Kuinka hyvin kuulet korkeita ääniä

Anonyymi

Iän myötä kyky kuulla korkeita ääniä heikkenee. Netistä löytyy useita testejä ja kun yhtä kokeilin, kiinnostuin ja kokeilin useampaakin. Lopulta latasin wav-tiedostoja ositteesta: https://webpages.tuni.fi/aanipaa/huone_2.htm

Oma ikäni on 56 v ja 15000 Hz kuului vielä aika hyvin mutta 16000 Hz siinä rajoilla, kuuluu ehkä jotain. Matalassa päässä 20 Hz kuului selvästi.

Käsittääkseni tämä on aika hyvä tulos ikään nähden.

Tuli sitten mieleen, kuinka hyvin itse laitteisto toistaa korkeita ääniä (pöytätietsikka, halpa äänikortti halvat nappikuulokkeet)? Vielä kun löydän jostain jemmasta aikoinaan hankkimani AGK:n kuulokkeet, niin kokeilen sitten vielä uudestaan.

Tässä yksi mukavasti toteutettu testi Y-tubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=h5l4Rt4Ol7M

Kokeilkaa ihmeessä ja laittakaa tuloksia tänne :)

6

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Halvat nappikuulokkeet ei välttämättä toista kuin max. 15kHz. Toinen on äänen voimakkuus ja se kuinka hyvin henkilö noin yleensä kuulee ääntä.

• Anonyymi

Kuuntelin testin melko laadukkailla kuulokkeilla. Aloitin kuudesta tonnista ja luulin hetken, että äänite on mono. Oikealla korvallani en kuullut juuri mitään, vaan ääni kuului lähes kokonaan vasemmassa korvassani. Tosin tiesin kuuden tonnin kuopasta ennestään.
        Vaihtaessani 4 kHz taajuuteen ääni kuului keskellä päätä, kuten pitikin. Sama homma 8:n ja 10:n kHz:n taajuudella, mutta kymppi jo melko vaimeana.

12 kHz ei tuottanut enää minkäänlaista kuuloaistimusta.

Ikä 67 vuotta ja virkaurasta 15 vuotta Ilmavoimien hävittäjätukikohdassa. Sillä taustalla hyvin harvalla on enää normaali kuulo.

• Anonyymi

Testailin noita aikoinaan ja sain kuuloalueeksi jotain 3000- 5000Hz. Joten melko rajoittunut alue vain missä kuulo toimii. Harrastin nuorempana ampumaurheilua. siihen aikaan ei paljoa kuulosuojaimia tunnettu. Tyhjä hylsy vain kumpaankin korvaan.
      Testauksen tein halvoilla pöytäkoneen kaiuttimilla.
      Ei ole kukaan vielä ehdotellut kuulokojeen hankintaakaan minulle, joten olen kuulooni tyytyväinen.

• Anonyymi

Kun on kyse puheäänestä, niin jo ammoisina aikoina kansainvälinen sopimus linjasi puhelinliikenteen (ja myös puheradioliikenteen) kaistaksi 300-3400 Hz. Sen levyisen kaistan välitys riittää hyvään puheen toistamiseen. Taajuusjakoisen kanavoinnin aikana yhdelle kanavalle annettiin 4 kHz, ja siinä piti siirtää myös siggi eli soitto (3825 Hz, jos en väärin muista) Kanavat piti kyetä erottamaan toisistaan analogiasuodattimille.

Silti tuo 3000 alaraja kummastuttaa. Sitä on aika vaikea uskoa. Jo kiloherzi on melko kimeä ääni ihmiskorvalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun on kyse puheäänestä, niin jo ammoisina aikoina kansainvälinen sopimus linjasi puhelinliikenteen (ja myös puheradioliikenteen) kaistaksi 300-3400 Hz. Sen levyisen kaistan välitys riittää hyvään puheen toistamiseen. Taajuusjakoisen kanavoinnin aikana yhdelle kanavalle annettiin 4 kHz, ja siinä piti siirtää myös siggi eli soitto (3825 Hz, jos en väärin muista) Kanavat piti kyetä erottamaan toisistaan analogiasuodattimille.

Silti tuo 3000 alaraja kummastuttaa. Sitä on aika vaikea uskoa. Jo kiloherzi on melko kimeä ääni ihmiskorvalle.

Yleensä meluvammoissa ne äänialueet vaurioituvat, joiden alueella melun taajuudet ovat voimakkaimmillaan. Ampumaurheilussa luulisi korkeampia komponentteja löytyvän.

• Anonyymi

Halvoista nappikuulokkeista ei kuulu yhtään mitään 20Hz taajuudella. Olet kuullut vain harmonista säröä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1924
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1670
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1276
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      63
      1192
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      998
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      862
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe