Neuvoja Sämpylän tekoon?

Anonyymi

Moi!

useimmilla kerroilla kun tekee ihan tavallisia sämpylöitä,
Niin miksi ne "läsähtää", huomenaamuun?
siis pienenee, ja ylihuomenna, jos on säilynyt syömättöminä, niin edelleen pienentyneet?
Toisinaan ovat OK!, kuin uunista otettaessa, mutt 2 kertana 3:sta painuvat itsestään..

Olen kokeillut taikinaakin vähän säätää löysempää ja jauhoisempaa, vaihdellut hiivanmäärää..

Toisinaan Nousevat uunissa komeaksi, mutta noin paiston puolivälin jälkeen lässähtävä jo.. Varsinkin jos notkeempi taikina..
Ajattelin ruveta kirjoittamaan ylös miten kullakin kertaa olen taikinan tehnyt, Useimmiten olen mittonut jauhot, veden jne noin 0,5dl tarkkuudellakin.. ja Hyviä ja maukkaita sämpylät on olleet verrattuna kaupanleipään johon kyllästyy äkkiä... Mutta tämä "koostumus-onnistumis-%" on tuo 1/3 kerrasta...

normi reseptini ½l vettä, 1 tl suolaa, 1pss kuivahiivaa, 1,5dl ruisjauhioja, 1,5-2 dl Grahamjauh, n. 5 dl puolikarkeaa vehnäj.. taikina nousee noin ½ h, paisto n ½ h 230C...

Neuvoista kiitoksia!

5

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Teepäs seuraavan kerran tuorehiivalla. Puollikas tuorehiivaa per 5 dl vettä. Paisto 225 C 20 minuuttia. Jauhoja en ole mittaillut suuremmin. Käytän pirkka hiivalelipäjauhoja. täysjyvä spelttiä ja 00 jauhoa. Aina ei mene samat mittasuhteet jauhoissa. Taikinan kohotusaikaa en ole koskaan mitannut, kun käytössä Tupperware leivonta kulho, jossa kansi aukeaa, kun taikina tarpeeksi kohonnut. Muista kohottaa sämpylöitä myös pellillä 15-20 minuuttia ja laita vesiastia uunin pohjalle. MInulla ei sämpylät muuta muotoaan ei siis lässähdä paiston jälkeen.

• Anonyymi

Edellinen lisää vielä, että sinulla on saattanut olla liian löysä taikina. Kun tapeeksi monta vuotta harjoittelee tulee näppituntuma miten paksua taikinan pitää olla. Minä leivon sämpylöitä viikottain. Ynnä muuta.

• Anonyymi

...tätä liian löysää taikinaa ole epäillyt, kun mus neuvottiin "jäykkää puuroa" - mikä on tosi suhteellinen käsitys, "kaikkea velin yläpuolella" olevaa tarkoittava..

kuivahiivan olen sekoittanut n ½ dl veteen, ja oottanu jotta "lähtee käyntiin", nousee vaahtoa veden yläpuolelle. Testaan tav hiivalla.

Ole noin vuoen viikoittain joinain viikkoina kahdesti tehnyt sämpylöitä. Voittaa kaupanleivät..
      Rohkenin kysymään neuvoa..

• Anonyymi

..pellillä kohotusta ei täällä ole ollutkaan.
      ja paistoaikaa olen monesti miettinyt, jotta voisi olla lyhyempi, kun sämpylät näyttää valmiin "värisiltä", pitää lyhentää paistoaikaa... ja kuorikin jää ohuemmaksi..

Kiitos neuvoista!

• Anonyymi

Kyllä sinä vielä opit. Tänään taas tein sämpylöitä ja tällä kertaa niissä veden hiivan ja merisuolan lisäksi oli ohraa, täysjyväspelttiä ja 00 jauhoja. 225 20 minuuttia ja uuni tietysti lämmitetään ennen kuin sämpylät laitetaan uuniin. Oma uunini ilmoittaa äänimerkillä, kun haluttu lämpötila on saavutettu. Taikina on paksumpaa kuin puuro.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe