nämä nykyiset käännökset ja taivutukset.
Karjalainen
Yleissäännön mukaan asukkaannimitys muodostetaan la-loppuisistakin kunnannimistä lainen-johtimella (kokkolalainen, askolalainen). Karjala-nimisen kunnan asukkaat olivat siis karjalalaisia (kunta liitettiin Mynämäkeen 1970-luvulla). Kun puhutaan Karjala-nimisen maakunnan asukkaasta, silloin vanhastaan vakiintunut muoto on karjalainen. Myös eräistä kunnannimistä on muodostettu tällaisia lyhyempiä heinolaiset-, orimattilaiset-tyyppisiä asukkaannimityksiä.
Toinen mikä ihmetyttää ja ärsyttää, on Saaga käsite. Luulisi, että toimittajakunnalle oikeaoppinen kielioppi olisi tinkimätön työkalu mutta ei tunnu olevan.
Saagat ovat pohjois norjalaisia ja islantilaisia viikinkitarinoita jotka ovat saatettu kirjalliseen muotoon. Vain ne. Nykyään puhutaan Sara Siepin saagasta ja ties mistä saagasta aivan kuin saaga olisi mikä tahansa hulabaloo kertomus.
Mitä siitä tulisi jos jokainen ihminen saisi itse päättää kuinka suomen kieltä puhutaan? Kouluissa ei enää tarvitsisi lainkaan äidinkielen opetusta.
Suomessa on kielitoimisto joka tutkii suomen kieltä ja muuttaa lainasanoja suomenkieliseksi ja päättää siitä, kuinka tätä kieltä kirjoitetaan ja puhutaan.
Wikipediakin kertoo asiasta aivan väärin ja nuoret uskovat siihen varauksetta.
Minua ärsyttää ja ihmetyttää
8
53
Vastaukset
- Anonyymi
Suomen kielikin kehittyy ja muuntuu koko ajan, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
- Anonyymi
Kielen kehittymisessä ei ole mitään vikaa. Mutta jos puhuttu kieli rappeutuu niin se on ikävä asia. Se ei ole kielen kehittymistä jos opitaan puhumaan väärin.
- Anonyymi
Itse olen ollut lasteni kanssa linnanmäellä, eli siis sen mäen päällä jossa ne huvilaitteetkin sijaitsevat. Riihimäkeläiset asuvat Riihimäessä, eli sen mäen sisällä. Mahtaa olla tunkkaista elämää.
- Anonyymi
"Riihimäkeläiset asuvat Riihimäessä, eli sen mäen sisällä. Mahtaa olla tunkkaista elämää."
Olen asunut vuosia Riihimäellä, ja kaikki tuttavanikin asuvat Riihimäellä.
- Anonyymi
Tämä on sellainen kieli jota näköjään voi puhua ja kirjoittaa miten kukin haluaa.
- Anonyymi
Ihan selvyyden vuoksi niin kirjoitetaan.
Askolalainen on Askolasta, askolainen on Askon henkilöstöä.
Pitäisi tuon ihan peruskoulusivistyksellä ymmärtää.. - Anonyymi
Niinpä, onhan meillä kielitoimisto, joka julkaisee myös kielitoimiston sanakirjaa, joka vastoin aloittajan määräystä määrittelee saagan näin:
muinaisislantilaisia myyttis-hist. proosakertomuksia.
Laajemmin
tarina, (jatko)kertomus, historia.
Tähtien sota -saaga.
Lakkautetun sanomalehden saaga. - Anonyymi
Minä tunnen muutaman ihmisen jotka kertovat olevansa lahesta. En etsimälläkään ole saanut selville, missä tällainen paikka on kun "lahe".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2124263
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m1042151Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.182143Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek341802- 1811584
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut261471Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1111283Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2191226- 391192
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1331160