Tulevaisuuden robotiikka?

Anonyymi

Tulevaisuuden robotiikka on huolettavaa, sillä maailma kehittyy kovaa vauhtia ja robotiikka sen mukana. Robotiikan kehittyminen ei välttämättä kaikin tavoin ole hyvä asia.

Robotiikkaa voi käyttää kaikkeen ja kaikenlaisilla roboteilla voi tehdä suurta tuhoa. Robotiikan kehitys huolettaa minua paljon. Minun mielestäni kehittyminen kannattaisi pysäyttää, sillä selviämme hyvin tässäkin vaiheessa ilman suurta teknistä apua, ja ennenkin on selvitty ilman.

9

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terminaattorit tuhoaa koko ihmiskunnan!

    • Anonyymi

      Ihminen on maailmalle luultavasti paljon vaarallisempi kuin ihmistä merkittävästi älykkäämpi tekoäly

      • Anonyymi

        Niin onkin vaarallisempi, mutta ihminenhän kehitti tekoälyn joka pystyy kehittymään hyvin vaaralliseksi, en hakenut tässä ihmisten vaarallisuutta vaan sitä kuinka robotiikka tekee maailmasta vaarallisemman kuin se jo on.


    • Anonyymi

      "Robotiikan kehittyminen ei välttämättä kaikin tavoin ole hyvä asia."

      Nyt on huolestuminen jo sillä tasolla että kannattaa välittömästi rientää terveysasemalle hakemaan psykiatrilta lähete suljetulle osastolle.

      • Anonyymi

        Nooh voinhan mä mennä jonnekkin suljetulle osastolle niin kaikki tappajarobotit ei pääse muhun käsiksi.
        Tarkoitin väitteelläni sitä kuinka ns turhien ja hyödyttömien esim aseiden tekeminen on vaarallista ja ei mitenkään hyödyllistä tai turvallista yhteiskunnalle (varsinkin jos pääsee vääriin käsiin). Mielestäni on tärkeä kuitenkin pitää mielessä kaikki vaihtoehdot esim sekin että robotit saavat oman mielen jne. (tiedän liikaa leffoja katottu). Pointtina oli juuri tuoda esille keskustelua erilaisista näkökulmista tähän asiaan.


    • Anonyymi

      1800-luvulla työläiset yrittivät tuhota kehruukoneita, joka oli keksitty 1760-luvulla tehostamaan langan valmistamista. Vaadittiin, että tällaisia laitteita ei saisi valmistaa lainkaan, koska ne tuhoavat yhteiskunnan aiheuttamallaan suurtyöttömyydellä.

      No, maailma muuttui eikä käsityöläisten työttömyys aiheuttanut yhteiskuntaromahdusta. He saivat muuta työtä. Kieltämättä työolosuhteet olivat tehtaissa kurjat, ja siitä syntyikin ammattiliittojen ensimmäiset airuet.

      Robotiikan kehitys voi sekin aiheuttaa kileteisiä sivuvaikutuksia. Muutoksilla on riskinsä, mutta robotiikka mahdollistaa myös kurjien töiden poistamisen ihmisten tekeminä. Vihdoinkin kehitys, jossa koneet tekevät työt ja ihmiset keskittyvät itsensä ja vaikka taiteen kehittämiseen voisi toteutua.

      Olen erittäin innoissani tulevasta teknologian kehityksestä ja eriyisesti keinoäly voisi mahdollistaa asioita niin robotiikassa kuin tietotekniikassa huikeisiin visioihin asti.

      • Anonyymi

        Ihan sairaan hyvä pointti en ole ennen miettinyt tältä kannalta sillä omat ennakkoluulot tulevat tielle heti kun kuulen aiheesta.
        Itsekkin olen avoin sille että huonot työskentely olosuhteet katoavat ja robotit ottavat työpaikat. En vain haluaisi että robotiikka kehittyy sille tasolle että ne tuhoavat ja tappavat ilman ohjelmointia, tai että päätyvät ns vääriin käsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sairaan hyvä pointti en ole ennen miettinyt tältä kannalta sillä omat ennakkoluulot tulevat tielle heti kun kuulen aiheesta.
        Itsekkin olen avoin sille että huonot työskentely olosuhteet katoavat ja robotit ottavat työpaikat. En vain haluaisi että robotiikka kehittyy sille tasolle että ne tuhoavat ja tappavat ilman ohjelmointia, tai että päätyvät ns vääriin käsiin.

        Kommentoin vielä, että riskit keinoälyn ja robotiikan suhteen on olemassa. Ei ole syytä olla naiivi.

        Mutta kehitystä ei voi pysäyttää, vaan niiden joiden käsissä teknologia ei ole ns. väärissä käsissä pitää kehittää sitä, sillä joka tapauksessa se joutuu myös vääriin käsiin. Niin on käynyt aina ihmiskunnan historiassa.

        Kysymys on siitä, että pitää rajoittaa teknologisen kehityksen kielteisiä vaikutuksia ja valvoa niitä, joiden tavoitteet eivät ole asianmukaisia. Eli toimia itse asiassa niin kuin on **parhaimmillaan** toimittu aiemminkin teknologian kehittyessä.


    • Anonyymi

      Uhka vai mahdollisuus? Mahdollisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe