Mulla oli eilen illalla asunnossa +37 astetta lämmintä.

Anonyymi

Aurinko paistanut tuollaisten ohuiden vaaleiden verhojen läpikin sen verran, no sitten auringon laskettua laitoin läpivedon päälle asunnon laidasta laitaan, ei paljon auttanut, koska: sitten tunkeutui kärpänen sisälle joka häiritsi unta koko yön ajan korviss pöristellen.

Jäähdytysjutuista tuli mieleen, että tuollaisia ehkä kannattaisi käyttää, peltier-teknologiaa: https://www.banggood.com/DIY-12V-420W-6-Chip-Semiconductor-Refrigeration-Cooling-Device-Thermoelectric-Cooler-Air-Conditioning-High-Cooling-Efficiency-p-1596451.html

19

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltier-elementtejä tosiaan käytetään myös halvimman luokan jääkaappilaukuissa, mutta niiden huonoimpana puolena on erittäin huono hyötysuhde, eli peltier jäähdyttää pientä kohdettaan, mutta lämmittää samalla ympäristöään moninverroin, sähköä tuhlaten.

      Peltierin hyviä puolia ovat edullisuus, pieni koko ja hiljaisuus, joskin sekin rikkoutuu jos "kuumaa puolta" joutuu jäähdyttämään tuulettimella, kuten linkissäsi.

    • Anonyymi

      Prosessoreissa on noita, tietokoneissa monestikin, kokeilin kerran pientä peltieriä itse, testasin, niin sehän keittäisi vesikattilan toisella puolella ja toisella pinnallaan viilentäisi, niin toimii, nopeasi ja yllättävän tehokkaasti oli joku 5cmx5cm ja 50W, jotain sellaista...

    • Anonyymi

      Ihan täysin irrallisessakin peltier-elementissä selvästi tuntee sormella että kumpi puoli lämpenee ja kumpi puoli kylmenee.

    • Anonyymi

      Ei kyllä laske lämpötila jos on noin hirveen kuuma 37 astetta, kun asunnon rakenteet eli seinät, katto, lattia, huonekalut ja kaikki asunnossa lämpenee ja kerää lämpöä.
      Mikäläisellä on jotain 27 ja on ahistavan kuumaa, ettei mitään jaksa tehdä, olla vaan tuulettimen puhalluksessa.
      Ei paljon viilene huone, vaikka yöllä olis 10, kun kauan joutuu viilentämään, että rakenteet viilenee.
      Olis tehokasta, jos olis kuivajäätä -78.5 laittaa puhaltimen eteen.
      https://www.woikoski.fi/teollisuus-ja-elintarviketeollisuus/kaasut/kuivajaa.html
      Kuivajään käsittelyssä pitää olla huolellinen, tulee muuten paletumavammoja eli suojahanskat on oltava ja koska kuivajäästä vapautuu hiilidioksidia, niin syrjäyttää hapen, että voi siihen kuolla.

    • Anonyymi

      Ilmalämpöpumppu viilentää mulla huonelämmön 20 asteeseen. Ulkona nyt 30.
      Ihana mennä nukkumaan raikkaassa ilmassa. Ulos ei tee mieli kun pakosta.

    • Anonyymi

      Ei saa sanoa 37 astetta vaan homo kikkeli miehen anusreikään niin 37 astetta on kunnialoukkaus homoja ja lesboja kohtaan niin loukkaavaa ja satuttavaa

    • Millä ihmeellä sä oot saanu kämppäsnoin kuumaks. Mulla on kymmenen astetta vähemmän. Pidän ikkunoita yötä päivää auki, niin ilma kiertää, eikä kuumene. Ei pidä paikkansa että lämpö tulisi päivällä sisään avoimesta ikkunasta.

    • Anonyymi

      Yläkerros ja aurinko paistaa, aika tavallista on kyllä kaupungissa, samanlaista oli kun asuin keskustassa kivisessä kerrostalossa jossa oli koneellinen ilmastointi, aivan yhtä kuumaa.

    • 27,3 nyt ulkona varjossa.

      • Nyt siihen mittariin on paistanut aurinko vähän aikaa ja heti on 35,8..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Nyt siihen mittariin on paistanut aurinko vähän aikaa ja heti on 35,8..

        Kohta auringossa on yhtä kuuma kuin ihmisen sisällä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kohta auringossa on yhtä kuuma kuin ihmisen sisällä.

        Vois oikeastaan luulla että semmonen 37 astetta olis ideaali lämpötila..🤔


    • Anonyymi

      Nyt mulla on sisällä jo 32 :) Aamulla tuuletin mahdollisimman viileäksi asunnon läpituuletuksella, mutta en saanut viileämmäksi kuin jotain 27 :D

      Hahhahhh. johtuu tuosta kun aurinko pääsee paistamaan suoraan, laitapa lämpömittari umpinaiseen lasipurkkiin ja koko päiväksi se aurinkoon ja tarkkaile mittarilukemaa :D

    • Anonyymi

      44 auringonpuolen mittarissa.

      • Anonyymi

        Aiempina kesinä pysyi auringonpuolella alle 40....
        on jotain eroa nyt...


      • Ei mittareita sinne aurinkoon. Onko perusjärki ihmisiltä unohtunut.


    • Anonyymi

      Otin valoa vaan ikkunasta ja piti katsoa tarkasti jotain pikkuruista merkintää suurennuslasin avulla, niin onneksi ajoissa huomasin, että aurinko paistaa siihen suurennuslasiin nyt sitten suoraan, olisi syttynyt hyvin tulipallo jos en olisi huomannut :)

      Äkkiä varjoon siitä paikasta se suurennuslasi.

    • Anonyymi

      MUTTA KOKEILIN UUTTA JÄRJESTELMÄÄ, jotta ei tulisi edes ötököitäkään sisälle jos tuulettaa: ostin Johnsonin, eli niin sen myrkkyvalmistajan hajusteita ja hajustin erilaisilla hajusteilla ikkunoita ennen kuin laitoin läpivedon päälle, ei tule ötököitä sisälle.

      mutta äniä tulee, huomasin hassun: naapurin ihmiset pelaavat petanque-peliä, tuli kummallisia ääniä, näyttää kyllä aika vaavitalle heidän pelinsä :D

      Tässä talossa ei ole tuollaisia vapaita pelipaikkoja tai harrastepaikkoja noilla ja naapuritalossa on :D

      Kummallisia ääniä tulee pelistä :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe