Jotkut ovat esittäneet, että EGW oli hysteerinen nainen ja että hän välillä meni tainnoksiin. Myös on väitetty hänen sairastaneen kaatumatautia. Arvostelijat ovat kautta aikojen olleet taipuvaisia keksimään halventavia syytöksiä sellaisia henkilöitä vastaan, joita Jumala on käyttänyt aseinaan. Niinpä Paavalin kokemus Damaskon tiellä on tulkittu kaatumatautikohtaukseksi. Jeesuksesta sanottiin: "Hänessä on riivaaja,ja hän on järjiltään, mitä te häntä kuuntelette?"(Joh.10:20).
EGW:n toiminta-aika oli niin pitkä, että ihmisillä oli yllin kyllin tilaisuuksia seurata hänen elämäänsä. Ne henkilöt jotka joutuivat häneen lähemmin tutustumaan, todistivat hänestä aivan päinvastaista kuin yllä mainitut väitteet ilmaisevat. Hänen elämänsä hedelmät ja hänen opetuksensa osoittavat hänen olleen hyvän, jalon ja sopusuhtaisen persoonallisuuden, niin että voi syyllä huomauttaa arvostelijoille samaa kuin Jeesuksen aikalaiset sanoivat niille, jotka väittivät hänen olleen järjiltään ja riivaajien vallassa: "Nämä eivät ole riivatun sanoja" (Joh.10:21).
Joku on sattuvasti sanonut, että huumorintaju on mitä parhain merkki terveestä, normaalista ihmisestä. EGW:llä oli valoisa, aurinkoinen mieli. Hän osasi laskea leikkiäkin. Kerran hän lähetti Oaklandista, Kaliforniasta, yli 3000 kilometrin päähän Battle Creekiin, Michiganiin, puolisolleen kirjeen, jossa luki: "Rakas mieheni. Saimme eilen illalla postikortin, jossa oli vain muutama harva sana: "Battle Creek, huhtikuun 11. päivänä. Sinulta ei ole tullut kirjettä kahteen päivään. James White." Tämä pitkä kirje oli oikein sinun omakätisesti kirjoittamasi. Kiitos, että tiedämme sinun olevan elossa..."
American Biographical Historyn toimittaja sanoi vuonna 1878: "Rouva White on sielunelämältään harvinaisen tasapainoinen. Hänen huomattavampia luonteenpiirteitään ovat hyväntahtoisuus, hengellisyys, tunnollisuus ja ihanteellisuus. Näillä henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan hän saa lämpimiksi ystävikseen kaikki, joiden kanssa hän joutuu tekemisiin".
otteita kirjasta "Herran sanansaattaja", Onni Määttänen
Olivatko EGW:n näyt sairaudesta johtuvia?
16
1117
Vastaukset
- Entinen aventisti
Minulle jäi hyvin ikäviä muistoja niiltä vuosilta mitä olin Adventisti. Ensimmäinen ikävä muisto >ovelta ovelle kulkeminen kirja-lehtikaupoilla. Niistä jäi ikuinen trauma, ja kun se oli sitä "uskossa pyhittymis harjoitusta"
Toinen pettymys ja ikävä muisto "Ei koskaan tehnyt tarpeeksi työtä, esim kirjallisuuden myynnissä"
5 päivänä viikossa 10 tuntia päivässä oli määräys.
Eihän nuorta ihmistä sellaiseen "pakkotyöhön" olisi saanut laittaa, ja vielä vedottiin,että Jeesuskin teki valtavan uhrauksen,ja mitä olisi tapahtunut jos Jeesus olisi jättänyt kesken oman työnsä" ???Olisiko minun pitänyt olla kuin Jeesus???! Eihän ihminen sellaiseen pysty,vaikka kuinka "pyhä olisi"
Oikea vapaa uskominen oli siitä "uskonkilvoituksesta kaukana", onneksi älysin lähteä pois,ennenkuin olisin henkisesti romahtanut. Vieläkin näen painajaisia niiltä ajoilta,ja siitä henkilöstä, joka oli "Pomoni"
En väitä että kaikki Adventistit henkilöinä olivat olleet yhtä kovia, mutta se usko oli ahdistavaa omavanhurskauden harjoitusta, siihen pyrittiin siinä "pyhitysopissa" E.G.W:n kirjoitukset menivät usein Raamatun kirjoitusten yli, eli merkitsivät enemmän kuin Raamattu.Olen lukenut niitä tietoja mitä hänestä on kirjoitettu,hän eli "mystistä" elämää,harrasti spiritismiä,eli vainajan( oman kuolleen miehensä kanssa keskustelua) mikä ei sovi muuten Adventistien oppiin. Nykyajan Adventistit ovat muuttaneet "oppiaan" sitten -60 luvun,koska kulkevat "Pedon ja sen kuvan" kanssa yhteisissä tilaisuuksissa esim rukousviikko vaelluksella?
Olen onnellinen kun lähdin siitä joukosta pois, koska nyt olen vapaa Jumalan lapsi, armosta uskomassa siihen Jeesuksen sovitustyöhön jonka hän meidän tähtemme teki,että pelastuisimme yksin armosta ja yksin uskosta Ilman omia tekoja ja ansioita, sillä omat teot ja ansiot ovat "kuin saastainen vaate Jumalan silmissä" Uskonkautta vanhurskauttamis oppi on se tie mikä vie kerran armahdetun syntisen Kunnian Taivaaseen Jumalan luo, siellä saamme katsella Kristuksen kasvoja iankaikkisesti.- Jotenkin ???
Sairas? Siltä nimittäin tuntuu, kun tekstiäsi lukee.Onko kaikki kunnossa? Onko oikea lääkitys?
- Vanha ja raihnainen:(
Jotenkin ??? kirjoitti:
Sairas? Siltä nimittäin tuntuu, kun tekstiäsi lukee.Onko kaikki kunnossa? Onko oikea lääkitys?
Juu, ikää on tullut ja "ikälisiä" haluatko että laitan tähän kaikki diagnosoidut sairauteni,vai riittääkö että olen todella sairas fyysisesti,mutta pää "pelaa" vielä hyvin ja muistikin kohtalainen, siitä kiitän Jumalaa. Lääkkeisiin menee vuosittain n.1200 euroa, onneksi kela korvaa,kun tulee yli 600 euron lääkekulut ensin omasta pussista. Muuten ei pieni eläkkeeni riittäisi asumiseen,ruokaan ja muihin "pakollisiin menoihin", käykö kateeksi?
Viestistäsi sai sen kuvan,että luulet ettei kirjoitukseni ollut totta, mutta minulla on kirjeitä niiltä ajoilta joista paljastuu tämä "pakko hurskauden harjoitus" Voisin vielä pahempiakin lausuntoja kirjoittaa mitä sen uskon harjoittajat tekivät minulle, mutta en viitsi kertoa,koska osa heistä elää vielä. - juttusi
Vanha ja raihnainen:( kirjoitti:
Juu, ikää on tullut ja "ikälisiä" haluatko että laitan tähän kaikki diagnosoidut sairauteni,vai riittääkö että olen todella sairas fyysisesti,mutta pää "pelaa" vielä hyvin ja muistikin kohtalainen, siitä kiitän Jumalaa. Lääkkeisiin menee vuosittain n.1200 euroa, onneksi kela korvaa,kun tulee yli 600 euron lääkekulut ensin omasta pussista. Muuten ei pieni eläkkeeni riittäisi asumiseen,ruokaan ja muihin "pakollisiin menoihin", käykö kateeksi?
