Neuvoja Sämpylän tekoon?

Anonyymi

Moi!

useimmilla kerroilla kun tekee ihan tavallisia sämpylöitä,
Niin miksi ne "läsähtää", huomenaamuun?
siis pienenee, ja ylihuomenna, jos on säilynyt syömättöminä, niin edelleen pienentyneet?
Toisinaan ovat OK!, kuin uunista otettaessa, mutt 2 kertana 3:sta painuvat itsestään..

Olen kokeillut taikinaakin vähän säätää löysempää ja jauhoisempaa, vaihdellut hiivanmäärää..

Toisinaan Nousevat uunissa komeaksi, mutta noin paiston puolivälin jälkeen lässähtävä jo.. Varsinkin jos notkeempi taikina..
Ajattelin ruveta kirjoittamaan ylös miten kullakin kertaa olen taikinan tehnyt, Useimmiten olen mittonut jauhot, veden jne noin 0,5dl tarkkuudellakin.. ja Hyviä ja maukkaita sämpylät on olleet verrattuna kaupanleipään johon kyllästyy äkkiä... Mutta tämä "koostumus-onnistumis-%" on tuo 1/3 kerrasta...

normi reseptini ½l vettä, 1 tl suolaa, 1pss kuivahiivaa, 1,5dl ruisjauhioja, 1,5-2 dl Grahamjauh, n. 5 dl puolikarkeaa vehnäj.. taikina nousee noin ½ h, paisto n ½ h 230C...

Neuvoista kiitoksia!

5

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Teepäs seuraavan kerran tuorehiivalla. Puollikas tuorehiivaa per 5 dl vettä. Paisto 225 C 20 minuuttia. Jauhoja en ole mittaillut suuremmin. Käytän pirkka hiivalelipäjauhoja. täysjyvä spelttiä ja 00 jauhoa. Aina ei mene samat mittasuhteet jauhoissa. Taikinan kohotusaikaa en ole koskaan mitannut, kun käytössä Tupperware leivonta kulho, jossa kansi aukeaa, kun taikina tarpeeksi kohonnut. Muista kohottaa sämpylöitä myös pellillä 15-20 minuuttia ja laita vesiastia uunin pohjalle. MInulla ei sämpylät muuta muotoaan ei siis lässähdä paiston jälkeen.

• Anonyymi

Edellinen lisää vielä, että sinulla on saattanut olla liian löysä taikina. Kun tapeeksi monta vuotta harjoittelee tulee näppituntuma miten paksua taikinan pitää olla. Minä leivon sämpylöitä viikottain. Ynnä muuta.

• Anonyymi

...tätä liian löysää taikinaa ole epäillyt, kun mus neuvottiin "jäykkää puuroa" - mikä on tosi suhteellinen käsitys, "kaikkea velin yläpuolella" olevaa tarkoittava..

kuivahiivan olen sekoittanut n ½ dl veteen, ja oottanu jotta "lähtee käyntiin", nousee vaahtoa veden yläpuolelle. Testaan tav hiivalla.

Ole noin vuoen viikoittain joinain viikkoina kahdesti tehnyt sämpylöitä. Voittaa kaupanleivät..
      Rohkenin kysymään neuvoa..

• Anonyymi

..pellillä kohotusta ei täällä ole ollutkaan.
      ja paistoaikaa olen monesti miettinyt, jotta voisi olla lyhyempi, kun sämpylät näyttää valmiin "värisiltä", pitää lyhentää paistoaikaa... ja kuorikin jää ohuemmaksi..

Kiitos neuvoista!

• Anonyymi

Kyllä sinä vielä opit. Tänään taas tein sämpylöitä ja tällä kertaa niissä veden hiivan ja merisuolan lisäksi oli ohraa, täysjyväspelttiä ja 00 jauhoja. 225 20 minuuttia ja uuni tietysti lämmitetään ennen kuin sämpylät laitetaan uuniin. Oma uunini ilmoittaa äänimerkillä, kun haluttu lämpötila on saavutettu. Taikina on paksumpaa kuin puuro.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe