Yleinen liikenne ei ole mikään kilparata

Anonyymi

Liikenteessä kuten elämässä muutenkin tulee kulkea heikoimpien ehdoilla. Menkää pellet kiihdytyskisoihin kellottamaan lähtöjä ja reaktioaikoja. Ne eivät kiinnosta meitä normaaleja ihmisiä.

96

909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pysy sinä heikko puolestasi kotona, ja jätä maantiet niille, jotka osaavat niillä mennä eikä meinata

      Audi King.
      -Teiden King-

      • Anonyymi

        Päässä kaikuu ding ding ding !


    • Anonyymi

      Onneksi näyttää olevan taas haluja nopeusrajoitusten alentamiseen.
      Ei muuta kuin suunnittelemaan pienempiä välityksiä kotteroihin.
      Loppuu se kaahailu.

    • Anonyymi

      Tarkoitat ilmeisesti ajoradalla treenaavia kilpapyöräilijöitä? Ei kai muut liikenteen seassa mitään kellota tms.

    • Anonyymi

      Nysväri tuleeko kakkapöksyyn jos painaa vähä kaasua yhyy yhyy?

    • Anonyymi

      Sairauden, päihtymyksen, yms heikentämä ajokyky velvoittaa jättämään ajamisen väliin.

      Huonoa ajoneuvon käsittelytaitoa pitäisi taas kehittää.
      Lakikirjan ulkoa opettelu ja tulkitseminen tai ajokortti ei tarkoita valmista kuskia.

      • Anonyymi

        Käsittelytaito suhteutetaan myös lakiin. Ei ole mitään velvoitetta sellaiseen käsittelytaitoon joka huomioi ylinopeusyrjöt ja muut liikennesääntöjen rikkojat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittelytaito suhteutetaan myös lakiin. Ei ole mitään velvoitetta sellaiseen käsittelytaitoon joka huomioi ylinopeusyrjöt ja muut liikennesääntöjen rikkojat.

        Jokainen voisi pyrkiä edes sellaiseen osaamisen tasoon, ettei hirvitä Suomen tiukasti mitoitettujen nopeusrajoitusten puitteissa.

        Olisi hyvä jos kyvyt riittäisivät normaaliin regointiin liikennevaloissa ja moottoritiellekin uskaltaisi kiihdyttää jo kiihdytyskaistalla.

        Liian monelle se joskus suoritettu ajokortti on osaamisen huipentuma, vaikka sen pitäisi olla vasta alkua liikennetaitojen kehittämiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittelytaito suhteutetaan myös lakiin. Ei ole mitään velvoitetta sellaiseen käsittelytaitoon joka huomioi ylinopeusyrjöt ja muut liikennesääntöjen rikkojat.

        Riittääkö, että osaa vain jollain tavalla kulkea rikkomatta mitään kieltoa?
        Mitä jos kaikki osaisivat vielä vähän paremmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittääkö, että osaa vain jollain tavalla kulkea rikkomatta mitään kieltoa?
        Mitä jos kaikki osaisivat vielä vähän paremmin?

        Riittää, että noudattaa lakia ja sääntöjä. Laissa mainitaa kyllä ihan kaikki tarpeelliset asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittää, että noudattaa lakia ja sääntöjä. Laissa mainitaa kyllä ihan kaikki tarpeelliset asiat.

        Ei riitä. Puhut nyt ehdottomasta minimistä, joka saattaa joskus myös alittaa liikenteessä toimimisen edellytykset.

        Erittäin huono ja ylimielinen asenne liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä. Puhut nyt ehdottomasta minimistä, joka saattaa joskus myös alittaa liikenteessä toimimisen edellytykset.

        Erittäin huono ja ylimielinen asenne liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.

        Minimivaatimukset on määritelty. Niiden noudattaminen on täysin riittävä asia, vaikka väittäisit mitä. Ne "osaavammat" on otettavat tämä asia huomioon omassa ajossaan. Siksi ei pidä rikkoa sääntöjä ja rajoituksia koska erot minimiin suurenevat entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä. Puhut nyt ehdottomasta minimistä, joka saattaa joskus myös alittaa liikenteessä toimimisen edellytykset.

        Erittäin huono ja ylimielinen asenne liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.

        Miltä osin lain ja määräysten noudattaminen alittaa liikenteessä toimimisen edellytykset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä osin lain ja määräysten noudattaminen alittaa liikenteessä toimimisen edellytykset?

        On tuokin näkemys.
        Miksi vaivautua, kun elämässä voi suoriutua kaikesta rimaa hipoen, vähän sinne päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuokin näkemys.
        Miksi vaivautua, kun elämässä voi suoriutua kaikesta rimaa hipoen, vähän sinne päin.

        Liikennesäännöt ja laki eivät kuitenkaan ole "sinne päin". Niiden mukaan toimiminen ei alita toimimisen edellytyksiä eikä ole mitään "sinne päin" toimimista rimaa hipoen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuokin näkemys.
        Miksi vaivautua, kun elämässä voi suoriutua kaikesta rimaa hipoen, vähän sinne päin.

        Ei se ole näkemys, vaan kysymys, johon et osaa vastata. Oletko sitä mieltä, että liikennesääntöjen mukaan ajaminen on rimaa hipoen ja vähän sinne päin suoriutumista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole näkemys, vaan kysymys, johon et osaa vastata. Oletko sitä mieltä, että liikennesääntöjen mukaan ajaminen on rimaa hipoen ja vähän sinne päin suoriutumista?

        Liikennesääntöjen mukaan voi ajaa vähän sinnepäin ja rimaa hipoen.

        Liikennesäännöt luovat vain pohjan ja minimin sille miten toimitaan.
        Minimi ei ole missään tapauksessa optimaalinen tavoite sujuvalle ja turvalliselle liikenteelle.

        On niin paljon asioita, joita ei vaan ole tarkoituksenmukaista kirjata lakiin, eikä aina mahdollistakaan.
        Uusimman tieliikennelain varovaisuusvelvoite on melko onnistunut yritys pakottaa suomalaiset jäärät käyttämään järkeä ja ottamaan vastuuta.

        Yritänkö nyt mahdollisesti selventää itsensä kehittämistä ja maalaisjärkeä virkamiehelle, joka pärjää työssään pelkästään virheitä ja vastuuta kiertelemällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesääntöjen mukaan voi ajaa vähän sinnepäin ja rimaa hipoen.

        Liikennesäännöt luovat vain pohjan ja minimin sille miten toimitaan.
        Minimi ei ole missään tapauksessa optimaalinen tavoite sujuvalle ja turvalliselle liikenteelle.

        On niin paljon asioita, joita ei vaan ole tarkoituksenmukaista kirjata lakiin, eikä aina mahdollistakaan.
        Uusimman tieliikennelain varovaisuusvelvoite on melko onnistunut yritys pakottaa suomalaiset jäärät käyttämään järkeä ja ottamaan vastuuta.

        Yritänkö nyt mahdollisesti selventää itsensä kehittämistä ja maalaisjärkeä virkamiehelle, joka pärjää työssään pelkästään virheitä ja vastuuta kiertelemällä?

        Kerro ihmeessä sitten joitain käytännön esimerkkejä siitä, miten liikennesääntöjen mukaan voi ajaa vähän sinnepäin ja rimaa hipoen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihmeessä sitten joitain käytännön esimerkkejä siitä, miten liikennesääntöjen mukaan voi ajaa vähän sinnepäin ja rimaa hipoen.

        Oleellisin ongelma on ihan yleinen kömpelyys.
        Jos nyt aluksi osattaisiin ajaa vakaata nopeutta.
        Myös esim. moottoritielle liittymisessä ja sieltä poistumisessa olisi monilla paljon hiomista.

        Tämän tyyppisiä asioita tarkoitan.
        Toisenlainen asenne, eli järki mukaan, kehittäisi ainakin jonkin verran liikenteen sujuvuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oleellisin ongelma on ihan yleinen kömpelyys.
        Jos nyt aluksi osattaisiin ajaa vakaata nopeutta.
        Myös esim. moottoritielle liittymisessä ja sieltä poistumisessa olisi monilla paljon hiomista.

        Tämän tyyppisiä asioita tarkoitan.
        Toisenlainen asenne, eli järki mukaan, kehittäisi ainakin jonkin verran liikenteen sujuvuutta.

        Jos se kömpelyys tapahtuu sääntöjen puitteissa, niin se ei ole mitään rimaa hipoen ja vähän sinne päin ajamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se kömpelyys tapahtuu sääntöjen puitteissa, niin se ei ole mitään rimaa hipoen ja vähän sinne päin ajamista.

        No siitä asiasta emme ilmeisesti voi olla samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siitä asiasta emme ilmeisesti voi olla samaa mieltä.

        Tilanne on tämä, kyllä. Poiketaanko palstan yleisestä tavasta, eikä aleta selostaa miten loputtoman typerä toinen on, vaan toteamme hyvässä hengessä ettei yhteinen näkemys muodostu, ja jatketaan kaverillisesti eteenpäin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne on tämä, kyllä. Poiketaanko palstan yleisestä tavasta, eikä aleta selostaa miten loputtoman typerä toinen on, vaan toteamme hyvässä hengessä ettei yhteinen näkemys muodostu, ja jatketaan kaverillisesti eteenpäin?

        Niinpä, miksi pitäisi olla samaa mieltä?
        Onhan vastapuolella oikeus olla väärässä ;)

        Minulla ei lisättävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miltä osin lain ja määräysten noudattaminen alittaa liikenteessä toimimisen edellytykset?

        Olin muutama päivä sitten alueella, josta pääsee autolla pois vain yhtä tietä. Jonka tehokkaasti tukki hiiappia (hiab) käyttelevä herrasmies. En tiedä kauanko tuo siinä vehtasi, kun kaikkien elämää helpottaakseni päätin vetäistä edellisen suojatien kohdalta kevyenliikenteen väylälle, jota pitkin pääsin alle 100 metrin ajolla pois. Perässä tuli kaksi muuta autoa.

        Minimitason suorituksella oltaisiin jääty tukkimaan liikennettä pitkäksi aikaa tuonne. Mahdollisesti jopa estäen tilanteen purkautuminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos se kömpelyys tapahtuu sääntöjen puitteissa, niin se ei ole mitään rimaa hipoen ja vähän sinne päin ajamista.

        Kumpi on parempi tapa sinusta rikkoa motarille tultaessa lakia:
        - tuikata 40 km/h nopeammin takaa tulevan eteen se auto, vai
        - pysähtyä kiihdytyskaistalle odottamaan ruuhkan ohimenoa.

        Näiltä lakien mukaan ajavilta näkee molempia. Enemmän tuota ensimmäistä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kumpi on parempi tapa sinusta rikkoa motarille tultaessa lakia:
        - tuikata 40 km/h nopeammin takaa tulevan eteen se auto, vai
        - pysähtyä kiihdytyskaistalle odottamaan ruuhkan ohimenoa.

        Näiltä lakien mukaan ajavilta näkee molempia. Enemmän tuota ensimmäistä...

        Jaa tuo on lakien mukaan ajamista...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Olin muutama päivä sitten alueella, josta pääsee autolla pois vain yhtä tietä. Jonka tehokkaasti tukki hiiappia (hiab) käyttelevä herrasmies. En tiedä kauanko tuo siinä vehtasi, kun kaikkien elämää helpottaakseni päätin vetäistä edellisen suojatien kohdalta kevyenliikenteen väylälle, jota pitkin pääsin alle 100 metrin ajolla pois. Perässä tuli kaksi muuta autoa.

        Minimitason suorituksella oltaisiin jääty tukkimaan liikennettä pitkäksi aikaa tuonne. Mahdollisesti jopa estäen tilanteen purkautuminen.

        Tuossa tarinassa ei rikottu liikennesääntöjä.


      • TheRat kirjoitti:

        Kumpi on parempi tapa sinusta rikkoa motarille tultaessa lakia:
        - tuikata 40 km/h nopeammin takaa tulevan eteen se auto, vai
        - pysähtyä kiihdytyskaistalle odottamaan ruuhkan ohimenoa.

        Näiltä lakien mukaan ajavilta näkee molempia. Enemmän tuota ensimmäistä...

        Molempiin muka laillisiin tapoihin liittyy kohonnut onnettomuusriski, jopa kuolemanriski. Eikä se kärsivä osapuoli aina ole se suman aloittaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tarinassa ei rikottu liikennesääntöjä.

        OK. Ajanpa sitä kautta jatkossa aina, kun säästän siinä muutaman sata metriä. Poliisi voi olla eri mieltä tästä, mutta jos se kerran laillista on...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        OK. Ajanpa sitä kautta jatkossa aina, kun säästän siinä muutaman sata metriä. Poliisi voi olla eri mieltä tästä, mutta jos se kerran laillista on...

        Siitä vaan. Jos siellä on hiioppi tai jokin muu este, niin saat jopa ajaa kuten ajoit nyt, toki tietysti lakia noudattaen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kumpi on parempi tapa sinusta rikkoa motarille tultaessa lakia:
        - tuikata 40 km/h nopeammin takaa tulevan eteen se auto, vai
        - pysähtyä kiihdytyskaistalle odottamaan ruuhkan ohimenoa.

        Näiltä lakien mukaan ajavilta näkee molempia. Enemmän tuota ensimmäistä...

        Riippuu täysin tilanteesta. Jos itse ajan suurinta sallittua, niin tuikkaan kyllä 40 km/h ylinopeutta ajavan eteen ihan koska vaan. Ylinopeutta ajava on kyllä ihan itse vastuussa omasta sääntöjen vastaisesta toiminnasta siinä missä kuka tahansa muu sääntöjä rikkova.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin tilanteesta. Jos itse ajan suurinta sallittua, niin tuikkaan kyllä 40 km/h ylinopeutta ajavan eteen ihan koska vaan. Ylinopeutta ajava on kyllä ihan itse vastuussa omasta sääntöjen vastaisesta toiminnasta siinä missä kuka tahansa muu sääntöjä rikkova.

