Miksei meille opeteta suomalaisten historiasta mitään?

Anonyymi

Pelätäänkö, että lapset alkaisi leijua vai mitä?

Jännä lueskella historiaa ja huomata, että kappas. Viikinkiajan päättänyt Sigtunan kaupungin tuhoaminen.... oli suomalaisten tekosia. Miksei edes tätä viitsitä meille kertoa, että poltettiin ruottalaisten pääkaupunki?

"Sigtunan tuho oli 1200-luvun annaaleissa sekä Eerikinkronikassa kuvattu Sigtunan kaupungin tuho kesällä 1187. Kuvausten mukaan Sigtunan kaupunki poltettiin 12. elokuuta ja Uppsalan arkkipiispa Johannes sai surmansa Almarestäketin linnan lähistöllä. Ruotsin vanhin kirjallinen teos, Eerikinkronikka kertoo Sigtunan hävittäjien olleen karjalaisia.[1] 

"Karjalaiset aiheuttivat Ruotsissa suurta vahinkoa ja levottomuutta. Oli sitten tyyni tai myrsky, he tulivat mereltä salaa Sveanmaan saaristoon nousten ylös Mälarnille useimmiten saariston kätköistä etenevällä sotajoukolla. Kerran he saivat päähänsä polttaa Sigtunan. He polttivatkin sen niin perin pohjin, ettei kaupunki vieläkään ole toipunut. Siellä surmattiin arkkipiispa Johannes, mistä moni pakana riemuitsi. Siitä, että kristittyjen kävi niin huonosti, iloitsivat sekä karjalaiset, että koko Venäjänmaa. Se vahvisti heidän intoaan sotia."[1]"

Mitä muuta meille ei ole nähty tarpeellisena kertoa omasta historiastamme????

22

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      =/

      ei, minulle ole koskaan opetettu, mitään, koska olen lukuisten

      ihmisten mielestä kehitysvammainen,

      jota, saa kohdella kuin sontakasaa, ja, sitä se on nykyisinkin,

      =(

      on, onni, syntyä tänne, pohjolaan?

      N

      • Anonyymi

        Opetettu ei ole mitään, mutta kun viitsii itse etsiä tietoa niin aika selväksi sieltä käy, että kunniakkaasti on pidetty oma tilamme.

        Suomesta ei löydy juuri mitään muuta viikinkeihin viittaavaa... paitsi kasa niiden hienoja miekkoja. Siitä voi laskea 1 1. Ruotsalaiset historiakirjurit ei sitä meille meidän puolesta laske, mitä se tarkoittaa. Eikä kukaan mukaan.


    • Anonyymi

      Karjalaiset laskettiin tuossa tekstissä selvästi venäläisiksi.

      • Anonyymi

        Vai venäläiset suomalaisiksi? Venäjän tämä pää on täynnä suomensukuisia kansoja Uralille asti.


      • Anonyymi

        Ei laskettu, vaan karjalaisiksi, mutta Balttiaa ja Novgorodia häiritsi viikingit.


    • Anonyymi

      Ruotsin ja Venäjän raja halkaisi satoja vuosia Suomen kahtia ja tavalliselle kansalle oli kohtalaisen sama kumpaan veronsa maksoi, saati mihin valtioon tai kansaan kuului. Jokapäiväisessä ruuassa oli tarpeeksi miettimistä. Venäjä koostui kymmenistä kansoista omine alueineen ja hallintoineen. Ruotsi oli sitten tietenkin yhtenäisempi.

    • Anonyymi

      Niin, jännästi jätetään paljon kertomatta meidän OMASTA uniikista historiasta ja kansasta mutta varmasti tuodaan esille kaikki etniset kulttuurit ja historiat, jotka eivät edes kuulu suomeen millään tavalla. Minua on oikeasti alkanut ärsyttämään tämä, meidän oma kulttuurimme ja vauhdikas historia on jäänyt täysin pimentoon, jopa jenkkien mustien historiaa tuodaan enemmän esille tässä maassa.
      Tiesittekö tästä kielestä? Minä en ainakaan..https://en.wikipedia.org/wiki/Meänkieli

      • Anonyymi

        Hyvä huomio. Jää tuo kieli kokonaan pois laskuista kun luetellaan karjalaa, viroa, liiviä, udmurttia jne.

        Mielenkiintoinen viikinkiajan tapahtuma on myös Norjan (sittemmin kuningas) Olafin pieleen mennyt Suomen valloitus/ryöstöretki vuonna 1008. Norjalaiset lähteet kertovat siitä. Me itse ei niin viitsitä retostella sillä, että melkein tapettiin Norjan tuleva kuningas niin, että pakeni kauhuissaan laivoineen myrskyyn.

        "The Battle at Herdaler was a battle between the Norse Viking leader Olav Haraldsson (later King Olaf II of Norway, also Saint Olaf) and local Finnish people at Herdaler in Finland around years 1007/8. The Saga of Olaf Haraldson tells how Olav raided the coasts of Finland and was almost killed in the battle.[1]

        After this they sailed to Finland and plundered there, and went
        up the country. All the people fled to the forest, and they had
        emptied their houses of all household goods. The king went far
        up the country, and through some woods, and came to some
        dwellings in a valley called Herdaler, -- where, however, they
        made but small booty, and saw no people; and as it was getting
        late in the day, the king turned back to his ships. Now when
        they came into the woods again people rushed upon them from all
        quarters, and made a severe attack. The king told his men to
        cover themselves with their shields, but before they got out of
        the woods he lost many people, and many were wounded; but at
        last, late in the evening, he got to the ships. The Finlanders
        conjured up in the night, by their witchcraft, a dreadful storm
        and bad weather on the sea; but the king ordered the anchors to
        be weighed and sail hoisted, and beat off all night to the
        outside of the land. The king's luck prevailed more than the
        Finlanders' witchcraft; for he had the luck to beat round the
        Balagard's side in the night. and so got out to sea. But the
        Finnish army proceeded on land, making the same progress as the
        king made with his ships


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio. Jää tuo kieli kokonaan pois laskuista kun luetellaan karjalaa, viroa, liiviä, udmurttia jne.

        Mielenkiintoinen viikinkiajan tapahtuma on myös Norjan (sittemmin kuningas) Olafin pieleen mennyt Suomen valloitus/ryöstöretki vuonna 1008. Norjalaiset lähteet kertovat siitä. Me itse ei niin viitsitä retostella sillä, että melkein tapettiin Norjan tuleva kuningas niin, että pakeni kauhuissaan laivoineen myrskyyn.

        "The Battle at Herdaler was a battle between the Norse Viking leader Olav Haraldsson (later King Olaf II of Norway, also Saint Olaf) and local Finnish people at Herdaler in Finland around years 1007/8. The Saga of Olaf Haraldson tells how Olav raided the coasts of Finland and was almost killed in the battle.[1]

        After this they sailed to Finland and plundered there, and went
        up the country. All the people fled to the forest, and they had
        emptied their houses of all household goods. The king went far
        up the country, and through some woods, and came to some
        dwellings in a valley called Herdaler, -- where, however, they
        made but small booty, and saw no people; and as it was getting
        late in the day, the king turned back to his ships. Now when
        they came into the woods again people rushed upon them from all
        quarters, and made a severe attack. The king told his men to
        cover themselves with their shields, but before they got out of
        the woods he lost many people, and many were wounded; but at
        last, late in the evening, he got to the ships. The Finlanders
        conjured up in the night, by their witchcraft, a dreadful storm
        and bad weather on the sea; but the king ordered the anchors to
        be weighed and sail hoisted, and beat off all night to the
        outside of the land. The king's luck prevailed more than the
        Finlanders' witchcraft; for he had the luck to beat round the
        Balagard's side in the night. and so got out to sea. But the
        Finnish army proceeded on land, making the same progress as the
        king made with his ships

        Suomalaisilla on ollut selvä taktiikka viikinkien kanssa. Varoitustulet ja kylät tyhjäksi. Arvoesineet mukana metsään. Turha ryöstöretki kun mitään ei anneta. Sen jälkeen odotettu, että viikingit jää hyvään mottiin ja hyökätty metsän pimeydestä päälle ilman armoa. Ilmeisen tehokasta ollut. Hyvä vaan jos muutama päässyt karkuun kertomaan kavereilleen ettei kannata.


      • Anonyymi

        Tiedän tuon meänkielen. Se on ihan normaalia Lapin murretta jossa seassa ruåtsia. Siis ihan normaalia suomenkielen murretta ihan niinkuin vaikka rauman murre tai karjalan kieli, missä suomi pikkuhiljaa sekoittuu venäjään ja lienee siinä omaakin murrettansa. Ihan normaalia kaikilla rajaseuduilla.
        Ite ossaan Pohojos-Pohojammaan murretta ja ymmärrän niin meänkielen ku länsi-karijalanki ihan täysin.


    • Kannattaa käydä työväen arkissa lukemassa. Siitä saa paljon tietoo työväen elämästä. Ite oon tutkinu kotikuntani osuustukkukaupan toimintaa. Olin pari kuukautta työttömänä ja kirjotin sinä aikana 100 sivusen raportin tosta tehtaasta. että niitten ansiosidonnaisten rahojeni eteen oon tehny kaksinkertasesti töitä. Että paljon enemmän kun jotku tukityöllistetyt. On niitä turhimpiinkin hankeisiin apurahoja jaettu.

    • Anonyymi

      Miksi et ala jo pikkuhiljaa pikkuruisissa aivoissasi ymmärtämään että aika on pelkkää harhaa, ei sitä ole oikeasti olemassakaan.

      BVitun pikkuaivo josd et jo käsitä.

    • Anonyymi

      Aloittajalla jo heti aluksi asiavirhe. Ruåtsalaiset historioitsijat ovat kertoneet, ettei mitään viikinkiaikaa ole ollut olemassakaan. Joskus 1850 -luvulla tuli tarve keksiä uljas historia ja niin keksittiin viikingit. Näin se vale lähti kiertämään ja jaksaa tässä valheitten pesässä kulkuaan. Eikä muistakaan totuudeksi muuttuneista valheista ole puutetta!

      • Anonyymi

        Joo joo. Ihminen kehittyi apinasta ja niin edelleen. Yritä sä rakentaa Gizan pyramidi tai valmistaa rautaa ja kerro meneekö kehitys eteen vai taaksepäin.


    • Anonyymi

      mitä nyt yhdestä kaupungista

    • Anonyymi

      ketkä olivat hämäläiset?

      • Anonyymi

        Kuten seemiläiset (shemiläiset). Shem, Ham, Japhet.

        Hämäläiset. Siitä perspektiiviä salattuun historiaan...


      • Anonyymi

        Mä oon hämäläinen ja sen huomaa etten tuu karjalaisten kanssa toimeen. Etten yhtään ihmettele että ovat kaupunkeja poltelleet. Just heidän tapaistaan. Nykyään hämeitä on kaksi. Asun ite toisessa ja sukujuuret toisessa päijänteiden rannalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon hämäläinen ja sen huomaa etten tuu karjalaisten kanssa toimeen. Etten yhtään ihmettele että ovat kaupunkeja poltelleet. Just heidän tapaistaan. Nykyään hämeitä on kaksi. Asun ite toisessa ja sukujuuret toisessa päijänteiden rannalla.

        Minä olenkin 2/4 karjalainen, 1/4 savolainen ja 1/4 hämäläinen. Hyvä yhdistelmä siis vähän kaikkea mahdollista (paitsi lappalaista/saamelaista).

        Kirjautumaton palstalutka


      • Anonyymi

        Hämäläiset oli alkujaan eteläsaamelaisten heimo, joka sitten sulautui muualta saapuneisiin matuihin ( persuihin ). Näin tulee ymmärrettäväksi miksi hämäläiset eivät hötkyile turhia sillä se on osa saamelaista elämisen tapaa. Ne asiat hoidetaan mitä tarttee ja muuten ollaan kuin ellun kanat nauttien elämästä.


    • Anonyymi

      Haittapersut ovat olleet jo tuohon aikaan meuhkaamassa ja vasaroita heiluttamassa.

    • Anonyymi

      Jossain sarjakuvastripissä oli eräänä vinkkinä tytöille kuinka iskeä poikia niin lauseena "meille pitäisi (koulussa) kertoa enemmän viikingeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      144
      2771
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1554
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      139
      1436
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      361
      1350
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      114
      1276
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1145
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      845
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      820
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      254
      777
    10. 55
      744
    Aihe