Jos hissi tipahtaa ja hyppään ilmaan oikealla hetkellä

Anonyymi

sattuuko ollenkaan?

14

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo vähän riippuu.
      Maailman vahvin mies -kisassa on monikin pystynyt rikkomaan itsensä omilla lihaksillaan. Ei siis kannata ponnistaa kovin lujaa.

    • Anonyymi

      Ei hyppääminen, mutta pysähdys kyllä.

    • Anonyymi

      Mietin asiaa hetken itsekin.. tosin vasta sen jälkeen, kun olin jo suoltanut tuotoksen palstalle.

      Hyppäämällä pääsee ehkä irti hissistä ja hissi tömähtää ensimmäisenä. Sen jälkeen tömähtää itse perässä sillä energialla, jota hyppääminen ei riittänyt kumoamaan.

      • Anonyymi

        Karkeasti voisi ajatella, että jos on kyse vapaasta putoamisesta, eikä ilmanvastusta tarvitse huomioida, hyppääminen vähentää törmäysenergiaa saman verran kuin hyppykorkeus vähentää putoamiskorkeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karkeasti voisi ajatella, että jos on kyse vapaasta putoamisesta, eikä ilmanvastusta tarvitse huomioida, hyppääminen vähentää törmäysenergiaa saman verran kuin hyppykorkeus vähentää putoamiskorkeutta.

        Silloinhan hypyllä olisi merkitystä jos hissi putoaisi tarpeeksi matalalta.
        Esim. putomaminen ensimmäisestä kerroksesta voisi olla aika rajoilla selviääkö


    • Anonyymi

      Lyöt pääsi hissin laipioon ja se sattuu.

    • Anonyymi

      Hypätessä voi aina satuttaa itsensä.
      Se hissin putoaminen ei satuta ellet ole itse putoavassa hississä.

    • Anonyymi

      Vaikea arvioida koska hissi on alhaalla
      Melkein yhtä tyhmä vastaus kun aloittajan kysymys

      • Anonyymi

        Jos vauhtia ei ole liikaa, niin parasta tulla jaloillen, ja voi yrittää hypätä hyvin ennakkoon, toisen kerroksen jälkeen, arviolta tai jos näkee toisen kerroksen oven. Jos vauhtia on enemmän, niin ehkä mahdollinen jousitus auttaa, ja asento voi olla matalampi, kun mätkähtää ikävästi lattialle muuten.


    • Anonyymi

      Tiesitkö, että hissi kokonaisuutena (siis muukin kuin vain hissikori) on suunniteltu seuraavasti:

      Hissikori tosiaan liikkuu hissikuilussa (yleensä ylös/alas, mutta on viistosti liikkuvia hissejäkin olemassa, mm. eräillä Helsingin metroasemista).

      Hissikuilun pohjalla on järeät jouset, ilmeisesti juurikin hätävarana mahdollisesti putoavan hissikorin varalta.

      Jopa asuinkerrostalossakin hissikuilun pohja on lähes metrin alempana kuin alimman sellaisen kerroksen lattiataso, johon hissillä pääsee.

      Hissien suunnittelufilosofia on jostain syystä aina ollut sellainen, että hissiin jumittuneen täytyy odotella ulkopuolista pelastusta.

      Eli hissin liikkuessa hissin ovet ovat lukittuja, ja jos hissi jostain syystä pysähtyy muualle kuin kerroksen kohdalle, ovet pysyvät lukittuina.

      Joissakin hisseissä tuo lukitusmekanismi on vahvemmin toteutettu kuin toisissa.

      Mitä tästä sitten seuraa?

      Mietitäänpä tilannetta, jossa ulkopuolista pelastuspalvelua ei jostain syystä ole saatavana.

      Esimerkki: World Trade Centeri terrorismi-iskut 11. syyskuuta 2001 USA:ssa:

      Niissä hisseissä, joissa tuo lukitusmekanismi oli erityisen vahva, hissiin jumiutuneet kuolivat hissiin.

      Sensijaan hississä, jossa tuo lukitusmekanismi ei ollut kovin vahva, hississä olijat onnistuivat pakottamaan ovet auki ja siksi onnistuivat pelastautumaan hissistä, kun hissi oli pysähtynyt ilmeisesti siksi, että hissin tekniikka jäi ilman sähköä.

    • Anonyymi

      Voi suo päähän sattua? Koska hissit on silleen suunniteltu et se vastapaino on vähän painavampi kuin se hissin kori matkustajineen, joten jos se vetovaijeri katkeaa niin se hissi lähtee siitä ylöspäin, eikä alaspäin, kuten elokuvissa.

      • Anonyymi

        Vetääkö se vetovaijeri siis hissiä alaspäin, vai mikä saa hissin liikkeeseen alaspäin jos vastapaino on aina painavmpi? Nostokoneistonhan täytyisi nostella sitä vastapainoa, ei hissikoria.


    • Jos tiput 20 m alas, sun vauhti on 71.3 km/h kun tiput maahan. Ihminen voi hypätä 15 km/h, joten jos hyppäät, törmäät 56.3 km/h maahan, mikä on aika kova vauhti, jos ajattelet että ajaisit vaikka autolla 56.3 km/h seinään.

      Tämä video voi auttaa visualisoinnissa:
      https://www.youtube.com/watch?v=RWwGFDynOHo

      • Kun autokin mene noin paljon rikki 40 mph (64.3 km/h) vauhdissa, kyllähän ihminenkin tietysti menisi mäsäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe