Mikä on "täyttä elämää" sinulle?

Anonyymi

Minulle tulee aina jotenkin morkkis, kun aiheesta puhutaan. Tulee mieleen seuraavat asiat: matkustelu, festareilla käynti, Lapin erämaassa vaeltelu, joogakurssit saaristossa, jne.. Toisaalta rakkaus ja hyvät ihmissuhteet. Itsensä kehittäminen vaikka opiskelemalla espanjaa kansanopistossa. Onko muita, joita ei niin kiinnosta tuollainen elämä? Mikä sinulle on "hyvää elämää"?

En puhu haaveista. Puhun oikeasta elämästä. Mitkä asiat ovat olleet sinulle oikeasti merkityksellisiä viimeisen kuukauden aikana?

(Palstan ja oluenkin saa mainita, jos elämä koostuu niistä.)

109

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elämä tulee eläen, ei kertoen, ei kuvaten.

      -palstan suuri ajattelija-

    • Anonyymi

      Hyvä elämä on mielestäni sitä että kasvaa ihmisenä ja oppii uusia asioita. Läheiset ihmiset mukana ja välittämistä. Rakkautta.

    • Anonyymi

      Täyttä elämää on sellaista elämää, jota minä haluan elää. Se ei liity mitenkään muihin ihmisiin tai siihen miten he haluavat elämänsä elää.

      • Anonyymi

        Aika pitkälle ajattelen myös noin. Mutta aina / yleensä ei voi sulkea kaikkia ihmisiä pois elämästä. Koska on heitä, joita täytyy rakastaa.
        Jos saisinkin valita, täysi elämä olisi jotain sellaista, jota ei tule ajateltua usein.
        Se kytee mielessä silloin tällöin, mutta ajatuksena tässä vaiheessa elämää se olisi lähes mahdoton toteuttaa. Elämä tulee eläen, omannäköistä arkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkälle ajattelen myös noin. Mutta aina / yleensä ei voi sulkea kaikkia ihmisiä pois elämästä. Koska on heitä, joita täytyy rakastaa.
        Jos saisinkin valita, täysi elämä olisi jotain sellaista, jota ei tule ajateltua usein.
        Se kytee mielessä silloin tällöin, mutta ajatuksena tässä vaiheessa elämää se olisi lähes mahdoton toteuttaa. Elämä tulee eläen, omannäköistä arkea.

        Kyllä voi. Ihminen elää miten elää. Ei kukaan pysty pakottamaan ketään rakastamaan ketään. Jos joku ei välitä, niin sitten ei välitä. Siihen eivät vaatimiset auta mitään.

        Itse elän just tasan sitä elämää mitä haluankin. Ei ole tarpeen muuttaa oikeastaan mitään, sillä mikään oleellinen ei ole pielessä. Ei täysi elämä ainakaan minulle tarkoita täydellistä elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkälle ajattelen myös noin. Mutta aina / yleensä ei voi sulkea kaikkia ihmisiä pois elämästä. Koska on heitä, joita täytyy rakastaa.
        Jos saisinkin valita, täysi elämä olisi jotain sellaista, jota ei tule ajateltua usein.
        Se kytee mielessä silloin tällöin, mutta ajatuksena tässä vaiheessa elämää se olisi lähes mahdoton toteuttaa. Elämä tulee eläen, omannäköistä arkea.

        "Se ei liity mitenkään muihin ihmisiin tai siihen miten he haluavat elämänsä elää."

        Ja siis en tarkoittanut tuolla, että muut ihmiset pitäisi sulkea pois. Jos he kuuluvat siihen omaan täyteen elämään, niin ei tietenkään heitä suljeta pois. Tarkoitin sitä, että jos joku kaipaa joogaretriittiä Himalajalla, elääkseen täyttä elämää, niin ei se minua kosketa. Hän saa kaivata, mutta minun "täyteen elämääni" ei sellaista kaivata. En elä elämääni tuntemattomille tai puolitutuille, enkä edes tutuille, enkä somelle.


    • Anonyymi

      No oma elämä tänä kesänä on ollut suht yltäkylläistä.

      On tullut herkuteltua ja juotua, harrastettua ihan tukka sekaisin mistään muusta välittämättä, läheisiä ja lemmikkiä on tullut hemmoteltua, on ollut pari isompaa tapahtumaa, nähtävyyksiä ja pari hulppeaa kokemustakin (Götheborg ja USS Kearsarge), olen ansainnut reilusti ja tuhlaillut sitten niillä ansioilla hienoihin tavaroihin.

      Ja minähän siis olen suht persaukinen ja velkainen, että voin kuvitella miten helpottaisi elostelua ja olisi enemmän mahdollisuuksia jos olisi edes keskitason tulot ja varmasti olisi kiloja tullut tuplasti kesän aikana, sen verran lässähdin.

      Rakkaussaralla on ollut harvinaisen ankeaa ja kuivaa, mutta kaikkeahan ei voi aina saada:))

      Kyllä tosin kun vähän laitoin itseäni, niin sain massatapahtumassa ihanaa huomiota kolmelta todella upealta mieheltä😛 Muuten kesä mennyt karseissa työrääsyissä enkä ole välittänyt.

      Semmoista ja kyllä olen kokenut eläväni täyttä elämää.

    • Mulle oikeaa elämää on vapaus itse päättää kulloinkin mikä tuntuu milloinkin mielenkiintoiselta ja mihin kulloinkin voimavarat venyy.

      Tykkään hirmusti häärätä omassa kotipihassa, puutarhassa. Se on mulle ihan terapiaa pitkän tympeän talven jälkeen, olla ulkona mielipuuhissani ja ihan ollakin vaan ja nauttia ympärillä olevasta. Tunnen itseni vapaaksi ulkona ja luonnossa.

      Kuulun sinne. En kuulu kaupunkeihin. Olo on kuin villieläimellä joka on suljettu häkkiin, kun yritän kaupunkilaiselämää. Sairastun.

      Täällä näkee eläimiä luonnossa. 💙

      Elämä on myös rakkaat lähelläni, hyvöt välit heihin. Olen nyt enemmän lasteni tarpeita tukemassa, kun omiani. Olenhan valinnut olla äiti.

      Mutta hyvä elämäni muuttuu sen mukaan, kun hekin kasvaa itsenäisimmiksi ja vähemmän tarttevat mua. Sitten teen ja meen ittekseni mikä milloinkin kivaa on.

    • Anonyymi

      Lähtökohtasesti jokaisen päivän tulee olla hyvänlainen, elämisen arvoinen. Pyrin huomioimaan läheisiä pienin asioin. Välillä tuiki vieraatkin saavat osansa rutiineistani jotka hoituvat itsestään. Pidän ja välitän ihmisistä liikaa. Mutta en koe asian olevan kenellekään ongelman.
      Olen varmaan voimaannuttavan esikuva elämääni ( sanoneet sen olevan hyvän esimerkin). No enpä tiedä.
      Myönnän "jonkun palstan" tulleen joinain päivinä ajankohtaiseksi, tuskin häiritsee.

      • Anonyymi

        Jokainen päivä on yksi elämä

        Siihen sisältyy rutiineja

        Jotain kivaakin

        Velvollisuudet täytyy hoitaa

        Täydellisyydestä en tiedä

        Se tuntuu sitten onnena

        Hetki


    • Anonyymi

      Rullaluistelu tyttären kanssa aurinkoisena päivänä keskustan jäätelökioskille.
      Tiedän jo mitä hän hymy huulin tilaa, iso kuningatar kuppiin värillisillä strösseleillä.

      Ne pienet hetket, kun ensin tehdään töitä ja sitten nautitaan elämästä.

      AV

    • Rakkaus kaikissa muodoissaan ja läheiset ihmiset on itselle erittäin tärkeä osa hyvää elämää. Niin on myös perusturvallisuus, terveys, lasten tukeminen onnellisiksi aikuisiksi, oma koti ja mielekäs työ (kun siellä joutuu kuitenkin olla 37.5h/vko). Jos työtä ei olisi tarvitsisin jotain muuta älyllistä haastetta.

      Hyvä elämä on myös omien arvojen mukaista elämää. Jos vaikka omat arvot edellyttää uskollisuutta, ja silti pettää (mitä en ole tehnyt), Se missä en ole hyvää elämää toteuttanut, on riittävä liikunta, mutta sen asian olen korjaamassa. Liikunta vähentää stressiä ja tuo hyvän mielen hormoneja. Nautin luonnosta ja rauhoitun luonnossa liikkuessa. Ehkä toinen hyvän elämän mittari, jota joudun uudelleen tuunaamaan on, työstressi ja kiire. Työ ei saa viedä kaikkia mehuja (ei se viekkään, mutta liikaa).

      Hyvä parisuhde parantaa elämää ja huono tekee siitä kurjaa, mutta parisuhde ei ole hyvän elämän kriteeri. Useimpia asioita mitä parisuhteelta saisi, voi muualtakin saada elämäänsä.

      Nuo muut mitä luettelet aloituksesi alussa on mukavia hetkiä elämässä, muttei mitään MUST-juttuja. Ilmankin pärjää tarvittaessa. Silti, jos molempien raha- ja elämäntilanne antaa myöten miksi haaveita, isoja tai pieniä, ei toteuttaisi?

      Ap, mitä sinun hyvään elämääsi kuuluu?

      • Anonyymi

        Kiitos kysymästä ja anteeksi, että olen ollut välillä epäystävällinen.

        Olin 40v sinkku, kun kuulin että kälyni on raskaana. Lapsista en tiennyt yhtään mitään. Ajattelin vaan, että kiva, kun veljestäni tulee isä. Kun lapsi syntyi, en käynyt sitä koskaan katsomassa. Pelkäsin vauvoja. Ne eivät liittyneet elämääni mitenkään.

        Kun ensimmäinen veljenpoikani oli puoli vuotta, kaikki yllättäen muuttui. Suunnaton rakkaus tulvahti sisälleni. En ymmärrä sitä vieläkään. Nykyään heitä on kaksi.

        Loppupeleissä kaikki muu jahnaaminen elämässä on aika turhaa. He ovat jostain syystä minulle kaikki kaikessa. Samoin vanha rescue -kissani. Ei kelvannut ikänsä takia kenellekään muulle. Millaisen ihmeellisen olennon sainkaan kotiini! Joka ilta hän hyppää viereeni, ja kietoo tassunsa ympärilleni. Samanlaista pyyteetöntä rakkautta on turha toivoa keneltäkään ihmiseltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä ja anteeksi, että olen ollut välillä epäystävällinen.

        Olin 40v sinkku, kun kuulin että kälyni on raskaana. Lapsista en tiennyt yhtään mitään. Ajattelin vaan, että kiva, kun veljestäni tulee isä. Kun lapsi syntyi, en käynyt sitä koskaan katsomassa. Pelkäsin vauvoja. Ne eivät liittyneet elämääni mitenkään.

        Kun ensimmäinen veljenpoikani oli puoli vuotta, kaikki yllättäen muuttui. Suunnaton rakkaus tulvahti sisälleni. En ymmärrä sitä vieläkään. Nykyään heitä on kaksi.

        Loppupeleissä kaikki muu jahnaaminen elämässä on aika turhaa. He ovat jostain syystä minulle kaikki kaikessa. Samoin vanha rescue -kissani. Ei kelvannut ikänsä takia kenellekään muulle. Millaisen ihmeellisen olennon sainkaan kotiini! Joka ilta hän hyppää viereeni, ja kietoo tassunsa ympärilleni. Samanlaista pyyteetöntä rakkautta on turha toivoa keneltäkään ihmiseltä.

        Anteeksipyyntö hyväksytty, vaikka en voi olla varma kuka missäkin kohtaa olet ollut, koska et ole kirjautunut.

        Rakkaus kaikissa muodoissaan on tosiaan se tärkein hyvän elämän tae minunkin mielestäni. Lapsille on muutkin läheiset ihmiset kuin vanhemmat tärkeitä ja vaikka eno voi olla tosi tärkeä henkilö lapselle,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä ja anteeksi, että olen ollut välillä epäystävällinen.

        Olin 40v sinkku, kun kuulin että kälyni on raskaana. Lapsista en tiennyt yhtään mitään. Ajattelin vaan, että kiva, kun veljestäni tulee isä. Kun lapsi syntyi, en käynyt sitä koskaan katsomassa. Pelkäsin vauvoja. Ne eivät liittyneet elämääni mitenkään.

        Kun ensimmäinen veljenpoikani oli puoli vuotta, kaikki yllättäen muuttui. Suunnaton rakkaus tulvahti sisälleni. En ymmärrä sitä vieläkään. Nykyään heitä on kaksi.

        Loppupeleissä kaikki muu jahnaaminen elämässä on aika turhaa. He ovat jostain syystä minulle kaikki kaikessa. Samoin vanha rescue -kissani. Ei kelvannut ikänsä takia kenellekään muulle. Millaisen ihmeellisen olennon sainkaan kotiini! Joka ilta hän hyppää viereeni, ja kietoo tassunsa ympärilleni. Samanlaista pyyteetöntä rakkautta on turha toivoa keneltäkään ihmiseltä.

        Kiitä onneasi ettei sinulla ole samanlaista tytärtä mitä minulla.

        Käytiin kentällä pelailemassa korista ja siitä luontopolulle ihastelemaan luontoa ja suoraan kesäteatteriin. Kesäteatterin jälkeen vein tytön äidin kotiin huilaamaan ja kun avasin auton takaoven hän hyppäsi iloisena syliini. Tässä iässä tuollaiset hypyt tuttavat enneaikaisen eläköitymisen. Siiten kun menee ovelle, kuuluu hali vaikka vastaan sitä halattiin koko 35 kg painolla.

        AV


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Anteeksipyyntö hyväksytty, vaikka en voi olla varma kuka missäkin kohtaa olet ollut, koska et ole kirjautunut.

        Rakkaus kaikissa muodoissaan on tosiaan se tärkein hyvän elämän tae minunkin mielestäni. Lapsille on muutkin läheiset ihmiset kuin vanhemmat tärkeitä ja vaikka eno voi olla tosi tärkeä henkilö lapselle,

        Ohhoh.. Sinua lyödään täällä kuin vierasta sikaa.. Olen monta kertaa kritoinut täällä älykkyyden puutetta. (Jp aloitus aiheesta "jännämies pani"..) Itse arvostan älykkyttäsi suuresti. En ainakaan halua, että kaltaisesi ihminen ajetaan täältä pois, ja palsta taantuu älyllisesti siihen kuin ennenkin. Älykkäät ihmiset antavat ajattelemisen aiheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä onneasi ettei sinulla ole samanlaista tytärtä mitä minulla.

        Käytiin kentällä pelailemassa korista ja siitä luontopolulle ihastelemaan luontoa ja suoraan kesäteatteriin. Kesäteatterin jälkeen vein tytön äidin kotiin huilaamaan ja kun avasin auton takaoven hän hyppäsi iloisena syliini. Tässä iässä tuollaiset hypyt tuttavat enneaikaisen eläköitymisen. Siiten kun menee ovelle, kuuluu hali vaikka vastaan sitä halattiin koko 35 kg painolla.

        AV

        Älä.. Kuuntelin, kun rakkaat veljenpoikani pelasivat korista. Huomasi hyvin, että koulut ja päiväkoti ovat taas avanneet ovensa. 8v: (koko ajan, oikein sydämen kyllyydestä): Voi vittu! (jos koria ei tullut..) 4-vuotias säesti: Pelkele! Pelkele! Pelkele!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoh.. Sinua lyödään täällä kuin vierasta sikaa.. Olen monta kertaa kritoinut täällä älykkyyden puutetta. (Jp aloitus aiheesta "jännämies pani"..) Itse arvostan älykkyttäsi suuresti. En ainakaan halua, että kaltaisesi ihminen ajetaan täältä pois, ja palsta taantuu älyllisesti siihen kuin ennenkin. Älykkäät ihmiset antavat ajattelemisen aiheita.

        Kiitos!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä onneasi ettei sinulla ole samanlaista tytärtä mitä minulla.

        Käytiin kentällä pelailemassa korista ja siitä luontopolulle ihastelemaan luontoa ja suoraan kesäteatteriin. Kesäteatterin jälkeen vein tytön äidin kotiin huilaamaan ja kun avasin auton takaoven hän hyppäsi iloisena syliini. Tässä iässä tuollaiset hypyt tuttavat enneaikaisen eläköitymisen. Siiten kun menee ovelle, kuuluu hali vaikka vastaan sitä halattiin koko 35 kg painolla.

        AV

        Onpa kokoero, oma 6.5v on 18kg ja vanhin oli saman ikäisenä 17kg. Tyttäresi taitaa jo olla aloittanut esimurrosiän kasvupyrähdyksen.


      • Emberizi kirjoitti:

        Onpa kokoero, oma 6.5v on 18kg ja vanhin oli saman ikäisenä 17kg. Tyttäresi taitaa jo olla aloittanut esimurrosiän kasvupyrähdyksen.

        Mun 7 vanha painaa 22kg ja on 124 cm pitkä. 9 vanha painaa 40 kg ja on 145 cm pitkä.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Mun 7 vanha painaa 22kg ja on 124 cm pitkä. 9 vanha painaa 40 kg ja on 145 cm pitkä.

        Juu, on hän jo lähelle 130 cm.

        Lihaksikas tapaus joka on ollut suuri tyttö syntymästään saakka.
        Lähes 5 kg jo syntyessään, eikä jatkuva liikunnallinen touhuilu ole kasvuun negatiivisesti vaikuttanut. Vahva kuin mikä, tekee jo hauiskääntöjä 3 kg käsipainoilla jne.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, on hän jo lähelle 130 cm.

        Lihaksikas tapaus joka on ollut suuri tyttö syntymästään saakka.
        Lähes 5 kg jo syntyessään, eikä jatkuva liikunnallinen touhuilu ole kasvuun negatiivisesti vaikuttanut. Vahva kuin mikä, tekee jo hauiskääntöjä 3 kg käsipainoilla jne.

        AV

        Juu. Mun 7 vanha on ohut kuten itsekin olin lapsuuteni ja nuoruuteni. Voimistelijan kroppa. Tikkuperuna mallia. Teininä on pitkäraajainen ja ohut. :)


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Juu. Mun 7 vanha on ohut kuten itsekin olin lapsuuteni ja nuoruuteni. Voimistelijan kroppa. Tikkuperuna mallia. Teininä on pitkäraajainen ja ohut. :)

        Vanhemmasta tulee 2000 luvun Marilyn Monroe.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Vanhemmasta tulee 2000 luvun Marilyn Monroe.

        Ja minun tytöllä on jo sivuprofiilissa sellainen urheilijan lihaksikas peppu ja reisilihakset, usein tuossa iässä eivät vielä ole oikein vielä kehittyneet.
        Varmaan vaikuttaa ne leikkisät 30 portaan tasatassukisat ja jokavuotinen luistelu (tykkää luistella usein aika täysillä jopa 2 tuntia/kerta, mutta vain talvella).
        Saa syyttää sitten joskus aikuisena isäänsä ulkomuodostaan.

        Äitinsä on tarkka ruokailurytmistä ja unesta. Lopputulos on kyllä aika painava vaikka se ei näy ulkoisessa olemuksessa lihavuutena. Jäntevä tyttö jolla pikkuinen pömppövatsa, muuten aika timakkaa lihasta. Ihmetyttää miten jaksaa roikkua ja mennä läpi esteradan 10 askeleen poikkipuilla ja hypätä pituutta 210 cm noilla kiloilla.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja minun tytöllä on jo sivuprofiilissa sellainen urheilijan lihaksikas peppu ja reisilihakset, usein tuossa iässä eivät vielä ole oikein vielä kehittyneet.
        Varmaan vaikuttaa ne leikkisät 30 portaan tasatassukisat ja jokavuotinen luistelu (tykkää luistella usein aika täysillä jopa 2 tuntia/kerta, mutta vain talvella).
        Saa syyttää sitten joskus aikuisena isäänsä ulkomuodostaan.

        Äitinsä on tarkka ruokailurytmistä ja unesta. Lopputulos on kyllä aika painava vaikka se ei näy ulkoisessa olemuksessa lihavuutena. Jäntevä tyttö jolla pikkuinen pömppövatsa, muuten aika timakkaa lihasta. Ihmetyttää miten jaksaa roikkua ja mennä läpi esteradan 10 askeleen poikkipuilla ja hypätä pituutta 210 cm noilla kiloilla.

        AV

        Jeps. :)

        Pääasia, että itse ovat tyytyväisiä itseensä sellaisina, kun ovat. Jokainen vanhempi kuitenkin on aina puolueellinen omista lapsistaan. Niin minäkin, ovat kauniita naisen alkuja. Kauniimpia kun itse olen edes parhaimmillani ollut, siitä saa syyttää isäänsä. :)


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Jeps. :)

        Pääasia, että itse ovat tyytyväisiä itseensä sellaisina, kun ovat. Jokainen vanhempi kuitenkin on aina puolueellinen omista lapsistaan. Niin minäkin, ovat kauniita naisen alkuja. Kauniimpia kun itse olen edes parhaimmillani ollut, siitä saa syyttää isäänsä. :)

        Vaan mulle on tärkeintä huomata, että ovat reiluja ja kohtelevat muita hyvin. Tasaisia ja herttaisia tyttöjä.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Jeps. :)

        Pääasia, että itse ovat tyytyväisiä itseensä sellaisina, kun ovat. Jokainen vanhempi kuitenkin on aina puolueellinen omista lapsistaan. Niin minäkin, ovat kauniita naisen alkuja. Kauniimpia kun itse olen edes parhaimmillani ollut, siitä saa syyttää isäänsä. :)

        Juu, ja kunnon ja lihaskunnon voi aina testata sekuntikellolla ja metrimitalla.
        Myös aikuisena.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja kunnon ja lihaskunnon voi aina testata sekuntikellolla ja metrimitalla.
        Myös aikuisena.

        AV

        Ja kuntotesteillä.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ja kuntotesteillä.

        Sekuntikello tuohon tarvitaan, saa aerobisen kunnon.
        Tasaloikka hiekkakasaan ja saa metrimitalla sen lihaskunnon.

        Kokeilin vauhdittoman pituushyppytuloksen ja kyllä se vain alaspäin menee. Ei irronnut enää kuin 255 cm. Kaukana ovat ne ajat kun meni 310 cm.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sekuntikello tuohon tarvitaan, saa aerobisen kunnon.
        Tasaloikka hiekkakasaan ja saa metrimitalla sen lihaskunnon.

        Kokeilin vauhdittoman pituushyppytuloksen ja kyllä se vain alaspäin menee. Ei irronnut enää kuin 255 cm. Kaukana ovat ne ajat kun meni 310 cm.

        AV

        Niin, kuntotestit tekee joku muu ja kellottaa. :)

        Olen juuri ollut kuntotesteissä. Kuntoutusyksikössä.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Niin, kuntotestit tekee joku muu ja kellottaa. :)

        Olen juuri ollut kuntotesteissä. Kuntoutusyksikössä.

        Käsissä on hyvä lihaskunto ikäluokalleni puristin 35 kiloa ja 33 kiloa.

        Ja ekoilla kerroilla 3 kk sitten 29 kg ja 26 kg.

        Kävelytestissä paransin kävelymatkaa 60 metriä, samaan aikaan kuin eka testi alussa, 6 minuuttia on kävelyaika, etäisyys 15 metriä.

        https://ukkinstituutti.fi/fyysinen-kunto/kavelytestit/ukk-6-min-kavelytestin-tuloslaskuri/

        Jotain kehitystä.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Käsissä on hyvä lihaskunto ikäluokalleni puristin 35 kiloa ja 33 kiloa.

        Ja ekoilla kerroilla 3 kk sitten 29 kg ja 26 kg.

        Kävelytestissä paransin kävelymatkaa 60 metriä, samaan aikaan kuin eka testi alussa, 6 minuuttia on kävelyaika, etäisyys 15 metriä.

        https://ukkinstituutti.fi/fyysinen-kunto/kavelytestit/ukk-6-min-kavelytestin-tuloslaskuri/

        Jotain kehitystä.

        Taulukko, vanha. Mutta tuskin on juuri muuttunut.

        https://www.terveytemme.fi/finterveys/html/m_ft17_tt3_18_19.html


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Käsissä on hyvä lihaskunto ikäluokalleni puristin 35 kiloa ja 33 kiloa.

        Ja ekoilla kerroilla 3 kk sitten 29 kg ja 26 kg.

        Kävelytestissä paransin kävelymatkaa 60 metriä, samaan aikaan kuin eka testi alussa, 6 minuuttia on kävelyaika, etäisyys 15 metriä.

        https://ukkinstituutti.fi/fyysinen-kunto/kavelytestit/ukk-6-min-kavelytestin-tuloslaskuri/

        Jotain kehitystä.

        Hyvä kun kunto kohenee.
        Tuo kehon painojakautuma ja kunto on helppo testata.

        Kokeile jaksaako lapsesi roikkua (vaikka on kevyt) 10 poikkipuuta ja mennä käsivoimillaan 10 askelta putoamatta. Sama pituushypyssä, kevyen pitäisi mennä pidemmälle mutta ei se aina niin ole. Paino vaikuttaa tuloksiin yleensä negatiivisesti jos koostumus olisi rasvaa.

        Oletko kokeillut vauhditonta pituushyppyä? Se kertoo yllättävän paljon kehon voimatasosta.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoh.. Sinua lyödään täällä kuin vierasta sikaa.. Olen monta kertaa kritoinut täällä älykkyyden puutetta. (Jp aloitus aiheesta "jännämies pani"..) Itse arvostan älykkyttäsi suuresti. En ainakaan halua, että kaltaisesi ihminen ajetaan täältä pois, ja palsta taantuu älyllisesti siihen kuin ennenkin. Älykkäät ihmiset antavat ajattelemisen aiheita.

        Samaa mieltä. Aika jäätävää miten kampanjanomaisesti ”todistellaan” että kaikki on väärin lähtökohdista alkaen. Kuin kiinalainen rukousmylly samaa jauhetaan ikään kuin toisto muuttaisi asian joksikin. Itse luulen, että noiden kirjoittajien motiivin ydin on se, että pelkäävät etteivät pärjää jos tärkeä kriteeri parinmuodostuksessa on älykkyys. Joten se on torpattava pois.



      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun kunto kohenee.
        Tuo kehon painojakautuma ja kunto on helppo testata.

        Kokeile jaksaako lapsesi roikkua (vaikka on kevyt) 10 poikkipuuta ja mennä käsivoimillaan 10 askelta putoamatta. Sama pituushypyssä, kevyen pitäisi mennä pidemmälle mutta ei se aina niin ole. Paino vaikuttaa tuloksiin yleensä negatiivisesti jos koostumus olisi rasvaa.

        Oletko kokeillut vauhditonta pituushyppyä? Se kertoo yllättävän paljon kehon voimatasosta.

        AV

        Pienempi menee kuin marakatti puolapuita pitkin. Aivan kuten itsekin menin lapsena ja vielä alle 30v.

        Isomman yliliikkuvat ranteet ei kestä tuota testiä.

        Olen. En nyt hetkeen. Joskus hyppäsin 4 metriä 40 cm vauhdilla. Pitää joku päivä testata tuo vauhditon. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puristetaan yhdellä kädellä?

        AV

        Kyllä. :)


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Pienempi menee kuin marakatti puolapuita pitkin. Aivan kuten itsekin menin lapsena ja vielä alle 30v.

        Isomman yliliikkuvat ranteet ei kestä tuota testiä.

        Olen. En nyt hetkeen. Joskus hyppäsin 4 metriä 40 cm vauhdilla. Pitää joku päivä testata tuo vauhditon. :)

        Nuorena olin muutamissa yleisurheilukisoissa Lahdessa. Juoksin 1000 metriä, 800 metriä ja hyppäsin pituutta. Korkeuttakin kokeilin, mutten oppinut tekniikkaa.

        Telinevoimistelua harrastin hetken ja permantoa. Kilpailuihin piti lähteä ja olin kipeä, niin peruuntui kilpailuni, siihen loppui mielenkiinto tyystin ja lopetin.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Kyllä. :)

        On tuo sinulla ihan hyvä tulos, itse en ole kokeillut. Ei varmaan ole tuollaisia mittareita ihan joka paikassa, voisi testata.

        Tuo roikkuminenhan kertoo puristusvoimasta, lapsilla on yleensä hyvät sormivoimat.
        Jos vaikka vertaa tulostasi 35 kg on se ihan sama mitä tyttäreni paino. Hän kun menee noita poikittaisia pitkin roikkuen heijaamalla, on hänen yhdenkäden sormivoimat annettava riittävä puristus tuon painon pitämiseksi ettei tippuisi kesken yrityksen. Aikuisilla voi olla suhteessa jopa huonommat sormivoimat mitä lapsilla, vauvallahan on ihan äärettömän kovat voimat sormissa suhteessa kehon kokoon.

        AV


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Nuorena olin muutamissa yleisurheilukisoissa Lahdessa. Juoksin 1000 metriä, 800 metriä ja hyppäsin pituutta. Korkeuttakin kokeilin, mutten oppinut tekniikkaa.

        Telinevoimistelua harrastin hetken ja permantoa. Kilpailuihin piti lähteä ja olin kipeä, niin peruuntui kilpailuni, siihen loppui mielenkiinto tyystin ja lopetin.

        Liikunnasta oon aina tykännyt, vaikka oon aina tullut tosi kipeeksi liikunnan jälkeen. Mutta moottoriurheilua olisin mieluiten harrastanut, koska olen ollu aina hyvä käsittelemään autoa ja nopea refleksinen ja uskaltanut ajaa kahva eellä. Monet hipat oon voittanut.

        Mutta luvallisella ajoradalla se olis mukavaa. :)

        Voitan takuulla vieläkin monta ukkoa autolla, jos saan kunnon rassin alleni.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Nuorena olin muutamissa yleisurheilukisoissa Lahdessa. Juoksin 1000 metriä, 800 metriä ja hyppäsin pituutta. Korkeuttakin kokeilin, mutten oppinut tekniikkaa.

        Telinevoimistelua harrastin hetken ja permantoa. Kilpailuihin piti lähteä ja olin kipeä, niin peruuntui kilpailuni, siihen loppui mielenkiinto tyystin ja lopetin.

        No sinähän olet ollut aktiivinen, luulen että jaloissasi on lihasmassa ja nykyään myös muotoa. Ei se nuorena tehty ja saavutettu katoa koskaan kokonaan.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        On tuo sinulla ihan hyvä tulos, itse en ole kokeillut. Ei varmaan ole tuollaisia mittareita ihan joka paikassa, voisi testata.

        Tuo roikkuminenhan kertoo puristusvoimasta, lapsilla on yleensä hyvät sormivoimat.
        Jos vaikka vertaa tulostasi 35 kg on se ihan sama mitä tyttäreni paino. Hän kun menee noita poikittaisia pitkin roikkuen heijaamalla, on hänen yhdenkäden sormivoimat annettava riittävä puristus tuon painon pitämiseksi ettei tippuisi kesken yrityksen. Aikuisilla voi olla suhteessa jopa huonommat sormivoimat mitä lapsilla, vauvallahan on ihan äärettömän kovat voimat sormissa suhteessa kehon kokoon.

        AV

        Jep. Olen tiennyt olevani lihaksiltani vahva, ne vain väsyvät herkästi. Ikään kuin hapetuksen puutetta?

        Nuorempi menee monta poikittaista yhtäkyytiä, isompi ei halua edes koittaa kun ranteisiin sattuu jo se kehon roikottaminen. Hänellä on hypermobiliteettisyndrooma minulta peritty, levottomat jalat ja muutenkin jalkaongelmia.

        Migreeni. Niin ymmärrän ettei hän rääkkä itseään. Pienempi on jäntevä. Mun mieskin on jäntevä mutta myös jäykkä.

        Hyvin menee hänkin pitkin poikkipuita vaikka painaa 97 kiloa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sinähän olet ollut aktiivinen, luulen että jaloissasi on lihasmassa ja nykyään myös muotoa. Ei se nuorena tehty ja saavutettu katoa koskaan kokonaan.

        AV

        Olin aina jalkojen päällä. Liikkuvainen oon vieläkin. Enemmän mä liikuntaa harrastan kun mieheni, joka ei harrasta mitään liikuntaa. Edes hyötyliikuntaa.

        Ja ärsyttääkin välillä se just.

        Reisissä on mulla rasvaakin, mutta pohkeet on lihasta yhä.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Olin aina jalkojen päällä. Liikkuvainen oon vieläkin. Enemmän mä liikuntaa harrastan kun mieheni, joka ei harrasta mitään liikuntaa. Edes hyötyliikuntaa.

        Ja ärsyttääkin välillä se just.

        Reisissä on mulla rasvaakin, mutta pohkeet on lihasta yhä.

        Lihaksista vielä.

        "Lihaskipu

        Esim lihassolujesi kohdalla hapenpuute solutasolla aiheuttaa yleisesti sitä, että lihaksesi palautuvat hitaammin lihastoiminnan rasituksista, kuona-aineidenmudostuksista ja vammoista – minkä takia niihin muodostuu helpommin triggerpisteitä ja niistä johtuvaa lihasperäistä kroonista kipua.

        Kroonisesta happivajeesta kärsivät lihakset ovat myös alttiimpia rasitusvammojen synnyttämille kroonisille tulehduskipuoireille."

        " Fibromyalgia kipu

        Fibromyalgia on vielä pitkälti mysteeri. Luulen , että se todennäköisesti johtuu lähinnä hapenpuutteen aiheuttamasta kudosten yliärsytystilasta (hermot ja lihakset), joka syntyy tietyille geneettisesti sille alttiuden omaaville ihmsillä, jos he kärsivät pitkään kroonisesta solutason hapenpuutteesta.

        Tämä selittäisi myös miksi fibrmyalgiapotilailla on monesti vakava väsymys myös oireena.
        Solutason hapenpuute kun on hyvin usein väsymyksen pääsyy. Happi kun on tärkeä osa solujen energiatuotantoa.

        Anekdoottisesti kipu ja väsymys postuvat fibroa kärsiviltä ihmisiltä kun heidän solutason happitasot on nostettu optimaalille tasolle."

        https://karrikoivula.fi/kipujen-happiratkaisu

        Tämmösestä kärsin. Mutten tiedä mikä auttaisi.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Lihaksista vielä.

        "Lihaskipu

        Esim lihassolujesi kohdalla hapenpuute solutasolla aiheuttaa yleisesti sitä, että lihaksesi palautuvat hitaammin lihastoiminnan rasituksista, kuona-aineidenmudostuksista ja vammoista – minkä takia niihin muodostuu helpommin triggerpisteitä ja niistä johtuvaa lihasperäistä kroonista kipua.

        Kroonisesta happivajeesta kärsivät lihakset ovat myös alttiimpia rasitusvammojen synnyttämille kroonisille tulehduskipuoireille."

        " Fibromyalgia kipu

        Fibromyalgia on vielä pitkälti mysteeri. Luulen , että se todennäköisesti johtuu lähinnä hapenpuutteen aiheuttamasta kudosten yliärsytystilasta (hermot ja lihakset), joka syntyy tietyille geneettisesti sille alttiuden omaaville ihmsillä, jos he kärsivät pitkään kroonisesta solutason hapenpuutteesta.

        Tämä selittäisi myös miksi fibrmyalgiapotilailla on monesti vakava väsymys myös oireena.
        Solutason hapenpuute kun on hyvin usein väsymyksen pääsyy. Happi kun on tärkeä osa solujen energiatuotantoa.

        Anekdoottisesti kipu ja väsymys postuvat fibroa kärsiviltä ihmisiltä kun heidän solutason happitasot on nostettu optimaalille tasolle."

        https://karrikoivula.fi/kipujen-happiratkaisu

        Tämmösestä kärsin. Mutten tiedä mikä auttaisi.

        Tuo voi mennä hormonaaliselle puolelle, en tiedä tarkkaan.
        Lihaskipua on aina kahden päivän ajan hyvin onnistuneen treenin jälkeen, ilman sitä ei ihminen kehity. Kunnon treenaaminen (voimaharjoittelu) kun rikkoo lihassolujen seinämiä ja solukko järkyttyy alkaen vahvistamaan itseään. Kunnon treenaamisen tarkoitushan on mikrovaurioiden tuottaminen solujen seinämiin. Palautuminen onkin monesta asiasta kiinni, periaatteessa ihminen palautuu täysin tuollaisesta kovasta treenistä vasta 10 päivän kuluessa. Hyvä peruskunto auttaa palautumisessa, lyhentäen palautumisaikaa.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo voi mennä hormonaaliselle puolelle, en tiedä tarkkaan.
        Lihaskipua on aina kahden päivän ajan hyvin onnistuneen treenin jälkeen, ilman sitä ei ihminen kehity. Kunnon treenaaminen (voimaharjoittelu) kun rikkoo lihassolujen seinämiä ja solukko järkyttyy alkaen vahvistamaan itseään. Kunnon treenaamisen tarkoitushan on mikrovaurioiden tuottaminen solujen seinämiin. Palautuminen onkin monesta asiasta kiinni, periaatteessa ihminen palautuu täysin tuollaisesta kovasta treenistä vasta 10 päivän kuluessa. Hyvä peruskunto auttaa palautumisessa, lyhentäen palautumisaikaa.

        AV

        Mulla on lihakset levossakin ikään kuin työssä, eivät rentoudu kunnolla. Sitten jo valmiiksi väsyneet, kun alan käyttämään niitä.

        Se on hämmentävää ollut nuoresta asti. Muttei siihen kukaan ole keksinyt mitään järkevää selitystä. Lihassairautta on tarjottu poissuljettavaksi, mutta ei sitä hintavuuden vuoksi ole tutkittu. Joku en nyt muista mikä tutkimus tehtiin, mikä poissulkee jotain yleisempiä.

        Vaan kuoltuminen tuskin on normaalia, kun lähtee reippaasti kävelemään niin pian jalat menee ihan kiveksi ja lihaksiin sattuu ja lihas lakkaa toimiasta. Hapenpuute, iskeeminen kipu.

        Voi olla, että joku vipa on käynyt jossain.


      • Anonyymi
        MaximiIIian kirjoitti:

        Samaa mieltä. Aika jäätävää miten kampanjanomaisesti ”todistellaan” että kaikki on väärin lähtökohdista alkaen. Kuin kiinalainen rukousmylly samaa jauhetaan ikään kuin toisto muuttaisi asian joksikin. Itse luulen, että noiden kirjoittajien motiivin ydin on se, että pelkäävät etteivät pärjää jos tärkeä kriteeri parinmuodostuksessa on älykkyys. Joten se on torpattava pois.

        "pelkäävät etteivät pärjää jos tärkeä kriteeri parinmuodostuksessa on älykkyys. "

        Ei ollenkaan tuota. Vaan sitä, että älykkyys tärkeänä (tärkeimpänä?) kriteerinä vie usein metsään. Keskittymällä älykkyyteen ei havaitse ihmisen muita ominaisuuksia. Kun lähestyy ihmistä muiden ominaisuuksien kautta, mahdollinen älykkyys näkyy siinä sivussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "pelkäävät etteivät pärjää jos tärkeä kriteeri parinmuodostuksessa on älykkyys. "

        Ei ollenkaan tuota. Vaan sitä, että älykkyys tärkeänä (tärkeimpänä?) kriteerinä vie usein metsään. Keskittymällä älykkyyteen ei havaitse ihmisen muita ominaisuuksia. Kun lähestyy ihmistä muiden ominaisuuksien kautta, mahdollinen älykkyys näkyy siinä sivussa.

        Kuka keskittymisestä on puhutut? En ainakaan itse sitä nähnyt kuin siinä mihin pari kirjoittajaa tarttui. Siellä oli useampia asia älykkyyden lisäksi must-asioina tai esteenä.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Kuka keskittymisestä on puhutut? En ainakaan itse sitä nähnyt kuin siinä mihin pari kirjoittajaa tarttui. Siellä oli useampia asia älykkyyden lisäksi must-asioina tai esteenä.

        Yhdyn täysin edellisen kirjoittajan "muiden ominaisuuksien kautta, mahdollinen älykkyys näkyy siinä sivussa."

        Hakemalla kumppania, jossa kokonaisuus on kohdallaan, näkee parhaiten ihmisen sellaisenaan, eikä älykkyys -kriteerin kautta. Erityisesti jos tällä on merkitystä silloin, kun on erottu useampaan kertaan parisuhteesta. Vielä enemmän merkitystä, jos itse sanoo erojen syyksi ex-puolison valtaisat mielenterveys- ja muut ikävät ongelmat. Syy miksi suhde päättyi eroon ei ole koskaan täysin toisessa osapuolessa, vaikka kuinka haluaisi niin ajatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdyn täysin edellisen kirjoittajan "muiden ominaisuuksien kautta, mahdollinen älykkyys näkyy siinä sivussa."

        Hakemalla kumppania, jossa kokonaisuus on kohdallaan, näkee parhaiten ihmisen sellaisenaan, eikä älykkyys -kriteerin kautta. Erityisesti jos tällä on merkitystä silloin, kun on erottu useampaan kertaan parisuhteesta. Vielä enemmän merkitystä, jos itse sanoo erojen syyksi ex-puolison valtaisat mielenterveys- ja muut ikävät ongelmat. Syy miksi suhde päättyi eroon ei ole koskaan täysin toisessa osapuolessa, vaikka kuinka haluaisi niin ajatella.

        Kerropa miten puoliso on syyllinen, jos ero päättyy
        -maanisuuteen (pahimmallaan luulee olevansa jumala tai pitää haaremia tai ajaa itsensä konkurssiin päivissä) tai
        - skitsofreniasta johtuvaan psykoosiin (luulee olevansa toukka, perhonen, naapurit murhaa tms.) tai
        - vakavaan pitkittyneeseen masennukseen (ei jaksa nousta päiviin sängystä, käydä pesulla jne)
        - alkoholismi ja huumeet
        - väkivaltaisuus
        -narsistisuus
        -seksiaddikti ja patologinen pettäjä

        Miten puoliso voi estää toista sairastumasta? Miten sairaus on puolison syy ? Miten puoliso voi olla puoliso, jos samaan aikaan pitää olla äiti ja sairaanhoitaja, joka pistää aikuista aikaisin nukkumaan ja syöttää ja vaihtaa vaatteet? Mikään noista vaivoista ei häviä eikä niistä parannuta, vaan sairaus vaanii lopun elämän, jos ihminen ei itse sitoudu lääkkeisiin ja elämään mikä tukee terveenä pysymistä ja silti vaikka tekisi kaikkensa tauti melkein aina palaa. Miten edes sairastunut voisi olla syyllinen sairastumiseen (paitsi päihteet on omaa valintaa ennen sairastumista)?

        Ihminen on todella kapeakatseinen ja yksisilmäinen, jos kuvittelee että sairaus on puolison syy tai aiheuttama, tai että kaikki erot voisi välttää omalla käytöksellä. Helvettiä voi kestää vaikka sata vuotta, mutta onko järkeä elää helvetissä ja rikkoa samalla sekä oma ja lasten terveys? Ihminen kestää vain määränsä. Ero voi olla myös suuri helpotus ja erittäin hyvä asia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa miten puoliso on syyllinen, jos ero päättyy
        -maanisuuteen (pahimmallaan luulee olevansa jumala tai pitää haaremia tai ajaa itsensä konkurssiin päivissä) tai
        - skitsofreniasta johtuvaan psykoosiin (luulee olevansa toukka, perhonen, naapurit murhaa tms.) tai
        - vakavaan pitkittyneeseen masennukseen (ei jaksa nousta päiviin sängystä, käydä pesulla jne)
        - alkoholismi ja huumeet
        - väkivaltaisuus
        -narsistisuus
        -seksiaddikti ja patologinen pettäjä

        Miten puoliso voi estää toista sairastumasta? Miten sairaus on puolison syy ? Miten puoliso voi olla puoliso, jos samaan aikaan pitää olla äiti ja sairaanhoitaja, joka pistää aikuista aikaisin nukkumaan ja syöttää ja vaihtaa vaatteet? Mikään noista vaivoista ei häviä eikä niistä parannuta, vaan sairaus vaanii lopun elämän, jos ihminen ei itse sitoudu lääkkeisiin ja elämään mikä tukee terveenä pysymistä ja silti vaikka tekisi kaikkensa tauti melkein aina palaa. Miten edes sairastunut voisi olla syyllinen sairastumiseen (paitsi päihteet on omaa valintaa ennen sairastumista)?

        Ihminen on todella kapeakatseinen ja yksisilmäinen, jos kuvittelee että sairaus on puolison syy tai aiheuttama, tai että kaikki erot voisi välttää omalla käytöksellä. Helvettiä voi kestää vaikka sata vuotta, mutta onko järkeä elää helvetissä ja rikkoa samalla sekä oma ja lasten terveys? Ihminen kestää vain määränsä. Ero voi olla myös suuri helpotus ja erittäin hyvä asia!

        Puoliso ei sairastu bipolarisuuteen ym, petä, ala käyttämään päihteitä yhtäkkiä. Kaiken taustalta löytyy syy. Sairaus puhkeaa harvoin tuosta noin vaan, siihen tarvitaan jokin laukaiseva tekijä. Se tekijä löytyy usein vähintään osittain parisuhteen dynamiikasta.

        Monista mt sairauksista voi parantua. Tai ainakin toimintakyky palautuu.

        Jos seuraavaan parisuhteeseen lähtee samalla lähtöoletuksella kuin päättyneeseen parisuhteeseen aikoinaan, myös tuleva suhde tulee todennäköisesti päättymään eroon “tähän päättyneen parisuhteen eron syy" vuoksi. Ts. jos eroaa väkivaltaisesta suhteesta/seksiaddiktista/päihdeongelmaisesta/---, eroaa samojen syiden vuoksi myös seuraavasta suhteesta. Eron voi mahdollisesti estää vain ymmärtämällä oma osuus parisuhteessa. Itselleen ei kannata uskotella jotain yleisyydessään helppoa erosyytä (vkrooninen uskottomuus)tarpeisiin, jotka eivät tyydyttyneet parisuhteessa ja miten siihen päädyttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoliso ei sairastu bipolarisuuteen ym, petä, ala käyttämään päihteitä yhtäkkiä. Kaiken taustalta löytyy syy. Sairaus puhkeaa harvoin tuosta noin vaan, siihen tarvitaan jokin laukaiseva tekijä. Se tekijä löytyy usein vähintään osittain parisuhteen dynamiikasta.

        Monista mt sairauksista voi parantua. Tai ainakin toimintakyky palautuu.

        Jos seuraavaan parisuhteeseen lähtee samalla lähtöoletuksella kuin päättyneeseen parisuhteeseen aikoinaan, myös tuleva suhde tulee todennäköisesti päättymään eroon “tähän päättyneen parisuhteen eron syy" vuoksi. Ts. jos eroaa väkivaltaisesta suhteesta/seksiaddiktista/päihdeongelmaisesta/---, eroaa samojen syiden vuoksi myös seuraavasta suhteesta. Eron voi mahdollisesti estää vain ymmärtämällä oma osuus parisuhteessa. Itselleen ei kannata uskotella jotain yleisyydessään helppoa erosyytä (vkrooninen uskottomuus)tarpeisiin, jotka eivät tyydyttyneet parisuhteessa ja miten siihen päädyttiin.

        korjaus:

        ....erosyytä, (krooninen uskottomuus) vaan viimeistään eron jälkeen on aika tutustua niihin omiin tarpeisiin, jotka eivät tyydyttyneet parisuhteessa ja miten siihen päädyttiin.


    • Anonyymi

      Perhosia olen aika paljon katsellut ja olutta juonut. Ei se kovin hääviä elämää ole mutta sitä tekee minkä jaksaa eikä juurikaan enempää.

    • Anonyymi

      Samoin minulle :) Kaikki tuo aktiivisuus joka siihen liitetään saa ahdistumaan. En koe olevani oman elämäni täyttämisessä riittävän hyvä.

      Eniten merkityksellinen liittyi perhepiiriin, mutta niin merkityksellinen voi tehdä myös alakulon. Jotain muutakin pitää olla. Kesätapahtuma ystävien kanssa oli merkityksellinen ja mukava, muttei ystävien kanssa voi, eikä halua viettää aika aikaa. Sitten kun vilkaisen tuota listaa, niin en edes usko saavuttavani "hyvää elämää" mainittuja asioita tekemällä.

    • "Mitkä asiat ovat olleet sinulle oikeasti merkityksellisiä viimeisen kuukauden aikana?"

      Jos ihan ytimeen poraudutaan, tärkeintä minulle on ollut ajattelu ja oivaltaminen.
      Tärkeää olisi myös nukkua joskus.

    • Anonyymi

      Että voi liikkua erilaisissa helpohkoissa lajeissa. Yksin tai kaverin kanssa. Ei tarvii olla suurta rakkautta, sellaista että viihdytään yhdessä. Elokuviin, matkoille, tapahtumiin silloin tällöin, ei koko ajan menossa. Joutopäiviä pitää olla. Sellainen kaveri joka pystyy maksamaan omat menonsa, Minua ei tarvitse maksaa, enkä piittaa luksuselämästä en curmaa-annoksista. Ryhmissäkin tykkään liikkua, käydä vaikka kesäteatterissa kauempana.
      Oppia jotain uutta joskus, nyt voisi opetella kalastamaan. Asua turvallisesti vuokralla tai omassa. Siinäpä hyvän elämän ainekset. Muuten jo elän sitä, kalastusosaaminen vain puuttuu. Sekin on hyvä että on mitä odottaa, jokin kohtuullinen tavoite.

    • "Täyttä elämää"-sanonta on tietty mainosslogan jostain. 😁

      Varsinkin nyt "someaikana" se koetaan aktiiviseksi ja suuria konkreettisia tekoja ja asioita sisältäväksi.

      Hei mä tiedän! 😁 Oon pohjimmiltaa suorittaja. Revin fiilistä jostain suorituksesta, mutta tiedän, että se on vaan tunne. Mutta suoritusten välilläkin on aikaa, jolloin ei tuon ajatuksen mukaan ole mitään...

      Ja se on potaskaa... sekin on elämää ja ihan täyttä. Se on kuitenkin nykyajan mahdollisuus. Katsella ympärille, miettii itseä, muita, maailmaa. Se vaan mielletään negatiiviseksi ja siihen jos ei osaa ottautua, tulee masentuneisuus, syyllisyys...whatever..

      Mutta... ei se sulje sitäkään pois, että tekeminen ja äksöni olis huonoa. Retket, pelit, leikit, matkat, työsuoritukset, ongelmanratkaisut, puurtamiset....jne. Nekin kuuluu elämään ja on sen suola...ainakin minulle. Jopa vastoinkäymiset...

      En mä eläis täyttä elämää, jos kaikki olis tasaista ja varmaa... yhtä kesää tai talvea.

      • Anonyymi

        En kaipaa tasaista elämää

        Tapahtumia saa ja pitää olla

        Keksiä ite

        Se on parhainta

        Ystävien tapaaminen on tärkeää

        He alkavat harveta

        Oma jaksaminen tärkeää

        Unta vaalin

        Terveyttä

        Paljosta olen kiitollinen

        Asiat hoituu

        Maailmankaikkeus hoitaa kaiken parhain päin


    • Anonyymi

      Hyviä vastauksia! Kuten arvelinkin, ihmiset saavat ihan tavallisesta arjesta suurimmat kiksinsä. En suhtaudu negatiivisesti kuluttamiseen, mutta niin kovin paljon meille yritetään myydä mitä ihmeellisimpiä asioita, jotta eläisimme "täyttä elämää". Toisaalta -ihmeellisimmältä elämä on tuntunut Losin long beachillä. Mikään sen jälkeen ei ole vetänyt tuolle kokemukselle vertoja. Ehkä onnellinen elämä onkin sekoitus kaikkea tuttua ja turvallista -ja harvakseltaan jotain ihan muuta. Harvakseltaan, jotta sitä osaa arvostaa.

    • Täyttä elämää on työn ja vapaa-ajan tasapaino, matkustelu, keikat ja kulttuuritapahtumat, aika lasten kanssa, mielenkiintoiset keskustelut erilaisten ihmisten kanssa, kahvi ja jäätelö kesätorilla.. Palsta on valitettavasti turhankin usein jankuttamista, jossa keskustelu on itse asiassa omien näkemysten tunkemista toisen kurkusta alas tai sitten ohjeita miten ajatella tai elää (ihmissuhteiden kannalta) oikein. Sitäkin mukavampi lukea niiden juttuja ketkä osaavat todella keskustella eikä vaan pitää vuorotellen monologeja.

    • Anonyymi

      Hyvä elämä on sopivasti sosiaalisia kontakteja, mutta myös täyttä rauhaa. Mukavia tapahtumia, säpinää ja menoa joskus, mutta myös luonnonrauhaa ja hiljaisuutta. Sopivasti haasteita, mutta myös palanen tuttuttaa. Uusia kokemuksia, mutta turvallisuuden tunteen saavuttamiseksi myös maadoittumista. Tasapaino elämän eri osa-alueiden välillä on välttämätöntä hyvään elämään.

    • Anonyymi

      Kauneus on katsojan silmässä, finally löysin elokuvan Manhunter 1986 punainen lohikäärme mainittu ja silmät, mutta niin silmät... jonkun nuoren naisen silmät jäivät mieleen vieläkin mielessä ne koska katsoin.

      Kauneus on silmien sisällä.

    • Anonyymi

      joopa joo silmät ja hampaatjalat ja kädet huolestuttaa eniten maailmassa.

    • Anonyymi

      Minulle merkityksellistä on aika rakkaiden ihmisten kanssa. Pidän ja saan sisältöä elämääni myös kaikenlaisesta tekemisestä, liikunnasta, matkustelusta, uusien ihmisten kohtaamisesta ja paikkojen näkemisestä, kulttuurista nauttimisesta, itseni kehittämisestä ammatillisesti jne, mutta jos mietin esim. juuri päättynyttä kesälomaani, niin parhaiten mieleen ovat jääneet pienet suuret hetket rakkaiden kanssa. Se, kun teini-ikäinen poikani oli pettynyt päivän huonosta pelimenestyksestä ja illalla vähitellen hilasi itsensä sohvalla nojailemaan minuun ja katsoimme yhdessä hiljaa telkkaria. Lämmin ja aurinkoinen päivä rannalla, kun katselin miten poikani yhdessä sukulaislasten kanssa hyppelivät pitkin rantakallioita etsien mitälie. Ilta kaupungilla siskoni kanssa, kun nauroin vatsani kipeäksi ja paransin maailmaa pitkin yötä tuntemattomienkin kanssa. Noihin hetkiin sisältyy niin paljon tunnetta ja lämpöä ja niiden muistelu tuo hymyn huulille joka kerta.

      Tunnen silti eläväni joiltain osin epätäyttä elämää ja se liittyy palstan teeman mukaisesti siihen, ettei minulla ole puolisoa. Pärjään ihan hyvin yksinkin enkä haluaisi ajatella, että ihminen tarvitsee kumppanin ollakseen täysin onnellinen (koska ei tarvitse!), mutta minulla olisi silti niin paljon rakkautta annettavana, että joskus sen ajatteleminen sattuu ihan fyysisesti. Tunnen, että tämä osa-alue elämässäni kumisee siis tyhjyyttään.

    • Anonyymi

      No mikä sulle on oikeaa elämää itsellesi?

      Kun minä tiedän jo muutenniin kaiken perheistä ja muusta.

      Sehän sitä tietenniin on mutta hankalahan se on viettee 'normaalia ' perhe-elämöö jos seksistäkin puhuminen on vaikeaa.

      Meikäläiselle.

    • Anonyymi

      Täyttä elämää on tekee itselle merkityksellisiä asioita, olkoon ne mitä vaan.

      Itse tykkään ihmisistä. Välttämättä en itse keskustele lähellekään aina, mutta tykkään kuunnella muiden keskusteluja ja tarkkailla ihmisiä muutenkin, mitä puuhaavat. Tämä palsta on erinomainen ihmisten tarkasteluun.

    • Hyvään elämään ei loppujen lopuksi tarvita kovin paljon. Tietysti terveys, työ ja läheiset ihmiset kuten vaikka ystävät tai läheiset perheenjäsenet ovat tärkeitä ja voisihan sitä mainita vielä, että vois pukeutua omantyylisesti, mutta muuten itse ainakin pärjään melko yksinkertaisilla asioilla. Kun on hyvää ruokaa, katto pään päällä ja näkee edes vähän luontoa ympärillä (vaikka ikkunasta tai parvekkeelta), niin muuta ei tarvita. Ja ehkä vielä pisteenä iin päällä mielimusiikkia tai joku mielenkiintoinen elokuva tai dokumentti.

      Itse nautin paljon yksinkertaisista asioista, luonnosta, musiikista, elokuvista, hyvästä (ja mieluiten terveellisestäkin) ruuasta (mutta ruuankaan ei tarvitse olla mitään kovin monimutkaista, joskus vaikka ihan joku salaatti tai itse tekemä leipä tai perunamuussi voisilmällä voi riittää) tai vaikka jostain mielenkiintoisesta kirjasta tai lehdestä. Kävely järven rannalla tai metsässä, erilaisia tunteita herättävä kappale, kirja tai elokuva, joka vie toisiin maailmoihin, ruoka joka tuo lapsuusmuistoja mieleen. Tai saunan lämmössä oleminen kylmänä syys-tai talvipäivänä.

      • Anonyymi

        Syystä että asutaan Suomessa, hyvää elämää voi viettää, vaikka olisi useita sairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syystä että asutaan Suomessa, hyvää elämää voi viettää, vaikka olisi useita sairauksia.

        *Koska terveydenhuolto*

        Se on edelleen olemassa. Liian usein negatiiviset asiat vain nostetaan esille.


    • Anonyymi

      Täyttä elämää tällä hetkellä on mennä tukkaputkella, pitäisi ehtiä sitä sun tätä ja siinä sivussa samaan aikaan huolehtia perheestäni, edes jonkin verran.
      Minä möyryän puutarhassani päivittäin aamusta iltaan, oikeesti on pakko, satokausi parhaimmillaan.
      Kerään satoa ja säilön sitä talveksi. Liikatuotannon jaan sukulaisille ja hoitokotiin, hävikkiä mä en oikeesti hyväksy.

      Kesäkurpitsat jotka ei syötäviksi kelpaa, esim linnut nokkineet koloja kylkiin, tai ollut tiiviisti maata vasten ja "hiukan pilaantunut"... Menee sioille, sinne kyllä kelpaavat eriomaisesti, kuten pudonneet omenatkin.
      Naapurin vuohi syö herneenvarret ja ruohonleikkurilla leikatun apilasilpun. Ylimääräinen viherrehu kottikärryihin ja naapurin lypsättävälle vuohelle. Kyllä niitä on tullut vietyä tomaatteja ja kasvihuonekurkkua; heille itselleenkin syötäväksi.

      Perheelle useammin valmistan ruuat itse, ja toisinaan joku sitt lämmittää ne syötäväksi... kattaa pöydän ja huikkaa minutkin syömään. Tähän aikaan iltapäivästä yleensä lopetan pihahommat puutarhassa. Nyt on perheeni vuoro, illastamme yhdessä porukalla ja jutellaan asioista. Mä panen pesukoneet päälle, ja leikin Mimmin kanssa jonkin aikaa. Likka on sen ikäinen ett kehittyy, melkein joka ainut päivä on oppinut jotakin uutta. Päivisin en niin paljon Mimmin kanssa vietä aikaa yhdessä, kuin haluaisin.

      Mimmillä kyllä on seuraa ja puuhastelee koirankin kanssa pihalla, Faijan tai systerin silmien alla. Juntuska on Emon seuralainen/apulainen, joka auttaa myös mua huushollini hoidossa, todella monessa asiassa.

      Joku sisaruksistani sanoi mun elävän nyt ruuhkavuosiani, oikeesti mä kyllä toisinaan tunnen ett ruuhka todellakin painaa päälle. Kaikkea mitä haluaisi; ei millään jouda tekemään/näkemään ja kokemaan. Sinne häipyi Turun keskiaikamarkkinat, en ehtinyt tänä vuonna käymään niillä, harmi.

      Mennään Mimmin kanssa tänään suihkuun yhdessä, kummankin hiukset pitää pestä, sen verran hikiset yöt takana jo, ett kaivataan kunnon pesut!
      Vaikka vaan suihkussa... mutt perusteellinen pesu kuitenkin! Oikeesti ajattelin saunan lämmitystä, mutt sitten laiskuus voitti, en jaksanut ajatusta pidemmälle.
      Jos huomenna sitten lämmittäisi sen saunan, kannan puut jo heti aamulla kiukaan alle ja korin täyteen pukuhuoneeseen... on vain tulitikun raapaisua vaille valmiina.
      trollikka

      • Anonyymi

        Elämä

        Oli se sit millaista vaa

        Pitäis olla tyytyväinen

        Ei valiteta turhista

        Hyvin menee

        Olosuhteisiin nähden

        Eletään Euroopassa

        Hyvinvointi on korkeella tasolla

        Rahaa riittää tarpeelisiin

        Ei oo vara valittaa

        Ilo löytyy sisältä

        Kaivetaan se sieltä

        Autetaan toisiamme

        Pidetään yhteyksiä


      • Anonyymi

        :)

        AV


    • Anonyymi

      Hyvä arki... työ ja sitten viikonloppu viineineen.

    • Anonyymi

      Näin yleisellä tasolla, extrovertin taivas on introvertin helvetti. Ja toisinpäin.
      Toki yhteisiä nimittäjäkin löytyy kenties.
      Olemmehan sosiaalisia eläimiä, by design.

      • Anonyymi

        "extrovertin taivas on introvertin helvetti."

        Siksi onkin parasta olla ambivertti. Toisaalta ei ne noin mene lähellekään kaikilla ekstro- ja introverteilla.


    • Anonyymi

      Tänään (yllätys, tein Sannat) ja menin terassille.
      Terassilla ei ollut yhtään toista miestä, oli vain 7 naista.
      Harvinaista kyllä he olivat pöytäkunnissa sijoittuneet järjestyksessä nuorimmat vasemmalla ja vanhemmat oikealla.
      Aurinko paistoi ja katsoin ensin oikealle, hyvät sääret mutta aika suuri masu. Käänsin katsetta vasemmalle ja näin 23-25 vuotiaiden pöytäseurueen. Helkkari kun näytti hyvältä. Seuraavaksi katsoin vasemmalle ja huomasin miten 18-19 vuotiaat ovat täysin pentuja.

      Mitä tästä opimme, naiset 23-25. Kauhian sööttejä ja tosi haluttavan näköisiä...niin, jopa setämiehille:)

      AV

      • Anonyymi

        Emme olleet samalla terassilla. Siellä olin minä, kolme muuta naista ja loput 25 eri-ikäisiä ja näköisiä miehiä. Pari nuorinta oli hyvän näköisiä, mutta kielen käyttö ihan ala-arvoista. Mitä tästä opimme? Emme mitään.


      • Anonyymi

        Meneekö sinulla aina söötti ja haluttava yksiin? Valuuko sinulta kuola, kun tyttäresi aikanaan tuo sööttejä kavereita kylään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme olleet samalla terassilla. Siellä olin minä, kolme muuta naista ja loput 25 eri-ikäisiä ja näköisiä miehiä. Pari nuorinta oli hyvän näköisiä, mutta kielen käyttö ihan ala-arvoista. Mitä tästä opimme? Emme mitään.

        Noinhan se on, nuoret käyttäytyvät nuorien lailla.
        On mukava kuitenkin katsoa sitä miten tytöstä kehittyy nainen.
        Naisilla tuo ikä 25 on varmasti sellainen joka on jostain syystä ulkonäöllisesti houkuttavin. Miehillä se voi olla 28 ?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö sinulla aina söötti ja haluttava yksiin? Valuuko sinulta kuola, kun tyttäresi aikanaan tuo sööttejä kavereita kylään?

        Ai 25 vuotiaita?
        Joo, voivat hyvin tulla myös yökylään:)
        Ovat naisia mitä parhaimmassa iässä. Luulen että suurin osa miehistä voi olla samaa mieltä, biologisesti miehiä miellyttävää katseltavaa.

        Euroopan mestaruuskisassa esimerkiksi Wilma Murto edustaa samaa, vaikka onhan hän vielä liian nuori, pari vuotta lisää ja Wautsi.

        AV


    • Täysinäinen elämä on minulle sitä, että minun on hyvä olla itseni kanssa.
      En kärsi kateudesta, en ole katkera, en himoitse valtaa tai mammonaa. Elän täyttä elämää silloin kun minun omatuntoni ei soimaa ja voin rehellisesti sanoa että on hyvä olla mä. Kaikissa tilanteissa. Se että on tyytyväinen, se on minun avainsanani.

      Sellainen kokonaisvaltainen tyytyväisyyden tila, sen kun saavuttaa, se on minulle täyttä elämää. Ei tarvitse suorittaa tai saavuttaa. Kun on hyvä olla siinä missä on, niin se on saavutettu. Elämä kuljettaa.

      • Anonyymi

        Mikset ole Iso-pirpana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset ole Iso-pirpana?

        Pikku-Pirpana on vaimo-matskua. Tämä on lopullinen totuus. Muut totuudet ovat valheellisia. Imo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikset ole Iso-pirpana?

        Koska olen vain 149 cm pitkä pätkä. Lempinimen pirpana sain jo nuorella iällä. Mutta se on nimimerkkinä vsrattu, joten siksi olen .. mikä olen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikku-Pirpana on vaimo-matskua. Tämä on lopullinen totuus. Muut totuudet ovat valheellisia. Imo.

        Minusta ei saa vaimoa enää tekemälläkään. Jos lähtisin parisuhteeseen olisin taas orja, huora ja piika. Ei kiitos enää. Nyt olen itsekäs ja huoraan vain omiin tarpeisiini ja piion vain itseäni.. ainakin melkein.. ja orjaksi suostun vain palkkaa vastaan...


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minusta ei saa vaimoa enää tekemälläkään. Jos lähtisin parisuhteeseen olisin taas orja, huora ja piika. Ei kiitos enää. Nyt olen itsekäs ja huoraan vain omiin tarpeisiini ja piion vain itseäni.. ainakin melkein.. ja orjaksi suostun vain palkkaa vastaan...

        Mikä sinut pakottaa olemaan suhteessa orja jne.?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sinut pakottaa olemaan suhteessa orja jne.?

        Olen liian kiltti. Vaikka säilytän jonkinmoisen itsellisyyden, minulla on tapana muokata itseäni jotta elo olisi sopuisaa..

        Äitini valitsi hyvin vääränlaisia ihmisiä omiin parisuhteisiinsa ja sain elää lapsuuteni väkivallan keskellä. Opin välttämään ristiriitatilanteita. Joten minusta tuli liian sopuisa ja joustava. Villasukka. Lammas.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Koska olen vain 149 cm pitkä pätkä. Lempinimen pirpana sain jo nuorella iällä. Mutta se on nimimerkkinä vsrattu, joten siksi olen .. mikä olen.

        Viimeksi sanoit 151cm, oletko kutistunut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viimeksi sanoit 151cm, oletko kutistunut?

        En ole koskaan sanonut 151 cm.. oikea mitta on 149,5 ja pyöristän sen jompaan kumpaan suuntaan. Sillä yleensä sanon, että puolikkaat lasketaan.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        En ole koskaan sanonut 151 cm.. oikea mitta on 149,5 ja pyöristän sen jompaan kumpaan suuntaan. Sillä yleensä sanon, että puolikkaat lasketaan.

        Juovuspäissäs pistit lapinlisää 😟


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juovuspäissäs pistit lapinlisää 😟

        Nooh, olen minä ottanut pari rommikolaa. Mutta edellinen mittaus oli 149.5 cm.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Nooh, olen minä ottanut pari rommikolaa. Mutta edellinen mittaus oli 149.5 cm.

        Onko kyselty korismaajoukkueeseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko kyselty korismaajoukkueeseen?

        Ei .. mutta kääpiönheittokisaan..
        Ja sanottu, että olen hyvänmittainen. Että voisin ottaa suihin seisaaltaan.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Olen liian kiltti. Vaikka säilytän jonkinmoisen itsellisyyden, minulla on tapana muokata itseäni jotta elo olisi sopuisaa..

        Äitini valitsi hyvin vääränlaisia ihmisiä omiin parisuhteisiinsa ja sain elää lapsuuteni väkivallan keskellä. Opin välttämään ristiriitatilanteita. Joten minusta tuli liian sopuisa ja joustava. Villasukka. Lammas.

        Tuo on epätervettä kiltteyttä. Siitäkin voi päästä eroon harjoittelemalla. Eikä harjoittelua voi tehdä kuin toisten ihmisten kanssa sen jälkeen kun on asettanut omat rajat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on epätervettä kiltteyttä. Siitäkin voi päästä eroon harjoittelemalla. Eikä harjoittelua voi tehdä kuin toisten ihmisten kanssa sen jälkeen kun on asettanut omat rajat.

        Osuit naulan kantaan. Harjoittelen tässä nyt toista vuotta. Aloitin siitä että erosin exästäni. Nyt yritän asettaa itsekkäästi oman etuni muun edelle. Niissä rajoissa, jotka olen itselleni asettanut ja elämä on minulle luonut.

        Vasta kun olen saanut oman pesän siivottua, olen tarpeeksi vahva harjoittelemaan muilla ihmisillä. Se Dissen tunnevastuu.. siinä on vinha perä.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Osuit naulan kantaan. Harjoittelen tässä nyt toista vuotta. Aloitin siitä että erosin exästäni. Nyt yritän asettaa itsekkäästi oman etuni muun edelle. Niissä rajoissa, jotka olen itselleni asettanut ja elämä on minulle luonut.

        Vasta kun olen saanut oman pesän siivottua, olen tarpeeksi vahva harjoittelemaan muilla ihmisillä. Se Dissen tunnevastuu.. siinä on vinha perä.

        Etkö asu exäsi lähellä? Harkitse suurempaa "hajurakoa". Terve itsekkyys onnistuu parhaiten uudessa ympäristössä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö asu exäsi lähellä? Harkitse suurempaa "hajurakoa". Terve itsekkyys onnistuu parhaiten uudessa ympäristössä.

        Juu .. exän naapurissa. Mutta se on ihan hyvä juttu. Meillä on vielä yhteisiä velvoitteita ja niiden hoitaminen käy kätsysti näin.

        Ja exä on suurin syy, miksi olen niin nöösö. Hän kouli minusta särmät oikein tehokkaasti. No nyt on hyvä harjoitella sanomalla hänelle joskus ei.

        Terveeseen itsekkyyteen minulla on vielä matkaa, mutta olen jo vahvasti sillä tiellä.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu .. exän naapurissa. Mutta se on ihan hyvä juttu. Meillä on vielä yhteisiä velvoitteita ja niiden hoitaminen käy kätsysti näin.

        Ja exä on suurin syy, miksi olen niin nöösö. Hän kouli minusta särmät oikein tehokkaasti. No nyt on hyvä harjoitella sanomalla hänelle joskus ei.

        Terveeseen itsekkyyteen minulla on vielä matkaa, mutta olen jo vahvasti sillä tiellä.

        Käyhän se varmasti noinkin, hiljalleen, jokainen omista lähtökodistaan.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ei .. mutta kääpiönheittokisaan..
        Ja sanottu, että olen hyvänmittainen. Että voisin ottaa suihin seisaaltaan.

        "Kääpiö" sanaa ei pidä käyttää. Kuten ei ne***ri sanaakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käyhän se varmasti noinkin, hiljalleen, jokainen omista lähtökodistaan.

        Näinhän se on tehtävä. Omista lähtökohdista lähtien.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kääpiö" sanaa ei pidä käyttää. Kuten ei ne***ri sanaakaan.

        Ai jaa. Mä olen melkein kääpiö ja saan kutsua itseäni kääpiöksi jos haluan. Ja jos olisin tummaihoinen saattaisin kutsua itseäni neekeriksi. Ne on vain sanoja. Toki niillä on kaiku, jota vain hissuttelijat korostavat ja tekemällä tekee niistä pahoja sanoja. Negro tarkoittaa mustaa väriä. Kielletäänkö sitten koko väri..?

        En ole rasisti. Mutta on törkeää että asiaa kuvaavista sanoista tehdään niin voimakkaasti vääränlaisia. Nämä herkkähipiäiset hissuttelijat sanovat että se on paha sana. Ihonväristä riippumatta. Olen sitä mieltä että jos sanaa käytetään loukkaavassa asianyhteydessä, se on paha sana. Muutoin vain asiaa kuvaava sana.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ai jaa. Mä olen melkein kääpiö ja saan kutsua itseäni kääpiöksi jos haluan. Ja jos olisin tummaihoinen saattaisin kutsua itseäni neekeriksi. Ne on vain sanoja. Toki niillä on kaiku, jota vain hissuttelijat korostavat ja tekemällä tekee niistä pahoja sanoja. Negro tarkoittaa mustaa väriä. Kielletäänkö sitten koko väri..?

        En ole rasisti. Mutta on törkeää että asiaa kuvaavista sanoista tehdään niin voimakkaasti vääränlaisia. Nämä herkkähipiäiset hissuttelijat sanovat että se on paha sana. Ihonväristä riippumatta. Olen sitä mieltä että jos sanaa käytetään loukkaavassa asianyhteydessä, se on paha sana. Muutoin vain asiaa kuvaava sana.

        Voit tietysti aivan hyvin toimia epäkohteliaasti, normien vastaisesti. Parempi tietysti olisi ajatella muiden, kuten esimerkiksi oikeasti lyhytkasvuisten ihmisten tunteita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit tietysti aivan hyvin toimia epäkohteliaasti, normien vastaisesti. Parempi tietysti olisi ajatella muiden, kuten esimerkiksi oikeasti lyhytkasvuisten ihmisten tunteita.

        Jaa, miksi minun pitäisi ajatella muiden tunteita. Jos joku luhytkasvuinen ottaa itseensä, hän sen varmaan tulee minulle sanomaan palstalla.

        Hienotunteisuus on aavistuksen turhaa touhua.


    • Anonyymi

      No vittu, palstailu tietenkin. Mikä muu tässä elämässä on tärkeää?

    • Anonyymi

      Kovaa työtä elämä on

    • Anonyymi

      Parisuhde rakastamansa ihmisen kanssa. Yhteinen arki ja joskus juhlaa. Pidän rauhallisesta elämästä, ei tarvitse olla ulkomaanmatkoja.

    • Anonyymi

      Pitääkö olla "täyttä elämää" ? Somen luoma harha, johon ihmiset lankeavat.

      • Anonyymi

        Onko aineet sulle täyttä elämää

        Etkö muuta kaipaa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe