Vetyautoilu tulee 3,5 kertaa KALLIIMAKSI kuin diesel autoilu.

Anonyymi

26

1644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Persaukisille kaikki on kallista.

    • Anonyymi

      En ymmärrä mitä vetyauto voi tarjota enemmän normaaleille autoilijoille jos ei edes ympäristöasiat askarruta mieltä? Miksi maksaa todella paljon autoilusta vetyauton muodossa dieseliin verrattuna?

      • Anonyymi

        Miksi maksaa jostain autoilusta ylipäätäänkään?


    • Anonyymi

      päinvastoin

    • Anonyymi

      Ei millään pahalla, mutta avaus on omassa lajissaan lataukseltaan melkoisen fanaattinen kannanotto.

      Onhan se jo itsestään selvää, että vetyautoilun ja sen kasvun suunnittelun ollessa vasta alkumetreillään, se on kallista kaikkine puutteineen. Luonnollisestikin tällä hetkellä vetyauton ostaminen tai tuomineen Suomeen on aivan liian aikaista.

      Mutta eikö ole vain hyvä asia, että valmistuksensa ja elinkaarensa ympäristöjalanjäljeltään mega-saastuttavan sähköauton rinnalle ja mahdollisesti vaihtoehdoksi kehitetään kestävempiä ratkaisuja, joilla myös voidaan yhteiskunnan toimivuus paremmin turvata.

      Onhan nykyinen e-auton osatotuuksellinen ja suoranaisin valhein, suorastaan aivopesullinen poliittinen lobbaus aivan kohtuutonta, samoin kuin valtaisa vimma koettaa laittaa koko yhteiskunta / yhmiskunta pelkästä sähköstä riippuvaiseksi, kaikki yhden kortin varaan.

      Juuri taannoin yhdessä ulkolaisen kanavan dokumenttiohjelmassa ( 'vihreän energian piilotettu puoli' ) ranskalainen alan professori totesi, että edessämme on 20-vuoden kuluttua sähkö-gate. Kyse ei ollut ainoastaan e-autoista, vaan kokonaisuudesta.

      *

      "Bosch To Spend €1 Billion On Hydrogen Fuel Cell Technology By 2024"

      - https://www.intelligentliving.co/bosch-hydrogen-technology-2024/

      *

      "Ympäristön kannalta polttokennoauton edut suhteessa akustoilla toimivaan sähköautoon voivat olla kiistattomat, jos vetypolttoaine tuotetaan uusiutuvalla energialla, tuulivoimalla (siirryt toiseen palveluun) tai aurinkoenergialla.:"

      - https://yle.fi/uutiset/3-12079587

      *

      2021 - "German auto giants place their bets on hydrogen cars"

      - https://www.reuters.com/technology/german-auto-giants-place-their-bets-hydrogen-cars-2021-09-22/

      *

      Vety-juna

      2018 - "Polttokennoilla varustettu Alstom Coradia iLint – korvaako vety dieselin veturissa?"

      - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/polttokennoilla-varustettu-alstom-coradia-ilint-korvaako-vety-dieselin-veturissa/

      "Alstom leads the way with hydrogen fuel cell trains"

      - https://www.power.cummins.com/news/2020/11/16/alstom-leads-way-hydrogen-fuel-cell-trains

      *

      Omalla kohdalla koetan sinnitellä polttarilla, pitkin EU:ta yhä lisääntyvistä rajoitteista huolimatta toivoen, että markkinoille tulisi kohtuullisella aikajanalla jokin aidosti järkevä vaihtoehto, joko ympäristöpommi-duracelin rinnalle tai mieluummin sen korvaamaan.

    • Anonyymi

      Hienoa pohdintaa vetyauton hyvistäkin puolista. Mutta oletko tutustunut vetyauton huolto-ohjelmaan ettö kuinka paljon maksat todellisuudessa huolloista ja korjauksista. Ja erityisesti kuinka kauan polttokenno kestää oikeassa elämässä? Kun niihin tutustut tajuten että vetyauto on melko lyhytikäinen auto sähköautoihin verrattuna joten se tekee niistä megasaastuttajia. Sitten kun niitä ei edes Kaliforniassa haluta ostaa niin jälleenmyyntihinta käytettynä tippuu todella paljon, joten kun joskus useampi auton vetytankki vanhenee, niin sitä ei todellakaan kannata korjata sillä ei mene montaa vuotta kun polttokennokin jo vetelee viimeisiään. Vetyauto on lähempänä kertakäyttöautoa kuin sähköauto.

      Olen samaa mieltä kanssasi. Vielä ei ole suomessa vetyautojen aika ja itsekkin vielä polttomoottorilla ajelen ainakin 5 vuotta. Netin kirjoittelun perusteella vetyauto tulee olemaan kallista ja hankalaa ainakin alkuvuosina suomessa. Norjassa ja Ruotsissa vetykokeilut ovat käytännössä epäonnistuneet kun tutustut monen vuoden ajalta vetyautojen ja vetytankkausasemien määrään... jääneet vain marginaaliksi.

      • Anonyymi

        Hieman reaktioni "motiiveista."

        Valitettavasti vielä ei olla edes innovoitu aidosti ekologista vaihtoehtoa. Koen "lievästi" ilmaisen ongelmallisena sen miten e-autosta on toistuvin ja suorastaan valheellisin lobbaus-lausein markkinoitu taivas-messiasta autoilun päästöongelmiin ja mm. EU-tasolla ollaan jo viivotimella vedetty se milloin kaikki uudet polttarit ovat kiellettyjä. Samalla tehdään kuolemanlaukaus polttareiden ja mahhdollisten uusien ekologisten polttoaineiden kehityshankkeille, joita on eri tahoilla menossa.

        Kyse on kuin sokeasta fundamentalismista, uskonnosta jossa ei katsota oikealle eikä vasemmalla ja samalla ollaan lataamassa kaikki teollisetkin voimavarat taloudellisiene sidosryhmineen yhden ainoan, ontuvan ja todellisuudessa täysin ei-ekologisen kortin varaan, joka myös vaarantaa yhteiskunnaan huoltovarmuuden ja mahdollisesti pahimmillaan jopa maanpuolustuksen.

        Târkein asia on ekologisuuden ja ympäristöllisyyden iso kuva pitkällä aikajanalla vs. valittu / valitut vaihtoehdot.

        E-auto nykymuodossaan, nykyakkuteknologiallaan megasaastuttavine kaivostoimintoineen on suorastaan katastrofaalinen ympäristön kannalta. Toistuvista poliittisistakin markkinointilauseista poiketen se ei ole nollapäästöinen edes paikallisesti.

        Mielestäni tulisi tutkia ja kehittää useampia eri vaihtoehtoja. Tällä hetkellä eri tahoilla tutkitaan mahdollisuutta ekologisiin synteettisiin polttoaineisiin, mutta matka lienee pitkä niiden potentiaalille lopputulemalle.

        Nykyisten ja edelleen kehittyvien vety-biilien todellisista eliniän käyttö- ja huoltokustannuksista en ole sen paremmin perillä. Aiheesta on varamastikin liikkeellä realistista, sekä agendaperusteista infoa, eli luentaa terveellä kriititsyydellä.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life

        "A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance. Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."

        - https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/

        PSA:lla oli yksi hyvin kiinnostava tuotantovalmis vaihtoehto tai vähintäänkin mainio välivaiheen vaihtoehto "aito-ekon" teknologian kehittämistä ja löytymistä odotellessa, joka olisi sopinut erityisen hyvin urbaaniin ympäristöön jossa ne suurimmat päästötkin tuotetaan.

        PSA joutui kuitenkin sen hyllyttämään koska ei saanut tuotantokumppaneita toisista autonvalmistajista ja yksin teollistettaessea sen yksikkökustannukset olisvat olleet liian korkeat riittävän volyymin uupuessa. Miksi? Koska suunnilleen kaikki valmistajat olivat kääntyneet fundamentaliseen e-auto-uskovuuteen ja olivat satsamassa suunnilleen kaikki panoksensa sille.

        "PSA Hybrid-Air System"

        - https://thomasannet.wixsite.com/portfolio/psa-hybrid-air-system

        *

        "Citroen, Peugeot and Vauxhall to launch hydrogen fuel cell vans in 2022"

        - https://www.am-online.com/news/manufacturer/2021/04/07/citroen-peugeot-and-vauxhall-to-launch-hydrogen-fuel-cell-vans-in-2022

        "Carte des stations à hydrogène en France"

        - https://www.h2-mobile.fr/stations-hydrogene/

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman reaktioni "motiiveista."

        Valitettavasti vielä ei olla edes innovoitu aidosti ekologista vaihtoehtoa. Koen "lievästi" ilmaisen ongelmallisena sen miten e-autosta on toistuvin ja suorastaan valheellisin lobbaus-lausein markkinoitu taivas-messiasta autoilun päästöongelmiin ja mm. EU-tasolla ollaan jo viivotimella vedetty se milloin kaikki uudet polttarit ovat kiellettyjä. Samalla tehdään kuolemanlaukaus polttareiden ja mahhdollisten uusien ekologisten polttoaineiden kehityshankkeille, joita on eri tahoilla menossa.

        Kyse on kuin sokeasta fundamentalismista, uskonnosta jossa ei katsota oikealle eikä vasemmalla ja samalla ollaan lataamassa kaikki teollisetkin voimavarat taloudellisiene sidosryhmineen yhden ainoan, ontuvan ja todellisuudessa täysin ei-ekologisen kortin varaan, joka myös vaarantaa yhteiskunnaan huoltovarmuuden ja mahdollisesti pahimmillaan jopa maanpuolustuksen.

        Târkein asia on ekologisuuden ja ympäristöllisyyden iso kuva pitkällä aikajanalla vs. valittu / valitut vaihtoehdot.

        E-auto nykymuodossaan, nykyakkuteknologiallaan megasaastuttavine kaivostoimintoineen on suorastaan katastrofaalinen ympäristön kannalta. Toistuvista poliittisistakin markkinointilauseista poiketen se ei ole nollapäästöinen edes paikallisesti.

        Mielestäni tulisi tutkia ja kehittää useampia eri vaihtoehtoja. Tällä hetkellä eri tahoilla tutkitaan mahdollisuutta ekologisiin synteettisiin polttoaineisiin, mutta matka lienee pitkä niiden potentiaalille lopputulemalle.

        Nykyisten ja edelleen kehittyvien vety-biilien todellisista eliniän käyttö- ja huoltokustannuksista en ole sen paremmin perillä. Aiheesta on varamastikin liikkeellä realistista, sekä agendaperusteista infoa, eli luentaa terveellä kriititsyydellä.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life

        "A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance. Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."

        - https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/

        PSA:lla oli yksi hyvin kiinnostava tuotantovalmis vaihtoehto tai vähintäänkin mainio välivaiheen vaihtoehto "aito-ekon" teknologian kehittämistä ja löytymistä odotellessa, joka olisi sopinut erityisen hyvin urbaaniin ympäristöön jossa ne suurimmat päästötkin tuotetaan.

        PSA joutui kuitenkin sen hyllyttämään koska ei saanut tuotantokumppaneita toisista autonvalmistajista ja yksin teollistettaessea sen yksikkökustannukset olisvat olleet liian korkeat riittävän volyymin uupuessa. Miksi? Koska suunnilleen kaikki valmistajat olivat kääntyneet fundamentaliseen e-auto-uskovuuteen ja olivat satsamassa suunnilleen kaikki panoksensa sille.

        "PSA Hybrid-Air System"

        - https://thomasannet.wixsite.com/portfolio/psa-hybrid-air-system

        *

        "Citroen, Peugeot and Vauxhall to launch hydrogen fuel cell vans in 2022"

        - https://www.am-online.com/news/manufacturer/2021/04/07/citroen-peugeot-and-vauxhall-to-launch-hydrogen-fuel-cell-vans-in-2022

        "Carte des stations à hydrogène en France"

        - https://www.h2-mobile.fr/stations-hydrogene/

        ;-)

        "Vihreän energian" tarvitsema massiivinen harvinaisten metallien kaivostoiminta on aivan valtaisia ympäristöpommi, kuten e-autojen akut, aurinkopaneelit ja tyylimyllyt.

        Saksassa on tyylimyllyjen (noin 20v elinikäisten) valtaisia taivas-alla hautausmaita ilman kierrätystä, sillä niiden sisältäminen harvinaisten metallien kierrätys on hyvin haasteellista, kallista ja kehittämätöntä, samalla kun uuden materiaalin suoraan kaivoksilta hankkimisen kustannukset ovat huomattavasti edullisemmat.

        *

        "The dark side of ‘green energy’ and its threat to the nation’s environment"

        - https://www.deseret.com/utah/2021/1/30/22249311/why-green-energy-isnt-so-green-and-poses-harm-to-the-environment-hazardous-waste-utah-china-solar

        *

        "La face cachée des énergies vertes: la documentaire choc est sur ARTE Découverte"

        - https://www.tvqc.com/2021/01/22/chaine/arte/la-face-cachee-des-energies-vertes-la-documentaire-choc-est-sur-arte-decouverte/

        *

        Tiedä sitten josko printti-aurinkopaneelit lunastavat niihin asetetut odotukset.

        "Printed solar panels: Overhyped pipedream or renewable game changer?" - 2018

        - https://www.abc.net.au/news/science/2018-09-06/printed-solar-panels-renewable-energy/10186950

        "How 3D Printed Panels can Maximize Solar Outputs" - 2020

        - https://www.energytechreview.com/news/how-3d-printed-panels-can-maximize-solar-outputs-nwid-107.html

        "Which new solar panel technologies will revolutionize energy production?" - 2021

        - https://www.solarreviews.com/blog/solar-panel-technologies-that-will-revolutionize-energy-production


    • Anonyymi

      "Juuri taannoin yhdessä ulkolaisen kanavan dokumenttiohjelmassa ( 'vihreän energian piilotettu puoli' ) ranskalainen alan professori totesi, että edessämme on 20-vuoden kuluttua sähkö-gate. Kyse ei ollut ainoastaan e-autoista, vaan kokonaisuudesta."

      Oletko tutustunut paljonko yhden vetykilon tuottamiseen tarvitaan sähköä? Kuinka paljon pidemmälle pääsee samalla sähkön määrällä sähköautolla eli on energiatehokkaampaa? Jos maailman laajuisesti lähdetään liikennettä liikuttamaan vedyn voimin, niin voisitko laskea minulle kuinka monta ydinvoimalaa tarvitaan ihan vain vetytalouden pyörittämiseen vs sähköautoilussa?

      Löydät vastauksen eri keskusteluista jos haluat, mutta jos haluat vain uskoa omaan näkemykseesi niin et vaivaudu vastauksia selvittämään. Väitän että nimenomaan vetytalous kiihdyttää sähkögatea tulevaisuudessa ja hyötysuhde varastoinnissa sähkö-vety-sähkö ei ole niin hyvä kuin ihmiset helposti luulee kaikkine teknisine ongelmineen kun otetaan KOKO tekninen osa-alue huomioon alusta loppuun (käyttöikä, huollot/korjaukset ja todellinen suorituskyky).

    • Anonyymi

      Jos taas vety tuotetaan maakaasun avulla, niin sitten taas co2 päästöt ovat kyseenalaisia ilmastolobbareiden mielestä.

    • Anonyymi

      Nonni taitaa olla sitten kakki tekniikka, palaamme vanhaan hyväksi havaittuun teknologiaan ja pumpataan öljyä lissää!

    • Anonyymi

      Ainakin pysytään bensa/diesel-autoissa , olihan noista laaja artikkeli autoalan lehdessä kesällä jossa käyttökulut lskettiin , sähköauto tuli paljon kalliimmaksi kaikenkaikkiaan, kannattaa lukea ennenkuin uskoo näitä suolisivustoja.

      • Anonyymi

        "Ainakin pysytään bensa/diesel-autoissa , ... "

        EU:n päättäjät ovat ehdottaneet ett'ei pysytä ja ovat jo vetäneet viivottimillaan aikajanankin sille mistä alkaen uusien polttiksien ja hybridienkin myynti olisi kielletty.

        Ei sitten ole lainkaan ihme miksi monissa EU-maissssa uusien polttiksien myynti on jo nyt suorastaan syöksynyt ... samalla kun vähän joka puolella on jo nyt yhä tiukentuvia ajorajoituksia ja alueellisia ajokieltoja auton EURO-luokasta riippuen, joka taasen pakottaa monet autoa vaihtamaan ... todellinen päänsärky autoilijoille ja kukkarolleen.

        *

        "EU proposes phasing out new internal combustion cars by 2035"

        "By 2035, though, the EU proposes a 100 percent cut, effectively banning new gas and even hybrid cars."

        - https://www.theverge.com/2021/7/14/22576994/european-union-gas-vehicle-ice-ban-2035-electric-cars

        *

        "Low Emission Zone"

        "The Low Emission Zone (LEZ) is applied in Brussels since 1 January 2018. This measure prohibits certain vehicles to drive in Brussels. The LEZ is applied all days of the week, 24 hours a day, on the entire territory of the Brussels Capital Region."

        - https://www.brussels.be/lez

        .


    • Anonyymi

      " olihan noista laaja artikkeli autoalan lehdessä kesällä jossa käyttökulut lskettiin , sähköauto tuli paljon kalliimmaksi kaikenkaikkiaan, kannattaa lukea ennenkuin uskoo näitä suolisivustoja."

      Juu, todellakin kannattaa lukea se artikkeli ajatuksella ensin eikä levittää valheellista tietoa vielä ilman linkkiä. Itse artikkelista:

      "Sähköautojen korjaustöiden kalleus selittyy tutkimuslaitoksen mukaan pitkälti sillä, että huolto- ja korjaamohenkilöstö näyttäisi käyttävän sähköautojen DIAGNISOINTIIN noin kertaa enemmän aikaa kuin vastaavan polttomoottoriauton tapauksessa.

      Sähköautoasiantuntijoiden tuntipalkka oli lisäksi keskimäärin noin 1,3 kertaa korkeampi kuin vastaavan perushuoltohenkilöstön.

      We Predict aikoo vielä JATKAA tutkimusta raportilla, jossa sähköautojen huolto- ja korjauskustannuksia tarkastellaan vastaavalla laajuudella myös KOLMEN VUODEN huolto- ja korjaushistorian osalta."

      Eli jos ostat sähköauton (joku surkeampi yksilö), jossa on jatkuvasti outoja kummittelevia sähkövikoja, niin sillä sektorilla mitattuna.... kyllä, sähköautoilu saattaa tulla kalliimaksi 15 vuoden omistamisen aikana. Lisäksi artikkelissa puhuttiin vain ENSIMMÄISISTÄ VUOSISTA. Kun polttomoottoriautot ikääntyvät, niin alkaa tulemaan erilaista huoltoa ja korjausta enemmän kuin sähköautoissa, koska on paljon enemmän kuluvia osia.

      https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vain poliittisella ohjauksella nostaen dieselin hintaa paljon vuoteen 2030 mennessä paljon ajava autoilija voi voittaa vetyautolla jos se vetyauton hankintahinta on oikeasti lähempänä 30 000e kuin 70 000e? Oletuksena siis että vedyn hintakin on suomessa alle 8e, jolla pääsee 100km? Ja sitten vielä että niitä vetytankkausasemia pitäisi olla kohtuu hyvin missä entinen diesel autoilija liikkuu.

      Mutta ensin pitää saada vedyn ja itse vetyauton hintaa selvästi alaspäin, jotta edes jotenkuten kannattaa diesel autoon verrattuna. Edes imagolla mitattuna.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Puhdasta PR-hommaa, joskin mm. Toyota vasta hiljatain kertoi vetyautojen hinnan linjautuvan polttareiden tasolla lähivuosina ... mutta vain vetyverkko uupuu, joka on kallis ja haastava toteuttaa ja alkuun tankkaus olisi kallista, eli ei aivan heti huomisen juttu, mikäli on toteutuakseen ja sitä odotellessa voi ostaa uuden polttarin ja ajellaan sen kaikessa rauhassa kiertoon.

        Mikäli vetyverkko joskus tulevaisudessa saadaan aikaan, niin ilmeisemminkin alkuun asiakkaina olisi enempi yrityksiä ja hynkykkäitä yksityisiä, joita vetykonsepti kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhdasta PR-hommaa, joskin mm. Toyota vasta hiljatain kertoi vetyautojen hinnan linjautuvan polttareiden tasolla lähivuosina ... mutta vain vetyverkko uupuu, joka on kallis ja haastava toteuttaa ja alkuun tankkaus olisi kallista, eli ei aivan heti huomisen juttu, mikäli on toteutuakseen ja sitä odotellessa voi ostaa uuden polttarin ja ajellaan sen kaikessa rauhassa kiertoon.

        Mikäli vetyverkko joskus tulevaisudessa saadaan aikaan, niin ilmeisemminkin alkuun asiakkaina olisi enempi yrityksiä ja hynkykkäitä yksityisiä, joita vetykonsepti kiinnostaa.

        "ja sitä odotellessa voi ostaa uuden polttarin ja ajellaan sen kaikessa rauhassa kiertoon."

        Polttari menee kiertoon nopeutetulla aikataululla reilusti alle 10 vuodessa, kun 2030-luvun verot ja polttoainekulut selviävät.

        LFP-akullinen sähköauto kestää yli 30 vuotta. Se olisi parempi valinta vetyautoilun yleistymistä odotellessa. Niitäkin saattaa tosin mennä useampi kappale ja vanhuuskuolema yllättää ennen kuin vety yleistyy.


    • Anonyymi

      Vetyautoilun kustannuksista on turha höpöttää mitään, koska Suomessa ei ole myynnissä vetautoja eikä autoille löydy vedyn tankkausasemia. Lisäksi vedyn valmistukseen tarvitaan paremman hyötysuhteen menetelmiä. Palataan asiaan kymmenen vuoden päästä.

    • Anonyymi

      Kyllä niistä vetyautoista kannattaa ajoissa höpöttää, sillä moni luulee niiden olevan yhtä halpoja ja helppoja kuin polttomoottoriautotkin. Sitten vielä jotkut valheellisesti uskottelee netissä että on mainio keksintö vaikka maailmalla raportoidaan jatkuvista vetyautoilun ongelmista.

    • Anonyymi

      Nykyisillä diesel hinnoilla "vain" 3 kertaa kalliimaksi tulee vetyautoilu?

    • Anonyymi

      Ja adblue korkeaksi nousseen hinnan takia 2,9 kertaa kalliimmaksi. ;)

    • Anonyymi

      Nyt kun käytettyjen diesel autojen hintakin tippuu, niin se voi tehdä laskelmia taas uusiksi vaikka itse diesel olisi melko kallista.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe