Pingispalloon on tullut pelien aikana kolhu, ja pallon kuori on painunut hieman kasaan. Pingispallon päälle kaadetaan kiehuvaa vettä, jolloin huomataan, että pallo palautuu alkuperäiseen muotoon ja 40 ml tilavuuteen.
Miten tämän voi selittää paineen avulla?
Toimiiko menetelmä, jos kuoreen kolhun kohdalle on tullut pieni reikä?
Kaasu ja paine
3
864
Vastaukset
- Anonyymi
Loogisesti ajatellen voisi päätyä seuraavaan:
Pingispallon sisällä oleva kaasu (ilma?) laajenee lämmön vaikutuksesta>kuori oikeaa paineen lisäyksen vuoksi
Pingispallon pintamateriaali pehmenee lämmön vaikutuksesta > pallon rakenne oikeaa helpommin.
Reikä estää paineen kohoamisen ja oikeamisen. - Anonyymi
Se pallon kuori turpoaa lämmön vaikutuksesta,ja oikenee ulospäin,ei haittaa vaikka olis reikä.autojen muoviosien lommoja oiotaan lämmöllä,niitten takana vain tyhjää.paine ei oleellinen.
- Anonyymi
Onko pallo selluloidia?
Onko se tehty ennen vai jälkeen vuotta 2014?
Jos kyseessä on virallinen pelipallo (halkaisija 40mm, tilavuus 33,5ml), niin tuollainen tilavuuden kasvaminen ei voi selittyä muuten kuin että 100-asteinen vesi riittää sulattamaan/pehmentämään pallon muovin ja sisällä oleva kaasu laajenee kasvattaen pallon läpimittaa. Sama venytys ei luonnollisesti onnistu jos pallossa on reikä.
Joka tapauksessa kolhiintunut ja/tai reikäinen pallo on hylättävä, koska sen peliominaisuudet eivät vastaa alkuperäistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1748483KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti4537657Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei763890Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521633716Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1183074Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään552855Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv442071- 1262066
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro231893Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka211841