Nyt sitten rehellisesti..

noin niin kuin itselleen rehellisesti.

Kuinka paljon ennakkoasenteet vaikuttavat sinuun.. palstalla ja myös sen ulkopuolella?

Kykenetkö itsestäsi tunnistamaan sen, että olet luonut itsellesi ennakkoasenteen jotakin ihmistä kohtaan.
Ehkä ollut jotakin erimielisyyttä tai toraa ja sitten on kategorioinut toisen kokonaisuudessaan määrätynlaiseksi.

Se että ei pidä toisen ihmisen mielipiteestä tai asenteesta johonkin asiaan saa herkästi tuomitsemaan toisen kokonaisuudessaan.

Tuleeko teille koskaan sellainen " Hei, ehkä mä olen erehtynyt. " - fiilis toisesta vai pidättekö itsepintaisesti kiinni siitä ensimmäisestä mielikuvasta?

Mulle kävi noin, että tajusin että olin luonut ennakkoasenteen eräästä henkilöstä ja se vähän häiritsi minua.

82

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mmm, yleensä tuomitsen asioita en niinkään ihmisiä. Kaikista ihmistä löytyy asioita mistä ei välttämättä tykkää, mutta yleensä myös asioita joista tykkää.

Täytyy olla läpeensä phansuopa ihminen, jonka tuomitsen mielessäni jotenkin kelvottomaksi yksilöksi. Niitä ihmisiä on tosi vähän. Kaikkia ihmisiä kannattaa tarkkailla riittävän pitkään muodostaakseen mielipiteen heistä. :)

• Niin.. meilläkin oli omat vipstaakimme aikanaan.
        Toi on tosi, että jokaisessa on asioita joista ei tykkää. Ja silti aina löytyy jotakin kuitenkin mistä tykkää.

Itse liputan erilaisuuden nimeen, mutta samalla syyllistyn ennakkoasenteisiin.. kaksinaismoralistista jos itse saan sanoa.

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. meilläkin oli omat vipstaakimme aikanaan.
        Toi on tosi, että jokaisessa on asioita joista ei tykkää. Ja silti aina löytyy jotakin kuitenkin mistä tykkää.

Itse liputan erilaisuuden nimeen, mutta samalla syyllistyn ennakkoasenteisiin.. kaksinaismoralistista jos itse saan sanoa.

On mullakin jotkut asiat sellaisia etten tykkää niistä omassa elämässäni, mutta siedän hyvin ne asiat toisten elämässä. Kuten vaikka just vapaat suhteet.

Mutta olen kieltämättä ennakkoluuloinen ihmistä kohtaan, joka on seikkaillut paljon vaikkapa seksisuhteissa ja hän pyrkisi mun kumppaniksi. Hampaat irvessä ajattelenkin asiaa. Mutta mulla vaikuttaa siinä omat kovat kokemukseni oleellisesti, miksi oon niin jyrkkä.

Ja hiukan olen myös asenteellinen tiettyjä maahanmuuttaja ryhmiä kohtaan heidän väkivallan ja naisten alistamisen kulttuurin takia. Nään heidän uskonnossaan ja kulttuurissaan sairaita piirteitä, mikä vaikuttaa merkittävästi kyllä ennakkoasenteeseenikin.

• PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

On mullakin jotkut asiat sellaisia etten tykkää niistä omassa elämässäni, mutta siedän hyvin ne asiat toisten elämässä. Kuten vaikka just vapaat suhteet.

Mutta olen kieltämättä ennakkoluuloinen ihmistä kohtaan, joka on seikkaillut paljon vaikkapa seksisuhteissa ja hän pyrkisi mun kumppaniksi. Hampaat irvessä ajattelenkin asiaa. Mutta mulla vaikuttaa siinä omat kovat kokemukseni oleellisesti, miksi oon niin jyrkkä.

Ja hiukan olen myös asenteellinen tiettyjä maahanmuuttaja ryhmiä kohtaan heidän väkivallan ja naisten alistamisen kulttuurin takia. Nään heidän uskonnossaan ja kulttuurissaan sairaita piirteitä, mikä vaikuttaa merkittävästi kyllä ennakkoasenteeseenikin.

Joo, kasvatukselliset erot eri kulttuureiden kesken aiheuttaa kovastikin ennakkoasenteellisia eroja.
        Ja justiinsa suurimpana tuo uskontotausta.
        Myönnän, että olen itsekin hieman varauksellinen joitakin ihmisryhmiä kohtaan juuri kulttuurierojen takia.

Jos äidinmaidosta opetetaan, että mies on naisen yläpuolella, on heidän aikasta vaikeaa sopeutua tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Heillä on omat ennakkoasenteensa.

Ja mitä tuohon jyrkkyyteen tulee, sä saat olla ihan niin jyrkkä kuin itse haluat oman elämäsi suhteen. Siitä päätät sinä.

Joo, kasvatukselliset erot eri kulttuureiden kesken aiheuttaa kovastikin ennakkoasenteellisia eroja.
        Ja justiinsa suurimpana tuo uskontotausta.
        Myönnän, että olen itsekin hieman varauksellinen joitakin ihmisryhmiä kohtaan juuri kulttuurierojen takia.

Jos äidinmaidosta opetetaan, että mies on naisen yläpuolella, on heidän aikasta vaikeaa sopeutua tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Heillä on omat ennakkoasenteensa.

Ja mitä tuohon jyrkkyyteen tulee, sä saat olla ihan niin jyrkkä kuin itse haluat oman elämäsi suhteen. Siitä päätät sinä.

Kyllä ne sen tekee, pakosti miettii miten voi ikinä sopeutua tänne, kun on elänyt vaikutteissa ikänsä missä on ihan erilaiset asenteet ja väkivaltaa vauvasta asti nähneenä. Pakosti on mieli muokkaantunut pysyvästi pitkälle.

Kyllä mä aina katukuvassakin kierrän kauempaa ryhmän tiettyjä miesporukoita, en todella kaipaa heitä iholleni enkä perääni.

Ja aina on mielessä myös mahdolliset terroriteot mitä voi tulla vastaan. Ei olla lintukodossa enää.

Ja myönnän että päröhdän, jos lapsista kumpikaan yrittääkään heilastella näiden poikien kanssa, en halua siitä kulttuurista vävyä taloon. Olkoon rasistista.

Juu, kaverini on irtosuhteilija, vapaa suhteilija, mutta hän silti ystäväni ja rakas onkin. Se on hänen elämänsä ja kunnioitan hänen vapaata päätösvaltaansa, kuten hänkin minun.

• PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

Kyllä ne sen tekee, pakosti miettii miten voi ikinä sopeutua tänne, kun on elänyt vaikutteissa ikänsä missä on ihan erilaiset asenteet ja väkivaltaa vauvasta asti nähneenä. Pakosti on mieli muokkaantunut pysyvästi pitkälle.

Kyllä mä aina katukuvassakin kierrän kauempaa ryhmän tiettyjä miesporukoita, en todella kaipaa heitä iholleni enkä perääni.

Ja aina on mielessä myös mahdolliset terroriteot mitä voi tulla vastaan. Ei olla lintukodossa enää.

Ja myönnän että päröhdän, jos lapsista kumpikaan yrittääkään heilastella näiden poikien kanssa, en halua siitä kulttuurista vävyä taloon. Olkoon rasistista.

Juu, kaverini on irtosuhteilija, vapaa suhteilija, mutta hän silti ystäväni ja rakas onkin. Se on hänen elämänsä ja kunnioitan hänen vapaata päätösvaltaansa, kuten hänkin minun.

Mulla oli yhdessä työpaikassa talibani työparina. Hänen oli hyvin vaikeaa suhtautua siihen, että hän joutui tekemään töitä naisen kanssa muutoin niin miehisellä alalla. Olin silloin ainoa nainen 72 miehen tehtaassa. Ja jos jouduin kritisoimaan hänen työtään, näki kuinka koville se otti.
        Tosin hän ei ollut näitä lähi-idän talibaneja vaan kotoisin Sri-Lankasta.
        Kuitenkin muslimi. Voi sitä nöyryytyksen määrää, kun hänen koneparinaan oli nainen. Mutta selvisimme siitäkin hengissä.

Elämässä joutuu väistämättä tilanteisiin, joissa joutuu kohtaamaan omia ennakkoasenteitaan.
        Mielestäni perimmiltään on hyvä, että saamme tänne pohjolaan maahanmuuttoa, mutta siihen pitäisi laittaa reunaehdoksi maassa maan tavalla. Ja ennemmin tai myöhemmin maahanmuuttajat muokkaavat ja sulauttavat itsensä yhteiskuntaan.

Ihan tosiasia on, että olemme turhan sisäsiittoinen yhteiskunta ja tulokasverelle on tilausta. Sanoisin jopa, että jossakin määrin maahanmuutto on rikaste. Mutta se pitää sisällään molemminpuolista ennakkoasenteellisuutta.

Mutta pointti aloituksessani ei ollut maahanmuutto tai kulttuurilliset erot, ennemminkin oma havahtumiseni. Siihen tosiasiaan, että totesin olevani ennakkoasenteellinen...

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Mulla oli yhdessä työpaikassa talibani työparina. Hänen oli hyvin vaikeaa suhtautua siihen, että hän joutui tekemään töitä naisen kanssa muutoin niin miehisellä alalla. Olin silloin ainoa nainen 72 miehen tehtaassa. Ja jos jouduin kritisoimaan hänen työtään, näki kuinka koville se otti.
        Tosin hän ei ollut näitä lähi-idän talibaneja vaan kotoisin Sri-Lankasta.
        Kuitenkin muslimi. Voi sitä nöyryytyksen määrää, kun hänen koneparinaan oli nainen. Mutta selvisimme siitäkin hengissä.

Elämässä joutuu väistämättä tilanteisiin, joissa joutuu kohtaamaan omia ennakkoasenteitaan.
        Mielestäni perimmiltään on hyvä, että saamme tänne pohjolaan maahanmuuttoa, mutta siihen pitäisi laittaa reunaehdoksi maassa maan tavalla. Ja ennemmin tai myöhemmin maahanmuuttajat muokkaavat ja sulauttavat itsensä yhteiskuntaan.

Ihan tosiasia on, että olemme turhan sisäsiittoinen yhteiskunta ja tulokasverelle on tilausta. Sanoisin jopa, että jossakin määrin maahanmuutto on rikaste. Mutta se pitää sisällään molemminpuolista ennakkoasenteellisuutta.

Mutta pointti aloituksessani ei ollut maahanmuutto tai kulttuurilliset erot, ennemminkin oma havahtumiseni. Siihen tosiasiaan, että totesin olevani ennakkoasenteellinen...

Sivusta: taliban ei ole synonyymi muslimille. Talibanit ovat äärimuslimeja, mutta kaikki muslimit eivät ole talibaneja. He ovat Afganistanissa tälläkin hetkellä vallassa olevan ääriliikkeen edustajia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Taliban

• Anonyymi kirjoitti:

Sivusta: taliban ei ole synonyymi muslimille. Talibanit ovat äärimuslimeja, mutta kaikki muslimit eivät ole talibaneja. He ovat Afganistanissa tälläkin hetkellä vallassa olevan ääriliikkeen edustajia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Taliban

Hyvä knoppi. Kiitos.

• Ei varsinaisesti kyllä palstalla sellaista ennakkoasennetta tule eteen, kun täällä kaikki ovat vain nimimerkkejä, hahmoja jotka vastaavat enemmän tai vähemmän irl-henkilöä. Mutta itse pidän tätä kaikkea vain yhtenä roolihahmojen kokoontumispaikkana, vaikkapa teatterin näyttämönä.

IRL voi toisinaan tullakin asenteellisuutta eteen, mutta hyvin harvoin. Ehkä eniten tätä on tapahtunut duunissa jos henkilö käyttäytyy huonosti esim. meileissä tai puhelimessa, niin ettet näe kasvoja. Kun henkilön sitten kohtaakin livenä, on usein tervehdysten jälkeen ensimmäisenä tiedossa pahoittelut aiemmasta käytöksestä. Toki niinkin on käynyt, että mitään pahoitteluja ei tullut ja huono käytös jatkuu livenäkin. Mutta kun kyseessä on työt, niin se ja sama, sitten vain hoidan tarvittavat tehtävät ja poistun.

Kertaalleen on työelämässä käynyt niin, että asiakas käyttäytyi luokattomasti ja kun loppua ei näkynyt, totesin että ilmiselvästi minä olen väärä henkilö tuottamaan heille palvelua, joten poistun nyt ja soitan kollegan paikalle. Silloin muuttui ääni kellossa, mutta minä pidin pääni enkä ole kyseistä yritystä sen jälkeen palvellut missään muotoa, vaikka on asiakkaan puolelta pyydettykin.

Lähtökohtaisesti olen aika joustava mielikuvien kanssa, ne elävät sen mukaan miten kyseinen henkilö toimii ja miten toimet vastaavat sanoja.

• Toi on hyvä ja kuvaava toi teatterin näyttämö..

Minulle taas palsta on hyvin vapauttavasti lupa olla oma paskamainen itseni, sillä juuri kukaan ei minua oikeasti tunne tai tiedä kuka olen.
        Siinä mielessä tämä "näytelmä" on minulle sitä, että olen oma itseni.

Minun paheeni, että sivuutan ihmisiä hyvin helposti. Luokittelen heitä ennakkoasenteideni mukaan ja jätän sitten suurimman osan huomioimatta. Ihan siksi että, pääsen itse siten helpommalla. Keep it simple-mentaliteetilla.

Ja luulen, en tosin tiedä, siis luulen monen muunkin tekevän niin. Voin täysin olla väärässäkin. Se minua pohditutti ja siksipä tämä aloitus.

Toi on hyvä ja kuvaava toi teatterin näyttämö..

Minulle taas palsta on hyvin vapauttavasti lupa olla oma paskamainen itseni, sillä juuri kukaan ei minua oikeasti tunne tai tiedä kuka olen.
        Siinä mielessä tämä "näytelmä" on minulle sitä, että olen oma itseni.

Minun paheeni, että sivuutan ihmisiä hyvin helposti. Luokittelen heitä ennakkoasenteideni mukaan ja jätän sitten suurimman osan huomioimatta. Ihan siksi että, pääsen itse siten helpommalla. Keep it simple-mentaliteetilla.

Ja luulen, en tosin tiedä, siis luulen monen muunkin tekevän niin. Voin täysin olla väärässäkin. Se minua pohditutti ja siksipä tämä aloitus.

Sepä täällä tavallaan on vapauttavinta, kun lähtötilanteessa kukaan ei tunne toisia. Voi olla sellainen hahmo kuin haluaa tai miltä tuntuu, osa itsejään ja loput jotain muuta.

Minä en varsinaisesti luokittele tai siinä suhteessa sivuuta ihmisiä, mutta lähtökohtaisesti muiden ihmisten elämä ei kiinnosta ensinkään. Ei ennen kuin olemme tekemisissä, jolloin se kiinnostaa paljon. Mutta kun taas ei olla tekemisissä/yhteydessä, unohdan muut ihmiset melko totaalisesti.

• randombypasser kirjoitti:

Sepä täällä tavallaan on vapauttavinta, kun lähtötilanteessa kukaan ei tunne toisia. Voi olla sellainen hahmo kuin haluaa tai miltä tuntuu, osa itsejään ja loput jotain muuta.

Minä en varsinaisesti luokittele tai siinä suhteessa sivuuta ihmisiä, mutta lähtökohtaisesti muiden ihmisten elämä ei kiinnosta ensinkään. Ei ennen kuin olemme tekemisissä, jolloin se kiinnostaa paljon. Mutta kun taas ei olla tekemisissä/yhteydessä, unohdan muut ihmiset melko totaalisesti.

Eli sivuutat, ihan kuin minäkin.

Onko sulla sama, että saattaa jonkun ystävän kanssa mennä jopa kuukausia, ettei mitään ja sit kun taas, niin ihan kuin mitään rakoa yhteydenpidossa ei olisi ollutkaan?

Noin niinkuin kiinnostaa...

Eli sivuutat, ihan kuin minäkin.

Onko sulla sama, että saattaa jonkun ystävän kanssa mennä jopa kuukausia, ettei mitään ja sit kun taas, niin ihan kuin mitään rakoa yhteydenpidossa ei olisi ollutkaan?

Noin niinkuin kiinnostaa...

Jos haluat kutsua sitä sivuuttamiseksi, niin se sopii. Itse koen sen niin, etten varsinaisesti sivuuta, minua eivät vain kiinnosta ihmiset välittömän vaikutuspiirini ulkopuolella.

On, aika sama juu, toki tietty ne kuukaudet siinä välissä pitää päivittää puolin ja toisin niiltä osin kun aikaa sattuu olemaan sellaiseen.

Jos haluat kutsua sitä sivuuttamiseksi, niin se sopii. Itse koen sen niin, etten varsinaisesti sivuuta, minua eivät vain kiinnosta ihmiset välittömän vaikutuspiirini ulkopuolella.

On, aika sama juu, toki tietty ne kuukaudet siinä välissä pitää päivittää puolin ja toisin niiltä osin kun aikaa sattuu olemaan sellaiseen.

No mä itse olen huono ystävä.. mä en oikein osaa pitää yhteyttä sillai semmoisella aktiivisuudella kuin moni odottaa, jotta voisi ystävyyttä pitää ystävyytenä.

Mut se nyt on aika sama mulle.. jos ei kelpaa, nii olkoonki ilman. Ystävyyteni mitta ei näy yhteydenpitomäärissä, vaan siinä kuinka paljon välitän sit kun ollaan tekemisissä taas.

Se on ihan perustavanlaatuisesti minua, etten ole hyvä pitämään yhteyttä. Ja minä olen se, jolta ei koskaan saa joulukorttia...

No mä itse olen huono ystävä.. mä en oikein osaa pitää yhteyttä sillai semmoisella aktiivisuudella kuin moni odottaa, jotta voisi ystävyyttä pitää ystävyytenä.

Mut se nyt on aika sama mulle.. jos ei kelpaa, nii olkoonki ilman. Ystävyyteni mitta ei näy yhteydenpitomäärissä, vaan siinä kuinka paljon välitän sit kun ollaan tekemisissä taas.

Se on ihan perustavanlaatuisesti minua, etten ole hyvä pitämään yhteyttä. Ja minä olen se, jolta ei koskaan saa joulukorttia...

No tokko sentään huono, vain toisenlainen. Mun kohdalla ei huolta, en odota mitään, kun olen ihan samanlainen... huono ystävä :)

Koen samoin, kun ollaan tekemisissä, toinen saa kaiken huomioni ja välittämiseni.

Juu, turha on odotella joulukortteja täältäkään, en ole itsenäisesti tainnut yhtään lähettää. Exät niitä aina rustaili joulun alla ja minä sitten laitoin nimeni niihin, joskus jotain vitsikästäkin jos leikkimieli juuri koki heräämisen.

No tokko sentään huono, vain toisenlainen. Mun kohdalla ei huolta, en odota mitään, kun olen ihan samanlainen... huono ystävä :)

Koen samoin, kun ollaan tekemisissä, toinen saa kaiken huomioni ja välittämiseni.

Juu, turha on odotella joulukortteja täältäkään, en ole itsenäisesti tainnut yhtään lähettää. Exät niitä aina rustaili joulun alla ja minä sitten laitoin nimeni niihin, joskus jotain vitsikästäkin jos leikkimieli juuri koki heräämisen.

Kuules velisein.. rakas palstaveljeni..
        Kun nyt suoraan puhutaan, niin kyse on oikeasti huonosta ystävästä.

Ei sen mitään. Huonojakin ystäviä pitää olla..

Ny hyvää yötä.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Mulla itsellä ollut "ystäviä" jotka haihtuneet savuna ilmaan /ollut yksipuolista. Oon nykyään itse todella kalsea, en näe mielelläni pahemmin ketään, edes vanhoja luottoystäviä tai sukulaisia. Ja loppupeleissä, sillon kun ihmisiä suostuu näkemään , on se keskustelu monien kanssa lähinnä sitä kuinka päivitellään oman elämän kurjuutta tai haukuttaan/ puukotetaan muita selkään- ja silti päivitellään oman elämän kurjuutta. Toiset taas koittavat saada muut elämään ja myötäilemään.... provosoituvat kun kuulevat etten ole heidän jatke ja teen omat valinnat. Monilla kanssaihmisillä on näitä paskoja puolia liikaa että jaksaisin enää katsella tai vaivata päätäni. Joko on draamaa manipulointia, onnen onkimista/ hyväksikäyttöä... sitten on näitä" ystäviä jotka eivät esim koskaan ilmesty kun ollaan sovittu... loukkaantuvat kyllä itse jos kokevat samaa- parin kaverin kohdalla kyseiset tempaukset ym muu yleinen paskan niskaan kaataminen on jo saanut sukunimellä nimetyn verbin :D Mutta joo , helpommalla pärjää kun on yksin tai sitten muutama hyvä luontoystävä

Kuules velisein.. rakas palstaveljeni..
        Kun nyt suoraan puhutaan, niin kyse on oikeasti huonosta ystävästä.

Ei sen mitään. Huonojakin ystäviä pitää olla..

Ny hyvää yötä.

Rakas palstasiskoni, tehdäänkö niin, että minä saan päättää pidänkö sinua huonona ystävänä itselleni?

Oikein hyvät yöt :)

• Anonyymi kirjoitti:

Mulla itsellä ollut "ystäviä" jotka haihtuneet savuna ilmaan /ollut yksipuolista. Oon nykyään itse todella kalsea, en näe mielelläni pahemmin ketään, edes vanhoja luottoystäviä tai sukulaisia. Ja loppupeleissä, sillon kun ihmisiä suostuu näkemään , on se keskustelu monien kanssa lähinnä sitä kuinka päivitellään oman elämän kurjuutta tai haukuttaan/ puukotetaan muita selkään- ja silti päivitellään oman elämän kurjuutta. Toiset taas koittavat saada muut elämään ja myötäilemään.... provosoituvat kun kuulevat etten ole heidän jatke ja teen omat valinnat. Monilla kanssaihmisillä on näitä paskoja puolia liikaa että jaksaisin enää katsella tai vaivata päätäni. Joko on draamaa manipulointia, onnen onkimista/ hyväksikäyttöä... sitten on näitä" ystäviä jotka eivät esim koskaan ilmesty kun ollaan sovittu... loukkaantuvat kyllä itse jos kokevat samaa- parin kaverin kohdalla kyseiset tempaukset ym muu yleinen paskan niskaan kaataminen on jo saanut sukunimellä nimetyn verbin :D Mutta joo , helpommalla pärjää kun on yksin tai sitten muutama hyvä luontoystävä

No itsellä osittain samoja kokemuksia jostain vuosien takaa, yksipuolista tai jatkuvaa narinaa, luovuin niistä ihmisistä. Ja vähän kaikista ihmisistä. On toki luottoystäviä, jotka eivät oleta mitän, eivät odota mitään ja ymmärtävät jos yhteyttä pidetä muutamaan kuukauteen. Tää on hyvä itelle näin.

• Anonyymi kirjoitti:

Juu minullakin vain harvoja hyviä ystäviä. He sitten ovatkin rakkaita.

Olen minäkin väsynyt ihmisten teennäisyyteen ja feikkaamiseen. Ei jaksa, mieluummin kokonaan ilman.

Rakas palstasiskoni, tehdäänkö niin, että minä saan päättää pidänkö sinua huonona ystävänä itselleni?

Oikein hyvät yöt :)

Kyllä näin tehdään. Sinä päätät luonnollisesti omista lähtökohdista lähtien.

En ole ihminen joka nuohoaa koko ajan perässä, mutta et sinäkään ymmärtääkseni.
        Siitä minulle on sanottu monasti, että olen huono ystävä, koska en pidä yhteyttä. En voi sietää sellaista paita ja peppu ystävyyttä, jossa kouristuksenomaisesti ollaan tiiviisti yhdessä koko ajan..

Osaan turvaistaa itse itseni. Olen pienestä koostani huolimatta jo iso tyttö... heh.

Kyllä näin tehdään. Sinä päätät luonnollisesti omista lähtökohdista lähtien.

En ole ihminen joka nuohoaa koko ajan perässä, mutta et sinäkään ymmärtääkseni.
        Siitä minulle on sanottu monasti, että olen huono ystävä, koska en pidä yhteyttä. En voi sietää sellaista paita ja peppu ystävyyttä, jossa kouristuksenomaisesti ollaan tiiviisti yhdessä koko ajan..

Osaan turvaistaa itse itseni. Olen pienestä koostani huolimatta jo iso tyttö... heh.

Kaupat tuli :)

Itselleni ei ole koskaan sanottu, että olisin huono ystävä kun en vaivaudu jatkuvaan yhteydenpitoon, mutta muutaman kerran on todettu, että olen henkisesti tosi vahva kun en niin kaipaa ihmisiä lähelleni. Kommentti jota pidän vähän outona ja ristiriitaisenakin, mutta kaikilla on mielipiteensä.

No ainakin aika iso tyttö, vaikka olinkin havaitsevinani muutakin...

Kaupat tuli :)

Itselleni ei ole koskaan sanottu, että olisin huono ystävä kun en vaivaudu jatkuvaan yhteydenpitoon, mutta muutaman kerran on todettu, että olen henkisesti tosi vahva kun en niin kaipaa ihmisiä lähelleni. Kommentti jota pidän vähän outona ja ristiriitaisenakin, mutta kaikilla on mielipiteensä.

No ainakin aika iso tyttö, vaikka olinkin havaitsevinani muutakin...

Jaa.. mitähän herra oli sitten havaitsevinaan.. jos saa udella..?

Minulla toki on heikkouteni, mutta ei kai niin ilmiselviä, että ne noin vähäisellä tutustumisella vielä esiin tule..

Jaa.. mitähän herra oli sitten havaitsevinaan.. jos saa udella..?

Minulla toki on heikkouteni, mutta ei kai niin ilmiselviä, että ne noin vähäisellä tutustumisella vielä esiin tule..

Taidettiin jo asiasta keskustellakin lyhyesti, muistelisin niin. Mutta otan asian esille erikseen lähitulevassa toisaalla. Ja muistan kyllä, muistini on hyvä, kuin Kansallisarkisto, kaikki pysyy tallessa. Tosin mitään ei myöskään löydä, kun sitä tarvitsee...

Taidettiin jo asiasta keskustellakin lyhyesti, muistelisin niin. Mutta otan asian esille erikseen lähitulevassa toisaalla. Ja muistan kyllä, muistini on hyvä, kuin Kansallisarkisto, kaikki pysyy tallessa. Tosin mitään ei myöskään löydä, kun sitä tarvitsee...

Juu.. ehkä paree toisenlaisessa yhteydessä sitten.

Ja minullakin on tutkitusti hyvä muisti. Toki jos sitä muistijälkeä ei jää, niin prosessissa on jonkinmoinen häiriötekijä. Ristiriita, joka estää muistin toimimisen.

Tosin pääsiäisen aikaan mulla oli korona ja sen jälkeen ollut muistin kanssa vähän niin ja näin.

Juu.. ehkä paree toisenlaisessa yhteydessä sitten.

Ja minullakin on tutkitusti hyvä muisti. Toki jos sitä muistijälkeä ei jää, niin prosessissa on jonkinmoinen häiriötekijä. Ristiriita, joka estää muistin toimimisen.

Tosin pääsiäisen aikaan mulla oli korona ja sen jälkeen ollut muistin kanssa vähän niin ja näin.

Ai korona voi tehdä muistillekin tepposia? On se ihme pöpö...

• Jos ei ajatella vain ihmisiä, niin ennakkoluulot eri asioiden suhteen eivät niin vaikuta. En esim. ajattele, että en voi kuunnella jotain musiikkia, kun se on vaikka liian vanhalta ajalta, esim 1960-luku tai vaikka keskiaika tai 1920-luku tai että en voi kuunnella kun on jazzia tai on heavya, vaikka muuten tykkäisi kappaleesta. Tai en voi katsoa elokuvaa, kun on mykkäelokuva tai ei ole värillinen.

Joskus voi olla joitain ennakkoajatuksia jostain ihmisestä, mutta yleisesti ottaen ajattelen tai ainakin yritän ajatella ennakkoluulottomasti. Kukaan ei varmaan ole täysin turvassa ennakkoajatuksilta mitä tulee toisiin ihmisiin, mutta sellainen on hyvä tiedostaa ja pyrkiä siihen, että ajattelisi mahdollisimman ennakkoluulottomasti, ainakin niin paljon kuin mahdollista.

• Minullekin tuli yllärinä, kuinka ennakkoasenteinen itse olen. Olen pitänyt itseäni avaramielisenä, mutta se luulo oli harhaa.

Mutta toi musavertaus oli hyvä.

• Olen hyvin asenteellinen. En kiellä sitä. Mutta en anna ennakkokäsitysteni vaikuttaa kohtaamisiin. Yksittäinen ihminen ei ole vastuussa siitä, jos hänen edustamansa kulttuuri on perseestä. Esim. erään vähemmistökulttuurin edustajan auto oli jumissa lumessa. Kukaan ei pysähtynyt auttamaan, joten kävin sitten kaverien kanssa työntämässä hänen autonsa penkasta pois, vaikka en kauniita asioita hänen kulttuuristaan ajattelekaan.

• Mutta oletko tunnistanut ennakkoasenteellusuutta itsessäsi jotakin yksilöä kohtaan?

Mutta oletko tunnistanut ennakkoasenteellusuutta itsessäsi jotakin yksilöä kohtaan?

Totta kai ajattelen rumia ajatuksia ihmisistä, joita kohtaan tunnen ennakkoasenteita. Onpa niille ennakkoasenteille sitten aihetta tai ei, en kuitenkaan tuomitse yksilöitä ihmisinä koska en tunne heitä. Kyseessähän voi olla vaikka maailman kiltein perheen isä, vaikka edustaisikin kulttuuria jonka tapoihin kuuluu keskimääräistä enemmän rikollista toimintaa. Eikä meidän suomalaistenkaan kulttuuri ole täydellinen. Monessa asiassa on vielä parannettavaa, kuten tasa-arvo asioissa. Samalla logiikalla minun tulisi syrjiä jokaista suomalaista.

• Palstakamu kirjoitti:

Totta kai ajattelen rumia ajatuksia ihmisistä, joita kohtaan tunnen ennakkoasenteita. Onpa niille ennakkoasenteille sitten aihetta tai ei, en kuitenkaan tuomitse yksilöitä ihmisinä koska en tunne heitä. Kyseessähän voi olla vaikka maailman kiltein perheen isä, vaikka edustaisikin kulttuuria jonka tapoihin kuuluu keskimääräistä enemmän rikollista toimintaa. Eikä meidän suomalaistenkaan kulttuuri ole täydellinen. Monessa asiassa on vielä parannettavaa, kuten tasa-arvo asioissa. Samalla logiikalla minun tulisi syrjiä jokaista suomalaista.

Mutta hei, sä sentään tunnistat ennakkoasenteellisuuden itsessäsi. On niitäkin jotka sitä ei tee.

Jokaisessa on jotakin hyvää ja kaunista. Jos sitä ei näe, vika ei ole kohteessa, vaan katsojassa.

• Myös asioiden suhteen on hyvä pyrkiä enemmän ennakkoluulottomampaan suuntaan. Ei ole pakko katsoa niitä mustavalkoisia elokuvia tai tykätä vaikka 1920-luvun elokuvista tai kuunnella ihan mitä tahansa genreä edustavaa musiikkia lähes miltä tahansa vuosikymmeneltä ja vuosisadalta, mutta olisi hyvä olla tuomitsematta tai haukkumatta esim. jotain elokuvaa vain sen takia, ettei siinä ole ääntä tai ei ole värillinen tai vaikka jotain musiikkia kun ei ole tehty nykyaikana tai nykyaikaistakaan musiikkia, koska ei ole muka niin hyvää kuin ennen tehty.

Sama koskee vaikka ruokaa, kirjoja. taidetta tai mitä tahansa. Jos ei tykkää jostain tai ei ole oikein sujut jonkun asian kanssa, niin siihenkin voi tutustua jos haluaa. Ja jos ei halua, ei tarvitse haukkua asiaa tai lytätä ihmistä joka pitää siitä mistä itse ei pidä tai kauheasti ihmetellä miksi joku pitää jostain mistä ei itse pidä.

• Viisaita sanoja. Todellakaan en hyväksy haukkumista, joskus siihenkin syyllistyn itsekin, mutta enimmiltään pidän sitä typeränä.

Se, ettei ole yhdenmielinen jonkun henkilön kanssa, ei anna syytä haukkua. Tai se, ettei pidä samoista asioista.
        Toki oman eriävän mielipiteensä saa tuoda julki, mutta henkilön haukkuminen on ala-arvoista.

• Anonyymi

Kuolevaisia tässä suhteessa ollaan kaikki, ne mahdollisesti väärät ennakkokäsitykset ovat myös korjattavissa ellei satu sitten olemaan sen lajin elävä joka ei koskaan ole väärässä, näitäkin on nähty. Anonyymejä sotketaan keskenään yms ja yksi möläys riittää sytyttämään Rooman tuleen 😁

• Juu, erehtymättömät ovat myös kuolemattomia.. jumalasta seuraavia.. :D

• Anonyymi

No sehän riippuu ihan täysin tilanteesta. Reaalimaailmassa ennakko-oletuksia syntyy itselleni paljon helpommin, sillä myös tulkittavaa informaatiota on paljon enemmän kuin nyt vaikka keskustelupalstalla. Tällaisessa paikassa mulla ei ole oikeastaan yhtään ainoaa ennakko-olettamaa ja valtaosa rekatuista nimimerkeistäkin käyttäytyy täällä hyvin ennalta-arvaamattomasti. Ikinä ei voi olla aivan varma millaisella asenteella kukakin mihinkin keskusteluun lähtee. Tuo on itselleni oikeastaan tämän palstan kaikkein silmiinpistävin ilmiö.

Reaalimaailmassakin pyrin välttämään olettamasta ja olen siinä nykyään aika hyvä. Sen sijaan kun olen mielikuvani luonut, niin kyseisen henkilön voi olla sitä vaikea enää pois ravistaa.

• Toi oli hyvä pointti.. toi millä asenteella kukakin mihinkin ryhtyy.. tosi.

Minulla on ihan oikea ja ehta asennevamma. Mutta se ei ole feikattua tai harjoiteltua. Se on ehkäpä sisäsyntyinen itsesuojelurefleksi. Se on minun asenteeni tyyliin haist kukkanen jonka lehmä söi.. eli ihan sama kuinka yrittää joku minua ojentaa, ei kiinnosta. Pidän itseäni jo niin riittävän hyvänä, ettei tarvii kenenkään tulla sanomaan vaikkapa huonoista käytöstavoistani...

Mutta välillä, kuten tänään, huomaan puutteellisuuteni. Nyt tässä ennakkoasennejutussa. Todellakin minulla on parantamisen varaa tässä asiassa.

Juu .. älä oleta .. se on yksi elämäni teeseistä. Mutta joudun ehkäpä miettimään sitä hieman.

• Anonyymi

Kyllä ennakkoasenteet joskus haittaavat myös omaa käyttäytymistäni.

Ei tarvitse mennä kovinkaan kauas taaksepäin kun venäläinen nuoriso metelöi pihalla, opettaen toisilleen taisteluasentoja. Kauhea melu.
      Kysyin muutaman oluen ottaneena oletteko venäläisiä, sen kyllä huomaa. He puolustautuvat sanoen miten yksi heistä opettaa...kerroin että menkääpä vittuun tai tulen ja opetan teitä kaikkia.

Selkeä asennevamma tilanteessa, voi johtua myös uutisista, mitä meille tarjotaan jokainen päivä. Nyt pahoittelisin tapahtumaa, olin liian suoran ajatusmaailman omaava ääliö. Eihän se nuorten vikaa ole.

• Joips.. kyllä ne ihan syntyperäiset suomipoijaatki osaa tuota samaa tehdä. Sit käytännönharjoittelua suoritetaan joukkotappeluilla tai snägärin jonossa. Haastetaan baarissa riitaa.. jne.

Mutta olisit sä varmaan huutanu samoin mekkaloiville suomalaisillekin sen kaltaisessa tilanteessa.

• Anonyymi

Itse olen erehtymätön. Mielipiteenikin ovat ainoita oikeita ja totuus. Sen takia tuomitsenkin kaikki, jotka ovat kanssani eri mieltä.

Tästä asiasta ei sitten väitellä. Toimintani on ainoa oikea tapa toimia.

>simiti<

• Varmaan on ennakkoasenteita ollut palstalla ja palstan ulkopuolella, vääriä ja oikeita

• Olihan sulla mustakin ennakkoasenne. Se oli väärä, muistaakseni. Silti olet jaksanut minua tapailla 1.5 vuotta.. teitkö siis sittenkin virheen? :D

Olihan sulla mustakin ennakkoasenne. Se oli väärä, muistaakseni. Silti olet jaksanut minua tapailla 1.5 vuotta.. teitkö siis sittenkin virheen? :D

Sen muistan että äänesi perusteella oli ennakkoasenne, oli sitten oikea tai väärä :D

• pujotteIija kirjoitti:

Sen muistan että äänesi perusteella oli ennakkoasenne, oli sitten oikea tai väärä :D

No mä muistan tuokin .. sulla oli ennakkoasenne että mä olisin hirveän räväkkä ja sit ku puhuttiin puhelimessa sä yllätyit mun lempeydestä ja kärsivällisyydestä.
        Taisi toi mun kiltteyskin yllättää...

No mä muistan tuokin .. sulla oli ennakkoasenne että mä olisin hirveän räväkkä ja sit ku puhuttiin puhelimessa sä yllätyit mun lempeydestä ja kärsivällisyydestä.
        Taisi toi mun kiltteyskin yllättää...

Totta turiset, ja ainakin minua kohtaan olet ollut kiltti ja kunnollinen

• pujotteIija kirjoitti:

Totta turiset, ja ainakin minua kohtaan olet ollut kiltti ja kunnollinen

Sitä saa, mitä tilaa..

Muuten.. ajattelin, että seuraavilla treffeillä voitaisiin katsoa sinulle yhdessä lahjaa..
        Niitä saappaanlämmittimiä.. vai joko sä olet hommannut itsellesi sellaiset..

Kas kun niitä on markkinoilla jos jonkinmoista.. hurisevaa ja ei hurisevaa, läpyskää ja tankoa. Sähköllä ja ilman.. niih ehkä on siis parempi että katsotaan yhdessä. Ja jos sulla on jo sellainen värkitys, niin katsotaan jotakin muuta...

Sitä saa, mitä tilaa..

Muuten.. ajattelin, että seuraavilla treffeillä voitaisiin katsoa sinulle yhdessä lahjaa..
        Niitä saappaanlämmittimiä.. vai joko sä olet hommannut itsellesi sellaiset..

Kas kun niitä on markkinoilla jos jonkinmoista.. hurisevaa ja ei hurisevaa, läpyskää ja tankoa. Sähköllä ja ilman.. niih ehkä on siis parempi että katsotaan yhdessä. Ja jos sulla on jo sellainen värkitys, niin katsotaan jotakin muuta...

En oo vielä ostanut. Syksyn tullenhan niitä alkais tarvitsemaan

• pujotteIija kirjoitti:

En oo vielä ostanut. Syksyn tullenhan niitä alkais tarvitsemaan

No niih.. sitten se onkin hyvä lahja sinulle..
        Tosin katsotaan se yhdessä.

Nyt lähetän täältä lentosuukon..
        .. moiskis...
        Ja painun nukkumaan. Hyvää yötä.

No niih.. sitten se onkin hyvä lahja sinulle..
        Tosin katsotaan se yhdessä.

Nyt lähetän täältä lentosuukon..
        .. moiskis...
        Ja painun nukkumaan. Hyvää yötä.

Hyvää yötä, suukon myötä

• Anonyymi

Ei yhtään, kartan ennakkoasennetta kuin tautia 😁

Hiuksen hienoja säätöjä tietysti on välillä. Esimerkiksi ajattelee jostakusta, että hän on sekasyöjä, mutta osoittautuukin vegaaniksi, en silti tuomitse 😂

- Sheena

• Hienoa, että löytyi toinen Timpan lisäksi, joka on aina oikeassa. :D

Mutta joo, niin minäkin luulin olevani avarakatseinen, mutta totesin olleeni väärässä.

• Anonyymi

En voi sanoa käsi sydämellä olevani täysin ennakkoasenteista vapaa. Pyrin kuitenkin aina kohtaamaan ihmiset yksilöinä enkä tuomitsemaan ketään vain oman vajavaisen käsityskykyni perusteella. Olen valmis myös muuttamaan asenteitani ja purkamaan mahdollisia ennakkoluuloja. Voin aivan hyvin olla väärässä ja pystyn sen myöntämään.

Tiedän, miltä tuntuu kun tuomitaan ennakkoasenteiden ja täysin virheellisten käsitysten perusteella. En kuvaile asiaa sen enempää, mutta olen kokenut miltä tuntuu, kun "koko kylä" kääntyy vastaan ilman, että on itse tehnyt mitään väärää. Juoruja, valheita, supattelua, pään aukomista, jopa tappouhkauksia.. Ihmiset osaavat olla joskus todella tuomitsevia ymmärtämättä asiasta yhtään mitään.

En usko, että meistä kukaan pystyy olemaan ennakkoasenteista täysin vapaa. Meitä muokkaa kasvuympäristö, kokemukset jne ja kaikilla meillä on käsityksemme asioista, vaikka ne käsitykset joskus perustuisivat virheellisiin asioihin. Mielestäni tärkeää on kuitenkin pyrkiä olemaan mahdollisimman avoin ja haastaa itseään näkemään asiat muistakin näkökulmista.

• Kyllä.. nyt puhut asiaa.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Kyllä.. nyt puhut asiaa.

Tuli mieleen esimerkki myös omista ennakkoasenteistani. Olin joskus ulkomailla hotellissa töissä ja sinne tuli nuori nainen pitkäaikaiseksi vieraaksi. Hän oli kaunis ja hymyilevä. Aloimme jutella päivä päivältä enemmän ja minulle selvisi, että hän on prostituoitu. En sanonut mitään, mutta mielessäni suhtauduin asiaan tuomitsevasti. Tämä nainen avautui minulle päivä päivältä enemmän ja kertoi elämästään ja kokemuksistaan, usein itku silmässä. Sydämeni särkyi kaiken sen kuullessani. Häpesin omaa reaktiotani. Mikä oikeus minulla oli häntä tuomita ymmärtämättä asiasta yhtään mitään? Hän oli ehkä ikäiseni ja hän oli kokenut niin paljon sellaista, josta minä en ollut kuullutkaan. Se avasi silmiäni ja opin paremmin kohtaamaan ihmiset ihmisinä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuli mieleen esimerkki myös omista ennakkoasenteistani. Olin joskus ulkomailla hotellissa töissä ja sinne tuli nuori nainen pitkäaikaiseksi vieraaksi. Hän oli kaunis ja hymyilevä. Aloimme jutella päivä päivältä enemmän ja minulle selvisi, että hän on prostituoitu. En sanonut mitään, mutta mielessäni suhtauduin asiaan tuomitsevasti. Tämä nainen avautui minulle päivä päivältä enemmän ja kertoi elämästään ja kokemuksistaan, usein itku silmässä. Sydämeni särkyi kaiken sen kuullessani. Häpesin omaa reaktiotani. Mikä oikeus minulla oli häntä tuomita ymmärtämättä asiasta yhtään mitään? Hän oli ehkä ikäiseni ja hän oli kokenut niin paljon sellaista, josta minä en ollut kuullutkaan. Se avasi silmiäni ja opin paremmin kohtaamaan ihmiset ihmisinä.

Hyvä esimerkki. Olisihan se hienoa, jos ihmisiä pystyisi vastaanottamaan ilman ennakkoasenteita. Olisi kai optimaalinen tilanne.

• Anonyymi

Tottakai on tullut olo, että mä vaan luulen ja olen erehtynyt. Aina on kuitenkin käynyt niin että en ole. Yleensä vielä pahempaa kuin osasin arvata.

• Anonyymi

Olen mestari objektiivisuudessa. Ei ole ennakkoasenteita. Olen opetellut sen. Olen joskus erehtynyt niin monessa ihmisessä ennakkoasenteiden myötä suuntaan jos toiseen, että päätin sysätä ennakkoasenteet pois itsestäni. Olen onnistunut ja ihmiset ympärilläni ovat kivempia kuin ennen.

• Anonyymi

On monia. En ole erehtynyt, joutunut myöskään yllättymään tai pettymään ihmisiin koska olen aavistanut etukäteen. Enkä myöskään ole sujut nykyasenteiden, ihanteiden tai oikeastaan minkään ihmis/ maailmankuvan, kulttuurin, sosiaalisten normien ym kanssa.... En oikeastaan voi sietää ihmisyyttä ollenkaan, koko ajatus etoo- ehkä siksi myös omat dissosiaatiot kun tiedostan kuitenkin mikä olen ja että joudun täällä vielä useamman vuosikymmenen olemaan

• No mä en usko mitään, ennenkuin jotain livenä koen. Ja siltikin saatan kokea väärin.

Elämä on rajallinen kuitenkin, ei kaikkea voi kokea....ihmisiäkään.

Jotkut vetää enemmän, jotkut vähemmän...😊

• Eli sulla ei ole ennakkoasenteita, sä otat sen mitä irtoaa..?

Eli sulla ei ole ennakkoasenteita, sä otat sen mitä irtoaa..?

Voi mulla ollakin, mutta yleensä haastan ne, jos huomaan.

Jotkut ennakkoasenteet kuitenkin jätän paikalleen, kun en näe tarvetta niiden haastamiselle tai näen jopa niiden suojelevan mua...

Vaikka esimerkiksi pilven pössyttely. Minulla on ennakkoasenne, että sitä kautta voi joutua vielä vaikeuksiin, pahempaan kuin alkoholista. Mutta pidän sen ennakkoluulon, vaikka monet väittää, että se ei ole totta. Mutta minusta se saa olla mun kohdalla noin. 😊

• Disseisback kirjoitti:

Voi mulla ollakin, mutta yleensä haastan ne, jos huomaan.

Jotkut ennakkoasenteet kuitenkin jätän paikalleen, kun en näe tarvetta niiden haastamiselle tai näen jopa niiden suojelevan mua...

Vaikka esimerkiksi pilven pössyttely. Minulla on ennakkoasenne, että sitä kautta voi joutua vielä vaikeuksiin, pahempaan kuin alkoholista. Mutta pidän sen ennakkoluulon, vaikka monet väittää, että se ei ole totta. Mutta minusta se saa olla mun kohdalla noin. 😊

Hitsin hyvä pointti. Sä käytät tietoisesti ennakkoasenteita hyväksesi. Aika päheetä.

Itse olen pitänyt itseäni ennakkoasenteettomana, mutta olin tosiaan väärässä. Mutta sun maailmankuvan mukaan, niistä voi siis olla jopa hyötyä. Jos ne tiedostaa ja huomaa.

Hmm.. annoit minulle pohdittavaa...

Hitsin hyvä pointti. Sä käytät tietoisesti ennakkoasenteita hyväksesi. Aika päheetä.

Itse olen pitänyt itseäni ennakkoasenteettomana, mutta olin tosiaan väärässä. Mutta sun maailmankuvan mukaan, niistä voi siis olla jopa hyötyä. Jos ne tiedostaa ja huomaa.

Hmm.. annoit minulle pohdittavaa...

Ei aina tarvitse olla hypersuper-avoin kaikelle.

Itseään pitää osata myös suojella.

Tää Kerkko Koskisen biisi kertoo siitä oikeesti..

https://youtu.be/JNI41-hDlak

Meillä akkuisilla on vsin me itsemme...Ja se on totuus oikeasti, joskus on otettava vastuu itsestään

• Disseisback kirjoitti:

Ei aina tarvitse olla hypersuper-avoin kaikelle.

Itseään pitää osata myös suojella.

Tää Kerkko Koskisen biisi kertoo siitä oikeesti..

https://youtu.be/JNI41-hDlak

Meillä akkuisilla on vsin me itsemme...Ja se on totuus oikeasti, joskus on otettava vastuu itsestään

No mä ymmärrän ton biisin ihan eri tavalla.

Ja vastuu itsestä, se on selviö. Ja niistä omista tunteistaan.

No mä ymmärrän ton biisin ihan eri tavalla.

Ja vastuu itsestä, se on selviö. Ja niistä omista tunteistaan.

Biisit on abstrakteja alustoja. 😊

• Disseisback kirjoitti:

Biisit on abstrakteja alustoja. 😊

Heh...

Heh...

Joo, se on jännä miten samasta biisistä voikin saada erilaisia visioita. Mä olen jopa pystynyt kaverin avustuksella kääntämään lempibiisin sanatarkoituksen kivasti oikeaan, ettei tarvinnut lakata kuuntelemasta. 😁

• Kun kohtaan yksilön, en koe häntä kohtaa ennakkoluuloa, vaikka hän edustaisi ryhmää, jota kohtaan minulla on ennakkoluuloja.

Jokainen yksilö arvioidaan erikseen, hiljalleen ja hyvää odottaen.

• Ihanaa, että olet tuollainen kuin olet. Noin minäkin haluaisin olla.

• Anonyymi

Kyllä varmaan vaikuttaa, mitä kukin puhuu täällä, mutta onko se ennakkoasenne? Tyhjänpäiväisyys ei sinällään vaikuta, mutta omat tiukat mielipiteet kyllä. Muuttuuko ne muka muuksi?

Jos joku on muistuttanut ulkoisesti jotain toista, niin olen joskus hämmästynyt, kun onkin ollut erilainen. Eikö se ole oikea ennakkoasenne?

• Anonyymi

Jotkut vaan höpöttelee hyväntuulisesti mukavia mitä päähän juolahtaa. "Syvällinen" ennakkoasenteeni on, että tuo on varmaan mukava. Pitäisikö sellaisista ennakkoasenteista luopua? :)

• Anonyymi kirjoitti:

Jotkut vaan höpöttelee hyväntuulisesti mukavia mitä päähän juolahtaa. "Syvällinen" ennakkoasenteeni on, että tuo on varmaan mukava. Pitäisikö sellaisista ennakkoasenteista luopua? :)

Ei oikeastaan, mutta saatat yllättyä, sit kun se ei olekaan mukava.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ei oikeastaan, mutta saatat yllättyä, sit kun se ei olekaan mukava.

En ylläty. Ennakkoluulon edelle menee epäluulo. Uskallan kuitenkin sanoa, ellei naisia lasketa, että miehistä eniten uskaltaisin tavata Disseä :)

• Anonyymi kirjoitti:

En ylläty. Ennakkoluulon edelle menee epäluulo. Uskallan kuitenkin sanoa, ellei naisia lasketa, että miehistä eniten uskaltaisin tavata Disseä :)

Disse on hyvä tyyppi. Oikeasti. Mun henkilökohtainen mielipiteeni.

• Anonyymi

No jos on vihervasemmistolainen, niin minkäänlaisella keskustelulla ei ole silloin pohjaa.

• Palstalla ei vaikuta koska ei tiedä ihmisten taustoja eikä ole tilannetta jota vasten sitä voi peilata.

Ulkopuolella voisi kai kärjistää että minun elämäni perustuu ennakkoasenteisiin. En ole mikään tässä ja nyt tyyppi vaan enemmänkin suunnitelmallisuuden ystävä. Ennakkoasenteiden runko perustuu tilanteeseen ja henkilöön.
      Jos menen eri puolueiden vaaliteltoille niin tiedän saavani samantyylisen vastauksen eri henkilöiltä samassa teltassa mutta vastaukset telttojen välillä taas vaihtelee.
      Jos taas nainen tulee juttelemaan vaelluksella niin kokemuksesta tiedän jo ennakkoon että puhutaan lähtöpaikasta, kauanko ollaan reissussa jne mutta olen tänä kesänä ollut pulassa kun nainen on tullut baarissa juttelemaan; ei minulla ole sellaista ennakkosuunnitelmaa miten jutustelua käynnistellään. Toki nyt on, sillä jos vielä nainen tule baarissa jututtamaan kysyn millainen sähkösopimus sillä on ja mitä mieltä hän on Britannian uudesta pääministeristä.

Tästä on kaksi etua. Ensimmäinen on se että kun tiedät mitä sieltä todennäköisesti on tulossa olet jo ennakolta siihen valmistautunut ja tavallaan askeleen edellä. Toinen on se kun itsellä ennakkoasenteiden lähtökohta on valmistautuminen pahimpaan niin tavallaan voit sen rauhallisin mielin kohdata koska olet sen jo kerran läpikäynyt mielessäsi.

• No, sinä et tosiaan ole spontaaniuden esikuva. Ei pahalla, mutta noin se on. Tasaisella perusluonteella on kannattajansa. Moni nainen varsinkin kypsemmällä iällä arvostaa jo suuresti sitä ominaisuutta miehessä.
        Eli ennakkoasenteet luovat sinulle jonkinlaista turvaa? Tiedät mitä pitää tehdä, kunhan olet jo saanut asiasta muodostaa ennakkokäsityksen.

Jokainen tyylillään. Ei huono, ei hyvä. Omanlaisesi tapa suhtautua asioihin. Kiitos kun jaoit tuon. En osannut ajatella, että tuolleinkin asiaa voi käsitellä. Rikastit minun näkemystäni ihmisistä. Kiitos siitä.

No, sinä et tosiaan ole spontaaniuden esikuva. Ei pahalla, mutta noin se on. Tasaisella perusluonteella on kannattajansa. Moni nainen varsinkin kypsemmällä iällä arvostaa jo suuresti sitä ominaisuutta miehessä.
        Eli ennakkoasenteet luovat sinulle jonkinlaista turvaa? Tiedät mitä pitää tehdä, kunhan olet jo saanut asiasta muodostaa ennakkokäsityksen.

Jokainen tyylillään. Ei huono, ei hyvä. Omanlaisesi tapa suhtautua asioihin. Kiitos kun jaoit tuon. En osannut ajatella, että tuolleinkin asiaa voi käsitellä. Rikastit minun näkemystäni ihmisistä. Kiitos siitä.

En minä pahalla ottanut, ihan näin itsekkin ajattelen.

Turva on ihn kuvaava termi ja itse usein ajattelen sen selkänojana koska osa minun ennakkoasenteista on sellaisia joihin pitää saada hyväksyntä. On tilanteita joissa en ole pelkästään itseni vaan edustan jotakin ryhmää kuten vaikka työyhteisöä. Kun lähden palaveriin minulla on ennakkoasenne vastapuolen esityksistä, omista tavoitteista ja millä asenteella tuolla kokouksessa ollaan. Minun ennakkoasenteilani pitää olla edustamani ryhmän tuki tai hommasta ei tule mitään.

Omissa henkilökohtaisissa ennakkoasenteissa on sisäänrakennettu myös tavoite. Kärjistäen olen joskus miettinyt että voisi vaan käydä salilla ja kierrellä siellä vaan laitteita eri toisto ja sarjamäärillä sen enempää miettimättä mutta jos asetan keväälle joitakin tavoitteita niin kyllä toiminta edellyttää ennakoitavuutta ja suunnitelmallisuutta.

Aloitus oli siinäkin mielessä onnistunut että nyt on mielenkiintoista seurata ihmisten ennakkoasenteita sairaanhoitajiin. Aluksi lakonuhkaan suhtauduttiin suopeasti ja ennakkoasenne oli hyväksyvä. Nyt kun astuttiin tietyn rajan yli eli tehohoitoon niin lakon uhka ja asenne hoitajiin alkoi muuttua.

• Anonyymi

"Toki nyt on, sillä jos vielä nainen tule baarissa jututtamaan kysyn millainen sähkösopimus sillä on ja mitä mieltä hän on Britannian uudesta pääministeristä."

Oliko vitsi, vai tosissasi kysyt nuo kysymykset? Jos tosissasi, niin miksi kysyt typeriä? Kysymyksillä torjut naiset, et päästä lähelle. Kun et päästä lähelle, ei suhdetta voi syntyäkään.

• Anonyymi kirjoitti:

"Toki nyt on, sillä jos vielä nainen tule baarissa jututtamaan kysyn millainen sähkösopimus sillä on ja mitä mieltä hän on Britannian uudesta pääministeristä."

Oliko vitsi, vai tosissasi kysyt nuo kysymykset? Jos tosissasi, niin miksi kysyt typeriä? Kysymyksillä torjut naiset, et päästä lähelle. Kun et päästä lähelle, ei suhdetta voi syntyäkään.

Kokeellista huumoriahan tuo oli. Enempi pyrin välttämään kysymysmuotoilua ettei tule työhaastattelu tai kuulustelu tunnelma. Onneksi usein riittää että vaan kuuntelee kun nainen puhuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4423
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      60
      3221
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2541
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      121
      2394
    5. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      90
      2198
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      2043
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1997
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1753
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1637
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1618
    Aihe