Hyvän ja pahan erottaminen toisistaan

Miten voit erottaa hyvän ja pahan toisistaan objektiivisesti?

Onko tähän mitään keinoja?

Onko systemaattista järjestelmää tai menetelmää, jolla voidaan paljastaa ajatusten, sanojen, tekojen ja tekemättä jättämisen absoluuttinen hyvyys tai pahuus?

Missä on se käskyjen tai ohjeiden kokoelma, mikä kertoo sen, mitä on hyvä tehdä ja mitä ei saa tehdä, koska se on absoluuttisen pahaa?

Syötkö simpukoita?

Katsotko pornoa?

Elätkö yhteiskunnan tukien varassa?

Mikä on hyvää ja mikä on pahaa?

Kerro se meille ripulivajakeille, kun tunnut niin helvetin hyvin sen asian tietävän!

Tai sitten et tiedä paskaakaan siitä, mitä todeksi väität.

24

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toisen hyvä on toisen paha.

      • Anonyymi

        Mitä enemmän hyötyy sen parempi, toiselle osapuolelle .


    • Anonyymi

      > Miten voit erottaa hyvän ja pahan toisistaan objektiivisesti?

      Yksinkertaista, mietit vain että teet toisille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.

      • Tuo saattaa olla hyvää subjektiivisesti, mutta ei objektiivisesti.


      • Mitä jos toinen tykkää panna sinua kakkoseen, mutta sinä et: panetko silti?

        Mitä jos toinen tykkää piikittää heppaa suoneensa: piikitätkö?

        Ei tuo ns. kultainen sääntö paljasta sitä, mikä on hyvää ja pahaa. Se pitää pystyä päättelemään muilla tavoilla. Osaatko?

        Minä osaan. Olen niin helvetin viisas, että tiedän, miten absoluuttinen hyvä ja paha voidaan tuntea. Homoseksuaalisuus on esimerkiksi absoluuttisen pahaa, koska se on kieroutuma pois synnynnäisestä heteroudesta ja saa aikaan monenlaista pahaa ihmisen ruumiissa ja mielessä. Tätä asiaa on jopa tutkittu noin 20 vuotta sitten, mutta homofiilit suvakit pitivät näitä tieteellisiä tutkimuksia epäilyttävinä ja laativat sitten omiaan, joissa mukamas kumoavat nämä tulokset ja johtopäätökset, jotka perustuvat kuitenkin lääkäreiden ja homoseksuaalien omiin selontekoihin.

        Ei saatana mitä idiootteja.

        Ja ei, en ole tallettanut niitä tutkimuksia tai linkkejä niihin, kun minua ei sellainen paskan jauhaminen kiinnosta. Tiedän kuitenkin sen, mitä papereita olen lukenut ja tutkinut. Tunnen myös henkilökohtaisesti homoja ja tiedän heidän ongelmansa, jotka aiheutuvat homoudesta, ei mistään muusta. Ovat kokeneet väkivaltaa ja erilaisia fyysisiä vammoja homoseksin vuoksi, ja paljon pään sisäisiä vaurioita, kun se menee sekaisin kieroutuneesta seksitavasta.


      • Strong-atheist kirjoitti:

        Tuo saattaa olla hyvää subjektiivisesti, mutta ei objektiivisesti.

        Tuossa sulle laulu, jossa kuvataan objektiivisesti suurinta rakkautta, mitä voi olla olemassa: miehen ja naisen välistä rakkautta. Toki myös muut rakkauden muodot ovat hyviä, mutta tätä ihaillaan ehkä eniten sen vuoksi, että se on myös eroottista ja romanttista, toisin kuin esimerkiksi storge, jossa vanhemmat rakastavat lapsiaan tai alamaiset hyvää hallitsijaa, Harun El Pullahia.

        https://www.youtube.com/watch?v=1xlj-zAWEfg&list=PL5ASx-8PPjJX-YnnK6vNq5aJQQAIxxtpU&index=5

        Rocío Dúrcal - Cómo Han Pasado los Años


      • Anonyymi
        Kustaan kirjoitti:

        Mitä jos toinen tykkää panna sinua kakkoseen, mutta sinä et: panetko silti?

        Mitä jos toinen tykkää piikittää heppaa suoneensa: piikitätkö?

        Ei tuo ns. kultainen sääntö paljasta sitä, mikä on hyvää ja pahaa. Se pitää pystyä päättelemään muilla tavoilla. Osaatko?

        Minä osaan. Olen niin helvetin viisas, että tiedän, miten absoluuttinen hyvä ja paha voidaan tuntea. Homoseksuaalisuus on esimerkiksi absoluuttisen pahaa, koska se on kieroutuma pois synnynnäisestä heteroudesta ja saa aikaan monenlaista pahaa ihmisen ruumiissa ja mielessä. Tätä asiaa on jopa tutkittu noin 20 vuotta sitten, mutta homofiilit suvakit pitivät näitä tieteellisiä tutkimuksia epäilyttävinä ja laativat sitten omiaan, joissa mukamas kumoavat nämä tulokset ja johtopäätökset, jotka perustuvat kuitenkin lääkäreiden ja homoseksuaalien omiin selontekoihin.

        Ei saatana mitä idiootteja.

        Ja ei, en ole tallettanut niitä tutkimuksia tai linkkejä niihin, kun minua ei sellainen paskan jauhaminen kiinnosta. Tiedän kuitenkin sen, mitä papereita olen lukenut ja tutkinut. Tunnen myös henkilökohtaisesti homoja ja tiedän heidän ongelmansa, jotka aiheutuvat homoudesta, ei mistään muusta. Ovat kokeneet väkivaltaa ja erilaisia fyysisiä vammoja homoseksin vuoksi, ja paljon pään sisäisiä vaurioita, kun se menee sekaisin kieroutuneesta seksitavasta.

        > Mitä jos toinen tykkää panna sinua kakkoseen, mutta sinä et: panetko silti?

        On kyllä huolestuttavaa miten vaikeaa joidenkin on ymmärtää yksinkertaisiakaan asioita. Halautko sinä, että sinulle tehdään jotain vastoin tahtoasi? Et halua, älä siis tee niin muille.


      • Anonyymi
        Strong-atheist kirjoitti:

        Tuo saattaa olla hyvää subjektiivisesti, mutta ei objektiivisesti.

        "Tuo saattaa olla hyvää subjektiivisesti, mutta ei objektiivisesti."


        On se kumma, että jjopa kaikenkarvaisia kyselytutkimuksia pidetään objektiivisina alalla kuin alalla, mutta etiikassa universaalinen periaatekaan ei muka ole pätevä,

        Aivan päätöntä tuo Humen giljotiinin nimeen vannominen.


    • Moraali ei koskaan ole ongelmatonta, koska teot eivät usein ole seuraukseltaan pelkästän pahoja tai hyviä. Paras perusta moraalille on kuitenkin John Stuart Mill'n määrittelemä "suurimman onnellisuuden periaate”. Tämä etiikan muoto tunnetaan nimellä "utilitarismi"

      Se on objektiivisin ja ymmärrettävin periaate jolla hyvä ja paha voidaan määrittää. Se on huomattavasti parempi pohja moraalille kuin uskontojen dogmit, jotka eivät perustu mihinkään eikä kehity yhteiskunnan kehittymisen myötä.

      • Anonyymi

        Ja siksi kirkkokin on päätynyt siihen, ettei kristillistä moraalia edes ole olemassa.


      • Mill ei tiennyt paskaakaan siitä, miten absoluuttinen hyvä ja paha määritellään. Joku voi esimerkiksi pitää hyvänä kannabiksen pössyttelyn, juopottelun ja huoraamisen, mutta joku toinen pitää niitä pahoina tapoina. Arvotus näissä asioissa on subjektiivinen mielipide, joka perustuu joko kokemukseen tai omaan päättelykykyyn. Mitään absoluuttista ei voida näin määritellä. Mill oli pelkkä idiootti paskan jauhaja, samoin ne, jotka hänen teesejään hyvinä pitävät. Ei saatana mitä idiootteja!

        Teon tai tekemättä jättämisen ja jo pelkkien ajatusten (aikeiden) vaikutuksen tutkiminen tekee mahdolliseksi erottaa hyvän pahasta. Esimerkiksi päihteiden käyttö on haitallista ja turmiollista, mitä ei ole tarkoitettu ihmiselle (tai mikä ei ole siis hyväksi ihmisen mielelle ja ruumiille). Näin tiedetään kannabiksen pössyttely ja kännäys pahoiksi asioiksi ihan absoluuttisella tasolla. Samoin huoraaminen on absoluuttiseti paha asia, koska se vahingoittaa muita ihmisiä ja myös ihmistä itseään, joka huoraa.

        Vai pidätkö sinä huoraamista, juopottelua ja pössyttelyä hyveinä?


      • Anonyymi
        Kustaan kirjoitti:

        Mill ei tiennyt paskaakaan siitä, miten absoluuttinen hyvä ja paha määritellään. Joku voi esimerkiksi pitää hyvänä kannabiksen pössyttelyn, juopottelun ja huoraamisen, mutta joku toinen pitää niitä pahoina tapoina. Arvotus näissä asioissa on subjektiivinen mielipide, joka perustuu joko kokemukseen tai omaan päättelykykyyn. Mitään absoluuttista ei voida näin määritellä. Mill oli pelkkä idiootti paskan jauhaja, samoin ne, jotka hänen teesejään hyvinä pitävät. Ei saatana mitä idiootteja!

