"Moottorit.
Lentokoneiden valmistus on aika insinöörivetoista puuhaa. Moottorit pitää olla tietynlaisia ja kestää tiettyjä voimia, että sillä voitaisiin nousta noin korkealle. Tajuathan että 7 kilometriä on samanlaista korkeutta kuin Mt. Everest. Vain harvat helikopterit pääsevät sille korkeudelle ja sillä korkeudella helikopterilla lentäminen on hengenvaarallista puuhaa sekä erilaisen fysikaalisen ympäristön, että myös helikopterin moottorin rasituksen vuoksi.
Everestillä jos keittelisit teetä, kyseinen vesi olisi vasta lämmintä ja juontikelpoista kun se jo kiehuisi. Se johtuu siitä että ilmanpaine on alhainen.
Sinä varmasti ajattelet että Vesi ja Ilma ovat erilaisia ja mitä helikopterit ja teevesi tässä mitään tekevät.
Toki ovat, mutta fysikaalisesti ne toimivat varsin samoin kun puhutaan lentokoneista. Vesi on paksua, tiheää ainetta, joten sen pinnalla liikkumiseen ei tarvita kovin paljon nostavaa pinta-alaa ja nopeus helpottaa sitä jo vähäisissä määrin. Tästä syystä moottorivene näyttää että se lentää veden pinnan päällä, eikä pohja meinaa koskea veteen ollenkaan. Kantosiipialuksissa ei veteen koskekaan muut kuin siivekkeet sekä moottorit.
Koska Ilma on ohuempaa, tarvitaa siipipinta-alaa, sekä nopeutta jotta ilmassa voidaan lentää. Mitä hitaammin halutaan lentää, sitä isommin pitää olla siipi-pintalaa ja aluksella kevyempi massa.
Vastaavasti, mitä korkeammalle halutaan lentää, sitä vähemmän massaa pitää olla, vähemmän suoraa ilmanvastusta, ja sellaiset moottorit jotka kestävät vähäistä ilmanpainetta ja pystyvät toimimaan ylikuumenematta suurilla kiertonopeuksilla ja tietenkin siipipinta-alaa joka kompensoi ohutta ilmakehää.
Vertaa esimerkiksi pommikoneita sekä U2 vakoilukonetta nykyaikaiseen hävittäjään.
Pommikoneet ovat valtavan painavia, niissä on siksi neljä isoa moottoria ja valtavat siivet, jotta ne pystyisivät toimimaan korkealla. Ne eivät ole myöskään ketteriä.
U2 vakoilukone on kapea, mutta siinä on valtavan pitkät siivet, sekä moottori joka on melkein koko aluksen kokoinen ja siitä on riisuttu kaikki turha pois, niin että koneen siivillä pitää olla omat kannukset lähdön aikana. Eikä sekään ole ketterä.
SU25 on maataistelukone, joka on suhteellisen ketterä, hidas ja siinä on aivan saatanallisesti tulivoimaa, eli painoa. Sen ei tarvitse mennä korkealle kun siellä ei ole maataistelijoita, joten sitä ei silloin suunnitella sellaiseksi, koska silloin täytyy ottaa eri asiat huomioon, kuten vaatimukset ohuen ilman suhteen.
Profiililtaan se on sellainen jossa on paljon ilmanvastusta. Siinä on kaikenlaisia ulokkeita kuten ripustimia ja muuta, jotka hidastavat sitä ja heikentävät ilman virtausta lentopinnoilla. Sen moottoreita ei ole suunniteltu alhaisen ilmanpaineeseen jne jne jne.
Sille kävisi korkealla ilmassa aivan samoin kuin veneelle joka on liian painava ja profiililtaan liian paksu. Sen keula nousee ylös, jolloin sen profiilista tulee entistäkin vastustavampi ja lopulta moottoreiden teho ei enää pysty kumoamaan tuota ilmanvastusta, nopeus laskee ja kone sakkaa.
Käytännössä, kun kone lentää "maanpinnan tasolla", sen nokka on eteenpäin, jolloin moottoreiden työntävä voima kohdistuu aluksen rungon suuntaisesti, eli taaksepäin (moottori siis työntää alusta eteenpäin)
Korkealla ilmassa taas koneen nokka nousee niin ettei horisonttia näe, ja silloin koneen moottoreiden työntävä suunta kohdistuu taivaalle, eikä horisonttiin.
Aivan samoin käy myös moottoriveneelle joka on lastattu liian täyteen ja jossa on kuitenkin voimaa moottorissa. Moottori työntää aluksen alapuolta eteenpäin, kun yläpuoli yrittää kaikin tavoin estellä. Jossain vaiheessa lastatessa käy joko niin että aluksen seinämät eivät riitä ja vesi tulee yli, tai moottoria käyttäessä yli lastatussa aluksessa niin että perä haukkaa vettä.
Ilmassa lentokoneessa ei tule tietenkään vesi yli kuten veneessä koska sitä on vähän hankala lastata lentäessään, mutta vertaus ei silti onnu, koska siinä vaiheessa lentokone ei edes nouse ilmaan. Lentokoneessa taas "perä haukkaa vettä" silloin kun se sakkaa.
Jotta tuohon korkeuteen päästäisiin, pitäisi moottorien olla tehokkaampia, koneen kevyempi, paljon virtaviivaisempi (varsinkin kun katsotaan konetta edestä), ja lentopintaa tarpeeksi (suhteessa moottoreiden tehoon, aluksen ilmanvastukseen ja aluksen massaan.)
Kaikki nykyaikaiset sotakoneet ovat kompromisseja sen suhteen mihin ja mille korkeuksille niitä tarvitaan. Rynnäkkökone kuten SU25 on aivan eri rooliltaan kuin F16 tai B52 tai U2.
U2 tarkastelee aluetta ja vihollisen liikkeitä.
B52 tuhoaa alueita
F16 tuhoaa vihollisen hävittäjiä ja/tai yksittäisiä kohteita
SU25 tuhoaa yksittäisiä tankkeja tai vihollisten pesäkkeitä.
Moniroolisia sotakoneita on äärimmäisen vaikea rakentaa, koska silloin joudutaan vastaamaan kompromisseihin ja se johtaa hyvin helposti siihen ettei alus ole missään roolissaan hyvä."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17639432/todellisuutta-mh17-siviilikoneen-pudotuksesta#comment-117649700
Meneekö nyt helmiä possuille?
10
145
Vastaukset
- Anonyymi
Koska tulee seuraava näin perusteellinen aamuvuoron tekemä palstan aktivointi ?
- Anonyymi
Suosittelen aiheesta kiinnostuneille. Laine, Hoffren, Renko: Lenkoneen aerodynamiikka ja lentomekaniikka.
Maailman paras (ja ainoa) suomenkielinen kirja alalta. - Anonyymi
Ohut ilma ?
Lentokone tarvitsee samansuuruisen työntövoiman massayksikköä kohti ilman tiheydestä riippumatta.- Anonyymi
Suihkumoottorien suhteen tuo on totta, mutta ohuessa ilmassa potkurikone tai helikopteri kauhoo tyhjää.
Tuota pitkää, ääliömäistä avausta en jaksanut lukea edes puoleen väliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suihkumoottorien suhteen tuo on totta, mutta ohuessa ilmassa potkurikone tai helikopteri kauhoo tyhjää.
Tuota pitkää, ääliömäistä avausta en jaksanut lukea edes puoleen väliin.Varmaan suihkumoottori kauhoo ihan täyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suihkumoottorien suhteen tuo on totta, mutta ohuessa ilmassa potkurikone tai helikopteri kauhoo tyhjää.
Tuota pitkää, ääliömäistä avausta en jaksanut lukea edes puoleen väliin.Kyllä se työntövoiman tarve on sama, olipa moottori mitä tyyppiä tahansa,
Aloituksen tarkoitusta en myöskään ymmärtänyt ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se työntövoiman tarve on sama, olipa moottori mitä tyyppiä tahansa,
Aloituksen tarkoitusta en myöskään ymmärtänyt !Työntövoiman tarve on sama, mutta suihkumoottori omalla ajoaineella, toisin sanoen raketti, aiheuttaa työntövoiman vaikka tyhjiössä. Potkuri sen sijaan ei tee tyhjiössä yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntövoiman tarve on sama, mutta suihkumoottori omalla ajoaineella, toisin sanoen raketti, aiheuttaa työntövoiman vaikka tyhjiössä. Potkuri sen sijaan ei tee tyhjiössä yhtään mitään.
Älä sekoita asioita, suihkumoottorin toiminta perustuu ilmamassan kiihdyttämiseen, aivan samoin kuin potkurinkin, rakettimoottorit on erikseen, niitä ei lentokoneissa käytetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä sekoita asioita, suihkumoottorin toiminta perustuu ilmamassan kiihdyttämiseen, aivan samoin kuin potkurinkin, rakettimoottorit on erikseen, niitä ei lentokoneissa käytetä.
Rakettimoottori tarkoittaa suihkumoottoria, joka kantaa omaa ajoainettaan. Suihkumoottorin lavat eivät aiheuta työntövoimaa, vaan moottorin takaa ulos tulevat palokaasut. Lavat ainoastaan pakkaavat palokaasut, jotta työntövoima on suurempi.
Potkurikone on täysin eri asia.
"Suihkumoottori on sisäiseltä toimintaperiaatteeltaan kaasuturbiini. Sen käyttö lentokoneen voimalaitteena perustuu siihen, että moottori aiheuttaa lävitseen virtaavalle ilmamassalle kiihtyvyyttä, jonka vastavoimana (reaktiona; tästä varhainen nimitys reaktiomoottori) syntyy työntövoimaa. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suihkumoottori - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakettimoottori tarkoittaa suihkumoottoria, joka kantaa omaa ajoainettaan. Suihkumoottorin lavat eivät aiheuta työntövoimaa, vaan moottorin takaa ulos tulevat palokaasut. Lavat ainoastaan pakkaavat palokaasut, jotta työntövoima on suurempi.
Potkurikone on täysin eri asia.
"Suihkumoottori on sisäiseltä toimintaperiaatteeltaan kaasuturbiini. Sen käyttö lentokoneen voimalaitteena perustuu siihen, että moottori aiheuttaa lävitseen virtaavalle ilmamassalle kiihtyvyyttä, jonka vastavoimana (reaktiona; tästä varhainen nimitys reaktiomoottori) syntyy työntövoimaa. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/SuihkumoottoriTurhaa selität. Opettele edes alkeet.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812