Uutena 300 000e maksanut Mersu paalaukseen sähkövikojen takia

Anonyymi

Huollossa eivät saaneet kuntoon, silti 4000 euron lasku.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75fce4fd-5bde-4fda-9e1c-874ceeb945ef

Kaverin AMG hieman samanlainen tarina.Sähkövikojen takia menee teknisesti muuten hyväkuntoisia ja vähän ajettuja autoja paaliin.
Rajua on uutena ostetun kalliin auton arvonalennus, kun niistä ei yli 10 v. ikäisenä oikein kannata maksaa muutamaa tuhatta enempää.
Ei tule enää muskeli coupeista haluttuja klassikoita, kuten ennen 1980 valmistetuista.

49

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuo uitetut erikousautot voivat olla kivoja yllätyksiä, mutta merkkiliike taitaa olla ainoa oikea paikka saada niitä kuntoon jos vika ei ole selkeä.

      • Anonyymi

        "merkkiliike taitaa olla ainoa oikea paikka saada niitä kuntoon jos vika ei ole selkeä."

        Uskallan olla eri mieltä. Merkkiliikkeissä lyödään tietokone kiinni ja jos vika ei ole selkeä, siihen loppuu osaaminen, ellei sitten kyseessä satu olemaan joku tyypillinen vika.

        Suomalaiseen merkkiliikkeeseen kun viedään kuuden litran V12 mersu niin siinä ei ole tyyppivikoja, korjaajat kun eivät ole noita laitteita nähneet, niin ei niihin ole muodostunut mitään käsitystä, että mikä niistä hajoaa.

        Se joka nuo korjaa on:

        -omistaja itse, hänellä ei ehkä ole paras osaaminen, mutta paras motivaatio voi kyllä löytyä ja sen myötä asiaa selvitetään niin kauan, että auto saadaan kuntoon
        -asiantunteva harrastaja jolla on kokemusta samanlaisesta ongelmasta
        -ehkä jopa asiantunteva pienempi paja, valitettavasti noita ei ole Suomessa, kun noita autojakaan ei montaa ole Suomessa

        Ei noita paaliin kannata laittaa. Olen itse oman autoiluhistoriani kautta huomannut, että se vika, joka oli toissapäivänä mahdoton korjata ja taloudellisesti kannattamatonta, olikin eilen jo korjattavissa ja tänään siihen on ihan uusi ratkaisu olemassa uudella teknologialla, joka sivuuttaa koko aiemman ratkaisun.

        Tuo tarkoittaa lähinnä sitä, että kun esim. moottorin ruiskujärjestelmä oli aikoinaan kallis korjattava (Esim Saab 99 EMS bensapumppu maksoi 4000mk, joka oli työmiehen kuukauden palkka), on nyt osia saatavilla ja ne on edullisia.

        Ja jos vanhaan järjestelmään ei saa osia tai se ei toimi hyvin, kaikesta korjauksesta huolimatta, voi asentaa ihan uuden ruiskujärjestelmän, joka ei liity mitenkään siihen vanhaan.

        En tiedä mikä tai minkälainen vika tuossa mersussa on, mutta ihan varmasti se on korjattavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "merkkiliike taitaa olla ainoa oikea paikka saada niitä kuntoon jos vika ei ole selkeä."

        Uskallan olla eri mieltä. Merkkiliikkeissä lyödään tietokone kiinni ja jos vika ei ole selkeä, siihen loppuu osaaminen, ellei sitten kyseessä satu olemaan joku tyypillinen vika.

        Suomalaiseen merkkiliikkeeseen kun viedään kuuden litran V12 mersu niin siinä ei ole tyyppivikoja, korjaajat kun eivät ole noita laitteita nähneet, niin ei niihin ole muodostunut mitään käsitystä, että mikä niistä hajoaa.

        Se joka nuo korjaa on:

        -omistaja itse, hänellä ei ehkä ole paras osaaminen, mutta paras motivaatio voi kyllä löytyä ja sen myötä asiaa selvitetään niin kauan, että auto saadaan kuntoon
        -asiantunteva harrastaja jolla on kokemusta samanlaisesta ongelmasta
        -ehkä jopa asiantunteva pienempi paja, valitettavasti noita ei ole Suomessa, kun noita autojakaan ei montaa ole Suomessa

        Ei noita paaliin kannata laittaa. Olen itse oman autoiluhistoriani kautta huomannut, että se vika, joka oli toissapäivänä mahdoton korjata ja taloudellisesti kannattamatonta, olikin eilen jo korjattavissa ja tänään siihen on ihan uusi ratkaisu olemassa uudella teknologialla, joka sivuuttaa koko aiemman ratkaisun.

        Tuo tarkoittaa lähinnä sitä, että kun esim. moottorin ruiskujärjestelmä oli aikoinaan kallis korjattava (Esim Saab 99 EMS bensapumppu maksoi 4000mk, joka oli työmiehen kuukauden palkka), on nyt osia saatavilla ja ne on edullisia.

        Ja jos vanhaan järjestelmään ei saa osia tai se ei toimi hyvin, kaikesta korjauksesta huolimatta, voi asentaa ihan uuden ruiskujärjestelmän, joka ei liity mitenkään siihen vanhaan.

        En tiedä mikä tai minkälainen vika tuossa mersussa on, mutta ihan varmasti se on korjattavissa.

        Kerrankin fiksu ja asiantunteva kirjoitus tällä palstalla! Hienoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "merkkiliike taitaa olla ainoa oikea paikka saada niitä kuntoon jos vika ei ole selkeä."

        Uskallan olla eri mieltä. Merkkiliikkeissä lyödään tietokone kiinni ja jos vika ei ole selkeä, siihen loppuu osaaminen, ellei sitten kyseessä satu olemaan joku tyypillinen vika.

        Suomalaiseen merkkiliikkeeseen kun viedään kuuden litran V12 mersu niin siinä ei ole tyyppivikoja, korjaajat kun eivät ole noita laitteita nähneet, niin ei niihin ole muodostunut mitään käsitystä, että mikä niistä hajoaa.

        Se joka nuo korjaa on:

        -omistaja itse, hänellä ei ehkä ole paras osaaminen, mutta paras motivaatio voi kyllä löytyä ja sen myötä asiaa selvitetään niin kauan, että auto saadaan kuntoon
        -asiantunteva harrastaja jolla on kokemusta samanlaisesta ongelmasta
        -ehkä jopa asiantunteva pienempi paja, valitettavasti noita ei ole Suomessa, kun noita autojakaan ei montaa ole Suomessa

        Ei noita paaliin kannata laittaa. Olen itse oman autoiluhistoriani kautta huomannut, että se vika, joka oli toissapäivänä mahdoton korjata ja taloudellisesti kannattamatonta, olikin eilen jo korjattavissa ja tänään siihen on ihan uusi ratkaisu olemassa uudella teknologialla, joka sivuuttaa koko aiemman ratkaisun.

        Tuo tarkoittaa lähinnä sitä, että kun esim. moottorin ruiskujärjestelmä oli aikoinaan kallis korjattava (Esim Saab 99 EMS bensapumppu maksoi 4000mk, joka oli työmiehen kuukauden palkka), on nyt osia saatavilla ja ne on edullisia.

        Ja jos vanhaan järjestelmään ei saa osia tai se ei toimi hyvin, kaikesta korjauksesta huolimatta, voi asentaa ihan uuden ruiskujärjestelmän, joka ei liity mitenkään siihen vanhaan.

        En tiedä mikä tai minkälainen vika tuossa mersussa on, mutta ihan varmasti se on korjattavissa.

        Ei tuollaisten autojen kohdalla omistajalla ole paljoakaan tehtävissä, varmasti on jo kaikki mahdollinen tehty, on jonkinverran omakohtaista kokemusta vastaavista,
        yli 30 vuotta korjasin autot itse, moottoriremontit, vaihteistot, kaikki, mutta näiden 2000 luvun autojen sähköjen kanssa on joutunut nostamaan kädet pystyyn.

        Ei tarvitse olla kuin yksi hapettunut liittimen pinni niistä sadoista, tai vain pelkkä kosketushäiriö, tai eristevika johdossa, mikä sotkee järjestelmän. Tuollaisessa autossa on ecu-bokseja kymmenittäin, liittimiä ja johtoja järjettömän paljon.

        Vian pystyisi korjaamaan, mutta sitä ei pysty paikantamaan millään tietokoneella ja kun auto on kasattu siten, että ensin on tehty johdotukset, sitten asennettu moottori yms, niin kaikkiin liitoksiin ja johtimiin ei pääse käsiksi irroittamatta moottoria. Kannattaa joskus vilkaista tuollaisen mersun konehuoneeseen, niin tajuaa miten vaikeasta ongelmasta on kyse.

        Harvinaisempiin iäkkäämpiin autoihin ei löydy välttämättä tietokoneohjelmia koko valtakunnasta, millä voisi tutkia, kalibroida, uudelleen ohjelmoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisten autojen kohdalla omistajalla ole paljoakaan tehtävissä, varmasti on jo kaikki mahdollinen tehty, on jonkinverran omakohtaista kokemusta vastaavista,
        yli 30 vuotta korjasin autot itse, moottoriremontit, vaihteistot, kaikki, mutta näiden 2000 luvun autojen sähköjen kanssa on joutunut nostamaan kädet pystyyn.

        Ei tarvitse olla kuin yksi hapettunut liittimen pinni niistä sadoista, tai vain pelkkä kosketushäiriö, tai eristevika johdossa, mikä sotkee järjestelmän. Tuollaisessa autossa on ecu-bokseja kymmenittäin, liittimiä ja johtoja järjettömän paljon.

        Vian pystyisi korjaamaan, mutta sitä ei pysty paikantamaan millään tietokoneella ja kun auto on kasattu siten, että ensin on tehty johdotukset, sitten asennettu moottori yms, niin kaikkiin liitoksiin ja johtimiin ei pääse käsiksi irroittamatta moottoria. Kannattaa joskus vilkaista tuollaisen mersun konehuoneeseen, niin tajuaa miten vaikeasta ongelmasta on kyse.

        Harvinaisempiin iäkkäämpiin autoihin ei löydy välttämättä tietokoneohjelmia koko valtakunnasta, millä voisi tutkia, kalibroida, uudelleen ohjelmoida.

        Pikkasen liian negatiivisen kuvan luot mielestäni noiden korjaamisesta.

        Jos ei itse ymmärrä elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa, ei se tarkoita sitä, etteikö joku muu ymmärtäisi.

        Netti on täynnänsä noiden autojen omistajia, korjausvinkkejä ja raportteja löytyy.

        Omasta osaamisesta ja viitseliäisyydestä on kysymys, mutta että mahdotonta? No ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkasen liian negatiivisen kuvan luot mielestäni noiden korjaamisesta.

        Jos ei itse ymmärrä elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa, ei se tarkoita sitä, etteikö joku muu ymmärtäisi.

        Netti on täynnänsä noiden autojen omistajia, korjausvinkkejä ja raportteja löytyy.

        Omasta osaamisesta ja viitseliäisyydestä on kysymys, mutta että mahdotonta? No ei ole.

        Sähkökaavio on melkein oltava nykyautojen kanssa, että saa yhtään käsitystä mikä johto kulkee missäkin, missä välillä on liittimiä, jne. että voi tutkia minne asti tulee virta tai maadoitus. Jos varsinaiseen johtosarjaan ei pääse kohtuudella käsiksi, yksi mahdollisuus on vetää uusi johto sille välille, mikä on viallinen, reitittää sen sitten semmoista kautta, mikä on helpommin saavutettavissa.
        Merkkihuollot on korjaustöissä ihan avuttomia ja epätaloudellisen kalliita, eihän siellä käy kuin uudehkot autot määräaikaishuolloissa.
        Merkkiin perehtynyt pienempi korjaamo, tai esim. sähkövikoihin erikoistunut korjaamo voisi olla fiksuin vaihtoehto, tosin löytyykö niitä Suomesta?
        Täällä kun on kaikki työ verotuksen takia niin kohtuuttoman kallista, että paalaus, tai varaosiksi myynti lienee taloudellisesti viisain vaihtoehto, vaikkakaan ei varmaan esim. ympäristön kannalta, jos auto pitää ennenaikaisesti poistaa käyttötarkoituksestaan.

        Liian rankka verotus tuottaa kaikinpuolin epäterveitä ilmiöitä yhteiskuntaan ja aiheuttaa ihmisille kaikenlaisia vaikeuksia.
        Valtion pitäisi oppia tulemaan toimeen pienemmällä verotuksella, niinkuin muutkin maat!
        Miksi Suomen pitäisi olla jokin erityispoikkeus, että täällä on oltava huippukireä verotus, mutta ei nykyään saada edes mitään palveluita verojen vastineeksi?!
        Vielä 80-luvulla esim. ei ollut terveyskeskuksissa käyntimaksuja, koska sehän olisi ollut epäreilua kaksinkertaista veloittamista, ensin kalliina veroina ja sitten vielä käyttömaksu! Mutta niinvain epäreilu ja kaksinkertainen veloitus vääryys runnottiin läpi 90-luvulla, eikä siitä olla koskaan enää päästy eroon!

        Valtiolle ei pidä antaa periksi milliäkään kun se on vaatimassa "tilapäisiä" lisämaksuja käyttöön, niistä ei toteennäytetysti päästä koskaan eroon!

        Monenkokertaisesti esim. siitä terveydenhoidosta pitäisi maksaa, että valtio olisi tyytyväinen ja kykenisi tarjoamaan palvelut kitisemättä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkasen liian negatiivisen kuvan luot mielestäni noiden korjaamisesta.

        Jos ei itse ymmärrä elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa, ei se tarkoita sitä, etteikö joku muu ymmärtäisi.

        Netti on täynnänsä noiden autojen omistajia, korjausvinkkejä ja raportteja löytyy.

        Omasta osaamisesta ja viitseliäisyydestä on kysymys, mutta että mahdotonta? No ei ole.

        Ei osaamiset ja viitseliäisyys auta kaikissa tapauksissa, jos sinulla ei ole maahantuojan merkkikorjaamon diagnositestereitä ja niihin juuri kyseistä autotyyppiä vastaavia ohjelmia. Saman vuosimallin autoissa saattaa olla esimerkiksi monentyyppisiä moottorinohjausyksiköitä. Maahantuojakin on saattanut vaihtua, eikä edellä mainittuja silloin löydä mistään. Kaikki sähköviat eivät edes ole paikalllistettavissa millään auton pistokkeeseen liitettävällä testilaitteilla.

        On tietysti paljon anturi ja liitinvikoja ym. mitkä on helpompi selvittää, joskus jopa käsikopelolla ja hyvällä tuurilla. Aina tietysti kannattaa yrittää, tutkia, kysellä neuvoja, mutta silti tulee tapauksia, jolloin kustannukset ja vaiva käyvät liian suuriksi, koko autoa ei kannata purkaa ja kaikkea käydä läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei osaamiset ja viitseliäisyys auta kaikissa tapauksissa, jos sinulla ei ole maahantuojan merkkikorjaamon diagnositestereitä ja niihin juuri kyseistä autotyyppiä vastaavia ohjelmia. Saman vuosimallin autoissa saattaa olla esimerkiksi monentyyppisiä moottorinohjausyksiköitä. Maahantuojakin on saattanut vaihtua, eikä edellä mainittuja silloin löydä mistään. Kaikki sähköviat eivät edes ole paikalllistettavissa millään auton pistokkeeseen liitettävällä testilaitteilla.

        On tietysti paljon anturi ja liitinvikoja ym. mitkä on helpompi selvittää, joskus jopa käsikopelolla ja hyvällä tuurilla. Aina tietysti kannattaa yrittää, tutkia, kysellä neuvoja, mutta silti tulee tapauksia, jolloin kustannukset ja vaiva käyvät liian suuriksi, koko autoa ei kannata purkaa ja kaikkea käydä läpi.

        "Ei osaamiset ja viitseliäisyys auta kaikissa tapauksissa, jos sinulla ei ole maahantuojan merkkikorjaamon diagnositestereitä ja niihin juuri kyseistä autotyyppiä vastaavia ohjelmia."

        Uskot liikaa noiden testereiden voimaan. Kyllähän niillä äkkiä saa tuloksia (oikeita ja vääriä), mutta monet asiat voi päätellä myös siten, että tarkkailee mitä tapahtuu ja tutkii tapahtumiin vaikuttavia komponentteja.

        "Saman vuosimallin autoissa saattaa olla esimerkiksi monentyyppisiä moottorinohjausyksiköitä. Maahantuojakin on saattanut vaihtua, eikä edellä mainittuja silloin löydä mistään. "

        Moottorinohjausyksikkö on vain moottorinohjausyksikkö. Se on korjattavissa. Kyllä, siellä on sisällä komponentteja ja usein kysymyksessä on in/out - tason komponentin rikkoutuminen, tyypillisesti jotakin toimintoa ohjaavan transistorin vikaantuminen.

        "Kaikki sähköviat eivät edes ole paikalllistettavissa millään auton pistokkeeseen liitettävällä testilaitteilla."

        No ei tietenkään ole. Siinä se osaaminen ja kaavioiden lukeminen palkitaan. Kaikki ei tuota osaa.

        " Aina tietysti kannattaa yrittää, tutkia, kysellä neuvoja, mutta silti tulee tapauksia, jolloin kustannukset ja vaiva käyvät liian suuriksi, koko autoa ei kannata purkaa ja kaikkea käydä läpi."

        Aika harvoin tulee tapauksia, jossa vian etsinnän vuoksi pitäisi koko auto, tai edes merkittäviä kokonaisuuksia purkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei osaamiset ja viitseliäisyys auta kaikissa tapauksissa, jos sinulla ei ole maahantuojan merkkikorjaamon diagnositestereitä ja niihin juuri kyseistä autotyyppiä vastaavia ohjelmia."

        Uskot liikaa noiden testereiden voimaan. Kyllähän niillä äkkiä saa tuloksia (oikeita ja vääriä), mutta monet asiat voi päätellä myös siten, että tarkkailee mitä tapahtuu ja tutkii tapahtumiin vaikuttavia komponentteja.

        "Saman vuosimallin autoissa saattaa olla esimerkiksi monentyyppisiä moottorinohjausyksiköitä. Maahantuojakin on saattanut vaihtua, eikä edellä mainittuja silloin löydä mistään. "

        Moottorinohjausyksikkö on vain moottorinohjausyksikkö. Se on korjattavissa. Kyllä, siellä on sisällä komponentteja ja usein kysymyksessä on in/out - tason komponentin rikkoutuminen, tyypillisesti jotakin toimintoa ohjaavan transistorin vikaantuminen.

        "Kaikki sähköviat eivät edes ole paikalllistettavissa millään auton pistokkeeseen liitettävällä testilaitteilla."

        No ei tietenkään ole. Siinä se osaaminen ja kaavioiden lukeminen palkitaan. Kaikki ei tuota osaa.

        " Aina tietysti kannattaa yrittää, tutkia, kysellä neuvoja, mutta silti tulee tapauksia, jolloin kustannukset ja vaiva käyvät liian suuriksi, koko autoa ei kannata purkaa ja kaikkea käydä läpi."

        Aika harvoin tulee tapauksia, jossa vian etsinnän vuoksi pitäisi koko auto, tai edes merkittäviä kokonaisuuksia purkaa.

        Et selvästikään tiedä mitään nykypäivän autojen tekniikasta.

        Kuten edellä kerrottiin, on vikoja jotka pystyy paikallistamaan ja joitakin mitä ei.

        Komponetteja on mahdoton vaihdella joihinkin moottorinohjausyksiköhin, kun ne on valettu massan sisään. Siinä ei auta pelkkä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selvästikään tiedä mitään nykypäivän autojen tekniikasta.

        Kuten edellä kerrottiin, on vikoja jotka pystyy paikallistamaan ja joitakin mitä ei.

        Komponetteja on mahdoton vaihdella joihinkin moottorinohjausyksiköhin, kun ne on valettu massan sisään. Siinä ei auta pelkkä usko.

        "Et selvästikään tiedä mitään nykypäivän autojen tekniikasta."

        Keskustelun aiheena on mersun SL, V12 jota valmistettiin vuosina 2001 - 2011. Ei tuo nyt ihan uusinta tekniikkaa enää edusta.

        "Kuten edellä kerrottiin, on vikoja jotka pystyy paikallistamaan ja joitakin mitä ei."

        Vika jota ei pysty paikallistamaan? Sano tuo NASA:n jengille niin ne nauraa sulle. Ei sellaista vikaa ole mitä ei pysty paikallistamaan ihmisen tekemästä laitteesta.

        Se, että sitä et sitä pysty tekemään, tai se pikkukylän rasva-Jaska joka osaa vaihtaa alapallonivelen, ei tarkoita etteikö se olisi mahdollista.

        "Komponetteja on mahdoton vaihdella joihinkin moottorinohjausyksiköhin, kun ne on valettu massan sisään. Siinä ei auta pelkkä usko."

        Olen vaihdellut, en sano että paljon, mutta joihinkin moottorinohjausyksiköihin komponentteja, ei siellä mitään massaa näkynyt.

        https://www.auto-chips.com/mercedes-benz-a646-ecu-repair-kit-p2067.html

        Tuossa on aiheena olevan mersun ikäluokkaa oleva mersun ECU, ei näy massaa. Noihin saa siis valmiita "korjaussarjoja" joilla saa eliminoitua tyypillisimmät ongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkökaavio on melkein oltava nykyautojen kanssa, että saa yhtään käsitystä mikä johto kulkee missäkin, missä välillä on liittimiä, jne. että voi tutkia minne asti tulee virta tai maadoitus. Jos varsinaiseen johtosarjaan ei pääse kohtuudella käsiksi, yksi mahdollisuus on vetää uusi johto sille välille, mikä on viallinen, reitittää sen sitten semmoista kautta, mikä on helpommin saavutettavissa.
        Merkkihuollot on korjaustöissä ihan avuttomia ja epätaloudellisen kalliita, eihän siellä käy kuin uudehkot autot määräaikaishuolloissa.
        Merkkiin perehtynyt pienempi korjaamo, tai esim. sähkövikoihin erikoistunut korjaamo voisi olla fiksuin vaihtoehto, tosin löytyykö niitä Suomesta?
        Täällä kun on kaikki työ verotuksen takia niin kohtuuttoman kallista, että paalaus, tai varaosiksi myynti lienee taloudellisesti viisain vaihtoehto, vaikkakaan ei varmaan esim. ympäristön kannalta, jos auto pitää ennenaikaisesti poistaa käyttötarkoituksestaan.

        Liian rankka verotus tuottaa kaikinpuolin epäterveitä ilmiöitä yhteiskuntaan ja aiheuttaa ihmisille kaikenlaisia vaikeuksia.
        Valtion pitäisi oppia tulemaan toimeen pienemmällä verotuksella, niinkuin muutkin maat!
        Miksi Suomen pitäisi olla jokin erityispoikkeus, että täällä on oltava huippukireä verotus, mutta ei nykyään saada edes mitään palveluita verojen vastineeksi?!
        Vielä 80-luvulla esim. ei ollut terveyskeskuksissa käyntimaksuja, koska sehän olisi ollut epäreilua kaksinkertaista veloittamista, ensin kalliina veroina ja sitten vielä käyttömaksu! Mutta niinvain epäreilu ja kaksinkertainen veloitus vääryys runnottiin läpi 90-luvulla, eikä siitä olla koskaan enää päästy eroon!

        Valtiolle ei pidä antaa periksi milliäkään kun se on vaatimassa "tilapäisiä" lisämaksuja käyttöön, niistä ei toteennäytetysti päästä koskaan eroon!

        Monenkokertaisesti esim. siitä terveydenhoidosta pitäisi maksaa, että valtio olisi tyytyväinen ja kykenisi tarjoamaan palvelut kitisemättä?

        Kun merkkikorjaamon veloitus on 120€/tunti, niin korkean hinnan syy on verotus, niinkö ? On sulla kuvitelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun merkkikorjaamon veloitus on 120€/tunti, niin korkean hinnan syy on verotus, niinkö ? On sulla kuvitelmat.

        Tiedätkö paljoko siitä 120€ on veroja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et selvästikään tiedä mitään nykypäivän autojen tekniikasta."

        Keskustelun aiheena on mersun SL, V12 jota valmistettiin vuosina 2001 - 2011. Ei tuo nyt ihan uusinta tekniikkaa enää edusta.

        "Kuten edellä kerrottiin, on vikoja jotka pystyy paikallistamaan ja joitakin mitä ei."

        Vika jota ei pysty paikallistamaan? Sano tuo NASA:n jengille niin ne nauraa sulle. Ei sellaista vikaa ole mitä ei pysty paikallistamaan ihmisen tekemästä laitteesta.

        Se, että sitä et sitä pysty tekemään, tai se pikkukylän rasva-Jaska joka osaa vaihtaa alapallonivelen, ei tarkoita etteikö se olisi mahdollista.

        "Komponetteja on mahdoton vaihdella joihinkin moottorinohjausyksiköhin, kun ne on valettu massan sisään. Siinä ei auta pelkkä usko."

        Olen vaihdellut, en sano että paljon, mutta joihinkin moottorinohjausyksiköihin komponentteja, ei siellä mitään massaa näkynyt.

        https://www.auto-chips.com/mercedes-benz-a646-ecu-repair-kit-p2067.html

        Tuossa on aiheena olevan mersun ikäluokkaa oleva mersun ECU, ei näy massaa. Noihin saa siis valmiita "korjaussarjoja" joilla saa eliminoitua tyypillisimmät ongelmat.

        Olet ihme jankkaaja, kirjoitustyylistäsi päätellen sinulla on vain tarve sanoa aina viimeinen sana, vaikka tietoa sinulla ei ole.
        Tuolla tavalla jäsenneltyä kirjoitusta ei kukaan viitsi lukea, en minäkään.


    • Anonyymi

      Merkkiliikkeiden mekaanikot ja nörtit nostavat kätensä pystyyn ensimmäisenä.
      Autot ovat aika paskoja nykyään.
      Siksi ne meneekin paaliin paljon nopeammin kuin ennen. Vanhat tietokoneettomat autot ovat arvossaan.

    • Anonyymi

      Toyotalla ajaa kolkyt vuottanvielä tänäkin päivänä. Peltikorjauksia se saattaa vaatia, mutta ei tule kymmenvuotiaana sähkövikaa, jonka kanssa merkkiliike nostaa kädet pystyyn.

      • Anonyymi

        Siksi nuo tuollaiset meset kannattaa yrittää polttaa siten, että saa vakuutuksesta vielä jotain.
        Edellyttää tietysti, että palovakuutus on kunnossa.


      • Anonyymi

        Toyota Corolla 2003, ei mitään vikaa vieläkään, pelkkiä perushuoltoja.


    • Anonyymi

      Vm 2002-2006, toivottavasti ei ole maksanut paljoa, paitsi jos on toisten työllä, maataloustukiaisilla tms rikastunut. Kaupunkikulutus 23l, äkkiähän se tankki "testiajoissa" tyhjenee.
      https://www.auto-data.net/fi/mercedes-benz-cl-c215-facelift-2002-cl-600-v12-500hp-automatic-12716#

      Aikamoisen huonoa mainosta korjaamolle jos luvanneet takuun, olisi molemmille osapuolille parempi tehdä kirjallisena. Kannattaisi korjauttaa ennemin jollain harrastelijalla jos joku suostuu tekemään, merkkiliikkeet laskuttaa älyttömästi, ei ne kuitenkaan puolta vuotta ole töitä tehneet, olisi mielenkiintoista tietää paljonko on työtunteja.

      Miten nuo edes on mahdottomia korjata, turvatyynyt luulisi saaneenkin kuntoon ja alustassa luulisi riittävän antureiden vaihto vai onko vika sitten jossain piirilevyissä. Ei se vian paikallistaminen ammattilaisille niin vaikeaa pitäisi olla.

      • Anonyymi

        Ehkäpä tässä autovihamielisessä- ja duunariammatteja halveksivassa maassa autonkorjaus -alalle ei ehkä hakeudu se kaikkein fiksuin porukka, vaan jotain tarkkislaisia ja muita ongelmanuoria, joten vikadiagnoosien hoksaaminen ei välttämättä ole kovin korkealla tasolla.
        Semmoisia "ammattilaisia" sitten siellä korjauspuolella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä tässä autovihamielisessä- ja duunariammatteja halveksivassa maassa autonkorjaus -alalle ei ehkä hakeudu se kaikkein fiksuin porukka, vaan jotain tarkkislaisia ja muita ongelmanuoria, joten vikadiagnoosien hoksaaminen ei välttämättä ole kovin korkealla tasolla.
        Semmoisia "ammattilaisia" sitten siellä korjauspuolella...

        "Ehkäpä tässä autovihamielisessä- ja duunariammatteja halveksivassa maassa autonkorjaus -alalle ei ehkä hakeudu se kaikkein fiksuin porukka"

        Ei niin. Sen sijaan ne perustavat oman yrityksen, ja myyvät sen myöhemmin pois 7 miljardilla
        VOLT nyt esimerkkinä mainitakseni....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä tässä autovihamielisessä- ja duunariammatteja halveksivassa maassa autonkorjaus -alalle ei ehkä hakeudu se kaikkein fiksuin porukka, vaan jotain tarkkislaisia ja muita ongelmanuoria, joten vikadiagnoosien hoksaaminen ei välttämättä ole kovin korkealla tasolla.
        Semmoisia "ammattilaisia" sitten siellä korjauspuolella...

        Kukaa ei halua enää sellaiseen hommaan kouluttautua, jossa likaa kädet, asiakas hengittää niskaan ja valitetaan, kun aikaa menee paskamaisten vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen. Et sinäkään.
        Sama koskee kaikkea teollista työtä, pienestä palkasta ei paljoa muuta käteen jää, kuin vittuilu, vaikka tuntiveloitus on kova.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaa ei halua enää sellaiseen hommaan kouluttautua, jossa likaa kädet, asiakas hengittää niskaan ja valitetaan, kun aikaa menee paskamaisten vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen. Et sinäkään.
        Sama koskee kaikkea teollista työtä, pienestä palkasta ei paljoa muuta käteen jää, kuin vittuilu, vaikka tuntiveloitus on kova.

        Oletko sinäkin joutunut kusetuksen uhriksi työnantajan taholta? No voi voi sentään. Oma upea neuvottelukykysi ei siis kuitenkaan tuonut toivottua lopputulosta, eikä siis riittänyt palkkasi kohtuullistamiseen. Mutta sen sijaan ammattiliittojen haukkumiseen olet varmasti perehtynyt enemmän, kuin kaikki suomen työnantajat yhteensä!! 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaa ei halua enää sellaiseen hommaan kouluttautua, jossa likaa kädet, asiakas hengittää niskaan ja valitetaan, kun aikaa menee paskamaisten vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen. Et sinäkään.
        Sama koskee kaikkea teollista työtä, pienestä palkasta ei paljoa muuta käteen jää, kuin vittuilu, vaikka tuntiveloitus on kova.

        Tuo on totta, kävin itsekin aikoinaan ammattikoulun autonasentalinjan kun en keksinyt muutakaan, ei ollut aikomustakaan mennä työnantajan ja asiakkaiden haukuttavaksi. Ei joka paikassa tietenkään sellaista ole, mutta tavallisilla työpaikoillakin on kestämistä surkeista pomoista ja työkavereista. Likaiset kädetkään ei ole mukava asia, eikä iho tykkää vahvoista pesuaineista.

        Kun on kuitenkin autoa pidetty puoli vuotta niin olisi siinä pitänyt ehtiä vika löytämään vaikka kaikki tietävien pomojen voimin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ehkäpä tässä autovihamielisessä- ja duunariammatteja halveksivassa maassa autonkorjaus -alalle ei ehkä hakeudu se kaikkein fiksuin porukka"

        Ei niin. Sen sijaan ne perustavat oman yrityksen, ja myyvät sen myöhemmin pois 7 miljardilla
        VOLT nyt esimerkkinä mainitakseni....

        Et tainnut ihan ymmärtää tuota Volt kauppaa ja varsinkaan tuota summaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut ihan ymmärtää tuota Volt kauppaa ja varsinkaan tuota summaa?

        No selostappa sinä sitten tuo kauppa, kun olet näköjään "asiantuntija".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinäkin joutunut kusetuksen uhriksi työnantajan taholta? No voi voi sentään. Oma upea neuvottelukykysi ei siis kuitenkaan tuonut toivottua lopputulosta, eikä siis riittänyt palkkasi kohtuullistamiseen. Mutta sen sijaan ammattiliittojen haukkumiseen olet varmasti perehtynyt enemmän, kuin kaikki suomen työnantajat yhteensä!! 😁

        Kyllästyin aikoja sitten rengin osaan, siirryin yrittäjäksi ja annan muiden tehdä paskaiset työt.

        Mene sinä edes työelämään valmentavalle kurssille ja sen jälkeen vaikka harjoittelijaksi liukuhihnalle jätteitä lajittelemaan. Opit jotakin alkeita samalla työelämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllästyin aikoja sitten rengin osaan, siirryin yrittäjäksi ja annan muiden tehdä paskaiset työt.

        Mene sinä edes työelämään valmentavalle kurssille ja sen jälkeen vaikka harjoittelijaksi liukuhihnalle jätteitä lajittelemaan. Opit jotakin alkeita samalla työelämästä.

        Pääsisipä laittamaan lahtareita liukuhihnalle polttouuniin! Tällä menolla se on lähempänä kuin arvaatkaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsisipä laittamaan lahtareita liukuhihnalle polttouuniin! Tällä menolla se on lähempänä kuin arvaatkaan :)

        Mitä ne lahtarit on, 1918 punikkeja laitettiin Tamminiemessä ja Hennalan pelloilla kuoppiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ne lahtarit on, 1918 punikkeja laitettiin Tamminiemessä ja Hennalan pelloilla kuoppiin.

        Kosto on suloista...


    • Anonyymi

      Milloin Länsiautosta on tullut Mersu-asiantuntija? Miksei vienyt Veholle? Ei osien vaihtaminen auta, jos ei ymmärrä mitä osia pitää vaihtaa?

      • Anonyymi

        Ehkä olikin tarkoitus rahastaa mahdollismman paljon ja ajella samalla omia ajoja asiakkaan autolla. Katsoikohan kilometrit ennen kuin vei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olikin tarkoitus rahastaa mahdollismman paljon ja ajella samalla omia ajoja asiakkaan autolla. Katsoikohan kilometrit ennen kuin vei.

        Kyllä mersun huolloissa näin varmasti toimitaan. Onhan se ainutlaatuinen tilaisuus ajella edes hetken "laatuautolla" Hih hih! 😂😅😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mersun huolloissa näin varmasti toimitaan. Onhan se ainutlaatuinen tilaisuus ajella edes hetken "laatuautolla" Hih hih! 😂😅😄

        Paljon tapahtuu, jotkut jääneet kiinni kun asiakas jättänyt kameran autoon tai kolaroineet. Omasta autosta tyhjeni tankki kahdesti pikkupajalla, toisella kertaa oli lähes täysi. Kerran yllätin kun oli pumppaamassa bensaa toisesta autosta. Hävitti tai rikkoi osia mitkä ei liittyneet korjaukseen, jätti pultteja löysälle, viimeisellä kerralla pilasi ohjauskulmat. Tuli käytettyä vain koska oli lähellä ja "edullinen", ei olisi kannattanut. Onneksi lopettanut, oli ollut kerran TM:n testissäkin ja saanut huonot arvostelut.


    • Anonyymi

      Sattuipa vastaan eräs youtube kanava jossa on laitettavana vm. -95 Mersu W124 farkku, jonka sytytysjohtosarjan (puolasytytys joka pytyllä) eristeet ovat täysin märäntyneet ja johdot oikosessa käräyttäneet ilmeisesti moottorinohjausmoduulinkin. Lisäksi väärän vuosimallin kampi- tai nokka-akselin asentotunnistin, ei lähde käyntiin edes korjatuilla sytytysjohdoilla. Seuraavaa jaksoa odotellen, että mikä lopulta paljastuu viaksi, jos paljastuu...

      • Anonyymi

        Väärä kampiakselin asentotunnistin paljastui syylliseksi, heti lähti käyntiin oikealla anturilla.


    • Anonyymi

      Saksalaisissa on paljon sähkövikoja. Joka päivä näkee liikenteessä autoja, joissa ei vilkutkaan toimi - ja suurin osa näistä on saksalaisia.

      • Anonyymi

        Teslassakaan ei näytä vilkut toimivan, varmaan joku entinen mersukuski säästää sähköä eikä käytä vilkkua...


      • Anonyymi

        Niitä ei vaan ole ruksattu lisävarustelistalta, Siinä se syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslassakaan ei näytä vilkut toimivan, varmaan joku entinen mersukuski säästää sähköä eikä käytä vilkkua...

        Siksihän ne alkoi säästää takavaloissa polttomoottoreissakin, aika idioottimaista, laittaisvat ennen aurinkokennot katolle että riittää sähkö välttämättömiin valoihin. Äsken tuli yksi auto vastaan millä paloi hämärällä edessä vain ojanpuoleinen parkki, en muista merkkiä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siksihän ne alkoi säästää takavaloissa polttomoottoreissakin, aika idioottimaista, laittaisvat ennen aurinkokennot katolle että riittää sähkö välttämättömiin valoihin. Äsken tuli yksi auto vastaan millä paloi hämärällä edessä vain ojanpuoleinen parkki, en muista merkkiä

        Useimmat autoilijat eivät auton omistusaikana koskaan vaivaudu perehtymään kojelaudassa tai sen läheisyydessä oleviin nappuloihin - merkkivaloista nyt puhumattakaan.
        Silloin käy niin, että jos koskaan ei ole kääntänyt valonappulaa asentoon "valot", niin silloin autossa ei pimeällä pala kuin kenties parkit edessä ja takana on täysi pimeys.
        Mielestäni sen verran vastuuntuntoa voisi jokaiselta autoilijalta odottaa, että pitää edes huolta siitä, että "itse näkyy!"


    • Anonyymi

      Voi pyllyreikä mitä Mese unelmaa, koko rahalla?💸💸

      • Anonyymi

        Olisi niille tonneille varmaan ollut järkevämpääkin käyttöä, kuin heittää ne hukkaan jonkin paskamersun toivottomaan korjausyritykseen. Takassa poltettunakin olisi enemmän ollut niistä iloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi niille tonneille varmaan ollut järkevämpääkin käyttöä, kuin heittää ne hukkaan jonkin paskamersun toivottomaan korjausyritykseen. Takassa poltettunakin olisi enemmän ollut niistä iloa.

        Tuollaisten kanssa pitäisi olla joko todella rikas, osata itse korjata tai olla kavereita jotka auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisten kanssa pitäisi olla joko todella rikas, osata itse korjata tai olla kavereita jotka auttaa.

        Ei niitä mystisiä sähkövikoja kaverit eikä muutkaan korjaa, kun korjaamotkaan ei siihen pysty. Ja jos yhden vian korjaa, tuon ikäisiin kaikilla herkuilla varustettuihin tulee heti muutama lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä mystisiä sähkövikoja kaverit eikä muutkaan korjaa, kun korjaamotkaan ei siihen pysty. Ja jos yhden vian korjaa, tuon ikäisiin kaikilla herkuilla varustettuihin tulee heti muutama lisää.

        "Ei niitä mystisiä sähkövikoja kaverit eikä muutkaan korjaa, kun korjaamotkaan ei siihen pysty."

        Mitä tehdään korjaamolla? Lyödään tietokone kiinni ja jos siellä on vikakoodi, vaihdetaan kyseinen komponentti. Jos auto ei tullut tuolla kuntoon, annetaan lasku omistajalle ja todetaan että korjaamaton paikka.

        Jos tuota alkaa se hyvinvalistunut kaveri korjaamaan, niin siihen tongitaan internetistä kaikki mahdollinen taustatieto ja muiden kokemukset. Sitten mietitään niitä vikakoodeja merkittävästi pidemmälle. Ei esim niin, että kun vikakoodissa lukee nokka-akselin asentoanturi, että vaihdetaan se anturi, vaan selvitetään sen anturin johdotus ja kyseisen portin toiminta, ohjausyksikkössä. Sen jälkeen voi miettiä että miksi se koodi tulee, kyseessähän voi olla sekin, että anturi ja sen ohjauspiiri on aivan kunnossa, mutta koodi tuleekin ajoituksen virheellisyydestä. Sitten voi miettiä että miksi se ajoitus on pielessä. Jne jne. Kotiasentaja korjaa autoaan myös yleismittarilla, jolla pääsee ihan erilaiseen vikadiagnostiikkaan kuin pelkällä vikakoodin lukemisella.

        Jos omistaja itse on korjaamassa autoaan, on se motivaatio todennäköisesti merkittävästi parempi kuin korjaamolla. Myös korjaamon taloudellinen vastuu painaa heitä sellaisella taakalla, että autoa ei voi tutkia loputtoman kauan. Kotiasentajalle tuo ajankäyttö ei välttämättä ole ongelma, etenkin jos kyseessä on enemmän tai vähemmän harrasteauto.

        Korjaamo on ihan hyvä paikka selkeisiin vikoihin ja niiden korjaamiseen, mutta jos auto on harvinainen, eikä sellaisista ole kokemusta ja/tai vika on sellainen mikä ei tule yhtenään vastaan, tai kyseisenlainen vika ei ole tullut koskaan vastaan, on tilanne heti merkittävästi haastavampi.

        Ja sitten se, että siellä korjaamollakin on vain ihmisiä töissä. Taidoiltaan, osaamiseltaan ja kokemukseltaan hyvin erilaisia.


    • Anonyymi

      Kantsii viedä viroon tai saksaan. Vaikka rekassa.
      Siellä on osaamista, kyllä kuntoon tulee.

    • Anonyymi

      Vanhoissa mersuissa poikkeuksetta moottorinohjausvikoja. Ei ole yksi eikä kaksi autoa jotka menevät jatkuvasti vikamoodiin rajoitetulle teholle.

      • Anonyymi

        Onko, kuinka paljon?


    • Anonyymi

      Merkkikorjaamoilla on pääsy tehtaan korjausdataan josta löytyy ratkaisuja harvinaisiinkin vikoihin ja he voivat myös kysyä sieltä suunnasta vinkkejä jne....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      404
      12985
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2562
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      61
      2544
    4. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      141
      2170
    5. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2057
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      171
      2018
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1957
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1515
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1450
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      60
      1449
    Aihe