Vanhan tarinan mukaan eräs muinoin elänyt intialainen kuningas pyysi hovimiestään keksimään uuden lautapelin. Tämä kehitti shakin esimuodon, jonka pelilaudassa oli 64 ruutua. Palkkioksi pelin keksimisestä hovimies ilmoitti tyytyvänsä siihen määrään vehnänjyviä, joka saadaan, kun kuvitellaan pelilaudan ensimmäiseen ruutuun yksi vehnänjyvä ja kuhunkin seuraavaan ruutuun aina kaksi kertaa niin monta kuin edelliseen.
Kuinka monta vehnänjyvää tulee 64. ruutuun?
Matikka pähkinä
34
1075
Vastaukset
- Anonyymi
aijaijai nyt on kyllä paha
- Anonyymi
1 2 4 ... 2^63 = (2^64 - 1) / (2-1) = 2^64 - 1.
- Anonyymi
Siis 64. ruutuun tulee 2^63 jyvää, kaikkiaan jyviä on tuo ilmoittamani määrä.
- Anonyymi
Saisko parempia perusteluita tälle väittelle.
- Anonyymi
Etkö nyt tuosta jo asiaa ymmärtänyt. Ruutuun n tulee 2^(n-1) jyvää. Ruutuun 64 tulee 2^63 jyvää.Koko jyvämäärä (kaikki ruudut mukana) on geometrinen summa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö nyt tuosta jo asiaa ymmärtänyt. Ruutuun n tulee 2^(n-1) jyvää. Ruutuun 64 tulee 2^63 jyvää.Koko jyvämäärä (kaikki ruudut mukana) on geometrinen summa.
kysyjä taitaa olla hiukan yksinkertainen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kysyjä taitaa olla hiukan yksinkertainen
no jep
Siis ensimmäiseen tulee 1 toiseen 2 kolmanteen 4 ja neljänteen 8 eli sarja on 2^0, 2^1, 2^2, 2^3 -> n:s ruutuun tulee 2^(n-1) eli 64. ruutuun tulee 2^(64-1)
- Anonyymi
Miksi vastaus ei ole 2^63= 9 223 372 036 854 775 808?
- Anonyymi
No kun sen verran on jo pelkästään ruudussa nro. 64.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Wheat_Chessboard_with_line.svg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun sen verran on jo pelkästään ruudussa nro. 64.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Wheat_Chessboard_with_line.svgmutta kysymyshän oli juuri se että paljonko ruudussa nro. 64. on niitä jyviä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta kysymyshän oli juuri se että paljonko ruudussa nro. 64. on niitä jyviä
Tyhmä kysymys. Tarinan oikeassa versiossa kysytään jyvien kokonaismäärää.
- Anonyymi
Ite oot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ite oot.
No en oo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en oo!
Oothan!
- Anonyymi
Miten poistetaan kommentti suomi24 foorumilta???
- Anonyymi
Formatoimalla palvelimen kovalevy ja tuhoamalla varmuuskopiot.
- Anonyymi
Ei helv. Eihän tommosta voi laskea.
- Anonyymi
ohjeet oli epäselvät nyt marsu on persiissä
- Anonyymi
Ei sentään hiilenä.
- Anonyymi
Jyvien kokonaislukumäärä on yli 18 triljoonaa – täsmälleen laskettuna 18 446 744 073 709 551 615.
- Anonyymi
Kaverin puolesta lähin semmosta kyselemmään, että montako ratkaisua kolmannen asteen potenssiyhtälöllä voi olla?
- Anonyymi
Sano kaverilles että mieti ite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sano kaverilles että mieti ite.
no miepä sanon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sano kaverilles että mieti ite.
ei se pysty se on pyörätuolissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no miepä sanon
Sano myös että menee mummonsa luo.
- Anonyymi
Harmi, että saatiin vain kuviteltuja jyviä, sillä ensimmäinen oli kuviteltu.
- Anonyymi
Tämä on mielenkiintoinenkin pointti, kun tietokonehan on taskulaskin sinänsä, nelilaskin periaatteessa, mutta jos osaa käyttää sitä ongelmien ratkaisuun, mikäs sitten.
Jos teet funktion tietokoneella, tai ei oikeastaan funktiosta voisi puhua vaan jostain ohjelmakoodista sitten, joka on kuin funktio, niin: rekursiiviset funktiot:
Eli funktio potenssiin sama funktio, eli aina kutsuu itseään uudestaan, silloin tulisi loppumaton ääretön silmukka, ellei ole jotain ehtoa funktiossa mikä katkaisee sen. - Anonyymi
Aika ison pelilaudan tuo hovimies keksi samalla kun keksi uuden pelin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1922010
- 1291104
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä33700ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522