Estonia päivitys 10.9

Anonyymi

45

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Löysit vuoden vanhan ''uutisen''

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jonkun on kiire saada viimeiset rahat Estoniasta.
      Raha ei haise eikä salaiitoteoriakauppiailla ole moraalia.

    • Anonyymi

      Virolaisilla on tänään lehdistötilaisuus alustavista uusista havainnoista.

      Varsin nimekästä asiantuntijakaartia ainakin mukana.

      https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/09/27/196-imorgon-ar-det-presskonferens/

      Eilen jo kerrottiin, että autokannella käytiin niin pitkällä kun mahdollista ja kaikki autokannen ovet jotka päästiin tarkistamaan oli ehjät ja kiinni. Osa ovista oli luonnollisesti romun peittämiä, eikä niitä päästy tarkistamaan.

      Vihdoin on syntymässä järkeenkäypä analogia tapahtumille ja syy esim. sille miksi tunnetulla reitillä kulkeneen ja tutkalla seuratun Estonian keulavisiiri "löytyi" vasta lähes viikon etsinnän jälkeen.

      Taitaa p#ska olla osumassa tuulettimeen ja lujaa.

      Taisi eroavalla Löfenilläkin olla aavistus mitä tulossa ja p-sateeseen pääsee vastailemaan joku muu.

      • Anonyymi

        En usko, että asiassa on mitään ihmeellistä.
        Samaan hengenvetoon on kuitenkin pakko todeta, että salaliittoteorita kannattaa aina tietty osa ihmisistä tyystin riippumatta todisteista.

        Rokotevastaisuus on hyvä esimerkki siitä ja yllättävän moni uskoo, ettei kuussa ole koskaan käyty.


      • Anonyymi

        ''...keulavisiiri "löytyi" vasta lähes viikon etsinnän jälkeen.''

        Meressähän ei ole mitään virtauksia, jos jotain putoaa, se löytyy tasan putoamispaikan alta.

        ''Komissio päätti kokouksessaan Turussa 3–4.10.1994, että keulavisiiri on etsittävä.
        Tämän työn suoritti TURSAS käyttäen viistokaikuluotainta ja matalataajuista kaikuluotainta. Etsintään osallistui Viron rannikkovartioston alus EVA-200, jossa oli viistokaikuluotain.
        Visiiri löytyi 18.10.1994 noin yksi meripeninkulma hylystä länteen paikasta
        59°23,0'P 21°39,2'I. ROV-videokuvauksella varmistettiin, että löydetty esine oli visiiri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että asiassa on mitään ihmeellistä.
        Samaan hengenvetoon on kuitenkin pakko todeta, että salaliittoteorita kannattaa aina tietty osa ihmisistä tyystin riippumatta todisteista.

        Rokotevastaisuus on hyvä esimerkki siitä ja yllättävän moni uskoo, ettei kuussa ole koskaan käyty.

        Toisaalta Sanna Marinin hallitus valeheli kansalaisille, että hengityssuojaimista ei ole mitään hyötyä ja kouluttamaton kansalainen ei osaa laittaa sellaista naamalle.

        No, kuinkas se sitten meni...

        Viranomaisetkin voivat sumuuttaa, kun omasta mielestä se on tarpeen.


    • Anonyymi

      Yksi tapa erottaa uskonto ja rationaalinen ajattelu toisistaan on kysyä millä todisteilla ihminen muuttaa kantansa.

      Uskovainen sanoo ettei ole mitään sellaista asiaa tai todistetta, joka saisi hänet muuttamaan näkemystään.

      Salaliittoteorioiden kehäpäätelmä on usein sellainen, että teorian kiistäminen on todiste teorian paikkaansa pitävyydestä. Mitä useampi sanoo, että teoria on puppua, sitä vankempi todiste se on.

      Mikä olisi toinen vaihtoehto?
      Myönnetään, että salaliitto on olemassa?

      Tapahtuu mitä tahansa, salaliittoa ei voi todistaa vääräksi. Kyse on uskonnosta.

    • Anonyymi

      Mittee nuo soutoo ja huopoo vedenalaisen nähtävyyen kanssa?🤪🤪

      • Anonyymi

        Olisiko näkyvyydellä jotain tekemistä näkemisen kanssa?


      • Anonyymi

        Bisneksen tekijät taas vaudissa ja vievät omaisia ja tiedotusvälineitä kuin litran mittaa. Näillä tahoilla ei ole mitään häpyä.


    • Anonyymi

      Se oli vettä salaliittoteorioita viljelevien myllyyn, kun sotatarvikkeiden salakuljettaminen Estonialla vahvistettiin.

      Ruotsalaisten mukaan Estonialla kuljetettiin materiaalia "joitain" kertoja ja viimeisin varma kerta oli n. vk ennen onnettomuutta.

      Tottakai tällaisen seikan salaaminen saa ihmiset epäileviksi. Siksi se olisi pitänyt kertoa heti silloin 2004, kun asiasta nousi ensimmäisen kerran epäily.

      Asian pystyisi vieläkin korjaamaan, mikäli Ruotsalaiset vahvistaisivat todisteiden kera sotatarvikkeiden salakuljettamisen jatkuneen muilla laivoilla myös Estonian onnettomuuden jälkeen.

      Koska Estonia upposi myrskyn vuoksi, ei onnettomuudella olisi pitänyt olla mitään vaikutusta salakuljetuksiin.

      Mutta se sen sijaan ei näytä ollenkaan hyvältä, jos sotatarvikkeiden salakuljetukset ihan sattumalta päätyikin samaan aikaan Estonian onnettomuusyönä.

      Eli pallo Ruotsalaisille. Jatkuiko aseiden salakuljetukset Estonian onnettomuuden jälkeenkin vai loppuiko salakuljetukset Estonian onnettomuuteen.

      Tähän kun saataisiin virallinen vastaus, niin ainakin osa spekulaatiosta voisi loppua, tai vaihtoehtoisesti vasta alkaisi.

      Jos joku toimittaja lukee tämän, niin esitä kysymys samalle ruotsalaiselle taholle, joka vahvisti onnettomuusyötä edeltäneet aseiden salakuljetukset.

      • Anonyymi

        Salaliittoteorioiden hauskuus on siinä, että aina välillä paljastuu salassa pidettyjä moraalittomia tai suorastaan rikollisia asioita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mikä tahansa salaliittoteoria olisi tosi.

        Viranomaisilta vaaditaan todisteita kaikesta, mitä tuovat esille. Se lienee kohtuullista.

        Toisaalta myös salaliittoteoioiden osalta pitää vaatia samaa. Se, että joku on mahdollista ei tarkoita, että se olisi totta.

        Sen sijaan, että viranomaisten pitäisi käyttää aikansa tuon tuostakin putkahtavien teorioiden kumoamiseksi, heidän on järkevä keskittyä siihen työhön, mistä palkka maksetaan.

        Salaliittoteoria pystytään osoittamaan oikeaksi, jos se on oikea. Esimerkkinä vaikka Watergate-skandaali. Mielestäni on typerää esittää teorioita ilman hyviä todisteita.
        Todisteeksi ei todellakaan käy se, että viranomainen kiistää tai se, että joku on mahdollista.

        Todisteeksi ei myöskään riitä se, että jotain asiaa ei pystytä aukottomasti todistamaan oikeaksi tai jotain mekanismia ei tunneta. Aukko Estonian kyljessä, josta ei tiedetä, miten se on tullut, ei tarkoita sitä, että siellä olisi ollut sukellusvene sen enempää kuin avaruusoliotkaan.


      • Anonyymi

        Armeijan kuljetuksista ei kerrottu Rahva Hääl lehdessä, se ei ole salakuljetusta;)
        Harvemmin minkään maan armeija niistä siviileille tiedottaa.


      • Anonyymi

        ''Mutta se sen sijaan ei näytä ollenkaan hyvältä, jos sotatarvikkeiden salakuljetukset ihan sattumalta päätyikin samaan aikaan Estonian onnettomuusyönä.''

        Pakko rako !! Salakuljetusalus upposi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armeijan kuljetuksista ei kerrottu Rahva Hääl lehdessä, se ei ole salakuljetusta;)
        Harvemmin minkään maan armeija niistä siviileille tiedottaa.

        Heh :)

        Sekasortoisesta Virosta hankittua, hajonneelle neukkulalle kuulunutta sotatarviketta, josta ei löytynyt rahtikirjoja ja jonka olemmassa olokin salattiin yli 20 vuotta.

        Joo, ihan tavallista rahtia ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaliittoteorioiden hauskuus on siinä, että aina välillä paljastuu salassa pidettyjä moraalittomia tai suorastaan rikollisia asioita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mikä tahansa salaliittoteoria olisi tosi.

        Viranomaisilta vaaditaan todisteita kaikesta, mitä tuovat esille. Se lienee kohtuullista.

        Toisaalta myös salaliittoteoioiden osalta pitää vaatia samaa. Se, että joku on mahdollista ei tarkoita, että se olisi totta.

        Sen sijaan, että viranomaisten pitäisi käyttää aikansa tuon tuostakin putkahtavien teorioiden kumoamiseksi, heidän on järkevä keskittyä siihen työhön, mistä palkka maksetaan.

        Salaliittoteoria pystytään osoittamaan oikeaksi, jos se on oikea. Esimerkkinä vaikka Watergate-skandaali. Mielestäni on typerää esittää teorioita ilman hyviä todisteita.
        Todisteeksi ei todellakaan käy se, että viranomainen kiistää tai se, että joku on mahdollista.

        Todisteeksi ei myöskään riitä se, että jotain asiaa ei pystytä aukottomasti todistamaan oikeaksi tai jotain mekanismia ei tunneta. Aukko Estonian kyljessä, josta ei tiedetä, miten se on tullut, ei tarkoita sitä, että siellä olisi ollut sukellusvene sen enempää kuin avaruusoliotkaan.

        Harvoin näissä salaliittoteorioissa on mitään johdonmukaista logiikkaa ja sellaiset ihmiset jotka niihin uskovat on todella vaikea saada uskomaan totuutta ja faktoja.
        Sellaista todistetta ei yksinkertaisesti voi esittää, mikä heidän kantaansa muuttaisi, ei varsinkaan jos sen esittää ns. "virallinen taho".

        Estoniasta on esitetty mitä hurjempia salaliittoteorioita, eikä niistä kyllä millään saa koottua mitään loogista ja johdonmukaista tapahtumasarjaa. Miten voisikaan, koska kyseessä on uskonto.


      • Anonyymi

        Tämä asekuljetusten jatkuminen tai loppuminen on aika mielenkiintoinen ja ainakin itselleni uusikin näkökulma.

        Tuskin koskaan saadaan tietää miten asia on, mutta salakuljetusten loppuminen saisi ainakin ruotsalaiset näyttämään säikähtäneiltä.

        Nyt kun virallista syytä taas kyseenalaistetaan jopa uusin tutkimusten avulla, niin ruotsalaisten olisi viisasta kertoa, jos asekuljetukset jatkui muilla lautoilla normaalisti. Sekin jo hälventäisi osan uudelleen heränneistä epäilyistä. Ja vaikeneminen toimii tietysti päinvastoin.


    • Anonyymi

      Virallisen onnettomuustutkinnan yhteydessä autokannelle ei sukellettu, koska se todettiin liian vaaralliseksi.

      Onnettomuusraportissa kuitenkin oletettiin autokannen ovien olleen epäkunnossa ja auki ja mahdollistaneen autokannelle virranneelle vedelle vapaan reitin laivan alempii osiin.


      Nyt vuonna 2021 autokansi kuvattiin sukellusroboteilla ja kaikki autokannen ovet, jotka romujen seasta päästiin todentamaan ovat edelleen ehjiä ja suljettu.

      Tämän toteaminen ei liene salaliittoteoriointia tai foliohattuilua.

      • Anonyymi

        Vesi virtaa myös ilmanvaihtoröörejä myöten.


      • Anonyymi

        "Onnettomuusraportissa kuitenkin oletettiin autokannen ovien olleen epäkunnossa ja auki ja mahdollistaneen autokannelle virranneelle vedelle vapaan reitin laivan alempiin osiin."

        Tämä perustuu silminnäkijähavaintoihin, joita on useita autokannen alapuolelta pelastuneilta. Vettä tuli alenpiin osastoihin autokannen ovien välistä. Tosin laivassa on palvon muitakin reittejä veden pääsylle autokannen alle, kuten ilmastointi-, sähkö- ja putkikanavat.


      • Anonyymi

        Eli jos väite siitä, että kuu olisi juustoa, on kumottu, niin kuun on pakko olla maapähkinävoita ilman sen kummempaa todistelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onnettomuusraportissa kuitenkin oletettiin autokannen ovien olleen epäkunnossa ja auki ja mahdollistaneen autokannelle virranneelle vedelle vapaan reitin laivan alempiin osiin."

        Tämä perustuu silminnäkijähavaintoihin, joita on useita autokannen alapuolelta pelastuneilta. Vettä tuli alenpiin osastoihin autokannen ovien välistä. Tosin laivassa on palvon muitakin reittejä veden pääsylle autokannen alle, kuten ilmastointi-, sähkö- ja putkikanavat.

        Lainaus:
        "Tämä perustuu silminnäkijähavaintoihin, joita on useita autokannen alapuolelta pelastuneilta. Vettä tuli alenpiin osastoihin autokannen ovien välistä. Tosin laivassa on palvon muitakin reittejä veden pääsylle autokannen alle, kuten ilmastointi-, sähkö- ja putkikanavat."

        Samat silminnäkijät kertovat myös poistumisen alakansilta olleen jo siinä vaiheessa vaikeaa laivan suuren kallistuman seurauksena.

        Eli laiva oli jo vesilastissa, kallistunut ja uppoamassa, jolloin autokannen ovet saattoivat olla aivan hyvin jo vaikka merenpinnan alapuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus:
        "Tämä perustuu silminnäkijähavaintoihin, joita on useita autokannen alapuolelta pelastuneilta. Vettä tuli alenpiin osastoihin autokannen ovien välistä. Tosin laivassa on palvon muitakin reittejä veden pääsylle autokannen alle, kuten ilmastointi-, sähkö- ja putkikanavat."

        Samat silminnäkijät kertovat myös poistumisen alakansilta olleen jo siinä vaiheessa vaikeaa laivan suuren kallistuman seurauksena.

        Eli laiva oli jo vesilastissa, kallistunut ja uppoamassa, jolloin autokannen ovet saattoivat olla aivan hyvin jo vaikka merenpinnan alapuolella?

        "Eli laiva oli jo vesilastissa, kallistunut ja uppoamassa, jolloin autokannen ovet saattoivat olla aivan hyvin jo vaikka merenpinnan alapuolella?"

        Luonnollisesti laiva oli tuolloin vesilastissa ja ovet vedenpinnan alapuolella, kun kerran ovien välistä vettä tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesi virtaa myös ilmanvaihtoröörejä myöten.

        Niin joo, eipä tullutkaan tuo mieleen.

        Rakentavat laivaan vesitiivin 0-kannen solas ovineen, mutta vetävät sinne suorat iv-kanavat laivan ala-osista.

        No ei kait sentään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin joo, eipä tullutkaan tuo mieleen.

        Rakentavat laivaan vesitiivin 0-kannen solas ovineen, mutta vetävät sinne suorat iv-kanavat laivan ala-osista.

        No ei kait sentään!

        ''Autokannen tilat tuuletettiin sähkötuulettimilla, jotka sijaitsivat molemmilla puolilla kansialueen keula- ja peräpäässä. Tuulettimien ilmanotto oli kannella 4. Ne pystyivät vaihtamaan ilman 20 kertaa tunnissa. Tuuletinten suuntaa voitiin muuttaa ja niitä voitiin käyttää ilman imemiseen kannelta tai ilman puhaltamiseen kannelle.''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin joo, eipä tullutkaan tuo mieleen.

        Rakentavat laivaan vesitiivin 0-kannen solas ovineen, mutta vetävät sinne suorat iv-kanavat laivan ala-osista.

        No ei kait sentään!

        Jollain se ilmanvaihto pitää laivan alaosissakin toteuttaa. Ilmaa voi saada vain vedenpinnan yläpuolelta, joten kanavat johtavat tavalla tai toisella sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli laiva oli jo vesilastissa, kallistunut ja uppoamassa, jolloin autokannen ovet saattoivat olla aivan hyvin jo vaikka merenpinnan alapuolella?"

        Luonnollisesti laiva oli tuolloin vesilastissa ja ovet vedenpinnan alapuolella, kun kerran ovien välistä vettä tuli.

        "Luonnollisesti laiva oli tuolloin vesilastissa ja ovet vedenpinnan alapuolella, kun kerran ovien välistä vettä tuli."

        Tässä kontekstissa vedenpinnan- ja merenpinnan alapuolella on merkittävä ero. Ja itse sanoin meren-.

        0-kansi on normaaliuppoumalla jonkun verran merenpinnan yläpuolella. Se että autokannelle johtavien ovien välistä tulee vettä, ei itsessään tarkoita, että uppoaminen olisi seurausta autokannen yläpuolisista ongelmista.

        Vaikka vuoto olisi laivan alimmassa kohdassa pilssissä, kasvanut uppouma saa laivan vajoamaan ja autokannen ovet ovat se ensimmäinen mahdollinen läpivienti josta pohjavuodon seurauksena syvemmälle vajoava laiva hörppää.

        Eli reikä voi olla vaikka pohjassa, mutta silti autokannen ovien välistä alkaa tulvimaan vettä.

        Ihan sama juttu, jos poraat soutuveneeseen pienen reiän 1cm vesirajan yläpuolelle ja poistat pohjatapin. Pian kyljen pienestä reiästä alkaa suihkuamaan vettä, kuten autokannen ovien välistäkin, mutta soutuveneen uppoamisen syy on puuttuva pohjatappi.

        Autokannen oven takaa ei pysty havainnoimaan muuta kuin vuodon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollain se ilmanvaihto pitää laivan alaosissakin toteuttaa. Ilmaa voi saada vain vedenpinnan yläpuolelta, joten kanavat johtavat tavalla tai toisella sinne.

        Ei ole laivan suunnittelu onneksi ihan joka pojan hommaa 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luonnollisesti laiva oli tuolloin vesilastissa ja ovet vedenpinnan alapuolella, kun kerran ovien välistä vettä tuli."

        Tässä kontekstissa vedenpinnan- ja merenpinnan alapuolella on merkittävä ero. Ja itse sanoin meren-.

        0-kansi on normaaliuppoumalla jonkun verran merenpinnan yläpuolella. Se että autokannelle johtavien ovien välistä tulee vettä, ei itsessään tarkoita, että uppoaminen olisi seurausta autokannen yläpuolisista ongelmista.

        Vaikka vuoto olisi laivan alimmassa kohdassa pilssissä, kasvanut uppouma saa laivan vajoamaan ja autokannen ovet ovat se ensimmäinen mahdollinen läpivienti josta pohjavuodon seurauksena syvemmälle vajoava laiva hörppää.

        Eli reikä voi olla vaikka pohjassa, mutta silti autokannen ovien välistä alkaa tulvimaan vettä.

        Ihan sama juttu, jos poraat soutuveneeseen pienen reiän 1cm vesirajan yläpuolelle ja poistat pohjatapin. Pian kyljen pienestä reiästä alkaa suihkuamaan vettä, kuten autokannen ovien välistäkin, mutta soutuveneen uppoamisen syy on puuttuva pohjatappi.

        Autokannen oven takaa ei pysty havainnoimaan muuta kuin vuodon.

        Estonian pohjasta ei ole reikää löytynyt. Estonia makaa yli 120 astetta kallistuneena ja pohja ylöspäin. Näkyvillä on kaikki laivan vedenalaiset osat palleköliin asti.

        Nyt löydetty repeämä kyljessä on autokannen kohdalla eli normaalitilanteessa vesirajan yläpuolella. Repeämästä on näköyhteys autokannelle ja siellä näkyy auton akseli ja renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Estonian pohjasta ei ole reikää löytynyt. Estonia makaa yli 120 astetta kallistuneena ja pohja ylöspäin. Näkyvillä on kaikki laivan vedenalaiset osat palleköliin asti.

        Nyt löydetty repeämä kyljessä on autokannen kohdalla eli normaalitilanteessa vesirajan yläpuolella. Repeämästä on näköyhteys autokannelle ja siellä näkyy auton akseli ja renkaat.

        Nyt löytynyt vaurio ulottuu sekä autokannen ylä että alapuolelle, vaikka tuolla tiedolla ei tässä vaiheessa olekaan käyttöä.

        Jos mentäisiin asioiden edelle ja oletettaisiin ko. vaurion syntyneen tavalla tai toisella laivan ollessa vielä kulussa, niin toki vesi siinä tapauksessa olisi tulvinut ensin laivan alaosiin saaden sen uimaan tiytysti myös syvemmällä.

        Tilanteen edetessä autokansi olisi painunut merenpinnan alapuolelle ja vesi olisi tirsunnut autokannen ovien välistä sisään.

        Autokansien ovien vuoto ei todista tapahtumien kulun puolesta tai vastaan. Se on välttämätön seuraus, johtui uppoaminen sitten mistä tahansa.

        Mutta joka tapauksessa erittäin hyvä kun tutkivat viimein kunnolla. Maailmassa tapahtuu paljon suuronnettomuuksia, mutta harvaa tapahtumakulkua kyseenalaistetaan yhtä voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Estonian pohjasta ei ole reikää löytynyt. Estonia makaa yli 120 astetta kallistuneena ja pohja ylöspäin. Näkyvillä on kaikki laivan vedenalaiset osat palleköliin asti.

        Nyt löydetty repeämä kyljessä on autokannen kohdalla eli normaalitilanteessa vesirajan yläpuolella. Repeämästä on näköyhteys autokannelle ja siellä näkyy auton akseli ja renkaat.

        Eli Estonia ei uponnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt löytynyt vaurio ulottuu sekä autokannen ylä että alapuolelle, vaikka tuolla tiedolla ei tässä vaiheessa olekaan käyttöä.

        Jos mentäisiin asioiden edelle ja oletettaisiin ko. vaurion syntyneen tavalla tai toisella laivan ollessa vielä kulussa, niin toki vesi siinä tapauksessa olisi tulvinut ensin laivan alaosiin saaden sen uimaan tiytysti myös syvemmällä.

        Tilanteen edetessä autokansi olisi painunut merenpinnan alapuolelle ja vesi olisi tirsunnut autokannen ovien välistä sisään.

        Autokansien ovien vuoto ei todista tapahtumien kulun puolesta tai vastaan. Se on välttämätön seuraus, johtui uppoaminen sitten mistä tahansa.

        Mutta joka tapauksessa erittäin hyvä kun tutkivat viimein kunnolla. Maailmassa tapahtuu paljon suuronnettomuuksia, mutta harvaa tapahtumakulkua kyseenalaistetaan yhtä voimakkaasti.

        Hyvä että tutkitaan, mutta mitään uutta uppoamiseen liittyvää tietoa tuskin löytyy.

        Uppoamisen syy on niin ilmeinen, että sitä on vaikea kumota. Estonia keulaportti irtosi ja veti auki rampin, jolloin koko keula oli auki. Mikään muu ei selitä nopeaa uppoamista, kuin tuo avonainen keula sen siitä sisään päässeet suuret vesimassat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luonnollisesti laiva oli tuolloin vesilastissa ja ovet vedenpinnan alapuolella, kun kerran ovien välistä vettä tuli."

        Tässä kontekstissa vedenpinnan- ja merenpinnan alapuolella on merkittävä ero. Ja itse sanoin meren-.

        0-kansi on normaaliuppoumalla jonkun verran merenpinnan yläpuolella. Se että autokannelle johtavien ovien välistä tulee vettä, ei itsessään tarkoita, että uppoaminen olisi seurausta autokannen yläpuolisista ongelmista.

        Vaikka vuoto olisi laivan alimmassa kohdassa pilssissä, kasvanut uppouma saa laivan vajoamaan ja autokannen ovet ovat se ensimmäinen mahdollinen läpivienti josta pohjavuodon seurauksena syvemmälle vajoava laiva hörppää.

        Eli reikä voi olla vaikka pohjassa, mutta silti autokannen ovien välistä alkaa tulvimaan vettä.

        Ihan sama juttu, jos poraat soutuveneeseen pienen reiän 1cm vesirajan yläpuolelle ja poistat pohjatapin. Pian kyljen pienestä reiästä alkaa suihkuamaan vettä, kuten autokannen ovien välistäkin, mutta soutuveneen uppoamisen syy on puuttuva pohjatappi.

        Autokannen oven takaa ei pysty havainnoimaan muuta kuin vuodon.

        "Tässä kontekstissa vedenpinnan- ja merenpinnan alapuolella on merkittävä ero. Ja itse sanoin meren-."

        Ei sitä vettä autokannelle tuollaisia määriä muualta voi tulla kuin merestä. Merkitsevä aallonkorkeus oli onnettomuushetkellä yli 4 metriä, joten merenpinnan taso on aika häilyvä termi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt löytynyt vaurio ulottuu sekä autokannen ylä että alapuolelle, vaikka tuolla tiedolla ei tässä vaiheessa olekaan käyttöä.

        Jos mentäisiin asioiden edelle ja oletettaisiin ko. vaurion syntyneen tavalla tai toisella laivan ollessa vielä kulussa, niin toki vesi siinä tapauksessa olisi tulvinut ensin laivan alaosiin saaden sen uimaan tiytysti myös syvemmällä.

        Tilanteen edetessä autokansi olisi painunut merenpinnan alapuolelle ja vesi olisi tirsunnut autokannen ovien välistä sisään.

        Autokansien ovien vuoto ei todista tapahtumien kulun puolesta tai vastaan. Se on välttämätön seuraus, johtui uppoaminen sitten mistä tahansa.

        Mutta joka tapauksessa erittäin hyvä kun tutkivat viimein kunnolla. Maailmassa tapahtuu paljon suuronnettomuuksia, mutta harvaa tapahtumakulkua kyseenalaistetaan yhtä voimakkaasti.

        "Autokansien ovien vuoto ei todista tapahtumien kulun puolesta tai vastaan. Se on välttämätön seuraus, johtui uppoaminen sitten mistä tahansa."

        Ei autokannen veden vuoto alempiin kerroksiin ole onnettomuudessa missään muussa roolissa, kuin siinä että se aiheutti matkustajissa hämmästytä ja paniikkia. Sillä ei ollut uppoamisen kannalta suurta merkitystä.

        Uppoamisen aiheutti avonaisen kaulaportin kautta autokannelle päässeet suuret vesimassat ja siitä seurannut voimakas kallistuminen, jolloin vesi pääsi aluksen sisään ylempien kansien ovista ja ikkunoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesi virtaa myös ilmanvaihtoröörejä myöten.

        Ei virtaa, nissä on automaattisia sulkupeltejä päälinjoissa.


    • Anonyymi

      On selvää, ettei yksi väärä oletus tarkoita sitä, että ufot olisivat upottaneet Estonian :D

      • Anonyymi

        Mikäli uusimmissa tutkimuksissa ei ilmene mitään sensaatiomaista, kuten on vahvasti uskon, tutkijat ilmoittavat ufon vieneen koko purkin, ei voitu tutkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli uusimmissa tutkimuksissa ei ilmene mitään sensaatiomaista, kuten on vahvasti uskon, tutkijat ilmoittavat ufon vieneen koko purkin, ei voitu tutkia.

        Se on lähes varmaa


    • Anonyymi

      Nyt on Viron onnettomuustutkintakeskus julkaissut 3 tuntia videokuvaa Estonian rungosta ja vaurioista.

      Mitään uutta ei ole löytynyt. Rungon vauriot korreloivat suoraan pohjan muotoja ja kiviä. Lisäksi rungossa on ulospäin työntyneitä vauriota, jotka kielivät rungon pettämisestä voimakkaassa jännityksessä ja rasituksessa. Viimevuonna "kohudokumentissa" julkaistu reikä on pohjassa olevan kiven aiheuttama. Jostain kumman syystä dokumenttiryhmä kuvasi reikää, mutta "unohti" kuvata tuo reiän vastapuolella olleen ison kiven / kallion.

      Estonian hylky on kallistunut vuosien saatossa ja nyt kuvatut vauriot ovat tulleet esiin. Tosiasiassa koko oikea kylki on pahoin vaurioitunut Estonia osuessa pohjaan ja maatessa siellä 27 vuotta laivalle todella epäluonnollisessa yli 120 asteen kallistuskulmassa. Nyt kuvatut vauriot ovat vain jäävuoren huippu.

      Huomionarvoista on, että ramppi on dokumenttiryhmän kuvausten jälkeen tippunut pois paikaltaan ja makaa nyt pohjaa ja Estonia keulaa vasten . Autokannelle on nyt vapaa pääsy. Tämä ei sinänsä ole mikään ihme, sillä Estonian rampin lukituslaitteet ja vasemmanpuoleinen sarana rikkoontui laivan upotessa ja ramppi jäi roikkumaan oikeanpuoleisen saranan varassa noin metrin verran auki-asennossa. 27 vuotta meressä on tehnyt tehtävänsä ja ramppia paikallaanpitänyt oikeanpuoleinen sarana on murtunut ja ramppi pudonnut pois paikaltaan.

      Varmaa on toki se, että salaliittoteoriat eivät tämän asian tiimoilta lopu. Nyt pitää keksiä uusia teorioita salaliittojen pohjalle, koska rungossa ei ole sukellusveneen aiheuttamia törmäysjälkiä ja vesirajan alapuolella ei ole pommin aiheuttamaa reikää. Niitä odotellessa.

      • Anonyymi

        Nyt on hyötyä siitä kamalasta pakkoruotsista:)) Tai, Google Translator....
        https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador
        Joku on ihan varma että jotain on räjähtänyt.
        Outoa ettei minkään maan viranomaiset havainneet mitään epätavallista ko.aikana.
        Melko herkät pelit on suomessakin. Vuonna 2000 itänaapurin sukellusvene ''Kursk'' upposi Barentsinmerellä ja jotain räjähti, ennen tai jälkeen. Havaittiin myös Suomessa, olivat seismiseltä suuruudeltaan 2,5 ja 3 richteriä. Yli kolmen richterin räjähdys vastaa kahden tonnin dynamiittipanoksen vedenalaista räjähdystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on hyötyä siitä kamalasta pakkoruotsista:)) Tai, Google Translator....
        https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador
        Joku on ihan varma että jotain on räjähtänyt.
        Outoa ettei minkään maan viranomaiset havainneet mitään epätavallista ko.aikana.
        Melko herkät pelit on suomessakin. Vuonna 2000 itänaapurin sukellusvene ''Kursk'' upposi Barentsinmerellä ja jotain räjähti, ennen tai jälkeen. Havaittiin myös Suomessa, olivat seismiseltä suuruudeltaan 2,5 ja 3 richteriä. Yli kolmen richterin räjähdys vastaa kahden tonnin dynamiittipanoksen vedenalaista räjähdystä.

        Joku on aina ihan varma jostain.

        Kohtuullisen iso joukko ihmisiä on varmopja, että maapallo on litteä tai vedellä on muisti.


      • Anonyymi

        No ainakin dokumentti sai hyvää mainosta ja tekijä tuloja tuolla "kohu reiällä".

        Samalla poltettiin Ruotsin, Viron ja Suomen valtioiden ja uhrien omaisten rahaa sekä tutkijoiden työaikaa turhiin sukelluksiin ja tutkimuksiin.

        Toki mielenkiintoista nähdä tuoretta kuvaa Estonia hylystä, mutta mitään uutta tietoa uppoamiseen liittyen ei löytynyt. Salaliittoteorioiltakaan ei siipiä näillä sukelluksilla katkaistu ja ne tulevat varmasti jatkamaan omaa elämäänsä, sillä sukellukset toteutti Viron onnettomuustutkintakeskus, joka on ns. "virallinen taho" ja tietenkin mukana salaliitossa. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin dokumentti sai hyvää mainosta ja tekijä tuloja tuolla "kohu reiällä".

        Samalla poltettiin Ruotsin, Viron ja Suomen valtioiden ja uhrien omaisten rahaa sekä tutkijoiden työaikaa turhiin sukelluksiin ja tutkimuksiin.

        Toki mielenkiintoista nähdä tuoretta kuvaa Estonia hylystä, mutta mitään uutta tietoa uppoamiseen liittyen ei löytynyt. Salaliittoteorioiltakaan ei siipiä näillä sukelluksilla katkaistu ja ne tulevat varmasti jatkamaan omaa elämäänsä, sillä sukellukset toteutti Viron onnettomuustutkintakeskus, joka on ns. "virallinen taho" ja tietenkin mukana salaliitossa. :D

        Salaliitoteoreetikoilta pitäisi kysyä etukäteen, mikälaiset tulokset saavat heidät vakuuttuneeksi siitä ettei salaliitoa ole.

        Monet ovat niin vahvoja uskossaan, ettei mikään todistus riitä. Heitä varten on ihan turha tehdä mitään tutkimuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaliitoteoreetikoilta pitäisi kysyä etukäteen, mikälaiset tulokset saavat heidät vakuuttuneeksi siitä ettei salaliitoa ole.

        Monet ovat niin vahvoja uskossaan, ettei mikään todistus riitä. Heitä varten on ihan turha tehdä mitään tutkimuksia.

        Taitaa vaan olla niinkin, että useimmille tästäkin aiheesta salaliittoteorioita viritteleville asian todenmukaisuus on toissijaista ja ensisijaista on se jokin salaperäinen kiva- tuntemus kun oikein virittelee ja virittelee...tosin yhtään todella mehukasta viritelmää ei ole toistaiseksi kehitetty joten yhtään erityisen hyvällä mielikuvituksella varustettua henkilöä ei ole ollut asialla, lähes päinvastoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe