Juha Ahvio puolustaa joulun viettoa Patmoksen blogissa - evankeliumi ei käske viettää joulujuhlaa

Anonyymi-ap

Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä viettää joulujuhlaa. Sen takia Jeesus, apostolit eikä alkuseurakuntakaan viettäneet joulua.

Raamatussa on sen sijaan käsky olla lisäämättä lakiin siis myös juhliin mitään käskyä. Joulu on tullut klassiseen kristinuskoon sen takia, ettei pakanat suostuneet luopumaan jouluna viettämistään pakanallisista juhlista, joten kirkko omaksui ne, jotta pakanat suostuivat liittymään katolisen kirkon jäseniksi.

Sekin on täysin selvää, ettei paimenet olleet yöllä kedolla joulukuussa, koska silloin Israelin vuorilla Betlehemissä voi olla luntakin. Israelissa karja oli talvella eläintalleissa, joten silloin ei olisi Joosefille ja Marialle löytynyt majoitusta myöskään eläintallista, jotka olivat tupaten täynnä karjaa. Verollepanoa on myös mahdoton järjestää talvella.

Jeesus syntyi syksyllä viljankorjuun jälkeen. Joulu on klassisen kristinuskon juhla, jota ei ole Jumala käskenyt viettää. Jos joku on toista mieltä, niin olkaa hyvä ja siteeratkaa sellaista jaetta Raamatusta, jossa on sellainen käsky. Itse en laita mitään painoarvoa katolisen kirkon perinteille enkä katolisten kirkkoteologien puheille, koska kristinuskossa on sola scriptura -periaate.

"Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

264

1064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ainakin juhlin ja muistelen Jouluna Jeesuksen syntymää ihmiseksi.

      • Anonyymi

        Teet siis sellaisen rituaalin, joka ei kuulu kristinuskoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teet siis sellaisen rituaalin, joka ei kuulu kristinuskoon.

        En minä mitään rituaaleja tee.
        Jeesuksen syntymää on muistettu kautta kristikunnassa jo satoja vuosia.
        Älä sinä juhli jos et näe aihetta.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        En minä mitään rituaaleja tee.
        Jeesuksen syntymää on muistettu kautta kristikunnassa jo satoja vuosia.
        Älä sinä juhli jos et näe aihetta.

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.

        Ei ole kieltoakaan. 2 miljardia kristittyä on kanssasi eri mieltä.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ei ole kieltoakaan. 2 miljardia kristittyä on kanssasi eri mieltä.

        Kyllä Raamatussa on selvä kielto asettaa omavaltaisesti uusia juhlia. Jumala on Raamatussa juhlat määrännyt ja kieltänyt uusien juhlien lisäämisen. Sen takia joulujuhla on Jumalalle kauhistus.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on selvä kielto asettaa omavaltaisesti uusia juhlia. Jumala on Raamatussa juhlat määrännyt ja kieltänyt uusien juhlien lisäämisen. Sen takia joulujuhla on Jumalalle kauhistus.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

        Mitään kieltoja juhlille ei ole.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mitään kieltoja juhlille ei ole.

        Sinun uskontosi ei perustu Raamattuun. Et viitsinyt edes siteerauksia lukea. Olet täysin paatunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun uskontosi ei perustu Raamattuun. Et viitsinyt edes siteerauksia lukea. Olet täysin paatunut.

        Älä sitten lue!


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Älä sitten lue!

        Uskomaton vastaus sinulta. Et ole mikään kristitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskomaton vastaus sinulta. Et ole mikään kristitty.

        Voit lopettaa jo.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Voit lopettaa jo.

        Toivon, että hän jatkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivon, että hän jatkaa.

        Toki jatkat. 😹


      • Anonyymi

        Kyllä tää rienaaja eksyttää on siellä myllynkivi kaulassa tulijärvessä se on jo käynyt selväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teet siis sellaisen rituaalin, joka ei kuulu kristinuskoon.

        Pelastumattomat tosiaan eksyttää näin se käy pilkataan panetellaan ikuinen synti käydä Panetteleen Poikaa Jeesusta häntä hänen omiaan ja hänen tekojaan hänen pelastustekoa ja hänen ylösnousemustaan kuolleista ja hänen henkeään. Vikapää ikuiseen syntiin. Onnittelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.

        Ai onko JEESUS IHMINEN AURINKO JOKA RISTIIN NAULITTIIN ?? AURINKO ON SIIS RISTILLÄ ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai onko JEESUS IHMINEN AURINKO JOKA RISTIIN NAULITTIIN ?? AURINKO ON SIIS RISTILLÄ ?

        Pääsi on ihan sekaisin. 🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.

        Missä Egyptissä tää Soli Koli Jumala asuu voidaan käydä lomamatkalla moikkaa. Kaamoksen aikana soleja näkyy vain vähän taivaalla. Egyptissä syntyneen Solin synttärit siellä sitten vai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.

        Kuka tää SOL MAHTAA OLLA. Egyptin aurinko Jumala.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ei ole kieltoakaan. 2 miljardia kristittyä on kanssasi eri mieltä.

        Onnellista hyvää ihanaa Jeesuksen syntymä juhlaa rakkaus voittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on selvä kielto asettaa omavaltaisesti uusia juhlia. Jumala on Raamatussa juhlat määrännyt ja kieltänyt uusien juhlien lisäämisen. Sen takia joulujuhla on Jumalalle kauhistus.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

        Niin noi väärät opettajat opettaa että saa varastaa eikö kauheeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun uskontosi ei perustu Raamattuun. Et viitsinyt edes siteerauksia lukea. Olet täysin paatunut.

        Katos oikein lain noudattaa synagogan Mooses siinä no minkäs käskyn tänään rikoit sitten.


      • Anonyymi

        Helluntailaiset eikä vaparit bsbtistit kuulu perus oikeisiin kirkkoihin . Ne myy rahasta tai lisää omiaan.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        En minä mitään rituaaleja tee.
        Jeesuksen syntymää on muistettu kautta kristikunnassa jo satoja vuosia.
        Älä sinä juhli jos et näe aihetta.

        Meillä on muistettu Betlehemin lasta vuosi satoja jo Suomessa oli Jeesus juttuja 300 luvulla ruotsi latinaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.

        Joo hienoa että Jeesus kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka !!


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ei ole kieltoakaan. 2 miljardia kristittyä on kanssasi eri mieltä.

        Betle Hem tai lehem LEIVÄN talo elämän leipä syntyi siellä ihmiseksi kuningas Davidin kaupungissa Jeesus nousi kuolleista David on kuollut. Be on pääte tai Bel Bela valkoinen tai Bella kaunis italiaksi. Be ssa. Miikan kirja kertoo Jeesus syntyy betlehemissä luku 5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on selvä kielto asettaa omavaltaisesti uusia juhlia. Jumala on Raamatussa juhlat määrännyt ja kieltänyt uusien juhlien lisäämisen. Sen takia joulujuhla on Jumalalle kauhistus.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

        No Mooses JEESUS ON MOOSESTA SUUREMPI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun uskontosi ei perustu Raamattuun. Et viitsinyt edes siteerauksia lukea. Olet täysin paatunut.

        Mihin Raamattuun hei. Etsiä voi uskoa ihan vaan julistettua enkelien kertomaa , ENKELIT KERTOI ILOSANOMAN vai ootko poistanut enkelit ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole mitään käskyä muistella Jeesuksen syntymään 25.12., joka on kaiken lisäksi Sol Invectus -epäjumalan syntymäjuhla. Joulun vietolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen eikä kristinuskon kanssa, mutta on paljonkin tekemistä erilaisten pakanallisten juhlatapojen kanssa.

        Jeesus sanoikin voi sitä jonka KAUTTA eksytykset tulee tai joka eksyttää pois Jeesuksesta hänen omiaan tai joka viettelee yhden näistä pienimmistä tai suurempi syntinen on se joka houkuttelee toisia. Huh .


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Toki jatkat. 😹

        Kerro toki jatkamisesta niin keskustellaan siitä täällä yhdessä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki jatkamisesta niin keskustellaan siitä täällä yhdessä!

        Kerro sinä kun jatkat, voit tarkastella sitä sitten keskenäsi. 😹


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on selvä kielto asettaa omavaltaisesti uusia juhlia. Jumala on Raamatussa juhlat määrännyt ja kieltänyt uusien juhlien lisäämisen. Sen takia joulujuhla on Jumalalle kauhistus.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

        Laki hörhö lakeilee itselleen ja voi poistua samalla Kristittyjen palstalta.


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Laki hörhö lakeilee itselleen ja voi poistua samalla Kristittyjen palstalta.

        Tämä ei ole kristittyjen palsta, vaan palsta, jonka aiheena on luterilaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole kristittyjen palsta, vaan palsta, jonka aiheena on luterilaisuus.

        Puhu sitten luterilaisuudesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhu sitten luterilaisuudesta!

        Siihen suuntaan nimenomaan olen yrittänyt tällä palstalla kääntää puhetta. Yksi osa siitä on ollut se, että olen pyrkinyt suitsimaan ateistien keskinäisiä henkilöön meneviä vainoja tällä palstalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teet siis sellaisen rituaalin, joka ei kuulu kristinuskoon.

        Syntymä juhla ole mikään rituaali.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ihan tutkittua tietoa ne on. Lue tarkemmin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tutkittua tietoa ne on. Lue tarkemmin .

        Ahvio kasaa läjäpäin erilaisia mielipiteitä artikkeliinsa, jossa ei ole kuitenkaan mitään tieteellisesti relevanttia todistetta joulun kristillisestä alkuperästä. Sen takia Juha Ahvion kirjotus ei kestä tieteellistä kritiikkiä.


      • Anonyymi

        Ahvion missio on luterilainen kalvinismi kuten tässäkin artikkelissa taas tuli ilmi joulu on sivuseikka. Ahviolle tärkeintä on kalvinsimin levittäminen Suomessa.

        >>Toisaalta monet reformoidut teologit ja ajattelijat uskonpuhdistaja Jean Calvinista (1509–1564) alkaen myös puolustivat sekä joulunvieton kristillisyyttä <<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahvion missio on luterilainen kalvinismi kuten tässäkin artikkelissa taas tuli ilmi joulu on sivuseikka. Ahviolle tärkeintä on kalvinsimin levittäminen Suomessa.

        >>Toisaalta monet reformoidut teologit ja ajattelijat uskonpuhdistaja Jean Calvinista (1509–1564) alkaen myös puolustivat sekä joulunvieton kristillisyyttä <<

        Ahvio esittää tosiasioita.
        Mitö vikaa muuten kalvinismissa on?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ahvio esittää tosiasioita.
        Mitö vikaa muuten kalvinismissa on?

        Ahvion esittämät tosiasiat ovat lähinnä jonkun muinaisen teologin mielipiteitä, mikä ei riitä todistamaan mitään. Raamatussa on riittävsti tietoa siitä, ettei Kristuksen sytymäpäivä ajoitu joulukuulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahvion esittämät tosiasiat ovat lähinnä jonkun muinaisen teologin mielipiteitä, mikä ei riitä todistamaan mitään. Raamatussa on riittävsti tietoa siitä, ettei Kristuksen sytymäpäivä ajoitu joulukuulle.

        Ihan tutkittua tietoa on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahvion esittämät tosiasiat ovat lähinnä jonkun muinaisen teologin mielipiteitä, mikä ei riitä todistamaan mitään. Raamatussa on riittävsti tietoa siitä, ettei Kristuksen sytymäpäivä ajoitu joulukuulle.

        Kyllä ne ihan historiallista t i e t o a on.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Kyllä ne ihan historiallista t i e t o a on.

        Historiallista tietoa eri kirkkoteologien mielipiteistä, millä ei ole mitään todistusarvoa tässä asiassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Historiallista tietoa eri kirkkoteologien mielipiteistä, millä ei ole mitään todistusarvoa tässä asiassa.

        Ei vaan kirkkoteologiaa.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ei vaan kirkkoteologiaa.

        Muinainen roomalaiskatolinen teologia ei ole kristinuskoa vaan pakanallinen sekoitususkonto. Luterilaisuus perustuu pitkälti tähän pakanallisuuteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muinainen roomalaiskatolinen teologia ei ole kristinuskoa vaan pakanallinen sekoitususkonto. Luterilaisuus perustuu pitkälti tähän pakanallisuuteen.

        Se taas on ihan sinun mielipiteesi.


      • Anonyymi

        Hyi helvettiin menijät ikuinen synti hyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahvion esittämät tosiasiat ovat lähinnä jonkun muinaisen teologin mielipiteitä, mikä ei riitä todistamaan mitään. Raamatussa on riittävsti tietoa siitä, ettei Kristuksen sytymäpäivä ajoitu joulukuulle.

        Ei tietenkään koko Jeesusta ollut olemassakaan näille. Niillä on peite Juudaksen peite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muinainen roomalaiskatolinen teologia ei ole kristinuskoa vaan pakanallinen sekoitususkonto. Luterilaisuus perustuu pitkälti tähän pakanallisuuteen.

        Ilman muuta budhan henki tietää. Gurujen kanssa kun leijuu valaistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tutkittua tietoa on.

        Ne on kyllä täysin HELLUNTAILAISIA ITSEASIASSA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muinainen roomalaiskatolinen teologia ei ole kristinuskoa vaan pakanallinen sekoitususkonto. Luterilaisuus perustuu pitkälti tähän pakanallisuuteen.

        Totta meidän mielestä kanssa roomalainen yleinen yhteinen teologia Jeesus Nasaretilaisesta voi mitenkään olla Jeesus Nasaretilainen uskonto eikä ainakaan apotolien roomalaisille kirjeen perusteella mitenkään olla Kristin uskoa vallankaan kun Paavali ja kaikki siihen oli vielä Rooman vallan alaisia niin ei tosiaan mitenkään.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Se taas on ihan sinun mielipiteesi.

        Hellarit upottaa helvettiin siellä manalassa budhan Kaa joutuu miettii näitä aurinkoa ja meditoida sen asian miettimi nen että Jeesus nousi kuolleista 2000 vuotta sitten ei onnistu mutta sitä pitää miettiä että onko rikollista pettää vaimoa toisen miehen eikun naisen kanssa.


      • Anonyymi

        Mikään Ahvo ei ole meidän Jumala se ei ole sovittanut meidän syntejä eikä auttanut meitä mitenkään eikä edes toivottanut hyvää kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahvion missio on luterilainen kalvinismi kuten tässäkin artikkelissa taas tuli ilmi joulu on sivuseikka. Ahviolle tärkeintä on kalvinsimin levittäminen Suomessa.

        >>Toisaalta monet reformoidut teologit ja ajattelijat uskonpuhdistaja Jean Calvinista (1509–1564) alkaen myös puolustivat sekä joulunvieton kristillisyyttä <<

        Jean ROOS VAI


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ahvio esittää tosiasioita.
        Mitö vikaa muuten kalvinismissa on?

        >>aito_Iainen 2022-12-15 18:49:15
        >>Mitö vikaa muuten kalvinismissa on?<<

        Kaksinkertainen predestinaatio, rajoitettu sovitus ja kerran pelastettu, aina pelastettu-oppi.


    • Anonyymi

      Joulusta on tehty kristillinen juhla koska Rooman valtakunnan keskitalven juhlien nimellinen sisältö oli helpompi muuttaa kuin yrittää kitkeä pois vakiintuneita juhlapäiviä ja tapoja. Koska Jeesuksen kuoleman ajankohta oli sidottu juutalaisten pääsiäiseen, niin jäljelle jäi syntymä, joka teemana sopi voittamattoman valon / auringon juhlaan, jota talvipäivän seisauksen ohittamisen kunniaksi vietettiin.

      Jokaisen pitäisi ymmärtää, että joulukinkku kertoo ihan muusta perinteestä kuin juutalaisperäisen Jeesuksen syntymäjuhlasta. Sian syönti "juutalaisten kuninkaana"ristiinnaulitun Jeesuksen syntymäjuhlassa vaikuttaisi rienaukselta ellei se olisi meille itsestäänselvyys.

      • Anonyymi

        Kristityille ei ole ruokasäädöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille ei ole ruokasäädöksiä.

        "Kristityille ei ole ruokasäädöksiä."

        Puhut valhetta. Kristityillä on ruokasäädökset. Evankeliumin mukaan kinkkua ei saa syödä ja kinkun syöjät eivät peri Jumalan valtakuntaa. Jumala ottaa vastaan vain ne, jotka pitävät itsensä puhtaana sianlihasta, kuten Paavali kirjoitti.

        5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

        2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

        Gal 5:19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä.
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.


      • Anonyymi

        Kreikassa mikä oli ennen suurempi alue ja Syyriassa oli Aasiassa tapana syödä sikaa ihan peurojen lehmien ohella myös Kiinassa yleinen tapa Thaimaassa. Kristityt nyt vaan ei ole SAASTAISIA kuukautisista eikä sikojakaan syömällä saastu sen enempää kuin lampaan HULLUNLEHMÄN tauti saastuttaa tai madot kaloissa mutta juutalaiset on SAASTAISIA tosi kokoajan myös synnytysten jälkeen vaikka ei syö sikaa oinas ja vuohi. Nam . Toisaalta Job sai paiseet syömättä sikoja kun taas juutalaisessa oli spitaalia eikä sille asialle voi mitään että juutalaisissa oli jo Mooseksen aikaan sukupuoli tauteja uhraa nyt äkkiä muutama härkä jos se poistaa taudit ja vuodot terskasta,kristityt käyttää ihan kondomeja ja lääkkeitä.


      • Anonyymi

        Juutalainen syö kanan munia kanoja navetallisen vuodessa salmonellaa menee.Mikä kohta kanan varpaissa erottaa sen liskosta 🦎.Siivetön lisko tai joku kyyhky jos pystyy niitä syömään se on jo sama mikä krokotiilin syö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristityille ei ole ruokasäädöksiä."

        Puhut valhetta. Kristityillä on ruokasäädökset. Evankeliumin mukaan kinkkua ei saa syödä ja kinkun syöjät eivät peri Jumalan valtakuntaa. Jumala ottaa vastaan vain ne, jotka pitävät itsensä puhtaana sianlihasta, kuten Paavali kirjoitti.

        5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

        2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

        Gal 5:19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä.
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        VOI HELVETIN SAATANAN SAASTAINEN JUUTALAINEN ILTAAN ASTI JOS KOSKIT KUUKAUTIS NAISEEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille ei ole ruokasäädöksiä.

        On kristityillä säädökset kuten tartu reilusti maista ja osta mitä huvittaa rohkeasti älä pelkää mitään kaikki on hyvää kiittelee ja veret laittaa pois syötävistä niin hyvin menee. Älkää syökö mitään raakaa nyt. Juo vähän viiniä vatsavaivoihin älä irstaile. Ja tarjoa omasta ruuastasi omille perheen jäsenille. HENGEN HEDELMIÄ ON YSTÄVÄLLISYYS JOTEN MIKÄ HENKI ON IHMISESSÄ JOKA ON ILKEÄ PAHA KIUSAAJA JULMA EPÄYSTÄVÄLLINEN KIERO.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristityille ei ole ruokasäädöksiä."

        Puhut valhetta. Kristityillä on ruokasäädökset. Evankeliumin mukaan kinkkua ei saa syödä ja kinkun syöjät eivät peri Jumalan valtakuntaa. Jumala ottaa vastaan vain ne, jotka pitävät itsensä puhtaana sianlihasta, kuten Paavali kirjoitti.

        5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

        2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

        Gal 5:19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä.
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Meillä ajatellaan niin että kun kypsentää kaiken hyvin niistä kuolee madot virukset bakteerit ja vertaa jonkun peuran persettä hevosen persettä kanin persettä lehmän lampaan vuohen persettä niin ei niissä mitään eroa ole.Koiralla on kuono ei kärsää ja muilla on taas SARVET. ÄLKÄÄ NYT HELVETISSÄ JÄÄKÖ VAUVAN TASOLLE jos syöt äyriäisiä kuolet ja kameleita tai mustekaloista heinäsirkkoihin. Noi jutut on taruja rabbit vääntää kieroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristityille ei ole ruokasäädöksiä."

        Puhut valhetta. Kristityillä on ruokasäädökset. Evankeliumin mukaan kinkkua ei saa syödä ja kinkun syöjät eivät peri Jumalan valtakuntaa. Jumala ottaa vastaan vain ne, jotka pitävät itsensä puhtaana sianlihasta, kuten Paavali kirjoitti.

        5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

        2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

        Gal 5:19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä.
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Se tässä onkin ihmeellistä että Intiassa on rottia syöviä heimoja eikä ne sairasta mutta juutalainen Job tai spiraali naeman sairasti. Olkaa jo aikuisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VOI HELVETIN SAATANAN SAASTAINEN JUUTALAINEN ILTAAN ASTI JOS KOSKIT KUUKAUTIS NAISEEN.

        Jumal auta juutalainen koski naiseen jolla kuukautiset !!! Nyt se raukka on saastainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille ei ole ruokasäädöksiä.

        Älä nyt kuole niihin linsseihin ja oinaan sarviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt kuole niihin linsseihin ja oinaan sarviin.

        Rebekka kaivolla varastaa kassasta rahaa liiveihin tai Rakel on pornossa koska vanhemmat opetti.


    • Anonyymi

      Kristitty voi viettää joulua, itsenäisyyspäivää ja juhannusta. Terve järjen käyttö on suotavaa. Toki pääsiäinen kristityn on tärkein juhlapyhä.

      • Anonyymi

        Pääsiäinen löytyy Raamatusta, mutta joulua ja juhannusta ei löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinen löytyy Raamatusta, mutta joulua ja juhannusta ei löydy.

        Minä ainakin juhlin Joulua sekä Suomen itsenäisyyspäivää että Juhannusta ja niin varmaan Valamon luostarissakin juhlitaan.

        Jehovan Todistajat eivät vietä joulua ja eivät mene armeijaan, joten en tiedä viettävätkö Itsenäisyyspäivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinen löytyy Raamatusta, mutta joulua ja juhannusta ei löydy.

        Joulu on Jeesuksen juhla ja Juhannus Johannes Kastajan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin juhlin Joulua sekä Suomen itsenäisyyspäivää että Juhannusta ja niin varmaan Valamon luostarissakin juhlitaan.

        Jehovan Todistajat eivät vietä joulua ja eivät mene armeijaan, joten en tiedä viettävätkö Itsenäisyyspäivää.

        Jehovilta on poistunut mahdollisuus kieltäytyä palveluksesta. Moni on sivari sen takia, aniharva varmaankaan totaalikiletäytyjänä vankilassa istuu, jos kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovilta on poistunut mahdollisuus kieltäytyä palveluksesta. Moni on sivari sen takia, aniharva varmaankaan totaalikiletäytyjänä vankilassa istuu, jos kukaan.

        Jehovan todistajia ei kyllä lueta edes kristinuskoon kuuluvaksi, joten en tiedä, mitä he tässä keskustelussa edes tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovilta on poistunut mahdollisuus kieltäytyä palveluksesta. Moni on sivari sen takia, aniharva varmaankaan totaalikiletäytyjänä vankilassa istuu, jos kukaan.

        Jehovan todistajien jäsenmäärä on Suomessa ollut viime vuosina voimakkaasti laskussa. Se uskonto ukkoutuu ja mummoutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan todistajien jäsenmäärä on Suomessa ollut viime vuosina voimakkaasti laskussa. Se uskonto ukkoutuu ja mummoutuu.

        Evlut kirkko vielä voimakkaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinen löytyy Raamatusta, mutta joulua ja juhannusta ei löydy.

        Et tietysti uskosta osattomana voi löytää muutenkaan mitään mistään missään sokea sokeain taluttaja. Perkelehän se oli ylistyksen johtajakin. Vedä kuule psalmi 91 Jeesukselle joikaat sen moskeijan harjalta Sodoman Jerusalemissa älämölö hyppää alas enkelit varjelee .....älämölöälämölöö . Moskeijassa huudetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin juhlin Joulua sekä Suomen itsenäisyyspäivää että Juhannusta ja niin varmaan Valamon luostarissakin juhlitaan.

        Jehovan Todistajat eivät vietä joulua ja eivät mene armeijaan, joten en tiedä viettävätkö Itsenäisyyspäivää.

        Jahve jehovat etsii harmageddonia peite silmillä et olisko se ilmaston muutos kun maailman loppu piti olla 1974 eikä se tullut et missä se on. Kirkastus vuorella hei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on Jeesuksen juhla ja Juhannus Johannes Kastajan,

        Ei oo ei oo Jeesusta ei joulua ei kesää ei talvea ei edes pääsiäistä. Ei oo mitään ei oo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan todistajien jäsenmäärä on Suomessa ollut viime vuosina voimakkaasti laskussa. Se uskonto ukkoutuu ja mummoutuu.

        Jehovissa on venäjän juutalaisia ne etsii luvattua maata mut ei oo ihan varmoja
        suunnasta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evlut kirkko vielä voimakkaammin.

        Evankeliumi on luterilaisen kirkon pääoppi. Hyvää joulua. ✝️🇫🇮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumi on luterilaisen kirkon pääoppi. Hyvää joulua. ✝️🇫🇮

        Ei ole. Luterilaisuus on roomalaikatolisesta pakanauskonnosta eronnut kapinalahko. Mikään ei parantunut reformaatiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinen löytyy Raamatusta, mutta joulua ja juhannusta ei löydy.

        OIKEIN JUHANNUSTA EI VAAN LÖYDY EI YÖTTÖMÄN YÖN JUHLAA EI VALOISAN YÖN JUHLAA EIKÄ JOHANNESTA LÖYDY MISTÄÄN UUDESTA TESTAMENTISTA ( Elias tuli) ei vaan löydy minkään laista valoa niille jotka pimeydessä kulkee ei loista valo edes yöttömän yön ei Johanneksen valoisan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin juhlin Joulua sekä Suomen itsenäisyyspäivää että Juhannusta ja niin varmaan Valamon luostarissakin juhlitaan.

        Jehovan Todistajat eivät vietä joulua ja eivät mene armeijaan, joten en tiedä viettävätkö Itsenäisyyspäivää.

        Valamossa kai ollaan vieraalla maalla varastettu maa Suomesta synnit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on Jeesuksen juhla ja Juhannus Johannes Kastajan,

        John englanniksi niitä oli monia mutta tämä oli ennen Jeesusta parannukseen kastamisen aloittaja ja Jeesuksen Kastaja joka murhattiin. Jeesus vasta sitten aloitti sen pelastuksen kasteen. Profeetta Johanneksen synnytti Elisabeth. Meillä Elisabet tai betti bettina.Ellu.Vanhassa testamentissa miehen nimi Elisa uudessa naisen. On elämä ollut ihanaa ilman väkivaltaa tuolla ilmastossa mutta pahuus pilaa aina kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovilta on poistunut mahdollisuus kieltäytyä palveluksesta. Moni on sivari sen takia, aniharva varmaankaan totaalikiletäytyjänä vankilassa istuu, jos kukaan.

        Jehovat jokunen hindu ja Mooses tosiaan budha ei halua väkivaltaa se on heidän hyvä ajatus vaikka myös huiijaus ilkeys on väkivaltaa kiusaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan todistajia ei kyllä lueta edes kristinuskoon kuuluvaksi, joten en tiedä, mitä he tässä keskustelussa edes tekevät.

        Tiedätte että JISREEL MAGOG ON ISRAELIN ALUEELLA SAMOIN ON HA ARMAGEDDON. SAMASSA PAIKASSA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinen löytyy Raamatusta, mutta joulua ja juhannusta ei löydy.

        EI NIIN MITÄÄN EI LÖYDY SOKEILLE


    • Anonyymi

      Minä vietän joulua sen alkuperäisen syyn elikkä valon juhlan takia joka on täysin ei kristillinen juhla.

      • Anonyymi

        Ai talvella nykyään monet matkustaa Espanjaan aurinkoon ettei pimeässä tarvii täällä mutta toisaalta hiihtäminen on ihanaa ja lumi.


    • Anonyymi

      Minä vietän joulua ja muistelen Jeesuksen syntymistä maailmaan, vaikka Jeesuksen syntymä on Raamatusta osattu hakea ja sen mukaan oikea aika olisi lehtimajanjuhla. Tosin sillekin ajankohdalle löytyy vastaväitteitä.

      Läheskään kaikki kristityt eivät siis pidä joulua minään oikeana Jeesuksen syntymäajankohtana, mutta silti hekin saattavat jouluna Jeesuksen syntymää muistella. Perinne tulee kirkosta, mutta myös vapaissa suunnissa kristityt jouluna yleisesti muistelevat Jeesuksen syntymää.

      Myös Israelissa messiaaniset ja arabikristityt viettävät joulua. Jopa jotkut sekulaarijuutalaiset. Osa heistä viettäää sekä joulua että hanukkaa.

      Ja onhan se myös suku- ja tunnelmajuhla talven pimeyden keskellä. Myös meille suomalaisille kristityille.

      Se, mitä ihmisen sydämessä on, ratkaisee Jumalan edessä.

      • Anonyymi

        Messiaaniset juutalaiset ja heihin liittyneet messiaaniset pakanat eivät vietä joulua, koska se viettäminen on syntiä raamatunvastaisuuden takia. Evankeliumi käskee pysymään erossa kaikesta pakanallisuudesta.

        Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,
        18 heidän ymmärryksensä on hämärtynyt, ja se elämä, jonka Jumala antaa, on heille vieras, sillä he ovat tietämättömiä ja sydämeltään paatuneita.
        19 Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen.
        20 Mutta ei teille ole Kristuksesta tällaista opetettu,
        21 jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on.
        22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
        23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
        24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaaniset juutalaiset ja heihin liittyneet messiaaniset pakanat eivät vietä joulua, koska se viettäminen on syntiä raamatunvastaisuuden takia. Evankeliumi käskee pysymään erossa kaikesta pakanallisuudesta.

        Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,
        18 heidän ymmärryksensä on hämärtynyt, ja se elämä, jonka Jumala antaa, on heille vieras, sillä he ovat tietämättömiä ja sydämeltään paatuneita.
        19 Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen.
        20 Mutta ei teille ole Kristuksesta tällaista opetettu,
        21 jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on.
        22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
        23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
        24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

        Kyllä viettävät. Juuri katsoin netistä Jerusalemin joulunavauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viettävät. Juuri katsoin netistä Jerusalemin joulunavauksen.

        Joulua voi viettää aivan vapaasti. Amerikkalaisten halloween on ainoa juhla jonka jätän väliin. Myös virpominen jää väiin ja pääsiäsinoidat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viettävät. Juuri katsoin netistä Jerusalemin joulunavauksen.

        Kyse ei ollut messiaanisista. On olemassa erilaisia lahkoja, jotka sanovat mitä sanovat, mutta todellisia messiaanisia he eivät ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaaniset juutalaiset ja heihin liittyneet messiaaniset pakanat eivät vietä joulua, koska se viettäminen on syntiä raamatunvastaisuuden takia. Evankeliumi käskee pysymään erossa kaikesta pakanallisuudesta.

        Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,
        18 heidän ymmärryksensä on hämärtynyt, ja se elämä, jonka Jumala antaa, on heille vieras, sillä he ovat tietämättömiä ja sydämeltään paatuneita.
        19 Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen.
        20 Mutta ei teille ole Kristuksesta tällaista opetettu,
        21 jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on.
        22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
        23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
        24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

        EVANKELIUMI ILOSANOMANA JULISTETAAN KAIKESSA MAAILMASSA SITTEN TULEE LOPPU.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viettävät. Juuri katsoin netistä Jerusalemin joulunavauksen.

        Kyllä betlehemissä Jeesuksen syntymä kirkolla on juhlat on pyhä vaatteet on kulkuset on ristit lahjoja muisto puheet ja evankeliumi tietysti sehän on syntymä paikka. Muiden uskontojen johtajat on muualla syntyneitä muissa maissa. Davidin arkku on jerkusss nyisessä sodomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulua voi viettää aivan vapaasti. Amerikkalaisten halloween on ainoa juhla jonka jätän väliin. Myös virpominen jää väiin ja pääsiäsinoidat.

        Noidat kuvaa pahiksia jotka pilkkaa ja silti ne toivottaa kyllä terveyttä mutta Halloween noidat uhkailee että jos ei anna karkkia saa kepposen. Pääsiäisenä siis noidat kerjää mutta on kilttejä. ( Pahaa tekevät erottaa hyvistä jotka ei tee pahaa). HYVÄÄ JOULUN PYHYYTTÄ PYHIÄ HETKIÄ PYHIÄ MUISTOJA PYHIÄ KYNTTILÖITÄ HAUDOILLE. PYHILLE. OLKAA PYHÄT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viettävät. Juuri katsoin netistä Jerusalemin joulunavauksen.

        Nyt jäi väliin mikä kanava MTV 3 ei YLE varmaan. Siunausta kaikille jouluun. Suomen kielisille Suomen heimoille erityisesti varjelusta pahoista amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaaniset juutalaiset ja heihin liittyneet messiaaniset pakanat eivät vietä joulua, koska se viettäminen on syntiä raamatunvastaisuuden takia. Evankeliumi käskee pysymään erossa kaikesta pakanallisuudesta.

        Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,
        18 heidän ymmärryksensä on hämärtynyt, ja se elämä, jonka Jumala antaa, on heille vieras, sillä he ovat tietämättömiä ja sydämeltään paatuneita.
        19 Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen.
        20 Mutta ei teille ole Kristuksesta tällaista opetettu,
        21 jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on.
        22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
        23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
        24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

        Juutalainen kun seurasi petollisia himojaan kyllä ne on historiassa. Siitä jokunen kääntyi kristityiksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä betlehemissä Jeesuksen syntymä kirkolla on juhlat on pyhä vaatteet on kulkuset on ristit lahjoja muisto puheet ja evankeliumi tietysti sehän on syntymä paikka. Muiden uskontojen johtajat on muualla syntyneitä muissa maissa. Davidin arkku on jerkusss nyisessä sodomassa.

        Vai oli muiden uskontojen edustajiakin paikalla. Mistä he muuten tietävät, että kirkko on oikealla paikalla Jeesuksen syntymätallin kohdalla, koska Roomalaiset tuhosivat Israelin maan tasalla kahtena ensimmäisenä vuosisataja ja häätivät kaikki juutalaiset mailta pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulua voi viettää aivan vapaasti. Amerikkalaisten halloween on ainoa juhla jonka jätän väliin. Myös virpominen jää väiin ja pääsiäsinoidat.

        Raamattu kieltää joulun vieton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu kieltää joulun vieton.

        Mikä kohta Raamatusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kohta Raamatusta?

        Sinä olet varsin tyypillinen luterilainen. Et osaa Raamattua ja luotat sokeasti kaikkeen siihen raamatunvastaiseen, mitä kirkko järjestää. Et viitsi tarkistaa mitään. Nämäkin jakeet olivat aloituksessa, jotka todistavat sen asia oikeaksi, että Jumala on kieltänyt joulun vieton, koska Jumala ei ole antanut sen viettämisestä käskyä. Kirkko ei saa itse lisätä omia juhlia Jumalan määräämien juhlien luetteloon.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet varsin tyypillinen luterilainen. Et osaa Raamattua ja luotat sokeasti kaikkeen siihen raamatunvastaiseen, mitä kirkko järjestää. Et viitsi tarkistaa mitään. Nämäkin jakeet olivat aloituksessa, jotka todistavat sen asia oikeaksi, että Jumala on kieltänyt joulun vieton, koska Jumala ei ole antanut sen viettämisestä käskyä. Kirkko ei saa itse lisätä omia juhlia Jumalan määräämien juhlien luetteloon.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

        Väitit, että Raamattu kieltää joulun vieton. Sitä et todistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitit, että Raamattu kieltää joulun vieton. Sitä et todistanut.

        Todistimpa. Et viitsinyt lukea siteeraamiani jakeita. Niissä kielletään asettamasta sellaista juhlaa, mitä ei ole määrätty Raamatussa. Raamatussa ei ole mitään käskyä viettää joulua, mutta on kielto lisätä uusia juhlia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaaniset juutalaiset ja heihin liittyneet messiaaniset pakanat eivät vietä joulua, koska se viettäminen on syntiä raamatunvastaisuuden takia. Evankeliumi käskee pysymään erossa kaikesta pakanallisuudesta.

        Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,
        18 heidän ymmärryksensä on hämärtynyt, ja se elämä, jonka Jumala antaa, on heille vieras, sillä he ovat tietämättömiä ja sydämeltään paatuneita.
        19 Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja ahneuteen.
        20 Mutta ei teille ole Kristuksesta tällaista opetettu,
        21 jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on.
        22 Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma.
        23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne
        24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

        HOLY NIGHT YOUTUBE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oli muiden uskontojen edustajiakin paikalla. Mistä he muuten tietävät, että kirkko on oikealla paikalla Jeesuksen syntymätallin kohdalla, koska Roomalaiset tuhosivat Israelin maan tasalla kahtena ensimmäisenä vuosisataja ja häätivät kaikki juutalaiset mailta pois?

        ARABIT MUSLIMIT TUHOSI PUOLI PLANEETTAA RAKENSI MOSKEIJOITA JERUSALEMIN VUORELLE SEKÄ SIION ETTÄ MOORIAN. ARABIT PITÄÄ ABRAHAMIN HAUTAA BERSHEVASSA PERSEESSÄ JA JUDET ON BABYLON MESOPOTANIASSA. SODOMAN SYNTISET.JEESUS ON SE MERKKI MIKÄ ON LOUKKAUS KIVI TEILLE. KALLIO MOSKEIJA ON MUSLIMIEN. Et SYYTTELE kristittyjä sun synneistä. Juutalaiset oli itse Roomaan Egyptin arabian Kreikan kansalaisia siihen aikaan. Ovat nytkin myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kohta Raamatusta?

        Se kohta missä juutalaiset huutaa tulkoon Jeesuksen veri heidän päälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet varsin tyypillinen luterilainen. Et osaa Raamattua ja luotat sokeasti kaikkeen siihen raamatunvastaiseen, mitä kirkko järjestää. Et viitsi tarkistaa mitään. Nämäkin jakeet olivat aloituksessa, jotka todistavat sen asia oikeaksi, että Jumala on kieltänyt joulun vieton, koska Jumala ei ole antanut sen viettämisestä käskyä. Kirkko ei saa itse lisätä omia juhlia Jumalan määräämien juhlien luetteloon.

        "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5 Moos 12:32)

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)

        Fariseukset ei pääse taivaaseen eikä lain opettajat koska ne opettaa mutta ei tee sen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fariseukset ei pääse taivaaseen eikä lain opettajat koska ne opettaa mutta ei tee sen mukaan.

        Ei kaikki lainopettaja opeta väärin. Jeesus sanoi lähettäneensä viisaita miehiä ja hyvä lainopettajia kansan keskuuteen, mitä he eivät kuitenkaan kuunnelleet.

        Matt 23:34 "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.


    • Anonyymi

      Milloin uskovaisista tuli näin sekopäisiä?. Raamattu ei anna käskyä viettää äitienpäivää tai itsenäisyyspäivääkään. Eikä se myöskään käske kirjoitella keskustelupalstoille. Ei ota kantaa siihen pitäisikö aamiaiseksi syödä mysliä tai kaurapuuroa. Voi että.... Kuinka tässä ylipäätään pärjätään, kun kaikkea ei ole kirjattu raamattuun.:)

      • Anonyymi

        Raamattu kieltää lisäämästä juhlien luetteloon uusia juhlia. Joulu on kirkollinen juhla, joka rikkoo Raamatun käskyjä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu kieltää lisäämästä juhlien luetteloon uusia juhlia. Joulu on kirkollinen juhla, joka rikkoo Raamatun käskyjä vastaan.

        Raamattu tuntee myös kansojen kulttuurin ja ihmisten perinteet.

        Uusi testamentti ei kehota juhlimaan mitään vanhan testamentin juutalaisia juhlia uudessa liitossa. Ei ole edes sellaista "käskyä", jonka mukaan kristittyjen "pitäisi juhlia" pääsiäistä uudessa liitossa. Pääsiäistä juhlitaan, koska se on kritittyjen perinne juhlia Jeesuksen ristintyötä. Mutta ei siitä käskyä ole annettu.

        Uuden liiton ainut juhla tässä ajassa on Jeesuksen asettama ehtoollinen. Siinä on tarkoitus muistella Jeesuksen ristintyötä ja siitä on olemassa käsky Jeesuksen itsensä antamana: "tehkää tämä minun muistokseni".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu tuntee myös kansojen kulttuurin ja ihmisten perinteet.

        Uusi testamentti ei kehota juhlimaan mitään vanhan testamentin juutalaisia juhlia uudessa liitossa. Ei ole edes sellaista "käskyä", jonka mukaan kristittyjen "pitäisi juhlia" pääsiäistä uudessa liitossa. Pääsiäistä juhlitaan, koska se on kritittyjen perinne juhlia Jeesuksen ristintyötä. Mutta ei siitä käskyä ole annettu.

        Uuden liiton ainut juhla tässä ajassa on Jeesuksen asettama ehtoollinen. Siinä on tarkoitus muistella Jeesuksen ristintyötä ja siitä on olemassa käsky Jeesuksen itsensä antamana: "tehkää tämä minun muistokseni".

        Etkö tee mitään muuta mitä joku toinen käskee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu kieltää lisäämästä juhlien luetteloon uusia juhlia. Joulu on kirkollinen juhla, joka rikkoo Raamatun käskyjä vastaan.

        Kristityille ei ole annettu mitään juhlia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille ei ole annettu mitään juhlia.

        Se, että haluaa juhlia jotain juhlaa, on eri asia kuin käsky juhlan viettämiselle.

        Ehtoollisen viettäminen on ainut uuden liiton juhlakäsky.
        Jeesus käski tehdä niin hänen muistokseen.

        Jos siis jotain muita juhlakäskyjä uudesta testamentista olette löytäneet, niin osoittakaapa sitten Raamatun jakein, mitä muita on kristityn käsketty juhlia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että haluaa juhlia jotain juhlaa, on eri asia kuin käsky juhlan viettämiselle.

        Ehtoollisen viettäminen on ainut uuden liiton juhlakäsky.
        Jeesus käski tehdä niin hänen muistokseen.

        Jos siis jotain muita juhlakäskyjä uudesta testamentista olette löytäneet, niin osoittakaapa sitten Raamatun jakein, mitä muita on kristityn käsketty juhlia.

        Ehtoollinen ei ole juhla vaan Jeesuksen kärsimyksen muistaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että haluaa juhlia jotain juhlaa, on eri asia kuin käsky juhlan viettämiselle.

        Ehtoollisen viettäminen on ainut uuden liiton juhlakäsky.
        Jeesus käski tehdä niin hänen muistokseen.

        Jos siis jotain muita juhlakäskyjä uudesta testamentista olette löytäneet, niin osoittakaapa sitten Raamatun jakein, mitä muita on kristityn käsketty juhlia.

        Hei, älä juhli Jeesuksen syntymää mutta anna kahden miljardin kristityn juhlia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollinen ei ole juhla vaan Jeesuksen kärsimyksen muistaminen.

        Ehtoollisjuhlaksi sitä kutsutaan vapaissa suunnissa, koska siinä ei ainoastaan muistella kärsimystä, vaan juhlitaan myös ylösnousemusta, voittoa. Kyllä sitä silloin juhlaksi voi kutsua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, älä juhli Jeesuksen syntymää mutta anna kahden miljardin kristityn juhlia!

        Oletko vähän vauveli? Ei sinua tai muitakaan kukaan ole kieltänyt, vaan kysymys oli nyt siitä, mitä Raamattu itse sanoo juhlista ja KÄSKEE tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu kieltää lisäämästä juhlien luetteloon uusia juhlia. Joulu on kirkollinen juhla, joka rikkoo Raamatun käskyjä vastaan.

        >> Raamattu kieltää lisäämästä juhlien luetteloon uusia juhlia. Joulu on kirkollinen juhla, joka rikkoo Raamatun käskyjä vastaan. <<

        Kristyille ei ole juhlakäskyjä, ei vanhan eikä uuden testamentin puolella. Vain ehtoolliskäsky on. Sitä tulee viettää. Muista ei ole mitään 'käskyä' uudessa liitossa. Vai onko...? Kerro minullekin, jos on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vähän vauveli? Ei sinua tai muitakaan kukaan ole kieltänyt, vaan kysymys oli nyt siitä, mitä Raamattu itse sanoo juhlista ja KÄSKEE tekemään.

        Eikä sinua kukaan ole käskenyt viettää Joulua, joten voit lopettaa jankutuksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollisjuhlaksi sitä kutsutaan vapaissa suunnissa, koska siinä ei ainoastaan muistella kärsimystä, vaan juhlitaan myös ylösnousemusta, voittoa. Kyllä sitä silloin juhlaksi voi kutsua.

        Pääsiäinen on ylösnousemuksen juhla,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sinua kukaan ole käskenyt viettää Joulua, joten voit lopettaa jankutuksesi.

        En ole "Joulua" mitenkään edes kommentoinut. Mutta tulipa sinun arka kohtasi ja se, mitä itse palvot, ainakin nähdyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäinen on ylösnousemuksen juhla,

        Pääsiäisen vietosta ei ole käskyä uudessa liitossa. Sitä varten on ehtoollinen, mikä sisältää pääsiäisen tapahtumat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäisen vietosta ei ole käskyä uudessa liitossa. Sitä varten on ehtoollinen, mikä sisältää pääsiäisen tapahtumat.

        "Pääsiäisen vietosta ei ole käskyä uudessa liitossa."

        Kyllä on.

        Uudessa liitossa on kaikki Raamatun käskyt voimassa. Sellainenkin käsky on voimassa, ettei lain purkajat pelastu.

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:17-20)


      • Anonyymi

        On juutalainen on saastainen valoisaan aikaan jos koskee kuukautiseni naiseen. Kondomit saippua ei ollut vielä keksitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu kieltää lisäämästä juhlien luetteloon uusia juhlia. Joulu on kirkollinen juhla, joka rikkoo Raamatun käskyjä vastaan.

        Raamasta kuuluu itku Rakel itkee lapsiaan kun ei niitä enää ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu tuntee myös kansojen kulttuurin ja ihmisten perinteet.

        Uusi testamentti ei kehota juhlimaan mitään vanhan testamentin juutalaisia juhlia uudessa liitossa. Ei ole edes sellaista "käskyä", jonka mukaan kristittyjen "pitäisi juhlia" pääsiäistä uudessa liitossa. Pääsiäistä juhlitaan, koska se on kritittyjen perinne juhlia Jeesuksen ristintyötä. Mutta ei siitä käskyä ole annettu.

        Uuden liiton ainut juhla tässä ajassa on Jeesuksen asettama ehtoollinen. Siinä on tarkoitus muistella Jeesuksen ristintyötä ja siitä on olemassa käsky Jeesuksen itsensä antamana: "tehkää tämä minun muistokseni".

        JEESUS TULLUT ON JUUTALAISTEN KUNINGAS HÄN RATSASTAA HEVOSELLA TAMMALLA HÄN ON VOITTOISA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristityille ei ole annettu mitään juhlia.

        KRISTITTYJEN ELÄMÄ MENEE JUHLASTA JUHLAAN ILOINEN MIELI ON KUIN AINAISET PIDOT. JEESUKSEN SYNTYMÄ JUHLA JA YLÖS NOUSEMUS JUHLA JA SOVITUSJUHLA PÄÄN PÄÄLLÄ AINA ILO. EVANKELIUMIN ILO JA TAIVAALLISET MUUT JUHLAT JA TIETYSTI KUOLUN PÄÄTTÄRI JUHLAT JA SYNTTÄRIT.Aina joku juhla menossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että haluaa juhlia jotain juhlaa, on eri asia kuin käsky juhlan viettämiselle.

        Ehtoollisen viettäminen on ainut uuden liiton juhlakäsky.
        Jeesus käski tehdä niin hänen muistokseen.

        Jos siis jotain muita juhlakäskyjä uudesta testamentista olette löytäneet, niin osoittakaapa sitten Raamatun jakein, mitä muita on kristityn käsketty juhlia.

        BETLEHEM SINÄ JUUDAN SEUTU ET OLE AIVAN VÄHÄISIN SILLÄ SINUSTA ...VAPAHTAJA KRISTUS HERRA. NEITSYT TULEE RASKAAKSI SYNNYTTÄÄ POJAN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollisjuhlaksi sitä kutsutaan vapaissa suunnissa, koska siinä ei ainoastaan muistella kärsimystä, vaan juhlitaan myös ylösnousemusta, voittoa. Kyllä sitä silloin juhlaksi voi kutsua.

        EHTOOLLINEN ON ANTEEKSI SAAMISEKSI YHTEINEN MUISTO EIKÄ MIUT USKONNOT VIETÄ SITÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollisjuhlaksi sitä kutsutaan vapaissa suunnissa, koska siinä ei ainoastaan muistella kärsimystä, vaan juhlitaan myös ylösnousemusta, voittoa. Kyllä sitä silloin juhlaksi voi kutsua.

        Ehtoollisella muistetaan Jumalan Pojan tekoja syntien anteeksi saamiseksi niin sanotusti lunastuksen hinta. Vapauden hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsiäisen vietosta ei ole käskyä uudessa liitossa. Sitä varten on ehtoollinen, mikä sisältää pääsiäisen tapahtumat.

        Pääsiäinen on Jeesuksen kärsimyksen muisto pyhä juhla hyvin herkkä asia hän kärsi meidän takia.


    • Anonyymi

      Ilvespuumista näkee aina kenet veljistä haluaa vietellä.

      • Anonyymi

        Toiset ne vaan miettii maallisia kun muut miettii taivaallisia. On suuri ero onko ihminen hengellinen vai maallinen.


    • Anonyymi

      Evankeliumi ei käske harjaamaan hampaita eikä käymään hiihtolenkeillä.
      Evankeliumi ei käske juhlia syntymäpäiviä, eikä itsenäisyyspäivästäkään puhuta siellä mitään. Evankeliumi ei käske juhlia edes pääsiäistä.

      Oletkohan ymmärtänyt evankeliumin aivan väärin?

      • Anonyymi

        Evankeliumi kieltää pitämästä sellaisia juhlapyhiä, mitä Jumala ei ole käskenyt. Oletko ymmärtänyt evankeliumin ihan väärin?

        Matteuksen EVANKELIUMI:

        5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumi kieltää pitämästä sellaisia juhlapyhiä, mitä Jumala ei ole käskenyt. Oletko ymmärtänyt evankeliumin ihan väärin?

        Matteuksen EVANKELIUMI:

        5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Jeesus täytti lain. Siksi me emme "noudata" mitään, vaan Pyhä Henki meissä opettaa lainkuuliaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus täytti lain. Siksi me emme "noudata" mitään, vaan Pyhä Henki meissä opettaa lainkuuliaiseksi.

        Jeesus ei täyttänyt kenenkään velvollisuutta noudattaa lakia, vaan täytti oman velvollisuutensa noudattaa lakia ja laissa olevat Messias profetiat. Jeesus käski kaikkien täyttää laki.

        Paavali sanoi, että vain lain täyttäneet kristityt pelastuvat. Paavalin opetuksen mukaan saamme Pyhältä Hengeltä voiman täyttää lain. Jos joku ei halua noudattaa lakia, hän ei ole täyttynyt Pyhästä Hengestä.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumi kieltää pitämästä sellaisia juhlapyhiä, mitä Jumala ei ole käskenyt. Oletko ymmärtänyt evankeliumin ihan väärin?

        Matteuksen EVANKELIUMI:

        5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Mutta ethän sinä edes tiedä mitä käskyt on . Älä varasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ethän sinä edes tiedä mitä käskyt on . Älä varasta.

        Käskyillä tarkoitetaan lakia.


    • Anonyymi

      Betlehemissä voi talvella olla LUNTAKIN. NIIN.

      • Anonyymi

        📜 Daavid oli silloin vuorilinnassa, ja filistealaisten vartiosto oli Beetlehemissä. Ja Daavidin rupesi tekemään mieli vettä, ja hän sanoi: "Jospa joku toisi minulle vettä juodakseni Beetlehemin kaivosta, joka on portin edustalla!" Silloin murtautuivat nämä kolme filistealaisten leirin läpi ja ammensivat vettä Beetlehemin kaivosta portin edustalta, kantoivat ja toivat sen Daavidille. Mutta Daavid ei tahtonut sitä juoda, vaan vuodatti sen juomauhriksi Herralle ja sanoi: "Pois se! Jumala varjelkoon minut sitä tekemästä. Joisinko minä näiden miesten verta, heidän henkeänsä, sillä henkensä uhalla he toivat sen." Eikä hän tahtonut juoda sitä. Tämän tekivät ne kolme urhoa. Absai, Jooabin veli, oli niiden kolmen päällikkö; hän heilutti keihästään kolmensadan kaatuneen yli. Ja hän oli kuulu niiden kolmen joukossa. Hän oli kahdenkertaisessa arvossa pidetty niiden kolmen joukossa ja oli heidän päämiehensä, mutta hän ei vetänyt vertoja niille kolmelle. Benaja, Joojadan poika, joka oli urhoollisen ja suurista teoistaan kuuluisan miehen poika, oli kotoisin Kabseelista. Hän surmasi ne kaksi mooabilaista sankaria, ja hän laskeutui alas ja tappoi lumituiskun aikana leijonan kaivoon.


    • No pikku juttu tällainen "konsensus" kyllähän Ahvio oli ensin homotus sodankin eli venäläisten puolella mutta kun selvisi, että raiskaavat siellä vauvasta mummoon ja ampuvat vanhat miehet leivänhaku reissulle niin piti ottaa uusi lähestymistapa.

      Joulua voi viettää monella tapaa. Meillä siihen kuuluu myös se joulukirkko ja sitä ennen adventit. Itse jouluaatto on taas perhejuhla, on hyvää ruokaa, vieraita, vietetään mukava hetki ja toki myös lahjoja. Etenkin pikkuväelle tuo lahjaosuus on tärkeä. Eikä hyvien lahjojen tarvitse olla kalliita, se ei siis ole kilpailu sinänsä. Lapset ovat siinä mielessä rehellisiä. He viis välittävät jos olet ostanut muutaman satasen arvoisen tabletin, kännykän tai pelikoneen mutta sitten paketista paljastuukin se muutaman kympin rakennussarja tai oma lumikola nii riemulla ei ole rajoja.

      Lapsethan ovat voimavara tietenkin parhaimmilla hetkillä voimavara omille vanhemmilleen ja ehkä muistutus siitä miksi tätä teemme. He ovat myös lahjomattomia tuomareita (ennen teini-ikää) Ja jos pakanalliset jouluperinteet kovin ahdistaa niin voinee lohduttautua sillä, että tuskin Jeesuskaan haluaisi lapsilla olevan mahdollisimman kurjaa.

      • Anonyymi

        Oikeassa olet ja toimit! Joulunviettoon ei kukaan kaipaa minkään Ahvion ohjeita, eipä tosin sen ohjeita mihinkään muuhunkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet ja toimit! Joulunviettoon ei kukaan kaipaa minkään Ahvion ohjeita, eipä tosin sen ohjeita mihinkään muuhunkaan.

        Miten sinä vietät Jouluasi?


    • Aika hyvä kirjoitus Ahviolta. Kiitos linkistä linkkaajalle.

      Jos tahdotaan selittää, miksi Kristuksen syntymää vietetään juuri joulupäivänä ja jos ajankohta ei ole pakanallista alkuperää ja jos myöskään "laskennallinen teoria" ei toimi selityksenä, niin mitä muita vaihtoehtoja jää kuin apostolinen traditio? Traditio perustuisi Jeesuksen äidin välittämään informaatioon. Näin ollen olisi historiallinen tosiasia, että Jeesus syntyi 25. joulukuuta.

      • Anonyymi

        "Traditio perustuisi Jeesuksen äidin välittämään informaatioon."

        Tämä on valhe. Sellaista tietoa ei ole olemassa. Kyse on pelkästä keksitystä huhusta, joka on ristiriidassa Raamatun kanssa.

        "mitä muita vaihtoehtoja jää kuin apostolinen traditio?"

        Raamatussa ei ole ainuttakaan sanaa siitä, että apostolit olisivat viettäneet joulua. Puhut palturia.


      • Anonyymi

        >>>Aika hyvä kirjoitus Ahviolta.<<<

        Surkea artikkeli, joka ei käsittele aihetta kattavasti ja pyrkii todistelemaan joulua pelkillä kirkkoteologien mielipiteillä. Ahvio on sulkenut täysin korvansa niiltä vastaväitteiltä, joissa Raamatulla todistetaan hänen oppinsa vääräksi. Tämän vuoksi Ahvion kirjoitus on surkeaa tieteellistä tasoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>Aika hyvä kirjoitus Ahviolta.<<<

        Surkea artikkeli, joka ei käsittele aihetta kattavasti ja pyrkii todistelemaan joulua pelkillä kirkkoteologien mielipiteillä. Ahvio on sulkenut täysin korvansa niiltä vastaväitteiltä, joissa Raamatulla todistetaan hänen oppinsa vääräksi. Tämän vuoksi Ahvion kirjoitus on surkeaa tieteellistä tasoa.

        Ahvio musersi joulun vastustajien hörhöilyt. Joulun vastustajien hölynpöly lojuu tuhansina sirpaleina maassa. Heidän tappionsa on totaalinen. Tästä iskusta he eivät toivu. Heidän pelinsä on pelattu.

        Minä iloitsen tästä suunnattomasta voitosta! Minä iloitsen joulun mahtavaakin mahtavammasta voitosta! Eläköön joulu!


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ahvio musersi joulun vastustajien hörhöilyt. Joulun vastustajien hölynpöly lojuu tuhansina sirpaleina maassa. Heidän tappionsa on totaalinen. Tästä iskusta he eivät toivu. Heidän pelinsä on pelattu.

        Minä iloitsen tästä suunnattomasta voitosta! Minä iloitsen joulun mahtavaakin mahtavammasta voitosta! Eläköön joulu!

        Vai sillä lailla. Mikä ihmeen eksyttäjä sinäkin oikein olet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai sillä lailla. Mikä ihmeen eksyttäjä sinäkin oikein olet?

        Useiden tutkijoiden mukaan Jeesus syntyi syksyllä, Lehtimajajuhlien aikaan.,Joulun aikaan Beetlehemissä oli niin kylmä, että paimenet eivät voineet olla ulkona paimentamassa lampaitaan.
        Lehtimajajuhlien viimeinen päivä on Simhat Toraa -juhla, eli Jumalan sanan juhla ja Jeesus kutsutaan myös Sanaksi: "Alussa oli sana.....ja sana tuli lihaksi."
        Ilm 21
        ""Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

        Jumalan maja on Jeesus Kristus.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ahvio musersi joulun vastustajien hörhöilyt. Joulun vastustajien hölynpöly lojuu tuhansina sirpaleina maassa. Heidän tappionsa on totaalinen. Tästä iskusta he eivät toivu. Heidän pelinsä on pelattu.

        Minä iloitsen tästä suunnattomasta voitosta! Minä iloitsen joulun mahtavaakin mahtavammasta voitosta! Eläköön joulu!

        Kyllä, Ahvio on aina perusteellinen kun selvittää asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, Ahvio on aina perusteellinen kun selvittää asioita.

        Se osaa jopa selvittää, miten joulua vietetään tai ei vietetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, Ahvio on aina perusteellinen kun selvittää asioita.

        Ahvio on erittäin perusteellinen, mutta niillä puheilla ei ole tieteellistä relevanssia, koska Ahvion käyttämät lähteet eivät todista hänen teoriaansa joulusta. Sen takia Ahvion kirjoitus on heikkotasoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahvio on erittäin perusteellinen, mutta niillä puheilla ei ole tieteellistä relevanssia, koska Ahvion käyttämät lähteet eivät todista hänen teoriaansa joulusta. Sen takia Ahvion kirjoitus on heikkotasoinen.

        Kyllä on tieteellinen totuus.
        Argumentoi toki jos olet jostain erimieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on tieteellinen totuus.
        Argumentoi toki jos olet jostain erimieltä.

        Mene opiskelemaan tieteenfilosofian perusteita, jottet kirjoita mitä sattuu.

        Kirkkoteologien keskenään ristiriitaiset mielipiteet eivät todista mitään Jeesuksen syntymän ajankohdasta ja sen mahdollisesta viettämisestä alkuseurakunnassa. Sen sijaan tieteellisesti voidaan todistaa, ettei Jeesus ole voinut edes syntyä joulukussaa vaan pikemminkin syksyllä. Raamatussa ei ole mitään tietoa joulun vietosta eikä myöskään käskyä viettää sitä.

        Sen sijaan on paljon kirjallisia dokumentteja siitä, miten katolisen kirkon johto teki päätökset hyväksyä joulu juhlien luetteloon, koska eurooppalaisissa pakanauskonnoissa vietettiin erilaisia keskitalven juhlia.

        David Pawson: The Traditions of Christmas - The Truth About Christmas 

        https://youtu.be/HqwxP4hJSzE?t=1228


    • Anonyymi

      Ahvio on viisas mies ❗😹

      • Anonyymi

        Kyllä, tällä palstalla tuskin on yhtään tohtoria tai dosenttia.


      • Anonyymi

        Ei ole ! Hän on verbaaliakrobaatti, mutta ei ole ansioitunut edes tutkijana. Hän ei ole saanut mitään nostetta tutkijanuralle telogian tiedekunnassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ! Hän on verbaaliakrobaatti, mutta ei ole ansioitunut edes tutkijana. Hän ei ole saanut mitään nostetta tutkijanuralle telogian tiedekunnassa.

        Miten ansioidutaan dokmatiikassa?


    • Anonyymi

      Tuo Ahvio oli vähän aikaa sitten yksi tärkeimmistä helluntailaisten puheliaista saarnaajista. Nyt ne sitten ovat hylkäämässä senkin.

      • Ahvio on kyllä täysin luterilainen joten älä kehtaa taas valehdella. 😹


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ahvio on kyllä täysin luterilainen joten älä kehtaa taas valehdella. 😹

        Viidesläiseltä se vaikuttaa. eli lahkolaiselta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viidesläiseltä se vaikuttaa. eli lahkolaiselta.

        Miten muka eroaa luterilaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viidesläiseltä se vaikuttaa. eli lahkolaiselta.

        Viidesläiset ovat luterilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viidesläiseltä se vaikuttaa. eli lahkolaiselta.

        Nuo korkeakirkolliset kuvittelevat, että kun haukkuu jotakin lahkolaiseksi, niin se oma tulkinta Raamatusta onkin se ainoa oikea versio. He eivät tajua, että kirkon tunnustuskirjatkin ovat ristiriitaisia keskenään.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ahvio on kyllä täysin luterilainen joten älä kehtaa taas valehdella. 😹

        Kerro toki lisää valehtelustasi niin tarkastellaan ja nauretaan sille täällä yhdessä 😹


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki lisää valehtelustasi niin tarkastellaan ja nauretaan sille täällä yhdessä 😹

        Tolkku itse kertoo valheistaan, tarkastelkaa niitä sitten yhdessä - itkekää tai naurakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki lisää valehtelustasi niin tarkastellaan ja nauretaan sille täällä yhdessä 😹

        Juha Ahvio on umpiluterilainen, konservatiivinen ja kansallismielinen kristitty. Hän on antanut koiralleen nimen Sisu, joka viittaa Suomen Sisuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Ahvio on umpiluterilainen, konservatiivinen ja kansallismielinen kristitty. Hän on antanut koiralleen nimen Sisu, joka viittaa Suomen Sisuun.

        Vain sinun mielessäsi Sisu-pastillikin viittaa Suomen Sisuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinun mielessäsi Sisu-pastillikin viittaa Suomen Sisuun.

        Voit alentua vinoilemiseen, mutta Juha Ahvio on kansallismielinen poliitikko, joka kannattaa Suomen Sisun arvoja. Juuri tuli Patmos-radiosta Ahvion puhetta, jossa hän puhui isämaallisuuden tärkeydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Ahvio on umpiluterilainen, konservatiivinen ja kansallismielinen kristitty. Hän on antanut koiralleen nimen Sisu, joka viittaa Suomen Sisuun.

        Olen tähän asti kuvitellut, että tuo nimi Sisu viittaisin heprean sanaan sisu , joka käännetään usein iloitsemiseksi.

        https://youtu.be/Z9sV3hQnS8A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit alentua vinoilemiseen, mutta Juha Ahvio on kansallismielinen poliitikko, joka kannattaa Suomen Sisun arvoja. Juuri tuli Patmos-radiosta Ahvion puhetta, jossa hän puhui isämaallisuuden tärkeydestä.

        On totta, että Juha Ahvio on kansallismielinen. Poliitikon määritelmää hän ei taida täyttää, vaikka ottaakin kantaa poliittisiin aiheisiin.

        Oletan, että Juha Ahvio allekirjoittaisi Suomen Sisun perusperiaatteet, mutta tuskin hyväksyy kaikkea Suomen Sisun nimissä tapahtuvaa toimintaa.
        https://www.suomensisu.fi/periaatteet/

        Jostain syystä vihervasemmistolla on vaikeuksia erottaa näitä kahta asiaa, vaan oletuksena tuntuu aina olevan, että jos on jostain jonkun kanssa samaa mieltä, niin on kaikesta samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä mielestäni käy se, kun avoimesti homoseksuaali kaverini törmää usein vihervasemmistolaisiin, jotka eivät millään ymmärrä, että hän ei kannata woke-ideologiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tähän asti kuvitellut, että tuo nimi Sisu viittaisin heprean sanaan sisu , joka käännetään usein iloitsemiseksi.

        https://youtu.be/Z9sV3hQnS8A

        Sisu on myös arameaa, joka merkitsee hevosta. Tosin Juha Ahvion koiran nimi viitannee Suomen Sisuun.

        Oletko huomannut, että Juha Ahviolla ja Markku Ruotsilalla on oikeistosiiven republikaanien keskuudessa muodissa oleva 50-luvun hiuskampaus?

        https://www.vartija-lehti.fi/wp-content/uploads/2019/09/Ruotsila-kuva.jpg

        https://uusitie.com/wp-content/uploads/RGB_juha-ahvio_jenniina-nummela-930x600.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisu on myös arameaa, joka merkitsee hevosta. Tosin Juha Ahvion koiran nimi viitannee Suomen Sisuun.

        Oletko huomannut, että Juha Ahviolla ja Markku Ruotsilalla on oikeistosiiven republikaanien keskuudessa muodissa oleva 50-luvun hiuskampaus?

        https://www.vartija-lehti.fi/wp-content/uploads/2019/09/Ruotsila-kuva.jpg

        https://uusitie.com/wp-content/uploads/RGB_juha-ahvio_jenniina-nummela-930x600.jpg

        Ei ole mitään merkkejä siitä, että Juha Ahvion koiran nimi viittaisi Suomen Sisuun. Huomattavasti luontevammalta näyttäisi se, että nimi viittaisi heprean kielen sanaan sisu, joka käännettään usein mm. iloitsemiseksi. Asetat itsesi kovin huonoon valoon kommentoijana, ellet kykene antamaan väitteellesi Ahvion koiran nimen taustasta mitään varteenotettavaa lähdettä.

        Kommenttisi kampauksiin liittyen kertoo lähinnä siitä, että näet itsekin argumentointisi epätoivoisena yrityksenä mustata Ahvion ja Ruotsalan maineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään merkkejä siitä, että Juha Ahvion koiran nimi viittaisi Suomen Sisuun. Huomattavasti luontevammalta näyttäisi se, että nimi viittaisi heprean kielen sanaan sisu, joka käännettään usein mm. iloitsemiseksi. Asetat itsesi kovin huonoon valoon kommentoijana, ellet kykene antamaan väitteellesi Ahvion koiran nimen taustasta mitään varteenotettavaa lähdettä.

        Kommenttisi kampauksiin liittyen kertoo lähinnä siitä, että näet itsekin argumentointisi epätoivoisena yrityksenä mustata Ahvion ja Ruotsalan maineen.

        "Ei ole mitään merkkejä siitä, että Juha Ahvion koiran nimi viittaisi Suomen Sisuun."

        ja hahahahah...

        Juha Ahvio on oikeistolaidan republikaani, joka on alkanut entistä enemmän politikoimaan. Hän on suomensisulainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole mitään merkkejä siitä, että Juha Ahvion koiran nimi viittaisi Suomen Sisuun."

        ja hahahahah...

        Juha Ahvio on oikeistolaidan republikaani, joka on alkanut entistä enemmän politikoimaan. Hän on suomensisulainen.

        Väitteesi ei siis perustu mihinkään. Vaikutat muutenkin vihavasemmistolaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi ei siis perustu mihinkään. Vaikutat muutenkin vihavasemmistolaiselta.

        En ole vihervasemmistolainen. Sinä et vain kykene nyt hyväksymään sitä, että Juha Ahvio on suomensisulainen, joka on alkanut myös politikoimaan. Hänen poliittinen agenda on persuistakin oikeistolaisempaa suomensisulaisuutta ja oikean laidan republikaanisuutta. Hän jopa levittänyt niissä piireissä kiertäviä salaliittoteorioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole vihervasemmistolainen. Sinä et vain kykene nyt hyväksymään sitä, että Juha Ahvio on suomensisulainen, joka on alkanut myös politikoimaan. Hänen poliittinen agenda on persuistakin oikeistolaisempaa suomensisulaisuutta ja oikean laidan republikaanisuutta. Hän jopa levittänyt niissä piireissä kiertäviä salaliittoteorioita.

        Todista, että Ahvio on Suomen Sisulainen.
        Yllätän hänet tällä tiedollasi. 😹


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Todista, että Ahvio on Suomen Sisulainen.
        Yllätän hänet tällä tiedollasi. 😹

        Ahvion julkaisut ovat suomensisulaisia, mitä hän ihannoi, minkä takia hänen koiransakin nimi on Sisu. Sitten on ihan eri asia, onko hän ydistyksen jäsen. Ne tiedot eivät ole julkisia, mutta siitä viis, koska hänen poliittinen toimintansa todistaa asian.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahvion julkaisut ovat suomensisulaisia, mitä hän ihannoi, minkä takia hänen koiransakin nimi on Sisu. Sitten on ihan eri asia, onko hän ydistyksen jäsen. Ne tiedot eivät ole julkisia, mutta siitä viis, koska hänen poliittinen toimintansa todistaa asian.

        Eikö sinulla olekaan mitään todisteta?😾


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eikö sinulla olekaan mitään todisteta?😾

        On. Lue hänen julkaisunsa. Sen kisäksi tänään Radio Patmoksessa Ahvio julisti kansallismielisyyttä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On. Lue hänen julkaisunsa. Sen kisäksi tänään Radio Patmoksessa Ahvio julisti kansallismielisyyttä.

        Tunnen Juhan. Ei ole Suomen Sisun jäsen joten älä puhu skeidaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        On. Lue hänen julkaisunsa. Sen kisäksi tänään Radio Patmoksessa Ahvio julisti kansallismielisyyttä.

        Mitä pahaa on pitää Suomen ja suom suomalaisten puolta?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eikö sinulla olekaan mitään todisteta?😾

        Lueppas tämä Juha Ahvion kirjoitus, joka on suomensisulaista agitaatiota:

        "Tarjoan kirjassani perustellun inhorealistisen tilannearvion ja taustoituksen siitä ja sille, missä nyt olemme. Halusimme tai emme, me olemme Suomessakin maailmankatsomuksellisessa kulttuurisodassa. Globalistiset ja kulttuurimarxilaiset toimijat haluavat muuttaa maailman ja myös Euroopan ja Suomen utopiansa mukaiseksi. Tässä utopiassa ei löydy sijaa arvokonservatiiviselle kristillisyydelle eikä kansallismielisyydelle.

        Tästä syystä tilanne on se, että kaikkien konservatiivien, sekä arvokonservatiivisten kristittyjen että rajoja puolustavien maahanmuuttokriitikoiden, on nyt noustava yhteiseen kansallismieliseen rintamaan."

        https://www.patmos.fi/blogit/sananvapaus-on-uhattuna-suomessa/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lueppas tämä Juha Ahvion kirjoitus, joka on suomensisulaista agitaatiota:

        "Tarjoan kirjassani perustellun inhorealistisen tilannearvion ja taustoituksen siitä ja sille, missä nyt olemme. Halusimme tai emme, me olemme Suomessakin maailmankatsomuksellisessa kulttuurisodassa. Globalistiset ja kulttuurimarxilaiset toimijat haluavat muuttaa maailman ja myös Euroopan ja Suomen utopiansa mukaiseksi. Tässä utopiassa ei löydy sijaa arvokonservatiiviselle kristillisyydelle eikä kansallismielisyydelle.

        Tästä syystä tilanne on se, että kaikkien konservatiivien, sekä arvokonservatiivisten kristittyjen että rajoja puolustavien maahanmuuttokriitikoiden, on nyt noustava yhteiseen kansallismieliseen rintamaan."

        https://www.patmos.fi/blogit/sananvapaus-on-uhattuna-suomessa/

        Mikä kohta kertoo, että on Sisun jäsen?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mikä kohta kertoo, että on Sisun jäsen?

        Oli Juha Ahvio järjestön jäsen tai ei, niin hänen poliittinen toimintansa on suomensisulaista. Minulla on jokin käsitys hänen jäsenyydestä, mitta en somessa puhu asiasta. Se riittäköön, että on todisteita hänen poliittisesta suuntauksesta, joka on suomensisulaisuus ja oikeistosiiven republikaanisuus, johon liittyy QAnon salaliittoteorioiden jakaminen (mm. koronaviruslaboratoriot).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli Juha Ahvio järjestön jäsen tai ei, niin hänen poliittinen toimintansa on suomensisulaista. Minulla on jokin käsitys hänen jäsenyydestä, mitta en somessa puhu asiasta. Se riittäköön, että on todisteita hänen poliittisesta suuntauksesta, joka on suomensisulaisuus ja oikeistosiiven republikaanisuus, johon liittyy QAnon salaliittoteorioiden jakaminen (mm. koronaviruslaboratoriot).

        Eli perut nyt väitteesi, että olisi Suomen Sisun jäsen?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eli perut nyt väitteesi, että olisi Suomen Sisun jäsen?

        Minä en ole puhunut mitään järjestön jäsenyydestä vaan suomensisulaisuudesta, millainen Juha Ahvio on kiireestä kantapäähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole puhunut mitään järjestön jäsenyydestä vaan suomensisulaisuudesta, millainen Juha Ahvio on kiireestä kantapäähän.

        Olemme siis me olemme samaa mieltä, että Ahvio ei ole Suomen Sisun jäsen?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Olemme siis me olemme samaa mieltä, että Ahvio ei ole Suomen Sisun jäsen?

        En kommentoi asiaa. Minulla on käsitys Juha Ahvion mahdollisesta jäsenyydestä, mutta se asia ei kuulut someen.

        Juha Ahvion poliittinen toiminta on täysveristä suomensisulaisuutta, mistä tässä on oiva esimerkki:

        "Tarjoan kirjassani perustellun inhorealistisen tilannearvion ja taustoituksen siitä ja sille, missä nyt olemme. Halusimme tai emme, me olemme Suomessakin maailmankatsomuksellisessa kulttuurisodassa. Globalistiset ja kulttuurimarxilaiset toimijat haluavat muuttaa maailman ja myös Euroopan ja Suomen utopiansa mukaiseksi. Tässä utopiassa ei löydy sijaa arvokonservatiiviselle kristillisyydelle eikä kansallismielisyydelle. Tästä syystä tilanne on se, että kaikkien konservatiivien, sekä arvokonservatiivisten kristittyjen että rajoja puolustavien maahanmuuttokriitikoiden, on nyt noustava yhteiseen kansallismieliseen rintamaan."

        https://www.patmos.fi/blogit/sananvapaus-on-uhattuna-suomessa/


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kommentoi asiaa. Minulla on käsitys Juha Ahvion mahdollisesta jäsenyydestä, mutta se asia ei kuulut someen.

        Juha Ahvion poliittinen toiminta on täysveristä suomensisulaisuutta, mistä tässä on oiva esimerkki:

        "Tarjoan kirjassani perustellun inhorealistisen tilannearvion ja taustoituksen siitä ja sille, missä nyt olemme. Halusimme tai emme, me olemme Suomessakin maailmankatsomuksellisessa kulttuurisodassa. Globalistiset ja kulttuurimarxilaiset toimijat haluavat muuttaa maailman ja myös Euroopan ja Suomen utopiansa mukaiseksi. Tässä utopiassa ei löydy sijaa arvokonservatiiviselle kristillisyydelle eikä kansallismielisyydelle. Tästä syystä tilanne on se, että kaikkien konservatiivien, sekä arvokonservatiivisten kristittyjen että rajoja puolustavien maahanmuuttokriitikoiden, on nyt noustava yhteiseen kansallismieliseen rintamaan."

        https://www.patmos.fi/blogit/sananvapaus-on-uhattuna-suomessa/

        Se on vain sinun mielipiteesi. Suomen Sisuun hän ei kuulu.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Se on vain sinun mielipiteesi. Suomen Sisuun hän ei kuulu.

        Juha Ahvio on täysin politisoitunut kirkkoteologi, joka julistaa nykyään paljonkin suomensisulaisuutta. Jos tätä et usko, niin ole sitten uskomatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juha Ahvio on täysin politisoitunut kirkkoteologi, joka julistaa nykyään paljonkin suomensisulaisuutta. Jos tätä et usko, niin ole sitten uskomatta.

        Juha ei ole politisoitunut mutta seuraa aktiivisesti maailman tapahtumia ja analysoi niitä.
        Sinun on vain hyväksyttävä, että kaikki eivät ole punavihreitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vihervasemmistolainen. Sinä et vain kykene nyt hyväksymään sitä, että Juha Ahvio on suomensisulainen, joka on alkanut myös politikoimaan. Hänen poliittinen agenda on persuistakin oikeistolaisempaa suomensisulaisuutta ja oikean laidan republikaanisuutta. Hän jopa levittänyt niissä piireissä kiertäviä salaliittoteorioita.

        En väittänyt sinua vihervasemmistolaiseksi.

        Henkilöä voidaan pitää "suomensisulaisena" mikäli hän on ilmaissut kannattavansa Suomen Sisua. Pelkkä se, että Ahvio kannattaa osin samoja asioita ja lienee monesta asiasta eri mieltä, ei tee hänestä "suomensisulaista".

        Perussuomalaiset edustavat lähinnä keskustavasemmistolaisuutta. Sen oikealle puolelle mahtuu hyvin paljon kaikenlaista.

        Taitaa olla sinunkin tapauksessasi niin, että vihavasemmistolaisena pyrit leimaamaan kanssasi eri mieltä olevia ihmisiä erilaisin epämääräisin negatiivisina kokemillasi leimoilla, joiden yhteys todellisuuteen on kovin hatara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Lue hänen julkaisunsa. Sen kisäksi tänään Radio Patmoksessa Ahvio julisti kansallismielisyyttä.

        Kansallismielisyyden kannattaminen ei tarkoita sitä, että henkilö olisi suomensisulainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppas tämä Juha Ahvion kirjoitus, joka on suomensisulaista agitaatiota:

        "Tarjoan kirjassani perustellun inhorealistisen tilannearvion ja taustoituksen siitä ja sille, missä nyt olemme. Halusimme tai emme, me olemme Suomessakin maailmankatsomuksellisessa kulttuurisodassa. Globalistiset ja kulttuurimarxilaiset toimijat haluavat muuttaa maailman ja myös Euroopan ja Suomen utopiansa mukaiseksi. Tässä utopiassa ei löydy sijaa arvokonservatiiviselle kristillisyydelle eikä kansallismielisyydelle.

        Tästä syystä tilanne on se, että kaikkien konservatiivien, sekä arvokonservatiivisten kristittyjen että rajoja puolustavien maahanmuuttokriitikoiden, on nyt noustava yhteiseen kansallismieliseen rintamaan."

        https://www.patmos.fi/blogit/sananvapaus-on-uhattuna-suomessa/

        Mikä tuossa tekee hänestä sinun mielestäsi nimenomaisesti suomensisulaisen? Ajatteletko tosiaan, että kaikki suomalaisten kansallismielisyys olisi suomensisulaisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli Juha Ahvio järjestön jäsen tai ei, niin hänen poliittinen toimintansa on suomensisulaista. Minulla on jokin käsitys hänen jäsenyydestä, mitta en somessa puhu asiasta. Se riittäköön, että on todisteita hänen poliittisesta suuntauksesta, joka on suomensisulaisuus ja oikeistosiiven republikaanisuus, johon liittyy QAnon salaliittoteorioiden jakaminen (mm. koronaviruslaboratoriot).

        Suomensisulaisuus ei ole poliittinen suuntaus.

        Minkä ryhmän oikeistosiipeen viittaat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kommentoi asiaa. Minulla on käsitys Juha Ahvion mahdollisesta jäsenyydestä, mutta se asia ei kuulut someen.

        Juha Ahvion poliittinen toiminta on täysveristä suomensisulaisuutta, mistä tässä on oiva esimerkki:

        "Tarjoan kirjassani perustellun inhorealistisen tilannearvion ja taustoituksen siitä ja sille, missä nyt olemme. Halusimme tai emme, me olemme Suomessakin maailmankatsomuksellisessa kulttuurisodassa. Globalistiset ja kulttuurimarxilaiset toimijat haluavat muuttaa maailman ja myös Euroopan ja Suomen utopiansa mukaiseksi. Tässä utopiassa ei löydy sijaa arvokonservatiiviselle kristillisyydelle eikä kansallismielisyydelle. Tästä syystä tilanne on se, että kaikkien konservatiivien, sekä arvokonservatiivisten kristittyjen että rajoja puolustavien maahanmuuttokriitikoiden, on nyt noustava yhteiseen kansallismieliseen rintamaan."

        https://www.patmos.fi/blogit/sananvapaus-on-uhattuna-suomessa/

        "En kommentoi asiaa. Minulla on käsitys Juha Ahvion mahdollisesta jäsenyydestä, mutta se asia ei kuulut someen."

        Tavoitteenasi on siis vain leimata Juha Ahvio, mutta yrität esittää fiksua onnistumatta siinä.

        Esimerkkisi ei osoita sen kirjoittajan yhteyttä Suomen Sisuun. Tuota mieltä voi olla, vaikka vastustaisi Suomen Sisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En kommentoi asiaa. Minulla on käsitys Juha Ahvion mahdollisesta jäsenyydestä, mutta se asia ei kuulut someen."

        Tavoitteenasi on siis vain leimata Juha Ahvio, mutta yrität esittää fiksua onnistumatta siinä.

        Esimerkkisi ei osoita sen kirjoittajan yhteyttä Suomen Sisuun. Tuota mieltä voi olla, vaikka vastustaisi Suomen Sisua.

        "Esimerkkisi ei osoita sen kirjoittajan yhteyttä Suomen Sisuun."

        Juha Ahvio täysin politisoitunut kirkkotelogi. Hänen poliittinen suuntauksensa on ilmiselvästi Suomen Sisun linjan mukainen. Edellä mainittu esimerkki on vain jäävuoren huippu hänen suomensisulaisuudesta. Vastaavia esimerkkejä on helppo ottaa vaikka kuinka paljon.

        Jos sinua loukkaa tämän asian esille ottaminen, niin voi sinua. Katso itse peiliisi, ketä oletkaan fanittanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkkisi ei osoita sen kirjoittajan yhteyttä Suomen Sisuun."

        Juha Ahvio täysin politisoitunut kirkkotelogi. Hänen poliittinen suuntauksensa on ilmiselvästi Suomen Sisun linjan mukainen. Edellä mainittu esimerkki on vain jäävuoren huippu hänen suomensisulaisuudesta. Vastaavia esimerkkejä on helppo ottaa vaikka kuinka paljon.

        Jos sinua loukkaa tämän asian esille ottaminen, niin voi sinua. Katso itse peiliisi, ketä oletkaan fanittanut?

        En ole koskaan fanittanut ketään. Siinäkin asiassa taidan olla erilainen kuin sinä.

        Tämä, mitä kirjoitin edellä, kuvaa myös vihavasemmistolaisia.

        "On totta, että Juha Ahvio on kansallismielinen. Poliitikon määritelmää hän ei taida täyttää, vaikka ottaakin kantaa poliittisiin aiheisiin.

        Oletan, että Juha Ahvio allekirjoittaisi Suomen Sisun perusperiaatteet, mutta tuskin hyväksyy kaikkea Suomen Sisun nimissä tapahtuvaa toimintaa.
        https://www.suomensisu.fi/periaatteet/

        Jostain syystä vihervasemmistolla on vaikeuksia erottaa näitä kahta asiaa, vaan oletuksena tuntuu aina olevan, että jos on jostain jonkun kanssa samaa mieltä, niin on kaikesta samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä mielestäni käy se, kun avoimesti homoseksuaali kaverini törmää usein vihervasemmistolaisiin, jotka eivät millään ymmärrä, että hän ei kannata woke-ideologiaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan fanittanut ketään. Siinäkin asiassa taidan olla erilainen kuin sinä.

        Tämä, mitä kirjoitin edellä, kuvaa myös vihavasemmistolaisia.

        "On totta, että Juha Ahvio on kansallismielinen. Poliitikon määritelmää hän ei taida täyttää, vaikka ottaakin kantaa poliittisiin aiheisiin.

        Oletan, että Juha Ahvio allekirjoittaisi Suomen Sisun perusperiaatteet, mutta tuskin hyväksyy kaikkea Suomen Sisun nimissä tapahtuvaa toimintaa.
        https://www.suomensisu.fi/periaatteet/

        Jostain syystä vihervasemmistolla on vaikeuksia erottaa näitä kahta asiaa, vaan oletuksena tuntuu aina olevan, että jos on jostain jonkun kanssa samaa mieltä, niin on kaikesta samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä mielestäni käy se, kun avoimesti homoseksuaali kaverini törmää usein vihervasemmistolaisiin, jotka eivät millään ymmärrä, että hän ei kannata woke-ideologiaa."

        Ei kaikki, jotka arvostelevat Juha Ahviota, ole vihervasemmistolaisia wokettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki, jotka arvostelevat Juha Ahviota, ole vihervasemmistolaisia wokettajia.

        Juuri näin. Missasit täydellisesti kommentoimasi viestin pointin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli Juha Ahvio järjestön jäsen tai ei, niin hänen poliittinen toimintansa on suomensisulaista. Minulla on jokin käsitys hänen jäsenyydestä, mitta en somessa puhu asiasta. Se riittäköön, että on todisteita hänen poliittisesta suuntauksesta, joka on suomensisulaisuus ja oikeistosiiven republikaanisuus, johon liittyy QAnon salaliittoteorioiden jakaminen (mm. koronaviruslaboratoriot).

        ”Se riittäköön, että on todisteita hänen poliittisesta suuntauksesta, joka on suomensisulaisuus ja oikeistosiiven republikaanisuus, johon liittyy QAnon salaliittoteorioiden jakaminen (mm. koronaviruslaboratoriot).”

        Tuossa olet oikeassa, että Ahvion poliittiset mielipiteet tulevat juuri Yhdysvaltojen oikeistosiiven republikaaneilta ja tarkemmin hän edustaa valkoista evankelikaalisuutta. Sen vuoksi hänen mielipiteensä ovat aika lailla lähellä tuota suomalaista Sinimustaa liikettä.
        Tähän liittyy tosiaan melkoinen määrä niin QAnon salaliittoteorioita kuin muitakin salaliittoteorioita.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Se riittäköön, että on todisteita hänen poliittisesta suuntauksesta, joka on suomensisulaisuus ja oikeistosiiven republikaanisuus, johon liittyy QAnon salaliittoteorioiden jakaminen (mm. koronaviruslaboratoriot).”

        Tuossa olet oikeassa, että Ahvion poliittiset mielipiteet tulevat juuri Yhdysvaltojen oikeistosiiven republikaaneilta ja tarkemmin hän edustaa valkoista evankelikaalisuutta. Sen vuoksi hänen mielipiteensä ovat aika lailla lähellä tuota suomalaista Sinimustaa liikettä.
        Tähän liittyy tosiaan melkoinen määrä niin QAnon salaliittoteorioita kuin muitakin salaliittoteorioita.

        Ei ole todellakaan lähellä Sinumustaa liikettä.
        Keksit taas mielivaltaisesti asioita mustamaalataksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole todellakaan lähellä Sinumustaa liikettä.
        Keksit taas mielivaltaisesti asioita mustamaalataksesi.

        po. Sinimustaa liikettä.


    • Anonyymi

      En muista kenenkään opettaneen, että joulun viettäminen perustuisi mihinkään käskyyn tai että kristityllä olisi velvollisuus viettää joulua.

      En muista, että missään olisi kovin painokkaasti opetettu, että Jeesus olisi syntynyt nimenomaan 25.12. käyttämämme kalenterin mukaan, vaan että ko. päivämäärä on muuten valikoitunut kyseisen muistojuhlan viettämiselle. Yleensä on ollut puhetta siitä, että Jeesus olisi syntynyt syksyllä.

      Jeesuksen kohdalla "joulun" viettämisessä olisi ollut lähinnä kyse oman syntymäpäivän viettämisestä. En tiedä, onko Jeesuksen aikaan juutalaisuudessa ollut tapana viettää syntymäpäivää vuosittain.

    • On se hyvä ,että meillä kristityillä on vapaus.
      Voidaan juhlistaa Kuninkaamme Jeesuksen syntymää vapaasti.
      On se mahtavaa.

      • Anonyymi

        Vapauteen Kristus meidät vapautti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapauteen Kristus meidät vapautti!

        Vapaus tarkoittaa vapautta synnin orjuudesta ei Jumalan laista. Jos joku viettää joulua, hän rikkoo lakia ja tulee synnin orjaksi, jolloin hän menettää vapautensa.

        Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vapaus tarkoittaa vapautta synnin orjuudesta ei Jumalan laista. Jos joku viettää joulua, hän rikkoo lakia ja tulee synnin orjaksi, jolloin hän menettää vapautensa.

        Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        Sinä pelle et tajua koska kiro6ksen alainen olet ,että Kristus vapautti omansa.
        Sinä et ole Hänen omansa.
        Perustakaa vaikka kirottujen osasto .Siellä voitte laki kiihkoilijat iskeä vaikka ruoskalla toisianne tai mitä keksittekään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaus tarkoittaa vapautta synnin orjuudesta ei Jumalan laista. Jos joku viettää joulua, hän rikkoo lakia ja tulee synnin orjaksi, jolloin hän menettää vapautensa.

        Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        Kukaan ihminen ei ole tässä elämässä vapaa synnin orjuudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ihminen ei ole tässä elämässä vapaa synnin orjuudesta.

        Joulun vietto Jeesusta muistaen on hyvää ja jatkossakin maailman loppuun saakka.
        Pelastuneet juhlii.
        Kuolleet farisekset ei...


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Joulun vietto Jeesusta muistaen on hyvää ja jatkossakin maailman loppuun saakka.
        Pelastuneet juhlii.
        Kuolleet farisekset ei...

        Jeesus tuli juuri syntisiä varten.


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Sinä pelle et tajua koska kiro6ksen alainen olet ,että Kristus vapautti omansa.
        Sinä et ole Hänen omansa.
        Perustakaa vaikka kirottujen osasto .Siellä voitte laki kiihkoilijat iskeä vaikka ruoskalla toisianne tai mitä keksittekään

        Sinä et ole vapaa Kristuksessa vaan lain purkaja ja synnin orja.


    • Anonyymi

      23 päivä joulukuuta perjantai on itselleni sapatin aattopäivä. 24 päivä lauantai on sitten sapatti. Sapattina myös voi lukea Raamatusta Jeesuksen syntymästä, ja veisata "Enkeli taivaan lausui näin: Miks' hämmästyitte säikähtäin? Mä suuren ilon ilmoitan maan kansoille nyt tulevan" jne...

      1234567---

      • Anonyymi

        Me uskovaiset voimme lukea Raamatusta vaikka joka päivä Jeesuksen syntymästä. Emme tarvitse siihen mitään erityistä päivää kuten adventistit. Heille sapatti on tärkeämpi kuin Jeesus.
        Uskovaiset noudattavat tätä Raamatun ohjetta: "He tutkivat sinun sanaasi päivät ja yöt." Ps 1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me uskovaiset voimme lukea Raamatusta vaikka joka päivä Jeesuksen syntymästä. Emme tarvitse siihen mitään erityistä päivää kuten adventistit. Heille sapatti on tärkeämpi kuin Jeesus.
        Uskovaiset noudattavat tätä Raamatun ohjetta: "He tutkivat sinun sanaasi päivät ja yöt." Ps 1

        Autuas se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia.

        Jeesuskin sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Jeesus menikin tapansa mukaan sapattina synagoogaan opettamaan, ja samalla paransi sairaita.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autuas se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia.

        Jeesuskin sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Jeesus menikin tapansa mukaan sapattina synagoogaan opettamaan, ja samalla paransi sairaita.

        1234567---

        Kyllä, näin teki.


    • Anonyymi

      Erinomaista tietoa taas Ahviolta.

      • Anonyymi

        Juha Ahviolla on pitkä selitys, joka ei todista mitään, koska hän erittee vain kirkkoteologien keskenään ristiriitaisia selityksiä. Sen sijaan hän sivuuttaa kaiken saamansa kritiikin, joten hänen kirjoituksensa on tieteellisesti arvioiden heikkotasoinen.


      • Anonyymi

        Ahvio on täysin väärässä.

        Alkuseurakunta noudatti lakia apostolien johdolla. Laissa on kielletty lisäämästä käskyjä lakiin, minkä takia he eivät viettäneet joulua ja minkä takia Raamattu ei kerro joulusta mitään. Apostolit olivat kaikki messiaanisia juutalaisia, jotka eivät noudattaneet roomalaisia pakanajuhlia, saatikka olleet edes kaikista niistä tietoisia. Sen sijaan he kävivät päivittäin Jerusalemin temppelissä, jossa vietettiin laissa mainittuja juhlia.

        ”Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. Pelko levisi ihmisten keskuuteen, ja apostolien kätten kautta tapahtui monia ihmeitä ja tunnustekoja. Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.” (Ap.t 2:42-46)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahvio on täysin väärässä.

        Alkuseurakunta noudatti lakia apostolien johdolla. Laissa on kielletty lisäämästä käskyjä lakiin, minkä takia he eivät viettäneet joulua ja minkä takia Raamattu ei kerro joulusta mitään. Apostolit olivat kaikki messiaanisia juutalaisia, jotka eivät noudattaneet roomalaisia pakanajuhlia, saatikka olleet edes kaikista niistä tietoisia. Sen sijaan he kävivät päivittäin Jerusalemin temppelissä, jossa vietettiin laissa mainittuja juhlia.

        ”Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. Pelko levisi ihmisten keskuuteen, ja apostolien kätten kautta tapahtui monia ihmeitä ja tunnustekoja. Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.” (Ap.t 2:42-46)

        Sinä olet väärässä ja Ahvio oikeassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet väärässä ja Ahvio oikeassa!

        Sinulla ei ole mitään perusteluja. Minulla oli jopa sitaatti Raamatusta.

        Joten nyt on niin, että Juha Ahvio on täysin väärässä. Kristinusko ei perustu mielipiteisiin vaan Raamattuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahvio on täysin väärässä.

        Alkuseurakunta noudatti lakia apostolien johdolla. Laissa on kielletty lisäämästä käskyjä lakiin, minkä takia he eivät viettäneet joulua ja minkä takia Raamattu ei kerro joulusta mitään. Apostolit olivat kaikki messiaanisia juutalaisia, jotka eivät noudattaneet roomalaisia pakanajuhlia, saatikka olleet edes kaikista niistä tietoisia. Sen sijaan he kävivät päivittäin Jerusalemin temppelissä, jossa vietettiin laissa mainittuja juhlia.

        ”Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. Pelko levisi ihmisten keskuuteen, ja apostolien kätten kautta tapahtui monia ihmeitä ja tunnustekoja. Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.” (Ap.t 2:42-46)

        "Laissa on kielletty lisäämästä käskyjä lakiin, minkä takia he eivät viettäneet joulua ja minkä takia Raamattu ei kerro joulusta mitään."

        Kerrotko vielä, missä ja miten Ahvio esittää, että meitä olisi käsketty viettämään joulua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei ole mitään perusteluja. Minulla oli jopa sitaatti Raamatusta.

        Joten nyt on niin, että Juha Ahvio on täysin väärässä. Kristinusko ei perustu mielipiteisiin vaan Raamattuun.

        Raamattu ei kiellä joulunviettoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei kiellä joulunviettoa.

        Kyllä kieltää. Jumala on kieltänyt lisäämästä käskyihinsä mitään. Joulu on sen takia Jumalalle kauhistus, koska hän ei ole käskenyt joulua viettämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kieltää. Jumala on kieltänyt lisäämästä käskyihinsä mitään. Joulu on sen takia Jumalalle kauhistus, koska hän ei ole käskenyt joulua viettämään.

        Et kuitenkaan osannut vieläkään vastata tähän:

        Kerrotko vielä, missä ja miten Ahvio esittää, että meitä olisi käsketty viettämään joulua?

        Kun et tuohon osaa vastata, kerrot meille kaikille, ettei hyökkäyksesi Ahviota vastaan tosiasiassa perustu Ahvion kirjoitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan osannut vieläkään vastata tähän:

        Kerrotko vielä, missä ja miten Ahvio esittää, että meitä olisi käsketty viettämään joulua?

        Kun et tuohon osaa vastata, kerrot meille kaikille, ettei hyökkäyksesi Ahviota vastaan tosiasiassa perustu Ahvion kirjoitukseen.

        Oletko ihan lapsellinen? Ahvio puolustaa joulun viettämistä vuodesta toiseen joulun alla Patmoksen blogissa ja muissakin yhteyksissä perusteilla, jotka eivät löydy Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kieltää. Jumala on kieltänyt lisäämästä käskyihinsä mitään. Joulu on sen takia Jumalalle kauhistus, koska hän ei ole käskenyt joulua viettämään.

        Joulun vietto ei ole käsky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulun vietto ei ole käsky.

        Luterilaisessa kirkossa joulu on samanlainen käsky kuin muutkin perinteet. Sen takia kirkoissa vietetään joulua ja messut noudattavat joulun järjestystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisessa kirkossa joulu on samanlainen käsky kuin muutkin perinteet. Sen takia kirkoissa vietetään joulua ja messut noudattavat joulun järjestystä.

        Tosin luterilaisen kirkon käskyt rikkovat Jumalan käskyjä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin luterilaisen kirkon käskyt rikkovat Jumalan käskyjä vastaan.

        Mitkä käskyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä käskyt?

        >>>"Tosin luterilaisen kirkon käskyt rikkovat Jumalan käskyjä vastaan."
        Mitkä käskyt?<<<<

        Käytännössä kaikki!

        Vertaa luterilaisen kirkon oppeja tähän Jeesuksen käskyyn, jos osaat:

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>"Tosin luterilaisen kirkon käskyt rikkovat Jumalan käskyjä vastaan."
        Mitkä käskyt?<<<<

        Käytännössä kaikki!

        Vertaa luterilaisen kirkon oppeja tähän Jeesuksen käskyyn, jos osaat:

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Vertaa sinä kun asian otit esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>"Tosin luterilaisen kirkon käskyt rikkovat Jumalan käskyjä vastaan."
        Mitkä käskyt?<<<<

        Käytännössä kaikki!

        Vertaa luterilaisen kirkon oppeja tähän Jeesuksen käskyyn, jos osaat:

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Nyt odotan suurella mielenkiinnolla, että kuinka näet tuon Raamatunkohdan suhteessa siihen, miksi Jeesus kuoli ristillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt odotan suurella mielenkiinnolla, että kuinka näet tuon Raamatunkohdan suhteessa siihen, miksi Jeesus kuoli ristillä.

        Jeesus ei kuollut ristillä, jotta sinä voi syödä joulukinkkua ja tehdä työtä sapattina. Jeesus kuoli niiden syntien sovittamiseksi, jotka luopuvat synneistään uskossa häneen.

        Jeesuksen armo on tarkoitettu parannuksen tekoa varten, mutta ei ole laittomuutta varten. Armo seuraa parannusta, mutta ei seuraa tahallista laittomuutta. Luterilainen krikko on perustettu laittomuudelle, joten armoa siellä ei ole, mutta paljon katteettomia lupauksia armosta. Koko luterilainen kirkko on raju eksytys.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei kuollut ristillä, jotta sinä voi syödä joulukinkkua ja tehdä työtä sapattina. Jeesus kuoli niiden syntien sovittamiseksi, jotka luopuvat synneistään uskossa häneen.

        Jeesuksen armo on tarkoitettu parannuksen tekoa varten, mutta ei ole laittomuutta varten. Armo seuraa parannusta, mutta ei seuraa tahallista laittomuutta. Luterilainen krikko on perustettu laittomuudelle, joten armoa siellä ei ole, mutta paljon katteettomia lupauksia armosta. Koko luterilainen kirkko on raju eksytys.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Oletko adventisti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko adventisti?

        En ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko adventisti?

        Miksi kyselet tuollaista? Etkö usko Raamattua? Onko sinulla jokin antikristillinen uskonto, koska et pysty noudattamaan Raamattua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kyselet tuollaista? Etkö usko Raamattua? Onko sinulla jokin antikristillinen uskonto, koska et pysty noudattamaan Raamattua?

        Oletko adventista vai et?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko adventista vai et?

        En ole.

        Miksi et pysty hyväksymään siteeraamiani kohtia Raamattusta? Onko sinulla jokin antikristillinen uskonto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan lapsellinen? Ahvio puolustaa joulun viettämistä vuodesta toiseen joulun alla Patmoksen blogissa ja muissakin yhteyksissä perusteilla, jotka eivät löydy Raamatusta.

        Et kuitenkaan osannut vieläkään vastata tähän:

        Kerrotko vielä, missä ja miten Ahvio esittää, että meitä olisi käsketty viettämään joulua?

        Anna tarkka lähde ja lainaus tarkoittamastasi kohdasta.

        Kun et tuohon osaa vastata, kerrot meille kaikille, ettei hyökkäyksesi Ahviota vastaan tosiasiassa perustu Ahvion kirjoitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisessa kirkossa joulu on samanlainen käsky kuin muutkin perinteet. Sen takia kirkoissa vietetään joulua ja messut noudattavat joulun järjestystä.

        Alkaa näyttää siltä, että keskustelussa ihmiset puhuvat eri asioista luullen puhuvansa samoista asioista. Olen ajatellut, että käskyllä viettää joulua puhuisit siitä, että luterilaiseen oppiin kuuluisi käsky joulun viettämisestä. Taidatkin tarkoittaa sitä, että Suomessa luterilaisessa kirkossa on sovittu, että kirkkovuosi jaetaan eri jaksoihin, kuten joulujakso, pääsiäisjakso ja helluntaijakso, jotka jakautuvat vielä esim. adventtiaikaan, jouluaikaan ja loppiaisaikaan. Ympäri Suomea noudatetaan samaa jakoa. Kullekin pyhälle on vielä annettu oma teemansa. Muistaakseni Kirkkokäsikirjasta on kolme vuosikertaa, joita käytetään kiertävässä järjestyksessä. Näin varmistetaan se, että tietyt aiheet tulevat käsitellyksi kussakin seurakunnassa ja jos yksittäinen henkilö käy syystä tai toisesta jossakin muussa kirkossa kuin "omassaan", pääsee hän silti osalliseksi samasta teemasta.

        Kyse ei siis ole opillisesta käskystä, vaan tavasta organisoida toimintaa.

        Koetko ongelmalliseksi sen, että luterilaisessa kirkossa "vietetään" mm. yhdeksättätoista sunnuntaita helluntaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei kuollut ristillä, jotta sinä voi syödä joulukinkkua ja tehdä työtä sapattina. Jeesus kuoli niiden syntien sovittamiseksi, jotka luopuvat synneistään uskossa häneen.

        Jeesuksen armo on tarkoitettu parannuksen tekoa varten, mutta ei ole laittomuutta varten. Armo seuraa parannusta, mutta ei seuraa tahallista laittomuutta. Luterilainen krikko on perustettu laittomuudelle, joten armoa siellä ei ole, mutta paljon katteettomia lupauksia armosta. Koko luterilainen kirkko on raju eksytys.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        En syö sikaa, enkä varsinkaan kinkkua. Pyrin välttämään työn tekemistä sapattina (perjantai-illan auringonlaskusta lauantai-illan auringonlaskuun). Riippuu tosin hieman siitä missä olen. Israelissa ollessa noudatan tuota sikäläistä aikataulua, muualla maailmassa pyöriessä riippuu enemmän tilanteesta, eli menen useimmiten tuon mainitun aikataulun mukaan, tai sitten lykkään vapaata vuorokaudella. Varsinkin Suomessa talvella saatan aloittaa sapatin myöhemmin kuin auringonlaskun aikaan.

        Olet pitkälti oikeassa tuossa kommenttisi alussa, mutta sitten menet mielestäni hieman harhaan.

        Usein sanotaan, että on hyvä, että ihminen on uskoon tullessaan ehdoton tietyistä opillisista asioista, koska se antaa eräänlaista turvaa alkumetreille. Yleensä hieman pidempään uskossa olleet oppivat paremmin hahmottamaan, mistä missäkin asiassa on pohjimmiltaan kyse. Toisinaan tietenkin ihmiset hahmottavat väärin.

        Tunnen uskovia, joiden elämänkaari on mennyt niin, että ovat mielestään löytäneet ryhmän, jossa on totuus, kunnes ovat vähitellen alkaneet nähdä ryhmän opetuksessa ja yksittäisten jäsenten käsityksissä virheitä. Eräskin teologian tohtori (ei luterilainen) sanoi, että hänestä tuntui vähitellen siltä, että vain hän ja hänen vaimonsa olivat ainoat oikeat kristityt, kunnes alkoi epäillä vaimonsa uskoa. Silloin hän tajusi, että eihän tilanne voi olla sellainen, että hän on ainoa kristitty maailmassa ja oppi kuuntelemaan myös muiden kristittyjen ajatuksia ja huomasi, että monessa kohden oli ymmärtänyt heidän ajatuksensa täysin väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kyselet tuollaista? Etkö usko Raamattua? Onko sinulla jokin antikristillinen uskonto, koska et pysty noudattamaan Raamattua?

        Juttusi muistuttavat monin kohdin adventistien juttuja. Osin opillisesti ja osin tyyliltään. Hieman vastaavaa on myös mm. Jehovan todistajilla. Pidän kyllä adventisteja kristittyinä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kyselet tuollaista? Etkö usko Raamattua? Onko sinulla jokin antikristillinen uskonto, koska et pysty noudattamaan Raamattua?

        Mistä päättelet, etten usko Raamattua?

        On ihmisen uskonto mikä tahansa, hän ei pysty noudattamaan Raamattua täydellisesti. Jos joku kuvittelee noudattavansa Raamattua täydellisesti, hän ei ole ymmärtänyt Raamattua.

        On hyvä pyrkiä noudattamaan Raamattua oman parhaan ymmärryksensä mukaan. Silloin menee itse ja johdattaa helposti muita harhaan, jos alkaa vaatia muilta Raamatun noudattamista täsmälleen siten kuin vaatija on sen itse ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet, etten usko Raamattua?

        On ihmisen uskonto mikä tahansa, hän ei pysty noudattamaan Raamattua täydellisesti. Jos joku kuvittelee noudattavansa Raamattua täydellisesti, hän ei ole ymmärtänyt Raamattua.

        On hyvä pyrkiä noudattamaan Raamattua oman parhaan ymmärryksensä mukaan. Silloin menee itse ja johdattaa helposti muita harhaan, jos alkaa vaatia muilta Raamatun noudattamista täsmälleen siten kuin vaatija on sen itse ymmärtänyt.

        Luterilaisten tottelemattomuus ei ole satunnaista vaan järjestelmällistä, jatkuvaa ja lähes kaiken kattavaa. Sellaista syntiä ei saa anteeksi, ellei tee täyskäännöstä, mutta harva sen tekee. Luterilaiset eivät tee parannusta, koska he luulevat olevansa Kristuksessa.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Heb 10:6 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet, etten usko Raamattua?

        On ihmisen uskonto mikä tahansa, hän ei pysty noudattamaan Raamattua täydellisesti. Jos joku kuvittelee noudattavansa Raamattua täydellisesti, hän ei ole ymmärtänyt Raamattua.

        On hyvä pyrkiä noudattamaan Raamattua oman parhaan ymmärryksensä mukaan. Silloin menee itse ja johdattaa helposti muita harhaan, jos alkaa vaatia muilta Raamatun noudattamista täsmälleen siten kuin vaatija on sen itse ymmärtänyt.

        "Silloin menee itse ja johdattaa helposti muita harhaan, jos alkaa vaatia muilta Raamatun noudattamista täsmälleen siten kuin vaatija on sen itse ymmärtänyt."

        Ainakin näitä tulkitoja on jo siinä määrin, että jos jokaisen omia päätelmiä pitäisi noudattaa, ei olisi minkäänlaista yksimielisyyttä siitä, mitä ja miten.


    • Ei sillä nimellä ole mutta syntymä juhlan vietto on, sitä vietetään Jeesusen syntymä juhlaa.

      • Anonyymi

        Juurikin näin.


    • Anonyymi

      Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo, ettei joulu ollut mukana varhaisempien kirkon juhlien listalla. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäinen maininta Jeesuksen syntymän ajankohdasta olisi ollut Kleemens Aleksandrian mainitsema toukokuun 2. päivä. 200-luvulta lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdan on sanottu olleen huhtikuun 19. tai 20. päivä, maaliskuun 28. päivä, huhtikuun 2. päivä, marraskuun 18. päivä ja tammikuun 6. päivä jne.

      Kristillisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus syntyi Betlehemissä Juudeassa. Kirkon sisällä oli monia erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ja vasta 354 jKr. Rooman kirkon piispa Liberius määräsi Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Joulukuun 25. päivä valikoitui Rooman kirkon toimesta Jeesuksen syntymäpäiväksi tietyn syyn takia:

      Otavan Suuri Ensyklopedia:
      "Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, "epifanian" kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sen sijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjumalan syntymäpäivänä, "Dies natalis solis in victi". Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoihin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai."

      Rooman kirkko säilytti pakanalliset perinteet siirtäen näihin pakanallisiin perinteisiin kristillistä sisältöä, mutta samaan aikaan kirkon varhaisina aikoina kirkko salli jäsentensä viettävän esim. Saturnaalia juhlaa. Jeesuksen syntymäjuhla joulukuun 25. päivänä perustuu pakanalliseen perinteeseen, ei Raamatun opetukseen.

    • Anonyymi

      Jehovat, jotka ovat joulunviettoa vastaan, itse asiassa viettävät joulua: pitävät vapaata ja tapaavat sukulaisia ja ystäviä. Kuka ketjun joulun vastustajista voi sano, ettei vietä?

      • Eihän pelkkä vapaa ajan viettäminen ole mitään joulun juhlimista?
        Jouluun liittyy paljon sellaista, mitä ei muuna aikana tehdä.


    • >>28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:>>

      Minulle kuolema kelpaa oikein hyvin.
      😄😄😄😄😄

      • Anonyymi

        Sinä olet entinen helluntailainen, joka kääntyi katoliseksi. Sinulla ei mene hyvin.


    • Anonyymi

      Raamatussa selvästi sanotaan, että kukin on vapaa viettämään juhlia tai olla viettämättä. Ei sillä ole väliä milloin me juhlia vietämme. Sen sijaan kaikki yritys kontrolloida toisen elämää on väärin.
      Jehovan todistajat eivät vietä joulua. He ovat muutenkin harhaoppisia ja elävät eristäytynyttä kontrolloitua elämää.
      Jos joku oikeasti kristitty kieltää viettämästä joulua, minulle herää kyllä ajatus onko kaikki kunnossa. Eikö meidän kristittyjen fokus pitäisi olla muissa asioissa?
      Osoita hyvyyttä ja Jeesuksen rakkautta toiselle. Sen luulen kantavan hyvää hedelmää.

      • Anonyymi

        Raamatussa ei ole mitään ilmoitusta siitä, että Jumalan määräämiä juhlia voisi viettää kukun oman halunsa mukaisesti.


      • Anonyymi

        >>Jos joku oikeasti kristitty kieltää viettämästä joulua, minulle herää kyllä ajatus onko kaikki kunnossa. <<

        Miten niin muka? Raamatussa ei ole yhtään käskyä viettää joulua.

        Jos joku viettää joulua, niin silloin tulee esittää kysymys, onko kaikki kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe