Siis se ihmisen päästämän hiilidioksidin aiheuttama
Missä maassa on tämän hetken pahin ilmastonmuutos
44
75
Vastaukset
- Anonyymi
Täytyy sen olla Suomessa. Ainakin tämän palstan ja HeSa:n jaskanpauhannasta päätellen.
- Anonyymi
Siellä ei ole kohta talvea lainkaan, vaikka muualla suomessa normaali talvi tulee yhä uudelleen.
- Anonyymi
Suomenmaassa vähimmin valkeilla alueilla todennäköisesti.
- Anonyymi
HS kirjoitti, että ilmasto lämpenee Suomessa neljä kertaa nopeammin kuin muualla.
- Anonyymi
Jos nollan kertoo neljällä niin tulos on nolla.
- Anonyymi
Jos lämpenee, tätä ei voi itse sääoloista todeta.
Syitäkin on pidettävä hiilidioksidia syyllistävinä jokseenkin epäuskottavina. Miten ilmakehän osa jossa on happea ja typpeä yhteensä n. 90% ja sitä hiilidoksidia alle 1% voi muuttaa yksinomaisesti heijastavutta tai absorptioa ?
Palamistuotteita on lentoliikenteen hiilijäänteinä yläilmakehässä tosin merkittävästi enemmän kuin sata vuotta sitten, jolloin fossiilipolttoaineet yleistyivät.
Pitäisikö niiden vaikutuksia tunnistaa nykypäivässä, jos heijastuvuudesta keskustellaan ?
Maan pinnan hiilidioksidin kasvu ei ole uskottavaa haittaa, jos sitä hyödyntämässä on lehtivihreää kasvustoa, metsiä, viljelyalueita yms. Ne kuluttavat hiilidioksidia.
Globaalisti voi nähdä lehtivihreää kuluttavan kasvuston vähenemän olevan todellisuutta, aavikoitumisen, kaupungistumisen ja teiden rakentamisen yms. muun maaperän muutosten
kautta, joka vähentää hiilidioksia hyödyntävää kasvustoa. Tämä on todellisuutta viimeisen sadan vuoden ajalla.
Mukava olisi todellakin nähdä maanläheistä tutkimustietoa, joka riippumattomasti toteaisi
hiilidioksidin haittojen ja hyötyjen todellisuuden. - Anonyymi
Vähänpä nokitti, on kerrottu että jopa 6x nopeammin lämpenee. Mahtaa niillä muilla alueilla, missä lämpenee ihan standardivauhtia, olla jo kymmeniä metrejä lunta ja jäätä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähänpä nokitti, on kerrottu että jopa 6x nopeammin lämpenee. Mahtaa niillä muilla alueilla, missä lämpenee ihan standardivauhtia, olla jo kymmeniä metrejä lunta ja jäätä.
hesaritoimittaja syytteessä sonnan jakamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lämpenee, tätä ei voi itse sääoloista todeta.
Syitäkin on pidettävä hiilidioksidia syyllistävinä jokseenkin epäuskottavina. Miten ilmakehän osa jossa on happea ja typpeä yhteensä n. 90% ja sitä hiilidoksidia alle 1% voi muuttaa yksinomaisesti heijastavutta tai absorptioa ?
Palamistuotteita on lentoliikenteen hiilijäänteinä yläilmakehässä tosin merkittävästi enemmän kuin sata vuotta sitten, jolloin fossiilipolttoaineet yleistyivät.
Pitäisikö niiden vaikutuksia tunnistaa nykypäivässä, jos heijastuvuudesta keskustellaan ?
Maan pinnan hiilidioksidin kasvu ei ole uskottavaa haittaa, jos sitä hyödyntämässä on lehtivihreää kasvustoa, metsiä, viljelyalueita yms. Ne kuluttavat hiilidioksidia.
Globaalisti voi nähdä lehtivihreää kuluttavan kasvuston vähenemän olevan todellisuutta, aavikoitumisen, kaupungistumisen ja teiden rakentamisen yms. muun maaperän muutosten
kautta, joka vähentää hiilidioksia hyödyntävää kasvustoa. Tämä on todellisuutta viimeisen sadan vuoden ajalla.
Mukava olisi todellakin nähdä maanläheistä tutkimustietoa, joka riippumattomasti toteaisi
hiilidioksidin haittojen ja hyötyjen todellisuuden."Syitäkin on pidettävä hiilidioksidia syyllistävinä jokseenkin epäuskottavina. "
Mikä olikaan koulutuksesi? On aivan sama, mitä sinä pidät uskottavana ja mitä et. CO2 tason nousun on todistettu aukottomasti olevan suurin syyllinen nopeaan ilmaston lämpenemiseen.
Jos et ole itse huomannut sitä, et joko ole seurannut Suomen säitä, tai olet nuori märkäkorva.
- Anonyymi
Ilmastonmuutoksen vaikutukset vaihtelevat maittain ja alueittain. Jotkin maat saattavat kokea ilmastonmuutoksen vaikutuksia voimakkaammin kuin toiset, riippuen niiden sijainnista, ilmastosta, teknologisista valmiuksista ja muista tekijöistä. Ilmastonmuutoksen vaikutuksia voi olla vaikea vertailla tarkasti eri maissa, koska ne voivat vaihdella ajan ja paikan mukaan. On tärkeää huomioida, että ilmastonmuutos on globaali ongelma, joka vaikuttaa kaikkiin maailman kansoihin ja alueisiin. Kaikki maat ovat vastuussa ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja sen seurauksien minimoimisesta, jotta voimme suojella maapalloa ja ihmisten elinolosuhteita tulevaisuudessa.
Try again- Anonyymi
Yrittäisit edes olla naurattamatta muita.
- Anonyymi
Noin siis vastaat aloitukseen, jossa on joku pannut todella kovia faktoja pöytään. Todella tyhmä täytyy olla, jos ei ymmärrä tuota todellisuutta. Päästöt, joista Suomen osuus on siis alle 0,1 %, eivät tule kääntymään laskuun ennenkuin fossiiliset on poltettu vähiin.
Joillakin se ilmastopelko on vaan vallannut mielen niin täydellisesti, ettei pysty hyväksymään tosiasioita ollenkaan. Minunkin suku on siinä kahtiajakautunut. Kummallisinta on se, että eniten pelkää yliopiston käynyt. Hän kiihtyy aiheesta erittäin nopeasti.
Me muut pystytään keskustelemaan asiatasolla, ja osa tekee töitä hysterian lietsomista vastaan, koska tietää asiasta enemmän. Nuo kovat tosiasiat, jotka aloituksessa on, ei nimittäin tule miksikään muuttumaan, pelättiin sitten kuinka paljon tahansa.
Täysin varaukseton luottamus tieteeseen näyttää kasvavan sen mukaan, kuinka paljon kouluja on käynyt. Se on kummallinen ilmiö. Eikö kouluissa nykyään opetetan ollenkaan, että kysymys on aina senhetkisestä tietämyksen tasosta eikä täysin varmasta tieteellisestä totuudesta.
Parhaat tiedemiehet tämän kyllä ymmärtää, ja etsii jatkuvasti uutta, ja on kriittisiä vanhan tietämyklsen suhteen. Senpä takia niitä, jotka todellisuudessa vie tiedettä etenpäin on todella vähän maailmassa. Useimmat ihmiset eivät kykene ollenkaan ymmärtämään heidän ajatuksenjuoksuaan.
Koska minä maallikkotutkijana en ole sitoutunut yhtään mihinkään oppisuuntaan, minä ymmärrän varsin hyvin noita edelläkäviköitä. Eihän minun elämäni ole riippuvainen tovereista, jotka taputtelee selkään, ja kehuu että oletpas sinä viisas.
Todellisuudessa tieteessä on täsmlleen sama heikkous kuin uskonnoissa. Porukan kanssa eri mieltä olevat pyritään torppaamaan. Näin tehden tieteen edistysaskeleilta saatta mennä vuosikymmeniä ennenkuin ne tulee yleisesti hyväksytyksi edes tieteessä.
Vanhojen tieteen harha-askeleiden torppaaminen tuntuu olevan mahdottoman vaikeaa tai jopa mahdotonta, kun ne on oppilaille syötetty varmana tieteellisenä totuutena. On kuitenkiin aloja, joilla tuo vanhan tiedon torppaaminen on ollut välttämätöntä.
Pääsääntöisesti tuohon muutokseen törmää kuitenkin vain ne, jotka koulutetaan juuri noille aloille. Minut on koulutettu juuri tuollaisille aloille, joilla ne tieteen aiemmat harha-askeleet ei pädekkään. Ne on aloja, joilla käytetään kaasuja. Niillä ei 1800 luvun kaasuopit päde.
On tyhmää, että ei testaa kouluopetuksia, joista osa on peräisin vuosisatojen takaan ja pelkkiä sivistymättömiä arvauksia. Kun minulla on monien vuosikymmenien laaja-alainen tietämys ja kokemus. minä huomaan arvaukset arvauksiksi heti.
Ei minulle ole merkitystä sillä, jos arvauksen esittää joku opettaja, professori tai tutkija. Ihmisiä nekin vaan on ja sen takia vajavaisia. Ihmisestä kun ei ikinä tule täydellistä. Miksi minun pitäisi luottaa siihen, mikä on epätäydellistä.
Ensi viikon alussa testataan ensimmäisen kerran kestääkö Suomen sähköverkko, kun idioottimaisen politiikan seurauksena on purettu tuotantokapasiteettia 1300 megawattia ilmastohoureiden takia.
Oli sulaa hulluutta purkaa kotimaasta kapasiteettia, ja ostaa tilalle sähköä Venäjältä, jossa osa siitä kuitenkin tuotetaan hiilellä. Suomessa on vain yksi puolue, joka pani vastaan, kun päätökset tehtiin.
Siihenkin aloite tuli alunperin minulta. Lähetin samat tosiasiat usealle puolueelle, mutta vain yksi suvaitsi tarkistaa ne, ja valita politiikkansa sen mukaan. Kaikkihan on tarkistettavissa, mutta ilmastopelkurit kieltäytyy tarkistamasta, ja jos tarkistaakin, niin mieluummin uskoo harhakuvitelmiin.
Minua naurattaa täällä, kun taas viikon alussa tulee kehä kolmosen sisäpuolelle ainakin 10 cm lunta. Siitäs saavat lääkettä ilmastohoureitaan vastaan.
No sekin houritaan tietysti ilmastonmuutoksen aiheuttamaksi ääri-ilmiöksi, vaikka on sitä lunta joskus ennenkin ollut siellä metritolkulla. Tulee kolmas runsasluminen talvi peräkkäin. Täällä ei onneksi ole kuin vaivaiset 10 cm. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrittäisit edes olla naurattamatta muita.
Mitä ideaa tuommoisessa olisi. Jos ei alarmistihihhulit olisi täällä meitä viihdyttämässä, niin mille me sitten nauraisimme? Alipainehitsarille ehkä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin siis vastaat aloitukseen, jossa on joku pannut todella kovia faktoja pöytään. Todella tyhmä täytyy olla, jos ei ymmärrä tuota todellisuutta. Päästöt, joista Suomen osuus on siis alle 0,1 %, eivät tule kääntymään laskuun ennenkuin fossiiliset on poltettu vähiin.
Joillakin se ilmastopelko on vaan vallannut mielen niin täydellisesti, ettei pysty hyväksymään tosiasioita ollenkaan. Minunkin suku on siinä kahtiajakautunut. Kummallisinta on se, että eniten pelkää yliopiston käynyt. Hän kiihtyy aiheesta erittäin nopeasti.
Me muut pystytään keskustelemaan asiatasolla, ja osa tekee töitä hysterian lietsomista vastaan, koska tietää asiasta enemmän. Nuo kovat tosiasiat, jotka aloituksessa on, ei nimittäin tule miksikään muuttumaan, pelättiin sitten kuinka paljon tahansa.
Täysin varaukseton luottamus tieteeseen näyttää kasvavan sen mukaan, kuinka paljon kouluja on käynyt. Se on kummallinen ilmiö. Eikö kouluissa nykyään opetetan ollenkaan, että kysymys on aina senhetkisestä tietämyksen tasosta eikä täysin varmasta tieteellisestä totuudesta.
Parhaat tiedemiehet tämän kyllä ymmärtää, ja etsii jatkuvasti uutta, ja on kriittisiä vanhan tietämyklsen suhteen. Senpä takia niitä, jotka todellisuudessa vie tiedettä etenpäin on todella vähän maailmassa. Useimmat ihmiset eivät kykene ollenkaan ymmärtämään heidän ajatuksenjuoksuaan.
Koska minä maallikkotutkijana en ole sitoutunut yhtään mihinkään oppisuuntaan, minä ymmärrän varsin hyvin noita edelläkäviköitä. Eihän minun elämäni ole riippuvainen tovereista, jotka taputtelee selkään, ja kehuu että oletpas sinä viisas.
Todellisuudessa tieteessä on täsmlleen sama heikkous kuin uskonnoissa. Porukan kanssa eri mieltä olevat pyritään torppaamaan. Näin tehden tieteen edistysaskeleilta saatta mennä vuosikymmeniä ennenkuin ne tulee yleisesti hyväksytyksi edes tieteessä.
Vanhojen tieteen harha-askeleiden torppaaminen tuntuu olevan mahdottoman vaikeaa tai jopa mahdotonta, kun ne on oppilaille syötetty varmana tieteellisenä totuutena. On kuitenkiin aloja, joilla tuo vanhan tiedon torppaaminen on ollut välttämätöntä.
Pääsääntöisesti tuohon muutokseen törmää kuitenkin vain ne, jotka koulutetaan juuri noille aloille. Minut on koulutettu juuri tuollaisille aloille, joilla ne tieteen aiemmat harha-askeleet ei pädekkään. Ne on aloja, joilla käytetään kaasuja. Niillä ei 1800 luvun kaasuopit päde.
On tyhmää, että ei testaa kouluopetuksia, joista osa on peräisin vuosisatojen takaan ja pelkkiä sivistymättömiä arvauksia. Kun minulla on monien vuosikymmenien laaja-alainen tietämys ja kokemus. minä huomaan arvaukset arvauksiksi heti.
Ei minulle ole merkitystä sillä, jos arvauksen esittää joku opettaja, professori tai tutkija. Ihmisiä nekin vaan on ja sen takia vajavaisia. Ihmisestä kun ei ikinä tule täydellistä. Miksi minun pitäisi luottaa siihen, mikä on epätäydellistä.
Ensi viikon alussa testataan ensimmäisen kerran kestääkö Suomen sähköverkko, kun idioottimaisen politiikan seurauksena on purettu tuotantokapasiteettia 1300 megawattia ilmastohoureiden takia.
Oli sulaa hulluutta purkaa kotimaasta kapasiteettia, ja ostaa tilalle sähköä Venäjältä, jossa osa siitä kuitenkin tuotetaan hiilellä. Suomessa on vain yksi puolue, joka pani vastaan, kun päätökset tehtiin.
Siihenkin aloite tuli alunperin minulta. Lähetin samat tosiasiat usealle puolueelle, mutta vain yksi suvaitsi tarkistaa ne, ja valita politiikkansa sen mukaan. Kaikkihan on tarkistettavissa, mutta ilmastopelkurit kieltäytyy tarkistamasta, ja jos tarkistaakin, niin mieluummin uskoo harhakuvitelmiin.
Minua naurattaa täällä, kun taas viikon alussa tulee kehä kolmosen sisäpuolelle ainakin 10 cm lunta. Siitäs saavat lääkettä ilmastohoureitaan vastaan.
No sekin houritaan tietysti ilmastonmuutoksen aiheuttamaksi ääri-ilmiöksi, vaikka on sitä lunta joskus ennenkin ollut siellä metritolkulla. Tulee kolmas runsasluminen talvi peräkkäin. Täällä ei onneksi ole kuin vaivaiset 10 cm.Ja taas on APH äänessä. Luulin sinun jo vetäytyneen ikuiselle häpeälomalle.
Poliittiset päättäjät ovat erittäin hyvin informoituja ilmastonmuutoksesta ja sen aiheuttamasta uhasta globaalille taloudelle ja hmisten hyvinvoinnille. Sen tähden kaikki eduskuntapuolueet yhtä pölhöpopulistista puoluetta lukuun ottamatta ovat sitoutuneet Suomen ilmastotavoitteisiin. Pariisissa lähes 200 maata sitoutui toimenpiteisiin, joilla lämpeneminen pysäytettäisiin 1,5 asteeseen. Siihen tuskin enää päästää, mutta 2 astetta olisi vielä realismia.
On se kummaa, kun maailman hallitukset uskovat enemmän ilmastotutkijoita kuin duunaritason wannabe asiantuntijoita ja muita tiedettä ymmärtämättömiä peräkammarinpoikia.
Ja kuvittelet vielä, että persujen pölhöpopulismi johtuisi sinun kirjeestäsi. Ei johdu. Se johtuu siitä, että sillä saa koulupudokkaiden peräkammaripoikien äänet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja taas on APH äänessä. Luulin sinun jo vetäytyneen ikuiselle häpeälomalle.
Poliittiset päättäjät ovat erittäin hyvin informoituja ilmastonmuutoksesta ja sen aiheuttamasta uhasta globaalille taloudelle ja hmisten hyvinvoinnille. Sen tähden kaikki eduskuntapuolueet yhtä pölhöpopulistista puoluetta lukuun ottamatta ovat sitoutuneet Suomen ilmastotavoitteisiin. Pariisissa lähes 200 maata sitoutui toimenpiteisiin, joilla lämpeneminen pysäytettäisiin 1,5 asteeseen. Siihen tuskin enää päästää, mutta 2 astetta olisi vielä realismia.
On se kummaa, kun maailman hallitukset uskovat enemmän ilmastotutkijoita kuin duunaritason wannabe asiantuntijoita ja muita tiedettä ymmärtämättömiä peräkammarinpoikia.
Ja kuvittelet vielä, että persujen pölhöpopulismi johtuisi sinun kirjeestäsi. Ei johdu. Se johtuu siitä, että sillä saa koulupudokkaiden peräkammaripoikien äänet.Nykyinen sähkön hinta on tuhat kertaa pahempi uhka ihmisten hyvinvoinnille kuin joku ilmastonmuutos jota tuskin edes huomaa. Suomen talous on jo sähkön hinnan nousun tuhon partaalla. Vain idiootit investoi tällä hetkellä yhtään mihinkään.
Esimerkiksi tänä vuonna kannattaa jättää kokonaan joulun viettäminen. Ei kannata kulkea minnekään eikä mitään joululahjaa kannata ostaa eikä jouluruokia tehdä. Ja sähköä säästetään kun ei laiteta mitään jouluvaloja. Joulu on nyt peruutettu, koska joulun viettäminen on liian kallista. Perinteet voi rauhassa tuhota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen sähkön hinta on tuhat kertaa pahempi uhka ihmisten hyvinvoinnille kuin joku ilmastonmuutos jota tuskin edes huomaa. Suomen talous on jo sähkön hinnan nousun tuhon partaalla. Vain idiootit investoi tällä hetkellä yhtään mihinkään.
Esimerkiksi tänä vuonna kannattaa jättää kokonaan joulun viettäminen. Ei kannata kulkea minnekään eikä mitään joululahjaa kannata ostaa eikä jouluruokia tehdä. Ja sähköä säästetään kun ei laiteta mitään jouluvaloja. Joulu on nyt peruutettu, koska joulun viettäminen on liian kallista. Perinteet voi rauhassa tuhota.Ja muuten, viimeisimpien ennusteiden mukaan ensi viikolla tullaan näkemään hetkiä, kun pörssisähkön hinta on yli 1 €/kWh. Ehkä jopa paljon sen yli. Ja luultavasti talven aikana tuollaisia yli 1 €/kWh -lukemia tullaan näkemään monta kertaa. Siinä ihmisten rahat menee pääosin sähköön ja sähköauton käyttökin on kalliimpaa kuin bensa-auton käyttö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sekin houritaan tietysti ilmastonmuutoksen aiheuttamaksi ääri-ilmiöksi, vaikka on sitä lunta joskus ennenkin ollut siellä metritolkulla. Tulee kolmas runsasluminen talvi peräkkäin. Täällä ei onneksi ole kuin vaivaiset 10 cm." Minunkin suku on siinä kahtiajakautunut. Kummallisinta on se, että eniten pelkää yliopiston käynyt. "
Osaatko yhtään arvata miksi?
Hänellä on ehkä jonkin verran parempi käsitys asioista kuin duunarilla, joka on omassa päässään miettinyt asiat päin mörön persettä. Käsityksesi fysiikasta on kuin pienen lapsen selittelyä.
Kaasuteollisuus käyttää 1800 luvun kaasuyhtälöitä. Ne ovat aivan riittävän tarkkoja. Niiden yhtälöiden syvällisempää analyysiä opetetaan esimerkiksi teknisissä yliopistoissa tuleville diplomi-insinööreille.
Ilmastotiede tarvitsee vielä paljon syvällisempää tietoa esimerkiksi kvanttifysiikan vaikutuksesta molekyylitasolla. Ja se uusin tieto ilmastotutkijoilla on käytössä.
Sinä et ymmärrä edes 1800 luvun kaavoja ja siksi väität atomienkin kutistuvan jäähtyessään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, viimeisimpien ennusteiden mukaan ensi viikolla tullaan näkemään hetkiä, kun pörssisähkön hinta on yli 1 €/kWh. Ehkä jopa paljon sen yli. Ja luultavasti talven aikana tuollaisia yli 1 €/kWh -lukemia tullaan näkemään monta kertaa. Siinä ihmisten rahat menee pääosin sähköön ja sähköauton käyttökin on kalliimpaa kuin bensa-auton käyttö.
Meidät on ajettu tilanteeseen, jossa ihmiset ovat alkaneet jo jemmata jopa jäteöljyä pahan päivän varalta. Täältä kylmästä pohjolasta on pian lähdettävä ilmastopakolaiseksi etelään. Täällä ei voi asua, jos rahat eivät riitä lämpöön ja ruokaan
- Anonyymi
Try again. Ilmasto ei ole vakio. Ilmasto on jatkuvassa muutoksessa. Tulivuoret, merivirrat, Aurinko ja maapallon akselin muutokset riittävät.
Eli lisää veroja! Lisää veroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ideaa tuommoisessa olisi. Jos ei alarmistihihhulit olisi täällä meitä viihdyttämässä, niin mille me sitten nauraisimme? Alipainehitsarille ehkä?
Yksi ensimmäisistä asioista, jonka lapsi oppii keittiössä, on jäähdyttämisen tärkeys. ”Laita maito takaisin jääkaappiin ennen kuin se menee pilalle”, meille sanotaan. Sama oppi pätee myös elintarviketeollisuudessa. Islantilainen Thor Ice Chilling Solutions ehf. on kehittänyt menetelmän lihan tai kalan kaltaisten elintarvikkeiden nopeaan jäähdyttämiseen. Nopef tarjosi rahoituksen esitutkimukseen, jolla Thor Ice analysoi mahdollisuuksia päästä Venäjän markkinoille. Seuraavassa vaiheessa yritys sai keväällä 2020 Nefcolta lainan kansainvälisen laajentumisensa kiihdyttämistä varten.
”Thor Ice on kahden kaverin autotallissa vuonna 2003 perustama yritys”, kertoo toimitusjohtaja Thorsteinn I. Viglundsson. ”Aloitimme auttamalla paikallista kalataloutta parantamaan kalojensa laatua.”
Thor Icen ratkaisussa jäähdyttämiseen käytetään nestejäätä. Se on sohjoa, joka muodostuu tuhansista mikrokokoisista jääkiteistä, joita saadaan kaapimalla jäänkehittimen sisäpinnalta. Näillä äärimmäisen pienillä jääkiteillä on hyvin suuri pinta-ala, ja ne jäähdyttävät tehokkaammin ja paremmin kuin tavalliset jäähän perustuvat jäähdytysmenetelmät. Thor Ice toimi kalatalouden parissa, kun uusi mahdollisuus aukesi heidän Reykjavikin-toimistossaan sattumalta käyneen vieraan ansiosta.
”Kerromme vieraallemme, että ratkaisumme sopisi myös lihan jäähdyttämiseen. ”Vieraamme sattui olemaan Venäjän siipikarjateollisuuden edustaja ja hän kertoi, että lintujen jäähdyttäminen oli heidän suurin ongelmansa.”
Ruokahävikin vähentäminen
Thor Ice havaitsi, että Venäjän siipikarja-ala oli kasvussa, mutta heillä oli samoja haasteita kuin siipikarjan tuotannossa Euroopassa. Määrät kasvoivat koko ajan, ja samalla linnuista tuli valikoivan jalostuksen ansiosta koko ajan suurempia. Suurempi määrä kanoja tarvitsee enemmän tilaa jäähdyttämiseen, ja suuremmat kanat jäähtyvät hitaammin. Se lisää kustannuksia ja pilaantumisen riskiä.
”Noin 30–50 prosenttia länsimaissa tuotetusta ruoasta menee hukkaan”, Thorsteinn jatkaa. ”Jos heitämme pois 30 prosenttia ruoastamme, 7,5 prosenttia hiilijalanjäljestämme ja 21 prosenttia vedenkulutuksestamme on täysin turhaa. Tätä hävikkiä on mahdollista vähentää huomattavasti.”
Siipikarjan jäähdytykseen on perinteisesti käytetty upottamista kylmään veteen, ilmajäähdytystä tai haihdutusjäähdytystä. Teollisuuden ratkaisu lisääntyneeseen jäähdytystarpeeseen oli lisätä jäähdytystilojen määrää, mutta Thor Icen ratkaisu toimii hyvin tuotantolaitoksen nykyisen järjestelmän kanssa eikä kalliita tilojen lisärakentamisia tarvita. Heidän järjestelmässään IceGun-yksikkö ruiskuttaa nestejäätä linnun sisä- ja ulkopuolelle, mikä viilentää lihan nopeasti ja tehokkaasti.
”Ratkaisumme käyttää noin 10 prosenttia muiden menetelmien tarvitsemasta vesimäärästä”, Thorsteinn kertoo. ”Käytämme vähemmän energiaa siipikarjan jäähdyttämiseen alle 4-asteiseksi. Linnut eivät myöskään kutistu haihtumisen takia prosessin aikana kuten joitakin muita menetelmiä käytettäessä.”
Venäjän markkinoita koskeva esitutkimus
Thor Ice uskoi ratkaisuunsa, mutta he halusivat varmistaa, että se toimisi myös Venäjällä. He saivat Nopefilta rahoitusta Venäjän siipikarja-alaa ja heidän ratkaisunsa kasvumahdollisuuksia Venäjällä koskevaa tutkimusta varten. Tutkimuksessa kävi ilmi, että heidän ratkaisulleen oli selkeä tarve. Thor Ice perusti tytäryhtiön Venäjälle vuonna 2018, ja nyt heillä on maassa myynti- ja huoltoedustaja.
Thor Icen ratkaisu osoittautui voittajaksi kaikin tavoin. Se käyttää vähemmän luonnonvaroja ja tuottaa parempia tuloksia säästäen aikaa, rahaa, energiaa ja elintarvikkeita kasvavilla Venäjän markkinoilla. Energian kulutus voi pienentyä 20–50 prosenttia sen mukaan, mitä prosessia on aiemmin käytetty. Thor Icen kyky vähentää ruokahävikkiä on erittäin tärkeää, sillä yhden siipikarjakilon tuottaminen saa aikaan noin neljä kiloa hiilidioksidipäästöjä.
Tällä hetkellä yritys keskittyy Venäjän siipikarjamarkkinoihin, mutta he tietävät ratkaisunsa toimivan myös kalastusalalla, johon laajentuminen on suunnitelmissa.
”Ensimmäinen kauppa on tärkein aloittavalle yritykselle. On nähtävä, toimiiko idea käytännössä”, Thorsteinn sanoo. ”Nopefin rahoituksen ansiosta pystyimme suorittamaan perusteellisen analyysin Venäjän markkinoista, mikä auttoi meitä saamaan ensimmäisen kauppamme siellä. Kokemuksemme Nopefin rahoituksesta olivat erittäin hyviä, ja se antoi meille mahdollisuuden hakea lainaa Nefcolta.”
Kasvu maailmalle jatkuu
Noin 98 prosenttia Thor Icen liiketoiminnasta koostuu viennistä, ja voidakseen laajentua entisestään he saivat Nefcolta lainan maailmanlaajuisen toimintansa vahvistamista varten. Sillä rahoitetaan heidän elintarviketeollisuuteen tarkoitetun ratkaisunsa mittakaavan suurentamista, laajentamista ja markkinointia. Thorsteinn uskoo, että yhteistyö Nefcon kanssa on avannut yritykselle monia ovia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi ensimmäisistä asioista, jonka lapsi oppii keittiössä, on jäähdyttämisen tärkeys. ”Laita maito takaisin jääkaappiin ennen kuin se menee pilalle”, meille sanotaan. Sama oppi pätee myös elintarviketeollisuudessa. Islantilainen Thor Ice Chilling Solutions ehf. on kehittänyt menetelmän lihan tai kalan kaltaisten elintarvikkeiden nopeaan jäähdyttämiseen. Nopef tarjosi rahoituksen esitutkimukseen, jolla Thor Ice analysoi mahdollisuuksia päästä Venäjän markkinoille. Seuraavassa vaiheessa yritys sai keväällä 2020 Nefcolta lainan kansainvälisen laajentumisensa kiihdyttämistä varten.
”Thor Ice on kahden kaverin autotallissa vuonna 2003 perustama yritys”, kertoo toimitusjohtaja Thorsteinn I. Viglundsson. ”Aloitimme auttamalla paikallista kalataloutta parantamaan kalojensa laatua.”
Thor Icen ratkaisussa jäähdyttämiseen käytetään nestejäätä. Se on sohjoa, joka muodostuu tuhansista mikrokokoisista jääkiteistä, joita saadaan kaapimalla jäänkehittimen sisäpinnalta. Näillä äärimmäisen pienillä jääkiteillä on hyvin suuri pinta-ala, ja ne jäähdyttävät tehokkaammin ja paremmin kuin tavalliset jäähän perustuvat jäähdytysmenetelmät. Thor Ice toimi kalatalouden parissa, kun uusi mahdollisuus aukesi heidän Reykjavikin-toimistossaan sattumalta käyneen vieraan ansiosta.
”Kerromme vieraallemme, että ratkaisumme sopisi myös lihan jäähdyttämiseen. ”Vieraamme sattui olemaan Venäjän siipikarjateollisuuden edustaja ja hän kertoi, että lintujen jäähdyttäminen oli heidän suurin ongelmansa.”
Ruokahävikin vähentäminen
Thor Ice havaitsi, että Venäjän siipikarja-ala oli kasvussa, mutta heillä oli samoja haasteita kuin siipikarjan tuotannossa Euroopassa. Määrät kasvoivat koko ajan, ja samalla linnuista tuli valikoivan jalostuksen ansiosta koko ajan suurempia. Suurempi määrä kanoja tarvitsee enemmän tilaa jäähdyttämiseen, ja suuremmat kanat jäähtyvät hitaammin. Se lisää kustannuksia ja pilaantumisen riskiä.
”Noin 30–50 prosenttia länsimaissa tuotetusta ruoasta menee hukkaan”, Thorsteinn jatkaa. ”Jos heitämme pois 30 prosenttia ruoastamme, 7,5 prosenttia hiilijalanjäljestämme ja 21 prosenttia vedenkulutuksestamme on täysin turhaa. Tätä hävikkiä on mahdollista vähentää huomattavasti.”
Siipikarjan jäähdytykseen on perinteisesti käytetty upottamista kylmään veteen, ilmajäähdytystä tai haihdutusjäähdytystä. Teollisuuden ratkaisu lisääntyneeseen jäähdytystarpeeseen oli lisätä jäähdytystilojen määrää, mutta Thor Icen ratkaisu toimii hyvin tuotantolaitoksen nykyisen järjestelmän kanssa eikä kalliita tilojen lisärakentamisia tarvita. Heidän järjestelmässään IceGun-yksikkö ruiskuttaa nestejäätä linnun sisä- ja ulkopuolelle, mikä viilentää lihan nopeasti ja tehokkaasti.
”Ratkaisumme käyttää noin 10 prosenttia muiden menetelmien tarvitsemasta vesimäärästä”, Thorsteinn kertoo. ”Käytämme vähemmän energiaa siipikarjan jäähdyttämiseen alle 4-asteiseksi. Linnut eivät myöskään kutistu haihtumisen takia prosessin aikana kuten joitakin muita menetelmiä käytettäessä.”
Venäjän markkinoita koskeva esitutkimus
Thor Ice uskoi ratkaisuunsa, mutta he halusivat varmistaa, että se toimisi myös Venäjällä. He saivat Nopefilta rahoitusta Venäjän siipikarja-alaa ja heidän ratkaisunsa kasvumahdollisuuksia Venäjällä koskevaa tutkimusta varten. Tutkimuksessa kävi ilmi, että heidän ratkaisulleen oli selkeä tarve. Thor Ice perusti tytäryhtiön Venäjälle vuonna 2018, ja nyt heillä on maassa myynti- ja huoltoedustaja.
Thor Icen ratkaisu osoittautui voittajaksi kaikin tavoin. Se käyttää vähemmän luonnonvaroja ja tuottaa parempia tuloksia säästäen aikaa, rahaa, energiaa ja elintarvikkeita kasvavilla Venäjän markkinoilla. Energian kulutus voi pienentyä 20–50 prosenttia sen mukaan, mitä prosessia on aiemmin käytetty. Thor Icen kyky vähentää ruokahävikkiä on erittäin tärkeää, sillä yhden siipikarjakilon tuottaminen saa aikaan noin neljä kiloa hiilidioksidipäästöjä.
Tällä hetkellä yritys keskittyy Venäjän siipikarjamarkkinoihin, mutta he tietävät ratkaisunsa toimivan myös kalastusalalla, johon laajentuminen on suunnitelmissa.
”Ensimmäinen kauppa on tärkein aloittavalle yritykselle. On nähtävä, toimiiko idea käytännössä”, Thorsteinn sanoo. ”Nopefin rahoituksen ansiosta pystyimme suorittamaan perusteellisen analyysin Venäjän markkinoista, mikä auttoi meitä saamaan ensimmäisen kauppamme siellä. Kokemuksemme Nopefin rahoituksesta olivat erittäin hyviä, ja se antoi meille mahdollisuuden hakea lainaa Nefcolta.”
Kasvu maailmalle jatkuu
Noin 98 prosenttia Thor Icen liiketoiminnasta koostuu viennistä, ja voidakseen laajentua entisestään he saivat Nefcolta lainan maailmanlaajuisen toimintansa vahvistamista varten. Sillä rahoitetaan heidän elintarviketeollisuuteen tarkoitetun ratkaisunsa mittakaavan suurentamista, laajentamista ja markkinointia. Thorsteinn uskoo, että yhteistyö Nefcon kanssa on avannut yritykselle monia ovia.On se hyvä että voimme nauraa APH:n idioottimaisille jutuille niin että alarmistihihhuleiden ei tarvitse kantaa koko taakkaa palstan viihdyttämisestä.
- Anonyymi
Tänään oli YLE:llä kaksikin uutista. Toisessa todettiin, että mannerjäätiköt on jo k'ytännössä menetetty ja se tulee aiheuttamaan Keski-Euroopassa pahenevaa vesipulaa.
Toisessa uutisessa todettiin maanviljelyksen lapissa hyötyneen ilmaston lämpenemisestä, mutta metsätaloudelle on aiheutunut myös haittoja.
Suomi voi olla hyötyjä sekä ilmaston lämpenemisen suhteen että ilmastotoimien suhteen. Ongelma on vain se, ettei Suomi ole muusta maailmasta eristetty systeemi. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat vaikeudet heijastuvat pakostakin myös Suomeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sekin houritaan tietysti ilmastonmuutoksen aiheuttamaksi ääri-ilmiöksi, vaikka on sitä lunta joskus ennenkin ollut siellä metritolkulla. Tulee kolmas runsasluminen talvi peräkkäin. Täällä ei onneksi ole kuin vaivaiset 10 cm.1800 luvun kaasuoppeja opetetaan arvostamillesi diplomi-insinööreille ja insinööreille.
Oppia kutistuvista atomeista tai -5 barin alipeineista ei opeteta missään kenellekään.
Ei Suomeen osteta Venäjältä sähkö kilowattituntiakaan. Missä maailmassa vaari elää?
Milloin kehäkolmosen sisäpuolella on olut lunta metritolkulla (= useita metrejä). Suomen ennätyskin on vain 1,9 m, eikä sitä varmasti ole mitattu kehäkolmosen sisäpuolella.
Tämäkin osoittaa sinun elävän harhaisessa maailmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja taas on APH äänessä. Luulin sinun jo vetäytyneen ikuiselle häpeälomalle.
Ja kuvittelet vielä, että persujen pölhöpopulismi johtuisi sinun kirjeestäsi. Ei johdu. Se johtuu siitä, että sillä saa koulupudokkaiden peräkammaripoikien äänet.Persujen pöhöpopulismia vastaan sotii seuraavakin Petteri Taalaksen tänään YLE:llä esittämä tieto:
"32 maata maailmassa on vähentänyt ilmastopäästöjään ja silti onnistunut kasvattamaan talouttaan."
Nykyään vihreä siirtymä kehittyy jo talouden realiteettien pakottamana omalla painoillaan. Ja muutos on nopeaa:
"Tänä päivänä suunnilleen kaikki maailmanjohtajat puhuvat ilmastonmuutoksesta vakavana ongelmana ja ovat alkaneet tehdä toimia tilanteen parantamiseksi, toisin kuin vielä 10 vuotta sitten." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen sähkön hinta on tuhat kertaa pahempi uhka ihmisten hyvinvoinnille kuin joku ilmastonmuutos jota tuskin edes huomaa. Suomen talous on jo sähkön hinnan nousun tuhon partaalla. Vain idiootit investoi tällä hetkellä yhtään mihinkään.
Esimerkiksi tänä vuonna kannattaa jättää kokonaan joulun viettäminen. Ei kannata kulkea minnekään eikä mitään joululahjaa kannata ostaa eikä jouluruokia tehdä. Ja sähköä säästetään kun ei laiteta mitään jouluvaloja. Joulu on nyt peruutettu, koska joulun viettäminen on liian kallista. Perinteet voi rauhassa tuhota.Mutta kuinika sitten kävikään?
Uutinen tänään:
"Valtiolle satojen miljoonien "säästö": Sähkötukien piti olla yli miljardin euron potti, mutta kokonaissumma jääkin alle puoleen.
Tukirahaa säästyy, kun sähkön hinta laski."
Sähkön hinta on tullut alas kuin lehmän häntä ja huuhari väittää Suomen talouden olevan tuhon partaalla sähkön hinnan takia. Taitaa Suomessa olla EU:n halvin tai toiseksi halvin sähkö ja hinta on laskussa. Se poikii meille ulkomaisia investointeja huru mykky. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, viimeisimpien ennusteiden mukaan ensi viikolla tullaan näkemään hetkiä, kun pörssisähkön hinta on yli 1 €/kWh. Ehkä jopa paljon sen yli. Ja luultavasti talven aikana tuollaisia yli 1 €/kWh -lukemia tullaan näkemään monta kertaa. Siinä ihmisten rahat menee pääosin sähköön ja sähköauton käyttökin on kalliimpaa kuin bensa-auton käyttö.
Nähtiinkö? No ei nähty.
Nyt tiedetään totuus:
"Sähkömarkkinoilla elokuussa futuurihinnat povasivat hintojen nousevan talvella keskimäärinkin lähes 50 senttiin kilowattitunnilta.
Todellisuudessa hinta jäi alle kymmeneen senttiin."
Taas meni katastrofimaalailu persulta kiville. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään oli YLE:llä kaksikin uutista. Toisessa todettiin, että mannerjäätiköt on jo k'ytännössä menetetty ja se tulee aiheuttamaan Keski-Euroopassa pahenevaa vesipulaa.
Toisessa uutisessa todettiin maanviljelyksen lapissa hyötyneen ilmaston lämpenemisestä, mutta metsätaloudelle on aiheutunut myös haittoja.
Suomi voi olla hyötyjä sekä ilmaston lämpenemisen suhteen että ilmastotoimien suhteen. Ongelma on vain se, ettei Suomi ole muusta maailmasta eristetty systeemi. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat vaikeudet heijastuvat pakostakin myös Suomeen.Ihan turhaa hysteriaa jälleen. Ei tämä kehitys niin nopeaa ole, että pitäisi tehdä nopeasti suuria investointeja. Eikä kotitalouksilla Suomessa ole edes varaa ostaa mitään, kun oikeasti kulutusta pitää vähentää. Esimerkiksi nykyisillä polttomoottoriautoilla voi ajaa rauhassa vaikka 30 vuotta ja öljylämmitys on ihan järkevä lämmitysmuoto edelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nähtiinkö? No ei nähty.
Nyt tiedetään totuus:
"Sähkömarkkinoilla elokuussa futuurihinnat povasivat hintojen nousevan talvella keskimäärinkin lähes 50 senttiin kilowattitunnilta.
Todellisuudessa hinta jäi alle kymmeneen senttiin."
Taas meni katastrofimaalailu persulta kiville.Itse asiassa pääsimme ainoastaan hyvällä onnella, koska talvi osoittautui normaalia lämpimämmäksi. Itse asiassa kaikkein korkeimmat hinnat olivat elokuussa 2022, jolloin hinnat käväisivät 76 sentissä. Joulukuu ei ollut edes kallein kuukausi viime vuonna.
Ja tuo mainitsemasi hinta riippuu mistä kuukaudesta puhutaan. Marraskuussa ja joulukuussa keskihinta oli paljon enemmän kuin 10 senttiä. Silloin keskihinta oli yli 20 senttiä ja huipuissa 50 senttiä.
Jos olisi ollut vähänkin kylmempää talvella niin euro per kilowatti olisi kevyesti ylitetty.
- Anonyymi
Suomessa tietenkin. Täällä kaikki kallistuu vihreän siirtymän takia niin paljon, että pian on laitettava koti kylmäksi ja lähdettävä ilmastopakolaiseksi Espanjaan.
- Anonyymi
Kahdesta asiasta voi päätellä, että ilmastonmuutos on maailman pahin täällä Suomessa.
1) Ilmastotutkijat ovat todenneet, että 60-leveysasteen pohjoispuolella ilmasto on lämmennyt kaksi tai jopa kolme kertaa globaalia keskiarvoa nopeammin. Suomi sijaitsee 60-leveysasteen pohjoispuolella,
2) Suomen vihervasemmistohallitus kerskuu, että sen ilmastopolitiikka on maailman kunnianhimoisinta. Kyllä se tosi kovaa onkin tavallisia suomalaisia kohtaan. Ei näin armottomalle ilmastopolitiikalle voi muuta syytä olla kuin, että ilmaston lämpenemisen seuraukset ovat erityisen katastrofaalisia juuri Suomelle - olettaen siis, että Suomen hallitus kantaa vastuuta nimenomaan Suomen kansalaisille, jotka sen ovat Suomea hallitsemaan valtuuttaneet.
Suomessa nimenomaan liberaalilla pääkaupunkiseudulla ollaan erityisen huolestuneita ilmaston lämpenemisestä. Hyvää Joulua vain sinne kuumenevaan Hesaan ja lähikuntiin. No, lämpöennätyksiä ei nyt ainakaan lähipäivinä taida tulla. - Anonyymi
Yhden lapsen vähentäminen pienentää vuotuisia hiilidioksidi tonneja 56:lla tonnilla. Mietiskelen vain että täytyykö se vähennettävä olla oma lapsi. Eikö myös naapurin pentujen vähennys toimi yhtä hyvin? Taaskin metelöivät ja sotkevat tuossa rappukäytävässä. Yhdellä lapsella saisi ajaa hiilidioksidivapaasti yli kuusi vuotta.
- Anonyymi
Suomessa tietysti. Uskallapa tämä kyseenalaistaa, niin olet nolo salaliittoteorioihin uskova persu, jonka kanssa kaikki maailman tiedemiehet ovat päinvastaista mieltä.
- Anonyymi
Mikä on lapsosen ikä? Huumori on alakoulupoikien tasoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on lapsosen ikä? Huumori on alakoulupoikien tasoa.
Hihhulimummon itku ja valitus on ompeluseuratasoa.
- Anonyymi
Muistatteko vielä korona-ajan hysteerikot, jotka panikoivat ja kielsivät kaiken? Nyt sitten ihmetellään, kun nuoriso kulkee puukot taskussa.
Onko kyseessä sama hysteerinen porukka, joka pelkää hiilidioksidia kuollakseen ja jonka vuoksi toimivia voimaloita ajetaan alas ja vaarannetaan kokonaisen maanosan huoltovarmuus? - Anonyymi
Malediivien pitäisi pikkuhiljaa jo alkaa jäädä meren alle.
Loppuisi samalla ympäristörikollisuus siellä suunnalla.
Jatkuvasti palava kaatopaikka sammuisi ja jätteen dumppaaminen loppuisi. - Anonyymi
Uudellamaalla tuo kaikkein pahin ilmastonmuutos on menossa.
- Anonyymi
Millä tuota pahuutta mitataan?
Jos mittana haitat ihmiselle niin todennäköisesti Intiassa ja muissa Aasian kuumissa osissa sekä Lähi-Idässä. Kun siellä eletään jo ennestään varsin äärimmäisen kuumuuden ja Intian tapauksessa kuumuuden ja kosteuden olosuhteissa niin pienikin olosuhteiden paheneminen riittää aiheuttamaan sairastumisia, kärsimystä ja kuolemaa.- Anonyymi
... josta siten seurauksena on muuttoliikettä viileämmille alueille, sotia ja sotien aiheuttamaa pakolaisuutta. Kun jäätiköt sulaessaan lakkaavat tuomasta vettä Intian kuiville alueille niin alueet muuttuvat asuinkelvottomiksi. Odotettavissa on sotia vedestä.
- Anonyymi
Minä muistelen että ilmastonlämpenemisen pitäisi aiheuttaa kuivuutta. Voiko ilmastonlämpeneminen aiheuttaa samassa paikassa kuivuuttakin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä muistelen että ilmastonlämpenemisen pitäisi aiheuttaa kuivuutta. Voiko ilmastonlämpeneminen aiheuttaa samassa paikassa kuivuuttakin?
Ilmasto on esimerkiksi meren läheisyyden vuoksi valmiiksi kostea kun lämpö saa veden haihtumaan ilmaan. Silloin lämpötilan nousu lisää haihtumista eli on kuumankosteaa.
Ihminen kestää kuivaa kuumuutta kun hikoilulla keho viilenee. Kosteaa kuumuutta kestää paljon huonommin kun se estää hikoilua jäähdyttämästä ihoa. Esimerkiksi Intiassa tulee tässä raja vastaan eli pienikin lisäys lämpenemiseen muuttaa vailla ilmastointia elävien elinoloja paljon huonommiksi.
Jos ollaan kaukana äärirajoista niin ilmaston pieni lämpeneminen ei juurikaan paikallisesti vaikuta. Mutta äärirajalla eläville se voi olla kohtalokasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmasto on esimerkiksi meren läheisyyden vuoksi valmiiksi kostea kun lämpö saa veden haihtumaan ilmaan. Silloin lämpötilan nousu lisää haihtumista eli on kuumankosteaa.
Ihminen kestää kuivaa kuumuutta kun hikoilulla keho viilenee. Kosteaa kuumuutta kestää paljon huonommin kun se estää hikoilua jäähdyttämästä ihoa. Esimerkiksi Intiassa tulee tässä raja vastaan eli pienikin lisäys lämpenemiseen muuttaa vailla ilmastointia elävien elinoloja paljon huonommiksi.
Jos ollaan kaukana äärirajoista niin ilmaston pieni lämpeneminen ei juurikaan paikallisesti vaikuta. Mutta äärirajalla eläville se voi olla kohtalokasta.Entäs jos ilmastonmuutos aiheuttaisi kosteutta. Varmaan äärirajoilla elävät kärsisivät ja hekin muuttaisivat Suomeen.
- Anonyymi
Ilmastotyöttömiltä pitäisi viedä kaikki tuelliset muodot poies kyllä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162128Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101176Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811