Viestistäsi sai sen kuvan,että luulet ettei kirjoitukseni ollut totta, mutta minulla on kirjeitä niiltä ajoilta joista paljastuu tämä "pakko hurskauden harjoitus" Voisin vielä pahempiakin lausuntoja kirjoittaa mitä sen uskon harjoittajat tekivät minulle, mutta en viitsi kertoa,koska osa heistä elää vielä.Nyt totta onkaan,jos kerran itse olet harjoittanut
sitä"pakkohurskautta."
Vanhana sairaana ja katkerana, kun syö paljon lääkkeitä, tulee "kaikenlaista" mieleen. - sekä
Vanha ja raihnainen:( kirjoitti:
Viestistäsi sai sen kuvan,että luulet ettei kirjoitukseni ollut totta, mutta minulla on kirjeitä niiltä ajoilta joista paljastuu tämä "pakko hurskauden harjoitus" Voisin vielä pahempiakin lausuntoja kirjoittaa mitä sen uskon harjoittajat tekivät minulle, mutta en viitsi kertoa,koska osa heistä elää vielä.raihnaiselle sanoisin että olet tehnyt oikein kun lähdit sellaisesta seurasta...
itse tulin uskoon v 90 ...äitini kulki erilaisissa seuroissa ja oli ratkaisun tehnyt "uskovainen"...
hän ei kuitenkaan osannut auttaa kun halusin tulla uskoon????...kuitenkin hän sai ilmestyksiä ja sanomia (herralta)...saa vieläkin...
kuitenkin tulin uskoon ja tunnustin Jeesuksen herrakseni....
silloin ymmärsin ettei kaikki ilmestykset ja hengelliset "lahjat"palvelleet Jeesusta ja uskoa...
vaikeaa on kun kyseessä on kuitenkin oma äiti...hän pitää itseään niin hengellisenä ja korkealla asteella uskossaan olevana ettei kuuntele edes mitä raamattu asioista sanoo...
palvelija yrittää olla herraansa suurempi...Jumalan Sanaa - ent.adv.
juttusi kirjoitti:
Nyt totta onkaan,jos kerran itse olet harjoittanut
sitä"pakkohurskautta."
Vanhana sairaana ja katkerana, kun syö paljon lääkkeitä, tulee "kaikenlaista" mieleen.Kuuleppas "neropatti"Tuo menee jo herjauksen puolelle.Onko se sinun mielestäsi sinun uskonnollisuudellesi oikein? Taitaa olla omavanhurskautta sinunkin "uskosi" kun kehtaat tuollaisia kirjoitella, ja en minä ihan niin vanha ole,etten eroittaisi totta ja harhaa. Kuten sanoin,minulla on dokumentteja niiltä ajoilta,eli kirjeitä,joten hyvin "muistia virkistää" kun lukee niitä silloin tällöin.
Sinä lienet jokin pahainen "pojanviikari" joka luulee itsestään liikoja. Korvantaustat vielä märät. Menehän nyt tutumaan,ja muista Isä meidän rukous. - ent.adv.
sekä kirjoitti:
raihnaiselle sanoisin että olet tehnyt oikein kun lähdit sellaisesta seurasta...
itse tulin uskoon v 90 ...äitini kulki erilaisissa seuroissa ja oli ratkaisun tehnyt "uskovainen"...
hän ei kuitenkaan osannut auttaa kun halusin tulla uskoon????...kuitenkin hän sai ilmestyksiä ja sanomia (herralta)...saa vieläkin...
kuitenkin tulin uskoon ja tunnustin Jeesuksen herrakseni....
silloin ymmärsin ettei kaikki ilmestykset ja hengelliset "lahjat"palvelleet Jeesusta ja uskoa...
vaikeaa on kun kyseessä on kuitenkin oma äiti...hän pitää itseään niin hengellisenä ja korkealla asteella uskossaan olevana ettei kuuntele edes mitä raamattu asioista sanoo...
palvelija yrittää olla herraansa suurempi...Jumalan SanaaKyllä minun on paljon keveämpi "hengitellä" kun rosin siitä porukasta. Se omanvanhurskauden harrastaminen kävi kyllä "työstä". Sitten kun saa Jumalalta Lahjavanhurskauden yksin armosta,yksin uskosta ja yksin Kristuksen ansion tähden. Siinä ei tarvitse opetella minkään "enkelin" sanomaa, eikä syventyä Danielin kirjan "sanomiin", eikä terveysapostolien ruokaoppaisiin.( Minkähän takia tuntemiani Adventisteja on kuollut syöpäsairauksiin,suhteessa enemmän kuin "valtaväestössä)? Tuttavani sai kauheita omantunnon tuskia kun söi kananlihaa kerran Kallioniemessä :) :) Sitten kun sairastuin vaikeasti,jouduin moniin leikkauksiin, ja kun ihmettelin kun hän ei käynyt katsomassa,vaikka samassa kaupungissa oli kuin minä sairaalassa, hän sanoi "ei rakkautta voi pakoittaa" ensin en ymmärtänyt, mutta nyt myöhemmin kun tunnen Raamattuakin muualtakin kuin Ilmestys- ja Danielin kirjaa tajusin että yksi Pyhän Hengen lahjoista,eikä vähin,on rakkaus lähimmäisiin,ja hänkin sanoi minua rakastavansa kuin jos olisin hänen lapsensa :( tajusin että häneltä puuttui tämä Pyhän Hengen antama rakkaus lähimmäisiin.
Pettymys oli suuri ja yksi syy,mikä ajoi minua kauemmaksi adventismista. Kun en ollut pyhittynyt tarpeeksi ja kun en ollut kirjoja myynyt tarpeeksi (ovikammo) tuli vastenmielisyys koko uskon asioita kohtaan.
Ajattelin että ei minun elämälläni ole väliä,kun ei ole ketään johon olisi uskoutunut.Kotia ei ollut ja en olisi pystynyt sairauteni takia edes yksin asumaan. Olin milloin kenenkin "nurkassa" ja sairaalassa vuorotellen.
Elämä on opettanut monella tavalla, mutta -75 vuonna sain kokea sen,mitä on kun saa armosta uskoa,ei omien ansioiden tähden,vaan yksin Jeesuksen ansion tähden. Se usko on kantanut näihin päiviin. Vaikka sairauksia on tullut lisää,niin odotan ilolla sitä päivää,kun tästä raihnaisesta ruumiista pääsen eroon, ylösnousemuksen päivänä saan vajavuus lakkaa ja täydellisyys alkaa, saan katsella Hänen kirkkauttaan iankaikkisesti! Se on rukoukseni ja uskoni, Synti tarttuu ja hitaaksi tekee, mutta Jeesuksen ansion tähden saan uskoa itseni pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi. - niin ja...............
ent.adv. kirjoitti:
Kuuleppas "neropatti"Tuo menee jo herjauksen puolelle.Onko se sinun mielestäsi sinun uskonnollisuudellesi oikein? Taitaa olla omavanhurskautta sinunkin "uskosi" kun kehtaat tuollaisia kirjoitella, ja en minä ihan niin vanha ole,etten eroittaisi totta ja harhaa. Kuten sanoin,minulla on dokumentteja niiltä ajoilta,eli kirjeitä,joten hyvin "muistia virkistää" kun lukee niitä silloin tällöin.
Sinä lienet jokin pahainen "pojanviikari" joka luulee itsestään liikoja. Korvantaustat vielä märät. Menehän nyt tutumaan,ja muista Isä meidän rukous.sinähän et yhtään herjaa, ethän?
Sinä siis luet vielä kymmeniä vuosia vanhoja
kirjeitä silloin tällöin,niin että katkeruuden
kukkanen ei vain pääsisi kuolemaan!
Mitähän hurskautta se on? - ent adv.
niin ja............... kirjoitti:
sinähän et yhtään herjaa, ethän?
Sinä siis luet vielä kymmeniä vuosia vanhoja
kirjeitä silloin tällöin,niin että katkeruuden
kukkanen ei vain pääsisi kuolemaan!
Mitähän hurskautta se on?Sain ne käsiini kyseiseltä kirjeiden kirjoittajalta vasta vähän aikaa sitten.Ne ovat olleet hänen hallussaan 30 vuotta. En olisi muistanutkaan niitä,ja olisi ollutkin parempi kun en plisi niitä saanut. Kysyin,että tarkoittaako hän tosissaan sitä mitä niissä kirjeissä oli -60 luvun lopulla kirjoitettu, ja hän sanoi että tarkoittaa, itkin kun luin ne ja ajattelin sitä kovuutta mikä niistä "paistoi" lävitse. Minun "parhaakseni" muka olivat. Olin itse 18 vuotias silloin. Minun olisi pitänyt 5 päivänä viikossa 10 ytuntia kiertää ovelta ovelle ym.ym. Kielsi vielä vuosiluhlillekkin tulon,ettei "työ kärsi" Paljon muuta samankaltaista "ruoskimista" sanoilla, ja sellainen moka tuli tehtyä, että omalle äidilleni olin vaikeuksistani kirjoittanut,ja tämä henkilö sai sen tietää käydessään äitiäni katsomassa, sellaiset haukut sain siitäkin,en olisi saanut valittaa kun äitini "sielun tilan" olisi pitänyt olla tärkeämpää,( hän yritti äitiäni "käännyttää" mutta ei onnistunut. Paljon pakko tekemistä ja traumaattisia kokemuksia jäi niiltä vuosilta.
Mitä se oikeastaan muuten sinulle kuuluu,minua arvostella,kun et tiedä mitä kaikkea jouduin kokemaan, se ystäväni (adventisti) tietää nämä asiat koska tuntee minut niiltä ajoilta, ja on siitä henkilöstä aivan samaa mieltä kuin minäkin. Kova,tunteeton,ja hallitseva luonne, joutui itse saman henkilön kanssa työskentelemää, niihin aikoihin. Tunnen omalta kylältäkin teikäläisiä,mutta eivat ole "tiukkapipoisia" ihmisiä lainkaan. Silloin oli "kova komento" mutta niinkuin sanoin, adventistit ovat Liberalisoituneet,mutta siltikään en usko että se oppi olisi oikea. Jumala on viimeisenä päivänä kyllä tuomitseva jokaisen tekojensa mukaan, meille ihmisille sitä valtaa ei ole annettu.Mutta saamme "koetella Henget,ja pitää sen mikä on oikea. Joten jos sinä sillä uskolla luulet pelastuvasi,ei minulla ole siihen mitään sanottavaa, mutta itse tietän ja uskon että tämä usko minkä saan armosta omistaa vie kerran perille. - Riittää
ent adv. kirjoitti:
Sain ne käsiini kyseiseltä kirjeiden kirjoittajalta vasta vähän aikaa sitten.Ne ovat olleet hänen hallussaan 30 vuotta. En olisi muistanutkaan niitä,ja olisi ollutkin parempi kun en plisi niitä saanut. Kysyin,että tarkoittaako hän tosissaan sitä mitä niissä kirjeissä oli -60 luvun lopulla kirjoitettu, ja hän sanoi että tarkoittaa, itkin kun luin ne ja ajattelin sitä kovuutta mikä niistä "paistoi" lävitse. Minun "parhaakseni" muka olivat. Olin itse 18 vuotias silloin. Minun olisi pitänyt 5 päivänä viikossa 10 ytuntia kiertää ovelta ovelle ym.ym. Kielsi vielä vuosiluhlillekkin tulon,ettei "työ kärsi" Paljon muuta samankaltaista "ruoskimista" sanoilla, ja sellainen moka tuli tehtyä, että omalle äidilleni olin vaikeuksistani kirjoittanut,ja tämä henkilö sai sen tietää käydessään äitiäni katsomassa, sellaiset haukut sain siitäkin,en olisi saanut valittaa kun äitini "sielun tilan" olisi pitänyt olla tärkeämpää,( hän yritti äitiäni "käännyttää" mutta ei onnistunut. Paljon pakko tekemistä ja traumaattisia kokemuksia jäi niiltä vuosilta.
Mitä se oikeastaan muuten sinulle kuuluu,minua arvostella,kun et tiedä mitä kaikkea jouduin kokemaan, se ystäväni (adventisti) tietää nämä asiat koska tuntee minut niiltä ajoilta, ja on siitä henkilöstä aivan samaa mieltä kuin minäkin. Kova,tunteeton,ja hallitseva luonne, joutui itse saman henkilön kanssa työskentelemää, niihin aikoihin. Tunnen omalta kylältäkin teikäläisiä,mutta eivat ole "tiukkapipoisia" ihmisiä lainkaan. Silloin oli "kova komento" mutta niinkuin sanoin, adventistit ovat Liberalisoituneet,mutta siltikään en usko että se oppi olisi oikea. Jumala on viimeisenä päivänä kyllä tuomitseva jokaisen tekojensa mukaan, meille ihmisille sitä valtaa ei ole annettu.Mutta saamme "koetella Henget,ja pitää sen mikä on oikea. Joten jos sinä sillä uskolla luulet pelastuvasi,ei minulla ole siihen mitään sanottavaa, mutta itse tietän ja uskon että tämä usko minkä saan armosta omistaa vie kerran perille.Riittää jo minulle viestiesi lukeminen,näen nyt
minkälainen ihminen olet,joten se siitä. ent adv. kirjoitti:
Sain ne käsiini kyseiseltä kirjeiden kirjoittajalta vasta vähän aikaa sitten.Ne ovat olleet hänen hallussaan 30 vuotta. En olisi muistanutkaan niitä,ja olisi ollutkin parempi kun en plisi niitä saanut. Kysyin,että tarkoittaako hän tosissaan sitä mitä niissä kirjeissä oli -60 luvun lopulla kirjoitettu, ja hän sanoi että tarkoittaa, itkin kun luin ne ja ajattelin sitä kovuutta mikä niistä "paistoi" lävitse. Minun "parhaakseni" muka olivat. Olin itse 18 vuotias silloin. Minun olisi pitänyt 5 päivänä viikossa 10 ytuntia kiertää ovelta ovelle ym.ym. Kielsi vielä vuosiluhlillekkin tulon,ettei "työ kärsi" Paljon muuta samankaltaista "ruoskimista" sanoilla, ja sellainen moka tuli tehtyä, että omalle äidilleni olin vaikeuksistani kirjoittanut,ja tämä henkilö sai sen tietää käydessään äitiäni katsomassa, sellaiset haukut sain siitäkin,en olisi saanut valittaa kun äitini "sielun tilan" olisi pitänyt olla tärkeämpää,( hän yritti äitiäni "käännyttää" mutta ei onnistunut. Paljon pakko tekemistä ja traumaattisia kokemuksia jäi niiltä vuosilta.
Mitä se oikeastaan muuten sinulle kuuluu,minua arvostella,kun et tiedä mitä kaikkea jouduin kokemaan, se ystäväni (adventisti) tietää nämä asiat koska tuntee minut niiltä ajoilta, ja on siitä henkilöstä aivan samaa mieltä kuin minäkin. Kova,tunteeton,ja hallitseva luonne, joutui itse saman henkilön kanssa työskentelemää, niihin aikoihin. Tunnen omalta kylältäkin teikäläisiä,mutta eivat ole "tiukkapipoisia" ihmisiä lainkaan. Silloin oli "kova komento" mutta niinkuin sanoin, adventistit ovat Liberalisoituneet,mutta siltikään en usko että se oppi olisi oikea. Jumala on viimeisenä päivänä kyllä tuomitseva jokaisen tekojensa mukaan, meille ihmisille sitä valtaa ei ole annettu.Mutta saamme "koetella Henget,ja pitää sen mikä on oikea. Joten jos sinä sillä uskolla luulet pelastuvasi,ei minulla ole siihen mitään sanottavaa, mutta itse tietän ja uskon että tämä usko minkä saan armosta omistaa vie kerran perille.Itse olen kasvanut adventisti äitini kanssa,ja tunnen heidät "hyvin". Se mitä olet saanut kokea jonkun adventistin taholta on erittäin valitettavaa,mutta aivan inhimillistä.Olen ollut heidän vaikutuspiirissään vuodesta 1945 lähtien,ja olen edelleen,joten ymmärrän mitä olet joutunut kokemaan.Jos voisin kertoa mitä itse ja vaimoni olemme kokeneet,saattaisi olla ettet ehkä omia kokemuksiasi pitäisikkään niin erikoisen nekatiivisina.Kuitenkin ymmärrän,että omat kokemukseni niinkuin sinunkin on vain jonkun ihmisen aiheuttamia,ei siis koko yhteisön.Ihmisiä kun on monenlaisia vähän niinkuin joka lähtöön.Kovia ja hallitsevia luonteita kohtaa aina silloin tällöin seurakunnasta riippumatta.
- Entinen aventisti
Riittää kirjoitti:
Riittää jo minulle viestiesi lukeminen,näen nyt
minkälainen ihminen olet,joten se siitä.Jaa,että riittää! Ja epäilen suuresti "näkökykyäsi" minun suhteeni? Vai väitätkö että valehtelen?
Ole sinä vain ihan kaikessa rauhassa "näkemyksiesi"kanssa, mutta minä uskon että Pyhä Henki yhdessä minun henkeni kanssa todistaa että olen Jumalan lapsi.
Sinä saat ihan rauhassa "rämpiä omanvanhurskautesi suossa" Hyvää matkaa!
- tietoa lisää!
Hyvä kysymys, mutta vastaajista kaikki lähtevät johonkin ihme hörhöpoluille.
Kyse on aivolohkoepilepsiasta, ja White sopii diagnoosiin loistavasti.
http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2003/godonbrainqa.shtml- annu42
Jopa on helppo tehdä diaknooseja henkilöstä, joka on ollut kuolleena jo 90 vuotta. Taidatte olla peräti Kelan lääkäreitä, koska se sujuu noin hyvin.
Tietääkseni Ellen oli 9-vuotias lapsi, kun sai kiven kasvoihinsa. Hän oli 17-vuotias saadessaan ensimmäisen näkynsä. Missä olivat välillä olleet "epilepsia"-kohtaukset. Hän oli todella kuolemansairas ihminen, joka vakavasti ymmärsi ajattella poismenoaan, ja hänen lähipiirinsä arvelikin hänen pian kuolevan. Mutta Jumala päätti toisin. Ellen palveli seurakuntaansa 70 vuotta, ja toimi kaikessa sen hyväksi. Hän kuoli 87-vuotiaana huulillaan sanat: "Tunnen hänet, johon uskon." Eikö olisi hyvä antaa hänen levätä rauhassa ja odottaa ylösnousemuksen aamua. Jumala on hänenkin tuomarinsa.
Sen aikaiset lääkärit tutkivat hänet näkytilassa monia kertoja, mutta vastustajat pakenivat kauhun vallassa jo sitä, kun hän ei näkytilassaan hengittänyt ollenkaan. Mielestäni epileptikko ei lakkaa hengittämästä, ja hänellä on myös pakkoliikkeitä, joita Ellenillä ei koskaan ollut. Joudumme joka tapauksessa uskomaan sen ajan paikalla olleitten kirjoitettua sanaa hänen elämästään tai sitten toinen vaihtoehto on keksiä itse omia sepustuksiamme.
Ehkä meidän olisi mieluummin otettava vaarin hänen kirjoitetusta sanastaan, joka johtaa ristin juurelle, Kristuksen luo. - tietoa lisää!
annu42 kirjoitti:
Jopa on helppo tehdä diaknooseja henkilöstä, joka on ollut kuolleena jo 90 vuotta. Taidatte olla peräti Kelan lääkäreitä, koska se sujuu noin hyvin.
Tietääkseni Ellen oli 9-vuotias lapsi, kun sai kiven kasvoihinsa. Hän oli 17-vuotias saadessaan ensimmäisen näkynsä. Missä olivat välillä olleet "epilepsia"-kohtaukset. Hän oli todella kuolemansairas ihminen, joka vakavasti ymmärsi ajattella poismenoaan, ja hänen lähipiirinsä arvelikin hänen pian kuolevan. Mutta Jumala päätti toisin. Ellen palveli seurakuntaansa 70 vuotta, ja toimi kaikessa sen hyväksi. Hän kuoli 87-vuotiaana huulillaan sanat: "Tunnen hänet, johon uskon." Eikö olisi hyvä antaa hänen levätä rauhassa ja odottaa ylösnousemuksen aamua. Jumala on hänenkin tuomarinsa.
Sen aikaiset lääkärit tutkivat hänet näkytilassa monia kertoja, mutta vastustajat pakenivat kauhun vallassa jo sitä, kun hän ei näkytilassaan hengittänyt ollenkaan. Mielestäni epileptikko ei lakkaa hengittämästä, ja hänellä on myös pakkoliikkeitä, joita Ellenillä ei koskaan ollut. Joudumme joka tapauksessa uskomaan sen ajan paikalla olleitten kirjoitettua sanaa hänen elämästään tai sitten toinen vaihtoehto on keksiä itse omia sepustuksiamme.
Ehkä meidän olisi mieluummin otettava vaarin hänen kirjoitetusta sanastaan, joka johtaa ristin juurelle, Kristuksen luo.Se on diagnoosi eikä diaknoosi.
Asian voi toki ratkaista myös uskolla. Silloin on ihan turhaa edes keskustelun aloittaminen! Miksi edes kysellä koko asiasta, jos epäilystä kerran ei ole???
Kaikki kuvaamasi piirteet (oireiden poissaolo pitkiäkin aikoja, pakkoliikkeiden puuttuminen jne.) sopivat edelleen täydellisesti kuvaan. tietoa lisää! kirjoitti:
Se on diagnoosi eikä diaknoosi.
Asian voi toki ratkaista myös uskolla. Silloin on ihan turhaa edes keskustelun aloittaminen! Miksi edes kysellä koko asiasta, jos epäilystä kerran ei ole???
Kaikki kuvaamasi piirteet (oireiden poissaolo pitkiäkin aikoja, pakkoliikkeiden puuttuminen jne.) sopivat edelleen täydellisesti kuvaan.tai pikemminkin, tautia, joka nykyisin määriteltäisiin kaatumataudiksi, on "ammoisina aikoina", pidetty pyhänä tautina. Tautikohtauksessa on ajateltu jumalan tulevan ihmiseen. Eihän sitä silloin tietenkään ole sairaudeksi mielletty vaan tilaksi, jossa jumaluus on ihmisessä. On kai epäilty että myös Paavalin näyssä Damaskon tiellä olisi ollut kyseessä tällainen kohtaus. Vaikea mennä sanomaan. Uskova ei hae uskolleen perusteita: hänellähän on jo "totuus" hallussaan. Epäilijä, kyselijä tai tutkija etsii perusteita,joiden nojalla voisi uskoa johonkin. Mikäli uskottavia perusteita jonkin asian suhteen ei löydy, on lievästi sanottuna varsin vaikea uskoa vain siksi, että joku jotkin sanoo, varsinkin kun keskenään ristiriitaisia väitteitä on lähes loputon määrä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022142Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek122009Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel57977Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39828- 56789
- 75770
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734