Paha kuolemanpelko

Anonyymi

En tiedä, onko mitään järkeä kertoa tästä täällä mutta pakko on sanoa tästä jossain. Oon 15 vuotias tyttö, ja mulla on tullu tämmönen kamala kuolemanpelko/elämän tarkoituksen miettiminen, kuulostaa vitsiltä tai sekopäiseltä, mutta se ahdistaa vaan suunnattomasti. Tätä oli joskus pari vuotta sitten ja jotenkin se vaan hävisi ja nyt on tullut takaisin, mietin joka päivä että mikä on elämän tarkoitus, koska me lähdetään täältä kaikki kuitenkin joskus. Ja mua ahdistaa kuolema niin paljon, tietämättömyys siitä, että sen jälkeen minua ei vain ole, en nää mitään, en tunne mitään, en kuule mitään en vain yksinkertaisesti tiedä mistään mitään ja silloin kaikki vain on ohi ja myöhemmin tulee maailmanloppu ja kaikki on loppu. Kun alan miettimään tätä asiaa, alan panikoimaan suunnattomasti, yleensä päädyn itkemään, esimerkiksi viime viikolla itkin tälle asialle varmaan melkein 3tuntia putkeen, ja silmäni olivat aivan turvonneet ja posket ihottumalla. Vanhempani ovat minulle todella tärkeitä, ja pelkään sitä kun menetän heidät, jo nyt. Sama ystävien kohdalla ja muiden sukulaisten. Ikävöin paljon sitä aikaa kun olin pieni lapsi ja elämä oli aluillaan, vaikka nytkin olen vasta 15. Kuolema ja elämäntarkoitus vain ahdistavat niin paljon, minulla on myös suuri menettämisen pelko. Elämä vaan tuntuu niin hauraalta, vaikka minulla ei hengenvaarallisia sairauksia tällä hetkellä olekaan, tuntuu silti että elämä on vaan niin hauras ja liian lyhyt. Olen taipuvainen syvällisiin ajatuksiin ja panikoin herkästi, löytyykö vertaistukea?

16

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tunteet ovat ihmisen riesana hautaan saakka, ne täytyy vaan hyväksyä ja katoavat harrastuksien parissa.

    • Anonyymi

      Ihmisen keho on sielun temppeli. Pidä hyvä huoli itsestäsi, niin voit hyvin. Kuten edellinen mainitsi niin harrastukset ovat hyviä. Ne ylläpitävät myös kehosi hyvinvointia.
      Sitten joskus 100 vuoden päästä kun aika lakkaa niin sielu on yhä ja jatkaa matkaansa.
      Huolehdi siis itsestäsi ja pidä itseäsi hyvänä. Kokeile soittimia , maalausta/piirustusta jne jne.

    • Anonyymi

      Älä huoli nuori neito. Olet elämäsi keväässä ja on aivan normaalia miettiä elämää ja – kuolemaakin. Teet hienosti kun kysyt neuvoa. Usein sitä jää vangiksi omien pelkojen kuplaan. Ulkopuolelta, vieraaltakin taholta tuleva uusi ajatus tai näkökanta saattaa riittää puhkaisemaan sen kuplan ja pystyt ajattelemaan toisella tavalla. Toivoisin että uskaltaisit mainita vanhemmillesi peloistasi. ”Pelottaa joskus kuolema”, tai ”mitä jos menetän teidät”. Uskon että vanhempasi ottavat huolesi sydämensä asiaksi ja tekevät parhaansa jotta pelkosi poistuu.
      Minulla oli Sinun iässäsi myös huolia. Koulussa luettiin bilsaa ja psykkaa ja sieltä avautui aivan uusia asioita pohdittavaksi. Mitä jos sairastun mieleltäni? Jos sydän pettää? Kerran olimme isän kanssa kävelyllä ja onnistuin saamaan suustani, noin ohimennen, että ”kun on lukenut noista sairauksista niin pelottaa että itse saa sellaisen”. Isän vastaus lopetti ne ajatukset siihen paikkaan. En enää muista sanasta sanaan, mutta se tilanne: kävelylenkki, isälle uskoutuminen – ja vastaus joka pyyhki kaiken huolen pois. Isän sanaan oli uskominen ja luottaminen.
      Toinen pelko kohdistui fysiikkaani, minulla oli hermostunut pulssi. Olin kova jännittämään ja varsinkin iltaisin pelotti kuulostella sydämen muljahtelua. Koulun terveydenhoitajalle mainitsin asiasta kun sopivasti stetoskoopilla kuunteli, ja vastaus oli että ”et kuole”. Se riitti.
      Paljon auttaa jos harrastaa jotain fyysistä, jolloin oma keho tulee tutuksi ja siihen oppii luottamaan. Kaikkea hyvää Sinulle ja perheellesi.

    • Anonyymi

      Sulla on helpompaa kun ajattelet muiden kuolemista .Ite oon pelännyt omaa kuolemaa 30 vuotta eli alkoi 15 vuotiana. En suosittele tätä pelkoa kellekkään. Jos en olis saanut 15 vuotiana yöllä paniikkikohtausta joka oli elämäni ensimmäinen ja pahin niin tuskin mulla olis tätä pelkoa. Ja jos olisin tiennyt että on panikkikohtaus niin ei olis tarvinnut lähteä keskellä yötä päivystykseen. Mä oon saanut tämän 30 vuoden aikana vain muutaman pahan paniikkikohtauksen mutta ei siihen tajunnan menetykseen tartte kuin se yhden erittäin pahan. Nämä pahat kohtaukset on tulleet silloin kun mun maha on ollut kipeä ja kipu säteillyt rintaan. Sen takia pyrin välttämään mahakipuja.Pari kertaa joutunut soittaa ambulanssin koska tajunnan lähtö ollut silloin todella lähellä.

      Paras neuvo on että nauti elämästä ja tee asioita jotka tuottaa hyvän olon.

      Mulla on ollut 21 vuotta lääkkeet unettomuuteen ja välillä olen silti herännyt miettii omaa kuolemaa vaikka ei ole tullut paniikkikohtausta.Päivisin en sinänsä mieti kuolemaa vaan illalla ja nukkumaan mennessä.

      • Anonyymi

        Hyvä neuvo sekin että kirjoittaa anonyyminäkin omana sukupuolenaan. Etenkin kun ikää on karttunut jo 1940 luvulta asti.


    • Anonyymi

      Aah ihana kuolema, silloin viimeistään tietoisuus lakkaa olemasta.

      • Anonyymi

        Aah ihana kuolema, silloin viimeistään tietoisuus lakkaa olemasta.

        No ei varmaan tietoisuus laka !! Kaikki me elämme jopa kuoleman jälkeen !
        Kuolemaa EI OLE !


    • Anonyymi

      Kaikki olemme tänne jostain tulleet ja kaikki aikanaan palaamme takaisin sinne mistä tulimme. Mikä se paikka sitten ikinä lienekään.
      Turha miettiä mysteeriä, koska se ei kuitenkaan selviä, ei sinulle eikä minulla eikä kenellekään muullekaan. Nauti hetkestä, carpe diem!

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea Raamattua ja aloittaa Uudestatestamentistä, sieltä selviää mitä on elämä ja kuolema, kuka Hän on joka antaa ikuisen turvan elämässä ja kuolemassa.
      Ihminen on kuolematon ja kannattaa huolehtia siitä että menee taivaaseen kuoleman jälkeen, siinä ei lapsikaste auta vaan pitää ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyö.

      • Anonyymi

        Kyllä kaikki lapsena kastetut ovat Jeesuksen omia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikki lapsena kastetut ovat Jeesuksen omia.

        Ei kaste pelasta vaan se että ottaa Jeesuksen elämänsä Herraksi ja ottaa vastaan pelastuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikki lapsena kastetut ovat Jeesuksen omia.

        Kyllä kaikki lapsena kastetut ovat Jeesuksen omia.

        Ovat muutkin lapset,ei kaste auta..Se on rituaali.Mitä lapsi ymmärtää kasteteeta,ei mitään,en minäkään muista mitään.Se on sinä itse,mitä tahdot elämältä,mutta kaikki elää silti erimuodoissa. Vai mites tuo lusifer,hän teki Jumalaa vasten pahoin ja kapinoi.Silti Jumala osoitti Rakkautta ja teki mitä teki mutta ei tuhonnonut.
        Me olemme vähäpätöisempiä virheinemme,eikö vain?
        Kyllä Isä Rakastaa !!


    • Anonyymi

      Ihmisen sielu on ikuinen.Eikä ihminen elä täällä maailmaa varten,vaan taivasta varten.Siksi olemme täällä että valitsemme hyvän ja pahanmaailman väliltä.eikä tuo päätös ole vaikea tehdä.On paljonkin asioita joita emme oikein ymmärrä,mutta eihän meidän tarvitsekaan ymmärtää kaikkia taivaanisän asioita,vaan luottaa Häneen että kyllä kaikki vielä järjestyy kun yrittää elää oikein. terv.pappa

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu Pappa!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17256690/olen-kuolematon

        Kuolematon.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271273/gunat---materian-kolme-olomuotoa

        Aineellisessa maailmassa voimme havaita kolme perusprosessia, joita tapahtuu kaikkialla mikroskooppisesta tasosta universaalille tasolle:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18271908/gunat---materian-kolme-olomuotoa--osa2
        Nämä aineellisen luonnon kolme ominaisuutta ovat itsessään ajan energian sisäinen rakenne. Tätä voi olla hieman vaikea ymmärtää. Aika on sellainen näkymätön voima, näkymätön virtaus, ja me olemme siinä. Aivan kuten kala ei tunne vettä, se on vedessä, samalla tavalla kaikki prosessit, joita meille elämässä tapahtuu, tapahtuvat tässä ajan virtauksessa. Emme ole kovin hyviä huomaamaan sitä, emmekä varsinkaan tiedä, miten tämä aika on järjestetty, mitä se on.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274383/hienojakoinen-keho
        Toisin sanoen uskotaan, että tämä toiminta on korkeampaa hermostollista toimintaa. Heillä on tästä omat selkeät vahvistuksensa. He sanovat esimerkiksi, että jos vaikuttaa joihinkin aivojen osiin, jotkut emootiot vahvistuvat, tai päinvastoin, joitakin emootioita voi tukahduttaa. Väitetään, että he löysivät joitakin aivojen osia... muistin varastointi jne. Eli näyttää olevan tietty yhteys sisäisen hienovaraisen henkisen toimintamme ja tiettyjen fyysisten prosessien välillä. Se on todellakin totta, mutta tämä yhteys ei ole suora. Jos esimerkiksi otat ja lähetät...iskun televisioon, niin jonkun hetken ajan ruudulla kulkee viivoja. Eli nämä säteet television kaukosäätimessä, ne poikkeavat tuosta fyysisestä iskusta.

        Mutta voit lyödä kovempaa, voit rikkoa television, eikä ohjelma pyöri lainkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olemme tällä toiminnalla tuhonneet itse lähetyksen, koska niissä televisiovastaanottimissa, jotka toimivat kunnolla, se toimii normaalisti. Kyse on siis siitä, että televisio ei näytä meille ohjelmaa, vaan televisio on vain johdin. Itse ohjelma tai itse tieto muunnetaan toisesta lähteestä, joka on täysin kaukana. Samalla tavalla, vaikka näyttääkin siltä, että sisäinen henkinen toimintamme tulee aivoista. Itse asiassa se ei tule aivoista vaan aivojen kautta. Ja se tulee toisesta, hienovaraisemmasta taustalla olevasta rakenteesta, sielusta eli yksilöllisestä tietoisuudesta, josta puhuimme viime kerralla. Materialistit uskovat siis, että hienojakoinen keho eli psyyke syntyy aivoista. Niinpä luonnollisesti heidän yrityksensä vaikuttaa jotenkin psyykeen rajoittuvat myös tällaisiin aineellisiin keinoihin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18273516/ihmisen-metafyysinen-rakenne
        Jos siis joku meissä haluaa ikuista elämää, se tarkoittaa, että tämä on tämän halun esittäjän, eli tietoisuuden, luonne. Tietoisuus pyrkii ikuiseen tilaan.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274310/ihmisen-metafyysinen-rakenne--osa-2
        Kaikki prosessit, yksinkertaisimmatkin, edellyttävät jonkinlaista organisointia. Jonkinlaista tietoista ohjausta. Ja nämä kehossamme tapahtuvat prosessit, fysiologiset prosessit, psykologiset prosessit, ne ovat hyvin monimutkaisia. Äärimmäisen monimutkaisia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18285116/mita-ihminen-tekee-olipa-se-sitten-fyysista-tai-henkista-sama-energia-tulee-lopulta-takaisin

        Monien kansojen tiedossa on karman laki, vaikka he eivät tietäisikään, että kyse on karman laista.

        Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin. Kultainen sääntö tekee meidät tietoisiksi teoistamme, jotta voimme pohtia lopputulosta ennen kuin ryhdymme mihinkään toimiin tai käytämme voimaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe