Kanssa vai vastaan

Anonyymi-ap

Suomessa sanotaan usein 'kanssa,' vaikka pitäisi sanoa 'vastaan'. "Tappelin varkaiden kanssa, sodimme ryssien kanssa..." Ulkomaalaiset saa aivan väärän käsityksen elleivät tiedä.

Tuolla on hyvää tietoa lainausmerkkien käytöstä, en muista koulussa opetetun.
https://blogs.helsinki.fi/kirjoittajantyokalupakki/lainausmerkit/

Kumma ettei näppäimistössä ole ollenkaan suoraa heittomerkkiä, eikä vinomerkkejäkään saa kuin kaksi kerralla kahdesti painamalla. Mikähän idea siinä on?

7

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomi soti sekä Wehrmachtin kanssa että sitä vastaan.

• Anonyymi

- Hyvät kanssaihmiset,Medbörjare! Kuten ollaan vaaleissa kanssa nähty, valta kuuluu kanssalle…

• Anonyymi

Tai jos valta kuuluukin kassalle?

• Anonyymi

Ainakin kaakkoismurteissa tuota "kanssa" tai "kaa" käytetään paljon. Se on vissiin lainaa viron kielestä (heillä jonkun kanssa muistaakseni ilmaistaan -ga) siltä ajalta kun vapaat talonpojat kävivät virolaisten kanssa seprakauppaa Suomenlahden ylitse.

• Anonyymi

Sanojen merkityssisällöt muuttuu pikku hiljaa. Tietenkin oikeasti 'kanssa' on synonyymisessä suhteessa sanaan 'yhdessä', eikä 'vastaan'. Jos tapellaan jonkun 'kanssa', niin se tarkoittaa lähinnä rikoskumppania, eikä vastustajaa. "Murtauduin Masan 'kanssa' kauppaan. Sitten tapeltiin Masan 'kanssa' yövartijaa 'vastaan'."

Heittomerkkien typografia riippuu laitteen tai selaimen asetuksista. Mulla näkyy suorat heitto- ja lainausmerkit ja heittomerkin saa painamalla dedikoitua heittomerkkinäppäintä (Ä:n ja enterin välissä) ja lainausmerkki tulee SHIFT 2.

• Anonyymi

Niinpäs onkin suora heittomerkki siinä, vaikka näppäimeen merkattu vinomerkki, luulin kokeilleeni kaikkia, mutta en näköjään ollut.

• Anonyymi

Toisaalta hankala on tapella yksinkään, aina se vaatii kaverin jonka kanssa sitä turpaanvetoa harrastetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe