Verenpaine on alhainen samoin sokeri
Hiukset lähtee koko ajan
Meinaan pyörtyä joka päivä mutta salaan sen

Auttakaa!!!

4

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joka toinen anoreksiapotilas ei parannu, vaan jää oireilemaan - tai kuolee. Sydän voi pettää. Oikeasti syömishäiriö rasittaa todella paljon sydäntä.

      Haluat apua, mutta et halua apua. Itse sinun on tehtävä valintasi. Tiedät riskit ja haitat elämänlaadulle. Vanhemmissasikin ja kouluterveydenhuollossa on vikaa, kun sinun on annettu sairastaa. Laihuushäiriösi pitäisi olla näkyvä ja mitattavissa. Eli asiaan olisi pitänyt puuttua.

      Entä jos etsisit jonkun auttavan puhelimen numeron, ja soittaisit sinne nimettömästi? Silloin saisit ulkopuolisen kuuntelijan, mutta kukaan ei ole pakottamassa sinua mihinkään. Voisit saada ideoita asiasi selvittelyyn.

      Itse sairastin nuorena hoitamattoman syömishäiriön. Siitä selvisin, mutta tuli muita sairauksia, ja päädyin nuorena eläkkeelle. Olen ihan samassa painossa nyt keksi-iässä kuin ennen laihdutuksen aloittamista nuorena. Ja tämä paino on itselleni ihan hyvä, normaali pienikokoisen ihmisen paino.

      https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/lasten-ja-nuorten-puhelin/

    • Anonyymi

      Tee itse päätöksesi. Itseäni kaduttaa, kun menin ulisemaan lääkärille tästä ja sen jälkeen en saanut olla enää rauhassa. Koko ajan joku vahtii syömistä ja liikkumista enkä saa laihduttaa rauhassa. Siinä meni viimeinenkin autonomia. Mutta kannattaa todella miettiä tuota.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos haluat laihduttaa ja sairastaa rauhassa et todellakaan hae "apua". Sulla on vaan niin monta vuotta täysi-ikään ettet tule onnistumaan syömishäiriön salamisessa vaikka kuvittelet olevasi kuinka nokkela. Anoreksia on myös oikeasti hengenvaarallinen sairaus vaikka moni sitä elämänkatsomukseksi väittää, mun sun täytyy haluta alkaa syömään taas ja taistella sairautta vastaan.


    • Anonyymi

      Tuttu juttu.
      Vielä silloinkin kun elämä muuttuu pelkäksi h:vetiksi ja tuskaksi, kun anoreksia muuttuu ihanasta ystävästä julmaksi kiduttajaksi - sillä se muuttuu! - ei siitä halua eikä uskalla luopua.
      Sitä saattaa vallita kauhea ambivalenssi, haluan parantua mutta en halua parantua!
      Jokin sielussa huutaa ja pyytää apua, mutta sitten "se toinen" kiristää otettaan ja upottaa kyntensä entistä syvemmälle.
      Tätä samaa olen läpi käynyt reilut kymmenen vuotta kunnes hakeuduin jo täysi-ikäisenä ulkomaille hoitoon. Silloin alkoi hidas tie toipumiseen joka sekin kesti vuosia ja edelleenkään ei suhteeni ruokaan ole täysin normaali.

      Myös minulta lähti hiukset. Ajelutin ne kokonaan pois ja minua luultiin syöpäpotilaaksi koska olin äärettömän laiha.
      Ei pitäisi tänne kertoa pituuksia ja painoja koska ne voivat toimia triggerinä mutta olin ja olen 168 cm ja alimmillani painoin 33 kiloa ja päämäärä oli 28 kiloa!
      Siitä ymmärtää miten sairaat anorektikon aivot ovat.
      Olin pari kertaa sisätautiosastolla koska pelättiin että kuolen. Sieltä kuitenkin taas nousin ja homma jatkui. Mitään kunnollista hoitoa en Suomessa saanut, ja siksi kun mahdollisuus siihen avautui lähdin ulkomaille hoitoon.
      Motivaatiota parantua oli hieman tullut koska en enää jaksanut sitä tuskaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut kuolema oman käden kautta.
      Muistoksi tästä kaikesta jäi sydämen rytmihäiriöt, osteoporoosi jonka takia olen katkonut erinäisiä luita ja metallilevy asennettu ranteeseen. Psyykkiselle puolelle jäi ahdistuneisuus jonka kanssa olen tosin oppinut elämään ja osaan käsitellä sitä aika hyvin.
      Tällä hetkellä - olen aikuinen nainen - painan 53 kiloa. Läääkäri haluaisi että nostaisin 56 kiloon jotta olisin turvallisella puolella mutta en pysty. Hyvä kuitenkin näin enkä ole sairaalloisen laiha.
      Ihmiset eivät ymmärrä miten kauheasta sairaudesta tässä on kysymys! Ja vakavasta. Tämä on eniten kuolemaan johtava psyykkinen sairaus. En voi ymmärtää miksi hoito on niin huonoa Suomessa? Esim. alkoholisteille on matalan kynnyksen katkopaikkoja, kuntoutusta, hoitoa, mutta siaraus joka turmelee ja jopa tappaa usein hyvinkin nuoria tyttöjä ja myös poikia on jätetty oman onnensa nojaan. Kun täytät 18 sinut potkaistaa pois hoitopaikoista ja saat selvitä omillasi.
      Hoitotaito puuttuu Suomessa, ei osata eikä ymmärretä. Miski?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe