Ii potenssiin ii

Anonyymi

Määritä i^i arvo.

13

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska kompleksinen eksponenttifunktio on jaksollinen, i^i:llä on äärettömän monta arvoa. ”Pääsarjan” mukainen arvo sille on e^(-pii/2). Myös kaikki muut arvot ovat reaalisia.

      • Anonyymi

        Jos kertoo keskenään kaksi lukua, joiden itseisarvo on 1, esimerkiksi i*i, niin tulonkin itseisarvo on 1.
        Jos kertolaskun toistaa i kertaa, niin missä vaiheessa tulon itseisarvo poikkeaa ykkösestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kertoo keskenään kaksi lukua, joiden itseisarvo on 1, esimerkiksi i*i, niin tulonkin itseisarvo on 1.
        Jos kertolaskun toistaa i kertaa, niin missä vaiheessa tulon itseisarvo poikkeaa ykkösestä?

        i ei ole lukumäärä, joten tuo ajatelma ei päde.

        Siinä olet oikeassa, että millä tahansa kokonaisluvulla n (jotka siis ovat lukumääriä) luvun i^n itseisarvo on 1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        i ei ole lukumäärä, joten tuo ajatelma ei päde.

        Siinä olet oikeassa, että millä tahansa kokonaisluvulla n (jotka siis ovat lukumääriä) luvun i^n itseisarvo on 1.

        Ja myös millä tahansa reaalisella. Iihän on e^(i*(pi/2 k*2pi)), joten i^t reaaliluvulle t on

        e^(i*(t*pi/2 t*k*2pi))

        Tämä säilyy yksikköympyrällä, koska potenssi säilyy puhtaasti imaginäärisenä. Mutta siitä saattaa tulla moniarvoinen, koska t*k ei välttämättä ole kokonaisluku kaikilla k. Jos t on rationaaliluku, niin tulee vain äärellisen monta eri arvoa (supistetun muodon nimittäjä). Esim t=1/2, niin neliöjuuria on kaksi.

        Itseisarvon muutos tulee siis potenssin imaginäärisestä komponentista: Jos laitetaan potenssiin t s*i, niin

        e^(-(s*pi/2 s*k*2pi) i*(t*pi/2 t*k*2pi))

        Jos nyt s on nollasta poikkeava, niin tällähän on aina äärettömän monta eri arvoa, itseisarvoltaan mielivaltaisen pieniä ja suuria.


      • Anonyymi

        /- i on yhtälön x^2 1 = 0 ratkaisu. Voidaan myös sanoa, että i = sqrt(-1). Sarjakehitelmällä voidaan sosittaa, että e^(i fii) = cos(fii) i sin(fii). Näin ollen e^(i pii/2) = i.


      • Anonyymi

        Jos olisi aikoinaan vain tyydytty siihen, että yhtälöllä x^2 1 = 0 ei ole ratkaisua, niin asia olisi varmaan jäänyt hiertämään. Niinpä oletettiin, että on joku ratkaisu x = i. Tästä seuraa, että i^2 = -1. Päätelmällä on ollut kauaskantoiset vaikutukset matematiikassa ja sitä kautta fysiikassa ja tekniikassa. Kun mukaan otetan vielä toinen kirjain eli e, niin ollan matematiikan ytimessä.


      • Anonyymi

        Olkoon
        f(x) = a^x
        Millä a:n arvolla pätee
        df(x)/dx = f(x)
        Vastaus on a = e. Tämän voi helposti itsekin johtaa ratkaisemalla tuon yhtälön diskretoimalla. e:n numeerinen arvo on 2,718281828.....


    • Anonyymi

      Helppohan se on pelkkää yhtä kirjainta korottaa itsensä potenssiin. Olkoon se vaikka i tai a. Mutta jos vaikka h pitäisi korottaa potenssiin g. On pikkusen vaikeampaa.

      Entäpä jos f korotetaan potenssiin s ja tämä vielä korotetaan potenssiin r? Meneekö liian vaikeaksi?

      Kuka puhuikaan potenssista? Mulla riittää!

      Vastahan tein lyömättömän ennätyksen kakkosen korottamisessa ja tätäkin suuremman potenssikorotuksen.

      • Anonyymi

        Minä korotan kaikki kirjaimet ja numerot potenssien potensseihin. Suurimmat potenssit lausun minä. Myöskin vaikeimmat. Mulla potenssia riittää.

        i potenssiin i on peruskauraa. Helposti lyön lisää löylyä kiukaalle: i^i^i^i^i^i^iiiiii^iii^i!

        Tällekin löydän arvon. Eniten tykkään kuiteskin suurista potensseista. Mielettömän suurista. Minä lataan kaikista suurimmat potenssit kehään.


    • Anonyymi

      i = e^(i pii/2)
      i ^i = (e^(i pii/2) ^i = e^(i^2 pii/2) = e^(- pii/2) = =,207879576...
      Tämä on transkendenttiluku.

      • Anonyymi

        p.o : ...= 0,207879578...


      • Anonyymi

        Ja tuli vielä sulkumerkkivirhekin. Uudestaan:
        i ^i = (e^(i pii/2)) ^i=e ^(i ^2 pii/2) = e ^(- pii/2) = 0,207879576...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe