10 hehtaaria peltoa, lapio, talikko, kuokka, siemeniä ja perunoita

Anonyymi

Ajattelepas seisovasi 10 hehtaarin pellon vieressä ja sinun pitää se saada kylvettyä, olet vastuussa ihmisten leivästä.
Sinulla on lapio, kuokka, talikko, joilla joudut pellon kääntämään ja istuttamaan.
Ei taida onnistua, on 10 hehtaaria senverran suuri ala peltoa, että syksyllä olisit vielä sitä lapiolla kääntämässä selkä paskana ja jalat kipeinä.
Jos saisitkin kylvettyä, niin kova homma olisi rikkaruohojen kitkeminen ja harventaminen.
Kun työt tehdään traktorilla, niin se näyttää vaivattomalta ja nopealta.
Jos työt joutuisi käsipelillä tekemään, niin ei siitä mitään tulisi.
Muutaman aarinkin kasvimaassa on kova työ sen hoitamisessa.

29

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä patas porukka karppaamaan ja jotain lihakarjaa tuohon laiduntamaan.

    • Anonyymi

      En onneksi ajattele. Työn tekeminen rasittaa kroppaa, tulee sairauksia ja loukkaantumisia. Kaverilta murtui jalka töissä. Olen mielummin työtön ja terve

    • Anonyymi

      Eipä ennen ollut rautalapioitakaan.

      • Anonyymi

        No, no, sinulle löytyy kyllä puulapio ja kaavin, jolla saat krapata puulapiota, johon multa tarttuu kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, no, sinulle löytyy kyllä puulapio ja kaavin, jolla saat krapata puulapiota, johon multa tarttuu kiinni.

        Maanviljelyn alkuaikoina tökättiin kepillä maahan reikiä, joihin sitten istutettiin siemeniä. Kääntöaura, etenkin rautainen sellainen oli mullistava keksintö.


    • No eipä sitä ihminen yksin 10 hehtaaria ennenkään ole viljellyt. Maalla on talon ympärillä noin 3 hehtaaria peltoa, jotka on varmaan joskus käännetty hevosella, mutta ei kokonaan, vaan osa on ollut lehmillä laitumena, osa perunalle ja osasta on tehty heinää ja viljaakin kasvatettu.

      10 hehtaaria on hiton iso alue...

      • Anonyymi

        Kolmivuoroviljelyä. Täytyy maan välillä saada levätäkin.


      • Anonyymi

        Ei ole kovin suuri ala nykyajan tehokkaille traktoreille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kovin suuri ala nykyajan tehokkaille traktoreille.

        No ei...hyvä että mahtuvat kääntymään...


    • Eiköhän tuo onnistu jos kylvää perunoita ihan helvetin harvaan, vaikkapa 100 perunaa hehtaarille

      • Anonyymi

        Mites ison porukan aiot ruokkia tuolla menetelmällä? 100x10 = 1000perunaa ei kovin isoa porukkaa kyllä pitkään ruoki. "Jos työt joutuisi käsipelillä tekemään, niin ei siitä mitään tulisi."

        Fakta homma; paras antaa jokaiselle kynnellekykenevälle perheelle oikeus viljellä 3000m² palstaa itsenäisesti. Kuokkia ja kuoputtaa sekä istutaa, hoitaa oman satonsa. Se ei olisi enää yksistään maanomistajan huoli ruokkia isoa ihmiskatrasta, joka jouten odottaa saavansa ruokaa. Tietenkin on joukossa niitä, jotka eivät kykene tekemään minkäänlaista peltotyötä, tarkoitan vanhuksia ja invaliidejä sekä pieniä lapsia. Mutt muut hienohelma sekä johtaja tyypit; mars pellolle!


      • Onko sulla kokemusta harvaan kylvämisestä..?
        Tai harvakseltaan siementämisestä? :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mites ison porukan aiot ruokkia tuolla menetelmällä? 100x10 = 1000perunaa ei kovin isoa porukkaa kyllä pitkään ruoki. "Jos työt joutuisi käsipelillä tekemään, niin ei siitä mitään tulisi."

        Fakta homma; paras antaa jokaiselle kynnellekykenevälle perheelle oikeus viljellä 3000m² palstaa itsenäisesti. Kuokkia ja kuoputtaa sekä istutaa, hoitaa oman satonsa. Se ei olisi enää yksistään maanomistajan huoli ruokkia isoa ihmiskatrasta, joka jouten odottaa saavansa ruokaa. Tietenkin on joukossa niitä, jotka eivät kykene tekemään minkäänlaista peltotyötä, tarkoitan vanhuksia ja invaliidejä sekä pieniä lapsia. Mutt muut hienohelma sekä johtaja tyypit; mars pellolle!

        Jos 1000 perunaa istuttaa, niin kyllähän ne sikiää ainakin viideksi tuhanneksi


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Onko sulla kokemusta harvaan kylvämisestä..?
        Tai harvakseltaan siementämisestä? :D

        Molemmista on kokemusta :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        Molemmista on kokemusta :D

        Hee.. olet varsinainen.. :D


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        Jos 1000 perunaa istuttaa, niin kyllähän ne sikiää ainakin viideksi tuhanneksi

        5000 kpl keskikoista perunaa, yksi peruna n.0,60 g. Ei tuo 5000kpl hyvältä sadolta vaikuta, kun muutetaan kappalemäärä kiloiksi.
        Pitäisi sun asia maanviljelijänä tietää, vai kuvittelitko ettei kukaan lähtisi sitä todellista satoa määrittelemään. Valitan, mä joudun päivittäin laskemaan niin monia asioita, ett ihan uteliaisuudesta oli tämä sinun yhtälösi ratkaistava.

        Ehkä yksin asuessasi tulisit, just ja just toimeen 300kg perunaa , mutt aika ykspuolista puperrettavaa päivästä toiseen.

        Kylvä nyt edes muutama kaalin- ja lantunsiemen porkkanaa johonkin, tulis jotain vaihtelua ruokaan. Persiljaa, papuja ja herneitä saat rautapitoista ruokaa. Sikstoiseks hernekasveista jää typpeä peltoon ja niiden varretkin voit kääntää vaikka lapiolla sinne tänne vihannesmaatasi... vuoroviljelyä, se on nyt muotia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        5000 kpl keskikoista perunaa, yksi peruna n.0,60 g. Ei tuo 5000kpl hyvältä sadolta vaikuta, kun muutetaan kappalemäärä kiloiksi.
        Pitäisi sun asia maanviljelijänä tietää, vai kuvittelitko ettei kukaan lähtisi sitä todellista satoa määrittelemään. Valitan, mä joudun päivittäin laskemaan niin monia asioita, ett ihan uteliaisuudesta oli tämä sinun yhtälösi ratkaistava.

        Ehkä yksin asuessasi tulisit, just ja just toimeen 300kg perunaa , mutt aika ykspuolista puperrettavaa päivästä toiseen.

        Kylvä nyt edes muutama kaalin- ja lantunsiemen porkkanaa johonkin, tulis jotain vaihtelua ruokaan. Persiljaa, papuja ja herneitä saat rautapitoista ruokaa. Sikstoiseks hernekasveista jää typpeä peltoon ja niiden varretkin voit kääntää vaikka lapiolla sinne tänne vihannesmaatasi... vuoroviljelyä, se on nyt muotia.

        On minulla vuoroviljelyä, 15 hehtaaria kylvin rypsiä, edellisestä kerrasta on ainakin 20 vuotta
        https://aijaa.com/3fdVVb


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        On minulla vuoroviljelyä, 15 hehtaaria kylvin rypsiä, edellisestä kerrasta on ainakin 20 vuotta
        https://aijaa.com/3fdVVb

        Mihin tarkoitukseen aiot myydä, onko sulla sopimusviljely? Kyll 20 vuotta on aivan liian pitkä väli vuoroviljelylle. Apilakin vois olla kovasana, elukat tarttee ruokaa talvellakin, ja saa sitä typpeä luonnostaan samalla.
        Seuraavaks ajattelit viljellä mitä? Tai mitä se mulle kuuluu, kunhan uteliaisuuttani kyselen.
        Tuskin mun tarttee allekirjoittaa.. täällä kun on noita häiriköitäkin palstailemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tarkoitukseen aiot myydä, onko sulla sopimusviljely? Kyll 20 vuotta on aivan liian pitkä väli vuoroviljelylle. Apilakin vois olla kovasana, elukat tarttee ruokaa talvellakin, ja saa sitä typpeä luonnostaan samalla.
        Seuraavaks ajattelit viljellä mitä? Tai mitä se mulle kuuluu, kunhan uteliaisuuttani kyselen.
        Tuskin mun tarttee allekirjoittaa.. täällä kun on noita häiriköitäkin palstailemassa.

        " ja MAA saa sitä typpeä luonnostaan samalla."
        Ajatusvirhe... ajatus oli nopeampi mitä sormet näppäimistöllä!


    • Kyllä mä juuri tuon kokoisen pellon vieressä seison useinkin, ja ajattelen että eri tähtien alla se, 17ha lisää 2 kerrostaloasuntoa voisi olla nyt mun. Puolisen miljoonaa lienee aika realistinen arvaus tänä päivänä, ja toki pääomatulojakin tuollaisista olisi saanut.

      No, mitäpä tuohon voi sanoa muuta kuin että karma. Asuin jo 28-vuotiaana täällä yksin, maatalouden kustannukset on ymmärtääkseni aika kovat tällä hetkellä, mitenkä lie asuntosijoittajien tilanne esim. Itä-Suomessa, kohta Naton itärajalla jne. Kaiken lisäksi kuulin eilen, että sähköyhtiöni kauppaa tällä hetkellä samaa sopimusta hintaan 21c/kWh kun mulla se on 9c, tehty viime tammikuussa, ja voimassa kesään 2024 asti. Vova valitsi hyvän ajankohdan sekoittaa maailmankirjat 😂

      • Anonyymi

        Itse tein viime syksynä 5c/kwh sopparin ja on vielä puolitoistavuotta voimassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse tein viime syksynä 5c/kwh sopparin ja on vielä puolitoistavuotta voimassa.

        Ei huono diili, karma mulle 🤷‍♂️👍

        Ja ihan omavaraisuutta ja huoltovarmuutta ajatellen, se oli erittäinkin hyvä homma että sain kaadettua ja työstettyä niin paljon polttopuita viime talvena kun lepuutin hermojani ihan totaalisesti useamman kuukauden ajan. Säästää vielä enemmän sähkölaskussa kun on kunnolla hyvää koivuklapia, ja suunnitelmissa sulkea talveksi vielä yhden huoneen, ja silti jää reilut 60m2 tilaa kahteen huoneeseen. Samoin kaivon vedenpinta tuntuisi tykkäävän vuosi vuodelta enemmän, kun ympäriltä on lähtenyt paljon isoja lehtipuita.

        Ja toi nyt oli vähän mautonta sanoa että valitsi "hyvän" ajankohdan, kun mä en nyt ylipäätään edes tue tai kannata tätä Donbassin alueen konfliktia, kuten ei kuka tahansa tervejärkinen EU-kansalainen 🙄 Ja ihan yhtä lailla kaikki epävakaa aika tuntuu myös mun kukkarossa, mutta sen verran on hampaankolossa kollektiivisesti niin moneen suuntaan, että en mahda mitään pienelle vahingonilolle ja itselle ei ole mikään ongelma elää suht minimalistisesti 😆 Jonkinlaisesta herravihasta, saamastani huonosta kohtelusta, ja äitini tekemistä huonoista valinnoista aikoinaan tässä on kai pohjimmiltaan kyse. Myötätuntoni on ilman muuta ukrainalaisten siviilien puolella, mutta kun on itse pudonnut potentiaalisesta puolimiljonääristä pienituloiseksi asperger-tyypiksi kaikkine rajoitteineen jolle saa sanoa mitä tahansa kävellen apulaisylilääkärin lausuntojen yli, niin en kyllä erityisemmin surkuttele esim. korkeita polttoainekuluja, asuntolainojen korkoja, pörssisähkön "uhreja" jne. kun ne asiat ei kuitenkaan suoraan koske mua pahemmin, ja voi olla että ensi talvena mä olen se joka viimeisenä ja parhaiten nauraa 🤭


      • hondakuski kirjoitti:

        Ei huono diili, karma mulle 🤷‍♂️👍

        Ja ihan omavaraisuutta ja huoltovarmuutta ajatellen, se oli erittäinkin hyvä homma että sain kaadettua ja työstettyä niin paljon polttopuita viime talvena kun lepuutin hermojani ihan totaalisesti useamman kuukauden ajan. Säästää vielä enemmän sähkölaskussa kun on kunnolla hyvää koivuklapia, ja suunnitelmissa sulkea talveksi vielä yhden huoneen, ja silti jää reilut 60m2 tilaa kahteen huoneeseen. Samoin kaivon vedenpinta tuntuisi tykkäävän vuosi vuodelta enemmän, kun ympäriltä on lähtenyt paljon isoja lehtipuita.

        Ja toi nyt oli vähän mautonta sanoa että valitsi "hyvän" ajankohdan, kun mä en nyt ylipäätään edes tue tai kannata tätä Donbassin alueen konfliktia, kuten ei kuka tahansa tervejärkinen EU-kansalainen 🙄 Ja ihan yhtä lailla kaikki epävakaa aika tuntuu myös mun kukkarossa, mutta sen verran on hampaankolossa kollektiivisesti niin moneen suuntaan, että en mahda mitään pienelle vahingonilolle ja itselle ei ole mikään ongelma elää suht minimalistisesti 😆 Jonkinlaisesta herravihasta, saamastani huonosta kohtelusta, ja äitini tekemistä huonoista valinnoista aikoinaan tässä on kai pohjimmiltaan kyse. Myötätuntoni on ilman muuta ukrainalaisten siviilien puolella, mutta kun on itse pudonnut potentiaalisesta puolimiljonääristä pienituloiseksi asperger-tyypiksi kaikkine rajoitteineen jolle saa sanoa mitä tahansa kävellen apulaisylilääkärin lausuntojen yli, niin en kyllä erityisemmin surkuttele esim. korkeita polttoainekuluja, asuntolainojen korkoja, pörssisähkön "uhreja" jne. kun ne asiat ei kuitenkaan suoraan koske mua pahemmin, ja voi olla että ensi talvena mä olen se joka viimeisenä ja parhaiten nauraa 🤭

        Herra-, sijoittaja- ja kokoomusviha sikseen, mutta jos oikein ajattelee niin viimeisen parin-kolmen vuoden aikana olen kuullut osapuilleen seuraavanlaisia juttuja. Enkä lähde näitä erittelemään tai yksilöimään sen tarkemmin, mutta moni varmaan osaa päätellä mikähän on tullut eksäni suusta, mitä ikäisteni kaverien jne.

        Työni naureskelu ja kyseenalaistaminen, lääkkeiden aiheuttaman matalan kiinnostuksen nauraminen päin näköä, miehen esineellistäminen, vihaisia, moralisoivia ja syyllistäviä viestejä sairaalaan kun oli se haimatulehdus, autojeni naureskelu, luokittelu toisen luokan kansalaiseksi rokottamattomuuden vuoksi, "vain" 4kk totaalisen saikun aikana olin kuulemma psykoosissa, konkurssissa, ympäristöviranomaisten hampaissa, muuttamassa, rakentamassa perintörahoilla uutta taloa jne. *Hengittää sisään* Täysin utopistiset ehdotukset esim. kattoremontista tai kengittämisestä (22m pitkä talo), hinausauton ostamisesta, uudelleenkouluttautumisesta jonkun vanhan mielikuvan perusteella kun olin lapsena hyvä koulussa, ja lapsuudesta puheenollen niin 2015 ollessani 23-ikäinen ja äitini joutuessa ekaan aivosyöpäleikkaukseensa niin tuttu (ei muistisairas) rouva kysyi äidiltäni puhelimessa että missä mä olen sillä aikaa "hoidossa" tms. 🙄

        Että siinäpä tankkaatte kohta 3€ litrahintaista bensaa/dieseliä, ajatte työmatkojanne päivittäin, maksatte asuntolainojen korkojen lisäksi myös kalliimmasta sähköstä, ja jos omistatte sähköauton niin sähköllähän se ladataan. Daah 🤷‍♂️ Itsellä on nykyään ollut ajoa keskimäärin 4000km/vuosi, velaton omistusasunto josta maksoin perintöveroa vähemmän kuin paskasta Lagunasta autoliikkeelle, puita tosiaan valtavasti, ja jo ennen inflaatiota olen tottunut elämään suht minimalistisesti. Totta puhuen ei mun arki ole kauheasti muuttunut aiemmasta, mutta se nyt on ihan selvä fakta että nyt yksin asuessa ei pysty samaan tahtiin säästämään kuin joskus muutama vuosi sitten. Mutta en mä tiedä miksi mulla olisi enää edes pakottava tarve tehdä niin, kun perintöverot on maksettu, Jaguar ja Mersut koettu aikoinaan, El Plan rullaa jne. 🙄


    • Niin kyllä me näitä traktoreita tarvitaan. Mutta kun valtra on myyty amerikkalaisille. Niin voi hyvin olla, että lapiolla käännetään kohta maata. En hirveesti amerikkalaisiin luottais. Miten kävi viskaforssin kumitehtaalle ruotsissa. Varottava esimerkki. Ja onko hevosiakaan työhön enää tarpeeksi, siis työhevosia. Eikä oo hevoselle ruokaa. Ei tehdä enää heposeosta hämeenlinnassa. Ruostuneet on koneet ja äkäinen papparainen omistaa talon ja varastoi vaan romujaan siellä.

      • Anonyymi

        Rahalla saa ja hevosella pääsee.

        AV


    • Anonyymi

      Kuokalla ja lapiollahan idioottivihreät kuvittelevat, että maa ruokitaan jatkossa.

    • Anonyymi

      Tämän takia ihmisillä oli entisaikaan hevosia tai härkiä.

    • Anonyymi

      10 hehtaaria peltoa, lapio, talikko, kuokka ja siemenet tori.fi myyntiin, perunat kattilaan, niin se hoituu.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Äänestä kepua niin saat helpotusta !

      Vaihtoehtoinen totuus taas on jotta seiso Helsingissä kymmenenhehtaarin teollisuusalueella ja mieti mitä siellä tekisi ? Pitäisikö jälleen kerran aloittaa alusta Suomen teollistaminen vai pitäisikö antaa kaiken ihan vain olla vaan silleen niinku rempallaan. Poltellaan ihan rauhassa jatsitupakkaa ja odotellan milloinka Putin saa Suomen takaisin.

      Suomi takaisin agraariyhteiskunnaksi kuten Jumala haluaa ja unohdetaan kasvihuonekatastroofit ja kaikki sellainen mikä vahingoittaa Putinin sekä Trumpin ajamaa politiikkaa. Ollaan vaan niinku ei oltais ja annetaan kaikki Jahven siunauksen haltuun. Rukoilkaamme !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1718
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1150
    3. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      178
      768
    4. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      100
      749
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      51
      740
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      732
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      21
      698
    8. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      690
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      669
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      666
    Aihe