Minua ärsyttää ja ihmetyttää

Anonyymi

nämä nykyiset käännökset ja taivutukset.

Karjalainen

Yleissäännön mukaan asukkaannimitys muodostetaan la-loppuisistakin kunnannimistä lainen-johtimella (kokkolalainen, askolalainen). Karjala-nimisen kunnan asukkaat olivat siis karjalalaisia (kunta liitettiin Mynämäkeen 1970-luvulla). Kun puhutaan Karjala-nimisen maakunnan asukkaasta, silloin vanhastaan vakiintunut muoto on karjalainen. Myös eräistä kunnannimistä on muodostettu tällaisia lyhyempiä heinolaiset-, orimattilaiset-tyyppisiä asukkaannimityksiä.

Toinen mikä ihmetyttää ja ärsyttää, on Saaga käsite. Luulisi, että toimittajakunnalle oikeaoppinen kielioppi olisi tinkimätön työkalu mutta ei tunnu olevan.

Saagat ovat pohjois norjalaisia ja islantilaisia viikinkitarinoita jotka ovat saatettu kirjalliseen muotoon. Vain ne. Nykyään puhutaan Sara Siepin saagasta ja ties mistä saagasta aivan kuin saaga olisi mikä tahansa hulabaloo kertomus.

Mitä siitä tulisi jos jokainen ihminen saisi itse päättää kuinka suomen kieltä puhutaan? Kouluissa ei enää tarvitsisi lainkaan äidinkielen opetusta.

Suomessa on kielitoimisto joka tutkii suomen kieltä ja muuttaa lainasanoja suomenkieliseksi ja päättää siitä, kuinka tätä kieltä kirjoitetaan ja puhutaan.

Wikipediakin kertoo asiasta aivan väärin ja nuoret uskovat siihen varauksetta.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomen kielikin kehittyy ja muuntuu koko ajan, ei siinä ole mitään ihmeellistä.

      • Anonyymi

        Kielen kehittymisessä ei ole mitään vikaa. Mutta jos puhuttu kieli rappeutuu niin se on ikävä asia. Se ei ole kielen kehittymistä jos opitaan puhumaan väärin.


    • Anonyymi

      Itse olen ollut lasteni kanssa linnanmäellä, eli siis sen mäen päällä jossa ne huvilaitteetkin sijaitsevat. Riihimäkeläiset asuvat Riihimäessä, eli sen mäen sisällä. Mahtaa olla tunkkaista elämää.

      • Anonyymi

        "Riihimäkeläiset asuvat Riihimäessä, eli sen mäen sisällä. Mahtaa olla tunkkaista elämää."
        Olen asunut vuosia Riihimäellä, ja kaikki tuttavanikin asuvat Riihimäellä.


    • Anonyymi

      Tämä on sellainen kieli jota näköjään voi puhua ja kirjoittaa miten kukin haluaa.

    • Anonyymi

      Ihan selvyyden vuoksi niin kirjoitetaan.

      Askolalainen on Askolasta, askolainen on Askon henkilöstöä.

      Pitäisi tuon ihan peruskoulusivistyksellä ymmärtää..

    • Anonyymi

      Niinpä, onhan meillä kielitoimisto, joka julkaisee myös kielitoimiston sanakirjaa, joka vastoin aloittajan määräystä määrittelee saagan näin:
      muinaisislantilaisia myyttis-hist. proosakertomuksia.
      Laajemmin
      tarina, (jatko)kertomus, historia.
      Tähtien sota -saaga.
      Lakkautetun sanomalehden saaga.

    • Anonyymi

      Minä tunnen muutaman ihmisen jotka kertovat olevansa lahesta. En etsimälläkään ole saanut selville, missä tällainen paikka on kun "lahe".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe