Suomen viime kesä

Kesä 2021 oli tyypillinen ilmastonmuutoskesä. Alkukesä oli kuuma ja kuiva, elokuussa satoi rankasti.

Viljat kasvoivat huonosti ja heinäkuun lopulla oli jo selvää, että sadosta tulee pieni. Elokuussa oli rankkasateita, jotka lakosivat viljan. Sadonkorjuu märiltä pelloilta oli työlästä.

Sellaisiksi Suomen kesät ovat muuttumassa.

27

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aloitus on tyypillinen ilmastonmuutosaloitus.
      Väitetään jotain ja pidetään sitä todisteena itsestään.
      Toisin kuin väitettiin, viime kevät ja alkukesä olivat kylmiä ja sateisia kunnes keskikesällä alkoi pitkään jatkunut kuumuus ja sateettomuus.
      Kesä oli tyypillinen, normaaliin suursään jaksojen vaihtelun rajoihin sopinut kesä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Yksittäisen vuoden säät eivät edelleenkään ole todisteina hitaasti tapahtuvalle ilmastonmuutokselle, jonka kunnolla havaitakseen joutuu laskemaan kymmenien vuosien ajalta keskiarvoja säätilastoista.


    • Anonyymi

      Kun jönssi huomaa että vanhat ilmastohihhuloinnit on naurettu loppuun niin jönssi keksii todella hupaisia juttuja niinkuin on jo toivottukin.
      Jatka samalla linjalla.

    • Anonyymi

      Pohjoisnavan jääpeite on kasvanut melkoisesti, luvassa kylmä talvi.

    • Ylipitkää helleputkea lukuunottamatta kesä 2021 oli ihan tyypillinen suomalainen kesä. Kevät ja alkukesä ovat Suomessa usein kuivia ja loppukesä sateinen. Sadon kannalta olisi tietenkin parempi jos olisi päinvastoin. Maanviljelijät ovat Suomessa aika harvoin tyytyväisiä ilmoihin ja satoonsa, mutta aina silloin tällöin säät osuvat nappiinkin ja sadosta tulee hyvä.

      • Anonyymi

        Tyypillinen. Kesä - heinäkuu ei ole ollut yhtä kuuma koko mittaushistorian aikana. Sinulle sana tyypillinen taitaa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin mitä ihmiset yleensä sillä tarkoittavat.

        Joku hyppäsi seivästä 620 cm. Ihan tyypillinen tulos. Vai?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen. Kesä - heinäkuu ei ole ollut yhtä kuuma koko mittaushistorian aikana. Sinulle sana tyypillinen taitaa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin mitä ihmiset yleensä sillä tarkoittavat.

        Joku hyppäsi seivästä 620 cm. Ihan tyypillinen tulos. Vai?

        Lukekaa nyt pirulauta alarmistit koko kommenttini ennenkuin alatte höpöttämään sitä vastaan. Kommenttini sanoo "YLIPITKÄÄ HELLEPUTKEA LUKUUNOTTAMATTA kesä 2021 oli ihan tyypillinen suomalainen kesä" - siis siinä mielessä, että alkukesä oli kuiva ja loppukesä sateinen . Olen aiemminkin huomannut alarmisten taholta tällaista valikoivaa hyvää päivää - kirvesvartta väittelyä.

        Kesäkuu ja heinäkuu olivat kyllä lämpimiä, mutta eivät ennätyslämpimiä. Kuukausiennätys on vuodelta 2010 (Puumala) ja päiväennätys samalta vuodelta (Liperi). Näin ainakin on ITL:n sivuille kirjattu. Lämpimän kesä-heinäkuun ovat nyt sitten jo tasoittaneet viileä elokuu ja kylmänkalsea syyskuu.


    • Anonyymi

      Jöns, missä vaiheessa yhden vuoden sää on muuttunut todisteeksi ilmastonmuutoksesta? Ilmastohan on kymmenien vuosien keskiarvo säätilastoista, jolloin yksittäisen vuoden säätilan vaihtelut jäävät käytännössä merkityksettömiksi.

      • Anonyymi

        Yhden vuoden paikallinen sää muuttuu globaaliksi ilmastoksi juuri silloin kun AGW-hörhö niin haluaa ja väittää.


    • Teiltä denialisteilta ei voi näköjään edellyttää edes lukutaitoa. En aloituksessa esittänyt mitään todisteita, mutta kun te kuitenkin koitte minun esittäneen todisteita ja tunsitte tarvetta kumota ne, on se teidän ongelmanne.

      Viime kesä oli sellainen, millaisiksi tiedemiehet ovat ennakoineet kesien Suomessa muuttuvan. Viljasadot menivät persiilleen.

      Että sellaisia satoja on odotettavissa, jos tiedemiehet ovat oikeassa. Minä uskon, että he ovat.

      • Anonyymi

        Miksi arvelet että keskustelet vain denialistien kanssa? Tule ulos sieltä kaikukammiostasi.

        Minä olen vahvasti sitä mieltä että AGW on todellinen ilmiö ja että nimenomaan kasvihuonekaasujen lisääntyminen ilmakehässä on syynä alailmakehän lämpötilan globaalin keskiarvon nousulle. Mutta siitä huolimatta muistutan keskusteluissa siitä, että yhden vuoden säätilaa ei ole syytä yrittää käyttää todisteena ilmaston lämpenemisestä. Sellaista harrastavat lööppiotsikoita tehtailevat toimittajat ja denialistit. Tässä nyt itse syyllistyt samaan.

        Ilmasto on määritelty 30 vuoden keskiarvoksi säätilastoista. Sää vaihtelee voimakkaasti satunnaisella tavalla. Joten yksittäisen kesän tai talven lämpö- tai kylmyysennätyksillä ei ole mitään merkitystä keskustelussa ilmastosta.


      • Anonyymi

        Viljasadon menevät silloin tällöin persiilleen muutenkin, ei tuo ole mitenkään. Näin heikkoja satoja on useinkin, tämä ei ollut edes harvinaisen heikko vuosi. Sato voi mennä pilalle sateen, kuivuuden, kylmyyden tai kuuman takia ja luultavasti vielä joistain muista syistä. Tosin kuumuus ei ollut nyt ongelma vaan kuivuus. Suomessa ei ole koskaan ollut niin kuumaa kesällä että se pilaisi sadon, ei edes viime kesänä.


    • Anonyymi

      Höpö höpö. Alkukesä eli toukokuu oli hyvin kylmä ja kuiva.
      Kevätkylvöt niirasivat eikä kuivuus hellittänyt kesäkuussakaan joka oli suhteellisen normaali lämmöiltään.
      Heinäkuu oli hiukan totuttua lämpimämpi eikä sateita tullut.
      Elokuukin oli sateeton ja kylmä. Syyskuussa satoi mutta ei mitenkään erikoisesti ja kasvukausi oli ohi.
      Sadot jäivät n. 20% pienemmiksi kuin edellisinä vuosina.
      Kaikki merkit viittaavat siihen, että ollaan menossa n. 40-50 vuotta kestävään kylmään kauteen ns. Eddyn minimiin, eikä ole poissuljettu sekään skenaario että seuraava jääkausi on lähestymässä.

      • Anonyymi

        Tarkoitat ehkä pientä jääkautta??


      • Anonyymi

        Ilmastokatsaus:
        "Toukokuussa sää oli hyvin vaihtelevaa. Kuukausi alkoi koleana, mutta toukokuun puolivälissä oli helteitä. Loppukuusta oli jälleen viileämpää. Kuukausi oli yksi sateisimmista toukokuista viimeisten vuosikymmenten aikana.
        Toukokuun keskilämpötila oli suurimmassa osassa maata lähellä pitkän ajan keskiarvoa. Itä-Suomessa oli vajaan asteen verran normaalia lämpimämpää, kun taas Lapissa ja osassa Pohjanmaata oli noin asteen verran normaalia kylmempää. "

        Ei taida oikein tukea väitteitäsi. Kesä - heinäkuu oli useimmilla mittausasemilla historian lämpimin. Mittaushistorian hellepäivien entinen ennätys lyötiin reilusti.

        Kirjoitat silkkaa sontaa. Miksi? Tosiasiat goglauksen ovat parin minuutin lukemisen päässä.
        Nykyisin valheella on vielä lyhyemmät jäljet kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastokatsaus:
        "Toukokuussa sää oli hyvin vaihtelevaa. Kuukausi alkoi koleana, mutta toukokuun puolivälissä oli helteitä. Loppukuusta oli jälleen viileämpää. Kuukausi oli yksi sateisimmista toukokuista viimeisten vuosikymmenten aikana.
        Toukokuun keskilämpötila oli suurimmassa osassa maata lähellä pitkän ajan keskiarvoa. Itä-Suomessa oli vajaan asteen verran normaalia lämpimämpää, kun taas Lapissa ja osassa Pohjanmaata oli noin asteen verran normaalia kylmempää. "

        Ei taida oikein tukea väitteitäsi. Kesä - heinäkuu oli useimmilla mittausasemilla historian lämpimin. Mittaushistorian hellepäivien entinen ennätys lyötiin reilusti.

        Kirjoitat silkkaa sontaa. Miksi? Tosiasiat goglauksen ovat parin minuutin lukemisen päässä.
        Nykyisin valheella on vielä lyhyemmät jäljet kuin ennen.

        Koko kesän hellepäivien ennätystä ei rikottu vaikka yritätkin vakuuttaa niin. Ei edes päästy sen lähelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko kesän hellepäivien ennätystä ei rikottu vaikka yritätkin vakuuttaa niin. Ei edes päästy sen lähelle.

        Vuonna 2010 oli Kouvolan Utissa 48 hellepäivää. Tänä vuonna 2021 oli Kouvolan Anjalassa 43 hellepäivää eli selvästi vähemmän. Asia on tarkistettavissa täältä:

        https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot

        Tuo tilasto on vuodesta 1959 alkaen eli kattaa viimeisimmät 62 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2010 oli Kouvolan Utissa 48 hellepäivää. Tänä vuonna 2021 oli Kouvolan Anjalassa 43 hellepäivää eli selvästi vähemmän. Asia on tarkistettavissa täältä:

        https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot

        Tuo tilasto on vuodesta 1959 alkaen eli kattaa viimeisimmät 62 vuotta.

        Nuo siis touko-elokuun helteet. En oikein usko että Suomessa olisi tänä vuonna ollut syyskuussa yli viittä hellepäivää.


    • Anonyymi

      Satokausi oli hieman normaalia heikompi, mutta ei mitenkään katastrofaalisen heikko. Paljon huonompia satoja on ollut usein.

    • Anonyymi

      "Huonoja" kesiä pitää olla 30 vuotta putkeen ennenkuin se on ilmastoa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Elokuussa satoi rankasti, siis missä, ei ainakaan eteläisessä suomessa ollut erityisen paljon sateita, ihan normaalia menoa? Kesä oli lämmöltään ja kuivuudeltaan ja erityisesti niiden keston pituuden puolesta sen sijaan lähes erityinen, toistaiseksi.
      Esim. puustolle pitkä kuivuus ja helle eivät nyt näytä tuottaneen suuria vaurioita, monet toiminnot puissa vaikuttavat tapahtuvan ikään kuin hidastetusti. Esim. monissa lehtipuissa lehtiä kehittyi selvästi ns. normaalikesää vähemmän ja/tai puut pudottivat osan lehdistään pois etuajassa, eli puut sekä kevensivät aineenvaihduntaansa että koko elämistään ja usein sillä keinoin selviävät, vähän kuin mm. pöllöt jotka eivät tee poikasia sellaisina vuosina jolloin myyriä on kovin vähän.

    • Anonyymi

      Ihanko itse tuon keksit vai löytyi selitys ilmastoraamatusta?

    • Kun Jons aina niitä linkkejä kaipailee niin tässäpä yksi hieno linkki: https://kilotavu.com
      Vuosia sitten aloin kerätä tilastotietoja Suomen ilmastosta ITL:n avoimesta datasta. Muunsin tiedot taulukkolaskentaan sopiviksi ja tein aineistosta havainnollistavaa grafiikkaa. Myöhemmin sitten huomasin, että joku tai jotkut minua osaavammat ja viitseliäämmät olivat duunanneet oikein nettiliittymän, jolla voi todella helposti hakea taulukkoja ja grafiikkaa Suomen ilmastohistoriasta. Voi hakea säätietoja eri paikkakunnilta niin pitkälle ajassa taaksepäin kuin sääasema missäkin on toiminut. Helsingin Kaisaniemen sääasema on toiminut vuodesta 1845! Helppoa kuin heinän teko. Suosittelen kaikille säästä ja ilmastosta kiinnostuneille.

    • Anonyymi

      Ilmasto on aina muuttunut!
      Lue tiede!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe