Paljonko enemmän tyypillinen sähköauto painaa akut täyteen ladattuina, kuin akut tyhjinä?
Sähköauton paino?
23
954
Vastaukset
- Anonyymi
Kysymys olisi kannattanut aloittaa ennemmin sanalla "Vähänkö".
Painon saat selville, kun määrität ensin kuinka paljon painaa kilowattitunti sähköä, ja kerrot sen akun kapasiteetilla, joka on yleensä jossain 50–100 kWh:n tietämillä.- Anonyymi
75 * 1 kg enemmän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
75 * 1 kg enemmän?
Siihen tulokseenko päädyit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen tulokseenko päädyit?
Niin, jos oletetaan, että h = gr./W ja eikös kuulosta myös oikealta suuruusluokalta, että keskivertomassainen ihminen sisältää 1 kWh:n sähköä, eli kykenee toimimaan 25W:n teholla 40 tuntia, eli n. yhden työviikon ja että 60 W:n sähkölampusta tulee minuutissa yhden gramman verran valoa. Koska se valo jakaantuu koko huoneeseen, niin jos absorboiva seinä- ym. pinta-ala on esim. 15 m2, niin massaa siirtyy vain n. 6.7 mikrogrammaa/cm2/min. ja massasiirtymää ei siis sen vuoksi huomaa ilman mittalaitteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, jos oletetaan, että h = gr./W ja eikös kuulosta myös oikealta suuruusluokalta, että keskivertomassainen ihminen sisältää 1 kWh:n sähköä, eli kykenee toimimaan 25W:n teholla 40 tuntia, eli n. yhden työviikon ja että 60 W:n sähkölampusta tulee minuutissa yhden gramman verran valoa. Koska se valo jakaantuu koko huoneeseen, niin jos absorboiva seinä- ym. pinta-ala on esim. 15 m2, niin massaa siirtyy vain n. 6.7 mikrogrammaa/cm2/min. ja massasiirtymää ei siis sen vuoksi huomaa ilman mittalaitteita.
Työnnätkö töpselin perseeseesi vai kuinka käytät sähköäsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työnnätkö töpselin perseeseesi vai kuinka käytät sähköäsi?
Ihminenhän ei ole "sähkön suorakäyttölaji", vaan elintarvikkeet muuntuvat mm. sähköksi ihmisen elimistössä. Ihminen ei ole myöskään "ulkokäyttöisen sähkön tuottolaji", kuten sähkörausku, mutta aivothan tunnetusti silti muuntavat glukoosin aivosähkövirroiksi, jotka puolestaan kuluttavat suuren osan ihmisen energiasta.
Kun aivot rouskuttavat tavalliseen tapaansa, niin ne ovat teholtaan ehkä n. 25 W:n hehkulamppua vastaavat, mutta niiden sisältämä sähkö ei silti muodosta kovin suurta osaa ihmisen massasta.
Osa sähköstä muuntuu lämmöksi, koska aivoissa on kitkaa. Esim. Metropolian osteopaatit yrittävät mm. vähentää sitä kitkaa ihmisen tarkkuusmanipuloinnilla, mutta osteopatialla ei ole lujaa tieteellistä perustaa, toisin kuin sähköfysiikalla.
- Anonyymi
Kysymys on samaa sarjaa kuin; paljonko kevyempi on vieteriherätyskello, kun se on aamulla soinut vieterin vedon loppuun?
- Anonyymi
Joko on tuohon kysymykseen tullut vastaus?
- Anonyymi
5 grammaa.
- Anonyymi
Kun ihminen kuolee, niin massa pienenee tasan 21 grammaa. Tuosta voisi laskea yhtä sun toista. Vaikkapa kylmän pierun energian.
- Anonyymi
Mistä tämä 21g -löytyy hyvin erilaisiakin lukemia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tämä 21g -löytyy hyvin erilaisiakin lukemia.
Uskovainen lääkäri höperehtinyt 1900-luvun alussa kuolevien ihmisten kanssa. Muka "tieteellistä" tutkimusta!
- Anonyymi
Pari mikrogrammaa.
- Anonyymi
Jos kyse on täyssähköautoista, eikä lataushybrideistä, niin 3 mikrogrammaa on useimmiten lähempänä kuin 2. Toki niitä kaupunkiautoiksi suunniteltuja pikkuakulla varustettuja täysähkiksiäkin on, joten 2 mikrogrammaa on niille kyllä oikeaa suuruusluokkaa, vaikka joku niistä voi tosin pyöristyä vain yhteenkin.
Käytännössä painoero on paljon suurempi, eikä liity akun varaustilaan mitenkään, vaan renkaiden kulumiseen ja tuulilasinpesunestesäiliön täyttöasteeseen. Jo tuulilasiin liiskautunut hyttynen lisäisi painoa enemmän kuin tuo 3 mikrogrammaa (~75 kWh).
Einstein kertoi, että 82 kWh:n akulla varustetun Teslan akku kevenisi täydestä tyhjäksi noin 3,4*10⁻⁹ kg.
Onkos se 3,4 µg? Paljon vai vähän on makuasia, mielestäni oikeastaan aika paljon, vaikka ajaessa Teslan akku täydestä tyhjäksi katoaa renkaiden kulutuspintaakin varmaan grammoja. ; )- Anonyymi
Osoittaa sähköautojen ylivoimaa, sillä 3,4 mikrogrammalla bensiiniä ei pääsisi kovinkaan pitkälle.
- Anonyymi
Ladan sähköauto on paljon ympäristöystävällisempi kuin Mersun tai Teslan sähköauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ladan sähköauto on paljon ympäristöystävällisempi kuin Mersun tai Teslan sähköauto.
Ladan sähköautot ei liiku missään eikä mihinkään eikä kuluta mitään.
Anonyymi kirjoitti:
Ladan sähköauto on paljon ympäristöystävällisempi kuin Mersun tai Teslan sähköauto.
Valmistamattomuudella tosiaan säästettäisiin valtavasti luonnonvaroja.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Valmistamattomuudella tosiaan säästettäisiin valtavasti luonnonvaroja.
Mikä on olemattoman auton massa ja energiankulutus?
- Anonyymi
Jos akuissa on Q ampeerituntia sähköä ja käytetään elektronin massa/varaus suhdetta k, niin Q:n ja k:n tulosta saa jonkin massan, mitä se sitten meinnaakin
- Anonyymi
Jos akuston kapasiteetti on 1000 Ah , niin massaksi tulee 20 mg. Korjatkas jos olen väärässä.
- Anonyymi
E=mc², siitä vaan laskemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5627366Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3312775Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872054- 1271254
- 311223
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41159- 911016
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1021002Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h64993- 44852