        Teon tai tekemättä jättämisen ja jo pelkkien ajatusten (aikeiden) vaikutuksen tutkiminen tekee mahdolliseksi erottaa hyvän pahasta. Esimerkiksi päihteiden käyttö on haitallista ja turmiollista, mitä ei ole tarkoitettu ihmiselle (tai mikä ei ole siis hyväksi ihmisen mielelle ja ruumiille). Näin tiedetään kannabiksen pössyttely ja kännäys pahoiksi asioiksi ihan absoluuttisella tasolla. Samoin huoraaminen on absoluuttiseti paha asia, koska se vahingoittaa muita ihmisiä ja myös ihmistä itseään, joka huoraa.

        Vai pidätkö sinä huoraamista, juopottelua ja pössyttelyä hyveinä?

        "Vai pidätkö sinä huoraamista,"

        Muuan Jeesus niminen kaveri sanoi että että naista "sillä silmällä katsominen"eli himoiten on huorin tekoa ...itse pidän sitä ihan ok hyveenä .Myöskin kun tapaan vaikka tuntemattoman kaunokaisen ja yhteisestä sopimuksesta pidämme hieman hauskaa en pidä asiaa muuta kuin hyveenä kun molemmat tykkäävät.

        "juopottelua "

        Aikoinaan eräästä Jeesuksesta ihmiset sanoivat "oi katsokaa mikä syömäri ja juomari ihmisen poika on " Tämä tieysti kielii siitä samasta asiasta mistä nykyiset lääkäritkin varoittavat että jos olet viinan väärinkäyttäjä ensimmäinen merkki on se jos ympäristö laittaa asian merkille .
        Kuitenkin kyseisestä hepusta sanottiin että tämä oli hyveiden ruumiillistuma .
        Itsekin otan konjakin joskus ja pidän sitä hyveenä rentouttaa niin mukavasti en tosin juo niin paljon kuin tuo Jeesus joi.



        "ja pössyttelyä hyveinä?"

        Tämä olikin vaikeampi kysymys koska en ole koskaan kyseiseen asiaan tutustunut mutta olen lukenut että ihmiset käyttävät kyseisisiä aineita lääkkeenä sairauksien kivunlievitykseen ihan reseptilääkkeenä esimerkiksi jossain usa:ssa joten kai se samanlainen hyve on heille kuin muutkin lääkkeet ihmisille .

        Tosin siis ei ole absoluuttista hyvää eikä pahaa näissäkään asioissa ja harmaalle alueelle jokainen saa vetää oman rajansa mutta kuka tietää missä tarkalleen raja on missä hyvä muuttuu pahaksi ja paha hyväksi.


      • Kustaan kirjoitti:

        Mill ei tiennyt paskaakaan siitä, miten absoluuttinen hyvä ja paha määritellään. Joku voi esimerkiksi pitää hyvänä kannabiksen pössyttelyn, juopottelun ja huoraamisen, mutta joku toinen pitää niitä pahoina tapoina. Arvotus näissä asioissa on subjektiivinen mielipide, joka perustuu joko kokemukseen tai omaan päättelykykyyn. Mitään absoluuttista ei voida näin määritellä. Mill oli pelkkä idiootti paskan jauhaja, samoin ne, jotka hänen teesejään hyvinä pitävät. Ei saatana mitä idiootteja!

        Teon tai tekemättä jättämisen ja jo pelkkien ajatusten (aikeiden) vaikutuksen tutkiminen tekee mahdolliseksi erottaa hyvän pahasta. Esimerkiksi päihteiden käyttö on haitallista ja turmiollista, mitä ei ole tarkoitettu ihmiselle (tai mikä ei ole siis hyväksi ihmisen mielelle ja ruumiille). Näin tiedetään kannabiksen pössyttely ja kännäys pahoiksi asioiksi ihan absoluuttisella tasolla. Samoin huoraaminen on absoluuttiseti paha asia, koska se vahingoittaa muita ihmisiä ja myös ihmistä itseään, joka huoraa.

        Vai pidätkö sinä huoraamista, juopottelua ja pössyttelyä hyveinä?

        Utilitarismi on laadullisesti aivan toisen tason tapa määritellä moraalisesti oikeat ja väärät teot verrattuna uskontojen homehtuneisiin kieltolistoihin. Utilitarismi myös sitoo moraalin meidän lajityypillisiin ominaisuuksiimme: meillä on kyky tuntea iloa ja tuskaa ja näiden lisäksi kyky empatiaan eli ymmärrämme koska lajitoverilmme tuntevat iloa tai tuskaa.

        Millin idea on nimenomaan se, että jotain tapaa ei vain pidetä huonona tai hyvänä vaan kyse on teon seuraamuksista. Esimerkiksi lisääkö tapa käyttää päihteitä onnellisuutta ja/tai vähentääkö se kärsimystä vai vähentääkö se onnellisuutta ja/tai lisää kärsimystä. Kyse on varmasti tällöin päihteiden käytön määrästä ja siitä onko se käyttäjänsä hallinnassa.

        Tuo ajatusten tai mielitekojen tuomitseminen "synniksi" on uskontojen yksi suurimmista virheistä. Tämän kun yhdistää uskontojen mustavalkoiseen maailmankuvaan, niin lopputulos on että "kaikkihan me syntisiä ollaan". Naapurin vaimoa himoiten katsellut ja seitsemän lasta raiskannut pedofiili pistetään samaan "syntisten" laariin.

        "Samoin huoraaminen on absoluuttiseti paha asia, koska se vahingoittaa muita ihmisiä ja myös ihmistä itseään, joka huoraa."

        Tuo oli täysin Milliläinen tai utilitaristinen perustelu huoraamisen moraalittomuudesta. Eli päätit seurausetiikan vastaisen puheenvuorosi vahingossa sen kannattamiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vai pidätkö sinä huoraamista,"

        Muuan Jeesus niminen kaveri sanoi että että naista "sillä silmällä katsominen"eli himoiten on huorin tekoa ...itse pidän sitä ihan ok hyveenä .Myöskin kun tapaan vaikka tuntemattoman kaunokaisen ja yhteisestä sopimuksesta pidämme hieman hauskaa en pidä asiaa muuta kuin hyveenä kun molemmat tykkäävät.

        "juopottelua "

        Aikoinaan eräästä Jeesuksesta ihmiset sanoivat "oi katsokaa mikä syömäri ja juomari ihmisen poika on " Tämä tieysti kielii siitä samasta asiasta mistä nykyiset lääkäritkin varoittavat että jos olet viinan väärinkäyttäjä ensimmäinen merkki on se jos ympäristö laittaa asian merkille .
        Kuitenkin kyseisestä hepusta sanottiin että tämä oli hyveiden ruumiillistuma .
        Itsekin otan konjakin joskus ja pidän sitä hyveenä rentouttaa niin mukavasti en tosin juo niin paljon kuin tuo Jeesus joi.



        "ja pössyttelyä hyveinä?"

        Tämä olikin vaikeampi kysymys koska en ole koskaan kyseiseen asiaan tutustunut mutta olen lukenut että ihmiset käyttävät kyseisisiä aineita lääkkeenä sairauksien kivunlievitykseen ihan reseptilääkkeenä esimerkiksi jossain usa:ssa joten kai se samanlainen hyve on heille kuin muutkin lääkkeet ihmisille .

        Tosin siis ei ole absoluuttista hyvää eikä pahaa näissäkään asioissa ja harmaalle alueelle jokainen saa vetää oman rajansa mutta kuka tietää missä tarkalleen raja on missä hyvä muuttuu pahaksi ja paha hyväksi.

        Jeesus tuomitsi aviorikoksen suunnittelun ja sen himoitsemisen, sillä hän ymmärsi ajatusten johtavan tekoihin, kun siihen tulee mahdollisuus. Kysypä vaimoltani, pitääkö hän siitä, että katson muita naisia himoiten heitä ja tahdon maata heidän kanssaan?

        Aviorikos on paha asia jo ajatuksena: himona.

        Mielikuvista tekoihin. Onko tämä tuttua?

        Jeesusta sanottiin syömäriksi ja viininjuojaksi, koska hän ei noudattanut fariseusten ja saddukeusten perinnäissääntöjä, vaan söi saastaisten ihmisten kanssa, joi viiniä ja nautti elämästä, mikä oli vastoin juutalaisten fundamentalistien asketismia.

        Suurin osa kannabista pössyttelevistä ei kärsi sairauksista, joiden kipujen lievitykseen sitä käyttäisi. He etsivät kannabiksesta tajunnan hämärtävää ja deluusioita aiheuttavaa mielihyvää, jota myös runsaasta alkoholin käytöstä saa, mutta hieman eri tavalla ja erilaisten vaikutusten kera.

        Naurettava on argumentti, jonka mukaan kannabiksen käyttö ei johda kovempien huumeiden käyttöön. Tunnetko yhtä ainoaa kovia huumeita käyttävää ihmistä, joka ei olisi sitä ennen pössytellyt pilveä? No, ehkä joku harva poikkeus voi olla, mutta pitääkö siitä tehdä sääntö? :)


      • Kustaan kirjoitti:

        Jeesus tuomitsi aviorikoksen suunnittelun ja sen himoitsemisen, sillä hän ymmärsi ajatusten johtavan tekoihin, kun siihen tulee mahdollisuus. Kysypä vaimoltani, pitääkö hän siitä, että katson muita naisia himoiten heitä ja tahdon maata heidän kanssaan?

        Aviorikos on paha asia jo ajatuksena: himona.

        Mielikuvista tekoihin. Onko tämä tuttua?

        Jeesusta sanottiin syömäriksi ja viininjuojaksi, koska hän ei noudattanut fariseusten ja saddukeusten perinnäissääntöjä, vaan söi saastaisten ihmisten kanssa, joi viiniä ja nautti elämästä, mikä oli vastoin juutalaisten fundamentalistien asketismia.

        Suurin osa kannabista pössyttelevistä ei kärsi sairauksista, joiden kipujen lievitykseen sitä käyttäisi. He etsivät kannabiksesta tajunnan hämärtävää ja deluusioita aiheuttavaa mielihyvää, jota myös runsaasta alkoholin käytöstä saa, mutta hieman eri tavalla ja erilaisten vaikutusten kera.

        Naurettava on argumentti, jonka mukaan kannabiksen käyttö ei johda kovempien huumeiden käyttöön. Tunnetko yhtä ainoaa kovia huumeita käyttävää ihmistä, joka ei olisi sitä ennen pössytellyt pilveä? No, ehkä joku harva poikkeus voi olla, mutta pitääkö siitä tehdä sääntö? :)

        Suurin osa ajatuksista EI JOHDA tekoihin. Päin vastoin ihmisen on hyvä ymmärtää mistä erilaiset ajatukset kumpuavat ja että teon ja ajatuksen ero on huiman suuri,

        Ihmissuhdepalstat ovat täynnä selittelyjä joiden mukaan "eihän tunteilleen mitään voi". Tuo on osittain totta ja siksi pitäisikin tarkkaan erottaa toisistaan tunne / ajatukset ja teot, sillä teot ovat tahdonalaisia. Vieras henkilö voi olla hurmaava ja kiihottaa varatun mielestä, mutta seksiin hänen kanssaan ei "ajauduta", vaan se vaatii useampia tahdonalaisia tekoja ja päätöksiä tehdä nuo teot.

        Esimerkiksi vaikka vaimon sairauden takia seksin puuttesta kärsivä aviomies voi olla herkkä avioliiton ulkopuolisille "virikkeille". Jos hän tunnistaa ajatuksensa ja niiden syyt niin hän voi keksiä ratkaisuksi vaikka säännöllisen masturboinnin, joka vähentää seksuaalista turhautumista eikä kantaa syyllisyyttä siitä, että hänellä edelleen on seksuaalisia haluja vaimon sairaudesta huolimatta. Siinähän ei ole mitään epänormaalia.


      • Anonyymi
        Kustaan kirjoitti:

        Jeesus tuomitsi aviorikoksen suunnittelun ja sen himoitsemisen, sillä hän ymmärsi ajatusten johtavan tekoihin, kun siihen tulee mahdollisuus. Kysypä vaimoltani, pitääkö hän siitä, että katson muita naisia himoiten heitä ja tahdon maata heidän kanssaan?

        Aviorikos on paha asia jo ajatuksena: himona.

        Mielikuvista tekoihin. Onko tämä tuttua?

        Jeesusta sanottiin syömäriksi ja viininjuojaksi, koska hän ei noudattanut fariseusten ja saddukeusten perinnäissääntöjä, vaan söi saastaisten ihmisten kanssa, joi viiniä ja nautti elämästä, mikä oli vastoin juutalaisten fundamentalistien asketismia.

        Suurin osa kannabista pössyttelevistä ei kärsi sairauksista, joiden kipujen lievitykseen sitä käyttäisi. He etsivät kannabiksesta tajunnan hämärtävää ja deluusioita aiheuttavaa mielihyvää, jota myös runsaasta alkoholin käytöstä saa, mutta hieman eri tavalla ja erilaisten vaikutusten kera.

        Naurettava on argumentti, jonka mukaan kannabiksen käyttö ei johda kovempien huumeiden käyttöön. Tunnetko yhtä ainoaa kovia huumeita käyttävää ihmistä, joka ei olisi sitä ennen pössytellyt pilveä? No, ehkä joku harva poikkeus voi olla, mutta pitääkö siitä tehdä sääntö? :)

        "Jeesus tuomitsi aviorikoksen suunnittelun ja sen himoitsemisen, sillä hän ymmärsi ajatusten johtavan tekoihin, kun siihen tulee mahdollisuus. Kysypä vaimoltani, pitääkö hän siitä, että katson muita naisia himoiten heitä ja tahdon maata heidän kanssaan?"

        Sehän riippuu vaimostasi kuka tietää jos hän on unelmoinut 3 kimpasta en tunne ihmistä mutta sellaisiakin on ja heillehän asia on pelkästään hyve suorastaan unelmien täyttymys eikä suinkaan mikään paha asia .
        Kun vanhenet hieman huomaat että maailmaa ei katsota pelkästään sinun näkövinkkelistä vaan ihmisiä ja näkövinkkeleitä on lukemattomia silloin toisen paha voi olla toisen hyvä.Kauniiden naisten katselu on yksi elämän suola jos ei sitten ole munkki tai jonkun aatteen tabujen vanki eli tavallaan munkki silloinkin.

        "Jeesusta sanottiin syömäriksi ja viininjuojaksi, koska hän ei noudattanut fariseusten ja saddukeusten perinnäissääntöjä, vaan söi saastaisten ihmisten kanssa, joi viiniä ja nautti elämästä, mikä oli vastoin juutalaisten fundamentalistien asketismia."

        Eli juominen oli tässä tapauksessa hyve ja hyvä asia näin se näkökanta muuttuu.


        "Naurettava on argumentti, jonka mukaan kannabiksen käyttö ei johda kovempien huumeiden käyttöön. Tunnetko yhtä ainoaa kovia huumeita käyttävää ihmistä, joka ei olisi sitä ennen pössytellyt pilveä? No, ehkä joku harva poikkeus voi olla, mutta pitääkö siitä tehdä sääntö? :)"

        En tunne ainuttakaan narkkaria mutta laitoin vain esimerkin ettei huumeistakaan saa absoluuttista pahaa vaan siinäkin on eri vivahteita näkökulmista riippuen esimerkiksi haavoittuneelle sotilaalle on morfiini hyvä asia tai meidän esi-isämme jotka taistelivat sodissa kovimmilla hetkillä pervitiinin voimalla pitivät asiaa hyveenä eikä suinkaan pahan a asiana .
        Toki huumeet toisesta näkövinkkelistä voivat olla yksi suurimpia vitsauksia maailmassa mutta kuten sanoin ei ole absoluuttista pahaa näissäkään asioissa vain näkökulmia ja eri tilanteita.


    • Anonyymi

      "Miten voit erottaa hyvän ja pahan toisistaan objektiivisesti?"

      Jeesus käytti tähän tehtävään objektiivista separaattoria. Hän sanoi separoidessaan objektiivisesti: "Totisesti, totisesti minä sanon teille! Vanha lähtee, paska jää!"

      • Jeesus ei sanonut sitä, mitä väität hänen sanoneen. Hän sanoi sen sijaan näin (evankeliumin mukaan):

        Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esiin hyvää, mutta paha ihminen tuo pahan runsaudesta esiin pahaa. Näin te tunnette heidät heidän hedelmistään, ovatko ne hyviä vai pahoja.

        Näin vapaasti muokattuna tämä on Jeesuksen tapa erottaa hyvät ja pahat ihmiset toisistaan. Sinänsä ihan hyvä periaate, mutta jos ei tiedetä, miten tunnistaa jokin teko, tekemättä jättäminen tai ajatus hyväksi tai pahaksi, niin tuo on pelkkää tyhjää höpinää.

        On siis voitava arvioida se, mitä teot ja ajatukset vaikuttavat ihmiseen itseensä ja muihin ihmisiin sekä luontoon. Jos vaikutukset ovat pahat, niin kyse on silloin absoluuttisesta pahasta, mutta jos vaiketukset ovat hyvät, niin kyse on absoluuttisesta hyvästä.

        Ongelmaksi tässä muodostuu vain se, mihin raja vedetään, kun esimerkiksi estetään pahoja ihmisiä tekemästä pahaa ja rangaistaan heitä. Onko esimerkiksi oikein tappaa siviilejä sodassa totalitaarista valtiota tai diktaattoria vastaan (Hitler ja Saksa)? Onko oikein tappaa muslimi, joka uhkaa tappaa siviilejä, eikä muuta keinoa ole estää tämä kuin esimerkiksi ampuminen? Tai onko oikein tappaa rikolliset pidätystilanteessa, kun muuta ei voida tehdä?

        Tietenkin tappaminen on oikein ja absoluuttisen hyvä asia, kun sillä suojellaan hyviä ihmisiä pahoilta, ja myös pahojen ihmisten rankaiseminen on oikein, vaikka nämä eivät muuttuisi rangaistuksen vaikutuksesta hyviksi: on oikein rangaista pahoista teoista kohtuuden mukaan ja esimerkiksi vangita Strong-atheist, jotta näin suojeltaisiin hyviä ihmisiä pahoilta. Kun tuollainen hullu saa vaeltaa vapaana kaupungilla, niin uskaltavatko hyvät ihmiset enää kävellä siellä edes keskellä päivää?

        Helppoa kuin heinän teko tämä hyvän ja pahan erottaminen toisistaan absoluuttisella tavalla. Ei tarvitse olla mikään "iso poika", jotta siihen pystyy. Ihan tavallinen pieni poika voi paljastaa sen, että "keisari on alasti: hänellä ei ole vaatteita!" Olen tämän tehnyt vuosien varrella niin monta kertaa, että siitä on tullut ihan tapa. Nautin siitä, kun saan kyykyttää ja vetää alta kölin ns. "isoja poikia", jotka kerskaavat oppineisuudelaan ja linkittävät paskapapereihin (tieteellisiin julkaisuihin) perustellessaan aivottomia näkemyksiään.

        Argumentointi on noilla poloisilla virheellistä, harhaan johtavaa, asioita vääristelevää ja suoranaista valehtelua. Voi reppanoita! :)


      • Kustaan kirjoitti:

        Jeesus ei sanonut sitä, mitä väität hänen sanoneen. Hän sanoi sen sijaan näin (evankeliumin mukaan):

        Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esiin hyvää, mutta paha ihminen tuo pahan runsaudesta esiin pahaa. Näin te tunnette heidät heidän hedelmistään, ovatko ne hyviä vai pahoja.

        Näin vapaasti muokattuna tämä on Jeesuksen tapa erottaa hyvät ja pahat ihmiset toisistaan. Sinänsä ihan hyvä periaate, mutta jos ei tiedetä, miten tunnistaa jokin teko, tekemättä jättäminen tai ajatus hyväksi tai pahaksi, niin tuo on pelkkää tyhjää höpinää.

        On siis voitava arvioida se, mitä teot ja ajatukset vaikuttavat ihmiseen itseensä ja muihin ihmisiin sekä luontoon. Jos vaikutukset ovat pahat, niin kyse on silloin absoluuttisesta pahasta, mutta jos vaiketukset ovat hyvät, niin kyse on absoluuttisesta hyvästä.

        Ongelmaksi tässä muodostuu vain se, mihin raja vedetään, kun esimerkiksi estetään pahoja ihmisiä tekemästä pahaa ja rangaistaan heitä. Onko esimerkiksi oikein tappaa siviilejä sodassa totalitaarista valtiota tai diktaattoria vastaan (Hitler ja Saksa)? Onko oikein tappaa muslimi, joka uhkaa tappaa siviilejä, eikä muuta keinoa ole estää tämä kuin esimerkiksi ampuminen? Tai onko oikein tappaa rikolliset pidätystilanteessa, kun muuta ei voida tehdä?

        Tietenkin tappaminen on oikein ja absoluuttisen hyvä asia, kun sillä suojellaan hyviä ihmisiä pahoilta, ja myös pahojen ihmisten rankaiseminen on oikein, vaikka nämä eivät muuttuisi rangaistuksen vaikutuksesta hyviksi: on oikein rangaista pahoista teoista kohtuuden mukaan ja esimerkiksi vangita Strong-atheist, jotta näin suojeltaisiin hyviä ihmisiä pahoilta. Kun tuollainen hullu saa vaeltaa vapaana kaupungilla, niin uskaltavatko hyvät ihmiset enää kävellä siellä edes keskellä päivää?

        Helppoa kuin heinän teko tämä hyvän ja pahan erottaminen toisistaan absoluuttisella tavalla. Ei tarvitse olla mikään "iso poika", jotta siihen pystyy. Ihan tavallinen pieni poika voi paljastaa sen, että "keisari on alasti: hänellä ei ole vaatteita!" Olen tämän tehnyt vuosien varrella niin monta kertaa, että siitä on tullut ihan tapa. Nautin siitä, kun saan kyykyttää ja vetää alta kölin ns. "isoja poikia", jotka kerskaavat oppineisuudelaan ja linkittävät paskapapereihin (tieteellisiin julkaisuihin) perustellessaan aivottomia näkemyksiään.

        Argumentointi on noilla poloisilla virheellistä, harhaan johtavaa, asioita vääristelevää ja suoranaista valehtelua. Voi reppanoita! :)

        Dogmaattiset uskomukset kuten usko yliluonnolliseen sekoittaa terveen moraalin, joka perustuu siihen, että hyvät teot lisäävät nautintoa ja tyytyväisyyttä tai vähentävät kärsimystä, ja vastaavasti kärsimyksen lisääminen yhteisössä on väärin.

        Otetaan esimerkiksi vaikka noitavainot. Ne perustuivat haluun pelastaa ihmsten "sielut". Jos kuvitellaan, että yhden noidan polttaminen voi pelastaa kymmenet tai sadat seurakuntalaisten sielut ikuiselta piinalta, niin eikö noidan polttaminen ole oikein? Yhden kuolemalla pelastettiin suuri joukko sieluja taivaan riemuun.

        Toinen vastaava dogmaattinen oppi oli natsien rotuoppi. Jos uskoi, että slaavien, mustalaisten ja kaikista alhaisimpana hierarkiassa olleiden juutalaisten vapaa lisääntyminen olisi johtanut ihmiskunnan rappeutumiseen ja lopulta tuhoon, niin eikö koko ihmiskunnan tulevaisuuden pelastaminen oikeuttanut tuhoamisleirit?

        Dogmeista luopuminen, sekulaari maailmankatsomus ja utilitaristinen seurausetikka ovat parhaita keinoja määrittää hyvä ja paha. Nekään eivät aina tee moraalisista kysymyksistä triviaaleja, mutta se johtuu moraalisten kysymysten luonteesta.


      • Anonyymi
        Kustaan kirjoitti:

        Jeesus ei sanonut sitä, mitä väität hänen sanoneen. Hän sanoi sen sijaan näin (evankeliumin mukaan):

        Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esiin hyvää, mutta paha ihminen tuo pahan runsaudesta esiin pahaa. Näin te tunnette heidät heidän hedelmistään, ovatko ne hyviä vai pahoja.

        Näin vapaasti muokattuna tämä on Jeesuksen tapa erottaa hyvät ja pahat ihmiset toisistaan. Sinänsä ihan hyvä periaate, mutta jos ei tiedetä, miten tunnistaa jokin teko, tekemättä jättäminen tai ajatus hyväksi tai pahaksi, niin tuo on pelkkää tyhjää höpinää.

        On siis voitava arvioida se, mitä teot ja ajatukset vaikuttavat ihmiseen itseensä ja muihin ihmisiin sekä luontoon. Jos vaikutukset ovat pahat, niin kyse on silloin absoluuttisesta pahasta, mutta jos vaiketukset ovat hyvät, niin kyse on absoluuttisesta hyvästä.

        Ongelmaksi tässä muodostuu vain se, mihin raja vedetään, kun esimerkiksi estetään pahoja ihmisiä tekemästä pahaa ja rangaistaan heitä. Onko esimerkiksi oikein tappaa siviilejä sodassa totalitaarista valtiota tai diktaattoria vastaan (Hitler ja Saksa)? Onko oikein tappaa muslimi, joka uhkaa tappaa siviilejä, eikä muuta keinoa ole estää tämä kuin esimerkiksi ampuminen? Tai onko oikein tappaa rikolliset pidätystilanteessa, kun muuta ei voida tehdä?

        Tietenkin tappaminen on oikein ja absoluuttisen hyvä asia, kun sillä suojellaan hyviä ihmisiä pahoilta, ja myös pahojen ihmisten rankaiseminen on oikein, vaikka nämä eivät muuttuisi rangaistuksen vaikutuksesta hyviksi: on oikein rangaista pahoista teoista kohtuuden mukaan ja esimerkiksi vangita Strong-atheist, jotta näin suojeltaisiin hyviä ihmisiä pahoilta. Kun tuollainen hullu saa vaeltaa vapaana kaupungilla, niin uskaltavatko hyvät ihmiset enää kävellä siellä edes keskellä päivää?

        Helppoa kuin heinän teko tämä hyvän ja pahan erottaminen toisistaan absoluuttisella tavalla. Ei tarvitse olla mikään "iso poika", jotta siihen pystyy. Ihan tavallinen pieni poika voi paljastaa sen, että "keisari on alasti: hänellä ei ole vaatteita!" Olen tämän tehnyt vuosien varrella niin monta kertaa, että siitä on tullut ihan tapa. Nautin siitä, kun saan kyykyttää ja vetää alta kölin ns. "isoja poikia", jotka kerskaavat oppineisuudelaan ja linkittävät paskapapereihin (tieteellisiin julkaisuihin) perustellessaan aivottomia näkemyksiään.

        Argumentointi on noilla poloisilla virheellistä, harhaan johtavaa, asioita vääristelevää ja suoranaista valehtelua. Voi reppanoita! :)

        Evankeliumi on ilosanoma eli vitsi. Siksi se pakkaa niin naurattamaan, totisesti :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumi on ilosanoma eli vitsi. Siksi se pakkaa niin naurattamaan, totisesti :)

        Totta puhut!


    • Anonyymi

      Psykopatia on viralliseen tautiluokitukseen sisältymätön luonnehäiriö, jota voidaan mitata luotettavasti. Sen piirteitä ovat lipevyys, mahtipontisuus, itsekeskeisyys, syyllisyydentunteen ja empatian puuttuminen, valehtelu, petollisuus, tunne-elämän pinnallisuus, impulsiivisuus ja toistuvat rikokset. Noita en itsessäni tunnista.

    • Anonyymi

      Raamatun, Jumalan Sanan, 10 käskyä antavat oikeat suuntaviivat hyvän ja pahan erottamiseen.

      Jos mietityttää onko homostelu syntiä, niin Raamattu vastaa siihen että on:

      3. Mooseksen kirja:
      18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.
      18:23 Älä sekaannu mihinkään eläimeen, ettet siten itseäsi saastuttaisi. Älköönkä nainen tarjoutuko eläimelle pariutuaksensa sen kanssa; se on iljettävyys.

      ------
      5. Moooseksen kirja:
      5:4 Kasvoista kasvoihin Herra puhui teidän kanssanne vuorelta, tulen keskeltä. 5:5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:
      5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
      5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
      5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
      5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
      5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
      5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
      5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
      5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
      5:17 Älä tapa.
      5:18 Älä tee huorin.
      5:19 Älä varasta.
      5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
      5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'
      5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.

    • Anonyymi

      Tää on nyt tosi helppo testi. Jos teko tai tekemättä jättäminen vaikuttaa hyvää kaikille tai useimmille osallisille, niin se on sitten hyvä, mutta jos pahaa, niin se on sitten pahaa. Jos vaikka jaan ilmaista viinaa tai mietoja alkoholijuomia, niin kaikki tulevat hyvälle mielelle ja krapula on pieni paha verrattuna humalan hyvään, joten juopottelu on hyvästä. Orgiat siihen päälle, niin nami ja varsinkin poikamies nauttii, jos saa panna ronskeja miehiä perseeseen kännissä. Kaikki onnellistuvat, joten hyvä asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3040
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1727
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1417
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1411
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1169
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      339
      930
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      267
      909
    Aihe