Ilmanvastus 4-kertaistuu nopeuden tuplaantuessa

Anonyymi

Kuinka paljon nopeutta pitää nostaa, jotta ilmanvastus 2-kertaistuisi?

21

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuusinkertaiseksi.

    • Anonyymi

      Ilmanvastus F on verrannollinen nopeuden neliöön:
      F = k *v^2. Kun nopeus on 2v niin F = k (2v)^2 = 4 k v^2 eli F on nelinkertaistunut.
      Jos v -> sqrt(2) *v niin F = k 2 v^2 eli F on kaksinkertaistunut.
      Tuo "sqrt" = neliöjuuri.

      • Anonyymi

        Eli jos auton nopeus nostetaan 100 km/h:sta 130:een, niin ilmanvastuksen vuoksi tapahtuva energiankulutus tuplaantuisi?

        Jotkut oli testanneet sähköautoilla 130 km/h nopeuden ajamista, ja auton toimintamatkat olivat suunnilleen puolittuneet "luvatusta", mikä se testisykli sitten lieneekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos auton nopeus nostetaan 100 km/h:sta 130:een, niin ilmanvastuksen vuoksi tapahtuva energiankulutus tuplaantuisi?

        Jotkut oli testanneet sähköautoilla 130 km/h nopeuden ajamista, ja auton toimintamatkat olivat suunnilleen puolittuneet "luvatusta", mikä se testisykli sitten lieneekään.

        Osittain näin. Tuo laki koskee periaatteessa tasokappaleita - auton nokkaa on muotoiltu, joten se pitää ottaa huomioon ensin laskemalla vaikkapa efektiivinen pinta-ala ko. nopeudessa. Vai onko kyseessä tasanokkainen linja-auto?
        Vaikuttaahan noissa autoissa moni muukin asia, kuten jarrujen kitkakerroin - niidenhän on lain mukaan pakko olla laahauskontaktissa koko ajan jarrupintaa vasten nykyisissä tyyppihyväksytyissä malleissa. Kiihdytysten määrä vaikuttaa myös. Samoin käytetyt valotehot ja lämmitys. Auton akuston paino. Reitin maastomuodot. Ilmanvastuksen vaikutuksia voi testata pitämällä muut asiat vakioina ja mittaamalla akustosta otetun tehon muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos auton nopeus nostetaan 100 km/h:sta 130:een, niin ilmanvastuksen vuoksi tapahtuva energiankulutus tuplaantuisi?

        Jotkut oli testanneet sähköautoilla 130 km/h nopeuden ajamista, ja auton toimintamatkat olivat suunnilleen puolittuneet "luvatusta", mikä se testisykli sitten lieneekään.

        sqrt(2) = 1,41421... joten nopeutta pitäisi olla 141 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sqrt(2) = 1,41421... joten nopeutta pitäisi olla 141 km/h.

        Nopeudella 100 km/h karkeasti puolet energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Nopeuden nostaminen lisää ominaiskulutusta vain tältä osin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain näin. Tuo laki koskee periaatteessa tasokappaleita - auton nokkaa on muotoiltu, joten se pitää ottaa huomioon ensin laskemalla vaikkapa efektiivinen pinta-ala ko. nopeudessa. Vai onko kyseessä tasanokkainen linja-auto?
        Vaikuttaahan noissa autoissa moni muukin asia, kuten jarrujen kitkakerroin - niidenhän on lain mukaan pakko olla laahauskontaktissa koko ajan jarrupintaa vasten nykyisissä tyyppihyväksytyissä malleissa. Kiihdytysten määrä vaikuttaa myös. Samoin käytetyt valotehot ja lämmitys. Auton akuston paino. Reitin maastomuodot. Ilmanvastuksen vaikutuksia voi testata pitämällä muut asiat vakioina ja mittaamalla akustosta otetun tehon muutosta.

        Lämmitys ja valaistus ovat aivan olennaisia tekijöitä kun ilmanvastusta lasketaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeudella 100 km/h karkeasti puolet energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Nopeuden nostaminen lisää ominaiskulutusta vain tältä osin.

        Aika on rahaa. Tuosta voi laskea tuntipalkan, jos tyytyy ajamaan 130 km/h sijasta 100 km/h. Sain tulokseksi 18 e/h. Se on melko hyvä palkka nettorahaa. Jos autossa on enemmän työikäistä porukkaa, niin tuntipalkka per hlö tietysti putoaa.


    • Anonyymi

      Akusta saatavaan energiamäärään vaikutta myös akun purkausnopeus. Tämä lyhentää vielä merkittävästi sähköajoneuvon toimintamatkaa, kun ajonopeus nousee.

      • Anonyymi

        Akkujen olemassaolo vaikuttaa olennaisesti ilmanvastuskertoimen muuttumiseen nopeuden funktiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen olemassaolo vaikuttaa olennaisesti ilmanvastuskertoimen muuttumiseen nopeuden funktiona.

        Ilmanvastuskertoimeen se ei vaikuta mitään, mutta vierintävastus kasvaa, kun massaa tulee lisää. Tästä aiheutuva ominaiskulutuskulutus ei riipu nopeudesta. Kts. viesti 02.06.2022 22:55.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanvastuskertoimeen se ei vaikuta mitään, mutta vierintävastus kasvaa, kun massaa tulee lisää. Tästä aiheutuva ominaiskulutuskulutus ei riipu nopeudesta. Kts. viesti 02.06.2022 22:55.

        Lentokoneessa vierintävastus on aivan oleellinen ilmanvastukseen vaikuttava seikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneessa vierintävastus on aivan oleellinen ilmanvastukseen vaikuttava seikka.

        Ja paikallaan leijuvassa helikopterissa pyörintävastus, jooko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paikallaan leijuvassa helikopterissa pyörintävastus, jooko.

        Ilmassalentävään kanuunankuulaan vaikuttaa se, vieriikö vai pyöriikö se.
        Myös kuulan akut täytyy ottaa huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanvastuskertoimeen se ei vaikuta mitään, mutta vierintävastus kasvaa, kun massaa tulee lisää. Tästä aiheutuva ominaiskulutuskulutus ei riipu nopeudesta. Kts. viesti 02.06.2022 22:55.

        Tarkoitatko, että kun sähköauton akut ladataan, niin niiden massa kasvaa, mikä sitten vaikuttaa vierintävastukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneessa vierintävastus on aivan oleellinen ilmanvastukseen vaikuttava seikka.

        Täällä armoviitosen fyysikot esittävät hypoteeseja ajoneuvon vastuskertoimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmassalentävään kanuunankuulaan vaikuttaa se, vieriikö vai pyöriikö se.
        Myös kuulan akut täytyy ottaa huomioon.

        Miksi kiväärini putkessa on rihlaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kiväärini putkessa on rihlaus?

        Tykissä on putki ja kiväärissä piippu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tykissä on putki ja kiväärissä piippu.

        Minä joskus hurjassa nuoruudessani valoin messingistä pienen tykin ja kyllä siihen tuli piippu. Ei se ainakaan mikään putki ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä armoviitosen fyysikot esittävät hypoteeseja ajoneuvon vastuskertoimista.

        Ajoneuvojen vierintävastukset kuuluvat voorttipalstalle.


    • Anonyymi

      1.5 X.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      148
      11357
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8092
    3. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      56
      5864
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      160
      4543
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      9
      4444
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      31
      4312
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      83
      4179
    8. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      84
      3467
    9. Juuri muiston ne

      Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80
      3230
    10. Miten paljon

      Olet halunnut mun kanssa?
      Ikävä
      48
      1731
    Aihe