Siksi eivät

Anonyymi

Helsinkiläisissä on eräs ärsyttävä piirre, joka pullahtaa esiin tämän tästä. Kun helsinkiläisen kanssa joutuu kaupungissa paikkaan, johon on ilmestynyt jotain uutta, helsinkiläinen ryhtyy tarinoimaan siitä, mitä tämän uuden tilalla ennen oli. Tämä reaktio on poikkitaiteellisesti universaali. Kerrotaan, että tässä oli tätä ja tuossa tuota, kun aika oli toinen. Vähitellen kaltaiseni kuuntelija saattaa saada sellaisen kuvan helsinkiläisistä, että he elävät monikerroksisessa todellisuudessa, joka on mennyt jo ajat sitten, ja että he joutuvat joka päivä käymään kaiken huolellisesti läpi, jotteivat itse eksyisi omassa kaupungissaan.

Tässä mielessä tarinat ja muisteleminen on turvallisin vaihtoehto.

(hihitystä)

17

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäkommentti

      Nainen ei voi pysyä kaksikymppisenä sen vuoksi, että hän saisi syytteen henkilötietojen jatkuvasta väärentämisestä ja viranomaisten harhauttamisesta.

      (hirn)

      • Anonyymi

        Niin ja tietysti

        Aika usein törmään naiseen, joka on pysynyt parikymppisen tasolla, vaikka olisi iältään jo 60:n hujakoilla. Tämä siksi, että nainen on kuin Helsingin tarinat siitä mitä silloin ja tällöin oli tuossa ja tuossa. Ja mitä siellä tapahtui.

        Nainen on eräänlainen sipuli, jossa on paljon kuoria eri aikakausilta. Eivät niistä yksikään unohdu tai katoa, vaan pysyy tallessa kuorten alla. Eli siis periaatteessa nainen on kaikki ikänsä ja aikakautensa, ja ne ovat helposti löydettävissä, kunhan vain keskustelee hänen kanssaan ja elää mukana.

        (hirn)


    • On ihan tavallista, että landepaukkuja ärsyttää hesalaisuus.

      • Ei mua ärsytä. En vaan pidä kaupungeista. Suomalaisista vallankaan ruman arkkitehtuurin takia ja hälinän. Ahdistun hälinästä ja mölinästä, joka suuntaan ravaavista ihmisistä ja ajoneuvoista.

        Landella kuva on toinen. Liike on hillittyä ja siihen kerkiää mukaan, ärsyyntymättä.

        Tempo.


      • Suatana kirjoitti:

        Ei mua ärsytä. En vaan pidä kaupungeista. Suomalaisista vallankaan ruman arkkitehtuurin takia ja hälinän. Ahdistun hälinästä ja mölinästä, joka suuntaan ravaavista ihmisistä ja ajoneuvoista.

        Landella kuva on toinen. Liike on hillittyä ja siihen kerkiää mukaan, ärsyyntymättä.

        Tempo.

        Niin kauan, kuin Hesa on ollut olemassa, landejen mielestä siellä elää kaikenlainen synti, pahuus ja kiire. Kiire on todellinen havainto, mutta landelaisten suhtautuminen siihen on ristiriitainen.

        Tapahtumien jano on maalla niin valtava, että mikä tahansa tilaisuus kerää valtavat yleisöt, oli sitten vaikka kirkkonsertti, lahkolaiskokous, tanssit tai kunnan nimeä kantavat ns. päivät. ​Näin huolimatta teeveen tulosta 60 vuotta sitten. Itse asiassa maalaiset eivät ahnehdi mitään, niin kuin kiirettä, mutta puheessa sanovat sitä inhoavansa.

        Kaupunkilaisuuden ja landelaisuuden välillä on syvä juopa, joka ei ole ylitettävissä. Landelainen, joka on jo elänyt muutaman vuoden Hesassa ja palaa kotiparatiisiinsa, pettyy pahasti, kun havaitsee, että entinen ympäristö sylkeekin hänet ulos, koska häntä pidetään jo kaupunkilaisuuden pilaamana.


      • dano.m kirjoitti:

        Niin kauan, kuin Hesa on ollut olemassa, landejen mielestä siellä elää kaikenlainen synti, pahuus ja kiire. Kiire on todellinen havainto, mutta landelaisten suhtautuminen siihen on ristiriitainen.

        Tapahtumien jano on maalla niin valtava, että mikä tahansa tilaisuus kerää valtavat yleisöt, oli sitten vaikka kirkkonsertti, lahkolaiskokous, tanssit tai kunnan nimeä kantavat ns. päivät. ​Näin huolimatta teeveen tulosta 60 vuotta sitten. Itse asiassa maalaiset eivät ahnehdi mitään, niin kuin kiirettä, mutta puheessa sanovat sitä inhoavansa.

        Kaupunkilaisuuden ja landelaisuuden välillä on syvä juopa, joka ei ole ylitettävissä. Landelainen, joka on jo elänyt muutaman vuoden Hesassa ja palaa kotiparatiisiinsa, pettyy pahasti, kun havaitsee, että entinen ympäristö sylkeekin hänet ulos, koska häntä pidetään jo kaupunkilaisuuden pilaamana.

        No minuun tuo ei päde. Asuttu on kaupungissa, Lahdessa ja maalla. Mun sielu lepää rauhassa, eikä kaupungissa ole sitä rauhaa. Minä en kaipaa sirkushuveja, hiljaisuus on juhlaa.


      • Suatana kirjoitti:

        No minuun tuo ei päde. Asuttu on kaupungissa, Lahdessa ja maalla. Mun sielu lepää rauhassa, eikä kaupungissa ole sitä rauhaa. Minä en kaipaa sirkushuveja, hiljaisuus on juhlaa.

        Tarkoitin tietysti maalaisten ja kaupunkilaisten enemmistöä. En minäkään edusta kaupunkilaisten enemmistöä, koska oikeasti inhoan levottomuutta, mutta sitäkin enemmän arvostan kaupunkilaista vapautta konformismista. Maalla yhdenmukaisuuden paine saattaa olla tukahduttava.


      • dano.m kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti maalaisten ja kaupunkilaisten enemmistöä. En minäkään edusta kaupunkilaisten enemmistöä, koska oikeasti inhoan levottomuutta, mutta sitäkin enemmän arvostan kaupunkilaista vapautta konformismista. Maalla yhdenmukaisuuden paine saattaa olla tukahduttava.

        Okei. :)


    • Anonyymi

      No jopas nyt. Kyllä se on ihan sama asuuko 1000 asukkaan kylässä vai pääkaupunkiseudulla. Samanlaisia möllöttäjiä suomalaiset ovat ihan ympäri Suomea. Ainoastaan murteet paljastavat sijainnin/lähtöpaikan.

      Itse olen asettunut synnyinkaupunkiini ja tämä ihan sopiva 50 000 asukkaan paikka. Ei liian iso, etteikö tuntisi "kaikkia". Mutta sen verran on populaa, että on teollisuutta ja palveluita.

    • On paljon muitakin kaupunkeja kuin helsinki. Ruotsissa on hyödynnetty paremmin moninapaisuutta ja tukholman lisäksi on myös göteborg ja malmö. Kasvu on myös levinnyt pikkukaupunkeihin isompien kaupunkien ympäristössä. Suomen erikoisuus on että hyvien sijaintien kaupunkeja yritetään väkisin kuihduttaa erikoisin aluepoliittisin ratkaisuin. Myös kaupunkien ajallinen kerrostuneisuus on ruotsissa parempi.

      • Anonyymi

        Ruotsilla on Suomeen se etulyöntiasema, että heidän viimeisimmästä sodastaan on varsin kauan aikaa. On ollut aikaa kehittää niitä kerroksia.


    • Me maalla asuvat olemme oppineet varman tavan tunnistaa helsinkiläinen. Se toimii niin, että helsinkiläinen kertoo olevansa Helsingistä.

    • Tää on kyllä niin erikoinen ajatus, että on helsinki ja sitten maaseutu. Ei missään muualla maailmassa oo näin. Ei ruotsissa, tanskassa tai norjassa.

      • Anonyymi

        En ole eläissäni törmännyt yhteenkään aitoon stadilaiseen, joka ajattelisi vastakkainasettelevasti. He ovat varsin tietoisia miten pienessä paikassa asuvat ja miten pöndeä ja skutsia ite Helsinkikin lopulta on. Vastakkainasettelijat on junantuomia, joille Hesa on muka jotenkin hirveän iso ja ihmeellinen.


      • Äitini oli syntyperäinen helsinkiläinen, itselläni kokemusta asumisesta sekä Hesassa että pikkukaupungissa. Kyllä pikkukaupungin mentaliteetti on minun havaintoni mukaan lähempänä maaseutua.

        Sekä pikkukaupunkilainen että maaseutulainen ajattelee keskimäärin sovinnaisemmin, hesalainen avarammin. Sen sijaan Hesan kiireestä en pidä. Se oli mittausten mukaan jo yli sata vuotta sitten suurempi kuin muitten maitten pääkaupungeissa.


    • Anonyymi

      Mjaa

      Ehkä tämä nyt oli hieman liian kärjekkäästi ilmaistu/aseteltu, mutta tämä ihmetykseni ydin on siis siinä että jokainen kadunkulma on tarina eikä kadunkulma.

      Siis minusta ei vain tunnu siltä, vaan se on näin.

      Maaseudulla taas on niin että missään ei näy/kuulu ensimmäistäkään tarinaa, ja ne pitää aina itse keksiä.

      (hihitystä)

    • Anonyymi

      toivoryynänen on esimerkki tästä romanttisesta kaupunkikuvan katoamisen kaipuusta. Ei ole Helsinki enään sama kuin oli Topin nuoruudessa. Poissa ovat Kyläsaaren jätteenpolttolaitos ja Hanasaaren saastepiiput joista ilmoille tuli kolme savuvanaa tuulen ollessa tarpeeksi liikkuvaisen kovaa.

      Poissa ovat myös sotaveteraanit jotka spurguäijjinä etsivät neulasta neulansilmää Rautatieaseman sisällä kun aloittivat ompeluhomman saadakseen takinnappinsa ommeltua. Poissa ovat pikihampaiset pojanjullit jotka asfattimiesten innoittamina söivät purukumina heidän tarjoamaansa kannusta laskettavaa pikeä. Poissa on myös Hän ennenvanhaan mummeli joka Juhannuksen alla ilmaantui töllinsä ulkopuolelle siinä juuri ennen Malmin hautausmaan ohittaen Viikintieltä. Poissa ovat hypyrimäet. Poissa ovat loskaiset hiihtoladut ja mustikkasopat.

      Topi ei lannistu vaan alkaa kalakauppiaaksi: https://www.youtube.com/watch?v=ObQHCo-x6I4

      Helsingin "honkonkikin" purettiin jotta saatiin Topin kaltaiset filosofit karkoitettua pois eteläsatamasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      151
      2942
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      95
      1594
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1507
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      365
      1390
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      121
      1381
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1195
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      921
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      840
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      258
      806
    10. 55
      764
    Aihe