Tällä palsalla on jo kauan väitelty siitä, voiko filosofi tuoda jotain uutta näkökulmaa luonnontieteisiin. Itse fyysikkokoulutuksen saaneena olen ollut aika epäileväinen tämä asian suhteen, mutta jotta totuus ei unohtuisi, joskus kannattaa kuunnella myös filosofien näkemyksiä. Paras esimerkki tästä (epäilemättä harvinaislaatuisesta) tilanteesta lienee filosofi ja piispa George Berkeley, joka kritisoi voimakkaasti infinitesimaalien käyttöä differentiaali- ja integraalilaskennan kehittelyssä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/George_Berkeley
Seuraavassa suora lainaus em. lähteestä:
"Matematiikassa Berkeley arvosteli – varsin terävänäköisesti – vastikään keksittyä differentiaali- ja integraalilaskentaa, jonka käsitteelliset perusteet olivat hänen mielestään täysin sekavat."
Nykyään tiedetään, että Newton ja Leibniz esittivät esimerkiksi derivaatan määritelmän erittäin epämatemaattisesti ja sekavasti (vähän sinne päin siis) ennen kuin raja-arvon käsite keksittiin (vasta pitkän ajan kuluttua 1800-luvulla). On kutenkin huomattava, että vaikka Newtonin ja Leibnizin esittämä derivaatan määritelmä oli loogisesti kestämätön, se antoi oleellisesti oikeita tuloksia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Infinitesimaali
Eli (joskus harvoin) kannattaa olla varovainen erilaisten teorioiden tuomitsemisessa.
Joskus filosofikin voi olla oikeassa
18
89
Vastaukset
- Anonyymi
Kerro vielä se, mitä kestämätöntä oli Newtonin ja Leibnizin matematiikassa.
Jokainen filosofi on aina oikeassa. Ainakin omasta mielestään. - Anonyymi
Jos matematiikan ymmärryksesi on samalla tasolla kuin jollain piruntorjujalla niin sitä ei kannata tulla itkemään tälle palstalle.
Joku huuhaa-palsta olisi varmaan parempi. - Anonyymi
Jotkut matemaatikot uskovat käsittääkseni Platonin ideamaailmaan. Siellä sijaitsee matemaattinen tieto.
.. ..- Anonyymi
Käsittäminen on filosofiassa tärkeä sana. Matemaatikko on vielä tärkeämpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittäminen on filosofiassa tärkeä sana. Matemaatikko on vielä tärkeämpi.
Roger penrosella ja kurt gödelillä on ollut platonistisia näkemyksiä.
... .. .
....
...
Jee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Roger penrosella ja kurt gödelillä on ollut platonistisia näkemyksiä.
... .. .
....
...
JeePlatonistinen näkemys on hieno sanapari. Sen mainitsemalla tehdään todellista tiedettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Platonistinen näkemys on hieno sanapari. Sen mainitsemalla tehdään todellista tiedettä.
Yksi kysymys on että onko matematiikka löydetty vai keksitty. yleensä vastaus on että löydetty.discovered or invented..
...
..
.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi kysymys on että onko matematiikka löydetty vai keksitty. yleensä vastaus on että löydetty.discovered or invented..
...
..
..Mitä mahtoivat olla asiasta mieltä Newton tai Leibniz?
Entä Riemann? Keksikö ihan omasta päästään vai törmäsikö kadulla matematiikkaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä mahtoivat olla asiasta mieltä Newton tai Leibniz?
Entä Riemann? Keksikö ihan omasta päästään vai törmäsikö kadulla matematiikkaan?Kyllä ne tavallaan tietysti itse keksitään, mutta jokainen voi löytää ne samat.
...
..
. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne tavallaan tietysti itse keksitään, mutta jokainen voi löytää ne samat.
...
..
.Mahtaisitko itse ihan oikeasti tunnistaa matematiikan jos semmoisen sattuisit kadulta löytämään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahtaisitko itse ihan oikeasti tunnistaa matematiikan jos semmoisen sattuisit kadulta löytämään?
Itselläni ei ole matemaattisia kykyjä kuin pitkä lukio matematiikka..
En ehkä osaa selittää asiaa...mutta:
Kukaan ei voi ikäänkuin keksiä omiaan vaan jokaisen on mahdollisuus löytää ne samat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni ei ole matemaattisia kykyjä kuin pitkä lukio matematiikka..
En ehkä osaa selittää asiaa...mutta:
Kukaan ei voi ikäänkuin keksiä omiaan vaan jokaisen on mahdollisuus löytää ne samat.Tässä YouTube video aiheesta .Roger penrose.
En saanut siitä hirveästi irti.
https://youtu.be/ujvS2K06dg4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä YouTube video aiheesta .Roger penrose.
En saanut siitä hirveästi irti.
https://youtu.be/ujvS2K06dg4"En saanut siitä hirveästi irti."
Taisi olla kyseessä silkka filosofia ilman matematiikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"En saanut siitä hirveästi irti."
Taisi olla kyseessä silkka filosofia ilman matematiikkaa.Tässä 9 videota aiheesta, matematiikka keksitty vai löydetty
https://youtube.com/playlist?list=PLFJr3pJl27pIp1EsDD2rYaTI7GxoXqrLs
...... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä 9 videota aiheesta, matematiikka keksitty vai löydetty
https://youtube.com/playlist?list=PLFJr3pJl27pIp1EsDD2rYaTI7GxoXqrLs
......Noin vain filosofisesti kysyn, että onko tuolla jotakin merkitystä? Siis että onko keksitty vai löydetty?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin vain filosofisesti kysyn, että onko tuolla jotakin merkitystä? Siis että onko keksitty vai löydetty?
En keksi yhtäkkiä Kuin yhden merkityksen: jos Alien UFO otuksilla on matematiikka ja jos Matematiikka on löydetty niin silloin meillä on sama matikka ihmisillä ja UFO otuksilla ja tietysti kaikilla koko kosmoksessa. Jos matikka on keksitty niin jokainen älykäs laji voi kehittää oman matikan.
Ehkä joku muu keksii parempia merkityksiä aiheeseen löydetty vai keksitty.
- Anonyymi
Luonnontieteilijöiden pitäisi itse opetella
ajattelemaan.
Tässä on kyse siitä, voivatko filosofit kenties kantaa ämpärillä sivistystä tiedefakkien päihin. Tai muuttua itse sellaisiksi.
Hölmöläisten hommia. Eli helvetin tärkeää nykyisin. - Anonyymi
Mistä lähtien matematiikka on ollut filosofiaa? Voit toki kehitellä paremman menetelmän samaan vastaukseen pääsemiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426