        Aika varallista tuollainen "tuikkaaminen", niin itselle kuin muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin tilanteesta. Jos itse ajan suurinta sallittua, niin tuikkaan kyllä 40 km/h ylinopeutta ajavan eteen ihan koska vaan. Ylinopeutta ajava on kyllä ihan itse vastuussa omasta sääntöjen vastaisesta toiminnasta siinä missä kuka tahansa muu sääntöjä rikkova.

        Minäkin tuikkaan lahden moottoritielle 40kmh.
        Kehä 1 seisoo vihdin tielle asti, mutta koska minulla on oikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika varallista tuollainen "tuikkaaminen", niin itselle kuin muille.

        Ihan hienosti noissa tilanteissa se kaahaaja osaa hiljentää vauhtia hetkeksi järkevään nopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hienosti noissa tilanteissa se kaahaaja osaa hiljentää vauhtia hetkeksi järkevään nopeuteen.

        Kuitenkin tuollainen "tuikkailija" onnettomuuden sattuessa on se syylliseksi epäilty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin tuollainen "tuikkailija" onnettomuuden sattuessa on se syylliseksi epäilty.

        Ei sillä ole mitään väliä, mitä sinä epäilet.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Olin muutama päivä sitten alueella, josta pääsee autolla pois vain yhtä tietä. Jonka tehokkaasti tukki hiiappia (hiab) käyttelevä herrasmies. En tiedä kauanko tuo siinä vehtasi, kun kaikkien elämää helpottaakseni päätin vetäistä edellisen suojatien kohdalta kevyenliikenteen väylälle, jota pitkin pääsin alle 100 metrin ajolla pois. Perässä tuli kaksi muuta autoa.

        Minimitason suorituksella oltaisiin jääty tukkimaan liikennettä pitkäksi aikaa tuonne. Mahdollisesti jopa estäen tilanteen purkautuminen.

        Et vissiin ymmärtänyt, että se kuorma-auto tukki sen tien, et sinä.
        Teit rikoksen kun ajoit kevyenliikenteenväylää ja houkuttelit ja näytit esimerkkiä niille muille jotka ajoivat perässä. Syyllistyit yllytykseen. Aiheutit vaaraa kevyenliikenteen kulkijoille ja se on törkeä liikenteenvaarantaminen. Olet rikollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vissiin ymmärtänyt, että se kuorma-auto tukki sen tien, et sinä.
        Teit rikoksen kun ajoit kevyenliikenteenväylää ja houkuttelit ja näytit esimerkkiä niille muille jotka ajoivat perässä. Syyllistyit yllytykseen. Aiheutit vaaraa kevyenliikenteen kulkijoille ja se on törkeä liikenteenvaarantaminen. Olet rikollinen.

        Rat on saattanut rikkoa jotain sääntöä, mutta sinä taidat olla vähän kukkahattu-täti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vissiin ymmärtänyt, että se kuorma-auto tukki sen tien, et sinä.
        Teit rikoksen kun ajoit kevyenliikenteenväylää ja houkuttelit ja näytit esimerkkiä niille muille jotka ajoivat perässä. Syyllistyit yllytykseen. Aiheutit vaaraa kevyenliikenteen kulkijoille ja se on törkeä liikenteenvaarantaminen. Olet rikollinen.

        Sen perusteella, mitä rotta kertoi, niin tilanteessa ei olisi rikottu liikennesääntöjä, vaikka se olisikin tapahtunut oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään väliä, mitä sinä epäilet.

        Eipä niin, poliisin epäilyllä voi sitten jo olla väliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin tilanteesta. Jos itse ajan suurinta sallittua, niin tuikkaan kyllä 40 km/h ylinopeutta ajavan eteen ihan koska vaan. Ylinopeutta ajava on kyllä ihan itse vastuussa omasta sääntöjen vastaisesta toiminnasta siinä missä kuka tahansa muu sääntöjä rikkova.

        > Ylinopeutta ajava on kyllä ihan itse vastuussa omasta sääntöjen
        > vastaisesta toiminnasta siinä missä kuka tahansa muu sääntöjä rikkova.

        Eli tässä tapauksessa sinä, ottaen huomioon että te molemmat rikotte sääntöjä...

        Mutta tässä oli puhe noista kömpelösti ajavista kuskeista... Eivät taatusti aja suurinta sallittua kiihdytyskaistalla, kun sitä hirveän harva tuntuu ajavan noin muutenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen perusteella, mitä rotta kertoi, niin tilanteessa ei olisi rikottu liikennesääntöjä, vaikka se olisikin tapahtunut oikeasti.

        Yritin löytää kohtaa, joka kieltäisi ajamasta muualla kuin ajoradalla, mutta eihän sellaista laista toki löytynyt. Autolla saa näemmä ajaa missä tahansa...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Yritin löytää kohtaa, joka kieltäisi ajamasta muualla kuin ajoradalla, mutta eihän sellaista laista toki löytynyt. Autolla saa näemmä ajaa missä tahansa...

        Ei missä tahansa sentään. Olisit ajanut ihan lain mukaan, jos noin olisi oikeasti käynyt, jos siis kerroit kaiken olennaisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei missä tahansa sentään. Olisit ajanut ihan lain mukaan, jos noin olisi oikeasti käynyt, jos siis kerroit kaiken olennaisen.

        Tämä lienee se kohta, joka ajamisen sallii (TLL 18 §):

        > Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien
        > osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa
        > eikä huomattavaa haittaa.

        Eli kaipa tuo tarkoittaa, että saa ajaa ihan missä tahansa, jos siitä ei aiheudu vaaraa tai huomattavaa haittaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tämä lienee se kohta, joka ajamisen sallii (TLL 18 §):

        > Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien
        > osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa
        > eikä huomattavaa haittaa.

        Eli kaipa tuo tarkoittaa, että saa ajaa ihan missä tahansa, jos siitä ei aiheudu vaaraa tai huomattavaa haittaa.

        Kyllä. Jos siis olosuhteet sitä vaativat, kuten keksimässäsi tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rat on saattanut rikkoa jotain sääntöä, mutta sinä taidat olla vähän kukkahattu-täti?

        oho..... no mitä kukkahattusetä siellä piipittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niin, poliisin epäilyllä voi sitten jo olla väliä.

        No mistä se poliisi sitä epäilisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mistä se poliisi sitä epäilisi?

        Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Raju ylinopeus varmaan täyttää sen tunnusmerkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen perusteella, mitä rotta kertoi, niin tilanteessa ei olisi rikottu liikennesääntöjä, vaikka se olisikin tapahtunut oikeasti.

        Onpas rikottu liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas rikottu liikennesääntöjä.

        Tuossahan se työkone oli katkaissut ainoan alueelta pois vievän ajoväylän, jolloin muodostui erityinen olosuhde, ja ajamiseen käytettiin sen takia muuta kuin siihen tarkoitettua tien osaa. Kerrotun mukaan ei myöskään syntynyt pippeli vaaraa tai kohtuutonta haittaa. Sääntöjä ei siis rikottu, ja se on tietysti hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raju ylinopeus varmaan täyttää sen tunnusmerkit.

        "Raju ylinopeus varmaan täyttää sen tunnusmerkit." Ja tahallinen eteen "tuikkaus" vieläkin paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan se työkone oli katkaissut ainoan alueelta pois vievän ajoväylän, jolloin muodostui erityinen olosuhde, ja ajamiseen käytettiin sen takia muuta kuin siihen tarkoitettua tien osaa. Kerrotun mukaan ei myöskään syntynyt pippeli vaaraa tai kohtuutonta haittaa. Sääntöjä ei siis rikottu, ja se on tietysti hyvä asia.

        Ei syntynyt pippelille vaaraa kuten poikkeava katsoi tarpeelliseksi sairauttaan korostaen esiin tuoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raju ylinopeus varmaan täyttää sen tunnusmerkit." Ja tahallinen eteen "tuikkaus" vieläkin paremmin.

        Eihän siitä tuikkauksesta ole vaaraa eikä haittaa. Kaahari hidastaa.


    • Anonyymi

      Liikennesäännöt eivät kiellä esim. liikennevaloista lähtemistä niin, että auton nopeus saavuttaa sallitun nopeusrajoituksen mukaisen nopeuden esim. 7 sekunnissa.

      Huvittavin esimerkki tästä oli kun lähdin vasemmalta kaistalta liikennevaloissa rivakasti ja takana oleva premium-auton kuljettaja heräsi siihen ilmeisesti liian myöhään. Otin heti 500 metrin kaulan muihin ja vaihdoin kaistan oikealle. Tämä premium-auto tuli hetken päästä noin 150 km/h nopeudella ohitseni, koska sen kuljettajaa oli ilmeisesti ottanut itsetunnon päälle kun jäi valoissa "kuin täi tervaan".

      Oli siinä naurussa pitelemistä.

      • Anonyymi

        Mikäs pikkuhinttare se siellä vinkuu? Opettele ajamaan niin ei ota ajotaitoisten ajaminen enää niin paljoa luonteen päälle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs pikkuhinttare se siellä vinkuu? Opettele ajamaan niin ei ota ajotaitoisten ajaminen enää niin paljoa luonteen päälle!

        No, voi voi. Eikös se premiumi kuljekaan niin kuin autokaupassa luvattiin. Pitäisikö opetella se kaasupolkimen käyttö liikkeelle lähdettäessä. :D


    • Anonyymi

      Nämä muutamat lain alussa olevat pykälät määrittävät asioita jo aika pitkälle. Vaaditaan toki lukemisen ymmärtämistä.

      3 §
      Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

      Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

      Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

      4 §
      Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

      Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

      5 §
      Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen

      Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

      Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

    • Anonyymi

      ''Liikenteessä kuten elämässä muutenkin tulee kulkea heikoimpien ehdoilla.''
      Sinun väitteesi on täysin valheellista manipulointia ja nihilismiä, vastoin luonnonlakia. Todellisuudessa se on niin päin, että liikenteessä ja yleisesti elämässä kuuluu kulkea vahvempien ehdoilla. Heikoimpien kuuluu pysyä poissa vahvempien tieltä- tai kehittää itseään vanhemmiksi. Eläintenkin maailmassa(viidakossa) heikoimmat ovat niitä jotka poistetaan tieltä, toisinaan jopa tapetaan jos heikot toistuvasti aiheuttavat häiriöitä vahvempien elämään.

      • Anonyymi

        Lakien henki on se, että suojaamatonta ja heikompaa suojataan ja varotaan. Jo pelkästään tieliikennelain 29 § on otettu kantaa siihen. Muitakin esimerkkejä löytyy.

        Pykälässä lukee mm. seuraavaa: "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Jopa normaalien liikennesääntöjen ylittävä "noudatettava erityistä varovaisuutta" linjaus löytyy kyseisessä pykälässä. Jos jokin on valheellista, niin sinun väittämäsi on.


    • Anonyymi

      Sori mutta ostin 500hp auton niin aijon myös käyttää ne kaikki 500hp.

      • Anonyymi

        Aika kovia luuloja vaikka alla on vain mopoauto.


      • Anonyymi

        Herää.... et ostanut, kun sulla ei ole rahaa..... näit unta ja sielläkin se tyssäs pankkiin kun et saanut lainaa. Eihän sulla ole edes ajokorttia.


    • Anonyymi

      mistä sua puristaa ei käy selväksi ???

    • Anonyymi

      Niin, itsellä on auton kiihtyvyys nollasta sataan tuollaiset 15 sekuntia, että siinähän kiilailette esim. moottoritien liittymässä.
      Jos on yhtään älliä niin teette tilaa.

      • Anonyymi

        Miksi sulle pitäisi liittymässä tehdä tilaa?


    • Anonyymi

      Joo kyllä ottaa päähän nämä Suomen nopeusrajoitukset. Ei muuta kuin kolmas kaista moottoriteille ja siihen 160 km/h ja keskikaistaalle 120 km/h. Reunassa kulkee sitten raskas kalusto ja hitaammat autoilijat.

      Tehkää nyt jotain noille rajoituksille. Ne on aivan liian pienet, kun vielä huomioidaan Suomessa olevan Euroopan parhaimpiin kuuluvat tiet.

      • Anonyymi

        Muuta työmaan viereen, niin voi kävellä.


      • Olen vuosien varrella (35v) ajanut Keski-Euroopassa autolla paljon - viimeksi kolme viikkoa sitten - joten tiedän tasan tarkkaan, minkälaisia teitä Suomessa on!
        Teiden kunto ei Suomessa millään mittarilla ole hyvä!
        Kannattaisi varmasti ensin itse käydä autolla ajelemassa - nyt kun taas pääsee - vaikka Saksassa tai Ranskassa, joista näistä jälkimmäisessä ehkä on parhaimmat tiet niiden maksullisuuden vuoksi.
        1200 km:n ajoon kului meillä pelkästään tiemaksuihin n. € 120,-
        Pari "passikuvaakin" on tulossa, saas nähdä, lähettävätkö he ne kuvat ulkomaisessa rekisterissä olevalle autoilijalle maksuvaatimuksen kera!


    • Anonyymi

      Jos ei uskalla ajaa rajoitusten osoittamaa nopeutta, niin kannattaa leikata ajokortti kahtia ja siirtyä käyttämään julkisia liikennevälineitä.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Ylinopeuksiin tulee puuttua nykyistä tiukemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Ylinopeuksiin tulee puuttua nykyistä tiukemmin.

        Ylinopeus ei haittaa mitään, mutta alinopeutta köröttelevät ovat vaarassa. Aika monella ei toimi edes takavalot. Sellaiset ovat oikeasti vaarallisia törttöjä.


      • Anonyymi

        Oiken, jos ei uskalla tai kykene ajamaan meidän jo tarpeettoman alas laskettujen nopeuksien mukaan, niin julkinen liikenne on varmasti se kaikkien kannalta turvallisin vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeus ei haittaa mitään, mutta alinopeutta köröttelevät ovat vaarassa. Aika monella ei toimi edes takavalot. Sellaiset ovat oikeasti vaarallisia törttöjä.

        Alinopeuden määritelmä saatiin vihdoin uuden tieliikennelain myötä kuntoon. Se on siis liikennemerkillä osoitettua vähimmäisnopeutta hitaammin ajamista. Minne kyseisiä merkkejä on jo laitettu? Itse en ole nähnyt vielä missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alinopeuden määritelmä saatiin vihdoin uuden tieliikennelain myötä kuntoon. Se on siis liikennemerkillä osoitettua vähimmäisnopeutta hitaammin ajamista. Minne kyseisiä merkkejä on jo laitettu? Itse en ole nähnyt vielä missään.

        Tuo on vain toiveajatteluasi eikä asia ole noin. Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon nopeuden kilometreinä tunnissa, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä. Jos liikennetilanne edellyttää hitaammin ajamista, niin saa ajaa hitaammin. Muita hitaammin saa ajaa aina, jos siihen on perustelut syy.

        "Merkillä haluttiin alun perin estää mopoautolla ajaminen ei-toivotuilla reiteillä.

        Hyväksytyn lain mukaan sama asia hoidetaan traktorilla ajamisen estävällä merkillä. Se kieltää jatkossa myös mopoautoilun.

        - Vähimmäisnopeusmerkin käyttäminen jää todennäköisesti aika vähäiseksi,"

        Sitaatin lähde: iltalehti.fi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeus ei haittaa mitään, mutta alinopeutta köröttelevät ovat vaarassa. Aika monella ei toimi edes takavalot. Sellaiset ovat oikeasti vaarallisia törttöjä.

        Ylinopeus ei haittaa mitään, paitsi ihmisiä kuolee sen seurauksena. Mutta ei se mitään. Ketkä asettaa alinopeutta ajavat vaaraan, ja mitä se alinopeus on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeus ei haittaa mitään, paitsi ihmisiä kuolee sen seurauksena. Mutta ei se mitään. Ketkä asettaa alinopeutta ajavat vaaraan, ja mitä se alinopeus on?

        Alinopeus on sitä kun on tientukkona ja kerää jonoa peräänsä ja näin haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista. Sellaisen ohi kannattaa pyrkiä mahdollisimman nopeasti ettei jonoa kertyisi ja liikenne vaarantuisi sahaavan jonon takia.
        Onneksi nyt voidaan määrätä alin nopeus, tosin sitä käytetään ihan liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vain toiveajatteluasi eikä asia ole noin. Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon nopeuden kilometreinä tunnissa, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä. Jos liikennetilanne edellyttää hitaammin ajamista, niin saa ajaa hitaammin. Muita hitaammin saa ajaa aina, jos siihen on perustelut syy.

        "Merkillä haluttiin alun perin estää mopoautolla ajaminen ei-toivotuilla reiteillä.

        Hyväksytyn lain mukaan sama asia hoidetaan traktorilla ajamisen estävällä merkillä. Se kieltää jatkossa myös mopoautoilun.

        - Vähimmäisnopeusmerkin käyttäminen jää todennäköisesti aika vähäiseksi,"

        Sitaatin lähde: iltalehti.fi

        Tuo on kyllä harmi ja kovin väärin.


    • Anonyymi

      Nykyajan reality tv-sarjat yleisen liikenteen seassa myös hieman huolestuttavat. Ennenvanhaan ajokohtaukset oli yleiseltä liikenteeltä suljettuja ja muu liikenne oli ammattilaisten stunt -kuljettajien suorittamaa, mutta nykyään esim. Suomen Surkeimmat kuskit ovat ajelleet normaalin liikenteen seassa, Top Gear on hulluillut yleisen liikenteen seassa, jne.
      https://www.youtube.com/watch?v=vczZJk_dbV8

      • Anonyymi

        "Alinopeus on sitä kun on tientukkona ja kerää jonoa peräänsä ja näin haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista."

        Noinhan se on. Meilläpäin on laskettu, että joka kahdeksas ajoneuvo ajaa alinopeutta ja haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista.
        Mihinkähän nuo raskaat ajoneuvot voitaisiin häätää valtateiltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alinopeus on sitä kun on tientukkona ja kerää jonoa peräänsä ja näin haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista."

        Noinhan se on. Meilläpäin on laskettu, että joka kahdeksas ajoneuvo ajaa alinopeutta ja haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista.
        Mihinkähän nuo raskaat ajoneuvot voitaisiin häätää valtateiltä?

        Mitään alinopeutta tai sellaisen rajaa ei ole missään määritelty. Muita hitaammin saa ajaa aina, jos siihen on perustelut ja tarve.


      • Anonyymi

        Top Gear ohjelmalla ei ole mitään tekemistä oikean liikenteen ja autiolun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alinopeus on sitä kun on tientukkona ja kerää jonoa peräänsä ja näin haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista."

        Noinhan se on. Meilläpäin on laskettu, että joka kahdeksas ajoneuvo ajaa alinopeutta ja haittaa yleistä liikennettä ja liikkumista.
        Mihinkähän nuo raskaat ajoneuvot voitaisiin häätää valtateiltä?

        Missä päin on teillä päin, ja miten tuo tutkimus toteutettiin?


    • Anonyymi

      Kilpailu on sitä, että kaksi tai useampi kilpailee keskenään. Se että ohittaa hitaamman ja kiihdyttää ripeästi kohde nopeuteen, ei ole kilpailua.
      Usein se hidastelija ja vässykkä kokeen heitä alentavana jos joku menee ohi, vaikka se on hyvin turvallista ja jopa suositeltavaa ettei aleta keräämään pitkää letkaa joka ajaa reilua alinopeutta.

    • Anonyymi

      Nää 80 tojohurut ajelee 30–40 km/h alle rajoitusten, ja sitten kauhistelevat kun porukkaa suhahtelee ohi jatkuvalla syötöllä.

      Sitten nää puolikuolleet tulevat s24 kiroamaan miten porukka kaahailee yleisessä liikenteessä, vaikka ittessä ei ole mitään vikaa.

      • Anonyymi

        En muista koskaan kohdanneeni tuollaista kuskia. Monia olen ohitellut ja moni on minut ohittanut. Ehkä tämä kohtaamattomuuteni johtuu siitä, että olen ajanut autoa vasta vuodesta 1993 alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista koskaan kohdanneeni tuollaista kuskia. Monia olen ohitellut ja moni on minut ohittanut. Ehkä tämä kohtaamattomuuteni johtuu siitä, että olen ajanut autoa vasta vuodesta 1993 alkaen.

        En tiedä missä päin ajelet, mutta ainakin täällä maaseudulla on noita puolikuolleita huruja tientukkona päivittäin. Yleensä niillä ei ole edes valoja päällä. Varmaan siksi, kun kulutus nousee ja ajamisesta tulee kalliimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä missä päin ajelet, mutta ainakin täällä maaseudulla on noita puolikuolleita huruja tientukkona päivittäin. Yleensä niillä ei ole edes valoja päällä. Varmaan siksi, kun kulutus nousee ja ajamisesta tulee kalliimpaa.

        Ajelen lähinnä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Uusimaan ja Varsinais-Suomen alueilla. Ehkä nuo maaseudun hurjat on iäkkäitä ihmisiä, jotka ajaa sillä samalla autolla siihen samaan kauppaan, eikä heillä ole kiire.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelen lähinnä Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Uusimaan ja Varsinais-Suomen alueilla. Ehkä nuo maaseudun hurjat on iäkkäitä ihmisiä, jotka ajaa sillä samalla autolla siihen samaan kauppaan, eikä heillä ole kiire.

        Köyhillä on kiire, kuten osamaksu Audisteilla, Bemaristeilla, ja Mersuilijoilla.


    • Anonyymi

      Jos ostat n, 100 eken tom tomin , niin näkee oikeen nopeuden !! Motarilla on kaikenlaisia esim Opel mittariviritettyjä joista joutuu koko ajan ohi ajaan . Norm virhe noin 3-5 km /h . Turha siellä kattella et toi kaahaa !

      • Anonyymi

        Kyllä aika äkkiä huomaa, kuka oikeasti sujahtaa ohi huomattavaa ylinopeutta verrattuna siihen, että ajetaan 3-4 km/h nopeuden erolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä aika äkkiä huomaa, kuka oikeasti sujahtaa ohi huomattavaa ylinopeutta verrattuna siihen, että ajetaan 3-4 km/h nopeuden erolla.

        Luulisi hidastelijoiden heräävän jossain välissä siihen, kun sujahdan huomattavalla nopeuserolla heistä ohi kameroiden kohdalla, eikä kamerat välähtele.


    • Anonyymi

      Liikenne on yhteispeliä. Kun me ei osata sitä, katsotaan mallia niiltä. jotka osaavat.

      Ei turhia kiihdytyksiä, ei hidastelua. Ei ylinopeutta tai turhia kaistojen vaihteluita. Se soljuu ja sujuu. Toisin kuin meillä, eri automerkeillä ajavien ajotyyli ei poikkea tai erotu muista.

      On huomaavaista pyytää anteeksi, jos töppää (tässä maassa hätävilkuilla, Suomessa vastaavassa tilanteessa hätävilkkujen käyttö on kelletty). Kukaan ei provosoi eikä provosoidu. Huomaavaisuus ei ole hidastelua.

      https://www.youtube.com/watch?v=4ZdWeTFZRks
      (linkki lainattu palstan toisesta keskustelusta. Ei kärsimättömille)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe