karjalanpiirakan ja jos et osaa, niin miksi? Jokaiselle suomalaiselle kuuluva taito näet.
Osaatko rypyttää
65
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvin helppoa.
- Anonyymi
Jouluna jokainen rypyttää.
- Anonyymi
Mitä jos rypyttäisi kinkun korppujauhopäällisen?
- Anonyymi
Helppoa, ottaa vaan pildestä mallia.
- Anonyymi
Ei vaan kolme ensimm sormea yhteen nokaksi, on ote. Tulee oikea jälki.
- Anonyymi
Miksi tuo taito kuuluisi kaikille suomalaisille? Karjalanpiirakka ei kuulu sen seudun perinneruokiin, josta minä olen kotoisin.
- Anonyymi
Kaikkien juuret ovat Karjalassa. Voit olla tehnyt mutkan, mutta Kamzatkan kautta aina Kannakselle asti vaeltaen olet tullut piiras kontissasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien juuret ovat Karjalassa. Voit olla tehnyt mutkan, mutta Kamzatkan kautta aina Kannakselle asti vaeltaen olet tullut piiras kontissasi.
Moni ei tunne omaa karjalanpiirakkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minun juureni eivät noilta suunnilta ole. Sori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minun juureni eivät noilta suunnilta ole. Sori.
Teepäs geenitesti ja yllätyt. Kyllä suvustasi piirakkapulikka löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teepäs geenitesti ja yllätyt. Kyllä suvustasi piirakkapulikka löytyy.
Olen teettänyt ja en tosiaan ole noilta suunnilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen teettänyt ja en tosiaan ole noilta suunnilta.
Ensimmäinen testi ei kerro totuutta. Toisessa tulee vastaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäinen testi ei kerro totuutta. Toisessa tulee vastaus.
Kyllä se ihan totuuden kertoi, kun sukututkimus kertoo ihan samaa tarinaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se ihan totuuden kertoi, kun sukututkimus kertoo ihan samaa tarinaa.
Siellä ei joku ole myöntänyt totuutta. Jos olet muka Norjasta tai Etelä-Amerikasta niin voin kertoa, että et ole vaan Laatokan reunamien pitäjistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä ei joku ole myöntänyt totuutta. Jos olet muka Norjasta tai Etelä-Amerikasta niin voin kertoa, että et ole vaan Laatokan reunamien pitäjistä.
Taitaapi ongelma olla siellä suunnassa, kun kuvittelet tietäväsi tällaiset asiat muiden puolesta. Musta ei tota itäistä verta löydy oikeastaan nimeksikään. Kun ei oo, niin ei oo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaapi ongelma olla siellä suunnassa, kun kuvittelet tietäväsi tällaiset asiat muiden puolesta. Musta ei tota itäistä verta löydy oikeastaan nimeksikään. Kun ei oo, niin ei oo.
Taidat olla arvioinut ihan vain itse nenäsi perusteella itsesi aatelisiksi saksalaiseksi, mutta ei, kyllä se karjalanpiirakka sinuakin seuraa. Menehän nyt tarpeeksi pitkälle sukupuussasi ja katso keittiön alakaappeihin, voi olla kolmekin aitoa kannakselaista piirakkapulikkaa siellä odottamassa piiruan tekua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla arvioinut ihan vain itse nenäsi perusteella itsesi aatelisiksi saksalaiseksi, mutta ei, kyllä se karjalanpiirakka sinuakin seuraa. Menehän nyt tarpeeksi pitkälle sukupuussasi ja katso keittiön alakaappeihin, voi olla kolmekin aitoa kannakselaista piirakkapulikkaa siellä odottamassa piiruan tekua.
No en kyllä mikään aatelinen ole, vaikka mulla onkin kuulemma maailman kaunein nenä.
- Anonyymi
Koskaan ei ole liian myöhäistä tunnustaa kuuluvansa karjalanpiirakka heimoon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en kyllä mikään aatelinen ole, vaikka mulla onkin kuulemma maailman kaunein nenä.
Niinhän Karjalassa kaikilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskaan ei ole liian myöhäistä tunnustaa kuuluvansa karjalanpiirakka heimoon
En mä ala valehtelemaan. Kunnia heille, joille se oikeasti kuuluu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä ala valehtelemaan. Kunnia heille, joille se oikeasti kuuluu.
Mikä sinua sitten vetää tässäkin niin kovasti karjalanpiirakan puoleen? Olet aktiivisin karjalanpiirakka-ketjussa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sinua sitten vetää tässäkin niin kovasti karjalanpiirakan puoleen? Olet aktiivisin karjalanpiirakka-ketjussa?
Veri vetää. Se tiedetään. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sinua itseäsi vetää vastaamaan minulle? Minä olen vain kohtelias ja vastaan, kun minulle kirjoitetaan.
- Anonyymi
Osaan, mummo ja pappa oli karjalaisia, toinen isän toinen äidin puolelta. Sortavalasta ja Viipurista. Äiti opetti hänelle periytyneen taidon minulle. Puulämmitteisessä kiviuunissa paistettiin.
- Anonyymi
Oikeaa puhetta kerrankin!
- Anonyymi
No ossaaks sie rypyttää?! Mie ossaa! :)
- Anonyymi
Karjalanpiirakka on sama asia kuin kertotaulu; se pittää osata vaikka unissaan.
Oon mä rypyttänyt, mutta en saa silti ihan soikeita aikaiseksi...
Mutta se on se tahti, sekä optimaalinen puuron määrä. 😁- Anonyymi
Oikeas yritystä hyvä hyvä, kovempi tahti, sitä suipompi nokka ja se loppu painetaan sormella tasaisen pehmeäksi taitokseksi ettei jää suuhun teräväksi. Hyvä hyvä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeas yritystä hyvä hyvä, kovempi tahti, sitä suipompi nokka ja se loppu painetaan sormella tasaisen pehmeäksi taitokseksi ettei jää suuhun teräväksi. Hyvä hyvä
Kuori hyvin ohueksi. Valepiirakka on paksukuorinen.
Anonyymi kirjoitti:
No nimettömillä mummo veti. 😁
Ja se pohja pyöri, kun pulikalla kaulitsi. 😁
Voiteluun vain pelkästään aito voi. 😁Anonyymi kirjoitti:
Kuori hyvin ohueksi. Valepiirakka on paksukuorinen.
Sitähän ei voi saada millään kaulimella, vaan pitää olla oikea piirakkapulikka. Tuplakartionmallinen. 😁
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Sitähän ei voi saada millään kaulimella, vaan pitää olla oikea piirakkapulikka. Tuplakartionmallinen. 😁
Nimenomaan pulikka. Valekarjalainen tekisi kaulimella kuin jonkun s !-! tortun!
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No nimettömillä mummo veti. 😁
Ja se pohja pyöri, kun pulikalla kaulitsi. 😁
Voiteluun vain pelkästään aito voi. 😁Mummolle pointsit.
Jotenkin, muttei yhtään varmaa meneekö oikein. En ole leipomusmestareita. Maku voi olla kohillaan, ulkonäkö harvemmin.
- Anonyymi
Yritystä vaan!
Osaan rypyttää itteni, mieti! Paljon vaativampaa kuin jotkut karjalanpiirakat eikä tapahdu edes hetkessä, edellyttää rutkasti kärsivällisyyttä.
- Anonyymi
Pöh…
- Anonyymi
Minulla on taikakaulin.
Siis ainoastaan silittelen, en rypytä.
-keinovaginamies-- Anonyymi
Hyvää yötä. Nämä jutut ei kuulu tähän.
En osaa. Ei ole koskaan tullut tilaisuutta kokeilla. Muutenkin olen aika huono jauhopeukalo.
- Anonyymi
Ensi vuonna osaat ;)
- Anonyymi
tosi.typy kirjoitti:
Kiitos toiveikkaasta kannustuksesta. :)
Me tehdään yhdessä :)
Anonyymi kirjoitti:
Me tehdään yhdessä :)
Ai tulevaisuudessa, vai sinun päiväunissa? Hieman epäselvää, mitä tarkoitat?
- Anonyymi
tosi.typy kirjoitti:
Ai tulevaisuudessa, vai sinun päiväunissa? Hieman epäselvää, mitä tarkoitat?
Yhdessä teamsillä.
- Anonyymi
tosi.typy kirjoitti:
No höpsis!
Ei ole höpsis!
- Anonyymi
tosi.typy kirjoitti:
Onpas ja tupla höpsis!
Tesms-linkki ja köpsis :)
- Anonyymi
tosi.typy kirjoitti:
Onpas ja tupla höpsis!
Pulikka valmiiksi.
- Anonyymi
Osaan :)
- Anonyymi
Upeaa! Taitoa löytyy! Ei ole huonot pidot
- Anonyymi
Sunnuntai-ilta ja kuumin keskustelu on karjalanpiirakka!?!?
- Anonyymi
Jahas, onko valittamista?
En kyllä osaa. Sitäkin mieluummin syön karjalanpiirakkaa munavoilla.
Kyllä tuo onnistuu, tosin käsialani on persoonallisempi kuin kaupan koneellisesti rypytetyissä. 😁 Tein alakouluikäisenä piirakoita mummon kanssa kesäisin leivinuunissa. Samalla uunin lämmityksellä tuli omajuurinen ruisleipä, hiiivaleipä, ternijuusto, kalakukko,
laatikot ja pullat, Jos mummi olisi vielä hengissä, olisi hän noin satavuotias.
En ole katjalanpiirakoita pitkään aikaan tehnyt, mutta kyllähän ne itsetehtynä ja juuripaistettuna tosi hyviä on. 👍- Anonyymi
Pistä ukkos perse pystyyn pöydän vierelle ja katso siitä rypytyksen malli.
- Anonyymi
Ohhoh! 😲
- Anonyymi
Kenen karjalanpiirakkauuni käy liian kuumana? Pian palaa siellä piirakka
- Anonyymi
Ei oo meijä karjalanpiirakka nii pyöree. Mis lie työ leivottannekkaa nii pyöreit. Huh huh. Kaikelaissii sitä onkii...
Eipä ole tullut kokeiltua.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904393
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?583032Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132521Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132321- 402013
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281977Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki691777Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241733Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608