RAU puheenjohtaja

Anonyymi

Onko RAU puheenjohtaja joka päivä krapulassa etätöissä kun twiittailee asioista jotka ei noin pienen liiton puheenjohtalle kuulu mitenkään.

8

1085

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Krapula twiittailu alkoi taas lantaiaamuna.

      • Anonyymi

        Eikö persaukisten veturimiesten lakkokassassa riitä rahaa UPM saartoon. Lilliputti tuloiset raideammattilaiset pilaa maineensa luotettavana VR kumppanina UPM saartoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö persaukisten veturimiesten lakkokassassa riitä rahaa UPM saartoon. Lilliputti tuloiset raideammattilaiset pilaa maineensa luotettavana VR kumppanina UPM saartoon.

        RAU toimii kuin Venäjä. Huudetaan kaikkien asioista niin että omat epäonnistumiset unohtuu.
        Unohtuu että RAU itse epäonnistui neuvotteluissa VR Groupin kanssa ja nyt on tullut jo veturimiehille puheenjohtajan ilmoituksen mukaan miljoona € nokkiin palkan menetyksinä. Psykosomaattiset sairaslomat ja ennenaikaiset työkyvyttömyys eläkkeet lisääntyneet. Kun ajopätevyydet menee enää ei ole töitä laukaisemaan tallin lattioita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAU toimii kuin Venäjä. Huudetaan kaikkien asioista niin että omat epäonnistumiset unohtuu.
        Unohtuu että RAU itse epäonnistui neuvotteluissa VR Groupin kanssa ja nyt on tullut jo veturimiehille puheenjohtajan ilmoituksen mukaan miljoona € nokkiin palkan menetyksinä. Psykosomaattiset sairaslomat ja ennenaikaiset työkyvyttömyys eläkkeet lisääntyneet. Kun ajopätevyydet menee enää ei ole töitä laukaisemaan tallin lattioita

        Rau laittaa Finnairin saartoon sen jälkeen kun vekit lähteneet hiihtolomalle taikkulaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rau laittaa Finnairin saartoon sen jälkeen kun vekit lähteneet hiihtolomalle taikkulaan.

        Käräjäoikeus hylkäsi veturinkuljettajien kanteen lähiliikenteen ruokataukoasiassa - RAU vie tuomion hovioikeuteen
        Suomi, Töissä raiteilla, Tulevaisuus

        Lähiliikenteessä työskentelevät veturikuljettajat haastoivat VR-Yhtymän oikeuteen taukokäytännön yksipuolisesta muuttamisesta. Käräjäoikeus on nyt annetussa tuomiossa katsonut, ettei ruokatauko ollut muodostunut hiljaisesti työsuhteiden ehdoksi kevääseen 2021 mennessä. Tällä perusteella se hylkäsi kaikki kantajien vaatimukset.

        Käräjäoikeuden ratkaistavaksi annettiin se, onko palkallinen 35 minuutin lounastauko tullut kantajien työsuhteen ehdoksi joko sopimisen tai vakiintumisen kautta.

        - Onko kyseinen ehto olennainen ja siitä, onko työnantajalla ollut oikeus muuttaa ehtoa direktio-oikeutensa perusteella sekä käytiinkö VR-Yhtymässä asianmukaiset yhteistoimintaneuvottelut, Rautatiealan Unionin RAUn tiedotteessa todetaan.

        Käräjäoikeus toteaa, että palkallista ruokataukoa koskevan käytännön jatkuminen näin pitkään puhuu vahvasti sen puolesta, että siitä on tullut osapuolia sitova työsuhteen ehto, mutta toisaalta työehtosopimuksessa on lukuisista neuvottelukerroista huolimatta pidetty koko ajan voimassa vaihtoehto, jonka mukaan ruokatauko annetaan palkattomana eikä sitä lueta työaikaan.

        - Tätä voidaan pitää osoituksena siitä, että työnantaja ei ole tarkoittanut luopua työnjohto-oikeudestaan valita, kumpaa työehtosopimuksen mahdollistamaa taukokäytäntöä veturinkuljettajien työsuhteissa noudatetaan. Noudatetun ruokataukokäytännön pituutta ei siten yksin voida pitää riittävänä perusteena sille, että sen katsottaisiin sitovan osapuolia työsuhteen ehtona, oikeus sanoo.

        Kanteen puolesta ja sitä vastaan puhuvia seikkoja punnittuaan käräjäoikeus päätyi siihen lopputulokseen, ettei sen mielestä asiassa ole esitetty perusteita katsoa palkallista ruokataukoa koskeneen käytännön muodostuneen osapuolia sitovaksi työsuhteen ehdoksi kantajien ja VR:n välillä.

        Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

        - Asian merkittävyyden vuoksi voidaan olettaa, että asian käsittely jatkuu kaikissa mahdollisissa oikeusasteissa ja että kaikista voi tulla erilainen tuomio. Seuraavaksi vuorossa on hovioikeus. Nykyisillä käsittelyajoilla voi mennä peräti kaksi vuotta ennen kuin ratkaisu saadaan hovioikeudesta, RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käräjäoikeus hylkäsi veturinkuljettajien kanteen lähiliikenteen ruokataukoasiassa - RAU vie tuomion hovioikeuteen
        Suomi, Töissä raiteilla, Tulevaisuus

        Lähiliikenteessä työskentelevät veturikuljettajat haastoivat VR-Yhtymän oikeuteen taukokäytännön yksipuolisesta muuttamisesta. Käräjäoikeus on nyt annetussa tuomiossa katsonut, ettei ruokatauko ollut muodostunut hiljaisesti työsuhteiden ehdoksi kevääseen 2021 mennessä. Tällä perusteella se hylkäsi kaikki kantajien vaatimukset.

        Käräjäoikeuden ratkaistavaksi annettiin se, onko palkallinen 35 minuutin lounastauko tullut kantajien työsuhteen ehdoksi joko sopimisen tai vakiintumisen kautta.

        - Onko kyseinen ehto olennainen ja siitä, onko työnantajalla ollut oikeus muuttaa ehtoa direktio-oikeutensa perusteella sekä käytiinkö VR-Yhtymässä asianmukaiset yhteistoimintaneuvottelut, Rautatiealan Unionin RAUn tiedotteessa todetaan.

        Käräjäoikeus toteaa, että palkallista ruokataukoa koskevan käytännön jatkuminen näin pitkään puhuu vahvasti sen puolesta, että siitä on tullut osapuolia sitova työsuhteen ehto, mutta toisaalta työehtosopimuksessa on lukuisista neuvottelukerroista huolimatta pidetty koko ajan voimassa vaihtoehto, jonka mukaan ruokatauko annetaan palkattomana eikä sitä lueta työaikaan.

        - Tätä voidaan pitää osoituksena siitä, että työnantaja ei ole tarkoittanut luopua työnjohto-oikeudestaan valita, kumpaa työehtosopimuksen mahdollistamaa taukokäytäntöä veturinkuljettajien työsuhteissa noudatetaan. Noudatetun ruokataukokäytännön pituutta ei siten yksin voida pitää riittävänä perusteena sille, että sen katsottaisiin sitovan osapuolia työsuhteen ehtona, oikeus sanoo.

        Kanteen puolesta ja sitä vastaan puhuvia seikkoja punnittuaan käräjäoikeus päätyi siihen lopputulokseen, ettei sen mielestä asiassa ole esitetty perusteita katsoa palkallista ruokataukoa koskeneen käytännön muodostuneen osapuolia sitovaksi työsuhteen ehdoksi kantajien ja VR:n välillä.

        Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

        - Asian merkittävyyden vuoksi voidaan olettaa, että asian käsittely jatkuu kaikissa mahdollisissa oikeusasteissa ja että kaikista voi tulla erilainen tuomio. Seuraavaksi vuorossa on hovioikeus. Nykyisillä käsittelyajoilla voi mennä peräti kaksi vuotta ennen kuin ratkaisu saadaan hovioikeudesta, RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo.

        Helsingin käräjäoikeuden tuomion mukaan VR:llä oli oikeus muuttaa kuljettajien ruokataukojärjestelyjä viime vuonna.

        VR muutti kuljettajien palkallisen 35 minuutin ruokatauon palkattomaksi 59 minuutin tauoksi.

        Yhteensä 263 lähiliikenteen veturinkuljettajaa oli vaatinut käräjäoikeutta vahvistamaan, että palkallinen ruokatauko oli muodostunut heidän työsuhteensa ehdoksi. Työntekijät katsoivat, että VR oli rikkonut heidän työsuhteensa ehtoja muuttaessaan ruokatauon palkattomaksi.

        Kiista ruokatauosta johti lakkoon viime vuonna. Työtuomioistuin tuomitsi ammattijärjestön kesäkuussa sakkoihin laittomasta lakosta.

        Lue lisää: Lähijunat pysäyttäneen lakon keskeisenä syynä on palkallisen ruokatauon menetys

        Lue lisää: VR: Lähes kaikki lähi­junat perutaan torstaina ja perjantaina lakon vuoksi, matkustamista kehotetaan välttämään, liput kelpaavat kaukojunissa

        Käräjäoikeuden mukaan oikeudenkäynnissä ei ilmennyt näyttöä siitä, että työehtosopimuksen ehdoissa olisi nimenomaisesti sovittu palkallisesta ruokatauosta.

        Veturinkuljettajien työsuhteissa noudatettava työehtosopimus sisälsi kaksi vaihtoehtoista tapaa järjestää ruokatauko. Niistä toinen tapa oli palkaton ruokatauko, jota ei pidetty työaikana.

        ”Jos työntekijällä on oikeus ja tosiasiallinen mahdollisuus esteettä poistua työpaikalta, ei lepoaikaa lasketa työajaksi. Jaksotyössä voidaan ruokailu järjestää tapahtuvaksi työn lomassa”, työehtosopimuksessa todetaan.

        Päätöksessään viime vuoden huhtikuussa VR oli siirtynyt tähän toiseen työehtosopimuksen mahdollistamaan tapaan.

        Työntekijäjärjestö Rautatiealan unionin (RAU) puheenjohtaja Tero Palomäki varautuu siihen, että käräjäoikeuden tuomiosta valitetaan.

        ”Oikeuskäytännössä on perusteita jatkovalitukselle. Me luemme käräjäoikeuden tuomion perusteita nyt kaikessa rauhassa”, Palomäki sanoo.

        Käräjäoikeuskin toteaa, että työntekijöiden perustelut vakiintuneesta käytännöstä ovat tietyissä tapauksissa merkityksellisiä.

        Vakiintunut käytäntö voi muuttaa työsuhteessa muuten noudatettavia ehtoja. Edellytyksenä on, että käytäntö on jatkunut riittävän pitkään, ja että sitä on noudatettu ilman merkittäviä poikkeuksia.

        Veturinkuljettajien ruokatauko on ollut palkallinen hyvin pitkään, jopa vuosikymmenien ajan.

        Mutta pitkään jatkuneen käytännön vakiintuminen työsuhteen ehdoksi edellyttää myös sitä, että molemmat osapuolet ovat hyväksyneet sen itseään sitovaksi.

        Palkaton ruokatauko on joka tapauksessa lyhenemässä maaliskuun lopulla. Palomäen mukaan asiasta on neuvoteltu yhdessä työnantajan kanssa.

        VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola vahvistaa, että ruokatauko lyhenee puoleen tuntiin.

        Liittojen välisissä neuvotteluissa on käsitelty monia muita veturinkuljettajien työehtosopimuksen kiistanalaisia yksityiskohtia, ja niistä on päästy sopuun talon sisällä.

        Palomäen mukaan työtuomioistuimeen on mahdollisesti päätymässä kiista työvuoron alkamispaikasta. Veturinkuljettajia on hiertänyt, että aiemmin työaikaan kuuluneet siirtymiset Helsingin päärautatieaseman ja Ilmalan varikon pukukoppien välillä ovat muuttuneet kuljettajien vapaa-ajaksi.

        Ruokataukoriidan taustalla on Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarjouskilpailu, jonka VR voitti arviolta kymmenen prosenttia halvemmalla hinnalla kuin edellisellä sopimuskaudella.

        Uusi sopimuskausi alkoi viime vuoden kesäkuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin käräjäoikeuden tuomion mukaan VR:llä oli oikeus muuttaa kuljettajien ruokataukojärjestelyjä viime vuonna.

        VR muutti kuljettajien palkallisen 35 minuutin ruokatauon palkattomaksi 59 minuutin tauoksi.

        Yhteensä 263 lähiliikenteen veturinkuljettajaa oli vaatinut käräjäoikeutta vahvistamaan, että palkallinen ruokatauko oli muodostunut heidän työsuhteensa ehdoksi. Työntekijät katsoivat, että VR oli rikkonut heidän työsuhteensa ehtoja muuttaessaan ruokatauon palkattomaksi.

        Kiista ruokatauosta johti lakkoon viime vuonna. Työtuomioistuin tuomitsi ammattijärjestön kesäkuussa sakkoihin laittomasta lakosta.

        Lue lisää: Lähijunat pysäyttäneen lakon keskeisenä syynä on palkallisen ruokatauon menetys

        Lue lisää: VR: Lähes kaikki lähi­junat perutaan torstaina ja perjantaina lakon vuoksi, matkustamista kehotetaan välttämään, liput kelpaavat kaukojunissa

        Käräjäoikeuden mukaan oikeudenkäynnissä ei ilmennyt näyttöä siitä, että työehtosopimuksen ehdoissa olisi nimenomaisesti sovittu palkallisesta ruokatauosta.

        Veturinkuljettajien työsuhteissa noudatettava työehtosopimus sisälsi kaksi vaihtoehtoista tapaa järjestää ruokatauko. Niistä toinen tapa oli palkaton ruokatauko, jota ei pidetty työaikana.

        ”Jos työntekijällä on oikeus ja tosiasiallinen mahdollisuus esteettä poistua työpaikalta, ei lepoaikaa lasketa työajaksi. Jaksotyössä voidaan ruokailu järjestää tapahtuvaksi työn lomassa”, työehtosopimuksessa todetaan.

        Päätöksessään viime vuoden huhtikuussa VR oli siirtynyt tähän toiseen työehtosopimuksen mahdollistamaan tapaan.

        Työntekijäjärjestö Rautatiealan unionin (RAU) puheenjohtaja Tero Palomäki varautuu siihen, että käräjäoikeuden tuomiosta valitetaan.

        ”Oikeuskäytännössä on perusteita jatkovalitukselle. Me luemme käräjäoikeuden tuomion perusteita nyt kaikessa rauhassa”, Palomäki sanoo.

        Käräjäoikeuskin toteaa, että työntekijöiden perustelut vakiintuneesta käytännöstä ovat tietyissä tapauksissa merkityksellisiä.

        Vakiintunut käytäntö voi muuttaa työsuhteessa muuten noudatettavia ehtoja. Edellytyksenä on, että käytäntö on jatkunut riittävän pitkään, ja että sitä on noudatettu ilman merkittäviä poikkeuksia.

        Veturinkuljettajien ruokatauko on ollut palkallinen hyvin pitkään, jopa vuosikymmenien ajan.

        Mutta pitkään jatkuneen käytännön vakiintuminen työsuhteen ehdoksi edellyttää myös sitä, että molemmat osapuolet ovat hyväksyneet sen itseään sitovaksi.

        Palkaton ruokatauko on joka tapauksessa lyhenemässä maaliskuun lopulla. Palomäen mukaan asiasta on neuvoteltu yhdessä työnantajan kanssa.

        VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola vahvistaa, että ruokatauko lyhenee puoleen tuntiin.

        Liittojen välisissä neuvotteluissa on käsitelty monia muita veturinkuljettajien työehtosopimuksen kiistanalaisia yksityiskohtia, ja niistä on päästy sopuun talon sisällä.

        Palomäen mukaan työtuomioistuimeen on mahdollisesti päätymässä kiista työvuoron alkamispaikasta. Veturinkuljettajia on hiertänyt, että aiemmin työaikaan kuuluneet siirtymiset Helsingin päärautatieaseman ja Ilmalan varikon pukukoppien välillä ovat muuttuneet kuljettajien vapaa-ajaksi.

        Ruokataukoriidan taustalla on Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarjouskilpailu, jonka VR voitti arviolta kymmenen prosenttia halvemmalla hinnalla kuin edellisellä sopimuskaudella.

        Uusi sopimuskausi alkoi viime vuoden kesäkuussa.

        RAU puheenjohtaja on valittu henkilöstön edustajaksi Arriva Sverige hallitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAU puheenjohtaja on valittu henkilöstön edustajaksi Arriva Sverige hallitukseen.

        Ammattijärjestön oudot kuviot: VR:n sisällä huseeraa mätä edunvalvoja

        VALTA VR tiedotti hallituksen puheenjohtaja Kjell Forsénin suulla 4.4.2022, että toimitusjohtaja on irtisanoutunut, eipäskun saanut potkut. Toimitusjohtajaksi rekrytoitiin muutama kuukausi sitten Lidl-taustainen Lauri Sipponen, joka on saanut kiitosta keskustelevasta johtamistavastaan.

        Kun keskusteleva toimitusjohtaja keskusteli ensin hallituksen ja sitten omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisen (sd.) kanssa siitä, miten ilmiselvästi ministeritason idänliikennekysymyksessä pitäisi tehdä, hänet jätettiin päätöksineen yksin. Jämäkkyyttä olisi kaivattu päätöksentekoon, sillä keskusteleva tyyli ei sovi yhtiölle. Ymmärtäähän sen tyhmempikin, että Sipposen oli mentävä.

        Episodi paljastaa, m i k s i VR:ssä häntä heiluttaa koiraa eikä päin vastoin. Yhtiö ei ole vaivautunut enää vuosiin peittelemään, etteivät sen asiat kuulu yhtiön mielestä Eduskunnalle tai omistajaohjausministerille tippaakaan.

        Nyt paljastui se, etteivät yhtiön asiat kuulu myöskään sen hallitukselle tai toimitusjohtajalle tippaakaan. Mikael Aro ja Rolf Jansson sopivat yhtiölle, koska he tottelivat yhtiön tahtoa. Myös Forsén tottelee ja nauttii siten yhtiön luottamusta. Sipponen ei totellut, koska hänellä oli selkärankaa hoitaa tehtäviään kuten toimitusjohtajalle kuuluisi – siis ei-leikkiosakeyhtiössä.

        Kuka yhtiötä sitten johtaa, jos sen asiat eivät kuulu omistajalle, hallitukselle tai toimitusjohtajalle?

        Yhtiötä johtaa VR:n johtoryhmäkopla Rautatiealan Unionin konsulilla vahvistettuna. RAU:n rooli veronmaksajien huijauksessa on avainasemassa. Puolustaakseen matkustajaliikenteen monopoliasemaa, VR hankki HSL:n sopimuksen tinkimällä työntekijöiden palkoista. Veturinkuljettajat pantiin tekemään paperi- ja vessa-asiansa työajan ulkopuolella, konduktöörithän oli laitettu kävelemään jo aikaisemmin.

        Junaliikenne seisoikin mielenilmauksen vuoksi 21.5.2021, mutta mitä teki RAU:n VR-konsuli Tero Palomäki? Kirjoitti hyssyttelevän pääkirjoituksen RAU-lehteen, siinä kaikki.

        Kannattaa katsoa, miten ammattijärjestöt reagoivat Erikoisoperaatio Sipposeen. Kun työntekijöiden kanssa keskustellut Sipponen irtisanottiin, Raideammattilaiset JHL:n Teppo Järnstedt totesi ettei voi tällaisen likaisen pelin jälkeen luottaa VR:n hallituksen puheenjohtaja Forséniin. VR-konsuli Palomäki pysyi taas hiljaa.

        Mädällä edunvalvojalla olisi liikaa hävittävää, jos hän ajaisi liiton jäsenten etua ja joutuisi arvostelemaan VR:n johtoryhmäkoplaa.

        Tireht. Hunttala
        Hyvä Veli -kerho klo lauantaina, huhtikuuta 16, 2022


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      1985
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1707
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1676
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1453
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      156
      1228
    6. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1092
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      990
    8. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      882
    9. Tämä Kuhmon valtuusto

      Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      879
    10. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      877
    Aihe