Osaatko rypyttää

Anonyymi-ap

karjalanpiirakan ja jos et osaa, niin miksi? Jokaiselle suomalaiselle kuuluva taito näet.

65

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin helppoa.

    • Anonyymi

      Jouluna jokainen rypyttää.

    • Anonyymi

      Mitä jos rypyttäisi kinkun korppujauhopäällisen?

    • Anonyymi

      Helppoa, ottaa vaan pildestä mallia.

      • Anonyymi

        Ei vaan kolme ensimm sormea yhteen nokaksi, on ote. Tulee oikea jälki.


    • Anonyymi

      Miksi tuo taito kuuluisi kaikille suomalaisille? Karjalanpiirakka ei kuulu sen seudun perinneruokiin, josta minä olen kotoisin.

      • Anonyymi

        Kaikkien juuret ovat Karjalassa. Voit olla tehnyt mutkan, mutta Kamzatkan kautta aina Kannakselle asti vaeltaen olet tullut piiras kontissasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien juuret ovat Karjalassa. Voit olla tehnyt mutkan, mutta Kamzatkan kautta aina Kannakselle asti vaeltaen olet tullut piiras kontissasi.

        Moni ei tunne omaa karjalanpiirakkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien juuret ovat Karjalassa. Voit olla tehnyt mutkan, mutta Kamzatkan kautta aina Kannakselle asti vaeltaen olet tullut piiras kontissasi.

        No minun juureni eivät noilta suunnilta ole. Sori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minun juureni eivät noilta suunnilta ole. Sori.

        Teepäs geenitesti ja yllätyt. Kyllä suvustasi piirakkapulikka löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teepäs geenitesti ja yllätyt. Kyllä suvustasi piirakkapulikka löytyy.

        Olen teettänyt ja en tosiaan ole noilta suunnilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen teettänyt ja en tosiaan ole noilta suunnilta.

        Ensimmäinen testi ei kerro totuutta. Toisessa tulee vastaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen testi ei kerro totuutta. Toisessa tulee vastaus.

        Kyllä se ihan totuuden kertoi, kun sukututkimus kertoo ihan samaa tarinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ihan totuuden kertoi, kun sukututkimus kertoo ihan samaa tarinaa.

        Siellä ei joku ole myöntänyt totuutta. Jos olet muka Norjasta tai Etelä-Amerikasta niin voin kertoa, että et ole vaan Laatokan reunamien pitäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä ei joku ole myöntänyt totuutta. Jos olet muka Norjasta tai Etelä-Amerikasta niin voin kertoa, että et ole vaan Laatokan reunamien pitäjistä.

        Taitaapi ongelma olla siellä suunnassa, kun kuvittelet tietäväsi tällaiset asiat muiden puolesta. Musta ei tota itäistä verta löydy oikeastaan nimeksikään. Kun ei oo, niin ei oo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaapi ongelma olla siellä suunnassa, kun kuvittelet tietäväsi tällaiset asiat muiden puolesta. Musta ei tota itäistä verta löydy oikeastaan nimeksikään. Kun ei oo, niin ei oo.

        Taidat olla arvioinut ihan vain itse nenäsi perusteella itsesi aatelisiksi saksalaiseksi, mutta ei, kyllä se karjalanpiirakka sinuakin seuraa. Menehän nyt tarpeeksi pitkälle sukupuussasi ja katso keittiön alakaappeihin, voi olla kolmekin aitoa kannakselaista piirakkapulikkaa siellä odottamassa piiruan tekua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla arvioinut ihan vain itse nenäsi perusteella itsesi aatelisiksi saksalaiseksi, mutta ei, kyllä se karjalanpiirakka sinuakin seuraa. Menehän nyt tarpeeksi pitkälle sukupuussasi ja katso keittiön alakaappeihin, voi olla kolmekin aitoa kannakselaista piirakkapulikkaa siellä odottamassa piiruan tekua.

        No en kyllä mikään aatelinen ole, vaikka mulla onkin kuulemma maailman kaunein nenä.


      • Anonyymi

        Koskaan ei ole liian myöhäistä tunnustaa kuuluvansa karjalanpiirakka heimoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en kyllä mikään aatelinen ole, vaikka mulla onkin kuulemma maailman kaunein nenä.

        Niinhän Karjalassa kaikilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskaan ei ole liian myöhäistä tunnustaa kuuluvansa karjalanpiirakka heimoon

        En mä ala valehtelemaan. Kunnia heille, joille se oikeasti kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä ala valehtelemaan. Kunnia heille, joille se oikeasti kuuluu.

        Mikä sinua sitten vetää tässäkin niin kovasti karjalanpiirakan puoleen? Olet aktiivisin karjalanpiirakka-ketjussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sinua sitten vetää tässäkin niin kovasti karjalanpiirakan puoleen? Olet aktiivisin karjalanpiirakka-ketjussa?

        Veri vetää. Se tiedetään. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sinua sitten vetää tässäkin niin kovasti karjalanpiirakan puoleen? Olet aktiivisin karjalanpiirakka-ketjussa?

        Mikä sinua itseäsi vetää vastaamaan minulle? Minä olen vain kohtelias ja vastaan, kun minulle kirjoitetaan.


    • Anonyymi

      Osaan, mummo ja pappa oli karjalaisia, toinen isän toinen äidin puolelta. Sortavalasta ja Viipurista. Äiti opetti hänelle periytyneen taidon minulle. Puulämmitteisessä kiviuunissa paistettiin.

      • Anonyymi

        Oikeaa puhetta kerrankin!


    • Anonyymi

      No ossaaks sie rypyttää?! Mie ossaa! :)

      • Anonyymi

        Karjalanpiirakka on sama asia kuin kertotaulu; se pittää osata vaikka unissaan.


    • Oon mä rypyttänyt, mutta en saa silti ihan soikeita aikaiseksi...

      Mutta se on se tahti, sekä optimaalinen puuron määrä. 😁

      • Anonyymi

        Oikeas yritystä hyvä hyvä, kovempi tahti, sitä suipompi nokka ja se loppu painetaan sormella tasaisen pehmeäksi taitokseksi ettei jää suuhun teräväksi. Hyvä hyvä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeas yritystä hyvä hyvä, kovempi tahti, sitä suipompi nokka ja se loppu painetaan sormella tasaisen pehmeäksi taitokseksi ettei jää suuhun teräväksi. Hyvä hyvä

        Kuori hyvin ohueksi. Valepiirakka on paksukuorinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeas yritystä hyvä hyvä, kovempi tahti, sitä suipompi nokka ja se loppu painetaan sormella tasaisen pehmeäksi taitokseksi ettei jää suuhun teräväksi. Hyvä hyvä

        No nimettömillä mummo veti. 😁

        Ja se pohja pyöri, kun pulikalla kaulitsi. 😁

        Voiteluun vain pelkästään aito voi. 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuori hyvin ohueksi. Valepiirakka on paksukuorinen.

        Sitähän ei voi saada millään kaulimella, vaan pitää olla oikea piirakkapulikka. Tuplakartionmallinen. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Sitähän ei voi saada millään kaulimella, vaan pitää olla oikea piirakkapulikka. Tuplakartionmallinen. 😁

        Nimenomaan pulikka. Valekarjalainen tekisi kaulimella kuin jonkun s !-! tortun!


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No nimettömillä mummo veti. 😁

        Ja se pohja pyöri, kun pulikalla kaulitsi. 😁

        Voiteluun vain pelkästään aito voi. 😁

        Mummolle pointsit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mummolle pointsit.

        Mummot rules! 😁👌


    • Jotenkin, muttei yhtään varmaa meneekö oikein. En ole leipomusmestareita. Maku voi olla kohillaan, ulkonäkö harvemmin.

      • Anonyymi

        Yritystä vaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritystä vaan!

        Yritykseen jää kyllä joo.


    • Osaan rypyttää itteni, mieti! Paljon vaativampaa kuin jotkut karjalanpiirakat eikä tapahdu edes hetkessä, edellyttää rutkasti kärsivällisyyttä.

      • Anonyymi

        Pöh…


    • Anonyymi

      Minulla on taikakaulin.
      Siis ainoastaan silittelen, en rypytä.

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        Hyvää yötä. Nämä jutut ei kuulu tähän.


    • En osaa. Ei ole koskaan tullut tilaisuutta kokeilla. Muutenkin olen aika huono jauhopeukalo.

      • Anonyymi

        Ensi vuonna osaat ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensi vuonna osaat ;)

        Kiitos toiveikkaasta kannustuksesta. :)


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        Kiitos toiveikkaasta kannustuksesta. :)

        Me tehdään yhdessä :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Me tehdään yhdessä :)

        Ai tulevaisuudessa, vai sinun päiväunissa? Hieman epäselvää, mitä tarkoitat?


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        Ai tulevaisuudessa, vai sinun päiväunissa? Hieman epäselvää, mitä tarkoitat?

        Yhdessä teamsillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessä teamsillä.

        No höpsis!


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        No höpsis!

        Ei ole höpsis!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole höpsis!

        Onpas ja tupla höpsis!


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        Onpas ja tupla höpsis!

        Tesms-linkki ja köpsis :)


      • Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

        Onpas ja tupla höpsis!

        Pulikka valmiiksi.


    • Anonyymi

      Osaan :)

      • Anonyymi

        Upeaa! Taitoa löytyy! Ei ole huonot pidot


    • Anonyymi

      Sunnuntai-ilta ja kuumin keskustelu on karjalanpiirakka!?!?

      • Anonyymi

        Jahas, onko valittamista?


    • En kyllä osaa. Sitäkin mieluummin syön karjalanpiirakkaa munavoilla.

    • Kyllä tuo onnistuu, tosin käsialani on persoonallisempi kuin kaupan koneellisesti rypytetyissä. 😁 Tein alakouluikäisenä piirakoita mummon kanssa kesäisin leivinuunissa. Samalla uunin lämmityksellä tuli omajuurinen ruisleipä, hiiivaleipä, ternijuusto, kalakukko,
      laatikot ja pullat, Jos mummi olisi vielä hengissä, olisi hän noin satavuotias.

      En ole katjalanpiirakoita pitkään aikaan tehnyt, mutta kyllähän ne itsetehtynä ja juuripaistettuna tosi hyviä on. 👍

    • Anonyymi

      Pistä ukkos perse pystyyn pöydän vierelle ja katso siitä rypytyksen malli.

      • Anonyymi

        Ohhoh! 😲


      • Anonyymi

        Kenen karjalanpiirakkauuni käy liian kuumana? Pian palaa siellä piirakka


      • Anonyymi

        Ei oo meijä karjalanpiirakka nii pyöree. Mis lie työ leivottannekkaa nii pyöreit. Huh huh. Kaikelaissii sitä onkii...


    • Eipä ole tullut kokeiltua.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      138
      1920
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1173
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1107
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      935
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      94
      884
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      809
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      744
    8. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      50
      730
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      730
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      676
    Aihe