ja menen otille, niin mitä siellä sitten tapahtuu - miten lääkitään eli hoidetaan?
-kotiin vai sairaalaan-
Jos minulla on koronaoireita
3
57
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu siitä miten voimakkaat oireet sinulla on. Ehdottomasti suurin osa saa käskyn eristäytyä kotiinsa ja sairastaa siellä kunnes eristysaika tulee täyteen ja oireet poistuvat. Jos oireet jatkuvat niin uudelleen lääkäriin.
Jos oireet muuttuvat vakaviksi niin sitten soittaa 112 ja pääsee lanssilla sairaalaan. Jos siis sairaalassa on tilaa kun sinne pyrkii muitakin koronapotilaita.
Oletko rokotettu? Kuulutko riskiryhmiin? Jos ei rokotusta mutta olet mies ja on ikääkin tai muuten kuulut riskiryhmiin ja oireet ovat voimakkaita niin kannattaa käydä lääkärissä näytillä. Soittaessasi ajanvarausta kerro että koronaepäily niin osaavat neuvoa tarkemmin.- Anonyymi
Ts. Älä käänny lääkärin puoleen - "arvaile" kotona omassa rauhassa.
- Anonyymi
Diagnoosi oireiden mukaan. Korona- testillä voidaan selvittää onko kyseessä SARS-CoV-2 viruksen aiheuttama infektio. Erikoisissa tapauksissa infektion lähde selvitetään erikseen. Mikäli viruksen aiheuttaman infektion lisänä on bakteeriperäistä tai vaikka home- tai muuta ei-virusperäistä infektiota, niille voidaan määrätä antibiootti tai muu lääkitys. Muutoin hoito on diagnoosin ja vakavuuden mukaan, joko sairastaminen kotona lääkärin ohjeiden mukaisesti tai sairaalassa vakavuudesta riippuen. Virusperäisiin infektioihin ei ole olemassa viruksia tappavaa lääkettä. Virusperäisissä sairauksissa sairaalan hoidot ovat elimistöä tukevia hoitoja, tai infektiota jollain tavalla rajaavia hoitoja. Yleensä sairaita ihmisiä ei leikata, mutta kaikenlaisia apuvälineitä voidaan käyttää riippuen siitä mikä osa elimistöä uhkaa romahtaa, kuten hengityskoneita, dialyysikoneita, sydänkoneita, veren hapetusta tms. Tosin joissain tapauksissa voi tulla pakolliseksi myös infektoituneen elimistön leikkaaminen hengen pelastamiseksi. Tällöin yleisin leikkauksen tarkoitus on sellaisen osan poistaminen, jota ei voi enää pelastaa, ja joka uhkaa muodostaa esimerkiksi kuolion tai verenmyrkytyksen, eikä poistettava osa ole elämiselle välttämätön. Kyseessä on aina siis hätäleikkaus ja sitä harkitaan tarkkaan, koska leikkaus itsessään on jo hengenvaarallinen ja usein todella vaativa.
Onneksi vain harva SARS-CoV-2 infektio johtaa hengenvaaralliseen tilaan, ja olemassa olevista rokotteista elimistö saa rakennettua kohtuullisen hyvän puolustuksen. Kuten yllä tuli jo mainittua, koronaviruksen aiheuttamaan Covid tautiin tarkoitettu rokote ei auta enää siinä vaiheessa, jos infektion on saanut. Sekä myös se, että elimistöltä menee useita viikkoja puolustuksen rakentamiseen rokotteen saamisen jälkeen, joten suoja ei tule välittömästi rokotteen saamisen jälkeen.
Jos epäilet koronatartuntaa, yhteydenotto terveydenhoitoon tulee tehdä, ja toiminta sen mukaan, kuin millaisia ohjeita saat. Jos hengitys on vaikeaa, hakeudu välittömästi hoitoon. Koneisiin ei ketään välittömästi laiteta tai teho-osastoille viedä, tai tietenkään aloiteta leikkaamaan, ellei mainitut ole välttämättömiä. Suurin osa sairaalahoidoistakin on normaalin osastohoidon tapaista, kuten vaikka lisähappea viiksillä, jos veren happisaturaatio on alhaalla. Tilanteen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391