Vaihtaminen suorahampaisella laatikolla

ossi

Miksi suorahampainen laatikko on erilainen vaihtaa ?

10

1360

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten se on erilainen vaihtaa?
      Vieläkö jossakin on suorahampaisia laatikoita? Jos, niin missä?
      Ihan tietämättömyyttäni kysyn.

      • Sisukas

        Kuorma-autoissa. Erityisesti puutavara- ja monttuajossa olevien suosiossa. Synkronoimaton suorahampainen Fuller vaihtaa tiukassa paikassa (osaavissa käsissä) pienempään pykälään paljon nopeammin kuin muut laatikkotyypit.


      • Sisukas kirjoitti:

        Kuorma-autoissa. Erityisesti puutavara- ja monttuajossa olevien suosiossa. Synkronoimaton suorahampainen Fuller vaihtaa tiukassa paikassa (osaavissa käsissä) pienempään pykälään paljon nopeammin kuin muut laatikkotyypit.

        se synkronointi jotenkin? Hidastaako? Voihan sen välikaasun antaa synkronoidullakin laatikolla vaihdettaessa.


      • sitroen kirjoitti:

        se synkronointi jotenkin? Hidastaako? Voihan sen välikaasun antaa synkronoidullakin laatikolla vaihdettaessa.

        heti, että voihan sen kaksoiskytkennän tehdä (tarvittaessa välikaasun kanssa) synkronoidullakin laatikolla vaihdettaessa.


    • suora

      hampaiden muoto ei varsinaisesti vaikuta kytkentään, synkronoimattomuus vaikuttaa. Hampaiden muoto vaikuttaa lähinnä niiden kestoon ja laatikon äänekkyyteen -suorahampainen kestää enemmän, mutta on äänekkäämpi, siksi kilpa-autoissa käytetään niitä, kun ei äänestä ole väliksi...
      Sitten on tietenkin vielä suorakytkentälaatikot, joissa on suorahampaiset rattaat, ei synkronointia vaan sellaiset melko krouvit kytkentäsakarat...

    • siinä

      suorahampaises laatikos ei tarvi käyttää kytkintä kuin liikkeelle lähtiessä eli 1 vaiht.

      • voi vaihdella vaihteita ilman kytkintä. Kytkintä käyttämällä vaan laatikon ikä saattaa olla moninkertainen siihen toiseen vaihtoehtoon verraten, mutta maksajahan tekee minkä parhaaksi näkee.


    • siksi

      että siinä on suorat hampaat.

    • JJH

      Viistohampaisuutta käytetään melun vähentämiseksi.

      Suorahampaisuus poistaa päittäisvoimat joten laatikko kestää suurempaa rasitusta.

      Synkronointi eli hammastusten saattaminen samoille pyörintänopeuksille on oma juttunsa.

      Synkronoinnin poistaminen tuottaa tilanteen jossa kuljettaja välikaasulla pyrkii saattamaan rattaiden pyörintänopeuden "synkkaan" niin, että vaihtaminen onnistuu.

      • JJH

        Epäselvyyksien välttämiseksi lisään vielä, että hammasrattaathan ovat jatkuvassa kosketuksessa toisiinsa.

        Kytkentä tapahtuu kykentäelimissä, synkronoiduissa tai synkronoimattomissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe