Makkara tai makkarat kannattaa laittaa alumiinifolion päälle ja kääntää folio löysästi päälle. Näin ei saastu paistoastia, eikä uunissa mahdollisesti räjähtävistä makkaroista lennä roiskeet ympäri uunia, vaan ne pysähtyvät folioon.
Niksi makkaran paistoon uunissa
27
944
Vastaukset
- Anonyymi
Makkarat kannattaa viiltää puhki ennen paistamista. Näin ne eivät poksahtele hallitsemattomasti. Miten paistoastia muka saastuu makkarasta? Se on pestävä joka tapauksessa paistamisen jälkeen. Turha tuhlata foliota makkaran paistamiseen.
- Anonyymi
Paistoastia sotkeutuu makkarasta. Menee kallista tiskiainetta ja vettä täysin hukkaan sitä pestessä. Ja aikaa. Folionpalan voi heittää roskiin. Se on halpaa kuin makkara.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paistoastia sotkeutuu makkarasta. Menee kallista tiskiainetta ja vettä täysin hukkaan sitä pestessä. Ja aikaa. Folionpalan voi heittää roskiin. Se on halpaa kuin makkara.
Paista ruokalautasella suoraan. Se on pestävä joka tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
:).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Makkaraa syödessä ei tarvitse lautasta. Sen voi syödä talous- tai voipaperipalan avulla. Toki sorminkin, jos ei pelkää nakkeihin jäävää makkaranhajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Makkaraa syödessä ei tarvitse lautasta. Sen voi syödä talous- tai voipaperipalan avulla. Toki sorminkin, jos ei pelkää nakkeihin jäävää makkaranhajua.
No sehän on järkevää. Ensin paistaa folion päällä, heittää folion roskiin ja sitten kääräisee makkaran paperiin. Nyt kyllä tulee paljon kalliimmaksi kuin tippa Fairyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ritilän päälle makkarat ja pellille vettä niin ei valuva rasva pala kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ritilän päälle makkarat ja pellille vettä niin ei valuva rasva pala kiinni.
No tuosta se varsinainen sotku syntyykin. Pari tuntia uunin jynssäystä ja päälle oheistilpehöörien putsaus. Ei kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuosta se varsinainen sotku syntyykin. Pari tuntia uunin jynssäystä ja päälle oheistilpehöörien putsaus. Ei kiitos.
Miten vammainen täytyy olla sotkee uunin makkaran paistossa, vaikka käyttäisi grillivastusta niin makkarahan pitää kypsentää hitaasti eikä niin että rasvat roiskuu. Valuva rasva tippuu veteen eikä tartu mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten vammainen täytyy olla sotkee uunin makkaran paistossa, vaikka käyttäisi grillivastusta niin makkarahan pitää kypsentää hitaasti eikä niin että rasvat roiskuu. Valuva rasva tippuu veteen eikä tartu mihinkään.
Ai lämmität makkarasi kylmällä grillivastuksella. Ok.
Käykö sinulla äiti tiskaamassa ja puhdistamassa uunin, vai miksi lämmität makkarasi noin työläällä tavalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai lämmität makkarasi kylmällä grillivastuksella. Ok.
Käykö sinulla äiti tiskaamassa ja puhdistamassa uunin, vai miksi lämmität makkarasi noin työläällä tavalla?Joudutko itse tuottamaan sähkön vai miksi grillivastuksen käyttö on sinulle työlästä? Minulla riittää kun kääntää katkaisijasta, sopiva lämpö ja sopivan kauas vastuksesta niin ei räiski yhtään.
Äitisi käski siis grillata folion sisällä kun joutui siivoamaan sotkusi, ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joudutko itse tuottamaan sähkön vai miksi grillivastuksen käyttö on sinulle työlästä? Minulla riittää kun kääntää katkaisijasta, sopiva lämpö ja sopivan kauas vastuksesta niin ei räiski yhtään.
Äitisi käski siis grillata folion sisällä kun joutui siivoamaan sotkusi, ok.Sähkötekniikka ei näemmä ole paras taitolajisi. Grillivastus on joko päällä tai ei ole. Ei sitä säädetä mitenkään. Se on kuuma tai kylmä. Sinä olet valinnut kylmän. Älä sitten paistele raakamakkaroita, tai voi mennä massu sekaisin.
Kiitos kun kerroit äitisi toimivan siivoojanasi. Vaikutatkin uusavuttomalta jonnelta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkötekniikka ei näemmä ole paras taitolajisi. Grillivastus on joko päällä tai ei ole. Ei sitä säädetä mitenkään. Se on kuuma tai kylmä. Sinä olet valinnut kylmän. Älä sitten paistele raakamakkaroita, tai voi mennä massu sekaisin.
Kiitos kun kerroit äitisi toimivan siivoojanasi. Vaikutatkin uusavuttomalta jonnelta.Onpas sinulla karvalakkimalli, taitaa olla venäläinen :D
Kyllä minulla on ihan sama lämmönsäätö kuin uunillekin ja grillivastus valitaan samasta kuin ylä- ja alalämpö.
Säädettävä vastus ollut kaikissa erillisissäkin grilleissä, mutta sinä varmaankaan et osaa säätää edes saunankiuasta :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpas sinulla karvalakkimalli, taitaa olla venäläinen :D
Kyllä minulla on ihan sama lämmönsäätö kuin uunillekin ja grillivastus valitaan samasta kuin ylä- ja alalämpö.
Säädettävä vastus ollut kaikissa erillisissäkin grilleissä, mutta sinä varmaankaan et osaa säätää edes saunankiuasta :)Fysiikka ei näemmä ole paras vahvuusalueesi. Sähkövastuksen resistanssi on käytännössä vakio, ja sen säteilemä teho on aina sama. Kotitalousliesissä ei ole mitään taajuusmuuttajaa tai PWM-säätöä, jolla vastuksen tehoa pystyttäisiin säätämään.
Sähkövastus siirtää lämpöä säteilemällä. Uunin ns. grillivastusta ei ole tarkoitettu varsinaisesti uunikäyttöön. Siihen on uunissa omat rakenteisiin kätketyt vastukset.
Kun sähköuunia käytetään grillinä, niin luukku pidetään yleensä auki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säädettävä vastus ollut kaikissa erillisissäkin grilleissä, mutta sinä varmaankaan et osaa säätää edes saunankiuasta :)Esim kaasuhellan kaasu-uunissa oleva kaasugrilli on vain joko päällä tai pois päältä ei siinä ole lämmön säätöä. Taas kaasuhellassa, jossa on sähköuuni siinä voi olla sellaiset grillivastukset, joissa lämmönsäätö. Täys sähköhelloista, joissa grillivastus ei minulla ole kokemusta ja muutenkaan en ole sitten 80 luvun lopun käyttänyt täys sähköhellaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fysiikka ei näemmä ole paras vahvuusalueesi. Sähkövastuksen resistanssi on käytännössä vakio, ja sen säteilemä teho on aina sama. Kotitalousliesissä ei ole mitään taajuusmuuttajaa tai PWM-säätöä, jolla vastuksen tehoa pystyttäisiin säätämään.
Sähkövastus siirtää lämpöä säteilemällä. Uunin ns. grillivastusta ei ole tarkoitettu varsinaisesti uunikäyttöön. Siihen on uunissa omat rakenteisiin kätketyt vastukset.
Kun sähköuunia käytetään grillinä, niin luukku pidetään yleensä auki.Ei vittu mikä idiootti olet :D
Minulla on aivan näkyvillä grillivastus ja tietenkin se säätö vaikuttaa, pienemmällä lämmöllä punainen väri näkyy vain vähän tai ei ollenkaan, täysillä hehkuu punaisena. Eikä todellakaan kuulu pitää luukkua auki, äitisihän joutuu luuttuamaan lattiatkin kun rasvat roiskuu ympäri kämppää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vittu mikä idiootti olet :D
Minulla on aivan näkyvillä grillivastus ja tietenkin se säätö vaikuttaa, pienemmällä lämmöllä punainen väri näkyy vain vähän tai ei ollenkaan, täysillä hehkuu punaisena. Eikä todellakaan kuulu pitää luukkua auki, äitisihän joutuu luuttuamaan lattiatkin kun rasvat roiskuu ympäri kämppää.Fysiikka ei ole näköjään mammanpojan parasta osaamisaluetta.
Et sinä grillivastusta "säädä" termostaatilla, vaan termostaatti kytkee vastuksen joko päälle tai pois. Suosittelen lainaamaan kirjastosta yläkoulun fysiikan kirjan, ja opettelemaan ainakin pari kaavaa, P=UI ja U=RI. Niillä pärjää jo pitkälle.
Miksi käytät grillivastusta, jos kerran haudutat makkarasi uunissa? Vai johtuuko se juuri tuosta rasvojen roiskumisesta, jota menetelmäsi aiheuttaa? Eli kuvittelet grillaavasi, mutta sotkun vuoksi paistatkin makkarat uunissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fysiikka ei ole näköjään mammanpojan parasta osaamisaluetta.
Et sinä grillivastusta "säädä" termostaatilla, vaan termostaatti kytkee vastuksen joko päälle tai pois. Suosittelen lainaamaan kirjastosta yläkoulun fysiikan kirjan, ja opettelemaan ainakin pari kaavaa, P=UI ja U=RI. Niillä pärjää jo pitkälle.
Miksi käytät grillivastusta, jos kerran haudutat makkarasi uunissa? Vai johtuuko se juuri tuosta rasvojen roiskumisesta, jota menetelmäsi aiheuttaa? Eli kuvittelet grillaavasi, mutta sotkun vuoksi paistatkin makkarat uunissa?Onko saunan kiukaassasikin vain päälle ja pois kuten venäläisessä uunissasi? Lämmönsäädin on sinulle ilmeisesti aivan tuntematon asia :D
Miksi käytät grillivastusta, jos kerran haudutat makkarasi folion sisällä? Vai johtuuko se juuri tuosta rasvojen roiskumisesta, jota venäläinen uunisi luukku auki aiheuttaa? Eli kuvittelet grillaavasi, mutta sotkun vuoksi haudutatkin makkarat foliossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko saunan kiukaassasikin vain päälle ja pois kuten venäläisessä uunissasi? Lämmönsäädin on sinulle ilmeisesti aivan tuntematon asia :D
Miksi käytät grillivastusta, jos kerran haudutat makkarasi folion sisällä? Vai johtuuko se juuri tuosta rasvojen roiskumisesta, jota venäläinen uunisi luukku auki aiheuttaa? Eli kuvittelet grillaavasi, mutta sotkun vuoksi haudutatkin makkarat foliossa.Kyllä, saunan kiukaassa on samanlainen päälle/pois kytkentä. Tuota myös hyödynnettään toisinaan vuorottelukytkennässä sähkölämmityksen kanssa, jotta voidaan käyttää pienempää sulakekokoa.
Kuten neuvottu, niin opiskele yläkoulun fysiikkaa sähkön osalta. Ne pari kaavaa auttavat ymmärtämään kuinka sähköteho muodostuu vastuksessa. Tässä laskennassa voit käyttää jännitteen tehollista arvoa 230 volttia, ja koska kyseessä on täysin resistiivinen kuorma, niin ei tarvitse huomioida impedanssia.
En käytä grillivastusta makkaroiden lämmittämiseen. Ehkä kannattaa lainata kirjastosta vielä aapiskukkokin, niin opit lukemaan paremmin. Äitisi varmasti auttaa opettelussa, kuten näemmä myös siivouksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, saunan kiukaassa on samanlainen päälle/pois kytkentä. Tuota myös hyödynnettään toisinaan vuorottelukytkennässä sähkölämmityksen kanssa, jotta voidaan käyttää pienempää sulakekokoa.
Kuten neuvottu, niin opiskele yläkoulun fysiikkaa sähkön osalta. Ne pari kaavaa auttavat ymmärtämään kuinka sähköteho muodostuu vastuksessa. Tässä laskennassa voit käyttää jännitteen tehollista arvoa 230 volttia, ja koska kyseessä on täysin resistiivinen kuorma, niin ei tarvitse huomioida impedanssia.
En käytä grillivastusta makkaroiden lämmittämiseen. Ehkä kannattaa lainata kirjastosta vielä aapiskukkokin, niin opit lukemaan paremmin. Äitisi varmasti auttaa opettelussa, kuten näemmä myös siivouksessa.Ai sinulla on kiuaskin venäläinen ilman lämmönsäätöä :D
Hyvä että äitisi kielsi "grillailusi", kieltäisi vielä netin ettet nolaa jatkuvasti itseösi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sinulla on kiuaskin venäläinen ilman lämmönsäätöä :D
Hyvä että äitisi kielsi "grillailusi", kieltäisi vielä netin ettet nolaa jatkuvasti itseösi.Mammanpojalla näköjään hakusessa mitä eroa on grillillä ja uunilla. No se hänelle suotakoon, kun tuo lukutaito on jäänyt hankkimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mammanpojalla näköjään hakusessa mitä eroa on grillillä ja uunilla. No se hänelle suotakoon, kun tuo lukutaito on jäänyt hankkimatta.
Jep, tämä sama kaveri kyseli neuvoja viime kesänä kanan grillaamiseen kun tulee ylikypsiä ja kuivia. Teki niitä kuulemma voileipäparilalla eli ei tiennyt silloinkaan, mikä grilli on. Eikä tiennyt sitä, että ohuehkon pihvin sisälämpötilan voi myös mitata paistolämpöpittarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, tämä sama kaveri kyseli neuvoja viime kesänä kanan grillaamiseen kun tulee ylikypsiä ja kuivia. Teki niitä kuulemma voileipäparilalla eli ei tiennyt silloinkaan, mikä grilli on. Eikä tiennyt sitä, että ohuehkon pihvin sisälämpötilan voi myös mitata paistolämpöpittarilla.
Ai vieläkin keskustelet alter egosi kanssa noloimmista kommenteistasi :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säädettävä vastus ollut kaikissa erillisissäkin grilleissä, mutta sinä varmaankaan et osaa säätää edes saunankiuasta :)Ei muuten ole kaikkien hellojan grillivastuksia mahdollista säätää. Omassa hellassani taitaa se mahdollisuus olla (gorenje kaasuhella sähkö uunilla). Jos olisi kaasu-uunillinen ei olisi mahdollista mitenkään säätää.
- Anonyymi
Roiskesuojan voi tehdä myös paistettavan päälle laitettavasta leivinpaperiarkista.
- Anonyymi
Eipä voikaan jos käyttää grillivastusta ja siinä kuuluu käyttää jos nyt ei täyttä tehoo, mut kovaa kumminkin. Muuten vois olla normi ylä- ja alavastus käytössä niin sama lopputulos.
Juu se olis kauheen kiva pistää makkara ritilälle ja pelli alle, mutta rasvat palaa kiinni lujaa, ja sama se putsaako peltiä vai uuninpohjaa. Vesi ja kuuma rasva ei kyllä ole kovin hyvä yhdistelmä niinku joku ehdotti, ehkä vähän läpällä!!!
Mä tossa yks päivä kokelin samaa mitä entisessä asuinpaikassa eli taitteklin leivinpaperin nelinkerroin ja se pellille, jonka päälle pari makkaraa. Grillivastus 225 ja pelti toiseksi ylimpään tasoon. Jonkin ajan päästä haistoin savua ja höyryaukosta leijaili (vesihöyry kulkee yleensä suoremmin ylös). Paperi olis syttynyt, mutta aluksi en ollut varmaa oliko paloiko makkarakin tai onko vastus vikaantunut. Ihan kunnon lieskat oli, ei puhettakaan uunin avaamisesta, joskin olin jo tyhjentämässä sammutinta. Mutta ei siinä sitten sen kummempaa liekit tukahtui, ei uuni kärsinyt mitäö nyt vähän nokeentui. Mä oon jo pidempään huomannut ettei leivinpaperi ole samaa kuin ennen, onhan niissä max. kesto 225 entisen 300 sijaan ja normikäyttökin melkein liikaa, jos paperia jää näkyviin. Pääsi vähän unohtuun grillatessa, kun olin väh väsynyt tai se oli oikeastaan sellasta fatiikin tapaista mikä en pahempaa kuin normiväsy
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä voikaan jos käyttää grillivastusta ja siinä kuuluu käyttää jos nyt ei täyttä tehoo, mut kovaa kumminkin. Muuten vois olla normi ylä- ja alavastus käytössä niin sama lopputulos.
Juu se olis kauheen kiva pistää makkara ritilälle ja pelli alle, mutta rasvat palaa kiinni lujaa, ja sama se putsaako peltiä vai uuninpohjaa. Vesi ja kuuma rasva ei kyllä ole kovin hyvä yhdistelmä niinku joku ehdotti, ehkä vähän läpällä!!!
Mä tossa yks päivä kokelin samaa mitä entisessä asuinpaikassa eli taitteklin leivinpaperin nelinkerroin ja se pellille, jonka päälle pari makkaraa. Grillivastus 225 ja pelti toiseksi ylimpään tasoon. Jonkin ajan päästä haistoin savua ja höyryaukosta leijaili (vesihöyry kulkee yleensä suoremmin ylös). Paperi olis syttynyt, mutta aluksi en ollut varmaa oliko paloiko makkarakin tai onko vastus vikaantunut. Ihan kunnon lieskat oli, ei puhettakaan uunin avaamisesta, joskin olin jo tyhjentämässä sammutinta. Mutta ei siinä sitten sen kummempaa liekit tukahtui, ei uuni kärsinyt mitäö nyt vähän nokeentui. Mä oon jo pidempään huomannut ettei leivinpaperi ole samaa kuin ennen, onhan niissä max. kesto 225 entisen 300 sijaan ja normikäyttökin melkein liikaa, jos paperia jää näkyviin. Pääsi vähän unohtuun grillatessa, kun olin väh väsynyt tai se oli oikeastaan sellasta fatiikin tapaista mikä en pahempaa kuin normiväsy
lajijasuris...tulipa tämä vielä mieleen... "Muuten vois olla normi ylä- ja alavastus käytössä niin sama lopputulos" Mitähän ihmettä toi loppu sitten meinaa?🤔😂
No joo, joku kirjotusvirhe kai. Normi ylä- ja alavastusta voi käyttää, mutta ei tule grillauksen tuntua. Joskin kyllä se hiilellä tai koivuhiilloksella grillaus on se oikea grillaus!
lajijasuris
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379